Informatii Document
Emitent: CONSILIUL CONCURENTEI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 371 din 28 aprilie 2006
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Actiuni suferite de acest act: | |
Nu exista actiuni induse de acest act | |
Acte referite de acest act: | |
Acte care fac referire la acest act: | |
privind regulile de acces la dosarul Consiliului Concurenţei în cazurile referitoare la art. 5 şi 6 din Legea concurenţei nr. 21/1996 şi în cazurile de concentrări economice
În temeiul art. 27 alin. (1) şi (3) din Legea concurenţei nr. 21/1996, republicată, Consiliul Concurenţei adoptă prezentele instrucţiuni.I. Introducere şi obiectul de reglementare al instrucţiunilor1. Accesul la dosarul Consiliului Concurenţei constituie una dintre garanţiile procedurale menite să contribuie la respectarea principiului egalităţii armelor şi a dreptului la apărare. Dreptul de acces la dosar este prevăzut de dispoziţiile art. 44 alin. (2)-(4) din Legea concurenţei nr. 21/1996, republicată, conform cărora, după transmiterea raportului de investigaţie şi înainte de data audierilor, părţile în cauză pot consulta dosarul şi obţine copii şi extrase ale actelor procedurii de investigaţie.2. Expresia acces la dosar este folosită în prezentele instrucţiuni numai pentru a desemna accesul asigurat persoanelor, agenţilor economici şi asociaţiilor de agenţi economici cărora Consiliul Concurenţei le-a transmis raportul de investigaţie.Aceeaşi expresie ori expresia acces la documente este folosită şi cu privire la autorii plângerilor/sesizărilor sau alte părţi implicate. Totuşi, aceste situaţii sunt diferite de cea a transmiterii raportului de investigaţie şi, prin urmare, nu intră în sfera definiţiei de acces la dosar reglementată de prezentele instrucţiuni şi fac obiectul unei secţiuni separate.3. Prezentele instrucţiuni stabilesc totodată care sunt informaţiile la care se acordă accesul, când se acordă accesul la dosar şi care sunt procedurile de urmat pentru realizarea acestui scop.II. Scopul accesului la dosarA. Persoanele care au drept de acces la dosar4. Accesul la dosar în conformitate cu dispoziţiile prevăzute la pct. 1 este menit să asigure exercitarea efectivă a dreptului la apărare împotriva concluziilor şi propunerilor din raportul de investigaţie. În acest scop, atât în cazurile referitoare la art. 5 şi 6 din Legea nr. 21/1996, republicată, cât şi în cazurile privind concentrările economice, accesul este asigurat, la cerere, persoanelor, agenţilor economici şi asociaţiilor de agenţi economici*1), după caz, cărora le-a fost transmis raportul de investigaţie, denumite în continuare părţile.––––-*1) În cuprinsul acestor instrucţiuni, termenul agent economic include atât agenţii economici, cât şi asociaţiile de agenţi economici. Termenul persoană se referă atât la persoana fizică, cât şi la persoana juridică. Multe entităţi sunt în acelaşi timp şi persoane juridice şi agenţi economici, iar în acest caz ele sunt acoperite de ambii termeni. Aceeaşi situaţie este şi în cazul în care o persoană fizică este agent economic în înţelesul art. 5 şi 6. În procedurile legate de concentrări economice trebuie să se ţină seama şi de persoanele prevăzute la art. 10 din Legea nr. 21/1996, republicată, chiar şi atunci când sunt persoane fizice. În cazul entităţilor fără personalitate juridică care nu sunt agenţi economici şi sunt implicate în procedurile desfăşurate de Consiliul Concurenţei, acesta din urmă aplică, când este cazul, mutatis mutandis, principiile stipulate în prezentele instrucţiuni.B. La ce documente se acordă accesulConţinutul dosarului Consiliului Concurenţei5. Dosarul Consiliului Concurenţei într-o investigaţie privind posibila încălcare a Legii nr. 21/1996, republicată, cuprinde toate documentele*2) care au fost obţinute, produse şi/sau adunate de către echipa de investigaţie în cadrul investigaţiei.