ÎNDRUMAR din 9 iulie 1993

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 20/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL FINANTELOR
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 166 din 19 iulie 1993
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Actiuni suferite de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ActulCOMPLETAT DEORDIN 201 21/02/1994
ActulMODIFICAT DEORDIN 201 21/02/1994
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulPENTRU APLICAREAHG 206 07/05/1993
ActulREFERIRE LAHG 206 07/05/1993 ART. 3
ActulREFERIRE LAHG 206 07/05/1993 ART. 4
ActulREFERIRE LAHG 206 07/05/1993 ANEXA 1
ActulREFERIRE LAHG 412 30/07/1992
ActulREFERIRE LAHG 412 30/07/1992 ART. 10
ActulREFERIRE LAHG 776 13/11/1991
ActulREFERIRE LAHG 464 05/07/1991 ART. 5
ActulREFERIRE LAHG 464 05/07/1991 ART. 14
ActulREFERIRE LALEGE 11 29/01/1991
ActulREFERIRE LAHG 1109 18/10/1990 ART. 20
ActulREFERIRE LALEGE 15 07/08/1990
ActulREFERIRE LALEGE 12 06/08/1990
ANEXA 1REFERIRE LAHG 224 21/05/1993
ANEXA 2REFERIRE LAHG 206 07/05/1993 ART. 3
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulCOMPLETAT DEORDIN 201 21/02/1994
ActulMODIFICAT DEORDIN 201 21/02/1994
ActulAPROBAT DEORDIN 766 09/07/1993
ActulCONTINUT DEORDIN 766 09/07/1993

privind aplicarea prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 206/1993 privind unele măsuri pentru continuarea liberalizarii preturilor şi tarifelor



În baza prevederilor art. 3 din Hotărârea Guvernului nr. 206/1993 privind unele măsuri pentru continuarea liberalizarii preturilor şi tarifelor se emite prezentul indrumar.1. Agentii economici negociaza preturile şi tarifele cu beneficiarii în functie de condiţiile concrete de pe piaţa, pe baza cererii şi ofertei. La produsele şi serviciile prevăzute în anexa la hotărârea sus-mentionata, negocierea, de către regiile autonome şi societăţile comerciale cu capital majoritar de stat, se face sub supravegherea Ministerului Finanţelor – Departamentul de evolutie a preturilor şi protecţie a concurentei. Pentru preturile cu amanuntul supravegherea se exercită şi de Ministerul Comerţului.Preturile cu ridicata sunt determinate de nivelul costurilor de productie dimensionate în functie de parametrii tehnici, constructivi şi functionali şi de alte caracteristici de calitate a produselor, de condiţia de livrare (franco, ambalaj) a acestora, luindu-se în calcul influentele ce decurg din evolutia factorilor prevăzuţi de Hotărârea Guvernului nr. 412/1992, precum şi de marimea profitului rezultat în condiţii de concurenta.Intrucit preturile mai mari solicitate de furnizori pentru acele produse care reprezinta, faţă de cele similare, imbunatatiri ale parametrilor tehnici constructivi sau functionali ori ale altor caracteristici de calitate sau ale condiţiilor de calitate pot constitui, practic, majorare de pret, aceste situaţii se încadrează în regulile de notificare prevăzute de art. 3 din Hotărârea Guvernului nr. 206/1993.Pentru livrarile din depozitele agentilor economici producători (inclusiv din depozitele de produse finite ale acestora) nu se justifica aplicarea de adaos comercial, deoarece în costurile de productie trebuia să fie incluse toate cheltuielile necesare fabricarii produsului, precum şi cele pentru desfacerea acestuia, în concordanta cu condiţia de livrare în care a fost negociat preţul cu ridicata.Pentru livrarile de produse din depozite, baze de aprovizionare şi altele asemenea, intermediarii au dreptul la adaos comercial cu ridicata.Pentru vinzarea de marfuri prin magazinele cu amanuntul, indiferent de cantitatea vinduta unui cumparator, se aplică preţuri cu amanuntul care conţin adaos comercial cu amanuntul.Adaosul comercial cu ridicata şi cel cu amanuntul pot fi stabilite ca o marime procentuala sau în suma fixa, ca diferenţa între preţul pe care l-a negociat cu beneficiarii (respectiv cel practicat la amanunt) şi preţul cu ridicata la care s-a aprovizionat agentul economic cu activitate comerciala cu ridicata (respectiv cea cu amanuntul).