pentru introducerea şi urmărirea realizării indicilor de calitate ai apelor uzate ca indicatori de plan
Potrivit prevederilor art. 14 alin. 1 din Legea apelor nr. 8/1974, în scopul asigurării protecţiei calităţii resurselor naturale de apa, procesul de epurare a apelor uzate se integreaza în procesul de producţie, iar indicii de calitate ai apelor uzate sînt indicatori de plan. 1. Stabilirea indicatorilor de plan privind calitatea apelor uzate 1.1. Indicatorii de plan privind calitate apelor uzate sînt cantităţile de substanţe poluante evacuate în unitatea de timp – exprimate în mg/s – care rezultă ca produs între concentraţia momentană admisă a substanţei poluante – în mg/l – şi debitul zilnic maxim de ape uzate evacuate – în l/s. Pentru acei indici de calitate care nu se exprima în concetratii de impuritati, ca pH, temperatura, culoare, indicatorii de plan sînt chiar indicii de calitate respectivi. 1.2. Indicii de calitate ai apelor uzate sînt cei înscrişi în autorizaţia de gospodărire a apelor emisă pentru unitatea respectiva sau, pînă la eliberarea acesteia, în acordul emis de organul de gospodărire a apelor competente. Pentru unităţile care încă nu îndeplinesc condiţiile de autorizare, indicii de calitate vor fi cei înscrişi în procesul-verbal de constatare încheiat de organele de gospodărire a apelor ca fiind posibil de realizat şi vor avea caracter de tranzitie pînă la realizarea instalaţiilor de epurare sau altor lucrări suplimentare necesare. 1.3. Pentru localizarea raspunderilor în caz de abateri cu privire la calitatea apelor uzate evacuate, unităţile vor propune şi introduce indicatori interni pe instalaţii de fabricaţie, secţii sau ateliere, pe instalaţii de preepurare etc., specifici fiecărui loc de muncă din care se evacueaza ape uzate. Indicatorii interni de plan se propun de secţiile de producţie şi se verifica, se coordonează şi se corelează de serviciul C.T.C. pe ansamblul unităţii, astfel încît să se asigure respectarea indicilor de calitate ai apelor uzate pe unitate. După însuşirea lor de organul colectiv de conducere, indicatorii de plan se transmit organului ierarhic superior pentru aprobare ca indicatorii de plan departamental, iar după aprobare, şi oficiului de gospodărire a apelor, pentru evidenta. 1.4. În vederea urmăririi indicilor de calitate ai apelor uzate evacuate, fiecare unitate este obligată sa stabilească secţiuni de verificare la evacuarile în receptorii naturali sau, după caz, în reţelele de canalizare a localităţilor sau a altor unităţi cu care se cooperează, inclusiv la gurile de evacuare a apelor uzate, denumite ape convenţional curate. În acelaşi scop se vor stabili şi secţiuni interne de verificare, în funcţie de mărimea şi complexitatea unităţii, potrivit pct. 1.3. Secţiunile de verificare astfel stabilite se înscriu în regulamentele interne de exploatare a instalaţiilor de apa-canal. 1.5. Pentru principalele ramuri şi subramuri se stabilesc indici de calitate, potrivit anexei nr. 1, în care sînt înscrişi un număr restrîns de indici specifici, din care se aleg de unităţi, de regula, minimum trei, care urmează sa acţioneze ca indicatori de plan departamental.Nerealizarea celorlalţi indici de calitate înscrişi în actele de reglementare privind gospodărirea apelor, ca şi a celor care au fost preluati ca indicatori de plan, poate constitui, în condiţiile legii, contravenţie sau infracţiune. Urmărirea acestor indici se asigura de unităţi, prin verificări proprii, şi de organele de gospodărire a apelor, prin acţiuni de control. Unităţile pot adopta ca indicatori de plan un număr mai mare de indici de calitate ai apelor uzate, din cei înscrişi în autorizaţii sau acorduri, dacă considera oportun, în vederea stimulării respectării obligaţiilor legale. De asemenea, pot propune Consiliului Naţional al Apelor, prin centrale şi ministere, şi alţi indici necuprinsi în autorizaţii sau acorduri, cînd considera necesar. Consiliul Naţional al Apelor va revizui sau completa prevederile din anexa nr. 1, în funcţie de evoluţia tehnologiilor de producţie ale unităţilor industriale. 