––––*2) Conform prezentelor instrucţiuni, termenul document se referă la orice tip de informaţie, indiferent de modul de stocare a datelor. Acesta acoperă totodată şi orice instrument electronic de stocare a datelor care este sau poate deveni disponibil.6. În cursul unei investigaţii desfăşurate conform prevederilor art. 34 şi următoarele din Legea nr. 21/1996, republicată, Consiliul Concurenţei poate aduna o serie de documente, din care unele, ca urmare a unei cercetări mai detaliate, se dovedesc a nu avea legătură cu obiectul investigaţiei în cauză. Aceste documente pot fi returnate agentului economic de la care au fost ridicate. După returnare, aceste documente nu mai fac parte din dosarul cauzei.Documente accesibile7. Părţile trebuie să aibă posibilitatea de a cunoaşte informaţiile din dosar, astfel încât, pe baza acestora, să îşi poată formula punctele de vedere cu privire la concluziile la care a ajuns echipa de investigaţie, exprimate în raportul de investigaţie. În acest sens, li se va acorda accesul la întregul dosar, aşa cum este definit la pct. 5, cu excepţia documentelor interne, a celor conţinând secrete de afaceri ale altor agenţi economici sau a altor documente confidenţiale.8. Rezultatele unui studiu comandat în legătură cu obiectul investigaţiei sunt accesibile pentru consultare împreună cu menţiunile privind sursele de informare şi metodologia de studiu, ţinându-se cont, atunci când este cazul, de protecţia drepturilor de proprietate intelectuală.Documente inaccesibileDocumente interne9. Documentele interne nu pot avea caracter incriminatoriu sau dezincriminatoriu*3). Acestea nu constituie parte a probelor pe care Consiliul Concurenţei se întemeiază în evaluarea unui caz. Prin urmare, părţilor nu le va fi acordat accesul la documentele interne existente în dosarul Consiliului Concurenţei. Având în vedere lipsa de valoare probatorie a acestora, restrângerea accesului la dosar cu privire la aceste documente nu prejudiciază exercitarea corespunzătoare a dreptului de apărare de către părţi.––––*3) Exemple de documente interne sunt: proiecte, opinii, note ale compartimentelor Consiliului Concurenţei sau ale altor autorităţi publice implicate.10. Direcţiile de specialitate ale Consiliului Concurenţei nu sunt ţinute/obligate să redacteze minute ale întâlnirilor cu persoane sau agenţi economici. Dacă Consiliul Concurenţei decide să redacteze astfel de note ale acelor întâlniri, aceste documente constituie interpretarea proprie a Consiliului Concurenţei cu privire la cele exprimate în cadrul respectivelor întruniri, motiv pentru care sunt considerate ca fiind documente interne. Atunci când persoana sau agentul economic în cauză şi-a însuşit, prin semnătură, respectivele note ale întâlnirilor, aceste documente vor fi accesibile după înlăturarea secretelor de afaceri sau a altor informaţii confidenţiale din conţinutul lor. Astfel de minute pot constitui parte a dovezilor pe care Consiliul Concurenţei le poate utiliza în evaluarea unui caz.11. În situaţia unui studiu comandat având legătură cu procedurile iniţiate de Consiliul Concurenţei, corespondenţa dintre Consiliul Concurenţei şi cel ce realizează studiul, referitoare la evaluarea muncii acestuia sau în legătură cu aspecte financiare ale studiului, este considerată documente interne şi, prin urmare, nu intră în categoria documentelor accesibile.Corespondenţa cu alte autorităţi12. Un caz particular de documente interne este reprezentat de corespondenţa Consiliului Concurenţei cu alte autorităţi publice, precum şi documentele interne primite de la acestea. Aceste documente inaccesibile sunt, de exemplu:– corespondenţa dintre Consiliul Concurenţei şi alte autorităţi