INSTRUCȚIUNI din 22 aprilie 2003

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 12/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL APELOR SI PROTECTIEI MEDIULUI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 346 din 21 mai 2003
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Actiuni suferite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ART. 24COMPLETAT DEORDIN 1382 08/07/2020
ANEXA 1MODIFICAT DEORDIN 2219 10/12/2010
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulACTUALIZEAZA PEINSTRUCTIUNI 22/04/2003
Acte care fac referire la acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulREFERIT DEORDIN 1382 08/07/2020
ART. 24COMPLETAT DEORDIN 1382 08/07/2020
ART. 24REFERIT DEORDIN 1382 08/07/2020
ANEXA 1MODIFICAT DEORDIN 2219 10/12/2010





Notă
Aprobate prin ORDINUL nr. 105 din 22 aprilie 2003, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 346 din 21 mai 2003.
Notă
Conform art. I din ORDINUL nr. 1.491 din 17 septembrie 2010, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 688 din 13 octombrie 2010, în tot cuprinsul Ordinului ministrului apelor și protecției mediului nr. 105/2003 privind aprobarea Instrucțiunilor de organizare și funcționare a comisiilor de avizare a documentațiilor de evaluare a stării de siguranță în exploatare a barajelor – NTLH – 040 și aprobarea componențelor nominale ale comisiei centrale și comisiilor teritoriale de avizare, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 346 din 21 mai 2003, cu modificările și completările ulterioare, sintagma „secretarul de stat pentru ape” se modifică și se înlocuiește cu sintagma „directorul general al Autorității pentru Inundații și Managementul Apelor”.
 + 
Capitolul IPrevederi generale + 
Articolul 1(1)Se supun prevederilor prezentelor instrucțiuni barajele aflate în toate etapele de realizare și de exploatare: proiectare, execuție, exploatare în perioada de execuție, exploatare curenta, postutilizare, conservare sau abandonare, încadrate în categorii de importanța conform Metodologiei privind stabilirea categoriilor de importanța a barajelor – NTLH-021, aprobată prin Ordinul ministrului apelor și protecției mediului și al ministrului lucrărilor publice, transporturilor și locuinței nr. 115/288/2002, denumite în continuare baraje.(2)Potrivit Ordonanței de urgenta a Guvernului nr. 244/2000 privind siguranța barajelor, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 466/2001, prin baraj se înțelege orice lucrare hidrotehnica având o structura existenta sau propusă, care este capabilă să asigure acumularea, permanenta ori nepermanenta, de apa, de deșeuri industriale lichide sau solide depuse subacvatic (din industria chimica, industria energetica și din iazurile de decantare din industria miniera), precum și lucrările hidrotehnice speciale, a căror rupere poate produce pierderea necontrolata a conținutului acumulat, cu efecte negative deosebit de importante asupra mediului social, economic și/sau natural.
 + 
Articolul 2(1)Conform Procedurii de emitere a acordului și autorizației de funcționare în siguranța a barajelor – NTLH-032, aprobată prin Ordinul ministrului apelor și protecției mediului nr. 118/2002, pentru barajele aflate în exploatare sau în faza provizorie de punere în exploatare deținătorul sau administratorul acestora, precum și beneficiarii sau titularii de investiție pentru barajele noi sunt obligați să obțină de la Ministerul Apelor și Protecției Mediului sau de la unitățile abilitate de minister autorizația de funcționare în condiții de siguranță.(2)Pentru barajele noi sau în cazul interventiilor constructive care modifica parametrii de baza ai barajelor existente, beneficiarul sau titularul de investiție, în faza de proiectare, este obligat să obțină acordul de funcționare în condiții de siguranță.(3)Pentru barajele încadrate în categoriile de importanța A și B competentele de emitere a acordului și autorizației de funcționare în condiții de siguranță revin Ministerului Apelor și Protecției Mediului, iar pentru barajele încadrate în categoriile de importanța C și D competentele revin Administrației Naționale "Apele Române" și direcțiilor de ape bazinale aflate în structura sa, conform prevederilor prezentelor instrucțiuni, unități denumite în continuare autorități competente. + 
Articolul 3(1)Autorizația/acordul de funcționare în condiții de siguranță se obține pe baza documentației de evaluare a siguranței barajului respectiv, semnată de un expert certificat/avizat de Ministerul Apelor și Protecției Mediului, a avizului asupra acestei documentații și, după caz, a proiectului de urmărire a comportării în timp a barajului, conform prevederilor Procedurii de emitere a acordului și autorizației de funcționare în siguranța a barajelor – NTLH – 032, iar eliberarea autorizației/acordului de funcționare în condiții de siguranță se efectuează după achitarea tarifelor stabilite în condițiile prevăzute de lege și aprobate prin ordin al ministrului apelor și protecției mediului.(2)Documentațiile de evaluare a siguranței barajelor reprezintă concluzia expertizei tehnice cu caracter special privind starea de exploatare în condiții de siguranță a barajelor, expertiza pe care, în conformitate cu prevederile art. 64 alin. (2) și ale art. 68 din Legea apelor nr. 107/1996, deținătorii de baraje, cu orice titlu, au obligația sa o efectueze la termenele stabilite prin lege, indiferent de mărimea barajului sau de folosintele acestuia.(3)În conformitate cu prevederile Legii nr. 466/2001, evaluarea siguranței barajelor se realizează de experți tehnici atestați de Ministerul Lucrărilor Publice, Transporturilor și Locuinței, potrivit prevederilor Legii nr. 10/1995 privind calitatea în construcții și ale actelor normative emise în aplicarea acestei legi, și certificati/avizați de Ministerul Apelor și Protecției Mediului pentru evaluarea stării de siguranță în exploatare a barajelor, denumiți în continuare experți.(4)Experții care efectuează evaluarea siguranței barajelor sunt certificati, respectiv avizați, în conformitate cu Regulamentul privind organizarea și certificarea corpului de experți pentru evaluarea stării de siguranță în exploatare a barajelor încadrate în categoriile de importanța A și B – NTLH-014 și cu Procedura de avizare a specialiștilor pentru evaluarea stării de siguranță în exploatare a barajelor încadrate în categoriile de importanța C și D – NTLH-015, aprobate prin Ordinul ministrului apelor și protecției mediului nr. 114/2002.
