INSTRUCŢIUNI din 15 aprilie 2005

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 19/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: CONSILIUL CONCURENTEI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 356 din 27 aprilie 2005
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Actiuni suferite de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEORDIN 2436 30/08/2024
ActulPUS IN APLICAREORDIN 68 15/04/2005
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LALEGE 21 10/04/1996 ART. 5
ActulREFERIRE LALEGE 21 10/04/1996 ART. 6
ActulREFERIRE LALEGE 21 10/04/1996 ART. 28
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEORDIN 2436 30/08/2024
ActulCONTINUT DEORDIN 68 15/04/2005
ActulPUS IN APLICAREORDIN 68 15/04/2005

privind orientările informale referitoare la noile probleme ridicate de aplicarea, în cazuri individuale, a art. 5 şi 6 din Legea concurenţei nr. 21/1996



(scrisori de îndrumare)În temeiul art. 28 alin. (1) şi (3) din Legea concurenţei nr. 21/1996, cu modificările şi completările ulterioare, Consiliul Concurenţei adoptă prezentele instrucţiuni.I. Introducere1. Agenţii economici sunt în general bine poziţionaţi în a evalua legalitatea faptelor lor, astfel încât să ia o decizie informată cu privire la continuarea înţelegerii sau practicii şi sub ce formă. Aceştia au la dispoziţie regulamentele şi instrucţiunile adoptate de către Consiliul Concurenţei, precum şi practica acestuia.2. Conform prezentelor instrucţiuni, termenul acord este utilizat pentru a desemna acordurile, deciziile asociaţiilor de agenţi economici şi practicile concertate. Termenul practici vizează comportamentul agenţilor economici având poziţie dominantă, iar termenul agenţi economici acoperă, în egală măsură, asociaţiile de agenţi economici.3. Atunci când cazurile ridică unele îndoieli serioase, deoarece prezintă elemente de noutate sau probleme nerezolvate în aplicarea art. 5 şi 6 din Legea concurenţei nr. 21/1996, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare lege, agenţii economici pot solicita o îndrumare informală din partea Consiliului Concurenţei. Consiliul Concurenţei poate acorda îndrumare asupra problemelor cu caracter de noutate privind interpretarea art. 5 şi 6 din lege printr-un ghid-scrisoare de îndrumare, atunci când consideră oportun şi subiect al priorităţilor sale de aplicare a legii. Prezentele instrucţiuni stabilesc detaliile acestui instrument.II. Cadrul de evaluare a necesităţii scrisorii de îndrumare4. Legea conferă Consiliului Concurenţei puteri de a investiga încălcarea art. 5 şi 6 din aceasta şi de a impune măsuri şi sancţiuni. Unul dintre obiectivele majore ale legii este de a asigura aplicarea eficientă a regulilor de concurenţă şi de a permite Consiliului Concurenţei să îşi focalizeze resursele asupra celor mai grave încălcări ale regulilor de concurenţă.5. Legea nu interzice Consiliului Concurenţei dreptul de a emite scrisori de îndrumare agenţilor economici individuali, conform prezentelor instrucţiuni. Practica emiterii unor asemenea scrisori de îndrumare nu trebuie să impieteze asupra îndeplinirii de către autoritatea de concurenţă a misiunii sale principale, respectiv aplicarea efectivă a regulilor de concurenţă. Consiliul Concurenţei poate să furnizeze îndrumare informală agenţilor economici individuali numai în măsura în care aceasta este compatibilă cu priorităţile sale de aplicare a regulilor de concurenţă.6. Atunci când este sesizat cu o cerere de scrisoare de îndrumare, Consiliul Concurenţei va aprecia dacă este oportun să răspundă la aceasta. Emiterea unei scrisori de îndrumare poate fi luată în considerare doar dacă următoarele condiţii sunt îndeplinite în mod cumulativ:a) evaluarea substanţială a înţelegerii sau a practicii cu privire la art. 5 şi/sau 6 din lege ridică o întrebare de aplicare a legii pentru care nu există clarificare nici în cadrul legislativ naţional existent în materie de concurenţă, incluzând jurisprudenţa instanţelor judecătoreşti, nici în practica decizională şi nici în scrisorile de îndrumare emise anterior;b) o evaluare preliminară a problemelor specifice şi a fondului cazului sugerează că o clarificare a unei întrebări noi printr-o scrisoare de îndrumare este utilă, luându-se în considerare următoarele elemente:– importanţa economică din punctul de vedere al consumatorului de bunuri şi servicii oferite prin acea înţelegere/practică; şi/sau– măsura în care acordul/practica corespunde sau este susceptibil/susceptibilă să corespundă unei uzanţe economice curente pe piaţa în cauză; şi/sau– amploarea investiţiilor aferente tranzacţiei în raport cu mărimea agenţilor economici implicaţi şi măsura în care tranzacţia este legată de o operaţiune structurală, cum ar fi crearea unei societăţi în comun;c) este posibilă emiterea unei scrisori de îndrumare pe baza informaţiilor furnizate, nefiind necesară solicitarea unor informaţii suplimentare.7. Consiliul Concurenţei nu va lua în considerare o cerere de scrisoare de îndrumare în situaţia în care înţelegerea sau practica la care se referă cererea este subiectul procedurilor în faţa Consiliului Concurenţei sau în situaţia în care există un proces pendinte în faţa instanţelor judecătoreşti.8. Consiliul Concurenţei nu va lua în considerare întrebări ipotetice şi nu va emite scrisori de îndrumare privind înţelegerile/practicile care nu mai sunt aplicate de către părţi. Agenţii economici pot totuşi să solicite Consiliului Concurenţei o scrisoare de îndrumare referitoare la probleme legate