INSTRUCŢIUNI din 21 aprilie 2008

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 23/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: AGENTIA NATIONALA A FUNCTIONARILOR PUBLICI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 351 din 7 mai 2008
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Actiuni suferite de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEORDIN 1200 04/04/2013
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ART. 2REFERIRE LAHG 1344 31/10/2007 ART. 6
ART. 2REFERIRE LAHG 1344 31/10/2007 ART. 7
ART. 2REFERIRE LAHG 1344 31/10/2007 ART. 8
ART. 2REFERIRE LAHG 1344 31/10/2007 ART. 50
ART. 22REFERIRE LAHG 1344 31/10/2007
ART. 23REFERIRE LAHG 1344 31/10/2007
ART. 23REFERIRE LALEGE 571 14/12/2004
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEORDIN 1200 04/04/2013
ActulAPROBAT DEORDIN 4500 21/04/2008
ActulCONTINUT DEORDIN 4500 21/04/2008

de completare şi transmitere a formatului standard de raportare privind respectarea normelor de conduită şi a formatului standard de raportare privind implementarea procedurilor disciplinare



 + 
Capitolul IDispoziţii comune aplicabile pentru completarea şi transmiterea formatelor standard de raportare prevăzute în anexele nr. 2 şi 3 + 
Secţiunea 1Scopul instrucţiunilor şi responsabilităţi ale autorităţilor şi instituţiilor publice în implementarea instrucţiunilor + 
Articolul 1Scopul prezentelor instrucţiuni este de a asigura, prin intermediul unei reglementări unitare aplicabile autorităţilor şi instituţiilor publice, coordonarea metodologică necesară pentru completarea şi transmiterea formatului standard de raportare privind respectarea normelor de conduită prevăzut în anexa nr. 2 şi a formatului de raportare privind implementarea procedurilor disciplinare prevăzut în anexa nr. 3.
 + 
Articolul 2(1) Conducătorii autorităţilor şi instituţiilor publice implicate în procesul de raportare îl desemnează pe consilierul etic responsabil de implementarea prezentelor instrucţiuni, precum şi de completarea formatului standard de raportare prevăzut în anexa nr. 2 şi de transmiterea acestuia şi a formatului standard de raportare prevăzut în anexa nr. 3 în condiţiile şi în termenele reglementate.(2) Preşedinţii comisiilor de disciplină, cu sprijinul secretarilor comisiilor, au obligaţia de a completa semestrial formatul standard de raportare prevăzut în anexa nr. 3. Acesta se comunică conducătorului autorităţii sau instituţiei publice şi consilierului etic şi se transmite semestrial Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici, denumită în continuare Agenţia, de către consilierul etic.(3) Comisiile de disciplină şi compartimentele de resurse umane au obligaţia de a pune la dispoziţia consilierului etic datele şi informaţiile necesare pentru transmiterea formatelor de raportare prevăzute în anexele nr. 2 şi 3, în condiţiile şi termenele reglementate.(4) Prin excepţie de la prevederile alin. (2), pentru comisiile de disciplină constituite în temeiul prevederilor art. 6, 7 şi 8 din Hotărârea Guvernului nr. 1.344/2007 privind organizarea şi funcţionarea comisiilor de disciplină, completarea formatului de raportare prevăzut în anexa nr. 3 se face de către preşedintele comisiei de disciplină şi se transmite Agenţiei, în condiţiile şi termenele reglementate. La completarea formatului de raportare prevăzut în anexa nr. 3, preşedinţii comisiilor de disciplină vor avea în vedere şi actele administrative privind sancţionarea disciplinară comunicate de autorităţi şi instituţii publice conform art. 50 alin. (5) lit. b) din Hotărârea Guvernului nr. 1.344/2007.
 + 
Articolul 3(1) Consilierul etic este persoana de contact în relaţia cu Agenţia.(2) Coordonatele de contact ale consilierului etic sunt utilizate de Agenţie pentru a lămuri anumite aspecte legate de raportare.(3) Agenţia introduce coordonatele de contact ale consilierilor etici într-o bază de date, administrată şi utilizată în vederea dezvoltării reţelei de consilieri etici.(4) Coordonatele de contact ale consilierilor etici se completează, alături de celelalte date solicitate, în tabelul I al formatului standard de raportare cuprins în anexa nr. 2 şi se actualizează ori de câte ori pe parcursul raportărilor intervin modificări în ceea ce priveşte persoana desemnată consilier etic.
 + 
Articolul 4(1) Completarea şi transmiterea formatelor standard de raportare prevăzute în anexele nr. 2 şi 3 se fac cu respectarea prezentelor instrucţiuni.(2) Formatul de raportare privind respectarea normelor de conduită prevăzut în anexa nr. 2 se completează şi se transmite trimestrial.(3) Formatul de raportare privind implementarea procedurilor disciplinare prevăzut în anexa nr. 3 se completează şi se transmite semestrial.(4) Trimestrele şi semestrele sunt corespunzătoare anului calendaristic, iar calculul acestora se face începând cu luna ianuarie a fiecărui an.