 + 
Articolul 4(1)Documentațiile de evaluare a siguranței barajelor se efectuează de către experți, în conformitate cu Metodologia privind evaluarea stării de siguranță în exploatare a barajelor și lacurilor de acumulare – NTLH-022 sau cu Metodologia privind evaluarea stării de siguranță în exploatare a barajelor și digurilor care realizează depozite de deșeuri industriale – NTLH-023, aprobate prin Ordinul ministrului apelor și protecției mediului și al ministrului lucrărilor publice, transporturilor și locuinței nr. 116/289/2002 sau, după caz, în conformitate cu normele specifice pentru lucrările care nu se încadrează în metodologiile specificate mai sus, denumite în continuare metodologii specifice.(2)Avizarea documentațiilor se efectuează de către comisii de avizare constituite în conformitate cu prevederile prezentelor instrucțiuni, denumite astfel în continuare.(3)În funcție de concluziile analizei, comisia de avizare poate emite avizul privind documentația de evaluare a stării de siguranță în exploatare a barajului, pentru barajele existente, respectiv avizul privind proiectul barajului, pentru barajele noi, precum și avizul pentru celelalte documentații prevăzute la art. 2 alin. (3), denumit în continuare aviz. Avizul este semnat de președintele, vicepreședintele și secretarul comisiei de avizare a documentației pentru barajul respectiv. Comisia de avizare poate solicita completări la documentație și reprogrameaza avizarea acesteia sau o poate respinge fără a fi emis un aviz asupra acesteia.(4)În cazul unei documentații în care expertul propune măsuri și lucrări de punere în siguranța a barajului, comisia de avizare avizează documentația, iar autoritatea competentă comunică deținătorului barajului concluziile din procesul-verbal al ședinței.(5)După realizarea măsurilor și lucrărilor stabilite în ședința comisiei de avizare expertul întocmește un raport de conformare, prin care confirma execuția acestora, iar comisia de avizare reanalizeaza documentația în vederea emiterii avizului. Raportul de conformare face parte integrantă din noua documentație ce va fi analizata în cadrul comisiei de avizare.(6)a) În cazul unei documentații întocmite cu mai mult de un an înainte de data transmiterii acesteia pentru avizare la autoritatea competentă, deținătorul barajului va comanda expertului care a întocmit documentația elaborarea unui raport de conformare. Raportul se va întocmi ca urmare a unei inspecții în teren a barajului și va confirma sau va infirma starea tehnica actuala și de siguranță în exploatare a barajului.b)În cazul confirmării concluziilor din documentația inițială raportul de conformare va face parte integrantă din documentația ce va fi transmisă pentru avizare la autoritatea competentă. În cazul în care expertul constata ca s-au produs evenimente recente de natura sa modifice starea de siguranță în funcționare a barajului, deținătorul barajului va realiza măsuri și lucrări de punere în siguranța a barajului propuse de expert, urmând apoi procedura prevăzută la alin. (5).(7)În cazul în care s-au produs evenimente recente de natura sa modifice starea de siguranță în funcționare a barajului, indiferent de data la care s-a întocmit documentația de evaluare a siguranței barajului supus avizării, raportul de conformare este obligatoriu sau deținătorul barajului va efectua o contraexpertiza, conform prevederilor legale.(8)Avizul este obligatoriu pentru ca autoritățile competente sa emita autorizația/acordul de funcționare în siguranța a barajului sau, după caz, sa ia decizia ce se impune, conform legii.(9)Autorizația de funcționare în condiții de siguranță se emite pe o perioadă determinata, de maximum 7 ani pentru barajele din categoria de importanța A și B și de maximum 10 ani pentru celelalte baraje, durata fiind stabilită prin autorizație de autoritatea emitenta, și se reînnoiește la expirare sau în cazul producerii unor accidente ori incidente în exploatare. Autorizația de funcționare în condiții de siguranță certifica îndeplinirea exigențelor de performanță în perioada de exploatare și este obligatorie pentru obținerea autorizației de gospodărire a apelor și de protecția mediului pentru baraje.(10)Acordul de funcționare în condiții de siguranță se referă la încadrarea în categoria de importanța a barajului conform legii, la adaptarea soluțiilor de proiectare la condițiile de amplasament și la respectarea normelor și reglementărilor legale, precum și a experienței în domeniu. Acordul de funcționare în condiții de siguranță își menține valabilitatea pe toată durata execuției lucrărilor, cu condiția respectării prevederilor cuprinse în acesta, iar dacă o perioadă de 2 ani de la data emiterii execuția nu a început, acordul își pierde valabilitatea. Acordul de funcționare în condiții de siguranță poate fi reînnoit numai dacă se respecta integral prevederile documentației pentru care s-a emis acordul inițial. Acordul de funcționare în siguranța este obligatoriu pentru obținerea autorizației de construcție. + 
Articolul 5(1)Coordonarea, îndrumarea și urmărirea activității de evaluare a siguranței barajelor existente, în construcție și noi, sunt realizate de Comisia Naționala pentru Siguranța Barajelor și a Altor Lucrări Hidrotehnice, denumita în continuare CONSIB, care funcționează ca organism cu caracter consultativ pe lângă Ministerul Apelor și Protecției Mediului. CONSIB este constituită din reprezentanți ai ministerelor, regiilor autonome, societăților comerciale de profil și ai instituțiilor publice interesate și este condusă de un președinte care este ministrul apelor și protecției mediului.(2)Pentru rezolvarea problemelor curente și luarea deciziilor operative între ședințe CONSIB desemnează un birou operativ, denumit în continuare B.O.-CONSIB, compus din 9 membri și condus de un președinte executiv, care este directorul general al Autorității pentru Inundații și Managementul Apelor din cadrul Ministerului Apelor și Protecției Mediului.(la 13-10-2010,
