INSTRUCŢIUNI din 23 martie 2007

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 21/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: AUTORITATEA NATIONALA SANITARA VETERINARA SI PENTRU SIGURANTA ALIMENTELOR
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 239 din 6 aprilie 2007
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ART. 9REFERIRE LAORDIN 299 21/12/2006
ANEXA 3REFERIRE LAORDIN 301 22/12/2006
ANEXA 3REFERIRE LANORMA 22/12/2006
ANEXA 3REFERIRE LAHG 984 25/08/2005
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulAPROBAT DEORDIN 85 23/03/2007
ActulCONTINUT DEORDIN 85 23/03/2007

pentru organizarea şi desfăşurarea activităţii de control oficial în unităţile de prelucrare, procesare, depozitare, transport, valorificare şi comercializare a produselor şi subproduselor de origine nonanimală



 + 
Capitolul IDispoziţii generale + 
Articolul 1Prezentele instrucţiuni stabilesc cadrul organizatoric în care inspectorii Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor îşi desfăşoară activitatea de control oficial în unităţile care prelucrează, procesează, depozitează, valorifică şi comercializează produse şi subproduse de origine nonanimală.
 + 
Articolul 2În sensul prezentelor instrucţiuni, expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:a) control oficial – orice formă de control pe care îl efectuează autoritatea competentă ori Comisia Europeană împreună cu statele membre ale Uniunii Europene, pentru verificarea conformităţii cu legislaţia în domeniul alimentelor;b) inspectorii Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor – personal de specialitate angajat al Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor în condiţiile legii, cu atribuţii de control oficial conform fişei postului;c) unităţi – unităţile care prelucrează, procesează, depozitează, transportă, valorifică şi comercializează produse şi subproduse de origine nonanimală;d) unităţi integrate – unităţile care desfăşoară mai multe activităţi sectoriale (cod CAEN) integrate în aceeaşi locaţie;e) agent economic din industria alimentară – orice persoană fizică sau juridică ce prelucrează, procesează, depozitează, transportă, valorifică şi comercializează produse şi subproduse de origine nonanimală;f) cheltuieli – valoarea operaţiunilor efectuate în cadrul activităţii de control oficial pentru siguranţa alimentelor, stabilite în baza prevederilor legale;g) plata aferentă activităţii de control oficial – cuantumul rezultat prin înmulţirea timpului aferent pentru efectuarea controlului oficial cu tariful stabilit pe oră;h) documente justificative – reprezintă actele oficiale în baza cărora direcţia sanitar-veterinară şi pentru siguranţa alimentelor judeţeană, respectiv a municipiului Bucureşti, întocmeşte formalităţile de plată şi sunt reprezentate de procese-verbale de constatare, fişe de control, însoţite, dacă este cazul, de procese-verbale de prelevare probe, procese-verbale de reţinere oficială, procese-verbale de confiscare, cerere de analiză, precum şi de alte documente care cuprind acţiunile întreprinse ca urmare a desfăşurării activităţii de control oficial în unităţile care prelucrează, procesează, depozitează, transportă, valorifică şi comercializează produse şi subproduse de origine nonanimală, inclusiv buletine de analiză ca urmare a determinărilor de către laboratoare specializate.
 + 
Articolul 3Tariful aferent activităţii de control oficial în unităţile de prelucrare, procesare, depozitare, transport, valorificare şi comercializare a produselor şi subproduselor de origine nonanimală se calculează de către inspectorii Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor, prin aplicarea tarifului prevăzut în anexa nr. 2 la timpul stabilit potrivit anexei nr. 1.