 + 
Articolul 5(1) Formatele de raportare se completează numai în format Excel, prin utilizarea modelului formatelor standard de raportare prevăzute de anexele nr. 2 şi 3, stabilite de Agenţie, postate la adresa www.anfp.gov.ro, secţiunea "Materiale utile", subsecţiunea "Formate de raportare".(2) Formatele de raportare prevăzute în anexele nr. 2 şi 3 conţin tabele care se completează cu respectarea condiţiilor tehnice prestabilite specifice modelului fiecărui format de raportare stabilit de Agenţie, potrivit alin. (3)-(7).(3) Fiecare coloană sau rubrică a tabelelor afişează în momentul selectării un marcaj electronic care conţine îndrumări metodologice de completare şi se referă la principalele dispoziţii speciale despre modul de completare a coloanei sau rubricii respective, cuprinse în prezentele instrucţiuni.(4) Coloanele sau rubricile care nu trebuie completate sunt blocate. Coloanele sau rubricile care trebuie completate sunt formatate în ceea ce priveşte dimensiunea, culoarea şi proprietăţile caracterelor.(5) Coloanele sau rubricile evidenţiate prin culoare mai închisă se completează numai cu cifre. Este obligatorie completarea acestor rubrici. În cazul în care nu există date exprimate în cifre pentru trimestrul sau, după caz, semestrul pentru care se completează formatul de raportare, se înscrie în mod obligatoriu cifra 0 (zero). Înscrierea cifrei zero este necesară pentru a permite utilizarea formulelor şi prelucrarea datelor pe baza programelor informatice utilizate de Agenţie. Fiecărei coloane sau rubrici care trebuie completată îi sunt atribuite limite ale valorilor numerice care pot fi înscrise. La completarea cu text sau în momentul în care coloana sau rubrica se completează cu alte valori numerice decât cele considerate admisibile din punct de vedere procedural se afişează automat un mesaj de eroare, fiind necesară revizuirea modului de completare a coloanei sau rubricii respective.(6) Coloanele sau rubricile neevidenţiate prin culoare mai închisă se completează cu text care poate conţine şi cifre.(7) Modificarea oricărui tabel sau completarea cu litere a coloanelor ori rubricilor evidenţiate prin culoare mai închisă îl face inutilizabil.
 + 
Articolul 6(1) Transmiterea formatelor de raportare completate se face ca ataşament al unui singur e-mail trimis de consilierul etic la următoarele adrese:a) conduitacentrale@anfp.gov.ro, pentru autorităţile şi instituţiile publice din administraţia publică centrală;b) conduitadeconcentrate@anfp.gov.ro, pentru serviciile publice deconcentrate ale ministerelor şi ale celorlalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale în unităţile administrativ-teritoriale;c) conduitalocale@anfp.gov.ro, pentru autorităţile şi instituţiile publice din administraţia publică locală.(2) Subiectul e-mailului prin care se transmit Agenţiei formatele de raportare completate trebuie să cuprindă specificaţii referitoare la tipul autorităţii sau instituţiei publice, trimestrul, respectiv semestrul, anul şi indicaţii privind conţinutul raportării. Completarea în subiectul e-mailului a acestor specificaţii se face cu respectarea următoarelor reguli:a) Tipul instituţiei este, după caz:(i) CEN, dacă instituţia care raportează este din administraţia publică centrală;(îi) DEC, dacă instituţia care raportează este serviciu public deconcentrat;(iii) PRF, dacă raportarea provine de la instituţia prefectului;(iv) CJ, dacă raportarea provine de la un consiliu judeţean;(v) P, dacă raportarea provine de la o primărie de municipiu, oraş sau comună;b) Trimestrul, respectiv semestrul se numerotează cu cifre române, după caz, de la I la IV;c) Anul se scrie cu cifre arabe;d) Indicaţiile despre conţinutul raportării se specifică în subiectul e-mailului astfel:(i) în cazul raportării trimestriale a formatului standard de raportare prevăzut în anexa nr. 2 se specifică litera R dacă raportarea conţine date sau litera N dacă autoritatea sau instituţia publică nu are nimic de raportat pentru trimestrul respectiv;(îi) în cazul raportării semestriale, când se comunică prin acelaşi e-mail atât formatul de raportare prevăzut în anexa nr. 2 completat pentru trimestrul al II-lea, respectiv trimestrul al IV-lea al anului, cât şi formatul de raportare prevăzut în anexa nr. 3, completat pentru semestrul I, respectiv pentru semestrul al II-lea al anului, se specifică literele RR, dacă raportarea conţine date despre ambele formate de raportare, sau literele NN, dacă autoritatea sau instituţia publică nu are nimic de raportat pentru perioada respectivă;(iii) în cazul raportării semestriale, când se comunică prin acelaşi e-mail atât formatul de raportare prevăzut în anexa nr. 2 completat pentru trimestrul al II-lea, respectiv trimestrul al IV-lea al anului, cât şi formatul de raportare prevăzut în anexa nr. 3, completat pentru semestrul I, respectiv pentru semestrul al II-lea al anului, se specifică literele RN, dacă raportarea conţine date despre formatul de raportare prevăzut în anexa nr. 2 şi nu conţine date despre formatul de raportare prevăzut de anexa nr. 3, sau literele NR, dacă raportarea nu conţine date despre formatul de raportare prevăzut în anexa nr. 2 şi conţine date despre formatul de raportare prevăzut în anexa nr. 3.(3) În înscrierea subiectului e-mailului, între fiecare dintre specificaţiile prevăzute la alin. (2) lit. a)-d) se inserează caracterul "." (punct).(4) Specificaţiile prevăzute la alin. (2) trebuie să fie corect înscrise în subiectul e-mailului pentru a facilita procesul de centralizare şi prelucrare a datelor la nivelul Agenţiei.(5) Autorităţile sau instituţiile publice care nu au nimic de raportat cu privire la niciunul dintre formatele de raportare prevăzute în anexele nr. 2 şi 3 completează numai tabelul nenumerotat şi tabelul I al formatului de raportare prevăzut în anexa nr. 2 şi îl transmit Agenţiei, în condiţiile prevăzute la alin. (1)-(4).