sintagma: secretarul de stat pentru ape a fost înlocuită de Articolul I din ORDINUL nr. 1.491 din 17 septembrie 2010, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 688 din 13 octombrie 2010
)
(3)CONSIB sau B.O.-CONSIB dispune expertizarea barajelor evidentiate cu risc crescut de avariere și dispune, dacă este cazul, efectuarea de contraexpertize, ca urmare a contestațiilor formulate de beneficiar sau de autoritățile abilitate cu controlul siguranței construcțiilor. Aceste documentații se analizează în cadrul comisiilor de avizare în regim de urgenta.
 + 
Capitolul IIOrganizarea și competentele comisiilor de avizare + 
Articolul 6Avizarea documentațiilor de evaluare a siguranței barajelor încadrate în categoriile de importanța A și B se realizează în cadrul comisiei centrale de avizare, organizată de către Ministerul Apelor și Protecției Mediului, iar avizarea documentațiilor de evaluare a siguranței barajelor încadrate în categoriile de importanța C și D se realizează în cadrul comisiilor teritoriale de avizare, organizate de către Administrația Naționala "Apele Române", denumite în continuare comisii de avizare. + 
Articolul 7(1)Comisiile de avizare sunt formate din 21-24 de membri și membri supleanți și au următoarea structura organizatorică:– un președinte;– un vicepreședinte;– 13-15 membri;– 5-7 membri supleanți;– un secretar din cadrul unui secretariat format din 4-7 membri, dintre care un șef secretariat (pentru fiecare avizare a unei documentații, dintre aceștia va fi numit un secretar care devine membru al comisiei de avizare).(2)Componenta nominală a comisiilor de avizare și structura organizatorică a acestora se propun de către Direcția sinteze, cadastru și resurse din cadrul Direcției generale de gospodărire a apelor din Ministerul Apelor și Protecției Mediului și de către Administrația Naționala "Apele Române".(3)Componenta nominală a comisiilor de avizare se vizează de directorul general al Autorității pentru Inundații și Managementul Apelor, se analizează în cadrul B.O. – CONSIB și se aproba prin ordin al ministrului apelor și protecției mediului pe baza avizului consultativ al B.O.-CONSIB și a referatului directorului general al Autorității pentru Inundații și Managementul Apelor.(la 13-10-2010,
sintagma: secretarul de stat pentru ape a fost înlocuită de Articolul I din ORDINUL nr. 1.491 din 17 septembrie 2010, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 688 din 13 octombrie 2010
)
(la 13-10-2010,
sintagma: secretarului de stat pentru ape a fost înlocuită de Articolul I din ORDINUL nr. 1.491 din 17 septembrie 2010, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 688 din 13 octombrie 2010
)
 + 
Articolul 8(1)Comisia centrala de avizare, denumit în continuare comisia centrala, este formată din membrii B.O.-CONSIB și din alți specialiști din cadrul corpurilor de experți certificati de Ministerul Apelor și Protecției Mediului pentru evaluarea siguranței barajelor încadrate în categoriile de importanța A și B.(2)Comisia centrala coopteaza ca membri supleanți specialiști din domeniile:a)barajelor, digurilor și cuvetelor lacurilor de acumulare, inclusiv ale construcțiilor și instalațiilor-anexa aferente acestora;b)digurilor care realizează depozite de deșeuri industriale;c)lucrărilor hidrotehnice speciale.(3)Comisia de avizare a unei documentații este formată din președinte, vicepreședinte, membrii prevăzuți la alin. (1) și secretar și se completează cu membrii supleanți prevăzuți la alin. (2), pe specificul barajului analizat în cadrul comisiei de avizare.(4)Secretariatul comisiei centrale este asigurat de personalul de specialitate numit din cadrul Direcției sinteze, cadastru și resurse din Ministerul Apelor și Protecției Mediului. Pentru o documentație supusă avizării, aceasta direcție va numi un secretar din rândul membrilor secretariatului.(5)Comisia centrală de avizare are un casier însărcinat cu plata indemnizațiilor cuvenite pentru avizarea documentațiilor. Casierul este numit prin decizie a directorului general al Administrației Naționale «Apele Române».(la 14-07-2009,
Articolul 8 din Capitolul II a fost completat de Punctul 2, Articolul I din ORDINUL nr. 847 din 4 iunie 2009, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 485 din 14 iulie 2009
)
 + 
Articolul 9(1)Administrația Naționala "Apele Române" efectuează avizarea documentațiilor de evaluare a siguranței barajelor în cadrul a 4 comisii teritoriale de avizare, denumite în continuare comisii teritoriale, organizate în următoarea arondare bazinala:I.Comisia teritorială pentru zona Transilvania, cu sediul în municipiul Cluj-Napoca, aferentă barajelor de pe raza administrativă a Direcției Apelor Somes – Tisa, Direcția Apelor Crisuri, Direcției Apelor Mures și Direcției Apelor Banat;II.Comisia teritorială pentru zona de vest a Munteniei, cu sediul în municipiul Pitesti, aferentă barajelor de pe raza administrativă a Direcției Apelor Jiu, Direcției Apelor Olt și Direcției Apelor Arges – Vedea;III.Comisia teritorială pentru zona de est a Munteniei, cu sediul în municipiul Buzau, aferentă barajelor de pe raza administrativă a Direcției Apelor Ialomita – Buzau și Direcției Apelor Dobrogea – Litoral;IV.Comisia teritorială pentru zona Moldova, cu sediul în municipiul Iași, aferentă lucrărilor de pe raza administrativă a Direcției Apelor Siret și Direcției Apelor Prut – Barlad și Exploatarea complexa Stanca – Costesti.(2)Sediile secretariatelor comisiilor teritoriale sunt la sediile celor patru direcții de ape ale Administrației Naționale "Apele Române", precizate la alin. (1).