 + 
Capitolul II + 
Secţiunea IObligaţiile inspectorilor Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor + 
Articolul 4Inspectorii Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor trebuie să deţină baza de date corespunzătoare şi să identifice unităţile care prelucrează, procesează, depozitează, valorifică şi comercializează produse şi subproduse de origine nonanimală, arondate în vederea asigurării activităţii de control oficial pentru siguranţa alimentelor.
 + 
Articolul 5Activitatea de control oficial la unităţile care prelucrează, procesează, depozitează, valorifică şi comercializează produse şi subproduse de origine nonanimală se realizează de către inspectorii Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor, în conformitate cu prevederile fişei postului, ale procedurii prevăzute în anexa nr. 3, precum şi ale altor dispoziţii şi instrucţiuni primite de la autoritatea centrală.
 + 
Articolul 6Ca urmare a controlului oficial realizat în unităţile care prelucrează, procesează, depozitează, valorifică şi comercializează produse şi subproduse de origine nonanimală, inspectorii Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor elaborează documente justificative privind controalele oficiale pe care le-au efectuat.
 + 
Articolul 7Inspectorii Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor au obligaţia să păstreze confidenţialitatea activităţii de control oficial desfăşurate în unităţi care prelucrează, procesează, depozitează, valorifică şi comercializează produse şi subproduse de origine nonanimală, în raport cu alte persoane fizice sau juridice, pentru a nu afecta concurenţa de piaţă, potrivit prevederilor legale în vigoare.
 + 
Secţiunea a II-aObligaţiile direcţiilor sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti + 
Articolul 8În cel mult 5 zile lucrătoare de la efectuarea controlului oficial, direcţiile sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, trimit agenţilor economici din industria alimentară documentele de plată pentru activitatea desfăşurată, precum şi o copie a documentelor justificative privind controlul oficial efectuat.
 + 
Articolul 9(1) Direcţiile sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, încasează tariful aferent activităţii de control oficial.(2) Tariful aferent activităţii de control oficial stabilit pe baza documentelor justificative este virat de unităţi în contul direcţiilor sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, şi suma rezultată este evidenţiată distinct în contabilitate, constituind pentru acestea fonduri extrabugetare care se utilizează conform legii, pentru acoperirea costurilor controalelor oficiale.(3) Costurile aferente analizelor de laborator efectuate potrivit Programului de supraveghere şi control în domeniul siguranţei alimentelor pentru anul 2007, aprobat prin Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor nr. 299/2006, se suportă din bugetul alocat Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor.
 + 
Secţiunea a III-aObligaţiile agenţilor economici din industria alimentară + 
Articolul 10(1) Agenţii economici din industria alimentară virează în contul direcţiei sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, suma corespunzătoare cheltuielilor calculate pentru activitatea de control oficial desfăşurată de inspectorii Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor, în termen de 20 de zile lucrătoare de la data primirii documentelor de plată.(2) Încadrarea în categoriile de producţie prevăzute în anexa nr. 1 se face prin declaraţia pe propria răspundere prevăzută în anexa nr. 4, depusă la direcţia sanitar-veterinară şi pentru siguranţa alimentelor judeţeană, respectiv a municipiului Bucureşti, în termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentului ordin.