 + 
Secţiunea a 2-aReguli şi responsabilităţi privind evaluarea şi îmbunătăţirea procesului de implementare + 
Articolul 7(1) Evaluarea şi îmbunătăţirea procesului de implementare a prezentelor instrucţiuni se realizează:a) la nivelul fiecărei autorităţi sau instituţii publice, pe baza analizelor interne, a concluziilor rezultate pe baza acestora şi a soluţiilor considerate adecvate pentru creşterea calităţii implementării prezentelor instrucţiuni;b) la nivelul Agenţiei, pe baza analizei generale a procesului de raportare şi implementare a prezentelor instrucţiuni la nivelul autorităţilor şi instituţiilor publice, precum şi pe baza analizei interne a procesului de centralizare şi prelucrare a datelor şi informaţiilor transmise de autorităţi şi instituţii publice.(2) Pentru asigurarea calităţii procesului de implementare a prezentelor instrucţiuni, Agenţia poate posta pe portalul instituţiei la adresa www.anfp.gov.ro, secţiunea "Materiale utile", subsecţiunea "Formate de raportare", următoarele:a) unele modele cu caracter exemplificativ privind completarea unor rubrici sau coloane cuprinse în tabelele din formatele standard de raportare prevăzute în anexele nr. 2 şi 3, în scopul facilitării înţelegerii şi aplicării prezentelor instrucţiuni;b) recomandări privind îmbunătăţirea procesului de raportare sau, după caz, de eliminare/diminuare a erorilor de raportare, pe baza analizelor periodice pe care Agenţia le efectuează cu privire la aplicarea prezentelor instrucţiuni şi la desfăşurarea procesului de implementare.(3) Persoanele şi compartimentele cu responsabilităţi în implementarea prezentelor instrucţiuni, prevăzute la art. 2, au obligaţia de a consulta trimestrial, respectiv semestrial, anterior completării şi transmiterii formatelor de raportare prevăzute în anexele nr. 2 şi 3, portalul Agenţiei la adresa www.anfp.gov.ro, secţiunea "Materiale utile", subsecţiunea "Formate de raportare", în vederea informării lor cu privire la măsurile de natura celor prevăzute la alin. (2).
 + 
Capitolul IIDispoziţii speciale privind completarea şi transmiterea formatului standard de raportare privind respectarea normelor de conduită prevăzut în anexa nr. 2 + 
Secţiunea 1Reguli generale de completare şi transmitere a formatului standard de raportare prevăzut în anexa nr. 2 + 
Articolul 8Datele şi informaţiile cuprinse în formatul standard de raportare prevăzut în anexa nr. 2 se referă la trimestrul pentru care acesta se completează la nivelul autorităţilor şi instituţiilor publice şi se transmite Agenţiei.
 + 
Articolul 9Formatul de raportare prevăzut în anexa nr. 2 conţine un tabel nenumerotat, identificabil pe baza titlului, şi 6 tabele identificabile pe baza numerotării cu cifre române şi a titlului. Titlul fiecărui tabel reflectă în sinteză obiectul datelor şi informaţiilor la care se referă.
 + 
Secţiunea a 2-aReguli referitoare la completarea tabelelor cuprinse în formatul standard de raportare prevăzut în anexa nr. 2 + 
Articolul 10Tabelele cuprinse în formatul de raportare prevăzut în anexa nr. 2 se completează cu respectarea dispoziţiilor comune prevăzute în cap. I şi a dispoziţiilor speciale prevăzute în cap. II din prezentele instrucţiuni.
 + 
Articolul 11Tabelul "Raport privind respectarea normelor de conduită" este singurul tabel nenumerotat din acest format de raportare şi cuprinde informaţii referitoare la anul şi la trimestrul pentru care se face raportarea. Acest tabel nu se completează de către consilierii etici. Informaţiile cuprinse în acest tabel se actualizează periodic de Agenţie.
 + 
Articolul 12În tabelul I "Date despre consilierul etic" se completează numai coloana 2, după cum urmează:a) rubrica "Denumire instituţie/autoritate publică" se completează cu denumirea integrală a instituţiei sau autorităţii publice;b) rubrica "Judeţ" se completează cu indicativul judeţului;c) rubrica "Nr. funcţionari publici din instituţie" se completează cu numărul de funcţionari publici încadraţi în autoritatea sau instituţia publică, actualizat la data raportării, comunicat de compartimentul de resurse umane.d) rubrica "Numele şi prenumele" se completează cu numele şi prenumele persoanei de contact – consilierul etic;e) rubrica "Departament" se completează cu denumirea departamentului în care consilierul etic îşi desfăşoară activitatea;f) rubrica "Cursuri de formare urmate de consilierul etic" se completează cu denumirea cursurilor urmate de acesta în domenii relevante;g) rubrica "Nr. telefon" se completează cu numărul de telefon, inclusiv prefixul telefonic interurban şi interiorul, acolo unde este cazul, la care consilierul etic poate fi contactat;h) rubrica "Nr. fax" se completează cu numărul de fax, inclusiv prefixul telefonic interurban la care consilierul etic poate primi corespondenţă referitoare la activitatea de raportare;i) rubrica "E-mail" se completează cu adresa de e-mail de serviciu la care consilierul etic poate primi corespondenţa referitoare la activitatea de raportare. Completarea acestei rubrici nu este obligatorie.
 + 
Articolul 13Tabelul II "Date privind activitatea de consiliere etică" se completează, pe baza rezultatelor activităţii consilierului etic, după cum urmează:a) rubrica "Nr. de funcţionari publici care au solicitat consiliere etică" se completează cu numărul de funcţionari publici care au solicitat consilierului etic sfaturi sau informaţii referitoare la respectarea normelor de conduită, defalcat pe categoria din care aceştia fac parte, coloana 1 – de conducere şi coloana 2 – de execuţie. Nu se va înscrie aici numărul de situaţii în care a fost solicitată consilierea etică, ci numărul efectiv de persoane care au solicitat consiliere etică. Cifrele înscrise se vor referi numai la trimestrul pentru care se face raportarea şi nu vor însuma şi cifrele raportate în trimestrele anterioare.b) rubrica "Problemele care au constituit obiectul consilierii etice" – coloana 3 se completează prin rezumarea aspectelor asupra cărora a fost solicitată consilierea.c) rubrica "Numărul de funcţionari publici cărora li s-a acordat consiliere etică" se completează cu numărul de funcţionari publici cărora consilierul etic le-a acordat consiliere etică, defalcat pe categoria din care aceştia fac parte, coloana 4 – de conducere sau coloana 5 – de execuţie. Nu se va înscrie aici numărul de situaţii în care a fost acordată consilierea etică, ci numărul efectiv de funcţionari publici care au beneficiat de consiliere. Cifrele înscrise se vor referi numai la trimestrul pentru care se face raportarea şi nu vor însuma şi cifrele raportate în trimestrele anterioare.d) rubrica "Modalităţile de acţiune ulterioară a funcţionarului public" – coloana 6 se completează prin rezumarea modului în care funcţionarii publici care au beneficiat de consiliere etică s-au comportat ulterior în ceea ce priveşte aspectele consiliate, respectiv măsura în care funcţionarii publici au respectat sau nu normele de conduită referitor la care au solicitat consiliere.e) rubrica "Observaţii" – coloana 7 se completează cu acele aspecte pe care consilierul etic le-a remarcat cu ocazia îndeplinirii îndatoririlor sale.