În cazul produselor ale caror preţuri se negociaza sub supravegherea Ministerului Finanţelor – Departamentul de evolutie a preturilor şi protecţie a concurentei şi a Ministerului Comerţului, adaosul comercial cuvenit agentilor economici cu activitate comerciala cu ridicata şi celor cu activitate comerciala cu amanuntul va fi cel rezultat ca diferenţa între preturile cu amanuntul şi cele cu ridicata prevăzute în notele de negociere incheiate. Impartirea acestuia pe verigi se va face prin negocierea părţilor.2. Hotărârea Guvernului nr. 206/1993 abroga prevederile art. 5 şi 14 din Hotărârea Guvernului nr. 464/1991 şi reglementeaza în mod expres conţinutul (structura) pretului cu ridicata al bunurilor provenite din import.Agentul economic cu activitate de import, care efectueaza aceste operaţiuni în calitate de intermediar (comisionar) are dreptul la o cota de comision la nivelul convenit cu comitentul.Agentul economic proprietar al marfii importate încasează de la beneficiari – pe linga preţul cu ridicata al importatorului determinat conform prevederilor art. 2 din Hotărârea Guvernului nr. 206/1993 – şi un adaos comercial cuvenit importatorului, din care acesta îşi acopera cheltuielile pentru desfacerea marfurilor, inclusiv eventualul comision al societatii comerciale de export-import intermediare, precum şi o cota de profit.3. Potrivit prevederilor art. 3 din Hotărârea Guvernului nr. 206/1993, intentia de majorare a preturilor şi tarifelor trebuie să fie notificata beneficiarilor, de agentii economici furnizori, indiferent de forma de organizare şi titularul dreptului de proprietate, cu cel puţin 30 de zile înainte de punerea în aplicare.Modelul formularului ce se utilizeaza pentru notificarea preturilor cu ridicata şi a tarifelor continind elemente minime necesare este redat în anexa nr. 1 la prezentul indrumar.Pentru notificare se va proceda astfel:3.1. Intentia de majorare a preturilor şi a tarifelor trebuie anunţată în scris – în mod fundamentat – către toţi agentii economici beneficiari ai produselor şi serviciilor în cauza, pentru ca acestia să-şi poata stabili strategia de aprovizionare tehnico-materiala şi de productie sau de desfacere, în functie de noile condiţii de pret solicitate de furnizor.Fundamentarea se referă, indeosebi, la influentele pe care le va primi (sau le-a primit) în mod obiectiv de la furnizorii proprii sau din activitatea de import, din evolutia factorilor prevăzuţi de Hotărârea Guvernului nr. 412/1992, precum şi în ce măsura asemenea influente se vor regasi şi la alti producători sau importatori.În categoria cauzelor obiective care determina influente de natura celor sus-aratate, nu pot fi luate în considerare cele rezultate din utilizarea de către furnizori, în mod abuziv, a pozitiei dominante pe piaţa sau pe o parte substantiala a pieţei, care constituie contraventii incriminate de Legea nr. 11/1991 privind combaterea concurentei neloiale.3.2. În cadrul notificarii, agentul economic furnizor va trebui sa specifice explicit dacă intentia de majorare a pretului sau a tarifului se referă la tranzactii incheiate sau la viitoare, eventuale, tranzactii. O asemenea precizare este indispensabila deoarece, potrivit prevederilor art. 4 din Hotărârea Guvernului nr. 206/1993, agentilor economici le este interzisa schimbarea unilaterala a preturilor şi a tarifelor negociate pentru tranzactiile incheiate şi, ca urmare, preturile şi tarifele notificate constituie numai baza de negociere între părţi.3.3. Având în vedere prevederile pct. 3.2. de mai sus, se considera util ca fiecare agent economic beneficiar, la primirea notei prin care i se notifica intentia de majorare a pretului sau a tarifului negociat anterior, să îşi elaboreze analizele necesare din care să rezulte în ce măsura produsul ce va fi cumparat la noul pret, respectiv:– va avea asigurata vinzarea în forma prelucrata sau va putea fi revândut în starea cumparata;– în situaţia în care va fi utilizat la fabricarea altor produse, dacă acestea vor putea fi vindute populatiei sau altor beneficiari spre prelucrare sau revinzare, având o desfacere normala;– dacă exista alte posibilitati de aprovizionare de la agentii economici din tara sau din import la preţuri mai mici şi în condiţii