INSTRUCŢIUNI din 2 septembrie 2010 (*actualizate*)

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 27/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: CONSILIUL CONCURENTEI
Publicat în:
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Actiuni suferite de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEORDIN 694 11/10/2016
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulACTUALIZEAZA PEINSTRUCTIUNI 02/09/2010
ActulREFERIRE LALEGE (R) 21 10/04/1996 ART. 27
CAP. 1ARE LEGATURA CUORDIN 898 06/12/2011 ART. 1
CAP. 1REFERIRE LALEGE (R) 21 10/04/1996 ART. 52
CAP. 3ARE LEGATURA CUORDIN 898 06/12/2011 ART. 1
CAP. 7ARE LEGATURA CUORDIN 898 06/12/2011 ART. 1
CAP. 8ARE LEGATURA CUORDIN 898 06/12/2011 ART. 1
CAP. 8REFERIRE LAORDIN 107 10/05/2004
CAP. 8REFERIRE LAINSTRUCTIUNI 10/05/2004
CAP. 8REFERIRE LALEGE (R) 21 10/04/1996 ART. 56
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEORDIN 694 11/10/2016

privind individualizarea sancţiunilor pentru contravenţiile prevăzute la art. 51 din Legea concurenţei nr. 21/1996(actualizate până la data de 29 decembrie 2011*)



–––-Notă

──────────

*) Aprobate prin Ordinul nr. 420 din 2 septembrie 2010, publicat în în Monitorul Oficial nr. 638 din 10 septembrie 2010.

──────────
În temeiul art. 27 alin. (1) şi (3) din Legea concurenţei nr. 21/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, Consiliul Concurenţei adoptă prezentele instrucţiuni. + 
Capitolul IIntroducere1. Scopul prezentelor instrucţiuni, emise în aplicarea art. 52 din Legea nr. 21/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare lege, este de a stabili modalităţile de individualizare a sancţiunilor în cazul săvârşirii unei contravenţii dintre cele prevăzute la art. 51 din lege, ţinându-se seama de gravitatea şi durata faptei, precum şi de alte elemente prevăzute în prezentele instrucţiuni.2. Metodologia de determinare a cuantumului amenzii se bazează pe fixarea unui nivel de bază care se poate majora în cazul existenţei circumstanţelor agravante sau se va reduce în cazul existenţei circumstanţelor atenuante.3. Prezentele instrucţiuni prezintă modul general în care se realizează individualizarea sancţiunilor de către Consiliul Concurenţei. Principiul care guvernează aplicarea sancţiunilor este acela al aplicării sancţiunilor într-o modalitate şi într-un cuantum care să asigure efectul disuasiv/preventiv al acestora.–––-Pct. 3 al cap. I a fost introdus de pct. 1 al art. I din ORDINUL nr. 898 din 6 decembrie 2011 publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 932 din 29 decembrie 2011.