 + 
Articolul 11Agenţii economici din industria alimentară sunt obligaţi să asigure trasabilitatea produselor de la materiile prime la produsul finit.
 + 
Articolul 12Agenţii economici din industria alimentară sunt obligaţi să deţină proceduri interne de retragere a produselor alimentare neconforme.
 + 
Articolul 13Agenţii economici din industria alimentară asigură condiţii optime pentru ca inspectorii Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor să îşi poată desfăşura şi exercită activitatea de control oficial în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
 + 
Capitolul IIIDispoziţii finale + 
Articolul 14(1) În cazul în care agenţii economici din industria alimentară îşi desfăşoară activitatea în mai multe judeţe prin unităţi fără personalitate juridică şi cu acelaşi cod CAEN, plata aferentă controlului oficial se face de către entitatea juridică, conform categoriei de încadrare din anexa nr. 1.(2) Dacă unitatea de prelucrare, procesare, depozitare sau valorificare a produselor şi subproduselor de origine nonanimală deţine puncte de lucru, fără personalitate juridică distinctă, în mai multe judeţe, dar a căror activitate se încadrează în aceeaşi clasă CAEN, şi dacă suma calculată pentru controlul oficial depăşeşte valoarea de 2.000 euro/lună, suma care trebuie plătită pentru fiecare punct de lucru se calculează luându-se în considerare ponderea fiecărui punct de lucru în activitatea totală, astfel încât per total unitate să nu depăşească valoarea maximă de 2.000 euro/lună.(3) Plata se va face proporţional cu activitatea desfăşurată în fiecare judeţ, consemnată în declaraţia pe propria răspundere prevăzută în anexa nr. 4.(4) Agentul economic din industria alimentară care desfăşoară mai multe activităţi sectoriale (cod CAEN) integrate în aceeaşi locaţie va fi tarifat o singură dată pentru categoria cu tariful cel mai mare.(5) Pentru unităţile aflate în primul an de activitate, sumele pentru activitatea specifică de control oficial se calculează în baza documentului justificativ întocmit conform producţiei curente din luna precedentă.
 + 
Articolul 15Neplata în termenul prevăzut la art. 10 a sumelor calculate pentru activitatea de control oficial atrage perceperea unor penalităţi de 0,25% la suma de plată restantă, pentru fiecare zi de întârziere, de la data la care obligaţia de plată a sumei a devenit scadentă până la achitarea integrală a sumei, inclusiv ziua plăţii.
 + 
Articolul 16Neplata sumelor restante calculate pentru activitatea de control oficial atrage acţionarea în instanţă a agentului economic din industria alimentară pentru obligarea la plata sumelor datorate.
 + 
Articolul 17Anexele nr. 1-4 fac parte integrantă din prezentele instrucţiuni.
 + 
Anexa 1───────la instrucţiuni───────────────TIMPULpentru controlul oficial în unităţile de prelucrare, procesare, depozitare, transport, valorificare şi comercializare a produselor şi subproduselor de origine nonanimală┌──────────────────────────────────────────┬──┬─────────────────────────┬──────┐│ Tip unitate │Ca│ Producţie │Timp ││ (agent economic) │te│ │pentru││ │go│ │contro││ │ri│ │lul ││ │e │ │ofici-││ │ │ │al (h)│├──────────────────────────────────────────┼──┼─────────────────────────┼──────┤│Unităţi de fabricare a pâinii, produselor │A │ <1 800 (t an) │ 1 ││de panificaţie şi patiserie ├──┼─────────────────────────┼──────┤│ │B │ 1 800-4 500 (t/an) │2,5 ││ ├──┼─────────────────────────┼──────┤│ │C │ 4 500-9 000 (t/an) │ 4 ││ ├──┼─────────────────────────┼──────┤│ │D │ >9 000 (t/an) │ 6 │├──────────────────────────────────────────┼──┼─────────────────────────┼──────┤│Unităţi de morărit │A │ <1 800 (t an) │ 1 ││ ├──┼─────────────────────────┼──────┤│ │B │ 1 800-4 500 (t/an) │1,5 ││ ├──┼─────────────────────────┼──────┤│ │C │ 4 500-9 000 (t/an) │ 2 ││ ├──┼─────────────────────────┼──────┤│ │D │ >9 000 (t/an) │ 3 │├──────────────────────────────────────────┼──┼─────────────────────────┼──────┤│Unităţi de fabricare a băuturilor │A │ <20 000 (t an) │1,5 ││răcoritoare ├──┼─────────────────────────┼──────┤│ │B │ 20 000-50 000 (t/an) │ 3 ││ ├──┼─────────────────────────┼──────┤│ │C │ 50 000-100 000 (t/an) │ 4 ││ ├──┼─────────────────────────┼──────┤│ │D │ >100 000 (t/an) │ 4 │├──────────────────────────────────────────┼──┼─────────────────────────┼──────┤│Unităţi de fabricare a vinurilor**) │A │ <7 000 (hl an)│ 3 ││ ├──┼─────────────────────────┼──────┤│ │B │ 7 000-10 000 (hl/an)│ 4 ││ ├──┼─────────────────────────┼──────┤│ │C │ 10 000-15 000 (hl/an)│ 6 ││ ├──┼─────────────────────────┼──────┤│ │D │ >15 000 (hl/an)│ 8 │├──────────────────────────────────────────┼──┼─────────────────────────┼──────┤│Unităţi de fabricare a uleiurilor, │A │ <12 500 (t an) │1,5 ││grăsimilor fine şi rafinate, margarinei ├──┼─────────────────────────┼──────┤│şi a produselor comestibile similare │B │ 12 500-25 000 (t/an) │ 2 ││ ├──┼─────────────────────────┼──────┤│ │C │ 25 000-50 000 (t/an) │ 3 ││ ├──┼─────────────────────────┼──────┤│ │D │ >50 000 (t/an) │ 4 │├──────────────────────────────────────────┼──┼─────────────────────────┼──────┤│Unităţi de fabricare a produselor din │A │ <1 000 (t an) │ 3 ││cacao, ciocolatei şi a produselor ├──┼─────────────────────────┼──────┤│zaharoase │B │ 1 000-5 000 (t/an) │ 4 ││ ├──┼─────────────────────────┼──────┤│ │C │ 5 000-10 000 (t/an) │ 6 ││ ├──┼─────────────────────────┼──────┤│ │D │ >10 000 (t/an) │ 8 │├──────────────────────────────────────────┼──┼─────────────────────────┼──────┤│Unităţi de fabricare a berii │A │ 3 000-400 000 (hl/an)│ 3 ││ ├──┼─────────────────────────┼──────┤│ │B │ 400 000-800 000 (hl/an)│ 4 ││ ├──┼─────────────────────────┼──────┤│ │C │800 000-1 600 000 (hl/an)│ 6 ││ ├──┼─────────────────────────┼──────┤│ │D │ >1 600 000 (hl/an)│ 8 │├──────────────────────────────────────────┼──┼─────────────────────────┼──────┤│Unităţi de fabricare a │A │ <4 000 (t an) │ 3 ││malţului ├──┼─────────────────────────┼──────┤│ │B │ 4 000-11 000 (t/an) │ 4 ││ ├──┼─────────────────────────┼──────┤│ │C │ 11 000-16 000 (t/an) │ 6 ││ ├──┼─────────────────────────┼──────┤│ │D │ > 16 000 (t/an) │ 8 │├──────────────────────────────────────────┼──┼─────────────────────────┼──────┤│Unităţi de prelucrare şi conservare a │A │ <200 (t an) │ 2 ││fructelor şi legumelor*) ├──┼─────────────────────────┼──────┤│ │B │ 200-500 (t/an) │ 4 ││ ├──┼─────────────────────────┼──────┤│ │C │ 500-750 (t/an) │ 6 ││ ├──┼─────────────────────────┼──────┤│ │D │ >750 (t/an) │ 8 │├──────────────────────────────────────────┼──┼─────────────────────────┼──────┤│Depozite seminţe de consum***) │A │ <50 000 (t an) │ 2 ││ ├──┼─────────────────────────┼──────┤│ │B │ 50 000-150 000 (t/an) │ 4 ││ ├──┼─────────────────────────┼──────┤│ │C │ 150 000-300 000 (t/an) │ 6 ││ ├──┼─────────────────────────┼──────┤│ │D │ >300 000 (t/an) │ 8 │├──────────────────────────────────────────┼──┼─────────────────────────┼──────┤│Unităţi de producere a apelor minerale │A │ <20 000 (t an) │ 1 ││(carbogazoasă şi plată) îmbuteliate la ├──┼─────────────────────────┼──────┤│sursă │B │ 20 000-50 000 (t/an) │ 2 ││ ├──┼─────────────────────────┼──────┤│ │C │ 50 000-100 000 (t/an) │ 3 ││ ├──┼─────────────────────────┼──────┤│ │D │ >100 000 (t/an) │ 3 │└──────────────────────────────────────────┴──┴─────────────────────────┴──────┘___________Notă *) Pentru astfel de unităţi controlul oficial constă într-un control preoperaţional în lunile fără activitate şi într-un control pe lună în lunile cu activitate.Notă **) Pentru astfel de unităţi se efectuează un control preoperaţional şi un control în perioada de vinificaţie.Notă ***) Pentru astfel de unităţi se efectuează un control oficial preoperaţional şi două controale în perioada de constituire a stocurilor.Pentru restul unităţilor controlul oficial se efectuează lunar.┌──────────────────────────────────────────────────────────────────┬───────────┐│ Tip unitate (agent economic) │Timp pentru││ │ controlul ││ │oficial (h)│├──────────────────────────────────────────────────────────────────┼───────────┤│Miniberării (capacitate de producţie <3.000 hl/an) │ 1 │├──────────────────────────────────────────────────────────────────┼───────────┤│Unităţi de prelucrare a cartofilor şi conservare a produselor │ ││din cartofi │ 4 │├──────────────────────────────────────────────────────────────────┼───────────┤│Unităţi de fabricare a macaroanelor, ţăiţeilor, cuşcuş-ului │ 2 ││şi a altor produse făinoase similare │ │├──────────────────────────────────────────────────────────────────┼───────────┤│Unităţi de prelucrare a ceaiului şi a cafelei │ 4 │├──────────────────────────────────────────────────────────────────┼───────────┤│Unităţi de fabricare a condimentelor │ 3 │├──────────────────────────────────────────────────────────────────┼───────────┤│Unităţi de fabricare a altor produse alimentare │ 6 │├──────────────────────────────────────────────────────────────────┼───────────┤│Unităţi de fabricare a cidrului şi a vinului din fructe*) │ 6 │├──────────────────────────────────────────────────────────────────┼───────────┤│Unităţi de fabricare a altor băuturi obţinute prin fermentare*) │ 6 │├──────────────────────────────────────────────────────────────────┼───────────┤│Supermarket/hipermarket │ 8 │├──────────────────────────────────────────────────────────────────┼───────────┤│Unităţi de îmbuteliere şi ambalare a produselor de origine │ ││nonanimală │ 2 │├──────────────────────────────────────────────────────────────────┼───────────┤│Unităţi de fabricare a sucurilor de fructe şi legume*) │ 8 │├──────────────────────────────────────────────────────────────────┼───────────┤│Unităţi de fabricare a amidonului şi a produselor din amidon │ 5 │├──────────────────────────────────────────────────────────────────┼───────────┤│Unităţi de fabricare a biscuiţilor, pişcoturilor şi a altor │ ││produse similare │ 2 │├──────────────────────────────────────────────────────────────────┼───────────┤│Unităţi de fabricare a zahărului*) │ 8 │├──────────────────────────────────────────────────────────────────┼───────────┤│Depozite de produse alimentare de origine nonanimală │ 4 │├──────────────────────────────────────────────────────────────────┼───────────┤│Depozite de comercializare angro │ 6 │└──────────────────────────────────────────────────────────────────┴───────────┘_________Notă *) Pentru astfel de unităţi controlul oficial constă într-un control preoperaţional în lunile fără activitate şi într-un control pe lună în lunile cu activitate.Pentru restul unităţilor controlul oficial se efectuează lunar. + 
Anexa 2───────la instrucţiuni───────────────TARIFELEpentru cheltuielile de personal care desfăşoară activitatea de control oficial în unităţile de prelucrare, procesare, depozitare, transport, valorificare şi comercializare a produselor şi subproduselor de origine nonanimală

