I.M.L. 1-97 – Transmiterea unităţilor de măsură
+
Capitolul 1Prevederi generale +
Articolul 1Prezentele instrucţiuni reglementeaza modul de exercitare a controlului metrologic al statului prin etalonari şi/sau verificări metrologice. Rezultatele operaţiunilor efectuate sunt exprimate în unităţi de măsura legale.Unitatile de măsura legale folosite în România sunt unitatile de măsura din Sistemul international de unităţi de măsura (ŞI), şi anume: unităţi fundamentale, derivate şi suplimentare. Sunt tolerate şi unitatile de măsura care nu fac parte din ŞI şi care sunt specificate la pct. 2 din anexa nr. 1 la Ordonanţa Guvernului nr. 20/1992, aprobata şi modificata prin Legea nr. 11/1994. +
Articolul 2În România, folosirea unităţilor de măsura legale este obligatorie. +
Articolul 3Transmiterea unităţilor de măsura se realizează prin operaţiuni tehnice de etalonare şi/sau verificare metrologica, inclusiv a mijloacelor de măsurare, pornind de la etaloanele internationale şi naţionale, trecand prin niveluri succesive de exactitate, la mijloacele de măsurare de lucru, conform schemei de principiu anexate.Trasabilitatea constituie proprietatea rezultatului unei masurari sau a valorii unui etalon de a putea fi raportat la referinţe stabilite, de regula etaloane naţionale sau internationale, prin intermediul unui lant neintrerupt de comparari, toate având incertitudini determinate. +
Articolul 4Asigurarea uniformitatii, exactitatii şi legalităţii masurarilor se realizează în România sub coordonarea şi supravegherea Biroului Roman de Metrologie Legala, prin transmiterea unităţilor de măsura de către laboratoare de metrologie autorizate şi/sau acreditate. +
Capitolul 2Etalonari şi verificări metrologice +
Articolul 5Etalonarea este ansamblul de operaţiuni prin care, în condiţii specificate, se determina relaţia dintre valorile indicate de un mijloc de măsurare sau dintre valorile reprezentate de o măsura sau un material de referinţa şi valorile corespunzătoare indicate de un etalon care masoara aceeasi marime. Rezultatele etalonarii se consemneaza în documentul Certificat de etalonare, întocmit de către personalul din cadrul laboratorului de metrologie care a efectuat operaţiunea şi care îşi asuma responsabilitatea asupra rezultatelor obtinute. +
Articolul 6Verificarea metrologica este ansamblul de operaţiuni prin care se constata dacă un mijloc de măsurare satisface prevederile normelor de metrologie legala sau ale altor reglementari metrologice care îi sunt aplicabile. Rezultatul verificării se consemneaza în documentul Buletin de verificare metrologica, întocmit de către personalul din cadrul laboratorului de metrologie care a efectuat operaţiunea. +
Articolul 7Etalonarile şi verificările metrologice se executa, de regula, în laboratoare de metrologie, unde sunt asigurate condiţiile tehnice şi de mediu necesare.Etalonarea sau verificarea mijloacelor de măsurare netransportabile din cauza gabaritelor sau a greutatilor mari sau care se pot deregla în timpul transportului se executa la locul de utilizare, cu asigurarea condiţiilor necesare. +
Articolul 8Etalonarea sau verificarea metrologica poate fi initiala sau ulterioară.Etalonarea sau verificarea initiala se efectueaza asupra mijloacelor de măsurare noi sau care nu au mai fost supuse unei asemenea operaţiuni pe teritoriul naţional.Etalonarea sau verificarea ulterioară se efectueaza asupra mijloacelor de măsurare care au parcurs o anumita perioada de exploatare şi poate fi: periodica, după reparare sau la cerere. +
Articolul 9Trasabilitatea etalonarii sau a verificării se atesta prin indicarea, în certificatele de etalonare, respectiv în buletinele de verificare metrologica, a etaloanelor din Sistemul naţional de etaloane ale unităţilor de măsura, care au servit ca referinţa în cadrul operaţiunilor respective. +
Capitolul 3Transmiterea unităţilor de măsura la mijloacele de măsurare supuse obligatoriu controlului metrologic al statului +
