Impozitul pe veniturile microîntreprinderilor incepand cu 01.01.2025
![]() |
Redacția Lex24 |
Publicat in Fișe tematice, 13/04/2025 |
|
IMPOZIT OPŢIONAL!
20 FEBRUARIE 2025
O microîntreprindere este o persoană juridică română care îndeplinește cumulativ mai multe condiţii la data de 31 decembrie a anului fiscal precedent.
NOTĂ:
Conform art. 76 alin. (1) lit. d) din Legea cooperaţiei agricole nr. 566/2004, cu modificările ulterioare, prin derogare de la dispoziţiile Legii nr. 227/2015, cooperativele agricole care îndeplinesc condiţiile de microîntreprinderi nu intră sub incidenţa Titlului III „Impozitul pe veniturile microîntreprinderilor” și datorează impozit pe profit.
Condiţiile sunt următoarele:
1. A realizat venituri care nu au depă șit echivalentul în lei a 250.000 euro, respectiv 100.000 euro începând cu 1 ianuarie 2026.
Cursul de schimb pentru determinarea echivalentului în euro este cel valabil la închiderea exerciţiului financiar în care s-au înregistrat veniturile.
Pentru încadrarea în condiţiile privind nivelul veniturilor se vor lua în calcul aceleaşi elemente care constituie baza impozabilă.
2. Capitalul social este deţinut de alte persoane decât statul și unităţile administrativ-teritoriale;
3. Nu se află în dizolvare, urmată de lichidare, înregistrată în registrul comerţului sau la instanţele judecătorești, potrivit legii;
!!! Începând cu 01.01.2025 este abrogată condiția ca veniturile din consultanţă şi/sau management să fie de cel mult 20% din veniturile totale, pentru a plăti impozit pe veniturile microîntreprinderii.
[art. 47 alin. (1) din Codul fiscal, Art. LXIV Pct. 3 OUG nr. 156/2024 ]
4. Are cel puţin un salariat, (cu excepţia situaţiei persoanelor juridice române nou înfiinţate, ori a celor care î și reiau activitatea după întreruperea temporară a acesteia, care au un termen de 30 zile de la data înregistrării în registrul comerţului/data reluării activităţii pentru îndeplinirea acestei condiţii) ; [articol 48 alineat (3) Cod fiscal]
5. Are asociaţi/acţionari care deţin, în mod direct sau indirect, peste 25% din valoarea/numărul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot și este singura persoană juridică stabilită de către asociaţi/acţionari să aplice impozitul pe veniturile microîntreprinderilor ;
6. A depus în termen situaţiile financiare anuale, dacă are această obligaţie potrivit legii (începând cu exerciţiul financiar 2024, până la termenul de 31 mai inclusiv a exerciţiului financiar următor celui de raportare, conform prevederilor art. 36 alin. (1) lit. a) din Legea contabilităţii nr. 82/1991, modificat prin OUG nr. 138/2024) ;
7. Ulterior datei de 1 ianuarie 2023, nu a mai fost plătitoare de impozit pe veniturile microîntreprinderilor. [articol 48 alineat (2) Cod fiscal] [art. 47 alin. (1) din Codul fiscal]
Verificare condiţia 1 – plafon venituri [art.47 alin. (11) Cod fiscal]
Pentru verificarea condiţiei privind veniturile realizate, limita de 250.000 euro (100.000 euro începând cu 1 ianuarie 2026) se verifică luând în calcul veniturile realizate de persoana juridică română, cumulate cu veniturile întreprinderilor legate cu aceasta, iar elementele care se iau în calcul sunt cele care constituie baza impozabilă prezentată la pag. 30-33 și următoarele.
Stabilirea întreprinderilor legate:
Persoana juridică română este legată cu o altă persoană dacă există oricare dintre următoarele raporturi:
- persoana juridică română care verifică condiţia deţine la o altă persoană juridică română, direct şi/sau indirect, peste 25% din valoarea/numărul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot, sau aceasta are dreptul de a numi sau de a revoca administratorul/majoritatea membrilor consiliului de administraţie, de conducere ori de supraveghere al acelei alte persoane juridice române;
- persoana juridică română care verifică condiţia este deţinută de o altă persoană juridică română, direct şi/sau indirect, cu peste 25% din valoarea/numărul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot, sau, la persoana juridică română care verifică condiţia, această altă persoană juridică română are dreptul de a numi sau de a revoca administratorul/majoritatea membrilor consiliului de administraţie, de conducere ori de supraveghere;
- persoana juridică română care verifică condiţia este legată cu o altă persoană juridică română dacă o persoană deţine, în mod direct şi/sau indirect, peste 25% din valoarea/numărul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot, sau are dreptul de a numi sau de a revoca administratorul/majoritatea membrilor consiliului de administraţie, de conducere ori de supraveghere atât la prima persoană juridică, cât şi la cea de-a doua persoană juridică.
