INSTRUCȚIUNI din 21 ianuarie 2020

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 11/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: CONSILIUL CONCURENTEI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 57 din 29 ianuarie 2020
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Actiuni suferite de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ActulPUS IN APLICAREORDIN 59 21/01/2020
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAORDIN 59 21/01/2020
ActulREFERIRE LALEGE (R) 21 10/04/1996 ART. 26
ActulREFERIRE LALEGE (R) 21 10/04/1996 ART. 53
ActulREFERIRE LALEGE (R) 21 10/04/1996 ART. 57
CAP. 1REFERIRE LALEGE (R) 21 10/04/1996 ART. 53
CAP. 1REFERIRE LALEGE (R) 21 10/04/1996 ART. 54
CAP. 2REFERIRE LALEGE (R) 21 10/04/1996 ART. 53
CAP. 2REFERIRE LALEGE (R) 21 10/04/1996 ART. 54
CAP. 2REFERIRE LALEGE (R) 21 10/04/1996 ART. 56
CAP. 2REFERIRE LALEGE (R) 21 10/04/1996 ART. 57
CAP. 2REFERIRE LALEGE (R) 21 10/04/1996 ART. 68
CAP. 4REFERIRE LALEGE (R) 21 10/04/1996 ART. 53
CAP. 4REFERIRE LALEGE (R) 21 10/04/1996 ART. 54
CAP. 4REFERIRE LALEGE (R) 21 10/04/1996 ART. 56
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulCONTINUT DEORDIN 59 21/01/2020
ActulPUS IN APLICAREORDIN 59 21/01/2020
ActulREFERIT DEORDIN 59 21/01/2020





Notă
Conținute de ORDINUL nr. 59 din 21 ianuarie 2020, publicat în Monitorul Oficial al României Partea I, nr. 57 din 29 ianuarie 2020.
În temeiul art. 26 alin. (1), art. 57 alin. (1) și al art. 68 din Legea concurenței nr. 21/1996, republicată, cu modificările și completările ulterioare, Consiliul Concurenței adoptă prezentele instrucțiuni.  + 
Capitolul IIntroducere1.Scopul prezentelor instrucțiuni este de a stabili modalitățile și criteriile de individualizare a sancțiunilor în cazul săvârșirii uneia dintre contravențiile prevăzute la art. 53, 54 și 54^1 din Legea concurenței nr. 21/1996, republicată, cu modificările și completările ulterioare, denumită în continuare lege, ținându-se seama de gravitatea și durata faptei.2.Prin prezentele instrucțiuni se urmărește asigurarea transparenței și a obiectivității în procesul de individualizare a sancțiunilor pentru săvârșirea uneia dintre contravențiile prevăzute la art. 53, 54 și 54^1 din lege, realizarea efectului disuasiv al sancțiunilor, precum și asigurarea certitudinii juridice întreprinderilor sau asociațiilor de întreprinderi, precum și autorităților și instituțiilor administrației publice centrale și locale.3.Metodologia de stabilire a cuantumului amenzii se întemeiază pe determinarea unui nivel de bază, care se va putea majora în cazul existenței circumstanțelor agravante sau se va reduce în cazul existenței circumstanțelor atenuante. + 
Capitolul IINivelul de bază + 
Secţiunea 1Determinarea nivelului de bază4.Nivelul de bază se determină în funcție de gravitatea și durata faptei, potrivit prevederilor art. 57 alin. (1) din lege.5.Ca punct de plecare pentru determinarea nivelului de bază al amenzii în cazul contravențiilor prevăzute la art. 53 din lege este avută în vedere cifra de afaceri totală realizată de contravenient în anul financiar anterior sancționării.6.În cazul în care, în anul financiar anterior sancționării, întreprinderea sau asociația de întreprinderi nu a înregistrat cifră de afaceri sau aceasta nu poate fi determinată, va fi luată în considerare cea aferentă anului financiar în care întreprinderea sau asociația de întreprinderi a înregistrat cifră de afaceri, an imediat anterior anului de referință, pentru calcularea acesteia în vederea aplicării sancțiunii. 7.În ipoteza în care nici în anul anterior anului de referință pentru calcularea cifrei de afaceri în vederea aplicării sancțiunii întreprinderea nu a realizat cifră de afaceri, va fi luată în calcul ultima cifră de afaceri înregistrată de întreprindere.8.Pentru instituțiile de credit și alte instituții financiare, prevăzute la art. 68 lit. a) din lege, cifra de afaceri avută în vedere în scopul aplicării amenzii este alcătuită, cumulativ, din următoarele elemente de venit, după deducerea impozitelor și taxelor legate direct de acestea, conform legislației specifice fiecărui domeniu:a)venituri din dobânzi și venituri asimilate;b)venituri privind titlurile: venituri din acțiuni și din alte titluri cu venit variabil, venituri din participații, venituri din părți în cadrul societăților legate;c)venituri din comisioane;d)profitul net din operațiuni financiare;e)alte venituri din exploatare;f)alte categorii de venituri prevăzute de legislația specifică fiecărui domeniu.9.Pentru societățile de asigurări, cifra de afaceri prevăzută