INSTRUCŢIUNI din 17 februarie 2003

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 16/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 143 din 5 martie 2003
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Actiuni suferite de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEORDIN 2396 11/08/2008
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LALEGE 656 07/12/2002
ART. 1REFERIRE LALEGE 656 07/12/2002
ART. 1REFERIRE LALEGE 656 07/12/2002 ART. 3
ART. 2REFERIRE LALEGE 656 07/12/2002
ART. 3REFERIRE LALEGE 656 07/12/2002 ART. 3
ART. 3REFERIRE LALEGE 656 07/12/2002 ART. 10
ART. 4REFERIRE LADECIZIE 657 20/12/2002 ANEXA 2
ART. 5REFERIRE LADECIZIE 657 20/12/2002 ANEXA 1
ART. 5REFERIRE LALEGE 656 07/12/2002
ART. 6REFERIRE LALEGE 656 07/12/2002 ART. 3
ANEXA 1REFERIRE LADECIZIE 657 20/12/2002
ANEXA 1REFERIRE LALEGE 656 07/12/2002
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEORDIN 2396 11/08/2008
ActulREFERIT DEORDIN 296 21/02/2007
ActulREFERIT DEINSTRUCTIUNI 21/02/2007
ActulAPROBAT DEORDIN 199 17/02/2003
ActulCONTINUT DEORDIN 199 17/02/2003

privind prevenirea şi combaterea spalarii banilor prin unităţile Trezoreriei statului



În aplicarea prevederilor Legii nr. 656/2002 pentru prevenirea şi sancţionarea spalarii banilor se emit următoarele instrucţiuni care reglementează prevenirea şi combaterea spalarii banilor prin unităţile Trezoreriei statului. + 
Articolul 1Sunt supuse prevederilor Legii nr. 656/2002 următoarele operaţiuni efectuate prin Trezoreria statului:a) operaţiunile în numerar a căror limita minima în lei reprezintă echivalentul a 10.000 euro, indiferent dacă tranzacţia se realizează prin una sau mai multe operaţiuni legate între ele, privind:– cumpărarea/răscumpărarea de certificate de trezorerie;– depunerea/retragerea de garanţii care, potrivit legii, se păstrează în conturi deschise la Trezoreria statului;– depunerea/retragerea cautiunilor pentru contestaţiile la actele de executare silită sau la titlurile executorii;– orice alte operaţiuni care nu sunt exceptate de la raportare, potrivit art. 3 alin. (8) din Legea nr. 656/2002;b) orice operaţiune neexceptata de la raportare, potrivit art. 3 alin. (8) din Legea nr. 656/2002, pentru care exista suspiciuni sau informaţii ca se urmăreşte spalarea banilor, chiar dacă valoarea acesteia este mai mica decât limita minima prevăzută la lit. a).
 + 
Articolul 2(1) Desemnarea persoanelor implicate în aplicarea prevederilor Legii nr. 656/2002 şi a prezentelor instrucţiuni, precum şi natura şi limitele responsabilităţilor acestora vor fi stabilite astfel:a) prin ordin al ministrului finanţelor publice se desemnează persoanele din cadrul Direcţiei contabilităţii publice şi persoanele din cadrul Direcţiei generale a trezoreriei statului din cadrul Ministerului Finanţelor Publice, care au obligaţia de a transmite zilnic, cu adresa de inaintare, Oficiului Naţional de Prevenire şi Combatere a Spalarii Banilor rapoartele primite zilnic de la direcţiile trezorerie şi contabilitate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti, precum şi de la trezoreriile sectoarelor acestuia. O copie a ordinului ministrului finanţelor publice se transmite direcţiilor generale ale finanţelor publice judeţene şi a municipiului Bucureşti, precum şi administraţiilor finanţelor publice ale sectoarelor municipiului Bucureşti;b) prin decizie a directorilor generali ai direcţiilor generale ale finanţelor publice judeţene şi a municipiului Bucureşti, după caz, se desemnează directorii direcţiilor trezorerie şi contabilitate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti şi directorii adjuncţi ai trezoreriilor sectoarelor municipiului Bucureşti, precum şi înlocuitorii de drept ai acestora, care au obligaţia de a transmite cu adresa de inaintare, zilnic, rapoartele primite la nivelul judeţelor, al municipiului Bucureşti şi al sectoarelor acestuia persoanelor desemnate potrivit lit. a). În termen de 3 zile de la data intrării în vigoare a prezentelor instrucţiuni se transmit Direcţiei contabilităţii publice şi Direcţiei generale a trezoreriei statului din cadrul Ministerului Finanţelor Publice copii ale deciziilor directorilor generali ai direcţiilor generale ale finanţelor publice judeţene şi a municipiului Bucureşti;c) directorii direcţiilor trezorerie şi contabilitate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti vor desemna una sau mai multe persoane din cadrul administraţiilor finanţelor publice ale comunelor, oraşelor, municipiilor, respectiv a municipiului Bucureşti, care au atribuţii în întocmirea şi transmiterea zilnica a rapoartelor, potrivit modelelor prevăzute de lege, distinct, pentru fiecare operaţiune prevăzută la art. 1.(2) Persoanele din cadrul trezoreriilor sectoarelor municipiului Bucureşti care au atribuţii în întocmirea rapoartelor potrivit modelelor prevăzute de lege, distinct, pentru fiecare operaţiune prevăzută la art. 1, se stabilesc de către directorii adjuncţi ai acestora.