 + 
Capitolul IINivelul de bazăA. Determinarea nivelului de bază1. Nivelul de bază se determină în funcţie de gravitatea şi durata faptei. Nivelul de bază se obţine prin însumarea celor două cuantumuri stabilite mai jos, în funcţie de gravitate şi de durată:x gravitate + y durată = nivel de bază.2. Ca punct de plecare pentru determinarea nivelului de bază al amenzii în cazul contravenţiilor prevăzute la art. 51 din lege este avută în vedere cifra de afaceri totală realizată de contravenient în anul financiar anterior sancţionării, determinată conform reglementărilor fiscale în vigoare.B. Gravitatea1. Evaluarea gravităţii unei încălcări se face de la caz la caz, pentru fiecare tip de încălcare, luându-se în considerare toate împrejurările relevante ale cazului.2. În evaluarea gravităţii încălcării se iau în considerare, printre altele, natura faptei săvârşite, dimensiunea şi importanţa pieţei relevante, cotele de piaţă cumulate ale tuturor întreprinderilor participante, impactul concret al încălcării pe piaţă, atunci când acesta poate fi măsurat, probabilitatea ca o operaţiune de concentrare economică să fi fost interzisă dacă ar fi fost notificată.3. În funcţie de gravitate, aceste fapte se împart în 3 categorii:a) fapte de gravitate micăÎn această categorie se încadrează, în general, restricţionările pe verticală, cu un impact redus asupra pieţei sau care afectează o parte limitată a acesteia. În materia concentrărilor economice poate fi vorba despre acele încălcări referitoare la operaţiuni de concentrare economică în privinţa cărora Consiliul Concurenţei emite decizie de neobiecţiune, deoarece nu există îndoieli serioase privind compatibilitatea cu un mediu concurenţial normal.Cuantumul preconizat este de la 0,6% până la 2% din cifra de afaceri totală a contravenientului sau o sumă de la 17.000 lei până la 800.000 lei, în ipoteza prevăzută la art. 51^1 alin. (2) lit. b) din lege;b) fapte de gravitate medieÎn această categorie se încadrează, de regulă, restricţiile pe orizontală sau pe verticală, dar a căror modalitate de realizare este mai complexă şi mai riguroasă decât în cazul celor de gravitate mică şi care au un impact mai mare pe piaţă, producând efecte pe zone întinse ale acesteia. În această categorie se includ, de regulă, şi restricţiile de natura celor prevăzute la art. 8 alin. (4) lit. b) din lege. În aceeaşi categorie se încadrează în mod obişnuit abuzul de poziţie dominantă, cu excepţia cazului când acesta este săvârşit de o întreprindere aflată în poziţie de monopol sau situaţii echivalente. În materia concentrărilor economice, în această categorie se încadrează încălcările referitoare la operaţiuni de concentrare economică în privinţa cărora Consiliul Concurenţei emite o decizie de neobiecţiune, deoarece îndoielile serioase privind compatibilitatea cu un mediu concurenţial normal au fost înlăturate prin angajamentele propuse de părţile implicate şi acceptate de Consiliul Concurenţei.Cuantumul preconizat este de la 2% până la 4% din cifra de afaceri totală a contravenientului sau o sumă de la 800.001 lei până la 1.400.000 lei în ipoteza prevăzută la art. 51^1 alin. (2) lit. b) din lege;c) fapte de gravitate mareÎn această categorie se încadrează, de regulă, restricţionările pe orizontală de tipul cartelurilor, în vederea fixării preţurilor, împărţirii pieţelor sau a clienţilor, limitării producţiei ori a vânzărilor sau alte practici care împiedică buna funcţionare a pieţei, precum şi abuzul de poziţie dominantă de către întreprinderi aflate în situaţia de monopol ori situaţii echivalente (drepturi speciale sau exclusive, poziţie de cvasimonopol) ori abuzul de poziţie dominantă care a condus la eliminarea de pe piaţă cel puţin a unei întreprinderi. În materia concentrărilor economice, în această categorie se încadrează încălcările referitoare la operaţiuni de concentrare economică cu privire la care Consiliul Concurenţei, în urma desfăşurării unei investigaţii, poate adopta o decizie de autorizare condiţionată sau o decizie prin care va declara operaţiunea de concentrare economică incompatibilă cu mediul concurenţial normal.Cuantumul preconizat este de la 4% până la 8% din cifra de afaceri totală a contravenientului sau o sumă de la 1.400.001 lei până la 2.000.000 lei în ipoteza prevăzută la art. 51^1 alin. (2) lit. b) din lege.