1.6. Personalul muncitor însărcinat cu controlul tehnic de calitate din unitate sau personalul special împuternicit de conducerea unităţii, după caz, răspunde de activitatea privind urmărirea realizării indicatorilor de plan privind calitatea apelor uzate, precum şi de corectitudinea operaţiilor care se efectuează în legătură cu aceasta activitate. 1.7. Regulamentul de organizare şi funcţionare a unităţilor şi fişele posturilor respective se vor completa corespunzător prevederilor prezentului îndrumar. 2. Urmărirea realizării indicatorilor de plan privind calitatea apelor uzate şi interpretarea rezultatelor 2.1. Urmărirea realizării indicatorilor de plan privind calitatea apelor uzate – atît la evacuarea apelor uzate epurate din unităţi, cît şi la punctele de verificare din circuitul intern al apei – se asigura prin verificări bazate pe analize efectuate în laboratorul propriu sau în alte laboratoare specializate. 2.2. Verificările în secţiunile de vărsare în receptori naturali sau reţele de canalizare ale altor unităţi se vor efectua cel puţin odată pe saptamina. Pentru o verificare se vor analiza trei probe de apa uzata, recoltate la interval de 2 ore, în oricare dintre schimburile de lucru, însoţite de măsurarea sau evaluarea debitului de apa uzata în momentul recoltarii. Pentru unităţile industriale cu program continuu de lucru, ca şi pentru cele agrozootehnice sau de gospodărire comunală, verificarea săptămînală va include obligatoriu şi o duminica sau alta zi de repaus legal, în fiecare luna. În cazul în care autorizaţiile sau acordurile emise de organele de gospodărire a apelor sînt stabilite frecvente mai mari de analize, se vor respecta acele frecvente, raminind obligatorie recoltarea a cel puţin trei probe de apa uzata pentru fiecare verificare. 2.3. Măsurarea debitelor de ape uzate în momentul şi la locul recoltarii probelor se va face cu mijloace de măsura adecvată, cu care unităţile socialiste trebuie să fie dotate potrivit art. 12 din Legea apelor nr. 8/1974. În cazul în care unităţile nu poseda astfel de mijloace, mărimea debitelor de ape uzate se va aprecia de unitate, potrivit metodelor de evaluare ce se vor stabili, de la caz la caz, cu delegaţii unităţilor teritoriale de gospodărire a apelor. 2.4. Rezultatul fiecărei verificări este dat de media aritmetica a parametrilor masurati şi analizati la fiecare dintre recoltari. Aceste medii caracterizează, în mod convenţional, calitatea apei de evacuare de la ultima verificare pînă la verificarea respectiva. În situaţia în care valoarea mediei produselor între debitele măsurate şi concentratiile indicatorilor de calitate ce trebuie analizati depăşeşte valoarea indicatorilor de plan aprobaţi, se considera ca indicatorii de plan – respectiv sarcina de serviciu – privind calitatea apelor uzate nu au fost realizaţi. Constatarea şi atestarea realizării indicatorilor de plan privind calitatea apelor uzate evacuate se asigura de unitatea respectiva, pe baza analizelor de verificare curenta, prin serviciul de control tehnic de calitate. 