Informatii Document
Emitent: MINISTERUL FINANTELOR
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 299 din 30 iunie 2000
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Actiuni suferite de acest act: | |
Nu exista actiuni induse de acest act | |
Acte referite de acest act: | |
Acte care fac referire la acest act: | |
cuprinzând procedura de asistare a contribuabililor în domeniul fiscal
1. Asistarea contribuabililor în domeniul fiscal se exercită de următoarele structuri din cadrul aparatului central şi teritorial al Ministerului Finanţelor:a) direcţiile de specialitate şi Direcţia proceduri fiscale şi asistarea contribuabililor din cadrul Departamentului politica impozitelor şi administrarea veniturilor din Ministerul Finanţelor; … b) serviciile de metodologie şi asistenţa pentru contribuabili şi birourile (compartimentele) administrare monopol de sat din cadrul direcţiilor generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene; serviciul metodologie, relaţii cu contribuabilii şi serviciul monopoluri (tigari, băuturi, jocuri etc.) din cadrul Direcţiei generale a finanţelor publice şi controlului financiar de stat a municipiului Bucureşti; serviciile (birourile, compartimentele) de aplicare a convenţiilor de evitare a dublei impuneri din cadrul direcţiilor generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, cu excepţia judeţului Ilfov; … c) birourile de asistenţa pentru contribuabili din cadrul administraţiilor financiare municipale; serviciile juridice şi relaţii cu contribuabilii şi serviciile de licenţe, marcare tigari şi băuturi alcoolice din cadrul administraţiilor financiare ale sectoarelor municipiului Bucureşti; … d) serviciile (birourile) administrării veniturilor statului din cadrul circumscriptiilor fiscale orăşeneşti; … e) serviciile (birourile) administrării veniturilor statului din cadrul perceptiilor rurale. … 2. Pentru a beneficia de asistarea în domeniul fiscal contribuabilii se vor adresa structurilor teritoriale în raza cărora sunt înregistraţi ca plătitori de impozite şi taxe.3. Răspunsurile la întrebările contribuabililor vor fi elaborate de toate structurile prevăzute la pct. 1 lit. b)-e), în funcţie de competente, şi se referă la problematica legată de:– înregistrarea fiscală a plătitorilor de impozite şi taxe;– actele componente ale dosarului fiscal;– termenele de depunere a actelor din dosarul fiscal;– termenele de depunere a declaraţiilor şi penalităţile aplicate pentru depunerea cu întârziere a acestora;– modul de completare a rubricilor din formulare;– completarea dosarelor necesare în vederea obţinerii licenţelor de atestare a dreptului de marcare a produselor din tutun şi a băuturilor alcoolice;– completarea dosarelor necesare în vederea obţinerii autorizaţiilor de comercializare a alcoolului, băuturilor alcoolice, produselor din tutun şi a cafelei;– modalitatea de obţinere a timbrelor şi a banderolelor necesare în vederea marcarii produselor supuse acestui regim;– termenele de plată şi majorările de întârziere şi/sau penalităţile aplicate în caz de întârziere a plăţii impozitelor şi/sau taxelor;– modalitatea de plată (prin casierie sau prin virament);– colectarea obligaţiilor bugetare;– modul de stingere a obligaţiilor bugetare ca urmare a plăţilor voluntare efectuate de plătitori;– executarea silită;– stingerea creanţelor bugetare prin alte modalităţi (compensare, insolvabilitate, prescripţie, lichidare, faliment, cesiune, anulare şi altele);– restituirea sumelor plătite în plus;– soluţionarea spetelor referitoare la aplicarea legislaţiei fiscale în domeniul impozitelor directe şi indirecte aplicabile persoanelor fizice şi juridice rezidente şi nerezidente.4. Informaţiile referitoare la eliberarea certificatului de rezidenţă fiscală pentru persoanele fizice şi juridice române, precum şi cele privind eliberarea certificatului de atestare a impozitului plătit, conform convenţiei de evitare a dublei impuneri, vor fi furnizate de structurile prevăzute la pct. 1 lit. b) şi c) şi, respectiv, de Direcţia acorduri fiscale internaţionale din cadrul Ministerului Finanţelor, conform Ordinului ministrului finanţelor nr. 1.798/1998.5. Structurile prevăzute la pct. 1 lit. b)-e) vor solicita