În situaţia în care persoana care deţine titlurile de participare/drepturile de vot sau de numire/revocare este o persoană juridică română, persoana juridică română care verifică condiţia cumulează şi veniturile acestei persoane;
- persoana juridică română care verifică condiţia, dacă are unul sau mai mulţi acţionari/asociaţi care deţin, direct şi/sau indirect, peste 25% din valoarea/numărul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot ale acestei persoane juridice române, acţionari/asociaţi care desfăşoară şi activitate economică prin intermediul unei persoane fizice autorizate/întreprinderi individuale/întreprinderi familiale /altei forme de organizare a unei activităţi economice, fără personalitate juridică, autorizată potrivit legilor în vigoare. În această situaţie, veniturile* înregistrate potrivit reglementărilor contabile aplicabile sau norma anuală de venit, stabilită/ajustată/redusă, potrivit prevederilor titlului IV, ale/a persoanei fizice autorizate/întreprinderii individuale/întreprinderii familiale/altei forme de organizare a unei activităţi economice fără personalitate juridică, autorizată potrivit legilor în vigoare, se cumulează cu cele realizate de persoana juridică română/alte întreprinderi legate.
* sunt cele de natura veniturilor care formează baza impozabilă a impozitului pe veniturile microîntreprinderilor (art. 53), încasate şi înregistrate în registrul-jurnal de încasări şi plăţi, potrivit reglementărilor contabile aplicabile.
Deţinerea indirectă:
- se referă la situaţia în care o persoană deţine o cotă-parte din capitalul social sau din totalul drepturilor de vot la o persoană juridică, prin intermediul unei alte persoane juridice la care persoana respectivă deţine titluri de participare sau drepturi de vot.
- se calculează prin înmulţirea procentelor deţinerilor, începând cu procentul deţinerii directe a persoanei/persoanei juridice la prima persoană juridică română deţinută şi continuând cu procentele de deţinere, pe lanţul de persoane juridice, până la cea pentru care se verifică statutul de microîntreprindere.

– Societatea PJ1 deţine direct 70% din valoarea/ numărul titlurilor sale de participare sau a/al drepturilor de vot la societatea PJ2;
– Societatea PJ1 deţine indirect 35% din valoarea/numărul titlurilor sale de participare sau a/al drepturilor de vot la societatea PJ3, respectiv 70% x 50% = 35%;
– Societatea PJ1 are în PJ4 o deţinere totală de 41%, formată din deţinerea directă, de 20%, și din deţinerea indirectă, de 21%, respectiv 70% x 50% x 60% = 21%.
[pct.1 alin. (3) Norme metodologice (NM)]Exemplu legătură PJ cu PFA
O persoană fizică, PF, deţine, la sfâr șitul anului fiscal precedent, 30% din valoarea/numărul titlurilor de participare sau a/al drepturilor de vot la o persoană juridică română, PJ, și desfă șoară, totodată, activitate prin intermediul unei persoane fizice autorizate, PFA.
PJ verifică condiţia referitoare la întreprinderi legate, având în vedere următoarea situaţie, la data de 31 decembrie a anului fiscal precedent, astfel:
– PJ a realizat venituri de 1.000.000 lei, potrivit reglementărilor contabile aplicabile;
– PFA a realizat venituri încasate, înregistrate în registrul-jurnal de încasări și plăţi, potrivit reglementărilor contabile aplicabile, de 200.000 lei.
Veniturile realizate de 1.000.000 lei, respectiv de 200.000 lei sunt din categoriile de venituri care constituie baza impozabilă potrivit dispoziţiilor art. 53 din Codul fiscal.

PJ este întreprindere legată cu PFA, prin intermediul deţinerii PF, de peste 25% din capitalul PJ, persoana juridică calculează valoarea totală a veniturilor prin însumarea veniturilor celor două persoane, PJ și PFA.