2.5. Nerealizarea valorilor admise – aprobate ca indicatori de plan departamental – constituie neîndeplinirea sarcinilor de serviciu şi atrage diminuarea retributiei conform art. 45 din Legea retribuirii după cantitatea şi calitatea muncii, nr. 57/1974, pentru personalul muncitor care răspunde, conform fisei postului şi regulamentului de organizare şi funcţionare a unităţii, de calitatea apelor uzate brute, de exploatarea corespunzătoare şi eficienta a instalaţiilor locale sau finale de epurare.2.6. În caz de nerealizare a indicatorilor de plan privind calitatea apelor uzate, conducerea unităţii va verifica şi stabili cauzele şi va lua măsurile necesare în tehnologiile de producţie ori la instalaţiile de epurare care provoacă aceste depăşiri, după caz, pentru îndepărtarea deficienţelor şi asigurarea realizării acestor indicatori. 2.7. Faptul ca unii indici de calitate înscrişi în autorizaţiile sau acordurile de gospodărire a apelor nu sînt preluati ca indicatori de plan nu absolvă unitatea în cauza şi personalul muncitor răspunzător de obligaţia respectării lor ori de sancţiunile prevăzute în caz de nerespectare. 2.8. Se recomanda marilor unităţi industriale şi localităţilor dotate cu staţii de epurare de capacitate importanţa sa organizeze verificarea indicatorilor de plan privind calitatea apelor uzate cu o frecventa suficient de mare pentru a face posibila stabilirea cît mai precisa a raspunderilor şi a măsurilor necesare în caz de neîndeplinire a acestor indicatori. În anexa nr. 2 se prezintă modul de calcul pentru stabilirea indicilor de calitate ai apelor uzate ca indicatori de plan şi interpretarea rezultatelor. 3. Controlul îndeplinirii indicatorilor de plan privind calitatea apelor uzate evacuate 3.1. Oficiile de gospodărire a apelor efectuează controale inopinante – prin sondaj – asupra îndeplinirii sarcinilor de plan privind calitatea apelor uzate evacuate. Aceste acţiuni de control se efectuează în prezenta delegatului C.T.C. al unităţii controlate sau, în lipsa acestuia, a unui reprezentant al conducerii unităţii. Evacuarile de ape uzate în reţelele de canalizare ale sistemelor hidroedilitare comunale sau ale altor unităţi cu care se cooperează se controlează prin sondaj şi de unităţile de gospodărire comunală, respectiv de unităţile care deţin, exploatează şi întreţin reţelele de canalizare receptoare şi staţiile finale de epurare, control care reprezintă sarcina de serviciu a acestor unităţi. Buletinul de analiza emis de laboratorul organului de control, împreună cu concluziile controlului, se transmite unităţii în cauza de organul care a efectuat controlul, în maximum 7 zile de la data controlului. 3.2. Dacă, în cadrul unui control de sondaj, rezultatele obţinute pe baza analizei unei singure probe de apa şi a debitului din momentul recoltarii indica o depasire a unuia dintre indicii de calitate care reprezintă indicatorii de plan departamental mai mare de 10%, în oricare dintre secţiunile de evacuare finala, se considera ca indicatorii de plan privind calitatea apelor uzate pe luna respectiva nu au fost indepliniti, indiferent de rezultatul verificărilor efectuate de unitate.Dacă un sondaj de control are loc în primele 10 zile ale lunii şi se constata nerealizarea indicatorilor de calitate ai apelor uzate, organul de control are obligaţia sa repete controale inopinante pînă la sfîrşitul lunii respective. Rezultatul acestor controale afectează perioada de la controlul precedent pînă la următorul sau, respectiv, pînă la sfîrşitul lunii în cauza. 3.3. Unităţile controlate pot solicita, în termen de 48 de ore de la primirea rezultatelor analizelor de la organul care a efectuat controlul, reverificarea analizelor. Reverificarea se efectuează de către direcţiile apelor, împreună cu organul care a efectuat controlul de sondaj, în termen de 10 zile de la data solicitării. Pentru a asigura condiţii de reverificare, la recoltarea probelor de apa pentru analize în cadrul controlului se vor lua probe duble, din care una devine proba martor – sigilindu-se, după fixare, în prezenta reprezentantului unităţii controlate – pentru eventuale