contribuabililor toate informaţiile, explicaţiile, precum şi documentele necesare formulării de raspunsuri la solicitarile acestora.6. În cazul în care întrebările contribuabililor nu pot fi soluţionate la nivelul structurilor prevăzute la pct. 1 lit. c), d) şi e), aceste întrebări vor fi retransmise spre analiza şi soluţionare structurilor prevăzute la pct. 1 lit. b), care vor formula şi vor transmite direct contribuabililor răspunsurile solicitate.Totodată structurile prevăzute la pct. 1 lit. b) vor întreprinde măsurile necesare pentru aducerea la cunoştinţa tuturor unităţilor fiscale din subordine a acestor raspunsuri.7. În situaţia în care exista întrebări la care nu se formulează raspunsuri de către structurile prevăzute la pct. 1 lit. b), acestea vor fi sistematizate şi transmise spre analiza direcţiilor de specialitate din cadrul Departamentului politica impozitelor şi administrarea veniturilor din Ministerul Finanţelor.Adresa prin care se solicita soluţionarea problematicii fiscale transmise unei direcţii de specialitate din cadrul Departamentului politica impozitelor şi administrarea veniturilor din Ministerul Finanţelor va cuprinde numai aspecte aflate în competenţa de soluţionare a acelei direcţii.Pentru fiecare intrebare transmisă spre soluţionare direcţiilor de specialitate din cadrul Departamentului politica impozitelor şi administrarea veniturilor din Ministerul Finanţelor direcţiile generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, vor formula, în mod obligatoriu, puncte de vedere privind modul de soluţionare a acesteia. În caz contrar, adresele vor fi restituite în vederea completării cu punctul de vedere al direcţiilor generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat teritoriale respective.Descrierea spetelor, formularea intrebarilor şi a propunerilor de soluţionare a acestora vor fi redactate în mod clar şi concis, folosindu-se toate datele, informaţiile şi documentele de care dispun direcţiile generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti.La solicitarea direcţiilor de specialitate din cadrul Departamentului politica impozitelor şi administrarea veniturilor din Ministerul Finanţelor direcţiile generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, vor furniza toate datele şi informaţiile necesare, în scris sau verbal, pentru clarificarea intrebarilor şi spetelor transmise spre soluţionare.8. În urma analizei spetelor şi intrebarilor transmise de direcţiile generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, direcţiile de specialitate din cadrul Departamentului politica impozitelor şi administrarea veniturilor din Ministerului Finanţelor vor proceda la gruparea acestora după cum urmează:a) întrebări ale căror raspunsuri nu necesita modificarea sau completarea actelor normative şi care urmează să fie soluţionate în mod direct; … b) întrebări şi spete care necesita stabilirea de soluţii cu caracter general, uniform aplicabile, pentru care se vor emite, după caz, ordine ale ministrului finanţelor sau decizii ale comisiilor fiscale din cadrul Ministerul Finanţelor; … c) aspecte a căror soluţionare necesita modificarea sau completarea actelor normative. … 9. Răspunsurile la întrebările prevăzute la pct. 8 lit. a), avizate de Direcţia generală juridic şi contencios, precum şi soluţiile stabilite conform pct. 8 lit. b) vor fi comunicate de direcţiile de specialitate din cadrul Departamentului politica impozitelor şi administrarea veniturilor din Ministerul Finanţelor direcţiilor generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti.În cazul în care direcţiile de specialitate reţin aspecte a căror soluţionare necesita modificarea sau completarea actelor normative, ele vor înştiinţa direcţiile generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, despre acest fapt.10. În baza soluţiilor şi raspunsurilor primite de la direcţiile de specialitate din cadrul Departamentului politica impozitelor şi administrarea veniturilor din Ministerul Finanţelor, direcţiile generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, vor comunică contribuabililor răspunsurile solicitate.11. Totodată, direcţiile generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, vor