 + 
Articolul 3(1) Salariaţii unităţilor operative ale Trezoreriei statului au obligaţia de a solicita copii ale documentelor de identificare ale tuturor clienţilor care, începând cu data intrării în vigoare a prezentelor instrucţiuni, efectuează operaţiuni cu numerar peste limita minima prevăzute de lege privind: cumpărări/rascumparari de certificate de trezorerie; depuneri/retrageri de garanţii şi cauţiuni la actele de executare silită sau la titlurile executorii; alte operaţiuni care nu sunt exceptate de la raportare, potrivit art. 3 alin. (8) din Legea nr. 656/2002. Copii ale documentelor prin care se identifica persoanele fizice sau persoanele juridice vor fi solicitate şi reţinute şi pentru operaţiunile pentru care exista suspiciuni ori informaţii ca se urmăreşte spalarea banilor, chiar dacă valoarea acestora este inferioară limitei minime prevăzute de lege. Documentele de identificare sunt:– pentru persoane fizice, documentele de identitate;– pentru persoane juridice, documentele de înmatriculare, precum şi dovada ca persoana fizica care conduce tranzacţia reprezintă legal persoana juridică.(2) Copiile documentelor de identificare ale clienţilor unităţilor Trezoreriei statului menţionaţi la alin. (1) trebuie să cuprindă informaţiile prevăzute la art. 10 alin. (1) din Legea nr. 656/2002 şi se păstrează ca anexe la foile de varsamant-chitanţa prin care au fost încasate sumele respective în numerar sau la cotoarele certificatelor de trezorerie, după caz.
 + 
Articolul 4(1) Pentru fiecare tranzacţie în numerar care depăşeşte echivalentul în lei a 10.000 euro, aferentă operaţiunilor prevăzute la art. 1 lit. a), este obligatorie întocmirea Raportului privind operaţiunile cu sume în numerar care depăşesc echivalentul a 10.000 euro, conform modelului prezentat în anexa nr. 2 la Decizia Plenului Oficiului Naţional de Prevenire şi Combatere a Spalarii Banilor nr. 657/2002 privind forma şi conţinutul următoarelor rapoarte: Raportul de tranzacţii suspecte; Raportul privind operaţiunile cu sume în numerar care depăşesc echivalentul a 10.000 euro; Raportul pentru transferurile externe în şi din conturi, pentru sume a căror limita minima este echivalentul în lei a 10.000 euro.(2) Raportul privind operaţiunile cu sume în numerar care depăşesc echivalentul a 10.000 euro se întocmeşte şi în cazul tranzacţiilor în numerar efectuate de către aceeaşi persoana fizica sau juridică prin mai multe operaţiuni legate între ele, a căror valoare totală depăşeşte echivalentul în lei a 10.000 euro.(3) Rapoartele privind operaţiunile cu sume în numerar care depăşesc echivalentul a 10.000 euro se întocmesc de către persoana/persoanele desemnate conform art. 2 alin. (1) lit. c) şi se transmit pe suport hârtie şi electronic directorului direcţiei trezorerie şi contabilitate publică judeteana, respectiv a municipiului Bucureşti, sau directorilor adjuncţi ai trezoreriilor sectoarelor municipiului Bucureşti ori inlocuitorilor lor de drept, după caz.(4) La finele fiecărei zile directorii direcţiilor trezorerie şi contabilitate publică judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, sau directorii adjuncţi ai trezoreriilor sectoarelor municipiului Bucureşti ori înlocuitorii acestora transmit prin fax cu adresa de inaintare toate rapoartele privind operaţiuni cu sume în numerar care depăşesc echivalentul a 10.000 euro, primite în cursul zilei, la Direcţia contabilităţii publice sau la Direcţia generală a trezoreriei statului, după caz, care ulterior sunt transmise în original prin posta specială.
