INSTRUCȚIUNI din 25 mai 2023

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 18/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: CONSILIUL CONCURENTEI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 527 din 14 iunie 2023
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Actiuni suferite de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ActulPUS IN APLICAREORDIN 594 25/05/2023
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAORDIN 594 25/05/2023
ActulREFERIRE LALEGE (R) 21 10/04/1996 ART. 26
ActulREFERIRE LALEGE 11 29/01/1991 ART. 3
ActulREFERIRE LALEGE 11 29/01/1991 ART. 4
CAP. 1REFERIRE LALEGE 11 29/01/1991 ART. 4
CAP. 2REFERIRE LALEGE 346 14/07/2004
CAP. 2REFERIRE LALEGE 11 29/01/1991
CAP. 2REFERIRE LALEGE 11 29/01/1991 ART. 2
CAP. 2REFERIRE LALEGE 11 29/01/1991 ART. 4
CAP. 3REFERIRE LALEGE 11 29/01/1991
CAP. 3REFERIRE LALEGE 11 29/01/1991 ART. 4
CAP. 4REFERIRE LALEGE 11 29/01/1991 ART. 4
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulCONTINUT DEORDIN 594 25/05/2023
ActulPUS IN APLICAREORDIN 594 25/05/2023
ActulREFERIT DEORDIN 594 25/05/2023





Notă
Conținute de ORDINUL nr. 594 din 25 mai 2023, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 527 din 14 iunie 2023.
În temeiul prevederilor art. 26 alin. (1) din Legea concurenței nr. 21/1996, republicată, cu modificările și completările ulterioare, al art. 3^2 alin. (1) și al art. 4^1 alin. (1) din Legea nr. 11/1991 privind combaterea concurenței neloiale, cu modificările și completările ulterioare,Consiliul Concurenței adoptă prezentele instrucțiuni. + 
Capitolul IIntroducere1.Scopul prezentelor instrucțiuni, emise în aplicarea art. 4^1 alin. (1) din Legea nr. 11/1991 privind combaterea concurenței neloiale, cu modificările și completările ulterioare, denumită în continuare lege, este de a stabili modalitățile de individualizare a sancțiunilor în cazul săvârșirii unei contravenții prevăzute la art. 4 din lege, ținându-se seama de gravitatea și durata faptei, precum și de alte elemente stabilite de prezentele instrucțiuni și procedura de acordare a unui tratament favorabil întreprinderilor care recunosc săvârșirea unei fapte de concurență neloială.2.Metodologia de determinare a cuantumului amenzii se întemeiază pe stabilirea unui nivel de bază care se poate majora în cazul existenței circumstanțelor agravante sau care se poate reduce în cazul existenței circumstanțelor atenuante.3.Prezentele instrucțiuni prezintă modul general în care se realizează individualizarea sancțiunilor de către Consiliul Concurenței, ținând seama de gravitatea și durata faptei, cu respectarea principiului eficacității, proporționalității și al efectului disuasiv al sancțiunii aplicate. + 
Capitolul IIIndividualizarea sancțiunilor aplicate în temeiul art. 4 alin. (1) din lege + 
Secţiunea 1Determinarea nivelului de bază4.Nivelul de bază se determină în funcție de gravitatea și de durata faptei. Nivelul de bază se obține prin însumarea celor două cuantumuri stabilite mai jos, în funcție de gravitate și de durată:nivel de bază = x (gravitate) + y (durată). 5.Amenzile finale se aplică în limitele minime și maxime expres prevăzute în lege.  + 
Secţiunea a 2-aGravitatea6.Evaluarea gravității unei încălcări se face de la caz la caz, pentru fiecare tip de încălcare, luându-se în considerare toate împrejurările relevante ale cazului.7.În evaluarea gravității încălcării se iau în considerare, printre altele, natura faptei săvârșite, gradul de pericol social al faptei săvârșite, evaluarea împrejurărilor în care a fost săvârșită fapta, aprecierea modului și a mijloacelor de săvârșire a acesteia, scopul urmărit, urmarea produsă, precum și circumstanțele personale ale contravenientului.8.