 + 
Articolul 14(1) Tabelul III "Cauzele şi consecinţele nerespectării normelor de conduită la nivelul instituţiei sau autorităţii publice" se completează după cum urmează:a) rubrica "Cauzele nerespectării normelor de conduită" – coloana 1 se completează cu informaţii referitoare la identificarea cauzelor concrete care au determinat, au favorizat ori au condus la nerespectarea normelor de conduită. Se completează cu o scurtă descriere obiectivă a acelor împrejurări care au favorizat sau determinat funcţionarul public să încalce dispoziţiile legale. Cauzele apar anterior sau concomitent săvârşirii faptei prin care se încalcă o normă legală.b) rubrica "Consecinţele nerespectării normelor de conduită" – coloana 2 cuprinde identificarea consecinţelor care pot fi asociate uneia sau mai multor cauze de nerespectare a normelor de conduită, indicate în coloana 1. Consecinţele sunt, de regulă, reprezentate de efectele juridice produse sau, după caz, de urmările negative ale faptei funcţionarului public. Consecinţele survin ulterior săvârşirii faptei şi sunt strâns legate de aceasta şi de cauza producerii ei.(2) În cuprinsul coloanelor 1 şi 2 se completează şi informaţii privind:a) identificarea situaţiilor în care asupra funcţionarului public au fost exercitate constrângeri sau ameninţări care l-au determinat să încalce dispoziţiile legale;b) cazurile în care funcţionarilor publici li s-a cerut să acţioneze sub presiunea factorului politic.
 + 
Articolul 15Tabelul IV "Cazuri care au prezentat interes pentru opinia publică" se completează după cum urmează:a) rubrica "Nr. cazuri" – coloana 1 se completează prin înscrierea numărului de cazuri care au prezentat interes pentru opinia publică;b) rubrica "Descrierea pe scurt a cazurilor" – coloana 2 se completează prin identificarea faptei, a cauzelor şi consecinţelor produse;c) rubrica "Motivele pentru care cazurile au fost considerate ca prezentând interes pentru opinia publică" – coloana 3 se completează prin indicarea modalităţii/contextului care a determinat apariţia interesului pentru opinia publică şi efectul creat.
 + 
Articolul 16(1) Tabelul V "Modalităţile de prevenire a încălcării normelor de conduită în cadrul autorităţii sau instituţiei publice" se completează prin specificarea de către consilierul etic a acelor măsuri, identificate şi implementate la nivelul fiecărei autorităţi sau instituţii publice, care pot contribui la prevenirea încălcării normelor de conduită.(2) Se recomandă ca măsurile de prevenire a încălcării normelor de conduită să aibă la bază:a) analize prealabile ale mediului organizaţional intern şi extern, precum şi asupra modului în care mediul intern şi extern autorităţii sau instituţiei publice poate influenţa conduita funcţionarilor publici;b) previzionarea şi evaluarea riscurilor care pot apărea în activitatea funcţionarilor publici din cadrul autorităţii sau instituţiei publice;c) identificarea domeniilor de activitate sau a activităţilor cu risc ridicat de expunere la vulnerabilităţi care ar putea conduce la încălcarea normelor de conduită sau la fapte mai grave de încălcare a legii;d) identificarea factorilor care generează vulnerabilităţi sau care favorizează încălcarea normelor de conduită; studierea comportamentelor/atitudinilor/vulnerabilităţilor identificate atât la nivel individual, cât şi la nivelul autorităţii sau instituţiei publice, care pot conduce la încălcarea normelor de conduită;e) măsuri manageriale şi administrative menite să contribuie la îmbunătăţirea climatului de lucru;f) identificarea şi implementarea măsurilor de eliminare sau reducere a riscurilor care pot apărea în activitate şi care pot conduce la încălcarea normelor legale;g) identificarea şi implementarea măsurilor de limitare a intervenţiei factorilor care generează vulnerabilităţi şi de apariţie a situaţiilor cu potenţial impact negativ asupra conduitei funcţionarilor publici.(3) Măsurile de prevenire trebuie să fie specifice şi adaptate situaţiilor susceptibile de nerespectare a normelor de conduită. Acestea trebuie să aibă un caracter preventiv prin implementarea acestora înainte de a constata încălcări ale normelor legale.(4) Măsurile de prevenire a încălcării normelor de conduită pot viza:a) acţiuni de conştientizare a funcţionarilor publici asupra riscurilor încălcării normelor de conduită;b) acţiuni de informare, educare şi modificare a comportamentelor;c) după caz, alte măsuri care sunt identificate şi considerate la nivelul fiecărei autorităţi sau instituţii publice adecvate pentru prevenirea apariţiei unor situaţii de încălcare a normelor de conduită.(5) Măsurile şi acţiunile prevăzute la alin. (2) şi (4) nu sunt limitative. Autorităţile şi instituţiile publice pot identifica şi implementa şi alte măsuri pe care le consideră adecvate domeniului de competenţă şi activităţii.
