Informatii Document
Emitent: MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
Publicat în:
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Actiuni suferite de acest act: | |
Nu exista actiuni induse de acest act | |
Acte referite de acest act: | |
Acte care fac referire la acest act: | |
de corectare a erorilor materiale din deconturile de taxa pe valoarea adăugată(actualizate până la data de 10 noiembrie 2005*)
–––––-*) Textul initial a fost publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 408 din 13 mai 2005. Aceasta este forma actualizata de S.C. "Centrul Teritorial de Calcul Electronic" S.A. Piatra Neamt până la data de 10 noiembrie 2005 cu modificările şi completările aduse de ORDINUL nr. 1.638 din 2 noiembrie 2005.1. Deconturile de taxa pe valoarea adăugată depuse de către persoanele impozabile pot fi corectate din punct de vedere al erorilor materiale de către organul fiscal competent, la iniţiativa acestuia sau la solicitarea platitorului.2. Prin procedura de corectare de către organul fiscal competent a deconturilor de taxa pe valoarea adăugată depuse pot fi corectate erori materiale de tipul:– erori de transcriere, cum sunt:preluarea eronata a sumelor din jurnale;inversarea unor cifre din sumele trecute în decont;preluarea eronata a datelor din decontul perioadei fiscale anterioare (declararea eronata a soldului de plată din decontul perioadei fiscale anterioare, inscris la randul 22 din decontul de taxa pe valoarea adăugată);– inregistrarea în decont a diferentelor de taxa pe valoarea adăugată de plată, constatate de organele de control, contrar reglementarilor legale în materie;– erori provenind din înscrierea în decontul de taxa pe valoarea adăugată a sumelor solicitate la rambursare în perioada anterioara.3. Corectarea erorilor materiale din decontul de taxa pe valoarea adăugată se poate face în cadrul termenului de prescriptie de 5 ani de la data de 1 ianuarie a anului următor celui în care a fost depus decontul supus corectarii.Depunerea solicitarii de corectare a erorilor materiale din decontul de taxa pe valoarea adăugată după expirarea termenului de prescriptie constituie o recunoastere voluntara a taxei pe valoarea adăugată de plată şi a diferentelor de taxa pe valoarea adăugată de plată astfel stabilite, acestea fiind considerate legal datorate.4. Corectarea decontului de taxa pe valoarea adăugată, potrivit prezentelor instrucţiuni, nu este posibila pentru perioade fiscale care au fost supuse inspecţiei fiscale sau pentru care este în curs de derulare o inspecţie fiscala.5. Corectarea erorilor materiale din decontul de taxa pe valoarea adăugată se realizează de compartimentul de analiza a deconturilor cu sume negative de taxa pe valoarea adăugată cu optiune de rambursare, denumit în continuare compartiment de specialitate.6. Corectarea erorilor materiale din decontul de taxa pe valoarea adăugată, din iniţiativa organului fiscal, se poate efectua astfel:a) în cazul în care în decontul depus se poate identifica tipul erorii (respectiv eroare de calcul sau preluarea eronata a sumelor din decontul perioadei anterioare sau din evidentele de TVA), corectarea se va efectua, din proprie iniţiativă, de compartimentul de specialitate; … b) dacă în decont se constata erori a caror cauza nu poate fi stabilita, compartimentul de specialitate va notifica în scris platitorului şi va solicita prezenta platitorului la sediul sau, cu documente justificative, pentru a da informaţii şi lamuriri necesare corectarii erorilor semnalate. Solicitarea va cuprinde în mod obligatoriu: … data, ora şi locul stabilite pentru prezenta platitorului;baza legala a solicitarii;scopul solicitarii;documentele pe care urmeaza să le prezinte platitorul (necesare corectarii erorilor).7. În cazul corectarii erorilor materiale din decontul de taxa pe valoarea adăugată, la solicitarea platitorului, se procedeaza astfel:a) platitorul depune solicitarea de corectare a erorilor materiale la registratura organului fiscal competent sau la posta, prin scrisoare recomandata; … b) compartimentul de specialitate va comunică în scris platitorului data, ora şi locul la care trebuie să se prezinte, precum şi documentele necesare justificarii erorilor. … 8.1. În vederea corectarii erorilor materiale din decontul de taxa pe valoarea adăugată, compartimentul de specialitate, pe baza constatarilor proprii sau în baza documentelor prezentate de platitor, întocmeşte un referat în care inscrie constatarile referitoare la erorile pentru care s-a solicitat corectarea decontului de taxa pe valoarea adăugată, precum şi modul în care se vor corecta aceste erori.8.2. În baza referatului, organul fiscal emite decizia de corectare.Decizia de corectare este structurata conform modelului decontului de taxa pe valoarea adăugată şi se completeaza numai la randurile care au suferit modificari cu diferentele în plus sau în minus faţă de suma declarata initial, conform anexei nr. 2 la ordin.Decizia de corectare se semneaza de seful compartimentului de specialitate şi se aproba de conducatorul organului fiscal.Decizia de corectare se întocmeşte în doua exemplare, din care un exemplar se comunică platitorului, iar cel de-al doilea exemplar se arhiveaza la dosarul fiscal al acestuia.8.3. Modificările din decizia de corectare se opereaza de organul fiscal în Registrul jurnal obligaţii declarate la bugetul general consolidat, iar ulterior se opereaza în evidenta analitica pe platitori.9.1. În situaţia în care, în urma corectarii erorilor, rezultă o sumă negativa de taxa pe valoarea adăugată, platitorul o va prelua în decontul perioadei fiscale urmatoare, la secţiunea "Regularizări", randul "Soldul sumei negative a taxei pe valoarea adăugată reportata din perioada precedenta, pentru care nu s-a solicitat rambursare".9.2. În situaţia în care, în urma corectarii erorilor, rezultă o sumă pozitiva de taxa pe valoarea adăugată, platitorul o va prelua în decontul perioadei fiscale urmatoare, la secţiunea "Regularizări", randul "Soldul TVA de plată din decontul perioadei fiscale precedente neachitata până la data depunerii decontului de TVA". Termenul de plată a diferenţei pozitive de taxa pe valoarea adăugată se stabileste, potrivit reglementarilor legale, în functie de data comunicarii deciziei de corectare sau a înştiinţării, după caz.10.1. Se considera eroare materiala şi situaţia în care persoana impozabila, înregistrată ca platitor de taxa pe valoarea adăugată, care poate solicita rambursarea soldului sumei negative a taxei pe valoarea adăugată din perioada fiscala de raportare, nu a bifat, prin omisiune, caseta corespunzătoare din decontul de taxa pe valoarea adăugată din perioada fiscala de raportare.10.2. Persoana impozabila care se afla în situaţia prevăzută la pct. 10.1 poate solicita corectarea erorii materiale prin depunerea unei declaratii pe propria raspundere, din care să rezulte constatarea situaţiei, precum şi exprimarea intentiei persoanei în cauza de a indrepta eroarea materiala. Declaratia se depune până la data depunerii decontului de taxa pe valoarea adăugată aferent perioadei fiscale urmatoare, dar nu mai tarziu de termenul legal pentru depunerea acestui decont.10.3. Termenul de solutionare a solicitarilor de rambursare a sumei negative este de 45 de zile de la data depunerii declaraţiei menţionate la pct. 10.2––––Instrucţiunile au fost modificate prin art. I al ORDINULUI nr. 1638 din 2 noiembrie 2005, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 997 din 10 noiembrie 2005, fiind înlocuite cu anexa la acest act normativ.––––