În scopul individualizării sancțiunilor aplicate în temeiul art. 4 alin. (1) din lege se vor avea în vedere, în funcție de caracteristicile și particularitățile cazurilor analizate, următoarele:a)aprecierea gradului de pericol social – de principiu, în cazul instrumentării acestor cazuri, gradul de pericol social este evaluat și în funcție de importanța sectorului economic în care acestea s-au produs, apreciată în ansamblul economiei naționale. Această evaluare poate fi transpusă în realitate prin identificarea sectorului/domeniului/pieței pe care au avut loc încălcările constatate și aprecierea lor în consecință, ca fiind de importanță mare, medie sau redusă; b)evaluarea împrejurărilor în care a fost săvârșită fapta – vor fi avute în vedere acele situații în măsură să circumstanțieze săvârșirea încălcării, precum relațiile anterioare existente între părți, contextul economic și social, existența unor evenimente sociale neprevăzute și alte asemenea situații;c)modul și mijloacele de săvârșire a faptei – acest element prezintă relevanță din perspectiva evaluării modului complex de acțiune, precum și a resurselor utilizate pentru săvârșirea încălcării; d)scopul urmărit – este important de stabilit măsura în care contravenientul a avut reprezentarea activității și a consecințelor faptelor sale, elemente ce pot fi deduse din examinarea datelor și a împrejurărilor cazului. Astfel, va fi evaluată aptitudinea acestuia de a prevedea rezultatul acțiunilor derulate, pe care le-a urmărit și le-a acceptat. Încălcările săvârșite cu intenție necesită o acțiune deliberată (comunicarea unor informații despre care se știe cu certitudine că nu corespund realității, utilizarea fără acordul deținătorului legitim a informațiilor calificate ca fiind secret comercial în scopul dislocării unui segment de clientelă și alte asemenea situații), care este menită să atingă un scop sau un efect de afectare evidentă a intereselor altei întreprinderi, în timp ce, în cazul culpei, întreprinderea putea, în mod rezonabil, să prevadă că prin comportamentul său va ajunge la aceleași rezultate. Atât intenția, cât și culpa reprezintă forme de vinovăție și atrag răspunderea contravențională în cazul încălcărilor prevăzute de lege;e)urmarea produsă – evidențierea faptului că încălcarea constatată a afectat, spre exemplu, existența unei concurențe loiale pe piața analizată, prin atingerea adusă imaginii/ credibilității/intereselor financiare ale întreprinderii afectate, precum și existența altor efecte, cu privire la concurenți, clienți și consumatori; f)circumstanțele personale ale contravenientului – pot fi avute în vedere, spre exemplu, dimensiunea întreprinderilor implicate, în sensul stabilirii categoriei din care acestea fac parte, respectiv microîntreprindere, întreprindere mică sau mijlocie ori mare, iar acolo unde este posibil, a cotei de piață a acestora.9.În funcție de gravitate, contravențiile sancționate potrivit art. 4 alin. (1) din lege se împart în 3 categorii:a)fapte de gravitate micăÎn această categorie se încadrează, în general, practicile de concurență neloială ce au impact pe piețe/sectoare economice de importanță redusă, derulate preponderent pe piețe locale, în care produsele/serviciile afectate nu intră în categoria celor considerate a fi esențiale sau aferente unor sectoare economice cheie. Evaluarea va avea în vedere numărul de întreprinderi care operează pe piața respectivă, în sensul în care existența unui număr mare al acestora, în măsură să indice o concurență ridicată, atribuie practicii, de regulă, un efect minor. De asemenea, un număr redus de consumatori potențial afectați va indica același sens al gravității.Cota de piață a întreprinderilor afectate în cazul acestor încălcări, atunci când poate fi stabilită, se situează, de regulă, sub pragul de 5% și are importanță din perspectiva dimensionării părților, aspect ce poate fi apreciat prin evaluarea volumului activității economice reflectat în cifra de afaceri realizată de întreprinderi în cursul ultimului exercițiu financiar și/sau a veniturilor realizate din activitatea afectată de practica de concurență neloială analizată. În această