mai bune.Pe baza unor asemenea analize, fiecare agent economic beneficiar, în cadrul termenului limita de 30 de zile, va fi în măsura sa hotarasca, în cazul tranzactiilor în curs de derulare, dacă accepta majorarea anunţată de beneficiar sau va negocia nivelul notificat în sensul reducerii acestuia ori pentru menţinerea pretului sau a tarifului convenit anterior.Pentru viitoarele tranzactii, preţul notificat urmeaza sa constituie baza de negociere între părţi.Din cele de mai sus rezultă ca agentului economic beneficiar îi revine rolul esential în corecta dimensionare a preturilor şi a tarifelor din economie.4. Termenul de cel puţin 30 de zile, prevăzut de art. 3 alin. 1 din Hotărârea Guvernului nr. 206/1993, începe de la data comunicarii (data postei) facuta fiecarui agent economic beneficiar şi se referă la zile calendaristice.5. În situaţia în care intentia de majorare a unui pret sau tarif este considerata justificata şi corect dimensionata – la nivelul notificat sau la alt nivel, mai mic, negociat între părţi -, iar majorarea are influente semnificative în costul şi în preţul sau tariful produselor şi serviciilor pe care le executa agentul economic beneficiar, acesta, la rindul sau, va anunta beneficiarilor proprii intentia de majorare a preturilor şi a tarifelor, punerea în aplicare urmind să se faca după cel puţin 30 de zile de la data comunicarii intentiei fiecarui beneficiar.6. În cazul în care agentul economic beneficiar considera ca nivelul pretului sau al tarifului notificat nu este corect dimensionat, iar negocierile nu s-au putut incheia cu înţelegerea părţilor, în conformitate cu prevederile art. 20 din Hotărârea Guvernului nr. 1109/1990 şi ale Ordinului ministrului economiei şi finanţelor nr. 15/1991, divergentele vor putea fi supuse, în prima instanţa, arbitrarii în vederea solutionarii serviciilor teritoriale de preţuri şi protecţie a concurentei, iar în caz de nerezolvare, în termen de 5 zile lucratoare de la primirea în scris a sesizarii, Ministerului Finanţelor – Departamentul de evolutie a preturilor şi protecţie a concurentei. Acestui minister i se supun direct spre rezolvare divergentele în cazurile care nu se încadrează în prevederile ordinului sus-mentionat.Ministerul Finanţelor – Departamentul de evolutie a preturilor şi protecţie a concurentei va rezolva sesizarea în cel mult 10 zile lucratoare de la primirea sesizarii (însoţită de fundamentarea preturilor şi punctul de vedere al serviciului teritorial).7. În conformitate cu prevederile art. 3 din Hotărârea Guvernului nr. 206/1993, o copie după notificarea intentiei de majorare a preturilor şi a tarifelor va fi transmisa spre informare serviciilor teritoriale de preţuri şi protecţie a concurentei ale Ministerului Finanţelor – Departamentul de evolutie a preturilor şi protecţie a concurentei.În acest sens, se va proceda astfel:7.1. Copia după notificare va fi transmisa organelor teritoriale ale Ministerului Finanţelor – Departamentul de evolutie a preturilor şi protecţie a concurentei în cel mult 2 zile (lucratoare) de la data notificarii facute fiecarui beneficiar. Comunicarea se va face numai pentru produsele prevăzute la anexa nr. 2 la prezentul indrumar.Pentru produsele şi serviciile ale caror preţuri şi tarife au fost negociate sub supravegherea Ministerului Finanţelor şi, după caz, şi a Ministerului Comerţului, prevăzute în anexa la Hotărârea Guvernului nr. 206/1993, serviciile teritoriale vor transmite operativ Departamentului de evolutie a preturilor şi protecţie a concurentei copiile după notificarile facute beneficiarilor.