publice;– corespondenţa dintre Consiliul Concurenţei şi alte autorităţi de concurenţă din statele membre UE, precum şi cea dintre Consiliul Concurenţei şi Comisia Europeană, în baza prevederilor Regulamentului Consiliului Uniunii Europene nr. 1/2003, publicat în Jurnalul Oficial al Comunităţilor Europene nr. L1/1 din 4 ianuarie 2003.13. În anumite circumstanţe excepţionale, accesul la documentele ce provin de la autorităţile de concurenţă din alte state membre este asigurat numai după înlăturarea informaţiilor secrete de afaceri sau a altor informaţii confidenţiale. Consiliul Concurenţei va consulta autoritatea publică care a remis documentele, înainte de a permite accesul, cu scopul de a identifica secretele de afaceri sau alte informaţii confidenţiale. Este situaţia documentelor care constituie dovezi în procesul de investigare, într-un mod similar documentelor obţinute de la persoane fizice sau agenţi economici. Aceste consideraţii se aplică, în particular, în ceea ce priveşte documente şi informaţii obţinute în baza art. 12 din Regulamentul (CE) nr. 1/2003 .Informaţii confidenţiale14. Dosarul Consiliului Concurenţei poate conţine şi documente ce includ alte două categorii de informaţii, şi anume secrete de afaceri şi alte informaţii confidenţiale, cu privire la care accesul la dosar poate fi parţial sau total restricţionat. Accesul va fi acordat, dacă este posibil, la o versiune neconfidenţială a informaţiilor iniţiale, astfel cum aceasta a fost transmisă de agentul economic care beneficiază de acordarea caracterului confidenţial. Când confidenţialitatea poate fi asigurată prin rezumarea informaţiilor relevante, accesul va fi acordat la rezumatul acestora. Toate celelalte documente sunt accesibile în forma lor originală.Secretele de afaceri15. Dacă dezvăluirea unor informaţii despre activitatea desfăşurată de un agent economic poate dăuna grav intereselor acelui agent economic, aceste informaţii constituie secrete de afaceri*4). Informaţiile ce ar putea fi calificate drept secrete de afaceri sunt, cu titlu de exemplu: informaţii tehnice şi/sau financiare legate de know-how-ul unui agent economic, metode de evaluare a costurilor, procese şi secrete de producţie, surse de aprovizionare, cantităţi produse şi vândute, cote de piaţă, liste de clienţi şi distribuitori, planuri de marketing, structura costurilor şi a preţurilor, strategia de vânzări.–––*4) Decizia din 18 septembrie 1996 în cazul T-353/94 Postbank NV împotriva Comisiei (1996) ECR II-921, paragraful 87.Alte informaţii confidenţiale16. Categoria "alte informaţii confidenţiale" cuprinde informaţii, altele decât secretele de afaceri, care pot fi considerate confidenţiale, în măsura în care dezvăluirea acestora poate dăuna semnificativ unei persoane sau unui agent economic. În funcţie de circumstanţele specifice fiecărui caz, alte informaţii confidenţiale pot fi reprezentate de informaţiile transmise de către terţi despre agenţi economici implicaţi care ar putea exercita o presiune determinantă din punct de vedere economic şi comercial asupra concurenţilor sau asupra partenerilor comerciali, clienţilor sau furnizorilor. Instanţele comunitare au confirmat că este legitim refuzul de a dezvălui unor agenţi economici determinaţi anumite adrese primite de la clienţii lor, din moment ce această dezvăluire i-ar putea expune pe autorii adreselor riscului unor măsuri represive*5). Prin urmare, noţiunea "alte informaţii confidenţiale" poate include informaţii care ar permite părţilor să-i identifice pe autorii plângerilor/sesizărilor sau pe alţi terţi, atunci când aceştia din urmă au o opţiune motivată de a rămâne anonimi, pe care o probează în scris.