categorie pot fi încadrate, de regulă, faptele de denigrare, discreditare sau deturnare a clientelei unei întreprinderi concurente, atunci când prejudiciile aduse activității acestora de realizare a practicii de concurență neloială nu sunt semnificative.Elemente care pot fi avute în vedere în stabilirea unei gravități mici a practicilor de concurență neloială:– reducerea portofoliului de clienți cu un procent de până în 25%;– lipsa unei afectări financiare, imediate a subiectului pasiv al contravenției, ca urmare a săvârșirii practicii de concurență neloială;– afectarea unui număr redus de participanți la piață;– piața afectată nu este supusă proceselor inovative și nu este caracterizată de un înalt nivel tehnologic.În această categorie de fapte pot fi încadrate cele săvârșite de către microîntreprinderi sau întreprinderi mici, definite potrivit prevederilor Legii nr. 346/2004 privind stimularea înființării și dezvoltării întreprinderilor mici și mijlocii, cu modificările și completările ulterioare. De asemenea, în considerarea efectelor minore generate pe piață, în această categorie de gravitate pot fi incluse și întreprinderile nou-înființate.Cuantumul aplicat în cazul sancțiunilor pentru încălcările a căror gravitate a fost stabilită ca fiind mică este următorul:(i)pentru persoane juridice, o sumă cuprinsă între 50.000 lei și 200.000 lei; (ii)pentru persoane fizice, o sumă cuprinsă între 5.500 lei și 7.300 lei.b)fapte de gravitate medieÎn această categorie se încadrează, de regulă, faptele de concurență neloială de denigrare, discreditare sau deturnare a clientelei unei întreprinderi concurente a căror modalitate de realizare este complexă și riguroasă în raport cu modalitatea de realizare a celor de gravitate mică, ce au avut loc pe piețe locale/regionale de importanță sau dimensiuni deosebite, și care au un impact mai mare pe piață, dacă acesta poate fi cuantificat, producând efecte mai mari asupra activității întreprinderilor. În această categorie pot fi incluse, de asemenea, și acțiunile speculative, potrivit art. 2 alin. (2) din lege, precum și faptele de natura celor prevăzute la art. 2 alin. (3) din lege, doar în condițiile în care efectul acestora afectează într-o mică măsură activitatea întreprinderilor. Cota de piață a întreprinderilor afectate în cazul acestor încălcări, atunci când poate fi stabilită, se situează, de regulă, între 5% și 15%, iar din punctul de vedere al dimensiunii părților pot fi avute în vedere întreprinderile mijlocii, definite potrivit prevederilor Legii nr. 346/2004, cu modificările și completările ulterioare.Elemente care pot fi avute în vedere în stabilirea unei gravități medii a practicilor de concurență neloială:– imposibilitatea subiectului pasiv al contravenției, respectiv a întreprinderii afectate, de a-și onora obligațiile comerciale către partenerii săi sau întârzierea considerabilă în realizarea acestora;– pierderea credibilității întreprinderii afectate prin reducerea portofoliului de clienți cu un procent de peste 25% sau a contractelor acesteia cu furnizorii săi;– existența unui număr mare de întreprinderi implicate, respectiv mai mult de doi contravenienți sau mai mult de două întreprinderi afectate de practica de concurență neloială;– existența unui număr redus de întreprinderi concurente pe piață, fapt în măsură să indice o concurență redusă, ce ar putea să atribuie practicii un efect semnificativ.Cuantumul aplicat în cazul sancțiunilor pentru încălcările a căror gravitate a fost stabilită ca fiind medie este următorul:(i)pentru persoane juridice, o sumă cuprinsă între 200.001 lei și 350.000 lei; (ii)pentru persoane fizice, o sumă cuprinsă între 7.301 lei și 9.100 lei.c)fapte de gravitate mareÎn această categorie se încadrează, de regulă, acțiunile speculative, potrivit art. 2 alin. (2) din lege, precum și faptele de natura celor prevăzute la art. 2 alin. (3) din lege, atunci când efectul acestora afectează