analize ulterioare, după caz, ale unora dintre următorii indici de calitate cu caracter conservativ: anilina, cadmiu, cianura, cloruri, cobalt, crom, cupru, fenoli, fier, hidrocarburi din ţiţei şi din produse petroliere, substanţe extractibile cu eter de petrol, sulfati, suspensii totale şi zinc. Pentru indicii de calitate cu caracter conservativ, reverificarea se face prin analizarea probei martor recoltate, în unul dintre laboratoarele celor trei unităţi, stabilit de comun acord de către specialiştii unităţii, ai unităţii de control şi ai direcţiei apelor. În caz de dezacord, sarcina revine direcţiei apelor. Pentru indicii de calitate neconservativi – pentru care analizele este necesar să se efectueze în maximum 24 de ore de la recoltare – şi anume: arsen, argint, azot, amoniac, azotati, CBO5, CCO(Cr), CCO(Mn), detergenti, fluor, furfurol, sulfiti, sulfuri, hidrogen sulfurat şi toluen – reverificarea se va face printr-un control inopinat, de regula în aceeaşi luna calendaristică. În astfel de cazuri, proba de apa va fi analizata în unul dintre laboratoarele celor 3 unităţi, stabilit de comun acord de către specialiştii unităţii, ai unităţii de control şi ai direcţiei apelor. În caz de dezacord, sarcina revine direcţiei apelor. 3.4. În cazul în care se constata, de către organele de gospodărire a apelor competente, ca unitatea respectiva a cauzat o poluare accidentala a receptorilor naturali (cursuri de apa, lacuri, mare etc.), datorită unor evacuari de ape uzate neepurate sau insuficient epurate ori de fluide reziduale din procesele tehnologice, evacuari în socuri, poluare accidentala care evident a provenit din depăşirea grava a limitelor admise pentru calitatea evacuarilor, în luna calendaristică respectiva indicatorii de plan privind calitatea apelor uzate se considera neindepliniti, cu consecinţele care decurg din aceasta, indiferent de rezultatele verificărilor sau ale controalelor de sondaj. 3.5. Cazurile în care se constata, fie prin verificările unităţilor, fie prin controalele de sondaj, ca indicatorii de plan privind calitatea apelor uzate evacuate nu se realizează, se raportează lunar de conducerea unităţii către forul ierarhic superior şi oficiul de gospodărire a apelor, pentru cunoştinţa, împreună cu măsurile luate pentru remedierea situtiilor care au condus la nerealizarea şi pentru evitarea lor în viitor. 4. Prevederi finale 4.1. În vederea asigurării condiţiilor pentru realizarea sarcinilor cu privire la verificarea calităţii apelor uzate şi cu privire la controalele de sondaj, este indicat ca în unităţile industriale şi în unităţile judeţene de gospodărire comunală să se instruiască personalul cu sarcini distincte pentru recoltarea probelor de apa şi măsurarea debitelor, pentru fixarea anumitor substanţe în probele de apa imediat după recoltare şi pentru efectuarea analizelor hidrochimice sau biologice, după caz. 4.2. Metodele de analiza a diverselor substanţe impurificatoare din apele uzate sînt cele standardizate sau – în lipsa de STAS – cele acceptate de Consiliul Naţional al Apelor. 4.3. Depăşirea valorilor indicilor de calitate ai apelor uzate ca indicatori de plan, respectiv neîndeplinirea acestei sarcini de serviciu, datorită unor situaţii de forta majoră (calamitati naturale, inundaţii sau perioade foarte secetoase – perioada de amorsare a instalaţiilor de epurare biologica sau de realizare a parametrilor proiectati etc.), confirmate ca atare de către direcţia apelor din bazinul hidrografic respectiv, nu constituie neîndeplinire de plan. În confirmarea scrisă, direcţiile apelor trebuie să precizeze intervalul de timp în care acţionează sau a acţionat situaţia de forta majoră. 