 + 
Articolul 10(1)Membrii comisiilor teritoriale sunt specialiști din cadrul următoarelor structuri:a)B.O – CONSIB;b)CONSIB;c)Ministerul Apelor și Protecției Mediului;d)Administrația Naționala "Apele Române", inclusiv din cadrul direcțiilor de ape bazinale aflate în structura sa;e)corpurile de experți certificati/avizați de Ministerul Apelor și Protecției Mediului pentru evaluarea siguranței barajelor;f)membri ai inspectoratelor județene în construcții, ai autorităților publice locale, ai unităților deținătoare de baraje, de proiectare și construcții, după caz, din județul unde este amplasat barajul.(2)Comisiile teritoriale coopteaza ca membri supleanți specialiști din domeniile:a)barajelor, digurilor și cuvetelor lacurilor de acumulare, inclusiv ale construcțiilor și instalațiilor-anexa aferente acestora;b)digurilor care realizează depozite de deșeuri industriale;c)lucrărilor hidrotehnice speciale.(3)Comisia de avizare a unei documentații este formată din președinte, vicepreședinte, membrii prevăzuți la alin. (1) și secretar și se completează cu membrii supleanți prevăzuți la alin. (2), pe specificul barajului analizat în cadrul comisiei de avizare.(4)Secretariatul comisiilor teritoriale este asigurat de personal de specialitate numit din cadrul tuturor direcțiilor de ape bazinale arondate la o comisie teritorială și este asigurat, pentru o documentație supusă avizării, de către o persoană dintre aceștia, numita de conducerea direcției. + 
Articolul 11La ședințele de avizare ale comisiilor de avizare participa în calitate de invitați:– delegatul deținătorului barajului, cu competente pentru participarea la avizare;– expertul certificat care a elaborat documentația de evaluare a barajului;– raportorul care a întocmit referatul de conformitate;– alți specialiști în domeniu, nominalizați de secretariat. + 
Articolul 12(1)Comisiile de avizare sunt constituite statutar prin prezenta obligatorie a președintelui sau a vicepreședintelui și a cel puțin jumătate din numărul total al membrilor, inclusiv al membrilor supleanți cooptati pentru avizarea unei documentații, iar deciziile sunt luate cu cel puțin două treimi din numărul voturilor celor prezenți.(2)În cazul în care un membru al comisiei de avizare convocat nu poate participa la ședința de avizare, poate delega o altă persoană. În cazul în care nu se deleagă o altă persoană, secretariatul va completa componenta nominală a comisiei de avizare cu unul dintre membrii supleanți, pentru a se putea crea cadrul statutar al ședinței de avizare. Nominalizarea membrilor supleanți se poate face și telefonic.(3)Componenta nominală a comisiilor de avizare se va actualiza periodic prin ordin al ministrului apelor și protecției mediului, dar nu mai devreme de 2 ani de la prima nominalizare și numai în cazul în care se schimba cel puțin jumătate din membrii comisiilor.