În determinarea nivelului de bază în funcţie de gravitate, Consiliul Concurenţei va urma principiile de individualizare prevăzute anterior, având posibilitatea de a aplica un cuantum diferit de cuantumul preconizat pentru categoria de gravitate reţinută în ceea ce priveşte fapta constatată, în funcţie de elementele prevăzute la pct. 5, 6 şi 7 de mai jos sau de elemente de aceeaşi natură, precizând, în fiecare caz în care are loc o derogare de la regulile de mai sus, motivele pe care aceasta se bazează.–––-Pct. 3 al secţiunii B a cap. I a fost modificat de pct. 2 al art. I din ORDINUL nr. 898 din 6 decembrie 2011 publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 932 din 29 decembrie 2011.4. Atunci când o asociaţie de întreprinderi are calitatea de contravenient, săvârşind o încălcare ce priveşte activităţile membrilor săi, în condiţiile art. 51 alin. (2) din lege, cifra de afaceri totală a asociaţiei în funcţie de care se determină cuantumul bazat pe gravitate nu poate depăşi suma cifrelor de afaceri totale ale fiecărui membru activ pe piaţa afectată de încălcarea săvârşită de asociaţie.5. De asemenea, este necesar să se ia în considerare capacitatea economică efectivă a autorilor încălcării de a produce o pagubă importantă celorlalte întreprinderi şi mai ales consumatorilor şi să se determine cuantumul amenzii la un nivel care să îi asigure acesteia un caracter suficient de disuasiv.6. În general, se va putea ţine seama şi de faptul că întreprinderile de mari dimensiuni dispun, de obicei, de cunoştinţe şi infrastructuri juridice şi economice care le permit să aprecieze mai uşor caracterul contravenţional al comportamentului lor şi consecinţele ce decurg de aici, din punctul de vedere al dreptului concurenţei.7. În cazul încălcărilor ce implică mai multe întreprinderi (de exemplu de tip "cartel"), se va putea conveni ponderarea în anumite cazuri a cuantumurilor determinate în cadrul fiecăreia dintre cele 3 categorii menţionate mai sus, ţinându-se seama de influenţa specifică şi de impactul real al comportamentului contravenţional al fiecărei întreprinderi în domeniul concurenţei, mai ales dacă există o disparitate considerabilă în ceea ce priveşte mărimea întreprinderilor care săvârşesc încălcări de aceeaşi natură.C. Durata1. Durata încălcărilor trebuie să fie luată în considerare pentru a distinge între următoarele categorii:a) încălcări de scurtă durată (mai puţin de un an): nu se aplică niciun cuantum adiţional;b) încălcări de durată medie (de la un an la 5 ani): creştere de până la 50% din cuantumul determinat de gravitatea faptei;c) încălcări de lungă durată (peste 5 ani): creştere a cuantumului amenzii cu până la 10% pe an din cuantumul determinat pentru gravitatea faptei.2. Această abordare conduce astfel la stabilirea unui eventual cuantum adiţional al amenzii.
 + 
Capitolul IIIAdaptarea nivelului de bazăA.1. La individualizarea amenzilor, Consiliul Concurenţei va lua în considerare toate circumstanţele cazului, care pot conduce la o majorare sau la o diminuare a nivelului de bază.2. Nivelul de bază poate fi majorat sau redus cu un procent cuprins între 5% şi 10% pentru fiecare circumstanţă agravantă ori atenuantă reţinută, cu excepţia circumstanţei agravante prevăzute la secţiunea B pct. 3 lit. a) şi a circumstanţelor atenuante prevăzute la secţiunea C pct. 1 lit. b^1) şi pct. 2.