Nr
c
r
t

Etapele aferente realizării unui
control oficial în domeniul alimentar

Cheltuieli
pentru
salariu/
persoană/h
(lei)

Cheltuieli
necesare
perfecţio-
nării/
persoană/h
(lei)
Total
cheltu-
ieli/h
(lei)

1.

Pregătirea controlului, studierea
facilităţilor şi documentaţiei deţinute
de agenţii economici din industria
alimentară, astfel încât personalul să
fie capabil să îşi îndeplinească
atribuţiile în mod adecvat
15,6

0,6

16,2

2. Realizarea controlului 15,6 0,6 16,2
3.

Analiza activităţii de control şi
stabilirea concluziilor
15,6

0,6

16,2

TOTAL: 46,8 1,8 48,6

___________ + 
Anexa 3───────la instrucţiuni───────────────PROCEDURĂprivind efectuarea controlului oficial în unităţile de prelucrare, procesare, depozitare, transport şi valorificare a produselor şi subproduselor de origine nonanimalăI. GeneralităţiControalele oficiale se efectuează fără o avertizare prealabilă.Controalele oficiale se efectuează pentru toate etapele de prelucrare, procesare, depozitare, transport, valorificare şi comercializare a produselor şi subproduselor de origine nonanimală sau selectiv, pentru una ori mai multe dintre etapele menţionate anterior, pentru care se consideră a fi cel mai necesar să fie supuse activităţii de inspecţie şi control.Controalele oficiale se efectuează pentru produsele alimentare provenind din schimbul intracomunitar şi importul din ţări terţe, precum şi pentru cele destinate exportului.Inspectorul direcţiei sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor judeţene şi a municipiului Bucureşti este însoţit de către un reprezentant al societăţii sau de o persoană abilitată care să răspundă întrebărilor inspectorului şi care să fie prezentă pe tot parcursul inspecţiei şi controlului.II. ScopControalele oficiale se realizează pentru a se verifica conformitatea cu reguli ce au drept scop:a) prevenirea, eliminarea sau reducerea riscurilor până la niveluri acceptabile pentru sănătatea publică, fie direct, fie prin intermediul condiţiilor de mediu;b) garantarea de practici corecte în ceea ce priveşte comerţul cu alimente şi protejarea intereselor consumatorilor.Controalele oficiale asigură suportul informativ pentru realizarea evaluării riscului în domeniul siguranţei alimentelor.III. DefiniţiiÎn înţelesul prezentei proceduri, următorii termeni se definesc astfel:a) verificare – controlul, prin examinarea şi prin luarea în considerare a evidenţelor, sub raportul îndeplinirii cerinţelor specificate;b) inspecţie – examinarea oricărui aspect privind alimentele, pentru a se verifica faptul că astfel de aspecte sunt conforme cu cerinţele legislaţiei în domeniul alimentelor;c) monitorizare – realizarea de observaţii sau măsuri planificate secvenţial, cu scopul de a obţine o evaluare generală a nivelului de conformitate cu legislaţia în domeniul alimentelor;d) supraveghere – o examinare, cu caracter preventiv, a activităţii uneia sau mai multor întreprinderi cu activitate în domeniul alimentar, a agenţilor economici cu activitate în domeniul alimentar ori a activităţilor acestora;e) neconformitate – neconcordanţa cu legislaţia în domeniul alimentelor;f) prelevare de probe pentru analiză – recoltarea de probe de alimente sau de orice alte substanţe reprezentative pentru producerea, prelucrarea şi distribuţia alimentelor, cu scopul de a se verifica prin analiză conformitatea cu legislaţia în domeniul alimentelor;g) reţinere oficială – procedura prin care Autoritatea Naţională Sanitară Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor dispune ca alimentele să nu fie deplasate ori falsificate până la luarea unei decizii cu privire la destinaţia acestora. Aceasta include depozitarea de către agenţii economici din industria alimentară, în conformitate cu instrucţiunile Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor;h) trasabilitate – posibilitatea identificării şi urmăririi, pe parcursul tuturor etapelor de producţie, procesare şi distribuţie, a unui aliment, a hranei pentru animale, a unui animal destinat pentru producţia de alimente sau a unei substanţe care urmează ori care poate fi încorporată într-un aliment sau în hrana pentru animale;i) producţia – totalitatea produselor obţinute din prelucrarea, procesarea, depozitarea, transportul, valorificarea