 + 
Capitolul IIIProcedura de avizare + 
Articolul 13(1)Cererea de avizare, conținând și datele de identificare a barajului (conform prevederilor modelului de aviz prevăzut în anexa nr. 2) și documentația completa de evaluare a siguranței barajului, în doua exemplare, sunt înaintate de deținător la următoarele autorități competente:a)Direcția sinteze, cadastru și resurse din cadrul Ministerului Apelor și Protecției Mediului, pentru barajele încadrate în categoriile de importanța A și B;b)direcția de ape bazinale a Administrației Naționale "Apele Române" pe teritoriul căreia se afla amplasat barajul, pentru barajele încadrate în categoriile de importanța C și D.(2)Prin documentație completa de evaluare a siguranței barajului se înțelege:a)documentație care să cuprindă etapele de evaluare a siguranței barajului în conformitate cu prevederile metodologiilor specifice și sa conțină concluzia expertului certificat/avizat de minister privind cele trei situații posibile în care se afla barajul: poate continua să fie exploatat în condiții normale, poate continua să fie exploatat în condiții de restrictii sau exploatarea trebuie oprită;b)fișa de evidenta a barajului, actualizată la momentul în care se solicita avizarea.(3)În cazul în care se propune oprirea exploatării, expertul trebuie să recomande și procedura de urmat, respectiv sistarea temporară a exploatării până la realizarea lucrărilor de punere în siguranța a barajului sau propunerea de trecere în conservare, postutilizare ori abandonare a acestuia. + 
Articolul 14(1)Pentru ca documentația de evaluare a siguranței unui baraj să poată fi analizata în cadrul comisiei de avizare, autoritatea competentă va analiza documentația respectiva și va întocmi un referat de avizare. În referat se vor prezenta sintetic datele tehnice ale barajului și concluziile expertului, se va constata ca documentația este completa și se va propune data la care să fie convocată comisia de avizare sau, după caz, se va constata ca documentația este incompleta și se vor consemna elementele lipsa.(2)În cazul unei documentații incomplete, în termen de 10 zile de la data înregistrării cererii și a primirii documentației transmise de deținătorul barajului respectiv, autoritatea competentă îi va comunică acestuia în scris elementele necesare pentru supunerea documentației la avizare.(3)În cazul în care din documentația și din concluziile expertului care a efectuat evaluarea siguranței barajului rezultă ca barajul respectiv prezintă risc iminent de cedare sau are probleme grave privind siguranța în exploatare, autoritatea competentă va informa imediat deținătorul și autoritățile tutelare de resort și va propune convocarea de urgenta a unei ședințe largite a B.O.- CONSIB în vederea analizarii situației și stabilirii măsurilor care se impun. + 
Articolul 15În cazul documentației complete de evaluare a siguranței barajelor încadrate în categoriile de importanța C și D, aceasta împreună cu referatul de avizare se înaintează la comisia teritorială la care este arondata direcția de ape bazinale respectiva. Comisia teritorială va programa avizarea documentației și va anunta în scris deținătorul barajului. + 
Articolul 16(1)Pentru a constata conformitatea întocmirii documentațiilor în baza prevederilor metodologiilor specifice, autoritatea competentă va numi un raportor care va analiza documentația de evaluare a siguranței barajului respectiv și va întocmi un referat de conformitate.(2)În referat raportorul va face o prezentare generală a conținutului documentației și va prezenta opinia sa pentru una dintre situațiile:a)documentația și concluziile expertului sunt suficiente pentru a fi analizate în cadrul comisiei de avizare;b)concluziile asupra siguranței în exploatare a barajului respectiv sunt diferite de cele ale expertului;c)documentația și concluziile expertului nu sunt suficiente pentru analiza în cadrul comisiei de avizare a stării de siguranță în exploatare a barajului respectiv, propunand completarea sau respingerea documentației sau, după caz, măsurile ce se impun pentru rezolvarea situației constatate.(3)Raportorii vor fi propuși de autoritățile competente din rândul membrilor corpurilor de experți certificati de Ministerul Apelor și Protecției Mediului, pentru barajele din competența comisiei centrale, și din rândul membrilor corpurilor de experți certificati/avizați de minister, pentru barajele din competența comisiilor teritoriale.(4)Raportorii vor fi propuși astfel încât să fie antrenati în mod echitabil toți membrii corpurilor de experți certificati/avizați de minister, iar un raportor sa nu efectueze referate de conformitate la mai mult de o treime din numărul documentațiilor analizate în timpul unui an. Stabilirea raportorilor se poate face cu consultarea B.O – CONSIB sau a corpurilor de experți.(5)Autoritatea competența transmite raportorului un exemplar din documentația de evaluare și o copie a referatului de avizare în vederea întocmirii referatului de conformitate. Documentația se restituie autorității competente o dată cu referatul întocmit de raportor.(6)Raportorii prezintă referatele la ședințele de avizare a documentațiilor respective și participa la analiza și luarea deciziei finale a comisiei de avizare.(7)Stabilirea datei unei ședințe de avizare se efectuează de autoritatea competentă cu 14 zile înainte, iar convocarea membrilor se face prin grija secretarului comisiei.(8)Documentația aflată la sediul secretariatului comisiei de avizare poate fi consultata de către membrii comisiei de avizare imediat după convocarea la ședința de analiza. De asemenea, aceștia pot solicita transmiterea prin fax sau e-mail a referatului de avizare.(9)În funcție de concluziile referatului de conformitate și analizei documentației, comisia de avizare hotărăște emiterea avizului cu una dintre recomandările de mai jos:a)emiterea autorizației/acordului de funcționare în siguranța a barajului;b)emiterea autorizației de funcționare în condiții de restrictii privind siguranța barajului;c)acceptarea documentației de evaluare și declanșarea procedurii de conservare, postutilizare sau abandonare a barajului.(10)În funcție de concluziile referatului de conformitate și analizei documentației, comisia de avizare poate solicita completări și reprograma avizarea documentației.