–––-Pct. 2 al secţiunii A a cap. III a fost modificat de pct. 3 al art. I din ORDINUL nr. 898 din 6 decembrie 2011 publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 932 din 29 decembrie 2011.B. Circumstanţe agravanteNivelul de bază va fi majorat atunci când Consiliul Concurenţei constată că există circumstanţe agravante, precum:a) săvârşirea de către aceeaşi întreprindere a unei încălcări identice sau similare cu încălcarea constatată printr-o decizie anterioară a Consiliului ConcurenţeiNivelul de bază va fi majorat cu un procent cuprins între 10% şi 25% pentru fiecare astfel de încălcare reţinută de Consiliul Concurenţei;b) continuarea încălcării după declanşarea procedurii de către Consiliul Concurenţei;c) refuzul de a coopera cu Consiliul Concurenţei sau obstrucţionarea acestuia în desfăşurarea investigaţiilor;d) rolul de conducător sau de iniţiator al încălcăriiConsiliul Concurenţei va acorda, de asemenea, o atenţie deosebită oricărei măsuri întreprinse pentru a constrânge alte întreprinderi să participe la încălcarea respectivă şi/sau măsurilor represive luate împotriva altor întreprinderi cu scopul de a pune în aplicare practicile anticoncurenţiale;e) alte împrejurări de natura celor de mai sus care imprimă faptei un caracter grav.C. Circumstanţe atenuante1. Nivelul de bază al amenzii va fi redus atunci când Consiliul Concurenţei constată că există circumstanţe atenuante, precum:a) întreprinderea implicată furnizează dovezi că a pus capăt încălcării imediat ce autoritatea de concurenţă a intervenitAceastă situaţie nu va fi reţinută ca circumstanţă atenuantă în cazul înţelegerilor secrete sau practicilor concertate, în special în cazul cartelurilor;b) întreprinderea furnizează dovezi că participarea sa în încălcarea săvârşită este extrem de redusă şi astfel demonstrează că, în cursul perioadei în care a fost parte la încălcare, în mod efectiv, a evitat punerea în aplicare a acesteia, adoptând un comportament concurenţial corect pe piaţă;b^1) cifra de afaceri realizată pe piaţa/pieţele pe care a avut loc încălcarea reprezintă o parte relativ redusă, de până la 20% din cifra de afaceri totală a întreprinderii, cu condiţia ca acest fapt să poată fi stabilit cu certitudine.În cazul întreprinderilor active pe un număr mare de pieţe şi care dispun de resurse financiare considerabile, Consiliul Concurenţei va aplica această circumstanţă doar dacă estimează că efectul disuasiv/preventiv al sancţiunii poate fi atins în acest mod.Nivelul de bază poate fi redus cu până la 25% în cazul acestei circumstanţe;–––-Lit. b^1 a pct. 1 al secţiunii C a cap. III a fost introdusă de pct. 4 al art. I din ORDINUL nr. 898 din 6 decembrie 2011 publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 932 din 29 decembrie 2011.c) întreprinderea implicată a colaborat în mod efectiv şi pe deplin cu Consiliul Concurenţei în afara domeniului de aplicare al politicii de clemenţă, reglementată la art. 51 alin. (3) din lege şi dincolo de obligaţia sa legală de a coopera;d) comportamentul anticoncurenţial al întreprinderii a fost autorizat sau încurajat de autorităţi publice ori de legislaţia existentă;d^1) întreprinderea dovedeşte existenţa şi implementarea efectivă a unui program de conformare cu regulile de concurenţă;–––-Lit. d^1 a pct. 1 al secţiunii C a cap. III a fost introdusă de pct. 4 al art. I din ORDINUL nr. 898 din 6 decembrie 2011 publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 932 din 29 decembrie 2011.e) alte împrejurări de natura celor de mai sus.2. În cazul contravenţiilor prevăzute la art. 51 alin. (1) din lege, dacă, după primirea raportului de investigaţie şi exercitarea dreptului de acces la dosar, în condiţiile art. 44 din lege sau cel mai târziu în cadrul audierilor, întreprinderea recunoaşte, în mod expres, săvârşirea faptei anticoncurenţiale şi, acolo unde este cazul, propune remedii care să ducă la înlăturarea cauzelor încălcării, aceasta va fi reţinută drept circumstanţă atenuantă sub forma colaborării în cadrul procedurii administrative şi va determina diminuarea cuantumului amenzii cu un procent cuprins între 10% şi 30% din nivelul de bază determinat potrivit prezentelor instrucţiuni.