şi comercializarea produselor de origine nonanimală.IV. Etapele controlului oficialControalele oficiale se efectuează utilizându-se una sau mai multe dintre metodele de control, cum ar fi: inspecţia, monitorizarea, supravegherea, verificarea, prelevarea de probe şi analiza.A. InspecţiaÎn cadrul activităţii de inspecţie se verifică următoarele:1. Condiţiile generale de funcţionare a unităţii:a) profilul unităţii;b) amplasarea unităţii;c) construcţia;d) împrejmuirea unităţii;e) căile de acces în unitate;f) platforma de gunoi menajer.2. Depozitele de materii prime, materiale auxiliare, produse finite, ambalaje, etichete:a) igiena spaţiilor de depozitare;b) sistemul de ventilare (funcţionalitate şi eficienţă) şi modul de înregistrare şi control al temperaturii şi umidităţii;c) capacitatea depozitelor şi dotarea acestora pentru asigurarea condiţiilor optime de păstrare, cu respectarea condiţiilor de compatibilitate;d) modul de depozitare a materiilor prime şi de rulare a stocurilor;e) salubritatea ambalajelor;f) prelevarea de probe pentru determinarea de contaminanţi şi reziduuri de pesticide în conformitate cu legislaţia în vigoare;g) documentele de însoţire a produselor finite (declaraţie/certificate de conformitate) şi documentele care să ateste condiţiile privind siguranţa alimentară;h) modul de ambalare a produselor finite;i) modul de depozitare şi marcare a substanţelor chimice cu risc potenţial de contaminare.3. Spaţiile de producţie:a) proiectare, amplasare, construcţie şi dimensionare;b) existenţa vestiarelor corespunzătoare;c) aprovizionare cu apă potabilă, caldă şi rece;d) spaţii separate pentru spălarea materiei prime, unde este cazul;e) sistem adecvat de colectare a reziduurilor lichide, solide;f) sursă de agent termic;g) instalaţii, utilaje şi echipamente de lucru.4. Amenajarea fluxului tehnologic:a) asigurarea circuitelor funcţionale pentru desfăşurarea fluxului tehnologic fără intersectări între fazele salubre şi cele insalubre;b) controlul întreţinerii şi dotării cu dispozitive şi utilaje de lucru specifice profilului (cernătoare, separatoare, magneţi, site, tăvăluguri etc.);c) sistemul de ventilaţie;d) aparatura de măsură şi control;e) procedurile operaţionale standard de sanitaţie (SSOP);f) implementarea şi funcţionarea sistemului de management al siguranţei alimentelor bazat pe principiile HACCP;g) verificarea sistemului de alimentare cu apă rece şi caldă, controlul potabilităţii apei.5. Spaţiile destinate depozitării detergenţilor şi dezinfectanţilor6. Spaţiile destinate curăţării instalaţiilor, utilajelor şi echipamentelor de lucru7. Anexele (vestiare, grupuri sanitare etc.)8. Mijloacele de transport, spaţiul necesar spălării şi dezinfecţiei mijloacelor de transport, condiţiile de transport şi modul cum se face recepţia materiei prime şi a materiilor auxiliare9. Laboratoarele proprii:a) asigurarea spaţiului/compartimentare;b) analize conform metodelor standardizate;c) asigurarea aparaturii şi a reactivilor;d) calificarea şi competenţa personalului;e) întreţinerea aparaturii, verificare, calibrare;f) evidenţa şi monitorizarea parametrilor controlaţi.10. Evacuarea deşeurilor:a) sistemul de precolectare şi colectare a deşeurilor;b) existenţa spaţiului pentru depozitarea recipientelor pentru colectarea deşeurilor (ghene) şi racordarea acestora la reţeaua centrală de apă-canal;c) existenţa contractului cu o firmă de salubrizare.11. Aplicarea ghidurilor de bune practici sau aplicarea normelor pentru siguranţa alimentelor12. Aplicarea programelor preliminare13. Stabilirea punctelor critice de control14. Monitorizarea punctelor critice de control.B. Prelevare de probe şi analizăSe vor realiza:a) prelevarea de teste de sanitaţie;b) recoltarea de alte probe, ori de câte ori există suspiciuni sau atunci când sunt depistate neconformităţi, pentru produsele alimentare de origine nonanimală (contaminanţi, reziduuri de pesticide etc.) pentru care sunt prevăzute limite maxime admise în legislaţia din domeniul alimentelor; prelevarea se realizează de către inspectori ai Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor, conform metodelor prevăzute de lege, iar în cazul în care acestea nu sunt prevăzute, conform procedurilor emise de autoritatea