Având în vedere că suma totală a veniturilor este de 1.200.000 lei și nu depă șește echivalentul în lei
al plafonului de 250.000 euro, la un curs de schimb de 5 lei/euro, PJ ar putea aplica sistemul de impozitare pe veniturile microîntreprinderilor, pentru anul fiscal următor, dacă îndeplinește și celelalte condiţii pentru aplicarea sistemului de impunere. [pct.1 alin. (3) Norme metodologice (NM)]
Verificare condiţia 4 – existenţa unui salariat
Pentru respectarea condiției de a avea cel puțin un salariat, prin salariat se înţelege persoana angajată cu contract individual de muncă cu normă întreagă, potrivit Codului muncii.
[articol 51 alineat (4) Cod fiscal]Condiţia se consideră îndeplinită și dacă, în termen de 30 de zile de la încetarea raportului de muncă, este angajat un nou salariat cu contract individual de muncă pe durată nedeterminată sau pe durată determinată pe o perioadă de cel puţin 12 luni.
[articol 52 alineat (3) Cod fiscal]De asemenea condiţia se consideră îndeplinită și în cazul microîntreprinderilor care:
a) au persoane angajate cu contract individual de muncă cu timp parţial dacă fracţiunile de normă prevăzute în acestea, însumate, reprezintă echivalentul unei norme întregi;
b) au încheiate contracte de administrare sau mandat, potrivit legii, în cazul în care remuneraţia acestora este cel puţin la nivelul salariului de bază minim brut pe ţară garantat în plată.
[articol 51 alineat (4) Cod fiscal]
Tot pentru respectarea condiţiei de a avea cel puţin un salariat, în cazul în care raportul de muncă este suspendat,potrivit Codului Muncii, condiţia referitoare la deţinerea unui salariat se consideră îndeplinită dacă:
- perioada de suspendare este mai mică de 30 de zile, și
- situaţia este înregistrată pentru prima dată în anul fiscal respectiv.
În caz contrar societatea este obligată să plătească impozit pe profit începând cu trimestrul în care nu mai este îndeplinită condiţia.
[articol 48 alineat (3 1) Cod fiscal]Exemple :
1. SC „X” SRL care are, la data de 31 decembrie 2024, 4 salariaţi cu următoarele contracte de muncă:
– un contract de muncă cu timp parţial de 4 ore;
– un contract de muncă cu timp parţial de 2 ore;
– un contract de muncă suspendat – concediu creștere copil în vârstă de până la 2 ani (perioada de suspendare este mai mare de 30 de zile);
– un contract individual de muncă cu normă întreagă, poate plăti impozit pe veniturile microîntreprinderilor cu 1 ianuarie 2025, dacă sunt îndeplinite şi celelalte condiţii, întrucât contractul individual de muncă cu normă întreagă asigură îndeplinirea condiţiei privind numărul de salariaţi.
2. SC „Y” SRL care are, la data de 31 decembrie 2024, 3 salariaţi cu următoarele contracte de muncă:
– un contract de muncă cu timp parţial de 4 ore;
– un contract de muncă cu timp parţial de 2 ore;
– un contract de muncă suspendat – concediu creștere copil în vârstă de până la 2 ani (perioada de suspendare este mai mare de 30 de zile); nu mai poate plăti impozit pe veniturile microîntreprinderilor de la 1 ianuarie 2025 întrucât nu se asigură îndeplinirea condiţiei privind numărul de salariaţi (nu se ia în calcul contractul de muncă suspendat iar contractele active nu totalizează 8 ore).
Entităţi care Nu intră sub incidenţa impozitului pe veniturile microîntreprinderilor :
a) Fondul de garantare a depozitelor în sistemul bancar, constituit potrivit legii;
b) Fondul de compensare a investitorilor, înfiinţat potrivit legii;
c) Fondul de garantare a pensiilor private, înfiinţat potrivit legii;
d) Fondul de garantare a asiguraţilor, constituit potrivit legii;
e) entitatea transparentă fiscal cu personalitate juridică;
f) persoana juridică română care desfăşoară activităţi în domeniul bancar;
g) persoana juridică română care desfă șoară activităţi în domeniul asigurărilor șireasigurărilor, al pieţei de capital, precum și persoana juridică română care desfă șoară activităţi de intermediere/distribuţie în aceste domenii, cu excepţia intermediarilor secundari de asigurări și/sau reasigurări, definiţi potrivit legii, care au realizat venituri din activitatea de distribuţie de asigurări/reasigurări în proporţie de până la 15% inclusiv din veniturile totale – de ex. agenţiile de turism;
h) persoana juridică română care desfăşoară activităţi în domeniul jocurilor de noroc;
i) persoana juridică română care desfăşoară activităţi de explorare, dezvoltare, exploatare a zăcămintelor de petrol şi gaze naturale.
