INSTRUCȚIUNI din 26 mai 2022

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 16/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL APARARII NATIONALE
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 545 din 3 iunie 2022
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAORDIN 84 26/05/2022
ART. 1REFERIRE LACOD AERIAN 18/03/2020 ART. 3
ART. 32REFERIRE LACOD AERIAN 18/03/2020 ART. 73
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulREFERIT DENORMA 12/10/2023
ActulAPROBAT DEORDIN 84 26/05/2022
ActulCONTINUT DEORDIN 84 26/05/2022
ActulREFERIT DEORDIN 84 26/05/2022





Notă
Aprobate prin ORDINUL nr. M.84 din 26 mai 2022, publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 545 din 3 iunie 2022.
 + 
Capitolul ISistemul de management al siguranței activităților aeronautice militare + 
Articolul 1Instrucțiunile privind siguranța activităților aeronautice militare au ca scop:a)reglementarea implementării și evaluării sistemului de management al siguranței aeronautice, denumit în continuare SMS, la nivelul agenților aeronautici certificați să desfășoare activități aeronautice militare, denumiți în continuare AADAAM; AADAAM sunt instituțiile din sistemul național de apărare, ordine publică și securitate națională sau ale autorității vamale, operatorii economici care desfășoară activități aeronautice militare, definite la art. 3 alin. (1) pct. 4 din Legea nr. 21/2020 privind Codul aerian, cu modificările și completările ulterioare;b)precizarea cerințelor generale de desfășurare a activităților de supraveghere, analiză și evaluare a performanței, în ansamblu, în domeniul siguranței aeronautice. + 
Articolul 2Obiectivul siguranței aeronautice este prevenirea manifestării situațiilor deosebite pe timpul desfășurării activităților aeronautice militare prin reducerea riscului specific, astfel încât să nu se manifeste consecințe asupra persoanelor, bunurilor materiale sau mediului. + 
Articolul 3Scopul siguranței aeronautice în cadrul AADAAM este menținerea riscului la un nivel minim acceptat. + 
Articolul 4(1)Totalitatea actelor normative, actelor normative specifice, manualelor și acțiunilor care contribuie în ansamblu la reducerea riscului asociat activităților aeronautice militare alcătuiesc SMS.(2)SMS reprezintă o abordare sistematică a managementului siguranței aviației, inclusiv structurile organizatorice, responsabilitățile, politicile și procedurile necesare și include orice sistem de management care abordează managementul siguranței, în mod independent sau integrat cu alte sisteme de management ale AADAAM certificate să desfășoare activități aeronautice militare.
 + 
Articolul 5AADAAM elaborează manualul SMS adaptat după dimensiunea sa, natura operațiunilor și complexitatea activităților aeronautice militare desfășurate.  + 
Articolul 6Ghidul privind elaborarea manualului și implementarea SMS este stabilit prin reglementare aeronautică militară, denumită în continuare RAM, emisă de către Autoritatea Aeronautică Militară Națională, denumită în continuare AAMN. + 
Articolul 7Dezvoltarea și implementarea SMS se bazează pe patru componente:a)obiectivele și concepția de siguranță aeronautică;b)managementul riscului pentru siguranța aeronautică;c)asigurarea siguranței aeronautice;d)promovarea siguranței aeronautice. + 
Articolul 8Obiectivele și concepția de siguranță aeronautică stabilesc:a)responsabilii în domeniul siguranței aeronautice;b)responsabilitățile personalului în domeniul siguranței aeronautice;c)funcționarea și organizarea structurilor cu responsabilități în funcționarea și îmbunătățirea SMS;d)planificarea și coordonarea intervenției în situația producerii unui eveniment de aviație; e)planul de implementare a SMS.
 + 
Articolul 9Managementul riscului pentru siguranța aeronautică presupune:a)procesul de identificare a riscurilor;b)analiza riscurilor;c)evaluarea riscurilor;d)procesul de diminuare a impactului riscurilor;e)evaluarea eficienței măsurilor aplicate.
 + 
Articolul 10Asigurarea siguranței aeronautice se realizează prin:a)monitorizarea și măsurarea performanței;b)managementul schimbărilor;c)îmbunătățirea continuă a SMS.
 + 
Articolul 11Promovarea siguranței aeronautice se realizează prin:a)pregătirea și instruirea specifică inițială și recurentă continuă de siguranță aeronautică;b)comunicarea, informarea și diseminarea în domeniul siguranței aeronautice;c)educarea și formarea culturii de siguranță.