semnificativ activitatea întreprinderilor. Totodată, în această categorie se încadrează și practicile de concurență neloială prevăzute la art. 2 alin. (1) lit. a), b) și c) din lege ce au avut loc pe piețe naționale, al căror efect conduce la afectarea semnificativă a activității întreprinderii ce are calitatea de subiect pasiv al contravenției și, în subsidiar, dacă este cazul, a celorlalți participanți pe piață. Din punctul de vedere al dimensiunilor întreprinderilor, în ceea ce privește stabilirea acestui tip de gravitate, vor fi avute în vedere, cu precădere, întreprinderile mari, în considerarea faptului că acestea dispun, de obicei, de cunoștințe și infrastructuri juridice și economice care le permit să aprecieze mai ușor caracterul contravențional al comportamentului lor și consecințele care decurg de aici. De asemenea, atunci când cota de piață poate fi stabilită, aceasta depășește 15%. În cazul acestor încălcări efectul este semnificativ, imediat și cuantificabil, putând fi apreciat prin luarea în considerare a unor elemente precum:– deschiderea procedurii de insolvență la nivelul întreprinderii afectate de săvârșirea practicilor de concurență neloială;– pierderea credibilității întreprinderii afectate în ceea ce privește capacitatea acesteia de a contracta credite în sistemul bancar;– imposibilitatea subiectului pasiv al contravenției, respectiv a întreprinderii afectate, de a-și mai onora obligațiile comerciale către partenerii săi;– pierderea portofoliului de clienți aparținând întreprinderii care este afectată de săvârșirea practicilor de concurență neloială.Cuantumul aplicat în cazul sancțiunilor pentru încălcările a căror gravitate a fost stabilită ca fiind mare este următorul:(i)pentru persoane juridice, o sumă cuprinsă între 350.001 lei și 500.000 lei; (ii)pentru persoane fizice, o sumă cuprinsă între 9.101 lei și 11.000 lei.10.Încadrarea încălcărilor în cele trei paliere de gravitate precizate anterior necesită evaluarea respectivelor fapte de la caz la caz, elementele identificate neputând fi considerate cumulative. În cazul în care are loc o derogare de la regulile de mai sus, Consiliul Concurenței detaliază motivele pe care aceasta se întemeiază. + 
Secţiunea a 3-aDurata11.Durata încălcărilor pentru contravențiile prevăzute la art. 4 alin. (1) din lege trebuie să fie luată în considerare pentru a distinge între următoarele categorii:a)încălcări de scurtă durată, mai puțin de un an: nu se aplică niciun cuantum suplimentar;b)încălcări de durată medie, de la un an la 2 ani: creștere de până la 40% din cuantumul determinat de gravitatea faptei;c)încălcări de lungă durată, peste 2 ani: creștere a cuantumului amenzii cu până la 20%, pe fiecare an de participare la încălcare, din cuantumul determinat pentru gravitatea faptei.
 + 
Secţiunea a 4-aAdaptarea nivelului de bază12.La individualizarea amenzilor, Consiliul Concurenței ia în considerare toate circumstanțele cazului care pot conduce la o majorare sau la o diminuare a nivelului de bază.13.Nivelul de bază poate fi majorat sau redus cu un procent cuprins între 5% și 10% pentru fiecare circumstanță agravantă ori atenuantă reținută, cu excepția circumstanței agravante prevăzute la pct. 14 lit. a).
 + 
Secţiunea a 5-aCircumstanțe agravante14.Nivelul de bază poate fi majorat atunci când Consiliul Concurenței constată că există circumstanțe agravante precum:a)săvârșirea de către aceeași persoană juridică/fizică a unei încălcări identice sau similare cu încălcarea constatată printr-o decizie definitivă anterioară a Consiliului Concurenței. Nivelul de bază poate fi majorat cu un procent cuprins între 10% și 25% pentru fiecare astfel de încălcare constatată de Consiliul Concurenței;b)continuarea încălcării după declanșarea procedurii de cercetare aprofundată de către Consiliul Concurenței;c)refuzul de a coopera cu Consiliul Concurenței sau obstrucționarea acestuia în desfășurarea cercetării aprofundate.