4.4. Prevederile prezentului îndrumar metodologic nu se aplică în următoarele cazuri: a) la folosintele de apa care evacueaza debite totale de apa sub 5 l/s (indiferent de numărul gurilor de vărsare), cu excepţia celor care conţin substanţe toxice (fenoli, cianuri, metale grele, pesticide şi altele asemenea); … b) la localităţile care nu sînt încă dotate cu instalaţii de epurare a apelor uzate. … 4.5. Pentru activitatea unităţilor care aplica prezentul îndrumar metodologic, organele teritoriale de gospodărire a apelor pot acorda asistenţa tehnica la cerere şi pot efectua analize hidrochimice şi biologice, contra cost, în limita capacităţii de lucru a laboratoarelor acestora. +
Anexa 1MODUL DE STABILIRE a indicatorilor de plan privind calitatea apelor uzate şi interpretarea rezultatelor I. În actele de reglementare emise, potrivit legii, de organele de gospodărire a apelor competente (autorizaţii sau, în lipsa acestora, acorduri de gospodărire a apelor ori procese-verbale de constatare), pentru apele de evacuat în receptori naturali sau în reţele de canalizare ale altor unităţi cu care se cooperează, se înscriu – pentru fiecare dintre secţiunile de descărcare – concentratiile maxime (în mg/l) admise în aceste ape înainte de evacuare, precum şi debitul maxim admis a fi evacuat (debitul mediu al zilei de virf).II. Se considera o unitate industriala din ramura metalurgiei, cu regim de funcţionare în trei schimburi, 365 zile pe an, care evacueaza apele uzate în reţeaua de canalizare a unei localităţi. Potrivit autorizaţiei de funcţionare emisă de oficiul de gospodărire a apelor, acestei unităţi i s-a acordat dreptul de evacuare, printr-o singura gura de vărsare, a debitului de 5 l/s q zi max., conţinînd cel mult 10 mg/l uleiuri şi reziduuri petroliere, 3 mg/l fenoli, la un pH cuprins între 6,5-8,5. Aceşti trei indici sînt printre cei înscrişi în anexa nr. 1 şi au fost aleşi de unitatea respectiva ca indici de calitate care să acţioneze ca indicatori de plan departamental. Indicii de calitate ai apelor uzate ca indicatori de plan se determina prin multiplicarea concentratiilor admisibile cu debitul, potrivit tabelului nr. 1 de mai jos: Tabelul nr. 1────────────────────────────────────────────────────────────────────────Nr. Indicii de c adm. q adm. Indice de crt. calitate aleşi mg/l l/s calitate admis Observaţii mg/s────────────────────────────────────────────────────────────────────────1. Uleiuri şi reziduuri petroliere 10 15 150 ────────────────────────────────────────────────────────────────────────2. Fenoli 3 15 45 ────────────────────────────────────────────────────────────────────────3. pH 6,5-8,5 15 6,5-8,5 ────────────────────────────────────────────────────────────────────────în care: c = concentraţia admisibilă, în mg/l; q = debitul zilnic maxim, în l/s. NOTĂ:În cazul în care unitatea în cauza are un caracter de producţie sezonier (fabrici de zahăr sau conserve, topitorii de în sau cinepa etc.), indicii de calitate ca indicatori de plan se determina pornind tot de la concentraţia admisibilă multiplicata cu debitul zilnic în l/s (care însă poate varia de la perioada la perioada). În astfel de cazuri se determina indicatorii pentru perioadele de fabricaţie şi separat pentru cele de remont. III. Urmărirea îndeplinirii planului la indicatorul "calitatea apei evacuate" s-a asigurat prin analize efactuate de laboratorul de hidrochimie propriu al unităţii. Se presupune ca valorile indicilor de calitate rezultate din analiza celor trei probe de apa uzata ale autoverificarii din prima saptamina a lunii iulie 198… sînt următoarele: Tabelul nr. 2 ────────────────────────────────────────────────────────────────────────Parametrii U.M. Proba Proba Proba Media Indicator de 1 2 3 aritmetica plan realizat────────────────────────────────────────────────────────────────────────– Debit