[art. 47 alin. (3) Cod fiscal]
Impozitul pe veniturile microîntreprinderilor este opţional! este opţional!
[articol 48 alineat (1) Cod fiscal]Persoanele juridice române, pot opta pot opta să aplice impozitul pe veniturile microîntreprinderilor, începând cu anul fiscal următor:
- dacă îndeplinesc, la 31 decembrie a anului anterior, condiţiile de microîntreprindere, prezentate anterior, şi
- dacă (ulterior datei de 1 ianuarie 2023) nu au mai fost plătitoare de impozit pe veniturile microîntreprinderilor. [articol 48 alineat (2) Cod fiscal]
! Opţiunea de intrare în sistemul de impunere pe veniturile microîntreprinderilor ori în sistemul impozitului pe profit se exercită la începutul anului fiscal.
Comunicarea opţiunii de aplicare a sistemului de impunere pe veniturile microîntreprinderilor, se face până la data de 31 martie inclusiv a anului pentru care se plătește impozitul pe veniturile microîntreprinderilor, prin depunerea declaraţiei de menţiuni – formular 700. [articol 55 alineat (2) Cod fiscal]
Precizări privind domeniul Horeca:
Începând cu 01.01.2024, nu mai sunt exceptate de la îndeplinirea condiţiilor necesare aplicării impozitului pe veniturile microîntreprinderilor microîntreprinderile care desfă șoară activităţi corespunzătoare codurilor CAEN:
- 5510 – Hoteluri și alte facilităţi de cazare similare,
- 5520 – Facilităţi de cazare pentru vacanţe și perioade de scurtă durată,
- 5530 – Parcuri pentru rulote, campinguri și tabere,
- 5590 – Alte servicii de cazare,
- 5610 – Restaurante,
- 5621 – Activităţi de alimentaţie (catering) pentru evenimente,
- 5629 – Alte servicii de alimentaţie n.c.a.,
- 5630 – Baruri și alte activităţi de servire a băuturilor.
Pentru aceste societăţi condiţia de a nu mai fi fost plătitoare de impozit pe veniturile microîntreprinderilor se aplică începând cu anul fiscal 2024.
Ca urmare a modificării codurilor CAEN, începând cu 1 ianuarie 2025, în aplicarea acestei prevederi, se au în vedere și activităţile corespunzătoare codurilor CAEN:
- 5611 – Restaurante,
- 5612 – Activităţi ale unităţilor mobile de alimentaţie,
- 5622 – Alte servicii de alimentaţie n.c.a.
Opţiunea la înfiinţare
O persoană juridică română care este nou-înfiinţată poate opta să plătească impozit pe veniturile microîntreprinderilor începând cu primul an fiscal, dacă condiţiile privind deţinerea capitalului social și deţinerile asociaţilor sunt îndeplinite la data înregistrării în registrul comerţului, iar cea privind încadrarea cel puţin a unui salariat, în termen de 30 de zile inclusiv de la data înregistrării persoanei juridice respective.
[articol 48 alineat (3) Cod fiscal]Opţiunea pentru aplicarea sistemului de impunere pe veniturile microîntreprinderilor se comunică organului fiscal la momentul înregistrării, prin depunerea cererii de înregistrare fiscală.
[articol 55 alineat (1) Cod fiscal]Microîntreprinderea care se află în inactivitate temporară înscrisă în registrul comerţului, la reluarea activităţii continuă să fie plătitoare de impozit pe veniturile microîntreprinderilor dacă la momentul reluării îndeplinește condiţiile privind:
- alţi asociaţi/acţionari decât statul,
- deţinerea peste 25% din titlurile de participare la o singură microîntreprindere,
- depunerea în termen a situaţiilor financiare anuale şi dacă în termen de 30 de zile inclusiv de la data înregistrării menţiunii de reluare a activităţii îndeplinește condiţia privind existenţa unui salariat.