centrală;c) întocmirea procesului-verbal de prelevare de probe şi a cererii de analiză;d) trimiterea către laboratoare specializate a probelor prelevate, însoţite de documentele de mai sus.Lotul din care s-au prelevat probe este reţinut şi conservat calitativ până la obţinerea buletinului de analize, dar nu mai mult de 30 de zile.C. Inspecţia stării de igienă a personaluluiSe verifică:a) echipamentul de protecţie al personalului (halat, bonetă, mănuşi, şorţuri, încălţăminte de protecţie etc.);b) igiena personală.D. Controlul documentelorSe verifică existenţa:a) programelor de igienizare a unităţii;b) documentelor pentru monitorizarea şi controlul punctelor critice (PC) şi a punctelor critice de control (PCC);c) programelor pentru instruirea personalului în domeniul siguranţei alimentelor;d) documentelor care să ateste provenienţa produselor depozitate;e) documentelor pentru înregistrarea temperaturii, după caz;f) programului acţiunilor de dezinfecţie, dezinsecţie şi deratizare (DDD) şi eficienţa acestora;g) buletinelor de analiză pentru materiile prime;h) buletinelor de analiză pentru produsele finite;i) buletinelor de analiză pentru apă potabilă;j) buletinelor de analiză pentru teste de sanitaţie;k) dosarului cu autorizaţii şi avize;l) documentelor care să ateste trasabilitatea produselor;m) controlului potabilităţii apei.E. Examinarea sistemelor de verificareSe controlează documentele care să ateste verificarea aparatelor de măsură şi control (AMC-urile), buletinele metrologice, monitorizarea şi înregistrarea parametrilor tehnologici.V. Documente elaborate la finalizarea controlului oficialDupă realizarea activităţii de supraveghere, inspecţie şi control, inspectorul Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor completează fişa de control, procesul-verbal de constatare, precum şi celelalte documente necesare aplicării de măsuri în caz de neconformitate.VI. Măsuri, sancţiuniÎn funcţie de situaţia existentă la faţa locului şi de rezultatele analizelor de laborator, se aplică măsurile corespunzătoare, în conformitate cu Hotărârea Guvernului privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor la normele sanitare veterinare şi pentru siguranţa alimentelor nr. 984/2005, cu modificările ulterioare, şi cu Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor nr. 301/2006 privind aprobarea Normei sanitare veterinare şi pentru siguranţa alimentelor privind procedurile de înregistrare a activităţilor de vânzare directă de produse primare, a activităţilor de vânzare cu amănuntul şi a activităţilor de fabricare a alimentelor, cu modificările ulterioare.Astfel, pot fi dispuse:a) aplicarea de sancţiuni;b) confiscarea în vederea distrugerii produselor improprii consumului uman;c) reţinerea oficială;d) propunere de suspendare, închiderea unităţii.În situaţia în care, în urma activităţilor de supraveghere, inspecţie şi control, se constată că agenţii economici din industria alimentară încalcă în mod flagrant alte prevederi legale legate de producţia, depozitarea, transportul sau comercializarea alimentelor şi furajelor care nu ţin de legislaţia privind siguranţa alimentelor şi furajelor, autoritatea va notifica autorităţile de competenţa cărora ţine săvârşirea respectivelor fapte.
 + 
Anexa 4───────la instrucţiuni───────────────AUTORITATEA NAŢIONALĂ SANITARĂ VETERINARĂŞI PENTRU SIGURANŢA ALIMENTELORDirecţia Sanitară Veterinară şi pentru SiguranţaAlimentelor ……………………….DECLARAŢIE PE PROPRIA RĂSPUNDERENr. ……. din ……….Pentru unitatea denumită: ……, adresa unităţii: ……. proprietar ……, din localitatea ……, str. ….. nr. …., sectorul …., codul ….., judeţul ….., telefon ….., e-mail ….., pentru obiectivul …., în care se desfăşoară următoarele activităţi:1. ………. (cod CAEN …………… );2. ………. (cod CAEN …………… );3. ………. (cod CAEN …………… ).Declar pe propria răspundere că în cadrul activităţilor mai sus menţionate producţia realizată, conform prevederilor Ordinului preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor nr. …, este următoarea:1. ………. (cod CAEN …………… );2. ………. (cod CAEN …………… );3. ………. (cod CAEN …………… ).Reprezentantul legal al unităţii,…………………………..(semnătura, ştampila oficială a unităţii)____________

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x