întreprinde toate măsurile necesare pentru transmiterea soluţiilor şi raspunsurilor primite de la direcţiile de specialitate din cadrul Departamentului politica impozitelor şi administrarea veniturilor din Ministerul Finanţelor tuturor unităţilor fiscale din subordinea acestora.Toate unităţile fiscale care primesc soluţiile şi răspunsurile elaborate de direcţiile de specialitate din cadrul Departamentului politica impozitelor şi administrarea veniturilor din Ministerul Finanţelor vor lua măsuri pentru instruirea şi informarea corespunzătoare a personalului din aparatul fiscal propriu, inclusiv a celui angajat în activitatea de control, în legătură cu conţinutul soluţiilor şi raspunsurilor, în vederea aplicării unitare a acestora.12. Adresele privind problematica fiscală, transmise de contribuabilii persoane juridice direct Ministerului Finanţelor şi repartizate Departamentului politica impozitelor şi administrarea veniturilor, vor fi retransmise prin cabinetul secretarului general adjunct coordonator direcţiilor de specialitate din cadrul Departamentului politica impozitelor şi administrarea veniturilor, care le vor transmite direcţiilor generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, în raza cărora sunt înregistraţi contribuabilii, în vederea analizarii şi formulării raspunsurilor de către structurile prevăzute la pct. 1 lit. b)-e), conform competentelor.13. Scrisorilor privind problematica fiscală, transmise sub semnatura de contribuabilii persoane fizice şi de asociaţiile fără personalitate juridică direct Ministerului Finanţelor şi repartizate Departamentului politica impozitelor şi administrarea veniturilor, li se va aplica procedura menţionată la pct. 12.14. Toate scrisorile anonime privind problematica fiscală, transmise Ministerului Finanţelor şi repartizate Departamentului politica impozitelor şi administrarea veniturilor, vor fi retransmise, prin cabinetul secretarului general adjunct coordonator, Direcţiei generale de control fiscal din Ministerul Finanţelor, care le va analiza, în vederea selectării din aceste adrese a problematicii care va fi avută în vedere la programarea controalelor viitoare, şi va lua măsurile corespunzătoare.În cazul în care scrisorile anonime transmise cuprind şi aspecte care ar putea fi avute în vedere la eventuale modificări ale legislaţiei fiscale o copie de pe acestea va fi transmisă de către Direcţia generală de control fiscal, pentru informare, direcţiilor de specialitate din cadrul Departamentului politica impozitelor şi administrarea veniturilor din Ministerul Finanţelor.15. Scrisorile privind problematica fiscală, primite de Ministerul Finanţelor şi repartizate Departamentului politica impozitelor şi administrarea veniturilor provenind de la contribuabilii nemultumiti de soluţiile la întrebările lor primite de la structurile teritoriale prevăzute la pct. 1 lit. b)-e), vor fi repartizate spre soluţionare, prin cabinetul secretarului general adjunct coordonator, direcţiilor de specialitate din cadrul departamentului, care vor comunică răspunsul direct contribuabililor.În situaţia în care soluţia data de direcţia de specialitate din cadrul Departamentului politica impozitelor şi administrarea veniturilor din Ministerul Finanţelor este diferita de cea data anterior de structurile teritoriale prevăzute la pct. 1) lit. b)-e), soluţia respectiva va fi comunicată şi acestor structuri de direcţia de specialitate.De asemenea, direcţia de specialitate va comunică Direcţiei generale de audit intern atât soluţia data de direcţia de specialitate din cadrul Departamentului politica impozitelor şi administrarea veniturilor, cat şi soluţia data anterior de structurile teritoriale prevăzute la pct. 1 lit. b)-e), pentru a fi avute în vedere la programarea viitoarelor acţiuni de control privind activitatea structurilor teritoriale ale Ministerului Finanţelor.16. Scrisorile trimise de contribuabili Ministerului Finanţelor şi repartizate Departamentului politica impozitelor şi administrarea veniturilor, care conţin propuneri de imbunatatire a legislaţiei fiscale în vigoare, vor fi repartizate, prin cabinetul secretarului general adjunct coordonator, direcţiilor de specialitate din cadrul