[art. 48 alin. (2 3)și (3 2) din Codul fiscal ]
Ieşire din sistem – după încheierea anului după încheierea anului
1. Obligatoriu
Microîntreprinderile care devin plătitoare de impozit pe profit ca urmare a neîndeplinirii condiţiilor prevăzute de lege (cele care nu implică ieşirea din cursul anului) comunică organului fiscal ieşirea din sistemul de impunere pe veniturile microîntreprinderilor, până la data de 31 martie inclusiv a anului fiscal următor, prin depunerea declaraţiei de menţiuni – formular 700.
[articol 55 alineat (3) și (5) Cod fiscal]2. Opţional
Microîntreprinderile pot opta să iasă din sistemul plăţii pe veniturile microîntreprinderilor și să plătească impozit pe profit începând cu anul fiscal următor, opţiunea comunicându-se până la data de 31 martie, inclusiv, a anului fiscal următor, prin depunerea declaraţiei de menţiuni – formular 700. Nu se poate opta pentru plata impozitului pe profit în cursul anului fiscal!
[art. 55 alineat (5) Cod fiscal]Ieşire din sistem – în cursul anului
[art. 52 din Codul fiscal ]1. Dacă în cursul unui an fiscal o microîntreprindere realizează venituri mai mari de 250.000 euro * (100.000 euro începând cu 1 ianuarie 2026), aceasta datorează impozit pe profit începând cu trimestrul în care s-a depăşit această limită, fără posibilitatea de a mai opta pentru perioada următoare să aplice impozitul pe veniturile microîntreprinderilor.
Aceste limite fiscale se verifică pe baza veniturilor înregistrate cumulat de la începutul anului fiscal. Cursul de schimb pentru determinarea echivalentului în euro este cel valabil la închiderea exerciţiului financiar precedent.
Depăşirea ponderii veniturilor din consultanţă şi/sau management în veniturile totale de 20% în cursul anului nu mai reprezintă condiţie de ieşire din sistem.
* Limita fiscală privitoare la plafonul de 250.000 euro (100.000 euro începând cu 1 ianuarie 2026) se verifică luând în calcul veniturile microîntreprinderii cumulate cu veniturile întreprinderilor legate.
Totodată, în cazul în care microîntreprinderea este legată cu persoane fizice autorizate/întreprinderi individuale/întreprinderi familiale/alte forme de organizare a unei activităţi economice, fără personalitate juridică, împreună cu veniturile acestor activităţi economice legate se cumulează și 1/4 din norma anuală de venit stabilită/ajustată/redusă pentru anul fiscal curent a persoanelor care datorează impozit pe baza normei anuale de venit.
Exemplu:
La sfârșitul trimestrului II al unui an fiscal, o persoană fizică, PF, deţine 40% din valoarea/numărul titlurilor de participare sau a/al drepturilor de vot la o persoană juridică română, PJ, plătitoare de impozit pe veniturile microîntreprinderilor și desfă șoară, totodată, activitate prin intermediul unei persoane fizice autorizate, PFA.
PJ verifică condiţia referitoare la întreprinderi legate, potrivit prevederilor art. 47 alin. (11) lit. d) din Codul fiscal, având în vedere următoarea situaţie, la data de 30 iunie, după cum urmează:
– PJ a realizat venituri cumulate de 1.100.000 lei, potrivit reglementărilor contabile aplicabile;
– PFA a realizat venituri încasate, înregistrate în registrul-jurnal de încasări și plăţi, potrivit reglementărilor contabile aplicabile, de 400.000 lei.
Veniturile realizate de 1.100.000 lei, respectiv de 400.000 lei sunt din categoriile de venituri care constituie baza impozabilă potrivit dispoziţiilor art. 53 din Codul fiscal.
PJ calculează valoarea totală prin însumarea veniturilor înregistrate de PJ și PFA. Având în vedere că suma veniturilor, respectiv suma de 1.500.000 lei, depă șește echivalentul în lei al plafonului de 250.000 euro, la un curs de schimb de 5 lei/euro, începând cu trimestrul II al anului respectiv, PJ datorează impozit pe profit.
[a fost avut în vedere pct.1 alin. (3) Norme metodologice (NM)]Dacă persoana fizică autorizată ar fi impusă la normă de venit, având o normă de venit de 48.800 lei, PJ ar calcula valoarea totală prin însumarea veniturilor înregistrate de PJ – 1.100.000 și PFA – 60.000 (48.800 + 12.200), suma veniturilor fiind 1.160.000 lei, respectiv 232.000 euro (curs de schimb 5 lei/euro). În această situaţie nu se mai depă șește echivalentul în lei al plafonului de 250.000 euro și PJ poate rămâne plătitoare de impozit pe veniturile microîntreprinderilor.