 + 
Secţiunea a 6-aCircumstanțe atenuante15.Nivelul de bază al amenzii se poate reduce atunci când Consiliul Concurenței constată că există circumstanțe atenuante precum:a)persoana juridică/fizică implicată furnizează dovezi că a pus capăt încălcării imediat ce a luat cunoștință de intervenția autorității de concurență prin orice acțiune întreprinsă de aceasta în scopul unei analize preliminare sau al cercetării aprofundate ce vizează posibila încălcare a legii; această situație nu se reține drept circumstanță atenuantă în cazul practicilor speculative;b)persoana juridică/fizică furnizează dovezi că participarea sa la încălcare, în cazul existenței unei pluralități de contravenienți, este extrem de redusă;c)persoana juridică/fizică implicată a colaborat în mod efectiv și pe deplin cu Consiliul Concurenței dincolo de obligația sa legală de a coopera;d)întreprinderea/persoana fizică dovedește încheierea de tranzacții cu persoanele prejudiciate de încălcarea legislației în materia concurenței neloiale cercetate în scopul acordării de despăgubiri pentru prejudiciul cauzat acestora;e)persoana juridică/fizică sau ce are calitatea de contravenient ia măsuri de remediere a afectării produse ca urmare a practicii de concurență neloială analizate.
 + 
Secţiunea a 7-aReducerea amenzii în scopul asigurării caracterului proporțional al amenzii16.La individualizarea sancțiunilor pot fi avute în vedere și veniturile totale anuale ale întreprinderii realizate pe teritoriul României, veniturile realizate la nivelul unui punct de lucru sau alte tipuri de venituri. Astfel, atunci când practica de concurență neloială a fost săvârșită la nivelul tuturor punctelor de lucru deținute de către întreprindere, aceasta nu va beneficia de nicio reducere a nivelului de bază al sancțiunii. Dacă practica de concurență neloială a fost săvârșită doar la nivelul unuia sau mai multor puncte de lucru, spre exemplu prețurile speculative au fost implementate doar în unele zone, întreprinderea poate beneficia de o reducere a cuantumului amenzii de maximum 50%, prin raportarea veniturilor anuale înregistrate în respectivele locații, în care s-a săvârșit fapta, la veniturile totale anuale ale întreprinderii.17.Atunci când sunt avute în vedere faptele de natura celor prevăzute la art. 2 alin. (2) și (3) din lege, când fapta de concurență neloială are în vedere doar anumite produse/servicii, întreprinderea poate beneficia de o reducere a cuantumului amenzii de maximum 70%, prin raportarea veniturilor anuale înregistrate din vânzarea respectivelor produse/servicii la veniturile totale anuale ale întreprinderii.18.Dovada îndeplinirii condițiilor prevăzute la pct. 16 și 17 cade în sarcina contravenientului. Astfel, acesta poate prezenta Plenului Consiliului Concurenței, în urma primirii concluziilor cercetării aprofundate, odată cu punctul de vedere exprimat cu privire la faptele imputate, solicitarea de reducere a amenzii însoțită de un raport economico-financiar certificat de un auditor financiar autorizat. 19.Plenul Consiliului Concurenței, în funcție de circumstanțele specifice ale cazului, poate să nu acorde reducerea amenzii chiar dacă sunt îndeplinite condițiile prevăzute la pct. 16 sau 17, inclusiv atunci când se au în vedere elementele de la pct. 20.