(11)Modelul de aviz definit la art. 4 alin. (5) este prevăzut în anexa nr. 2.(12)Avizul se emite în doua exemplare, egal valabile, dintre care unul se transmite deținătorului barajului (exemplarul 1) și al doilea exemplar rămâne la autoritatea emitenta (exemplarul 2). În cazul aplicării procedurii de emitere a acordului, avizul se emite într-un singur exemplar și nu se transmite deținătorului barajului. Avizul se emite în maximum o săptămâna de la data ținerii ședinței.(13)În termen de 10 zile de la data primirii cererii de autorizare sau a cererii pentru emiterea acordului de funcționare în condiții de siguranță a barajului, împreună cu documentele prevăzute la art. 22 alin. (2) din NTLH-032, autoritatea competentă va emite Autorizația de funcționare în condiții de siguranță a barajului sau Acordul de funcționare în condiții de siguranță pentru proiectul barajului.(14)Autorizația/acordul de funcționare în condiții de siguranță se emite în doua exemplare, egal valabile, dintre care un exemplar se transmite deținătorului barajului (exemplarul 1) și al doilea rămâne la autoritatea emitenta (exemplarul 2). Autorizația/acordul de funcționare în condiții de siguranță se eliberează deținătorului în baza documentului de achitare a tarifului aprobat.(15)Modelul de autorizație/acord de funcționare în condiții de siguranță este prevăzut în anexa nr. 3.(16)După terminarea procedurii de avizare și emiterea autorizației sau acordului de funcționare în condiții de siguranță, un exemplar din documentația de evaluare, stampilat pentru neschimbare, se restituie deținătorului. Ștampila va purta denumirea autorității competente, denumirea comisiei de avizare, sintagma "AVIZAT" și data avizării.(17)În cazul pierderii sau distrugerii avizului, autorizației sau acordului de funcționare în condiții de siguranță, deținătorul barajului poate solicita o copie autentificată la autoritatea emitenta. + 
Articolul 17(1)Exemplarul din documentație care rămâne la autoritatea competentă, împreună cu avizul autorității competente, autorizația/acordul de funcționare în condiții de siguranță emisă/emis de aceasta, precum și fișa de evidenta a barajului, alte documente ulterioare privind siguranța în exploatare a barajului respectiv se arhiveaza într-un dosar de obiectiv. Dosarul se păstrează la autoritatea emitenta, are regim de "secret de serviciu" și are termen de păstrare pe toată durata de existenta a barajului.(2)Dosarele de obiectiv care conțin informații secrete se predau la Biroul documente secrete al autorității competente, conform prevederilor legale.
 + 
Articolul 18(1)Ordinea de zi, locul și frecventa ședințelor comisiilor de avizare sunt stabilite din inițiativa proprie a fiecărei comisii de avizare, în funcție de documentațiile primite pentru avizare sau de termenele stabilite prin programele anuale de eșalonare a obținerii autorizațiilor/acordurilor de funcționare în condiții de siguranță a barajelor, aprobate prin ordin al ministrului apelor și protecției mediului.(2)O documentație completa trebuie supusă analizei în cadrul comisiei de avizare, în maximum 60 de zile de la înregistrarea acesteia la autoritatea competentă, sau se propune avizarea în regim de urgenta, dacă starea de siguranță a barajului constatată din documentație impune acest lucru.(3)În cazul în care, la propunerea deținătorului barajului ce urmează a fi analizat, ședința de avizare se desfășoară în alt loc decât sediul comisiei de avizare respective, cheltuielile de transport, cazare și masa ale membrilor comisiei de avizare sunt asigurate de deținătorul barajului.
 + 
Capitolul IVAtribuțiile comisiilor de avizare + 
Articolul 19Comisiile de avizare au următoarele atribuții:1.Analizează și verifica respectarea, în cadrul documentației de evaluare a siguranței barajelor, a tratarii tuturor punctelor stabilite în conținutul metodologiilor de evaluare, în conformitate cu prevederile metodologiilor specifice.2.Emit avize pentru documentațiile de evaluare a stării de siguranță în exploatare a barajelor care pot primi acordul/autorizația de funcționare în condiții de siguranță, propunand și perioada pentru care poate fi valabilă autorizația (acordul).3.Emit avize pentru documentațiile tehnico-economice de conservare, postutilizare sau abandonare a barajelor, indiferent de deținător/administrator.4.Accepta documentațiile de evaluare a stării de siguranță în exploatare pentru barajele care nu îndeplinesc condițiile de emitere a autorizației sau acordului de funcționare în condiții de siguranță, stabilind condițiile suplimentare pentru reanalizarea documentației în cadrul altei ședințe de avizare.5.Propun reesalonarea avizarilor pentru documentațiile incomplete, cu precizarea datelor suplimentare necesare și a termenului stabilit pentru obținerea autorizației/acordului de funcționare în condiții de siguranță.6.Recomanda trecerea barajului în procedura de conservare, postutilizare sau abandonare, cu propunerea perioadei de realizare a acesteia.7.Constata încadrarea în termenele stabilite prin ordin al ministrului privitor la programul anual de eșalonare a obținerii autorizației de funcționare în siguranța a barajului.8.Verifica dacă expertul care a elaborat documentația de evaluare a siguranței barajului nu intră în contradictie cu prevederile legale privind apartenența sa la colectivul de elaborare a proiectului, la execuția sau asigurarea exploatării barajului respectiv.9.Validează încadrarea barajului în categoria de importanța stabilită de proiectant pentru lucrările noi sau în curs de execuție.10.Pot contesta încadrarea barajelor existente în categoria de importanța stabilită de comisiile de urmărire a comportării în timp ale deținătorilor de baraje și pot propune schimbarea categoriei de importanța, respectiv a indicelui de risc asociat respectivului baraj, cu prezentarea motivelor întemeiate care au condus la aceasta decizie.11.Solicita, după caz, de la comisiile de urmărire a comportării în timp ale deținătorilor de baraje la nivel central și teritorial, date suplimentare pentru asigurarea conformarii cu datele tehnice deținute de acestea și utilizate în documentațiile de evaluare a stării de funcționare în siguranța a barajelor supuse avizării.