 + 
Articolul 12Măsurile de siguranță aeronautică specifice sunt stabilite de către AAMN, prin RAM privind siguranța aeronautică, și sunt puse în practică de către AADAAM, prin elaborarea de proceduri proprii de reducere a riscului, activități de pregătire, instruire a personalului și măsuri de echipare a acestuia, precum și prin proiectarea, achiziția, modernizarea și exploatarea sistemelor aeronautice.  + 
Articolul 13(1)Consiliul de metodică și siguranță aeronautică, denumit în continuare CMSA, este organ consultativ al comandanților/șefilor agenților aeronautici și are ca scop desfășurarea în condiții de siguranță a activităților aeronautice și a procesului de selecție/instruire a personalului navigant/operatori UAV.(2)Componența, atribuțiile și activitatea CMSA sunt stipulate în RAM privind siguranța aeronautică emisă de AAMN.
 + 
Articolul 14Personalul care desfășoară activități aeronautice militare este obligat să respecte SMS, să mențină un nivel ridicat de circumspecție asupra situației curente și să anticipeze condițiile situației viitoare, astfel încât să poată identifica oportun pericole/amenințări, manifestate sau potențiale, și să aplice măsuri de reducere a riscului asociat acestora. + 
Articolul 15(1)Funcționarea și organizarea structurilor de siguranță aeronautică, cu responsabilități în funcționarea și îmbunătățirea SMS, se stabilesc la nivelul AADAAM. (2)Îndrumarul privind criteriile de selecție, pregătire și nominalizare a personalului din structurile de siguranță se stabilește prin RAM privind siguranța aeronautică emis de AAMN.
 + 
Articolul 16(1)Comandantul/Șeful AADAAM are următoarele atribuții:a)se asigură că personalul din subordine cunoaște măsurile de siguranță aeronautică stabilite și este instruit să raporteze voluntar erorile și situațiile care pot favoriza manifestarea evenimentelor de aviație și garantează confidențialitatea informațiilor;b)dispune remedierea deficiențelor apărute pe timpul desfășurării activităților aeronautice militare;c)dispune măsurile necesare pentru constituirea, funcționarea și îmbunătățirea SMS în structurile pe care le conduce, cu sprijinul și contribuția directă a Consiliului de metodică și siguranță aeronautică, acolo unde există acest consiliu;d)este direct răspunzător de eficiența SMS, se asigură de implementarea acestuia.(2)Comandantul/Șeful AADAAM stabilește responsabili pentru:a)elaborarea manualului SMS, evaluarea, supravegherea și verificarea implementării acestuia, cu sprijinul și contribuția directă a CMSA;b)identificarea necesarului de resurse și alocarea/ propunerea de alocare a resurselor necesare implementării SMS;c)implementarea și supravegherea măsurilor privind funcționarea, fiabilitatea și exploatarea în siguranță a tehnicii aeronautice, precum și starea și disponibilitatea infrastructurii aferente desfășurării activităților aeronautice;d)transmiterea informațiilor necesare pentru integrarea în actele normative specifice a măsurilor de siguranță specifice activităților aeronautice militare nou-identificate;e)cunoașterea de către personalul din subordine a măsurilor de siguranță aeronautică stabilite și a modului de raportare a erorilor și situațiilor care pot favoriza manifestarea evenimentelor de aviație;f)integrarea aspectelor specifice de siguranță aeronautică în programele de pregătire instituțională și periodică a personalului aeronautic militar;g)motivarea și încurajarea personalului din subordine pentru utilizarea sistemului de raportare privind siguranța activităților aeronautice militare, precum și pentru participarea la identificarea riscurilor și aplicarea măsurilor de siguranță;h)evaluarea și raportarea ierarhică cu privire la eficiența reglementărilor și a măsurilor de siguranță aeronautică, precum și cu privire la amenințările pe care le-au identificat/le-au fost semnalate și sunt de importanță pentru activitatea aeronautică specifică AADAAM;i)remedierea deficiențelor apărute pe timpul desfășurării activităților aeronautice militare. + 
Articolul 17Personalul desemnat cu responsabilități în domeniul siguranței activităților aeronautice militare are obligația:a)să elaboreze manualul SMS;b)să sprijine comandanții și șefii structurilor din care face parte pentru identificarea și stabilirea măsurilor de siguranță, potrivit pregătirii și experienței profesionale, precum și a competențelor și atribuțiilor funcționale stabilite de actele normative specifice în vigoare;c)să supravegheze, sprijine și verifice implementarea reglementărilor și măsurilor de siguranță aeronautică;d)să analizeze și evalueze eficiența măsurilor și reglementărilor de siguranță aeronautică și să înainteze propuneri pentru îmbunătățirea acestora. + 
Articolul 18Planul de intervenție în situația producerii evenimentelor de aviație este parte a manualului SMS. + 
Articolul 19În cazul producerii evenimentelor de aviație, obiectivul principal al intervenției este protejarea și salvarea de vieți, iar obiectivul secundar constă în limitarea efectelor asupra bunurilor materiale și mediului. + 
Articolul 20Lecțiile învățate sunt diseminate în conformitate cu reglementările în vigoare privind organizarea și desfășurarea activităților în domeniul lecțiilor învățate, procedurile proprii AADAAM sau manualul SMS.