 + 
Secţiunea a 8-aMajorarea specifică pentru realizarea efectului disuasiv și reducerea amenzii pentru imposibilitatea de a plăti20.Consiliul Concurenței poate lua în considerare necesitatea de a majora amenda astfel încât să se asigure caracterul disuasiv al acesteia, având în vedere dimensiunile și resursele globale de care dispune o întreprindere, sau necesitatea ca amenda să depășească cuantumul câștigurilor realizate ilicit ca urmare a încălcării săvârșite, fără ca amenda să depășească limita maximă prevăzută la art. 4 alin. (1) din lege.21.Totodată, este necesar să se ia în considerare capacitatea economică efectivă a autorilor încălcării de a produce o pagubă importantă celorlalte întreprinderi și mai ales consumatorilor și, astfel, să se determine cuantumul amenzii la un nivel care să îi asigure acesteia un caracter disuasiv.22.În circumstanțe excepționale, Consiliul Concurenței poate, la cerere, să țină seama de absența capacității de plată a unei întreprinderi, într-un anumit context social și economic. Simpla constatare a unei situații financiare nefavorabile sau precare nu justifică o reducere a cuantumului amenzii. Reducerea amenzii pe acest considerent poate avea loc doar dacă întreprinderea dovedește, pe baza unor probe obiective, că aplicarea unei amenzi potrivit prezentelor instrucțiuni i-ar pune iremediabil în pericol viabilitatea economică, făcând iminentă ieșirea sa de pe piață. Pentru ca cererea de reducere a amenzii pe motivul incapacității de a plăti să poată fi luată în considerare, aceasta trebuie să conțină cel puțin informațiile și documentele menționate în formularul prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezentele instrucțiuni și să fie transmisă în urma primirii concluziilor cercetării aprofundate, odată cu punctul de vedere exprimat cu privire la faptele imputate. + 
Secţiunea a 9-aAcordarea unui tratament favorabil întreprinderilor care recunosc săvârșirea unei fapte anticoncurențiale23.În cazul contravențiilor prevăzute la art. 4 alin. (1) din lege, dacă întreprinderea recunoaște în mod expres, clar și neechivoc, răspunderea pentru săvârșirea practicii de concurență neloială sub aspectul dimensiunii sale materiale, geografice și temporale, aceasta determină diminuarea nivelului amenzii cu un procent cuprins între 10% și 20% din nivelul amenzii finale, determinat potrivit prezentelor instrucțiuni.24.Recunoașterea poate interveni după primirea concluziilor rezultate în urma cercetării aprofundate și până cel târziu la împlinirea termenului acordat pentru exprimarea punctului de vedere cu privire la faptele imputate. 25.Solicitarea întreprinderii în sensul examinării disponibilității autorității de concurență de a se angaja în discuții privind recunoașterea nu constituie o recunoaștere a participării întreprinderii la o încălcare sau a răspunderii sale pentru această încălcare.26.Refuzul întreprinderilor de a se angaja în procedura de recunoaștere nu reprezintă un refuz de cooperare sau o obstrucționare a procedurii Consiliului Concurenței în sensul prevederilor pct. 14 lit. c).27.La determinarea cuantumului cu care se reduce amenda pentru recunoaștere, Consiliul Concurenței are în vedere întinderea recunoașterii, astfel:a)pentru recunoașterea totală a faptei se poate acorda o reducere de maximum 20% din nivelul amenzii finale, determinat potrivit prezentelor instrucțiuni;b)pentru recunoașterea parțială a faptei se poate acorda o reducere de maximum 15% din nivelul amenzii finale, determinat potrivit prezentelor instrucțiuni.28.În cazul acordării reducerii cuantumului amenzii pentru recunoașterea faptei, amenda aplicată nu poate fi mai mică decât limita minimă prevăzută la art. 4 alin. (1) din lege.29.Exercitarea de către persoanele fizice sau juridice a acțiunii în anulare a deciziei Consiliului Concurenței, în privința aspectelor care fac obiectul recunoașterii, atrage pierderea beneficiului ce vizează reducerea cuantumului amenzii. La solicitarea Consiliului Concurenței, instanța va soluționa acțiunea în anulare înlăturând beneficiul reducerii acordat pentru recunoaștere și va stabili amenda în consecință.30.Dispozițiile din prezenta secțiune cu privire la instituția recunoașterii se completează cu prevederile Regulamentului privind procedura de constatare și sancționare a practicilor de concurență neloială.