În toate cazurile în care părţile au convenit asupra altui nivel de pret sau tarif decit cel notificat, acesta va fi comunicat, înainte de aplicare, organelor teritoriale ale Ministerului Finanţelor – Departamentul de evolutie a preturilor şi protecţie a concurentei.7.2. Serviciile teritoriale de preţuri şi protecţie a concurentei vor asigura evidenta preturilor şi tarifelor pentru care s-a anuntat intentia de majorare, precum şi nivelul acestora, care se aplică după termenul de cel puţin 30 de zile (nivel notificat sau negociat mai mic decit cel notificat).Evidenta clara a nivelurilor de pret sau de tarif va constitui şi sursa de documentare pentru organele cu atribuţii de control în domeniul preturilor.7.3. Serviciile teritoriale de preţuri şi protecţie a concurentei vor examina preturile şi tarifele notificate ale principalelor produse şi servicii, pentru a depista cazurile în care nivelul acestora este rezultatul unor supraevaluari ale influentelor primite în costuri, ori, indeosebi, al unor practici care au ca obiect sau ca efect impiedicarea, restringerea sau denaturarea actiunii liberei concurente ori utilizarea de maniera abuziva a unei pozitii dominante pe piaţa, respectiv dacă sunt consecinţa:– unor înţelegeri între agentii economici producători sau prestatori care să aibă ca efect impunerea de maniera directa sau indirecta a unor niveluri de pret sau de tarif ori a altor condiţii contractuale neloiale;– aplicarea unor condiţii inegale la prestatii echivalente, producind unor parteneri comerciali dezavantaje în raporturile concurentiale;– unor măsuri de limitare sau control al productiei sau desfacerii, impartirii pieţei ori a surselor de aprovizionare sau rezultatul unor acumulari de marfuri de pe piaţa interna, pentru crearea unui deficit pe piaţa în scopul revinzarii lor ulterioare la preţuri exagerate şi pentru suprimarea concurentei loiale.În cazul preturilor şi tarifelor negociate sub supravegherea Departamentului de evolutie a preturilor şi protecţie a concurentei din Ministerul Finanţelor analizele se vor desfăşura cu participarea acestui departament.8. În baza prevederilor art. 10 din Hotărârea Guvernului nr. 412/1992, intentia de majorare a adaosurilor comerciale şi a cotelor de comision, peste nivelul legal în vigoare la 30 iunie 1993, va fi anunţată organelor teritoriale ale Ministerului Finanţelor în vederea verificării temeiniciei acesteia şi luării în evidenta a noului nivel.Prin abrogarea Hotărârii Guvernului nr. 776/1991, desfiinţându-se nivelul de 30 de procente prevăzut de art. 6 din aceasta hotărâre, atributia verificării temeiniciei intentiei de majorare a adaosului comercial revine serviciilor de preţuri şi protecţie a concurentei din judete şi municipiul Bucureşti, cu respectarea normelor tehnice emise în acest scop. Fac excepţie produsele prevăzute în anexa la Hotărârea Guvernului nr. 206/1993, ale caror preţuri se dimensioneaza sub supravegherea Ministerului Finanţelor – Departamentul de evolutie a preturilor şi protecţie a concurentei.9. În cazurile în care se vor identifica practici anticoncurentiale de natura celor prevăzute la pct. 7.3., serviciile teritoriale de preţuri şi protecţie a concurentei vor trebui sa actioneze potrivit prevederilor Legii nr. 15/1990, Legii nr. 12/1990, asa cum a fost modificata şi completata, precum şi celor ale Legii nr. 11/1991, pentru intrarea în legalitate, aplicindu-se sanctiunile prevăzute de dispozitiile acestor acte normative. + 
Anexa 1                      NOTIFICARE    privind intentia de majorare a preturilor şi tarifelor         Data notificarii …………………………     Agentul economic    care notifica ……………………………………    Forma de proprietate ……………………………..    Forma juridica …………………………………..    Sediul – persoana juridica ………………………..    Numărul din Registrul comerţului …………………..    Codul fiscal*1)…………………………………..    Beneficiar*2) ……………………………………    Sediul…………………………………………..    Destinaţia produsului*3)…………………………..––––––––––––––––––––––––––-                                Preţul sau Preţul sauNr. Denumirea produsului, U.M. tariful tariful Motivatia majorariicrt. serviciului actual notificat                                lei/U.M. lei/U.M.––––––––––––––––––––––––––-0 A B 1 2 C––––––––––––––––––––––––––-––––––––––––––––––––––––––-   L.S. Notificarea se semneaza de persoanele responsabile imputernicite în        acest scop.–––––-   *1) Potrivit prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 224/1993.   *2) În cazul în care notificarea a fost facuta la mai mulţi beneficiari, cu acelasi nivel de pret sau de tarif, se va anexa numai lista beneficiarilor.   *3) Consum productiv, export, consum populatie, alte destinatii.