 + 
Articolul 17(1) Tabelul VI "Măsuri privind reducerea/eliminarea cazurilor de nerespectare a normelor de conduită la nivelul instituţiei sau autorităţii publice" se completează prin specificarea de către consilierul etic a acelor măsuri, identificate şi implementate la nivelul fiecărei autorităţi sau instituţii publice, care pot contribui la eliminarea sau reducerea cazurilor de nerespectare a normelor de conduită.(2) Măsurile de reducere/eliminare a cazurilor de nerespectare a normelor de conduită sunt implementate, de regulă, după ce au fost identificate cazuri de nerespectare a normelor de conduită la nivelul autorităţii sau instituţiei publice.(3) Se recomandă ca măsurile de reducere/eliminare a cazurilor de nerespectare a normelor de conduită să aibă la bază:a) identificarea cauzelor care au condus la nerespectarea normelor de conduită;b) identificarea şi evaluarea consecinţelor produse în cazurile concrete de nerespectare a normelor de conduită;c) identificarea şi implementarea măsurilor de înlăturare a cauzelor care au condus la nerespectarea normelor de conduită şi de eliminare a consecinţelor care s-ar fi putut produce.(4) Măsurile de reducere/eliminare a cazurilor de nerespectare a normelor de conduită pot viza:a) eliminarea/diminuarea incidenţei cauzelor care stau la baza producerii de încălcări ale normelor de conduită;b) măsuri manageriale şi administrative menite să contribuie la îmbunătăţirea climatului de lucru;c) măsuri de sancţionare disciplinară aplicate şi ulterior urmate de acţiuni de conştientizare a personalului instituţiei cu privire la consecinţele încălcării normelor de conduită şi ale sancţionării disciplinare;d) implementarea măsurilor de prevenire a încălcării normelor de conduită;e) după caz, alte măsuri care sunt identificate şi considerate la nivelul fiecărei autorităţi sau instituţii publice adecvate pentru reducerea/eliminarea cazurilor de încălcare a normelor de conduită.(5) Măsurile şi acţiunile prevăzute la alin. (3) şi (4) nu sunt limitative. Autorităţile şi instituţiile publice pot identifica şi implementa şi alte măsuri pe care le consideră adecvate domeniului de competenţă şi activităţii.
 + 
Articolul 18Datele şi informaţiile din tabelele II-VI vor fi sintetizate de consilierul etic pe baza rezultatelor activităţii de consiliere etică, a analizei rapoartelor comisiei de disciplină şi a măsurilor implementate la nivelul autorităţilor sau instituţiilor publice.
 + 
Capitolul IIIDispoziţii speciale privind completarea şi transmiterea formatului standard de raportare privind implementarea procedurilor disciplinare prevăzut în anexa nr. 3 + 
Articolul 19Formatul de raportare prevăzut în anexa nr. 3 conţine un tabel nenumerotat, identificabil pe baza titlului, şi un tabel identificabil pe baza numerotării cu cifre române şi a titlului. Titlul fiecărui tabel reflectă în sinteză obiectul datelor şi informaţiilor la care se referă.
 + 
Articolul 20Tabelul "Raport privind situaţia implementării procedurilor disciplinare" este singurul tabel nenumerotat din acest format de raportare şi cuprinde informaţii referitoare la anul şi la semestrul pentru care se face raportarea. Acest tabel nu se completează de către preşedinţii comisiilor de disciplină. Informaţiile cuprinse în acest tabel se actualizează periodic de către Agenţie.
 + 
Articolul 21Tabelul I "Situaţia implementării procedurilor disciplinare", cuprins în formatul de raportare prevăzut în anexa nr. 3, se completează cu respectarea dispoziţiilor comune prevăzute în cap. I şi a dispoziţiilor speciale prevăzute în prezentul capitol.
 + 
Articolul 22(1) Tabelul prevăzut la art. 21 se completează cu datele şi informaţiile solicitate, care se raportează ulterior finalizării procedurilor de cercetare administrativă, în condiţiile Hotărârii Guvernului nr. 1.344/2007.(2) În sensul prezentelor instrucţiuni, se consideră necesare pentru completarea tabelului datele şi informaţiile privind finalizarea procedurii de cercetare administrativă, în următoarele cazuri:a) comisia de disciplină a aplicat soluţia clasării sesizării în condiţiile prevăzute de Hotărârea Guvernului nr. 1.344/2007;b) comisia de disciplină a formulat, prin raportul său, propunerea de sancţionare disciplinară a funcţionarului public, iar actul administrativ de sancţionare disciplinară nu a fost emis în condiţiile şi în termenul prevăzute de Hotărârea Guvernului nr. 1.344/2007;c) persoana care are competenţa legală a emis actul administrativ privind sancţionarea disciplinară a funcţionarului public, în condiţiile prevăzute de Hotărârea Guvernului nr. 1.344/2007;d) procedura disciplinară a fost suspendată în condiţiile art. 77 alin. (6) din Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, republicată;e) au fost sesizate organele de cercetare penală pentru fapta funcţionarului public, în condiţiile Hotărârii Guvernului nr. 1.344/2007.