 + 
Articolul 5(1) În cazul în care oricare dintre salariaţii unităţilor operative ale Trezoreriei statului are suspiciuni ca o operaţiune care urmează să fie efectuată are ca scop spalarea banilor, indiferent de valoarea tranzacţiei, acesta va proceda la identificarea clienţilor prin solicitarea de copii ale documentelor de identificare şi va informa de îndată persoana/persoanele desemnate conform art. 2 alin. (1) lit. c).(2) Persoana/persoanele desemnate conform art. 2 alin. (1) lit. c) va/vor consemna operaţiunile respective în Raportul de tranzacţii suspecte, conform modelului prevăzut în anexa nr. 1 la Decizia Plenului Oficiului Naţional de Prevenire şi Combatere a Spalarii Banilor nr. 657/2002, care se transmite de îndată, pe suport hârtie şi electronic, directorului direcţiei trezorerie şi contabilitate publică judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, sau al trezoreriei sectorului municipiului Bucureşti, după caz.(3) Operaţiunea asupra căreia exista suspiciuni ca ar avea drept scop spalarea banilor poate fi efectuată fără întocmirea prealabilă a Raportului de tranzacţii suspecte în cazul tranzacţiilor care se impun a fi efectuate imediat sau dacă neefectuarea acestora ar zădărnici eforturile de urmărire a beneficiarilor tranzacţiei suspecte. În aceasta situaţie Raportul de tranzacţii suspecte se transmite directorului direcţiei trezorerie şi contabilitate publică judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, sau directorului adjunct al trezoreriei sectorului municipiului Bucureşti, după caz, ulterior efectuării operaţiunii.(4) În înţelesul prezentelor instrucţiuni, sunt considerate operaţiuni care se impun a fi efectuate imediat şi pentru care Raportul de tranzacţii suspecte se întocmeşte ulterior operaţiunile în numerar privind: cumpărarea/răscumpărarea de certificate de trezorerie; depunerea/retragerea de garanţii care, potrivit legii, se păstrează în conturi deschise la Trezoreria statului; depunerea/retragerea cautiunilor pentru contestaţiile la actele de executare silită sau la titlurile executorii, precum şi virarea în condiţiile legii a sumelor reprezentând garanţii şi cauţiuni din conturile deschise la Trezoreria statului în conturile proprii ale agenţilor economici deponenti, deschise la bănci comerciale.(5) Directorii direcţiilor trezorerie şi contabilitate publică judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, sau directorii adjuncţi ai trezoreriilor sectoarelor municipiului Bucureşti ori înlocuitorii acestora, de îndată ce au primit un raport de tranzacţii suspecte, îl transmit în sistem electronic Direcţiei contabilităţii publice sau Direcţiei generale a Trezoreriei statului, după caz.(6) La finele zilei Raportul de tranzacţii suspecte transmis în sistem electronic conform prevederilor alin. (5) va fi transmis şi pe suport hârtie Direcţiei contabilităţii publice sau Direcţiei generale a trezoreriei statului, după caz.(7) Persoanele din cadrul Direcţiei contabilităţii publice sau Direcţiei generale a trezoreriei statului, cărora le-au fost stabilite atribuţii în aplicarea Legii nr. 656/2002 prin ordin al ministrului finanţelor publice, vor sesiza imediat Oficiul Naţional de Prevenire şi Combatere a Spalarii Banilor despre tranzacţiile suspecte care le-au fost semnalate, solicitând acestuia confirmarea primirii rapoartelor.
 + 
Articolul 6(1) Oficiul Naţional de Prevenire şi Combatere a Spalarii Banilor poate dispune motivat suspendarea efectuării operaţiunilor care fac obiectul Raportului de tranzacţii suspecte, pe o perioadă de 48 de ore. Acesta are obligaţia de a comunică Ministerului Finanţelor Publice, în termen de 24 de ore, decizia de suspendare a efectuării operaţiunii sau, după caz, măsura prelungirii acesteia, dispusă de Parchetul de pe lângă Curtea Suprema de Justiţie, în conformitate cu prevederile art. 3 alin. (2) şi (4) din Legea nr. 656/2002.(2) Decizia de suspendare a efectuării operaţiunii sau, după caz, măsura prelungirii acesteia va fi comunicată de îndată directorilor direcţiilor trezorerie şi contabilitate publică judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, şi directorilor adjuncţi ai trezoreriilor sectoarelor municipiului Bucureşti sau inlocuitorilor lor de drept, după caz.(3) În cazul în care Oficiul Naţional de Prevenire şi Combatere a Spalarii Banilor nu a solicitat suspendarea efectuării operaţiunilor care fac obiectul Raportului de tranzacţii suspecte către Ministerul Finanţelor Publice în 24 de ore de la înştiinţarea acestuia, se va comunică directorilor direcţiilor trezorerie şi contabilitate publică judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, şi directorilor adjuncţi ai trezoreriilor sectoarelor municipiului Bucureşti sau inlocuitorilor lor de drept ca operaţiunea sistata temporar poate fi efectuată.
