Informatii Document
Emitent: CONSILIUL CONCURENTEI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 806 din 17 noiembrie 2003
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Actiuni suferite de acest act: | |
Nu exista actiuni induse de acest act | |
Acte referite de acest act: | |
Acte care fac referire la acest act: | |
privind autorizarea ajutoarelor de stat în domeniul transportului maritim
În temeiul art. 28 alin. (1) din Legea concurentei nr. 21/1996, cu modificările şi completările ulterioare, şi al art. 22 alin. (1) din Legea nr. 143/1999 privind ajutorul de stat, cu modificările şi completările ulterioare,Consiliul Concurentei adopta prezentele instrucţiuni.1. Introducere1.1. Elaborarea unui cadru juridic de reglementare a disciplinei ajutorului de stat reprezintă continuarea procesului de armonizare a legislaţiei româneşti cu legislaţia europeană, parte a procesului de aderare a României la Uniunea Europeană.1.2. Scopul autorizării de către Consiliul Concurentei a ajutoarelor de stat acordate de autorităţile publice sau de organisme care administrează surse ale statului în domeniul transportului maritim este de a urmări măsura în care un ajutor de stat este compatibil cu mediul concurential normal într-o economie de piaţa în care preţurile produselor şi tarifele serviciilor sunt determinate pe baza cererii şi ofertei.1.3. Ajutorul de stat acordat în domeniul transportului maritim poate fi justificat, în principal, de necesitatea depăşirii standardelor de siguranţă a navigaţiei şi a condiţiilor de lucru la bordul navelor maritime înregistrate în România, conform convenţiilor internaţionale la care România este parte şi rezolutiilor organizaţiilor internaţionale la care este membra, în special ale Organizaţiei Maritime Internaţionale, de necesitatea modernizării şi reînnoirii flotei maritime româneşti, precum şi a depăşirii standardelor privind protecţia mediului, în scopul asigurării libertăţii de acces pe piaţa internationala de transport.2. Domeniu de aplicare2.1. Prezentele instrucţiuni se aplică schemelor de ajutor de stat şi ajutoarelor de stat individuale acordate în domeniul transportului maritim.2.2. Nu intra sub incidenţa prezentelor instrucţiuni ajutorul de stat acordat construcţiei de nave şi ajutorul pentru vasele de pescuit.2.3. Investiţiile în infrastructura transporturilor maritime nu sunt considerate, în principiu, ca fiind ajutor de stat, în sensul art. 2 din Legea nr. 143/1999 privind ajutorul de stat, cu modificările şi completările ulterioare, dacă este asigurat accesul liber şi egal la infrastructura, în beneficiul tuturor operatorilor interesaţi. Totuşi Consiliul Concurentei poate examina aceste investiţii, dacă de acestea ar beneficia direct sau indirect anumiti armatori.2.4. Măsurile de sprijin, indiferent de forma, din surse de stat, acordat de autorităţi publice sau de alte organisme care le administrează în numele statului nu reprezintă ajutor de stat în situaţia în care se respecta principiul investitorului privat prudent în economia de piaţa.3. Definiţii3.1. În sensul prezentelor instrucţiuni, termenii şi expresiile de mai jos semnifica după cum urmează:a) companie de navigaţie – o societate comercială, înfiinţată ca persoana juridică română, care are ca obiect de activitate transportul maritim de mărfuri şi/sau persoane şi care deţine nave maritime aflate în proprietate sau navlosite ca nave nearmate şi neechipate pentru cel puţin un an; … b) nava este definită conform Ordonanţei Guvernului nr. 42/1997 privind transportul naval, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 412/2002, cu modificările şi completările ulterioare, şi întruneşte cumulativ următoarele condiţii: este destinată transportului maritim de mărfuri şi/sau persoane şi are dreptul de arborare a pavilionului român; … c) navigator – personalul navigant şi auxiliar care formează echipajul navei, stabilit în funcţie de tipul şi destinaţia navei; … d) obligaţie de serviciu public – orice obligaţie impusa unei companii de navigaţie de a asigura un serviciu care să satisfacă standarde fixe de continuitate, regularitate, capacitate şi preţ, standarde pe care