 + 
Capitolul IIIIndividualizarea sancțiunilor aplicate în temeiul art. 4 alin. (5) și (6) din lege + 
Secţiunea 1Determinarea nivelului de bază31.Nivelul de bază se determină în funcție de gravitatea și de durata faptei. Nivelul de bază se obține prin însumarea celor două cuantumuri stabilite mai jos, în funcție de gravitate și de durată:nivel de bază = x (gravitate) + y (durată) 32.Amenzile finale se aplică în limitele minime și maxime expres prevăzute în lege.  + 
Secţiunea a 2-aGravitatea33.Evaluarea gravității unei încălcări se face de la caz la caz, pentru fiecare tip de încălcare, luându-se în considerare toate împrejurările relevante ale cazului.34.În funcție de gravitate, contravențiile sancționate potrivit art. 4 alin. (5) și (6) din lege se împart în 3 categorii:a)încălcări de gravitate micăCuantumul aplicat în cazul sancțiunilor pentru încălcările a căror gravitate a fost stabilită ca fiind mică este următorul:(i)pentru întreprinderi, o sumă cuprinsă între 10.000 lei și 40.000 lei;(ii)pentru autorități și instituții publice, o sumă cuprinsă între 5.000 lei și 20.000 lei;(iii)pentru persoane fizice, o sumă cuprinsă între 600 lei și 1.200 lei.b)încălcări de gravitate medie Cuantumul aplicat în cazul sancțiunilor pentru încălcările a căror gravitate a fost stabilită ca fiind medie este următorul: (i)pentru întreprinderi, o sumă cuprinsă între 40.001 lei și 70.000 lei;(ii)pentru autorități și instituții publice, o sumă cuprinsă între 20.001 lei și 35.000 lei;(iii)pentru persoane fizice, o sumă cuprinsă între 1.201 lei și 1.800 lei.35.Pentru evaluarea gravității contravenției prevăzute la art. 4 alin. (4) lit. a) din lege vor fi avute în vedere, printre altele, împrejurările în care s-a realizat fapta, în special dacă informațiile solicitate puteau avea un impact semnificativ asupra soluționării cazului aflat în analiza Consiliului Concurenței, datorită naturii, importanței și caracterului util ale acestora.36.Contravențiile prevăzute la art. 4 alin. (4) lit. b) și c) din lege sunt considerate, de regulă, a fi fapte de gravitate mare și vor fi încadrate ca atare. Inspecția reprezintă cel mai important mijloc prin care pot fi găsite dovezi ale unor posibile încălcări ale regulilor de concurență loială. Prin refuzul de a se supune unei inspecții dispuse de autoritatea de concurență este compromis caracterul inopinat al acesteia, existând posibilitatea ca documentele în legătură cu obiectul și scopul cercetării aprofundate, aflate la sediul întreprinderii care se opune inspecției, să fie modificate, ascunse, distruse total ori parțial. Prin astfel de acțiuni se periclitează exercitarea efectivă a atribuțiilor conferite prin lege Consiliului Concurenței. 37.Pentru evaluarea gravității contravenției prevăzute la art. 4 alin. (4) lit. d) din lege va fi avut în vedere gradul de nerespectare a măsurilor impuse de Consiliul Concurenței.  + 
Secţiunea a 3-aDurata38.Durata încălcărilor pentru contravențiile prevăzute la art. 4 alin. (4) din lege trebuie să fie luată în considerare pentru a distinge între următoarele categorii:a)încălcări de scurtă durată, respectiv mai puțin de 15 zile sau cu consumare instantanee: nu se aplică niciun cuantum suplimentar;b)încălcări de durată medie, respectiv între 15 și 30 de zile: creștere de până la 50% din cuantumul determinat de gravitatea faptei;c)încălcări de lungă durată, respectiv peste 30 de zile: creștere de până la 100% din cuantumul determinat de gravitatea faptei.
 + 
Secţiunea a 4-aAdaptarea nivelului de bază39.La individualizarea amenzilor, Consiliul Concurenței ia în considerare toate circumstanțele cazului care pot conduce la o majorare sau la o diminuare a nivelului de bază.40.Nivelul de bază poate fi majorat sau redus cu un procent cuprins între 5% și 10% pentru fiecare circumstanță agravantă ori atenuantă reținută.
 + 
Secţiunea a 5-aCircumstanțe agravante41.Nivelul de bază poate fi majorat atunci când Consiliul Concurenței constată că există circumstanțe agravante precum:a)săvârșirea de către aceeași persoană juridică/fizică a unei încălcări identice sau similare cu încălcarea constatată printr-o decizie definitivă anterioară a Consiliului Concurenței sau prin proces-verbal întocmit de inspectorii de concurență, rămas definitiv;b)experiența anterioară în ceea ce privește procedurile desfășurate în fața autorității de concurență;c)măsurile de intimidare asupra unor persoane juridice/fizice pentru a le determina să nu furnizeze informațiile solicitate de către Consiliul Concurenței sau să le furnizeze de o manieră inexactă ori incompletă sau orice încercare de a determina astfel de atitudini.