la art. 68 lit. b) din lege reprezintă valoarea primelor brute subscrise, conform contractelor de asigurări încheiate de către sau în numele societăților de asigurare, după deducerea impozitelor și a taxelor aplicate direct asupra primelor de asigurare sau volumului total al acestora, conform legislației specifice domeniului. Primele brute subscrise includ și primele de reasigurare încasate, în cazul în care societatea implicată desfășoară activități în domeniul reasigurărilor. Primele brute subscrise cuprind toate sumele aferente atât contractelor de asigurare care intră în vigoare în cursul exercițiului financiar, independent de faptul că aceste sume se referă în întregime sau în parte la un exercițiu ulterior, cât și contractelor încheiate în cursul exercițiilor precedente, dar care se execută în timpul perioadei de referință. Primele de reasigurare cedate reasigurătorilor, și anume toate sumele plătite și plătibile de către întreprinderea implicată pentru a obține acoperirea prin reasigurare, sunt costuri legate de acoperirea asigurării și nu vor fi deduse din primele brute subscrise.10.Nivelul de bază se obține prin înmulțirea procentului determinat în funcție de gradul de gravitate a încălcării cu factorul aferent duratei încălcării, după următoarea formulă:Nivel de bază = gravitate x factor (durată)
 + 
Secţiunea a 2-aGravitatea și durata11.În evaluarea gravității încălcării trebuie avute în vedere, printre altele, natura faptei, în special dacă informațiile solicitate puteau avea un impact semnificativ asupra soluționării cazului aflat în analiza Consiliului Concurenței, datorită naturii, importanței și caracterului util ale acestora.12.În funcție de gravitate, faptele se împart în 3 categorii:a)încălcări de gravitate mică, după cum urmează:(i)un cuantum de la 0,12% până la 0,3% din cifra de afaceri totală, în cazul contravențiilor prevăzute la art. 53 din lege, sau o sumă cuprinsă între 12.000 lei și 200.000 lei, în ipoteza prevăzută la art. 56 alin. (2) lit. a) din lege;(ii)o sumă cuprinsă între 1.500 lei și 5.000 lei, în cazul faptelor prevăzute la art. 54 din lege, săvârșite de autoritățile și instituțiile administrației publice centrale și locale;(iii)o sumă cuprinsă între 20.000 lei și 25.000 lei, în cazul faptelor prevăzute la art. 54^1 din lege;b)încălcări de gravitate medie, după cum urmează:(i)un cuantum de la 0,3% până la 0,5% din cifra de afaceri totală, în cazul contravențiilor prevăzute la art. 53 din lege, sau o sumă cuprinsă între 200.001 lei și 500.000 lei, în ipoteza prevăzută la art. 56 alin. (2) lit. a) din lege;(ii)o sumă cuprinsă între 5.001 lei și 9.000 lei, în cazul faptelor prevăzute la art. 54 din lege, săvârșite de autoritățile și instituțiile administrației publice centrale și locale;(iii)o sumă cuprinsă între 25.001 lei și 35.000 lei, în cazul faptelor prevăzute la art. 54^1 din lege;c)încălcări de gravitate mare, după cum urmează:(i)un cuantum de la 0,5% până la 0,9% din cifra de afaceri totală, în cazul contravențiilor prevăzute la art. 53 din lege, sau o sumă cuprinsă între 500.001 lei și 800.000 lei, în ipoteza prevăzută la art. 56 alin. (2) lit. a) din lege;(ii)o sumă cuprinsă între 9.001 lei și 13.000 lei, în cazul faptelor prevăzute la art. 54 din lege, săvârșite de autoritățile și instituțiile administrației publice centrale și locale;(iii)o sumă cuprinsă între 35.001 lei și 45.000 lei, în cazul faptelor prevăzute la art. 54^1 din lege.13.Contravențiile prevăzute la art. 53 lit. d) și e) din lege sunt considerate, de regulă, a fi fapte de gravitate mare și vor fi încadrate ca atare. Inspecția reprezintă cel mai important mijloc prin care pot fi găsite dovezi ale unor posibile încălcări ale regulilor de concurență prezumate de Consiliul Concurenței. Prin refuzul de a se supune unei inspecții dispuse de autoritatea de concurență este compromis caracterul inopinat al acesteia, existând posibilitatea ca documentele în legătură cu obiectul și scopul investigației, aflate la sediul întreprinderii care se opune inspecției, să fie modificate, ascunse, distruse total ori parțial. Prin astfel de acțiuni se periclitează exercitarea efectivă a atribuțiilor conferite prin lege Consiliului Concurenței.14.În funcție de durata încălcărilor, acestea se împart în 3 categorii, cărora le este atribuit un factor de la 1 la 2, după cum urmează:a)încălcări de scurtă durată, respectiv mai puțin de 15 zile sau cu consumare instantanee: factor 1;b)încălcări de durată medie, respectiv între 15 și 30 de zile: factor 1,5;c)încălcări de lungă durată, respectiv peste 30 de zile: factor 2.