Articolul 10Mijloacele de măsurare utilizate în domeniile de interes public şi nominalizate în Lista oficiala a mijloacelor de măsurare supuse obligatoriu controlului metrologic al statului sunt supuse obligatoriu transmiterii unităţilor de măsura, în conformitate cu prevederile prezentelor instrucţiuni.Domeniile de interes public sunt cele evidentiate în Ordonanţa Guvernului nr. 20/1992, aprobata şi modificata prin Legea nr. 11/1994. +
Articolul 11Etalonarea sau verificarea metrologica a mijloacelor de măsurare supuse obligatoriu controlului metrologic al statului se executa, în conformitate cu prevederile normelor de metrologie legala şi cu alte reglementari care le sunt aplicabile, în laboratoarele de metrologie autorizate din structura Biroului Roman de Metrologie Legala sau, după caz, în laboratoare de metrologie autorizate de către acesta. +
Articolul 12Mijloacele de măsurare utilizate ca etaloane sunt supuse, de regula, etalonarii, iar în cazuri stabilite prin reglementari ale Biroului Roman de Metrologie Legala, numai verificării metrologice sau pot fi supuse ambelor operaţiuni.Mijloacele de măsurare de lucru se supun obligatoriu verificării metrologice. În situaţii speciale, ele pot fi, în mod suplimentar, supuse şi etalonarii. +
Articolul 13Etalonarea sau verificarea metrologica a mijloacelor de măsurare supuse obligatoriu controlului metrologic al statului se executa asupra fiecarui exemplar de mijloc de măsurare, în conformitate cu prevederile normativelor metrologice specifice în vigoare (norme de metrologie legala, norme tehnice metrologice, documente şi recomandari ale Organizaţiei Internationale de Metrologie Legala, standarde şi altele).Normativele metrologice în baza cărora se efectueaza etalonarea sau verificarea metrologica se precizeaza în documentele intocmite: certificate de etalonare sau buletine de verificare metrologica.Rezultatele verificării metrologice se concretizeaza în buletinele de verificare metrologica prin înscrierea deciziei Admis, atunci când mijlocul de măsurare a corespuns integral normativelor metrologice, sau Respins, în caz contrar. +
Articolul 14Etalonarea sau verificarea metrologica initiala se efectueaza numai asupra mijloacelor de măsurare care deţin aprobare de model; situaţiile speciale sunt reglementate prin ordin al directorului general al Biroului Roman de Metrologie Legala. +
Articolul 15Etalonarea sau verificarea metrologica initiala se efectueaza obligatoriu asupra tuturor categoriilor de mijloace de măsurare supuse obligatoriu controlului metrologic al statului, respectiv:– mijloace de măsurare noi, produse în tara sau importate, înainte de intrarea în exploatare;– mijloace de măsurare importate, care au mai fost utilizate în tara de origine a producătorului sau a beneficiarului acestora şi care indeplinesc toate celelalte condiţii necesare pentru a fi acceptate la etalonare sau la verificare. +
Articolul 16Etalonarea sau verificarea metrologica initiala a mijloacelor de măsurare supuse obligatoriu controlului metrologic al statului se efectueaza de către personalul de metrologie autorizate:a) în laboratoare de metrologie autorizate. Operaţiunea se executa obligatoriu înainte de livrare şi constituie obligaţia producătorului autohton sau a importatorului care suporta cheltuielile aferente; … b) la locul de utilizare a mijlocului de măsurare, pentru mijloacele de măsurare pentru care în Lista oficiala a mijloacelor de măsurare supuse obligatoriu controlului metrologic al statului se prevede acest lucru. Operaţiunea se executa obligatoriu înainte de utilizare şi constituie obligaţia producătorului/importatorului/deţinătorului care suporta cheltuielile aferente. … +