 + 
Articolul 23(1) Tabelul se completează, cu respectarea prevederilor art. 5, de către preşedintele comisiei de disciplină, pe baza datelor şi informaţiilor care rezultă din activitatea comisiei de disciplină şi, acolo unde este cazul, pe baza datelor furnizate de compartimentul de resurse umane.(2) Rubrica "Capacitatea de sesizare" se completează după cum urmează:a) rubrica "Nr. de funcţionari publici pentru care a fost sesizată comisia de disciplină" se completează prin indicarea numărului de funcţionari publici, defalcat pe categoria din care aceştia fac parte, coloana 1 "De conducere" sau coloana 2 "De execuţie", împotriva cărora a fost formulată o sesizare la comisia de disciplină, al cărei obiect a vizat nerespectarea normelor legale şi pentru care procedura de cercetare administrativă a fost finalizată în semestrul pentru care se face raportarea – prin clasare, aplicarea unei sancţiuni disciplinare prin act administrativ de către persoana care are competenţa legală de aplicare a sancţiunii disciplinare, sau au fost luate măsurile legale ce se impun în vederea sesizării organelor de cercetare penală.(i) coloana 1 "De conducere" se completează cu numărul de funcţionari publici de conducere pentru care, în semestrul pentru care se face raportarea, sunt întrunite următoarele condiţii:– cercetarea disciplinară s-a încheiat, comisia de disciplină a întocmit un raport prin care a propus o sancţiune disciplinară; şi– persoana care are competenţa legală a aplicat o sancţiune disciplinară (aceeaşi cu cea propusă de comisie sau alta);sau– comisia de disciplină a pronunţat soluţia clasării sesizării;sau– au existat indicii că fapta săvârşită de funcţionarul public poate angaja răspunderea penală şi comisia de disciplină a luat măsurile legale ce se impun în vederea sesizării organelor de cercetare penală;(îi) coloana 2 "De execuţie" se completează cu numărul de funcţionari publici de execuţie pentru care, în perioada de raportare, sunt întrunite următoarele condiţii:– cercetarea disciplinară s-a încheiat, comisia de disciplină a întocmit un raport prin care a propus o sancţiune disciplinară; şi– persoana care are competenţa legală a aplicat o sancţiune disciplinară (aceeaşi cu cea propusă de comisie sau alta);sau– comisia de disciplină a pronunţat soluţia clasării sesizării;sau– au existat indicii că fapta săvârşită de funcţionarul public poate angaja răspunderea penală şi comisia de disciplină a luat măsurile legale ce se impun în vederea sesizării organelor de cercetare penală;(iii) în coloanele 1 şi 2 nu se va înregistra numărul de sesizări, ci numărul de funcţionari publici împotriva cărora au fost formulate sesizări la comisia de disciplină. În situaţia în care mai multe sesizări au fost îndreptate împotriva unui singur funcţionar public, se va avea în vedere un funcţionar public şi nu mai multe sesizări;b) rubrica "Nr. de sesizări adresate comisiei de disciplină" se completează cu numărul de sesizări înregistrate, pentru care s-a finalizat procedura de cercetare administrativă, coloana 3 se completează cu numărul de sesizări vizând funcţionari publici de conducere, iar coloana 4 se completează cu numărul de sesizări vizând funcţionari publici de execuţie;c) rubrica "Conducătorul instituţiei" – coloana 5 se completează cu numărul de sesizări formulate de conducătorul instituţiei. Cifra poate fi obţinută de la comisia de disciplină;d) rubrica "Conducătorul compartimentului în care este încadrat funcţionarul public" – coloana 6 se completează cu numărul de sesizări formulate de conducătorul compartimentului în care acesta este încadrat;e) rubrica "Alţi funcţionari publici sau alte categorii de personal din instituţie" – coloana 7 se completează cu numărul de sesizări formulate de funcţionari publici, alţii decât cei înscrişi în categoriile precedente, sau de alte categorii de personal din instituţie;f) rubrica "Beneficiari ai serviciului public" – coloana 8 se completează cu numărul de sesizări formulate de cetăţeni, beneficiari ai serviciului public oferit de autoritatea sau instituţia publică;g) rubrica "Avertizorul în interes public" – coloana 9 se completează cu numărul de sesizări formulate de către avertizorul în interes public, astfel cum este definit la art. 3 lit. b) din Legea nr. 571/2004 privind protecţia personalului din autorităţile publice şi din alte unităţi care semnalează încălcări ale legii;h) rubrica "Motivele sesizărilor" – coloana 10 se completează prin indicarea obiectului şi a principalelor motive pe baza cărora autorii sesizărilor le-au formulat. Informaţiile pot fi sintetizate de consilierul etic pe baza rapoartelor întocmite de comisia de disciplină.(3) Rubrica "Modalitatea de finalizare a procedurii disciplinare" se completează avându-se în vedere sesizările pentru care a fost aplicată funcţionarilor publici o sancţiune disciplinară sau, după caz, a fost aplicată soluţia clasării ori sesizarea organelor de cercetare penală în cursul semestrului pentru care se face raportarea. Această rubrică se completează după cum urmează:a) rubrica "Nr. de funcţionari publici în cazul cărora s-a propus clasarea sesizării" – coloana 11 se completează cu numărul de cazuri în care comisia de disciplină a dispus clasarea sesizării;b) rubrica "Normele juridice încălcate" – coloana 12 se completează cu textul/textele legale încălcate, cu precizarea articolului, alineatului şi actului normativ în vigoare încălcat;c) rubrica "Număr şi tip de sancţiuni propuse de comisia de disciplină" se completează cu numărul de sancţiuni disciplinare propuse de comisia de disciplină, defalcat pe tip de sancţiuni şi categorii de funcţionari publici. Vor face obiectul raportării numai propunerile înaintate de comisia de disciplină persoanei care are competenţa legală de a aplica sancţiunea disciplinară, care s-au finalizat prin emiterea actului administrativ de sancţionare în semestrul pentru care se face raportarea;d) rubrica "Nr. de mustrări scrise" se