compania nu şi le-ar asuma dacă ar lua în considerare doar interesul ei economic; … e) taxa pe tonaj – reprezintă suma plătită de proprietarul navei în funcţie de tonajul net al navelor din operare. … 4. Scopul şi obiectivele generale ale ajutorului de stat acordat în domeniul transportului maritim4.1. Ajutorul de stat acordat în domeniul transportului maritim nu trebuie să conducă la distorsionarea semnificativă a concurentei şi sa afecteze aplicarea corespunzătoare a acordurilor internaţionale la care România este parte.4.2. Ajutorul de stat trebuie să fie limitat la ceea ce este necesar pentru realizarea scopului propus şi să fie acordat într-un mod transparent.4.3. Se vor lua în considerare efectele cumulative ale tuturor ajutoarelor acordate de autorităţile statului (la nivel naţional, regional şi local) pentru acelaşi obiectiv.4.4. Pot fi permise ajutoare de stat în domeniul transportului maritim care au ca obiective:a) menţinerea navelor sub pavilion românesc; … b) instruirea permanenta a forţei de muncă angajate (de la bordul navelor, cat şi de pe uscat); … c) creşterea competitivitatii, păstrarea know-how-ului şi dezvoltarea abilităţilor maritime; … d) îmbunătăţirea siguranţei; … e) îmbunătăţirea calităţii atât din punct de vedere al standardelor tehnice, în sensul depăşirii acestora, cat şi din punct de vedere al operarii navelor. … 5. Ajutorul de operare5.1. Ajutoarele de stat care au ca scop acoperirea pierderilor sunt, în general, incompatibile cu mediul concurential normal.5.2. În cazuri excepţionale, asemenea ajutoare pot fi acordate cu îndeplinirea cumulativa a următoarelor condiţii:a) ajutoarele să fie justificate prin contribuţia lor la redresarea, innoirea şi dezvoltarea flotei maritime comerciale româneşti; … b) nivelul ajutoarelor să fie proporţional cu mărimea dezavantajelor pe care vizează să le atenueze. … 6. Măsuri sociale şi fiscale care să imbunatateasca competitivitatea6.1. Pot fi autorizate ajutoare de stat în domeniul transportului maritim pentru companiile de navigaţie, constând în:a) neimpozitarea profiturilor realizate prin vânzarea de nave, pentru un număr limitat de ani, cu condiţia ca aceste profituri să fie reinvestite în achiziţia de nave noi; … b) reducerea termenelor de amortizare a investiţiilor în navele noi care intră în patrimoniul companiilor; … c) înlocuirea sistemului normal de impozitare a companiei cu o taxa pe tonajul net al navelor din operare, indiferent de profiturile sau pierderile companiei într-un an calendaristic; … d) alte facilităţi fiscale. … 6.2. Pentru a beneficia de ajutoare de stat constând în facilităţi fiscale şi sociale, companiile de navigaţie trebuie să îndeplinească următoarele criterii:a) să facă dovada ca managementul strategic şi comercial este asigurat pe teritoriul României, companiile de navigaţie fiind supuse impozitării pe societate în România; … b) navele cu care operează companiile ce beneficiază de aceste măsuri deţin certificate care să ateste conformitatea cu regulile, acordurile şi convenţiile internaţionale aplicabile transportului maritim, în special în privinta condiţiilor de siguranţă a navigaţiei şi a condiţiilor de lucru de la bordul navelor. … 6.3. Consiliul Concurentei va cere rapoarte regulate care să demonstreze efectul ajutoarelor de stat autorizate asupra flotei înregistrate în România şi asupra angajării navigatorilor.6.4. Avantajele fiscale menţionate anterior trebuie limitate doar la activităţile de navigaţie; deci, în cazul în care o companie care deţine nave este, de asemenea, angrenata în alte activităţi comerciale se va solicita realizarea unei contabilitati transparente pentru a prezenta în mod diferenţiat datele referitoare la activităţile de navigaţie şi cele auxiliare.7. Ajutoarele de stat privind costurile legate de muncă7.1. Pot fi autorizate ajutoare de stat în domeniul transportului maritim pentru companiile de navigaţie, constând în:a) măsuri pentru reducerea costurilor legate de muncă; … b) măsuri de sprijin care să stimuleze în mod direct dezvoltarea sectorului maritim şi angajarea de personal; … c) reducerea la zero a obligaţiilor, ceea ce permite companiilor