Articolul 17Etalonarea sau verificarea metrologica periodica a mijloacelor de măsurare supuse obligatoriu controlului metrologic al statului se efectueaza:a) în laboratoare de metrologie autorizate, cu o periodicitate stabilita de utilizator, în cadrul intervalului de timp specificat în Lista oficiala a mijloacelor de măsurare supuse obligatoriu controlului metrologic al statului şi cu respectarea celorlalte condiţii prevăzute în aceasta; … b) la locul de utilizare a mijlocului de măsurare, de către laboratoare de metrologie autorizate. … Prezentarea la etalonare sau verificare metrologica periodica a mijloacelor de măsurare constituie obligaţia deţinătorului, care suporta cheltuielile aferente.În situaţia în care au avut loc incidente care să afecteze corecta functionare a mijloacelor de măsurare sau dacă, datorita frecventei mari de utilizare a regimurilor grele de exploatare ori altor cauze, nu mai exista garantia unor masurari corecte, deţinătorul are obligaţia de a prezenta mijloacele de măsurare respective la etalonare şi/sau verificare metrologica ori de a le scoate din uz imediat ce se constata asemenea situaţii, indiferent de data expirarii termenului de valabilitate a etalonarii sau verificării metrologice anterioare. +
Articolul 18Etalonarea sau verificarea metrologica după reparare, precum şi după instalarea categoriilor de mijloace de măsurare la care reglementarile prevad ca aceste operaţiuni să se efectueze după ce au fost instalate se executa de către personalul laboratoarelor de metrologie autorizate, înainte de utilizarea mijloacelor de măsurare. În aceste cazuri, prezentarea la etalonare sau verificare metrologica constituie obligaţia celor care au efectuat repararea sau instalarea. +
Articolul 19Mijloacele de măsurare supuse obligatoriu controlului metrologic al statului, pentru care, în urma operaţiunilor de transmitere a unităţilor de măsura, s-a eliberat Buletin de verificare metrologica cu decizia Admis, se marcheaza cu marca metrologica de verificare de către personalul laboratorului de metrologie autorizat.Pe mijloacele de măsurare respinse la verificarea metrologica se aplică la loc vizibil, o eticheta cu aceasta menţiune de către personalul laboratorului de metrologie care a efectuat operaţiunea. +
Capitolul 4Transmiterea unităţilor de măsura la mijloacele de măsurare care nu sunt supuse obligatoriu controlului metrologic al statului +
Articolul 20Mijloacele de măsurare care nu sunt utilizate în domeniile de interes public sau care sunt incluse în Lista oficiala a mijloacelor de măsurare supuse obligatoriu controlului metrologic al statului şi nu sunt utilizate în domeniile de interes public nu sunt supuse obligativitatii transmiterii unităţilor de măsura.Aceasta prevedere nu scuteste de raspundere persoanele fizice sau juridice cărora li se impune, prin alte reglementari legale, obligativitatea transmiterii unităţilor de măsura sau din cauza cărora, prin neasigurarea transmiterii unităţilor de măsura la mijloacele de măsurare pe care le deţin sau le utilizeaza, s-au produs evenimente care afectează valori materiale sau sociale.În cazul mijloacelor de măsurare care figurează în Lista oficiala a mijloacelor de măsurare supuse obligatoriu controlului metrologic al statului, declarate că nu sunt utilizate în domeniile de interes public, dar se afla amplasate în locuri unde se desfăşoară activităţi de interes public, detinatorii sunt obligati sa inscriptioneze la loc vizibil pe acestea: Interzisa utilizarea în domeniul de interes public.Aceasta menţiune se va preciza în toate documentele eliberate de laboratorul de metrologie – certificate de etalonare şi buletine de verificare metrologica. +
Articolul 21Nu sunt supuse obligatoriu verificării metrologice sau etalonarii mijloacelor de măsurare:– nevandabile, expuse în muzee, standuri demonstrative sau expozitii;– aflate în tranzit pe teritoriul naţional;– montate pe mijloace de transport neinmatriculate în România;– aflate în stare de conservare;– destinate uzului personal, casnic sau didactic. +