de înţelegeri sau practici pe care intenţionează să le pună în aplicare. În acest caz, pentru ca cererea să fie luată în considerare, tranzacţia trebuie să se afle într-o etapă suficient de avansată.9. Solicitarea unei scrisori de îndrumare nu aduce atingere dreptului Consiliului Concurenţei de a declanşa procedurile faţă de faptele prezentate în respectiva cerere, în conformitate cu prevederile legii.III. Indicaţii privind solicitarea scrisorii de îndrumare10. O solicitare a scrisorii de îndrumare poate fi înaintată de către un agent economic sau un grup de agenţi economici care a încheiat sau urmează să încheie o înţelegere/practică ce poate intra sub incidenţa prevederilor art. 5 şi/sau ale art. 6 din lege şi cuprinde întrebări cu privire la problemele ce pot să apară ca urmare a acestor înţelegeri/practici.11. Solicitarea de scrisoare de îndrumare se adresează Consiliului Concurenţei, la adresa poştală a acestuia.12. Nu se cere un formular-tip. Solicitarea va trebui să specifice în mod clar:a) identitatea tuturor agenţilor economici implicaţi, precum şi o singură persoană de contact;b) întrebări precise asupra cărora agentul economic doreşte să obţină îndrumări;c) informaţii complete şi exhaustive despre toate punctele relevante pentru o apreciere fundamentată a problemelor ridicate, inclusiv o documentare adecvată;d) o argumentare detaliată, ţinând cont de pct. 6 lit. a) din prezentele instrucţiuni şi arătând motivele pentru care cererea prezintă una sau mai multe probleme noi;e) orice alte informaţii care permit o evaluare a cererii, ţinând cont de elementele prevăzute la pct. 6-8 din prezentele instrucţiuni, inclusiv o declaraţie că acordul sau practica la care se referă cererea nu face obiectul unei proceduri pendinte în faţa unei instanţe judecătoreşti sau a Consiliului Concurenţei;f) dacă cererea conţine elemente care sunt considerate secrete de afaceri, acestea vor fi menţionate cu precizie;g) orice altă informaţie sau document util pentru cazul individual respectiv.IV. Analiza cererii13. În principiu, Consiliul Concurenţei va evalua cererea pe baza informaţiilor furnizate. Fără a aduce atingere prevederilor pct. 6 lit. c) din prezentele instrucţiuni, Consiliul Concurenţei poate folosi informaţiile suplimentare de care dispune din surse publice, proceduri anterioare sau din orice alte surse şi poate cere solicitanţilor scrisorii de îndrumare să furnizeze informaţii suplimentare. Informaţiilor furnizate de către solicitanţi li se aplică regulile privind secretul profesional.14. Dacă Consiliul Concurenţei nu emite o scrisoare de îndrumare, va informa solicitantul asupra acestui fapt.15. Un agent economic îşi poate retrage cererea în orice moment. Cu toate acestea, informaţiile furnizate în contextul cererii pentru îndrumare rămân la dispoziţia Consiliului Concurenţei şi pot fi folosite în procedurile ulterioare, în conformitate cu prevederile legii, după cum se precizează la pct. 8 din prezentele instrucţiuni.V. Conţinutul scrisorii de îndrumare16. Scrisoarea de îndrumare trebuie să conţină:a) o descriere succintă a faptelor pe care se bazează;b) motivaţia juridică principală care include interpretarea făcută de către Consiliul Concurenţei asupra problemelor noi ridicate de cerere referitor la aplicarea art. 5 şi 6 din lege.17. În scrisoarea de îndrumare se poate răspunde doar la o parte din problemele ridicate, dar aceasta poate să conţină şi alte aspecte decât cele expuse în cerere.18. Scrisorile de îndrumare vor fi puse pe site-ul Consiliului Concurenţei, ţinându-se cont de respectarea regulilor de confidenţialitate. Înainte de publicare Consiliul Concurenţei va conveni cu solicitantul asupra versiunii publice.VI. Efectele scrisorilor de îndrumare19. Scrisorile de îndrumare au principalul scop de a ajuta agenţii economici să realizeze ei înşişi o apreciere în deplină cunoştinţă de cauză a acordului/practicii respective.20. O scrisoare de îndrumare nu poate prejudeca asupra soluţionării respectivei probleme de către instanţele judecătoreşti.21. Faptul că acordul/practica a făcut obiectul unei scrisori de îndrumare din partea Consiliului Concurenţei nu reprezintă un impediment în analiza aceluiaşi acord/practică în baza prevederilor legii, în special a unei plângeri. În acest caz, Consiliul Concurenţei va ţine cont de scrisorile de îndrumare anterioare, în special sub rezerva oricărei modificări a faptelor în cauză, de orice alte aspecte noi care au fost evidenţiate de solicitant în plângere, de evoluţiile jurisprudenţei instanţelor judecătoreşti, precum şi de modificările generale ale politicii urmate de Consiliul Concurenţei.22. Scrisorile de îndrumare nu constituie decizii şi nu leagă Consiliul Concurenţei pentru aplicarea art. 5 şi/sau 6 din lege. Totuşi Consiliul Concurenţei şi instanţele judecătoreşti pot ţine cont de scrisorile de îndrumare, în măsura în care apreciază ca fiind util în contextul cazului pe care îl soluţionează.VII. Dispoziţii finale23. Prezentele instrucţiuni transpun Comunicarea Comisiei Europene privind îndrumările informale referitoare la noile probleme ridicate de aplicarea art. 81 şi 82 din Tratatul CE, în cazuri individuale (scrisori de îndrumare), publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. C 101 din 27 aprilie 2004.24. Prezentele instrucţiuni vor fi puse în aplicare prin ordin al preşedintelui Consiliului Concurenţei şi vor fi publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I.––––-

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x