maritime sa aducă costurile cu angajarea personalului la un nivel care să se alinieze la normele mondiale care, adeseori, impun scutirea de la obligaţia de a plati taxe şi asigurări sociale pentru navigatori. … 7.2. Demersul constând în rambursarea parţială sau totală a costurilor rezultate din impozitele percepute pe salarii, către compania de navigaţie, este, în general, considerat ca fiind echivalentul unui sistem redus de impozitare, cu condiţia să fie legat de impozitele percepute, neexistand nici un element de supracompensare. Acest sistem trebuie să fie transparent şi sa nu fie deschis abuzurilor.7.3. Nu pot fi autorizate ajutoare de stat sub forma subvenţiilor privind salariile nete ale navigatorilor întrucât conduc la o denaturare a concurentei.8. Ajutoare de stat pentru investiţii8.1. Ajutorul de stat pentru investiţii poate fi permis cu respectarea normelor de siguranţă pe mare, în anumite condiţii, pentru îmbunătăţirea echipamentelor de la bordul navelor înregistrate în România sau pentru promovarea folosirii navelor sigure. Se pot acorda ajutoare de stat în modalităţile prevăzute de art. 2 alin. (6) din Legea nr. 143/1999, cu modificările şi completările ulterioare, ajutoare care au ca efect modernizarea navelor înregistrate în România, atingandu-se standarde superioare celor obligatorii de siguranţă şi de mediu stabilite în convenţiile internaţionale şi care anticipeaza standarde de nivel mai înalt, sporindu-se astfel controlul siguranţei şi al mediului.8.2. În situaţia în care investiţiile sunt legate de construcţia de nave, ajutorul de stat acordat trebuie să fie în conformitate cu reglementările specifice ajutorului pentru construcţiile de nave.8.3. Ajutorul regional pentru companiile maritime, care poate lua forma unui ajutor pentru investiţii, poate fi permis doar în condiţiile în care beneficiile vor reveni regiunii, după o perioadă de timp rezonabila. Poate fi cazul investiţiilor legate de construcţia unui depozit sau al achiziţiei unui echipament fix la bord.8.4. De asemenea, ajutorul de stat pentru investiţii acordat companiilor maritime poate fi permis doar atunci când sunt îndeplinite regulile privind ajutorul de stat regional.9. Ajutorul de stat regional acordat în transportul maritim9.1. În cazul schemelor regionale de ajutor de stat pentru transportul maritim sunt aplicabile reglementările privind ajutorul de stat regional.10. Ajutorul de stat pentru instruire10.1. Multe programe de instruire urmate de navigatori şi finanţate de stat nu sunt considerate a fi ajutoare de stat datorită naturii generale a acestora (mai mult profesionale decât academice). Prin urmare, acestea nu fac obiectul notificării şi examinării de către Consiliul Concurentei.10.2. În cazul acordării ajutoarelor de stat pentru instruire este obligatorie notificarea în cazul în care valoarea acestora depăşeşte nivelul pragului minim stabilit prin Legea nr. 143/1999, cu modificările şi completările ulterioare, prag ce poate fi modificat prin ordin al preşedintelui Consiliului Concurentei.10.3. Ajutorul de stat pentru instruire va fi autorizat cu condiţia ca acesta să respecte criteriile generale de acordare (de exemplu: proportionalitate, nediscriminare, transparenta – în legătură cu instruirea facuta la bordul navelor înscrise în registrele româneşti).10.4. În mod excepţional, ajutorul pentru instruirea la bordul altor nave poate fi autorizat atunci când se justifica prin criterii obiective, cum ar fi lipsa locurilor disponibile pe navele înscrise în registrul statului român.10.5. Când sunt acordate ajutoare de stat pentru instruirea la bord, cel instruit nu poate să fie, în principiu, un membru activ al echipajului, dar echipajul trebuie să fie supranumerar. Aceasta pentru a se asigura ca subvenţiile pentru salariile nete nu pot fi plătite pentru navigatorii angrenati în activităţi normale ale echipajelor.10.6. Pentru a asigura şi dezvolta specializarea maritima şi competitivitatea industriei maritime sunt necesare cercetări vaste şi eforturi de dezvoltare concentrate pe calitate, productivitate, siguranţa şi protecţia mediului. Pentru acestea sprijinul statului poate fi autorizat