Articolul 22La cerere mijloacele de măsurare nesupuse obligatoriu controlului metrologic al statului pot fi etalonate, verificate metrologic sau supuse ambelor ambelor operaţiuni, la solicitarea beneficiarului, în conformitate cu normativele metrologice, standardele sau alte reglementari specificate de beneficiarii acestor operaţiuni, în laboratoare de metrologie care asigura trasabilitatea.Documentele eliberate ca urmare a efectuării etalonarii şi/sau verificării metrologice – certificate de etalonare/buletine de verificare metrologica -, precum şi conţinutul de informaţii al acestora sunt cele specifice acestor operaţiuni sau cele impuse prin sistemul de acreditare al laboratoarelor de metrologie, cu precizarea ca în documentul Buletin de verificare metrologica se va consemna decizia Corespunde cu cerinţele în baza cărora s-a efectuat verificarea metrologica sau, după caz, Nu corespunde cu cerinţele în baza cărora s-a efectuat verificarea metrologica. +
Capitolul 5Sancţiuni +
Articolul 23Nerespectarea prevederilor specificate la art. 9-19 din prezentele instrucţiuni atrage sanctionarea conform art. 29 pct. II lit. c) din Ordonanţa Guvernului nr. 20/1992, aprobata şi modificata prin Legea nr. 11/1994. +
Capitolul 6Prevederi finale şi tranzitorii +
Articolul 24În vederea aplicarii prezentelor instrucţiuni, Biroul Român de Metrologie Legală va emite proceduri de metrologie legala în termen de 90 de zile de la data publicarii acestora în Monitorul Oficial al României. +
Articolul 25Până la elaborarea normelor de metrologie legala pentru etalonarea sau verificarea metrologica a tuturor mijloacelor de măsurare supuse obligatoriu controlului metrologic al statului, transmiterea unităţilor de măsura la mijloacele de măsurare pentru care nu sunt elaborate norme de metrologie legala se efectueaza în conformitate cu normele tehnice de metrologie şi cu instrucţiunile de verificare metrologica în vigoare sau cu alte reglementari naţionale sau internationale, stabilite prin ordin al directorului general al Biroului Roman de Metrologie Legala. +
Articolul 26Mijloacele de măsurare care nu au avut aprobare de model la data de 1 decembrie 1995, dar au fost supuse anterior operaţiunilor de etalonare sau verificare metrologica, sau care au fost exceptate de la aprobarea de model, în temeiul I.M.L. 2-95, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 811/1995, pot fi acceptate, în continuare, la etalonare sau verificare metrologica. +
Articolul 27Documentele emise în alte tari ca urmare a unor operaţiuni de transmitere a unităţilor de măsura – etalonari şi/sau verificări metrologice – au valabilitate în România numai în situaţia în care Biroul Român de Metrologie Legală le recunoaste prin conventii, protocoale sau ordine. +
Articolul 28Anexa face parte integrantă din prezentele instrucţiuni. +
Anexa la I.M.L. 1-97––––– SCHEMA DE PRINCIPIU a transmiterii unităţilor de măsura –––––––––––––––––––––––––- | ––––––––– | | | ETALOANE INTERNATIONALE | | | ––––––––– | | | | | | | | ETALOANE ––––– | | PRIMARE | BIROUL | | | |INTERNATIONAL| | | | DE MASURI | | | | ŞI GREUTATI | | | ––––– | |……………………….|……………………………………….| | | | | ––––––– | | | ETALOANE NAŢIONALE | | | –––––––- | | | | | ETALOANE | | | PRIMARE ŞI ––––– | | SECUNDARE | INSTITUTUL | | | | NAŢIONAL | | | | DE | | | | METROLOGIE | | | ––––– | |………………………..|………………………………………| | | | | –––––––– | | | ETALOANE TERITORIALE | | | | (REGIONALE) | | | –––––––– | | | | | | | | ––––––––––––– | | | | | | –––– –––––– | | |INSTITUTUL | | LABORATOARELE | | | | NAŢIONAL | | TERITORIALE | | | | DE | | ALE | | | | METROLOGIE| | B.R.M.L. | | | ETALOANE ––––- –––––– | | SECUNDARE | | | | ŞI DE | | | | REFERINŢA ––––––––––––––– | | | | | | | | | | | ––––––––– | | | | | | | | –––––––– –––––––- | | | | ETALOANE TERITORIALE | | ALTE ETALOANE | | | | | (JUDETENE) | | | | | ETALOANE | –––––––– –––––––- | | DE | | | | | REFERINŢA | –––––- ––––– | | ŞI | | LABORATOARELE| | LABORATOARE | | | DE LUCRU | | TERITORIALE | | ALE AGENTILOR| | | | | ALE | | ECONOMICI | | | | | B.R.M.L. | | ŞI ALTE | | | | | | | LABORATOARE | | | | –––––- –––––- | | | | | | | | | | | | | | | | |………….|……….|……………………….|…………………| | | | | | | |–– | | | | | | | | | –––––––––––––––––––- | | | MIJLOACE DE MASURARE SUPUSE ETALONARII SAU VERIFICĂRII | | | MIJLOACE –––––––––––––––––––- | | DE | | | | MASURARE | | | | DE LUCRU | | | | –––––– –––––- | | | AGENTI | | INSTITUTII ŞI | | | | ECONOMICI | | ORGANIZAŢII | | | –––––– | DIVERSE | | | –––––- | –––––––––––––––––––––––––––––