–––-Pct. 2 al secţiunii C a cap. III a fost modificat de pct. 5 al art. I din ORDINUL nr. 898 din 6 decembrie 2011 publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 932 din 29 decembrie 2011.3. Recunoaşterea faptei trebuie să fie directă şi neechivocă şi să se refere la fapta anticoncurenţială, astfel cum este aceasta descrisă în raportul de investigaţie. Dacă recunoaşterea se referă la fapte necuprinse în raportul de investigaţie, această parte a recunoaşterii nu va fi luată în considerare de către Consiliul Concurenţei. Recunoaşterea faptei trebuie să fie făcută în scris, cel mai târziu în cadrul audierilor.–––-Pct. 3 al secţiunii C a cap. III a fost introdus de pct. 6 al art. I din ORDINUL nr. 898 din 6 decembrie 2011 publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 932 din 29 decembrie 2011.4. Întreprinderile interesate să recunoască săvârşirea unei fapte anticoncurenţiale în condiţiile art. 52 alin. (2) din lege pot solicita Consiliului Concurenţei organizarea unei întâlniri clarificatoare, anterior audierilor, referitoare la condiţiile recunoaşterii. Întâlnirea va fi înregistrată cel puţin pe suport audio, iar înregistrarea este confidenţială.–––-Pct. 4 al secţiunii C a cap. III a fost introdus de pct. 6 al art. I din ORDINUL nr. 898 din 6 decembrie 2011 publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 932 din 29 decembrie 2011.5. Dacă Consiliul Concurenţei decide că recunoaşterea trebuie însoţită de anumite remedii asumate de către întreprinderi, va acorda un termen în care acestea să fie formulate, în cadrul termenului pentru adoptarea unei decizii, pe care îl va comunica întreprinderilor. Întreprinderile vor putea solicita Consiliului Concurenţei organizarea unei întâlniri în care să evalueze împreună cu raportorul conformitatea remediilor pe care intenţionează să le propună cu solicitările Consiliului. Întâlnirea va fi înregistrată cel puţin pe suport audio, iar înregistrarea este confidenţială. Remediile acceptate vor fi incluse în decizia adoptată de către Consiliul Concurenţei sub formă de măsuri adiacente sancţiunii pecuniare.În baza acestei circumstanţe, nivelul de bază va fi diminuat inclusiv când acesta este stabilit la minimul prevăzut de lege.–––-Pct. 5 al secţiunii C a cap. III a fost introdus de pct. 6 al art. I din ORDINUL nr. 898 din 6 decembrie 2011 publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 932 din 29 decembrie 2011.6. În determinarea procentului cu care se va reduce nivelul de bază, ca urmare a recunoaşterii faptei, Consiliul Concurenţei va avea, de regulă, în vedere, de la caz la caz, natura faptei recunoscute, recunoaşterea totală sau parţială de către întreprindere a faptei reţinute în raport, precum şi posibilitatea ca în respectiva investigaţie o întreprindere să beneficieze de clemenţă.–––-Pct. 6 al secţiunii C a cap. III a fost introdus de pct. 6 al art. I din ORDINUL nr. 898 din 6 decembrie 2011 publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 932 din 29 decembrie 2011.7. În ceea ce priveşte natura faptei se are în vedere dacă fapta recunoscută se referă la abuz de poziţie dominantă, înţelegere anticoncurenţială sau practică concertată ori la o altă faptă dintre cele prevăzute la art. 51 alin. (1) lit. b)-e) din lege.–––-Pct. 7 al secţiunii C a cap. III a fost introdus de pct. 6 al art. I din ORDINUL nr. 898 din 6 decembrie 2011 publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 932 din 29 decembrie 2011.8. Recunoaşterea parţială se poate referi la recunoaşterea doar a unora dintre faptele descrise în raportul de investigaţie sau la recunoaşterea unei durate a faptei diferită de cea reţinută în raportul de investigaţie.