departamentului, pentru a fi avute în vedere la elaborarea viitoarelor proiecte de acte normative.Direcţiile de specialitate vor face cunoscut contribuabililor faptul ca propunerile lor au fost reţinute în acest sens.17. Toate scrisorile care nu provin de la contribuabili, prin care însă se solicita soluţionarea unor spete ridicate de aceştia prin intermediul unor instituţii publice centrale sau locale (Guvern, Parlament, consilii locale etc.), sindicate sau patronate, repartizate Departamentului politica impozitelor şi administrarea veniturilor din Ministerul Finanţelor, vor fi transmise spre soluţionare, prin cabinetul secretarului general adjunct coordonator, direcţiilor de specialitate din cadrul departamentului, care vor formula răspunsul direct către contribuabil şi vor informa despre aceasta instituţia publică prin intermediul căreia s-au primit solicitarile.18. Întrebările privind problematica fiscală, adresate Ministerului Finanţelor de reprezentanţii mass-media şi transmise Departamentului politica impozitelor şi administrarea veniturilor din Ministerul Finanţelor, vor fi repartizate prin cabinetul secretarului general adjunct coordonator direcţiilor de specialitate din cadrul departamentului. Acestea vor formula răspunsul şi îl vor transmite, sub semnatura secretarului general adjunct coordonator, Direcţiei generale comunicare şi relaţii publice, pentru a fi adus la cunoştinţa solicitanţilor.19. Direcţia acorduri fiscale internaţionale va realiza corespondenta specifică negocierii, renegocierii şi aplicării convenţiilor de evitare a dublei impuneri, respectiv corespondenta directa în relaţia cu autoritatea competentă din alte tari.20. Problematica fiscală ridicată direct de aparatul fiscal teritorial se soluţionează astfel:a) cea ridicată de structurile prevăzute la pct. 1 lit. c)-e), de structurile prevăzute la pct. 1 lit. b); … b) cea ridicată direct de structurile prevăzute la pct. 1 lit. b), precum şi cea ridicată de structurile prevăzute la pct. 1 lit. c)-e), la care structurile de la pct. 1 lit. b) nu au putut formula raspunsuri, de direcţiile de specialitate din cadrul Departamentului politica impozitelor şi administrarea veniturilor din Ministerul Finanţelor. … Pentru soluţionarea problematicii fiscale prevăzute la lit. b) va fi respectata procedura descrisă la pct. 7 alin. 2-5, pct. 8-11.21. Adresele privind problematica fiscală, transmise de contribuabili Ministerului Finanţelor, repartizate altor direcţii din minister şi transmise de către acestea, spre soluţionare, direcţiilor de specialitate din cadrul Departamentului politica impozitelor şi administrarea veniturilor, vor fi retransmise de către acestea din urma direcţiilor generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, în raza cărora sunt înregistraţi contribuabilii, în vederea analizarii şi formulării raspunsurilor de către structurile prevăzute la pct. 1 lit. b)-e), conform competentelor.22. Direcţiile de specialitate din cadrul Departamentului politica impozitelor şi administrarea veniturilor din Ministerul Finanţelor vor comunică, în mod obligatoriu, răspunsurile şi soluţiile la întrebările transmise acestui minister şi repartizate spre soluţionare direcţiilor din departament, precum şi întrebările aferente, în scris şi pe suport magnetic, Direcţiei proceduri fiscale şi asistarea contribuabililor, în vederea încărcării bazei de date privind problematica fiscală soluţionată de Ministerul Finanţelor şi a mediatizarii acestora în rândul contribuabililor. Transmiterea către Direcţia proceduri fiscale şi asistarea contribuabililor din cadrul Departamentului politica impozitelor şi administrarea veniturilor din Ministerul Finanţelor se va face în aceeaşi zi în care răspunsurile şi soluţiile au fost transmise solicitanţilor.Direcţia proceduri fiscale şi asistarea contribuabililor din cadrul Departamentului politica impozitelor şi administrarea veniturilor din Ministerul Finanţelor va lua măsuri de mediatizare a raspunsurilor, soluţiilor şi intrebarilor, prin intermediul Direcţiei generale comunicare şi relaţii publice, în Revista finanţe, credit, contabilitate, pe INTERNET etc., cu respectarea confidenţialităţii datelor în domeniul impozitelor şi taxelor.––