2. În cazul în care, în cursul unui an fiscal, o microîntreprindere nu mai îndeplineşte condiţia de a avea cel puțin un salariat, aceasta datorează impozit pe profit începând cu trimestrul în care nu mai este îndeplinită această condiţie.
! Excepţie – pentru o microîntreprindere cu un singur salariat, al cărui raport de muncă încetează, condiţia se consideră îndeplinită dacă, în termen de 30 de zile de la încetarea raportului de muncă, este angajat un nou salariat cu contract individual de muncă pe durată nedeterminată sau pe durată determinată pe o perioadă de cel puţin 12 luni.
3. În cazul în care o microîntreprindere nu a depus în termen situaţiile financiare anuale pentru exerciţiul financiar precedent anului fiscal respectiv, dacă avea această obligaţie potrivit legii, microîntreprinderea datorează impozit pe profit începând cu trimestrul în care nu este îndeplinită această condiţie.
4. Microîntreprinderile care în cursul unui trimestru încep să desfăşoare activităţi bancare, activităţi de asigurare/reasigurare, inclusiv intermediere în aceste domenii, activităţi în domeniul jocurilor de noroc, activităţi de explorare, dezvoltare, exploatare a zăcămintelor de petrol şi gaze naturale (prevăzute la art 47 alin. (3) lit. f)-i)) datorează impozit pe profit începând cu trimestrul respectiv.
5. În situaţia în care, în cursul anului fiscal, oricare dintre asociaţii/acţionarii unei microîntreprinderi deţine, în mod direct sau indirect, peste 25% din valoarea/numărul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot și la alte microîntreprinderi, asociaţii/acţionarii trebuie să stabilească microîntreprinderea/microîntreprinderile care iese/ies de sub incidenţa sistemului și care urmează să aplice prevederile titlului II – Impozit pe profit începând cu trimestrul în care se înregistrează situaţia respectivă, astfel încât condiţia de deţinere a unei singure microîntreprinderi să fie îndeplinită.
La ieşirea din sistemul de impunere pe veniturile microîntreprinderilor în cursul anului, calculul şi plata impozitului pe profit de către microîntreprinderi se efectuează luând în considerare veniturile şi cheltuielile realizate începând cu trimestrul î n care are loc ieşirea de la impozitul pe veniturile microîntreprinderilor.
[articol 52 alineat (6) Cod fiscal]Ieșirea din sistemul de impunere pe veniturile microîntreprinerilor în cursul anului se comunică organului fiscal în termen de 15 zile de la data producerii modificării, prin depunerea declaraţiei de menţiuni – formular 700 și este definitivă.
[articol 55 alineat (1) Cod fiscal, articol 88 alineat (1) Codul de procedură fiscală]
Cotele de impozitare pe veniturile microîntreprinderilor sunt:
- 1%, pentru microîntreprinderile care realizează venituri care nu depăşesc 60.000 euro inclusiv şi care nu desfăşoară activităţile prevăzute mai jos;
- 3%, pentru microîntreprinderile care:
- 1. realizează venituri peste 60.000 euro *; SAU
- 2. desfăşoară activităţi, principale sau secundare, corespunzătoare codurilor CAEN:
- 5821 – Activităţi de editare a jocurilor de calculator;
- 5829 – Activităţi de editare a altor produse software ;
- 6201 – Activităţi de realizare a soft-ului la comandă (software orientat client) ;
- 6209 – Alte activităţi de servicii privind tehnologia informaţiei ;
- 5510 – Hoteluri şi alte facilităţi de cazare similare ;
- 5520 – Facilităţi de cazare pentru vacanţe şi perioade de scurtă durată ;
- 5530 – Parcuri pentru rulote, campinguri şi tabere ;
- 5590 – Alte servicii de cazare ;
- 5610 – Restaurante ;
- 5621 – Activităţi de alimentaţie (catering) pentru evenimente ;
- 5629 – Alte servicii de alimentaţie n.c.a. ;
- 5630 – Baruri şi alte activităţi de servire a băuturilor ;
- 6910 – Activităţi juridice – numai pentru societăţile cu personalitate juridică care nu sunt entităţi transparente fiscal, constituite de avocaţi potrivit legii ;
- 8621 – Activităţi de asistenţă medicală generală ;
- 8622 -Activităţi de asistenţă medicală specializată ;
- 8623 – Activităţi de asistenţă stomatologică ;
- 8690 – Alte activităţi referitoare la sănătatea umană. [articol 51 alineat (1) Cod fiscal]
Începând cu 1 ianuarie 2025, se au în vedere, pentru aplicarea cotei de impozitare de 3%, după caz, și activităţile, principale sau secundare, corespunzătoare noilor coduri CAEN:
- 6210 – Activităţi de realizare a softului la comandă (software orientat client) ;
- 6290 – Alte activităţi de servicii privind tehnologia informaţiei ;
- 5611 – Restaurante ;
- 5612 – Activităţi ale unităţilor mobile de alimentaţie ;
- 5622 – Alte servicii de alimentaţie n.c.a. ;
Persoanele juridice române care desfăşoară activităţi corespunzătoare codurilor CAEN anterior menţionate, aplică cota de impozitare de 3% şi pentru veniturile obţinute din eventuale alte activităţi.