 + 
Capitolul VDispoziții finale + 
Articolul 20Contestațiile deținătorilor de baraje asupra deciziilor comisiilor de avizare vor fi adresate președintelui executiv al B.O. – CONSIB, pentru documentațiile aferente barajelor încadrate în categoriile de importanța A și B, și, respectiv, președintelui CON-SIB pentru documentațiile aferente barajelor încadrate în categoriile de importanța C și D. Deciziile dispuse de aceștia sunt definitive. + 
Articolul 21(1)Membrii comisiilor de avizare, raportorul nominalizat de autoritatea competentă pentru întocmirea referatului de conformitate și casierul beneficiază de o indemnizație de ședință al cărei cuantum va fi stabilit prin ordin al ministrului mediului potrivit art. 20 din Legea nr. 40/1991 cu privire la salarizarea Președintelui și Guvernului României, precum și a personalului Președinției, Guvernului și al celorlalte organe ale puterii executive, republicată, cu modificările ulterioare, în raport cu timpul lucrat în afara programului normal de lucru.(la 14-07-2009,
Alineatul (1) din Articolul 21 , Capitolul V a fost modificat de Punctul 3, Articolul I din ORDINUL nr. 847 din 4 iunie 2009, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 485 din 14 iulie 2009
)
(2)Nivelul tarifelor pentru analiza documentațiilor în vederea eliberării avizului, precum și bugetul de venituri și cheltuieli al comisiei de avizare se stabilesc prin ordin al ministrului apelor și protecției mediului. Tarifele se actualizează anual pe baza indicelui de inflație comunicat de Institutul Național de Statistica.
 + 
Articolul 22Membrii comisiilor de avizare sunt obligați să respecte secretul profesional asupra informațiilor cuprinse în documentațiile de evaluare a stării de funcționare în siguranța a barajelor, în cazurile speciale prevăzute de legislația în vigoare.
 + 
Anexa nr. 2(Model de aviz, conformprevederilor NTLH – 040)MINISTERUL APELOR ȘI PROTECȚIEI MEDIULUIADMINISTRAȚIA NAȚIONALA "APELE ROMÂNE"Comisia centrala (teritorială…) de avizare a documentațiilorde evaluare a stării de siguranță în exploatare a barajelorAVIZprivind documentația de evaluare a stării de siguranță înexploatare a barajului ……………….. (faza de proiectarebaraj nou sau, după caz, faza de proiectare intervențiiconstructive la barajul existent), amplasat peraul …………, pe teritoriullocalității ……., județul ………………..nr. ………. din ………………..În conformitate cu prevederile art. 7 din Ordonanța de urgenta a Guvernului nr. 244/2000 privind siguranța barajelor, aprobată și modificată prin Legea nr. 466/2001 (art. 6, pentru barajele noi sau în cazul interventiilor constructive care modifica parametrii de baza ai barajelor existente), ale Procedurii de emitere a acordului și autorizației de funcționare în siguranța a barajelor – NTLH-032, aprobată prin Ordinul ministrului apelor și protecției mediului nr. 118/2002, și ale Instrucțiunilor de organizare și funcționare a comisiilor de avizare a documentațiilor de evaluare a stării de siguranță în exploatare a barajelor – NTLH-040, aprobate prin Ordinul ministrului apelor și protecției mediului nr. 105/2003,în urma solicitării …(unitatea deținătoare sau administratorul barajului)…., înregistrată la …(autoritatea competentă: Ministerul Apelor și Protecției Mediului sau Administrația Naționala "Apele Române" – Direcția Apelor……)….. cu nr. ………./……….,Comisia centrala (teritorială ……….) de avizare a documentațiilor de evaluare a stării de siguranță în exploatare a barajelor, aprobată prin Ordinul ministrului apelor și protecției mediului nr. 105/2003, a avizat în ședința din data de ……………….. starea de siguranță în exploatare a barajului …(faza de proiectare baraj nou sau, după caz, faza de proiectare intervenții constructive la barajul existent)…., având următoarele date de identificare și caracteristici:1.denumire: …………………………………………2.amplasament (raul, bazinul hidrografic, codul cadastral, localitatea proxima, județul): …………………………….3.deținător/administrator/proprietar: ………………….4.regimul juridic (în administrare/concesiune/proprietate, nr. de inventar Ministerul Finanțelor Publice, nr. hotărârii Guvernului, actul de proprietate, alte documente juridice): ……………………..5.date privind proiectarea, execuția și exploatarea, conform fisei de evidenta a barajului, actualizată: …………………………6.categoria de importanța validată de B.O – CONSIB: …………7.concluziile expertului certificat/avizat privind siguranța în exploatare a barajului: ………………………………………Documentația "Evaluarea finala (preliminară) a stării de siguranță în exploatare a barajului ……………", după caz, Proiectul …………, a fost întocmită de expertul ………………, certificat/avizat de Ministerul Apelor și Protecției Mediului cu Certificatul de expert/Avizul nr. ……../…….., face obiectul Contractului nr. …../…, încheiat de …(deținătorul barajului sau, după caz, beneficiarul sau titularul de investiție) …… cu …(numele expertului sau unitatea care a întocmit documentația)…, și este compusa, de la caz la caz, din ……….(nr. volume)….., conform prevederilor NTLH-022 (NTLH-023), după caz, normativul ……………….., și cuprinde:1.………………………………………………….;2.