–––-Pct. 8 al secţiunii C a cap. III a fost introdus de pct. 6 al art. I din ORDINUL nr. 898 din 6 decembrie 2011 publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 932 din 29 decembrie 2011.9. În ipoteza săvârşirii unei înţelegeri anticoncurenţiale sau practici concertate, cu privire la care întreprinderea putea aplica pentru politica de clemenţă, dar nu a făcut acest lucru, reducerea nivelului de bază pentru recunoaşterea faptei de către aceasta poate fi de maximum 20%.–––-Pct. 9 al secţiunii C a cap. III a fost introdus de pct. 6 al art. I din ORDINUL nr. 898 din 6 decembrie 2011 publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 932 din 29 decembrie 2011.10. În situaţia în care, în procedura administrativă, una dintre întreprinderile participante la fapta anticoncurenţială a aplicat şi beneficiază de clemenţă, reducerea nivelului de bază care poate fi acordată unei alte întreprinderi pentru recunoaşterea faptei investigate nu va putea fi mai mare de 20%.–––-Pct. 10 al secţiunii C a cap. III a fost introdus de pct. 6 al art. I din ORDINUL nr. 898 din 6 decembrie 2011 publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 932 din 29 decembrie 2011.11. În cazul în care întreprinderea beneficiază de clemenţă sub forma reducerii amenzii, reducerea nivelului de bază pentru recunoaşterea faptei de către aceasta în condiţiile art. 52 alin. (2) din lege va fi de 10%.–––Pct. 11 al secţiunii C a cap. III a fost introdus de pct. 6 al art. I din ORDINUL nr. 898 din 6 decembrie 2011 publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 932 din 29 decembrie 2011.12. În ipoteza săvârşirii unei fapte constând în abuz de poziţie dominantă sau a unei fapte dintre cele prevăzute la art. 51 alin. (1) lit. b)-e) din lege, reducerea nivelului de bază pentru recunoaşterea faptei de către întreprindere poate fi de maximum 30%.–––-Pct. 12 al secţiunii C a cap. III a fost introdus de pct. 6 al art. I din ORDINUL nr. 898 din 6 decembrie 2011 publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 932 din 29 decembrie 2011.13. În caz de recunoaştere parţială, Consiliul Concurenţei poate refuza acordarea reducerii dacă recunoaşterea este considerată insuficientă şi nu denotă asumarea de către întreprindere a faptelor comise.–––-Pct. 13 al secţiunii C a cap. III a fost introdus de pct. 6 al art. I din ORDINUL nr. 898 din 6 decembrie 2011 publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 932 din 29 decembrie 2011.
 + 
Capitolul IVPolitica de clemenţăConsiliul Concurenţei va aplica regulile privind politica de clemenţă, în conformitate cu dispoziţiile legislaţiei secundare adoptate în baza art. 51 alin. (3) din lege.
 + 
Capitolul VMajorarea specifică pentru realizarea efectului disuasivConsiliul Concurenţei va lua în considerare necesitatea de a majora amenda astfel încât aceasta să depăşească cuantumul câştigurilor realizate ilicit, ca urmare a încălcării săvârşite, atunci când este obiectiv posibilă estimarea acestui cuantum.
 + 
Capitolul VIPosibilitatea de a plătiÎn cazuri excepţionale, la cerere, Consiliul Concurenţei va putea lua în considerare o eventuală reducere a amenzii, dacă întreprinderea dovedeşte că va fi în imposibilitate să plătească amenda fără să i se pericliteze existenţa. Simpla invocare a unei situaţii financiare negative sau generatoare de pierderi nu justifică o reducere a cuantumului amenzii. Reducerea amenzii pe acest considerent poate avea loc doar dacă întreprinderea dovedeşte dincolo de orice dubiu că este în stare de insolvenţă sau într-o situaţie financiară extrem de dificilă, care face iminentă ieşirea sa de pe piaţă.Pentru ca cererea de reducere a amenzii pe motivul dificultăţii de a plăti să poată fi luată în considerare, întreprinderea trebuie:a) să prezinte cel puţin următoarele situaţii economico-financiare ale întreprinderii: bilanţul contabil, contul de profit şi pierdere, balanţa de verificare sintetică şi analitică;b) să demonstreze, pe baza indicatorilor economico-financiari (solvabilitate, rată de îndatorare etc.), efectele negative asupra întreprinderii determinate de un cuantum al amenzii corespunzător propunerilor din raportul de investigaţie.