completează cu numărul sancţiunilor disciplinare de acest fel care au fost propuse în trimestrul pentru care se face raportarea, defalcat, în coloana 13 completându-se numărul de sancţiuni propuse pentru funcţionari publici de conducere, iar în coloana 14, numărul de sancţiuni propuse pentru funcţionari publici de execuţie;e) rubrica "Nr. de diminuări salariale" se completează cu numărul sancţiunilor disciplinare de acest fel care au fost propuse, în coloana 15 completându-se numărul de sancţiuni propuse pentru funcţionari publici de conducere, iar în coloana 16, cu numărul de sancţiuni propuse pentru funcţionari publici de execuţie;f) rubrica "Nr. de suspendări ale dreptului la avansare/promovare" se completează cu numărul sancţiunilor disciplinare de acest fel care au fost propuse, în coloana 17 completându-se numărul de sancţiuni propuse pentru funcţionari publici de conducere, iar în coloana 18, cu numărul de sancţiuni propuse pentru funcţionari publici de execuţie;g) rubrica "Nr. de retrogradări" se completează cu numărul sancţiunilor disciplinare de acest fel care au fost propuse, în coloana 19 completându-se numărul de sancţiuni propuse pentru funcţionari publici de conducere, iar în coloana 20, cu numărul de sancţiuni propuse pentru funcţionari publici de execuţie;h) rubrica "Nr. de destituiri" se completează cu numărul sancţiunilor disciplinare de acest fel care au fost propuse, în coloana 21 completându-se numărul de sancţiuni propuse pentru funcţionari publici de conducere, iar în coloana 22, cu numărul de sancţiuni propuse pentru funcţionari publici de execuţie;i) rubrica "Număr şi tip de sancţiuni disciplinare dispuse de persoana care are competenţa legală de aplicare" reflectă numărul sancţiunilor disciplinare aplicate de persoana care are competenţa legală de aplicare a sancţiunii disciplinare, care pot fi aceleaşi ca şi cele propuse de comisia de disciplină sau alte sancţiuni;j) rubrica "Nr. de mustrări scrise" se completează cu numărul de sancţiuni disciplinare de acest fel care au fost aplicate în semestrul pentru care se face raportarea, coloana 23 cu numărul de sancţiuni aplicate funcţionarilor publici de conducere, iar coloana 24 cu numărul de sancţiuni aplicate funcţionarilor publici de execuţie;k) rubrica "Nr. de diminuări salariale" se completează cu numărul de sancţiuni disciplinare de acest fel care au fost aplicate în semestrul pentru care se face raportarea, coloana 25 cu numărul de sancţiuni aplicate funcţionarilor publici de conducere, iar coloana 26 cu numărul de sancţiuni aplicate funcţionarilor publici de execuţie;l) rubrica "Nr. de suspendări ale dreptului la avansare/promovare" se completează cu numărul de sancţiuni disciplinare de acest fel care au fost aplicate în semestrul pentru care se face raportarea, coloana 27 cu numărul de sancţiuni aplicate funcţionarilor publici de conducere, iar coloana 28 cu numărul de sancţiuni aplicate funcţionarilor publici de execuţie;m) rubrica "Nr. de retrogradări" se completează cu numărul de sancţiuni disciplinare de acest fel care au fost aplicate în semestrul pentru care se face raportarea, coloana 29 cu numărul de sancţiuni aplicate funcţionarilor publici de conducere, iar coloana 30 cu numărul de sancţiuni aplicate funcţionarilor publici de execuţie;n) rubrica "Nr. de destituiri" se completează cu numărul de sancţiuni disciplinare de acest fel care au fost aplicate în semestrul pentru care se face raportarea, coloana 31 cu numărul de sancţiuni aplicate funcţionarilor publici de conducere, iar coloana 32 cu numărul de sancţiuni aplicate funcţionarilor publici de execuţie.(4) Datele şi informaţiile necesare completării rubricilor prevăzute la lit. d)-h) se obţin din cuprinsul rapoartelor comisiei de disciplină cu privire la propunerea de sancţionare disciplinară.(5) Datele şi informaţiile necesare completării rubricilor prevăzute la lit. j)-n) se obţin din cuprinsul actelor administrative de sancţionare emise de către persoana care are competenţa legală de a aplica sancţiunea disciplinară şi transmise comisiei de disciplină conform art. 50 alin. (5) lit. b) din Hotărârea Guvernului nr. 1.344/2007.(6) Rubrica "Motivele aplicării unei sancţiuni diferite" – coloana 33 se completează prin sintetizarea motivelor care au determinat persoana care are competenţa legală de a aplica o altă sancţiune decât cea propusă de comisia de disciplină şi care are obligaţia de a motiva această decizie. Motivele aplicării unei alte sancţiuni disciplinare decât cea propusă de comisia de disciplină pot fi obţinute din cuprinsul actului administrativ de sancţionare disciplinară.(7) Rubrica "Cazuri în care au fost sesizate organele de cercetare penală" conţine referiri la situaţiile în care fapta a fost sesizată şi ca infracţiune sau fapte asupra cărora au existat indicii că poate fi atrasă răspunderea penală, pe baza sesizării formulate şi pentru care au fost sesizate organele de cercetare penală de către comisia de disciplină. Această rubrică se completează după cum urmează:a) rubrica "Nr. de cazuri" se completează cu numărul de cazuri în care fapta a fost sesizată ca infracţiune sau pentru care au existat indicii că fapta săvârşită de funcţionarul public poate angaja răspunderea penală şi au fost luate măsurile legale ce se impun în vederea sesizării organelor de cercetare penală, defalcat în coloana 34 pe numărul aferent funcţionarilor publici de conducere, iar în coloana 35 pe numărul aferent funcţionarilor publici de execuţie;b) la rubrica "Fapte sesizate ca infracţiuni" – coloana 36 se indică pe scurt fapta sesizată, considerată a întruni elementele constitutive ale unei infracţiuni, pentru care au fost sesizate organele de cercetare penală.