––––*5) Curţile Comunităţii s-au pronunţat asupra acestei probleme în două cazuri de pretins abuz de poziţie dominantă (art. 82 din Tratatul CE) [cazurile T-65/89, BPB Industries şi British Gypsum (1993) ECR II-389, cazul C-310/93 P, BPB Industries şi British Gypsum (1995) ECR I-865] şi în cazul de concentrare economică [T-221/95 Endemol împotriva Comisiei (1999) ECR II-1299, paragraful 69 şi cazul T-5/02 Laval împotriva Comisiei (2002) ECR II-4381, paragraful 98 şi următoarele].Criterii pentru acceptarea cererilor referitoare la tratamentul confidenţial17. Informaţiile vor fi calificate ca fiind confidenţiale atunci când o persoană sau un agent economic în cauză a făcut o solicitare motivată în acest sens şi această solicitare a fost acceptată de Consiliul Concurenţei.18. Solicitările de acordare a caracterului confidenţial trebuie să aibă ca obiect informaţiile care pot fi încadrate ca reprezentând secrete de afaceri sau alte informaţii confidenţiale. Motivele pentru care se solicită ca informaţiile respective să fie tratate ca secrete de afaceri sau alte informaţii confidenţiale trebuie fundamentate. Solicitarea trebuie să se refere doar la informaţiile obţinute de Consiliul Concurenţei de la aceeaşi persoană fizică sau acelaşi agent economic la care acestea se referă şi nu în legătură cu informaţiile obţinute din alte surse. În solicitare este necesar să se identifice părţile faţă de care informaţiile deţinute de Consiliul Concurenţei sunt considerate confidenţiale.19. Informaţiile referitoare la un agent economic care sunt deja cunoscute de către terţi (în cazul unui grup sau unei asociaţii, calitatea de "terţ" se va aprecia faţă de grup sau asociaţie) cărora li s-au comunicat informaţiile respective de către agentul economic, în mod normal, nu vor fi considerate ca fiind informaţii confidenţiale. Informaţiile care şi-au pierdut importanţa comercială, spre exemplu datorită trecerii timpului, nu mai pot fi considerate, în general, ca fiind confidenţiale. Ca regulă generală, Consiliul Concurenţei va aprecia că informaţiile legate de cifrele de afaceri ale părţilor, vânzări, date privind cotele de piaţă şi alte informaţii similare care sunt mai vechi de 5 ani nu mai sunt confidenţiale.20. În procedurile desfăşurate în cazurile referitoare la art. 5 şi 6 din Legea nr. 21/1996, republicată, calificarea unei informaţii ca fiind confidenţială nu constituie în sine o interdicţie de a dezvălui o astfel de informaţie dacă aceasta este necesară pentru a dovedi o pretinsă încălcare (document incriminatoriu) sau este necesară pentru a exonera o parte de răspundere (document dezincriminatoriu). În acest caz, Consiliul Concurenţei va aprecia, de la caz la caz, dacă necesitatea de a proteja dreptul la apărare al părţilor prin intermediul asigurării accesului, într-un mod cât mai larg posibil, la dosar, poate depăşi ca importanţă preocuparea de a proteja informaţiile confidenţiale ale altor părţi. Aceasta impune o evaluare a tuturor elementelor relevante, în special:a) măsura în care informaţia contribuie în mod determinant la stabilirea existenţei sau inexistenţei faptei ilegale şi forţa sa probantă; … b) măsura în care informaţia este indispensabilă; … c) gradul de sensibilitate a anumitor informaţii (în ce măsură dezvăluirea acestor informaţii vatămă interesele persoanei sau ale agentului economic implicat); … d) aprecierea preliminară a gravităţii presupusei încălcări. … Condiţii similare se aplică şi desfăşurării procedurilor în cazul concentrărilor economice, atunci când Consiliul Concurenţei consideră că dezvăluirea de informaţii este necesară.21. Atunci când Consiliul Concurenţei intenţionează să dezvăluie informaţii, persoanei sau agentului economic implicat trebuie să îi fie garantată posibilitatea de a furniza o versiune neconfidenţială a documentelor care conţin respectiva informaţie, cu aceeaşi valoare probantă ca a documentelor originale.C. Când este