 + 
Capitolul VIIAmenda aplicată unei asociaţii de întreprinderi1. Atunci când o amendă este aplicată unei asociaţii de întreprinderi, luându-se în considerare cifra de afaceri a membrilor săi, iar aceasta nu este solvabilă, asociaţia are obligaţia de a solicita membrilor săi să participe la acoperirea sumei reprezentând amenda.–––-Pct. 1 al cap. VII a fost modificat de pct. 7 al art. I din ORDINUL nr. 898 din 6 decembrie 2011 publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 932 din 29 decembrie 2011.2. Dacă membrii asociaţiei nu participă la acoperirea amenzii, plata amenzii sau a diferenţei rămase se va solicita direct acelor membri ai asociaţiei care au fost implicaţi în comiterea faptei anticoncurenţiale.3. Dacă, în urma solicitării efectuate în conformitate cu procedura prevăzută la pct. 1 şi 2 din prezentul capitol, nu s-a acoperit întregul cuantum al amenzii, plata diferenţei se va cere de la acei membri ai asociaţiei care erau activi pe piaţa relevantă pe care s-a realizat încălcarea legii, aşa cum aceasta este definită prin decizia Consiliului Concurenţei prin care a fost sancţionată încălcarea legii.4. În orice situaţie suma care ar reveni spre plată fiecărei întreprinderi, membru al asociaţiei, nu poate depăşi 10% din cifra sa de afaceri totală aferentă anului anterior emiterii deciziei Consiliului Concurenţei.
 + 
Capitolul VIIIDispoziţii finale1. Rezultatul final al calculului amenzii nu poate fi mai mic de 0,5% din cifra de afaceri totală realizată în anul financiar anterior sancţionării, în conformitate cu prevederile art. 51 alin. (1) din lege, sau în anul imediat anterior anului de referinţă pentru calcularea cifrei de afaceri în vederea aplicării sancţiunii, potrivit prevederilor art. 51^1 alin. (1) din lege.Rezultatul final al calculului amenzii nu poate depăşi, în niciun caz, 10% din cifra de afaceri totală realizată în anul financiar anterior sancţionării, în conformitate cu prevederile art. 51 alin. (1) din lege, sau în anul imediat anterior anului de referinţă pentru calcularea cifrei de afaceri în vederea aplicării sancţiunii, potrivit prevederilor art. 51^1 alin. (1) din lege.2. În cazul întreprinderii sau asociaţiei de întreprinderi nou înfiinţate care nu a înregistrat cifră de afaceri în anul anterior sancţionării, amenda calculată potrivit prezentelor instrucţiuni nu poate fi mai mică de 15.000 lei şi nu poate depăşi 2.500.000 lei. Minimul prevăzut de lege în cazul contravenţiilor reglementate la art. 51 alin. (1) din lege poate fi diminuat doar în ipoteza art. 52 alin. (2) din lege.–––-Pct. 2 al cap. VIII a fost modificat de pct. 8 al art. I din ORDINUL nr. 898 din 6 decembrie 2011 publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 932 din 29 decembrie 2011.3. Când în urma aplicării criteriilor de individualizare prevăzute la cap. II şi III, pragul de 10% din cifra de afaceri totală, prevăzut la art. 51 din lege, este depăşit, amenda va fi redusă la 10% din cifra de afaceri totală a contravenientului.4. La data intrării în vigoare a prezentelor instrucţiuni se abrogă Instrucţiunile privind individualizarea sancţiunilor pentru contravenţiile prevăzute la art. 56 din Legea concurenţei nr. 21/1996, puse în aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 107/2004, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 439 din 17 mai 2004, cu completările ulterioare.
–––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x