(8) Rubrica "Decizia organelor de cercetare penală/instanţelor de judecată" reflectă modul de finalizare a cazurilor în care au fost sesizate organele abilitate de către comisia de disciplină sau de către conducătorul autorităţii sau instituţiei publice, completându-se după cum urmează:a) rubrica "Nr. de cazuri în care s-a dispus condamnarea penală prin hotărâre judecătorească definitivă" – coloana 37 reflectă cazurile respective, astfel cum rezultă pe baza hotărârilor judecătoreşti definitive pronunţate în semestrul pentru care se face raportarea;b) rubrica "Încadrarea juridică a faptei pentru care s-a dispus condamnarea penală" – coloana 38 se completează cu identificarea articolului din Codul penal, prevăzut în hotărârea definitivă de condamnare, şi cu pedeapsa aplicată care se regăseşte în dispozitivul hotărârii judecătoreşti;c) rubrica "Alte decizii" – coloana 39 se completează cu măsura dispusă, alta decât una dintre cele prevăzute în coloanele 37 şi 38.(9) Pentru cazurile în care fapta funcţionarului public a fost sesizată ca abatere disciplinară şi ca infracţiune, procedura angajării răspunderii disciplinare se suspendă până la dispunerea neînceperii urmăririi penale, scoaterii de sub urmărire penală ori încetării urmăririi penale sau până la data la care instanţa judecătorească dispune achitarea ori încetarea procesului penal. În situaţiile în care se dispune una dintre aceste măsuri şi încetează suspendarea procedurii angajării răspunderii disciplinare, reluându-se cursul derulării acesteia, date şi informaţii despre acesta se raportează la momentul la care procedura de cercetare administrativă a fost finalizată în semestrul pentru care se face raportarea, în condiţiile art. 22 alin. (2) lit. a)-c).(10) Rubrica "Soluţii ale instanţelor de judecată pronunţate în cazurile contestării actului administrativ de sancţionare" colectează date referitoare la modul de soluţionare a cauzelor privind contestarea, modificarea sau anularea actelor administrative de sancţionare disciplinară care au făcut obiectul unor litigii judecătoreşti:a) rubrica "Număr de sancţiuni disciplinare contestate în instanţă" se completează cu numărul de sancţiuni disciplinare care au fost contestate în instanţă şi pentru care instanţa de judecată a pronunţat o hotărâre definitivă şi irevocabilă în perioada pentru care se face raportarea. Coloana 40 se completează cu numărul de sancţiuni disciplinare contestate de către funcţionarii publici de conducere, iar coloana 41 se completează cu numărul de sancţiuni disciplinare contestate de funcţionarii publici de execuţie;*)b) rubrica "Număr de hotărâri judecătoreşti pronunţate de instanţă" se completează cu numărul de hotărâri definitive şi irevocabile pronunţate de instanţa de judecată în perioada de raportare, după cum urmează: prin care s-a menţinut sancţiunea disciplinară iniţială – coloana 42, prin care instanţa judecătorească a dispus aplicarea unei sancţiuni mai uşoare decât cea iniţială – coloana 43 şi prin care instanţa a dispus anularea sancţiunii disciplinare iniţiale – coloana 44.
 + 
Anexa 2

RAPORT PRIVIND RESPECTAREA NORMELOR DE CONDUITĂ
Anul: Trimestrul:
I. DATE DESPRE CONSILIERUL ETIC
1 2
Denumire instituţie/autoritate publică:
Judeţ:
Nr. funcţionari publici din instituţie:
Numele şi prenumele:
Departamentul:
Cursuri de formare urmate de consilierul etic:
Nr. telefon:
Nr. fax:
E-mail:

┌──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐│ II. DATE PRIVIND ACTIVITATEA DE CONSILIERE ETICĂ │├─────────────────────────┬──────────┬─────────────────────────┬─────────────┬─┤│ Nr. de funcţionari │Problemele│ Numărul de funcţionari │Modalităţile │ ││publici care au solicitat│care au │ publici cărora li s-a │de acţiune │O││ consiliere etică │constituit│acordat consiliere etică │ulterioară a │B│├────────────┬────────────┤obiectul ├────────────┬────────────┤funcţionaru- │S││De conducere│De execuţie │consilie- │De conducere│De execuţie │lui public │ ││ │ │rii etice │ │ │ │ │├────────────┼────────────┼──────────┼────────────┼────────────┼─────────────┼─┤│ 1 │ 2 │ 3 │ 4 │ 5 │ 6 │7│├────────────┼────────────┼──────────┼────────────┼────────────┼─────────────┼─┤└────────────┴────────────┴──────────┴────────────┴────────────┴─────────────┴─┘┌──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐│III. CAUZELE ŞI CONSECINŢELE NERESPECTĂRII NORMELOR DE CONDUITĂ LA NIVELUL ││ INSTITUŢIEI SAU AUTORITĂŢII PUBLICE │├─────────────────────────────────────────────┬────────────────────────────────┤│Cauzele nerespectării normelor de conduită │Consecinţele nerespectării ││ │ normelor de conduită │├─────────────────────────────────────────────┼────────────────────────────────┤│ 1 │ 2 │├─────────────────────────────────────────────┼────────────────────────────────┤└─────────────────────────────────────────────┴────────────────────────────────┘┌──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐│ IV. CAZURI CARE AU PREZENTAT INTERES PENTRU OPINIA PUBLICĂ │├──────┬───────────────────────────────┬───────────────────────────────────────┤│Nr. de│Descrierea pe scurt a cazurilor│Motivele pentru care cazurile au fost ││cazuri│ │considerate ca prezentând interes ││ │ │pentru opinia publică │├──────┼───────────────────────────────┼───────────────────────────────────────┤│ 1 │ 2 │ 3 │├──────┼───────────────────────────────┼───────────────────────────────────────┤└──────┴───────────────────────────────┴───────────────────────────────────────┘┌──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐│ V. MODALITĂŢILE DE PREVENIRE A ÎNCĂLCĂRII NORMELOR DE CONDUITĂ ÎN CADRUL ││ AUTORITĂŢII SAU INSTITUŢIEI PUBLICE │├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤└──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘┌──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐│VI. MĂSURI PRIVIND REDUCEREA/ELIMINAREA CAZURILOR DE NERESPECTARE A NORMELOR ││DE CONDUITĂ LA NIVELUL INSTITUŢIEI SAU AUTORITĂŢII PUBLICE │├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤└──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘ + 
Anexa 3Formatul standard de raportare privind implementarea procedurilor disciplinare________

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x