acordat accesul la dosar22. Anterior transmiterii de către Consiliul Concurenţei a raportului de investigaţie, în conformitate cu prevederile pct. 1, părţile nu au drept de acces la dosar.23. Accesul la dosar va fi asigurat la cerere şi, de regulă, o singură dată, ca urmare a transmiterii de către Consiliul Concurenţei a raportului de investigaţie, în scopul asigurării principiului egalităţii de arme şi pentru a proteja drepturile agenţilor economici la apărare. Ca regulă generală, accesul nu va fi acordat la observaţiile altor părţi la raportul de investigaţie.24. Accesul la dosar va fi totuşi acordat unei părţi la acele documente primite după transmiterea observaţiilor, în etapele ulterioare ale procedurii administrative, atunci când aceste documente pot constitui noi elemente de probă – de natură incriminatorie sau exoneratorie -, care au legătură cu susţinerile din raportul de investigaţie ce privesc acea parte. Este cazul, în special, atunci când Consiliul Concurenţei intenţionează să reia o parte a procedurii datorită apariţiei de noi probe.III. Aspecte referitoare la autorul plângerii/sesizării şi alte părţi implicate25. Prezenta secţiune se referă la situaţiile în care Consiliul Concurenţei poate sau trebuie să acorde acces autorului plângerii/sesizării la anumite documente pe care le conţine dosarul în procedurile privind practicile anticoncurenţiale sau altor părţi implicate în procedurile privind concentrările economice. Din perspectiva scopului urmărit şi a drepturilor deţinute, aceste două situaţii sunt diferite de accesul la dosar, astfel cum este definit în secţiunea precedentă a prezentelor instrucţiuni.A. Furnizarea de documente autorilor plângerilor/sesizărilor în proceduri privind practicile anticoncurenţiale26. În jurisprudenţa comunitară s-a stabilit*6) că agenţii economici sau persoanele fizice ce au depus plângere nu au aceleaşi drepturi şi garanţii ca ale părţilor vizate de investigaţie. Prin urmare, autorii plângerilor/sesizărilor nu pot pretinde dreptul de acces la dosar aşa cum a fost stabilit pentru părţile implicate.––––*6) A se vedea cazul T-17/93 Matra-Hachette SA v Comisie [1994] ECR II-595, paragraful 34. Curtea a hotărât că drepturile terţilor, aşa cum este instituit de art. 19 din Regulamentul Consiliului nr. 17 (înlocuit acum de Regulamentul nr. 1/2003), erau limitate la dreptul de a participa la procedura administrativă.27. Totuşi, autorul plângerii/sesizării care, în conformitate cu art. 4 din Regulamentul pentru aplicarea prevederilor art. 5 şi 6 din Legea concurenţei nr. 21/1996, cu modificările şi completările ulterioare, privind practicile anticoncurenţiale în cazul plângerilor, pus în aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 81/2004, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 430 din 13 mai 2004, a fost informat de intenţia Consiliului Concurenţei de a-i respinge plângerea/sesizarea poate solicita accesul la documentele pe care Consiliul Concurenţei şi-a bazat analiza preliminară. Autorului plângerii/sesizării i se va acorda accesul la aceste documente o singură dată, ca urmare a informării făcute de Consiliul Concurenţei în sensul intenţiei de a-i respinge plângerea.28. Autorii plângerilor/sesizărilor nu au drept de acces la secrete de afaceri sau la alte informaţii confidenţiale pe care Consiliul Concurenţei le-a obţinut pe parcursul întregii proceduri.B. Furnizarea de documente altor părţi implicate în cadrul procedurilor privind concentrările economice29. Accesul la dosar în cadrul procedurilor privind concentrările economice va fi, de asemenea, acordat, la cerere, altor participanţi/părţi implicate cărora li s-a transmis raportul de investigaţie, în măsura în care accesul este necesar în scopul pregătirii observaţiilor părţilor.30. Astfel de părţi