 + 
Anexa 2NOMENCLATORULproduselor din producţia interna ale caror preţuri se notifica de agentii economici şi al serviciilor teritoriale, conform art. 3 alin. 2 din Hotărârea Guvernului nr. 206/1993– Minereu de fier– Gaze naturale– Carbuni– Titei– Produse petroliere– Energie electrica şi termica– Minereuri şi concentrate de metale neferoase, rare şi pretioase– Metale neferoase şi pretioase– Produse metalurgice feroase– Televizoare alb-negru– Frigidere şi congelatoare– Masini de spalat rufe– Aparate de radio– Aragazuri– Acumulatori electrici– Lampi cu incandescenta 75, 100W– Masa lemnoasa pe picior– Lemn rotund pentru industrializare– Lemn pentru celuloza– Celuloza– Hirtie de ziar– Lemn de foc– Geamuri de 3mm, 4mm şi 5mm grosime– Fiole pentru medicamente– Autovehicule rutiere (exclusiv cele cu destinatie civila)– Autoturisme Dacia (altele decit cele cu destinatie militara)– Automobile ARO (Idem)– Autosasiuri (Idem)– Autocamioane (Idem)– Combine agricole– Semanatori– Pluguri– Tractoare– Aeronave (exclusiv cele cu destinatie civila)– Aeronave IAR-99– Anvelope şi camere pentru Dacia, ARO şi masini agricole– Folie din polietilena şi pvc pentru solarii– Cauciuc sintetic– Medicamente de uz uman şi medicamente de uz veterinar– Ingrasaminte chimice (până la 1 septembrie)– Antidaunatori (cele platite de la buget)– Sapun de rufe– Detergenti– Pasta de dinti– Proteze şi produse ortopedice– Ciment PA 35– Var pentru constructii– Ipsos pentru constructii– Lavoare şi vase WC din faianta– Faianta– Gresie– Piine– Lapte şi produse lactate– Carne şi preparate din carne– Zahar rafinat– Peste proaspat– Oua de gaina– Ulei comestibil rafinat– Vin– Bere– Spirtoase (alcool rafinat şi votca)– Apa minerala– Tigari– Griu– Orz– Porumb– Floarea-soarelui– Soia boabe– Sfecla de zahar– Bovine tineret şi adulte– Porcine– Gaini tinere şi adulte– Lapte de vaca cu 3,5% grasime– Chirii pentru locuinte din fondul de stat– Transport marfuri şi calatori pe calea ferata– Transport fluvial în Delta şi pe relaţia Orsova – Moldova Noua, Braila –Hîrşova, Galaţi – Grindu, pentru localnici– Transport urban de calatori în comun, inclusiv cu metroul– Servicii de posta şi telecomunicatii– Întreţinerea copiilor în crese şi gradinite– Produse şi servicii de gospodarire a apelor– Apa, canal, salubritate– Distributia energiei termice– Servicii medicale, inclusiv tarife pentru prestaţiile prevăzute în anexala Hotărârea Guvernului nr. 390/1991– Prestări de servicii efectuate, în condiţiile legii, de Ministerul deInterne.–––––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x