 + 
Capitolul IIInspecția pentru supervizarea siguranței aeronautice + 
Articolul 21Inspecția pentru supervizarea siguranței aeronautice este instrumentul principal pentru verificarea funcționării SMS și poate fi:a)inspecția internă, în sprijinul comandanților/șefilor AADAAM;b)inspecția șefului AAMN. + 
Articolul 22Inspecția pentru supervizarea siguranței aeronautice se desfășoară pentru:a)verificarea funcționării SMS;b)identificarea pericolelor și amenințărilor potențiale, precum și identificarea și aplicarea măsurilor de remediere pe timpul desfășurării activităților aeronautice;c)verificarea modului de respectare a reglementărilor în vigoare privind desfășurarea activităților aeronautice.
 + 
Articolul 23Inspecțiile pentru supervizarea siguranței aeronautice sunt efectuate de către inspectori aeronautici desemnați în acest sens de către șeful AAMN. + 
Articolul 24Pe durata valabilității certificatului care atestă autorizarea agentului aeronautic, acesta este supravegheat printr-o inspecție pentru supervizarea siguranței aeronautice anunțată și una neanunțată. + 
Articolul 25Informațiile obținute pe timpul inspecției sau din rapoartele inspecției pentru supervizarea siguranței aeronautice sunt utilizate strict în scopul identificării și stabilirii măsurilor corective pentru reducerea riscului activităților aeronautice. + 
Articolul 26Riscurile identificate, manifestate sau potențiale, precum și soluțiile posibile corective sunt înaintate comandantului/șefului AADAAM pentru analiză și stabilire a măsurilor corective ce urmează să fie implementate. + 
Articolul 27Dacă, în urma inspecțiilor pentru supervizarea siguranței aeronautice, se constată abateri de la SMS, AAMN aplică măsuri corective, care pot duce până la revocarea certificatului care atestă autorizarea AADAAM.
 + 
Capitolul IIIPregătirea specifică siguranței aeronautice + 
Articolul 28Pregătirea instituțională a personalului cu atribuții în domeniul siguranței aeronautice se desfășoară în instituții de învățământ sau organizații de pregătire, corespunzător nivelului de pregătire și obiectivelor de învățământ specifice pentru toate categoriile de personal care desfășoară activități aeronautice. + 
Articolul 29Cerințele privind pregătirea instituțională a personalului sunt stabilite prin RAM privind siguranța aeronautică, emisă de AAMN. + 
Articolul 30Programele de învățământ, cerințele, tematica și conținutul prelegerilor se analizează și revizuiesc periodic, în baza prevederilor actelor normative care reglementează activitățile de instruire/învățământ și în conformitate cu cerințele stabilite la nivelul AAMN. + 
Articolul 31Fiecare AADAAM, în funcție de misiunile și activitățile aeronautice militare specifice, planifică și desfășoară pregătire periodică în domeniul siguranței aeronautice, adaptată la particularitățile activităților aeronautice militare proprii, fără a depăși durata unui an calendaristic.
 + 
Capitolul IVDispoziții finale + 
Articolul 32Prezentul ordin se adresează tuturor AADAAM, definiți de art. 73 din Legea nr. 21/2020, cu modificările și completările ulterioare. + 
Articolul 33În termen de 180 de zile de la intrarea în vigoare a RAM privind siguranța aeronautică, specificat în prezentele instrucțiuni, responsabilii cu siguranța aeronautică de la nivelul fiecărui AADAAM inițiază planul de elaborare și implementare a propriului manual SMS și îl înaintează pentru aprobare comandantului/șefului AADAAM, cu avizul CMSA, acolo unde există, și al Secției Siguranță Aeronautică/AAMN. + 
Articolul 34Documentele naționale se analizează periodic și se pot revizui ori de câte ori este necesar, conform actelor normative specifice în vigoare și potrivit competențelor, pentru a răspunde unor amenințări/pericole la adresa siguranței aeronautice și pentru a se adapta cerințelor privind desfășurarea activităților aeronautice. + 
Articolul 35Pentru actualizarea/revizuirea sau emiterea actelor normative specifice cu privire la elemente care privesc siguranța aeronautică, propunerile se înaintează către Secția siguranță aeronautică/AAMN de către comandantul/șeful AADAAM.

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x