 + 
Articolul 7(1) Rapoartele scrise şi/sau în format electronic, întocmite conform prevederilor art. 4 şi 5, se transmit de către direcţiile trezorerie şi contabilitate publică judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, şi de trezoreriile sectoarelor acestuia la direcţiile de specialitate din cadrul Ministerului Finanţelor Publice, însoţite de o adresa de inaintare, potrivit modelului prevăzut în anexa la prezentele instrucţiuni, după cum urmează:a) la Direcţia generală a trezoreriei statului, pentru operaţiuni privind cumpărarea/răscumpărarea de certificate de trezorerie;b) la Direcţia contabilităţii publice, pentru celelalte operaţiuni prevăzute de prezentele instrucţiuni.(2) Rapoartele primite la Ministerul Finanţelor Publice vor fi transmise cu adresa de inaintare Oficiului Naţional de Prevenire şi Combatere a Spalarii Banilor de către Direcţia contabilităţii publice sau de către Direcţia generală a trezoreriei statului, după caz, astfel:a) rapoartele privind operaţiuni cu sume în numerar care depăşesc echivalentul a 10.000 euro, cel târziu în următoarea zi lucrătoare de la primirea acestora;b) rapoartele de tranzacţii suspecte, imediat ce au fost primite.
 + 
Articolul 8În vederea stabilirii în fiecare zi lucrătoare a echivalentului în lei a 10.000 euro, directorii direcţiilor trezorerie şi contabilitate publică judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, şi directorii adjuncţi ai trezoreriilor sectoarelor municipiului Bucureşti sau înlocuitorii lor de drept vor transmite persoanei/persoanelor desemnate conform art. 2 alin. (1) lit. c) cursul de schimb al pieţei valutare comunicat de Banca Naţionala a României.
 + 
Articolul 9Toate datele care fac obiectul rapoartelor de tranzacţii suspecte şi al rapoartelor privind operaţiunile cu sume în numerar care depăşesc echivalentul a 10.000 euro au caracter confidenţial.
 + 
Anexa 1––-la instrucţiuni–––––– Model –DIRECŢIA TREZORERIE ŞI CONTABILITATE PUBLICAJUDETEANA/A MUNICIPIULUI BUCUREŞTI/TREZORERIA STATULUI A SECTORULUI……………………………….Nr. ……./……..ADRESA DE INAINTAREMinisterul Finanţelor PubliceDirecţia contabilităţii publice/Direcţia generală a Trezoreriei statuluiVa transmitem alăturat pe suport hârtie/în forma electronică*):● …………/(se va înscrie numărul total de rapoarte transmise) rapoarte privind operaţiunile cu sume în numerar care depăşesc echivalentul a 10.000 euro, din care de la:– ………………………………..– ………………………………….(se va înscrie denumirea unităţii operativea Trezoreriei statului raportoare)(sau, după caz)● …………./(se va înscrie numărul total de rapoarte transmise), rapoarte de tranzacţii suspecte, din care de la:– ………………………………..– ………………………………..,(se va înscrie denumirea unităţii operativea Trezoreriei statului raportoare)aferente zilei de ……………..Certificam faptul ca datele din rapoartele întocmite pe suport hârtie/cuprinse în fisiere sunt complete, corecte şi respecta prevederile Legii nr. 656/2002 pentru prevenirea şi sancţionarea spalarii banilor şi ale Deciziei Plenului Oficiului Naţional de Prevenire şi Combatere a Spalarii Banilor nr. 657/2002, privind forma şi conţinutul următoarelor rapoarte: Raportul de tranzacţii suspecte; Raportul privind operaţiunile cu sume în numerar care depăşesc echivalentul a 10.000 euro; Raportul pentru transferurile externe în şi din conturi, pentru sume a căror limita minima este echivalentul în lei a 10.000 euro.Director,………………………….(numele, prenumele şi semnatura)––––Notă *) Pentru rapoartele transmise în format electronic se va înscrie în adresa de inaintare: fisierul se numeşte "…….", a fost creat în data de …. la ora de …. şi are dimensiunea de ….. K.–––––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x