 + 
Capitolul IIIAdaptarea nivelului de bază15.Nivelul de bază poate fi majorat sau redus cu un procent cuprins între 5% și 10% pentru fiecare circumstanță agravantă sau atenuantă reținută.16.Nivelul de bază poate fi majorat în situația în care există circumstanțe agravante, precum:a)experiența anterioară în ceea ce privește procedurile sau notificările desfășurate în fața autorității de concurență;b)săvârșirea de către aceeași întreprindere a unei încălcări de același tip cu o încălcare constatată de Consiliul Concurenței prin decizie anterioară adoptată în comisie sau prin proces-verbal întocmit de inspectorii de concurență;c)măsurile de intimidare asupra altor întreprinderi pentru a le determina să nu furnizeze informațiile solicitate de Consiliul Concurenței sau să le furnizeze de o manieră inexactă ori incompletă sau orice încercare de a determina astfel de atitudini;d)alte împrejurări de natura celor de mai sus.17.Nivelul de bază va fi diminuat atunci când există circumstanțe atenuante, precum:a)colaborarea efectivă cu Consiliul Concurenței în cursul procedurilor, dincolo de obligația legală de a coopera;b)încetarea încălcării din propria voință a făptuitorului;c)alte împrejurări care demonstrează voința întreprinderii sau a autorității publice de a facilita aflarea adevărului în cauzele aflate în atenția Consiliului Concurenței.
 + 
Capitolul IVAlte prevederi18.Pentru contravențiile prevăzute la art. 53 din lege, rezultatul final al calculului amenzii, conform metodei prevăzute în prezentele instrucțiuni, nu se poate situa sub pragul de 0,1% din cifra de afaceri totală realizată de contravenient în anul financiar anterior sancționării și nu poate să depășească 1% din cifra de afaceri totală din anul financiar anterior sancționării, respectiv, în situația prevăzută la art. 56 alin. (1) din lege, din cifra de afaceri aferentă anului imediat anterior anului de referință pentru calcularea cifrei de afaceri în vederea aplicării sancțiunii, pentru întreprinderi sau asociații de întreprinderi.19.Atunci când nici în anul anterior anului de referință pentru calcularea cifrei de afaceri în vederea aplicării sancțiunii întreprinderea nu a realizat cifră de afaceri, va fi luată în calcul ultima cifră de afaceri înregistrată de întreprindere.20.Pentru contravențiile prevăzute la art. 54 din lege, amenda calculată conform metodei prevăzute în prezentele instrucțiuni nu poate fi mai mică de 1.000 lei și nu poate depăși 20.000 lei.21.În situația în care contravențiile prevăzute la art. 53 din lege au fost săvârșite de către o întreprindere sau o asociație de întreprinderi nou-înființată, care nu a înregistrat cifră de afaceri în anul anterior sancționării, amenda calculată potrivit metodei prevăzute în prezentele instrucțiuni nu poate fi mai mică de 10.000 lei și nu poate depăși 1.000.000 lei.22.Atunci când, în urma aplicării criteriilor de individualizare prevăzute la cap. II și III, pragurile minime, respectiv cele maxime prevăzute de lege sunt depășite, amenda aplicată va fi stabilită la nivelul limitei minime, respectiv celei maxime prevăzute de lege.23.Prezentele instrucțiuni se pun în aplicare prin ordin al președintelui Consiliului Concurenței și intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.
––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x