în conformitate cu reglementările privind ajutorul de stat pentru cercetare-dezvoltare şi protecţia mediului.11. Ajutorul de stat pentru restructurare, inclusiv privatizare11.1. Consiliul Concurentei va aplica instrucţiunile privind salvarea şi restructurarea firmelor în dificultate în cazul ajutorului de stat pentru restructurare acordat companiilor maritime.12. Obligaţiile şi contractele serviciului public12.1. Obligaţiile de serviciu public pot fi impuse în cadrul serviciilor programate în porturile care deservesc regiunile periferice ale României sau rutele foarte puţin deservite, considerate vitale pentru dezvoltarea economică a regiunii respective, în cazurile în care operatorii de pe piaţa nu ar asigura un nivel suficient al serviciilor.12.2. Intervenţia statului pentru acoperirea pierderilor operationale rezultate din îndeplinirea obligaţiilor de serviciu public nu este considerată ajutor de stat. Pe cale de consecinţa, notificarea la Consiliul Concurentei nu este necesară dacă sunt îndeplinite următoarele condiţii:a) contractele de serviciu public nu încalcă aplicarea corespunzătoare a tratatelor internaţionale la care România este parte şi nu conţin elemente de ajutor de stat; obligaţia serviciului public este adjudecată prin organizarea de licitaţii publice, implementarea contractelor de serviciu public urmând a fi transparenta şi să permită dezvoltarea concurentei; … b) să se facă publicitate corespunzătoare pentru licitaţiile publice (cu respectarea cerinţelor legate de nivelul şi frecventa serviciului, capacitate, preţuri, standarde solicitate etc.); acestea trebuie specificate clar şi transparent pentru a asigura tuturor transportatorilor cu drept de acces la ruta sanse egale sa oferteze; … c) statul poate atribui un contract ofertantului câştigător care solicită cea mai scăzută compensaţie financiară şi îi poate rambursa acestuia costurile suplimentare suportate de operator ca rezultat al prestării serviciului, în afară cazurilor excepţionale şi pe deplin justificate. Aceste costuri trebuie să fie direct legate de deficitul calculat, realizat de operator ca urmare a serviciilor prestate. Trebuie ţinuta contabilitate separat pentru fiecare serviciu astfel încât să se poată verifica existenta sau inexistenta supracompensatiilor sau a subvenţiilor incrucisate şi dacă sistemul nu poate fi folosit pentru a sprijini un management ineficient ori metode de operare ineficiente. … 12.3. Durata serviciului public trebuie limitată la aproximativ 5 ani, deoarece contractele care se desfăşoară pe perioade semnificativ mai lungi pot determina crearea unui monopol.12.4. Excepţiile de la procedura menţionată mai sus pot fi justificate şi trebuie notificate şi evaluate de către Consiliul Concurentei potrivit regulilor generale privind ajutorul de stat. În evaluarea compatibilitatii, Consiliul Concurentei va analiza dacă ajutorul poate să devieze un volum semnificativ al traficului sau dacă implica supracompensarea, ceea ce ar putea permite operatorului selectat subvenţia incrucisata a activităţilor pentru care exista şi alţi competitori.13. Limitele ajutorului de stat13.1. O reducere până la zero a impozitelor şi cheltuielilor sociale pentru navigatori şi a impozitelor percepute companiei, pentru activitatea de navigaţie, este nivelul maxim permis al ajutorului de stat.14. Dispoziţii finale14.1. Dispoziţiile prezentelor instrucţiuni nu contravin celorlalte reglementări emise în aplicarea Legii nr. 143/1999, cu modificările şi completările ulterioare.14.2. Prezentele instrucţiuni se aplică ajutoarelor de stat acordate transportului maritim, notificate după intrarea în vigoare a acestora, precum şi atunci când ajutoarele de stat au fost notificate înainte de intrarea lor în vigoare, dar decizia Consiliului Concurentei este ulterioară acestei date sau Consiliul Concurentei nu a emis încă o decizie.14.3. În conformitate cu prevederile art. 29 alin. (1) din Legea concurentei nr. 21/1996 şi ale art. 22 alin. (5) din Legea nr. 143/1999, cu modificările şi completările ulterioare, prezentele instrucţiuni vor fi puse în aplicare prin ordin al preşedintelui Consiliului Concurentei.––––––