 + 
Secţiunea a 6-aCircumstanțe atenuante42.Nivelul de bază al amenzii se poate reduce atunci când Consiliul Concurenței constată că există circumstanțe atenuante precum:a)colaborarea efectivă cu Consiliul Concurenței în cursul procedurilor, dincolo de obligația legală de a coopera;b)încetarea încălcării din propria voință a făptuitorului.c)încălcări de gravitate mareCuantumul aplicat în cazul sancțiunilor pentru încălcările a căror gravitate a fost stabilită ca fiind mare este următorul:(i)pentru întreprinderi, o sumă cuprinsă între 70.001 lei și 100.000 lei;(ii)pentru autorități și instituții publice, o sumă cuprinsă între 35.001 lei și 50.000 lei;(iii)pentru persoane fizice, o sumă cuprinsă între 1.801 lei și 2.500 lei.
 + 
Capitolul IVAlte prevederi43.Atunci când, în urma aplicării criteriilor de individualizare prevăzute în prezentele instrucțiuni, limitele minime, respectiv cele maxime prevăzute de lege sunt depășite, amenda aplicată va fi stabilită la nivelul limitei minime, respectiv al celei maxime prevăzute de art. 4 alin. (1) din lege.44.Dacă aceeași persoană, fizică sau juridică, săvârșește mai multe contravenții dintre cele prevăzute la art. 4 din lege, sancțiunile se aplică individual, pentru fiecare contravenție în parte.
 + 
Capitolul VDispoziții finale45.Prezentele instrucțiuni sunt puse în aplicare prin ordin al președintelui Consiliului Concurenței și intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I. + 
ANEXĂla instrucțiuni
FORMULAR
privind incapacitatea de plată a amenzii
Acest formular este considerat valid doar dacă este însoțit de situațiile financiare pentru ultimii 5 ani financiari încheiați, de situațiile financiare intermediare la care întreprinderea face referire, de situațiile financiare previzionate și de prezentarea metodologiilor și a ipotezelor ce stau la baza previziunilor din cadrul analizei.I.Analiza situației financiare a întreprinderii, în evoluție, pentru ultimii 5 ani financiari încheiați, care să includă:1.analiza poziției financiare (analiză ce presupune cuantificarea și interpretarea unor indicatori, precum: situația netă, fondul de rulment, nevoia de fond de rulment, trezoreria netă, cash-flow-ul sau alte asemenea situații);2.analiza performanței financiare (inclusiv determinarea soldurilor intermediare de gestiune), prin raportare la caracteristicile pieței pe care întreprinderea activează;3.diagnosticul riscului (atât din punct de vedere static, prin analiza echilibrelor financiare din bilanț – indicatori de solvabilitate și lichiditate, precum și din punct de vedere dinamic, prin analiza fluxurilor de trezorerie).II.Alte informații privind întreprinderea:1.informații privind activele fixe;2.informații privind provizioanele;3.situația creditelor și informații privind relația întreprinderii cu băncile și ceilalți creditori;4.informații privind principalii acționari și cele privind legăturile financiare ale întreprinderii cu acționarii și filialele;5.informații privind grupul (descrierea structurii, indicatori privind situația financiară consolidată, legături financiare sau alte asemenea situații);6.analize privind situația financiară a întreprinderii realizate de experți interni și/sau externi, precum și orice alte informații relevante pentru situația pe care întreprinderea o invocă.III.Analiza situației financiare intermediare pentru anul curent, însoțită de informațiile aferente perioadelor similare din anii precedenți, pe structura menționată la pct. I.IV.Argumente privind contextul economic și social și analiza oricăror alte informații specifice domeniului său de activitate, relevante pentru situația pe care întreprinderea o invocă.V.Previziuni ale situației financiare ale întreprinderii, pentru anul curent și pentru următorii 2 ani, pe structura menționată la pct. I.Întreprinderea trebuie să realizeze o analiză a diferitelor scenarii, să identifice și să justifice nivelul critic al amenzii, respectiv acea sumă a cărei plată ar pune în pericol existența sa pe piață.VI.Argumente privind existența unei relații de cauzalitate între plata amenzii și pericolul iremediabil la adresa viabilității economice a întreprinderii.
––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x