implicate sunt participanţii la concentrarea propusă, altele decât părţile care au notificat, cum ar fi vânzătorul şi agentul economic ce constituie obiectul operaţiunii de concentrare economică.IV. Procedura accesului la dosarA. Procedura preliminară31. Orice persoană care transmite informaţii sau observaţii în cadrul unei proceduri declanşate sau care furnizează ulterior informaţii suplimentare Consiliului Concurenţei în cadrul aceleiaşi proceduri cu privire la practici anticoncurenţiale sau concentrări economice are obligaţia de a identifica în mod clar orice document care este considerat confidenţial, cu expunerea sau prezentarea în scris a motivelor, şi de a furniza o versiune separată, neconfidenţială, într-un termen stabilit de Consiliul Concurenţei pentru a-şi prezenta informaţiile.32. Consiliul Concurenţei poate solicita agenţilor economici*7), în toate cazurile în care aceştia furnizează documente, să identifice documentele sau părţi ale documentelor în care consideră că există secrete de afaceri sau alte informaţii confidenţiale ce le aparţin şi să identifice agenţii economici faţă de care informaţiile urmează să fie considerate confidenţiale.––––*7) În cadrul procedurilor privind concentrările economice principiile stabilite în prezentul punct şi în cele subsecvente se aplică şi persoanelor la care se face referire în art. 10 alin. (2) lit. b) din Legea nr. 21/1996, republicată.33. În scopul rezolvării cu celeritate a solicitărilor de acordare a confidenţialităţii la care se face referire la pct. 32, Consiliul Concurenţei poate stabili un termen în care agentul economic:a) să justifice solicitarea acordării dreptului la confidenţialitate cu referire la fiecare document sau parte a documentului; … b) să furnizeze Consiliului Concurenţei o versiune neconfidenţială a documentului, în care pasajele confidenţiale sunt înlăturate. În cadrul procedurilor privind practici anticoncurenţiale, agenţii economici vizaţi trebuie, de asemenea, să furnizeze în termenul limită stabilit o descriere concisă a fiecărei părţi din informaţiile înlăturate. … 34. Varianta neconfidenţială şi descrierea informaţiilor înlăturate trebuie concepute de o manieră care să permită oricărei părţi ce are acces la dosar să determine dacă informaţia înlăturată poate fi considerată relevantă pentru apărarea sa şi, astfel, dacă sunt suficiente motive pentru a solicita Consiliului Concurenţei accesul la informaţiile considerate confidenţiale.B. Tratamentul aplicat informaţiilor confidenţiale35. În cadrul procedurilor privind practicile anticoncurenţiale, Consiliul Concurenţei poate considera că documentele sau declaraţiile formulate în cauză nu conţin informaţii confidenţiale dacă agenţii economici nu se supun prevederilor stabilite la pct. 31-33. Consiliul Concurenţei poate, prin urmare, să considere că agentul economic nu are obiecţii la dezvăluirea documentelor sau a declaraţiilor în întregimea lor.36. Atât în cadrul procedurilor privind practicile anticoncurenţiale, cât şi în cele privind concentrările economice, în cazul persoanei sau agentului economic ce îndeplineşte condiţiile stabilite la pct. 31-33, în măsura în care sunt aplicabile, Consiliul Concurenţei va putea:– să accepte provizoriu solicitările care, prima facie, par a fi justificate; sau– să informeze persoana sau agentul economic în cauză că nu este de acord cu acordarea în tot sau în parte a caracterului confidenţial solicitat, în cazurile în care solicitarea nu este justificată.37. Consiliul Concurenţei poate anula acceptarea provizorie a solicitării acordării caracterului confidenţial chiar şi într-un stadiu avansat al procedurii.38. Atunci când Consiliul Concurenţei nu este de acord cu solicitarea acordării caracterului confidenţial de la început sau atunci când se ia în considerare