l/s 13,8 13,5 13,9 13,7 – ────────────────────────────────────────────────────────────────────────– Uleiuri şi reziduuri petroliere mg/l 9,6 10,7 9,8 10,0 137 ───────────────────────────────────────────────────────────────────────– Fenoli mg/l 3,2 3,0 2,7 3,0 41,1 ────────────────────────────────────────────────────────────────────────– pH – 6,5 6,8 6,9 6,5-6,9 6,5-6,9 ────────────────────────────────────────────────────────────────────────Se presupune ca valorile indicilor de calitate rezultate în urma verificărilor din luna iulie 198… sînt cele înscrise în tabelul nr. 3. Tabelul nr. 3 Luna iulie 198… ──────────────────────────────────────────────────────────────────────────── Verificare Uleiuri şi reziduuri Fenoli pH petroliere────────────────────────────────────────────────────────────────────────────Nr. Data q mg/l Indicator mg/l Indicator Real l/s realizat realizat mg/s mg/s──────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 1. 4.7. 13,7 10 137 3 41,1 6,5-6,9 ──────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 2. 11.7. 14,2 9,2 132,1 2,2 31,2 7,0-8,2 ──────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 3. 18.7. 14,3 6,7 95,8 0,4 5,7 7,1-8,0 ──────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 4. 26.7. 14,9 11,2 165,9 2,7 40,2 6,6-7,1 ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────Din analiza valorilor prezentate în tabelul nr. 3 se constată că în urma verificărilor din luna iulie 198… la verificarea nr. 4 s-a depăşit limita de uleiuri şi reziduuri petroliere – respectiv 165,9 mg/s în loc de max. 150 mg/s. Astfel fiind, sarcina de plan cu privire la calitatea apelor evacuate pe perioada 18-26.7.198… nu a fost îndeplinită. IV. În alta luna a anului, în care – ca urmare a verificărilor făcute de unitate – a rezultat ca sarcina de plan cu privire la calitatea apelor uzate evacuate a fost îndeplinită, are loc un control de sondaj efectuat de întreprinderea judeteana de gospodărie comunală şi locativă sau de oficiul de gospodărire a apelor, cu rezultatul din tabelul nr. 4. Tabelul nr. 4────────────────────────────────────────────────────────────Nr. Parametrii U.M. Indicator de plan mg/s crt. ──────────────────────── Admis Realizat──────────────────────────────────────────────────────────── 1. Debit l/s 15 14,2 ──────────────────────────────────────────────────────────── 2. Uleiuri şi reziduuri petroliere mg/s 150 88 ──────────────────────────────────────────────────────────── 3. Fenoli mg/s 45 50,1 ──────────────────────────────────────────────────────────── 4. pH – 6,5-8,5 6,9 ────────────────────────────────────────────────────────────Se constata deci ca în indicatorul "Fenoli", valoarea admisibilă este depăşită cu mai mult de 10%, situaţie în care sarcina de plan cu privire la calitatea apelor evacuate nu a fost îndeplinită. V. Pentru unităţile industriale care evacueaza în receptori naturali, ca şi pentru localităţile dotate cu staţii de epurare, procedeul de calcul şi interpretarea rezultatelor sînt asemănătoare. VI. În cazul în care verificările lunare au o frecventa mai mare decît o dată pe saptamina, rezultatele fiecărei verificări afectează perioada dintre verificări, potrivit pct. 2.4. din îndrumarul metodologic. VII. Raportul dintre numărul de zile din luna în care nu s-au realizat indicatorii de plan privind calitatea apelor uzate evacuate şi numărul total al zilelor lunii respective, ca şi mărimea abaterilor de la indicatorii admişi şi gradul de nocivitate al poluantilor la care nu s-au realizat indicatorii, constituie pentru conducerea unităţii criterii de apreciere a gravitatii nerealizarii sarcinii de serviciu în aplicarea prevederilor art. 45 din Legea nr. 57/1974, potrivit pct. 2.5. din îndrumar. ––-