………………………………………………… .Documentația ……………….. este prezentată în anexa nr. 1.Referatul de conformitate asupra documentației sus-menționate a fost întocmit de domnul ……………….., expert ……………….. certificat/avizat de Ministerul Apelor și Protecției Mediului cu Certificatul/Avizul nr. …../….., este înregistrat la …(autoritatea competentă)…. cu nr. ………. din ……………….. și este prezentat în anexa nr. 2.Având în vedere documentația prezentată, referatul de conformitate și concluziile desprinse în urma discuțiilor purtate în ședința de avizare, consemnate în Procesul-verbal nr. ………./………., prezentat în anexa nr. 3, comisia de avizare emite următorulAVIZprivind documentația de evaluare a stării de siguranțăîn exploatare a barajului ………………..cu recomandarea (de la caz la caz):1.emiterii autorizației/acordului de funcționare în condiții de siguranță a barajului (faza de proiectare baraj nou sau, după caz, faza de proiectare intervenții constructive la barajul existent), pentru o perioadă de ………. ani;2.emiterii autorizației de funcționare în condiții de restrictii privind siguranța în exploatare a barajului, pentru o perioadă de ………. ani;3.acceptării documentației de evaluare a siguranței barajului și declanșării procedurii de trecere în conservare, postutilizare sau abandonare a barajului.Avizul este valabil până la data de …………………Anexele nr. 1, 2 și 3 fac parte integrantă din prezentul aviz.Un exemplar din documentația de evaluare a siguranței barajului, cu semnatura, data și parafa autorității competente și a comisiei de avizare, pentru neschimbare, se transmite deținătorului barajului.Al doilea exemplar din documentație, împreună cu o copie a avizului (exemplarul 2), se păstrează la …(autoritatea competentă)….. și se constituie în dosar de obiectiv, conform prevederilor NTLH-040.Director general al Autorității pentru Inundații și Managementul Apelor,(la 13-10-2010,
sintagma: Secretar de stat pentru ape a fost înlocuită de Articolul I din ORDINUL nr. 1.491 din 17 septembrie 2010, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 688 din 13 octombrie 2010
)
(Director,)Președintele comisiei de avizare,……………………………..(semnatura și parafa autorității competente)Vicepreședinte, Secretar,Avizul a fost emis în doua exemplare, egal valabile (într-un exemplar, pentru acord).Ex. nr. 1 din 2(Ex. nr. 2 din 2)
 + 
Anexa nr. 3[Model de autorizație (acord),conform prevederilor NTLH – 040]MINISTERUL APELOR ȘI PROTECȚIEI MEDIULUIADMINISTRAȚIA NAȚIONALA "APELE ROMÂNE"Direcția Apelor ……………………AUTORIZAȚIE (ACORD)de funcționare în siguranța a barajului ………………..(faza de proiectare pentru baraj nou sau, după caz, faza deproiectare pentru intervenții constructive la barajul existent),amplasat pe raul ………….., pe teritoriullocalității ………………, județul ………….nr. ……………….. din ………………..În conformitate cu prevederile art. 7 din Ordonanța de urgenta a Guvernului nr. 244/2000 privind siguranța barajelor, aprobată și modificată prin Legea nr. 466/2001 (art. 6, pentru barajele noi sau în cazul interventiilor constructive care modifica parametrii de baza ai barajelor existente), ale Procedurii de emitere a acordului și autorizației de funcționare în siguranța a barajelor – NTLH-032, aprobată prin Ordinul ministrului apelor și protecției mediului nr. 118/2002, și ale Instrucțiunilor de organizare și funcționare a comisiilor de avizare a documentațiilor de evaluare a stării de siguranță în exploatare a barajelor – NTLH-040, aprobate prin Ordinul ministrului apelor și protecției mediului nr. 105/2003,în urma solicitării ……(unitatea deținătoare sau administratorul barajului)….., înregistrată la … (autoritatea competentă: Ministerul Apelor și Protecției Mediului sau Administrația Naționala "Apele Române" – Direcția Apelor ….) ……. cu nr. ……./……..,în baza Avizului nr. ……../…………., emis de Comisia centrala (teritorială……….) de avizare a documentațiilor de evaluare a stării de siguranță în exploatare a barajelor pentru barajul ………, amplasat pe raul ………………., pe teritoriul localității …………, județul ……………., prevăzut în anexa nr. 1,Ministerul Apelor și Protecției Mediului (Administrația Naționala "Apele Române" – Direcția Apelor …………..) emiteAUTORIZAȚIA (ACORDUL)De la caz la caz se va înscrie:1.de funcționare în siguranța a barajului ……………….., de pe raul ……………….., pentru o perioadă de ………. ani, respectiv până la data de ……………….. ;2.de funcționare în condiții de restrictii privind siguranța în exploatare a barajului …………, de pe raul …………., pentru o perioadă de ………. ani, respectiv până la data de …………… ;3.de funcționare în condiții de siguranță a barajului …………., faza de proiectare pentru baraj nou sau, după caz, faza de proiectare pentru intervenții constructive la barajul existent).Director general al Autorității pentru Inundații și Managementul Apelor,(la 13-10-2010,
sintagma: Secretar de stat pentru ape a fost înlocuită de Articolul I din ORDINUL nr. 1.491 din 17 septembrie 2010, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 688 din 13 octombrie 2010
)
(Director,)……………………….(semnatura și parafa autorității competente)Autorizația (Acordul) a fost emisă/emis în doua exemplare, egal valabile.Ex. nr. 1 din 2(Ex. nr. 2 din 2)

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x