că acceptarea provizorie a cererii trebuie anulată şi, astfel, intenţionează să dezvăluie informaţii, va garanta persoanei sau agentului economic în cauză posibilitatea de a-şi exprima punctul de vedere. În astfel de cazuri, Consiliul Concurenţei va informa persoana sau agentul economic în scris cu privire la intenţia sa de a dezvălui informaţiile, arătând motivele şi stabilind o dată limită până la care persoana sau agentul economic îşi poate preciza, în scris, punctul de vedere. În măsura în care, ulterior transmiterii acestui punct de vedere, va exista un dezacord în ceea ce priveşte solicitarea de acordare a confidenţialităţii, persoana sau agentul economic se poate adresa preşedintelui Consiliului Concurenţei.39. Atunci când există riscul ca un agent economic, care este capabil să exercite o presiune economică sau comercială asupra concurenţilor ori asupra partenerilor, clienţilor sau furnizorilor săi, să adopte măsuri represive împotriva acestora, ca o consecinţă a colaborării lor în investigaţia desfăşurată de Consiliul Concurenţei, acesta din urmă va proteja caracterul anonim al identităţii autorilor prin acordarea accesului la un rezumat al informaţiilor vizate. Solicitările de a rămâne anonim în aceste circumstanţe, ca şi solicitările de anonimat în conformitate cu pct. 53 din Instrucţiunile privind soluţionarea de către Consiliul Concurenţei a plângerilor referitoare la prevederile art. 5 şi 6 din Legea concurenţei nr. 21/1996, cu modificările şi completările ulterioare, puse în aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 90/2005, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 472 din 3 iunie 2005, vor fi tratate în conformitate cu punctele de mai sus.C. Modalităţi de acces la dosar40. Consiliul Concurenţei va permite accesul la dosar prin examinarea dosarului accesibil la sediul său şi efectuarea de copii ale documentelor pe suport hârtie sau în format electronic, luându-se în considerare condiţiile tehnice existente.41. Pentru a facilita accesul la dosar, părţile vor primi, odată cu comunicarea acordului privind accesul la dosar, o listă a documentelor ce fac parte din dosarul Consiliului Concurenţei, astfel cum este arătat la pct. 5.42. Accesul este acordat la probe, astfel cum acestea există în dosarul Consiliului Concurenţei, în forma lor originală. Consiliul Concurenţei nu are obligaţia să furnizeze traducerea documentelor de la dosar, în cazul în care acestea au fost transmise într-o limbă străină.43. În măsura în care, după ce a obţinut acces la dosar, o parte consideră că îi este necesară pentru apărarea sa cunoaşterea unor informaţii inaccesibile, poate formula o cerere motivată în acest sens către preşedintele Consiliului Concurenţei, având în vedere competenţele acestuia prevăzute la art. 44 alin. (2) şi (3) din Legea nr. 21/1996, republicată.44. Accesul la dosar în conformitate cu prevederile prezentelor instrucţiuni este acordat cu condiţia ca informaţia, odată obţinută, să fie folosită numai în cadrul procedurilor judiciare şi administrative pentru aplicarea regulilor privind concurenţa şi doar în scopul pentru care au fost solicitate.45. Cu excepţia pct. 41 şi 43, prezenta secţiune se aplică şi acordării dreptului de acces la documentele de la dosar autorilor plângerilor/sesizărilor (în cadrul procedurilor privind practicile anticoncurenţiale) şi altor părţi implicate (în cadrul procedurilor privind concentrările economice).Prezentele instrucţiuni transpun Comunicarea Comisiei din data de 13 decembrie 2005 privind regulile de acces la dosarul Comisiei în cazurile instrumentate conform art. 81 şi 82 din Tratatul CE, art. 53, 54 şi 57 din Acordul EEA şi Regulamentului Consiliului nr. 139/2004, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. C325/7 din 22 decembrie 2005.––––