[art. 51 alin. (4 3) alineat (1) C od fiscal]Microîntreprinderea aplică cota de impozitare de 3% începând cu trimestrul în care:
- veniturile realizate de o microîntreprindere depăşesc nivelul de 60.000 euro*;
SAU
- microîntreprinderea începe să desfăşoare activităţile corespunzătoare codurilor CAEN anterior menţionate.
Microîntreprinderea revine la cota de impozitare de 1% începând cu trimestrul în care:
- microîntreprinderea nu mai desfăşoară activităţile corespunzătoare codurilor CAEN anterior menţionate; ŞI
- veniturile nu depăşesc nivelul de 60.000 euro*.
*Nivelul veniturilor se verifică pe baza veniturilor înregistrate cumulat de la începutul anului fiscal.
Cursul de schimb pentru determinarea echivalentului în euro este cel valabil la închiderea exerciţiului
financiar precedent.
La determinarea veniturilor se iau în calcul acelea și elemente care constituie baza impozabilă prevăzută la art. 53. [art. 52 alin. ( 5) C od fiscal] 27 Impozitul pe veniturile microîntreprinderilor Impozitul pe veniturile microîntreprinderilor
Exemple de calcul pentru anul 2025:
1. O microîntreprindere cu activitate de producţie de mobilier, care are un salariat şi o cifră de afaceri anuală de 270.000 lei (54.000 euro – curs schimb 5 lei/euro ), plătește impozitul pe veniturile microîntreprinderilor datorat astfel:
- Trimestrul I – 65.000 lei x 1% = 650 lei,
- Trimestrul II – 75.000 lei x 1% = 750 lei,
- Trimestrul III – 60.000 lei x 1% = 600 lei,
- Trimestrul IV – 70.000 lei x 1% = 700 lei.
Total impozit datorat 2.700 lei.
2. O microîntreprindere cu activitate de producţie de mobilier, care are un salariat şi o cifră de afaceri anuală de 320.000 lei (64.000 euro – curs schimb 5 lei/euro ), plătește impozitul pe veniturile microîntreprinderilor datorat astfel:
- Trimestrul I – 65.000 lei x 1% = 650 lei,
- Trimestrul II – 75.000 lei x 1% = 750 lei,
- Trimestrul III – 80.000 lei x 1% = 800 lei,
- Trimestrul IV – 100.000 lei x 3% = 3.000 lei (în acest trimestru se depăşeşte plafonul de 60.000 euro)
Total impozit datorat 5.200 lei.
3. O microîntreprindere cu activitate de producţie de mobilier, care are un salariat, începe să desfă şoare din trimestrul II şi o activitate de vânzare a băuturilor prin intermediul unui stand mobil (cod CAEN 5630), dar în trimestrul IV renunţă la această a doua activitate. Cifra de afaceri anuală este de 285.000 lei (57.000 euro – curs schimb 5 lei/euro ) şi plătește impozitul pe veniturile microîntreprinderilor datorat astfel:
- Trimestrul I – 60.000 lei x 1% = 600 lei,
- Trimestrul II – 70.000 lei x 3% = 2.100 lei,
- Trimestrul III – 85.000 lei x 3% = 2.550 lei,
- Trimestrul IV – 70.000 lei x 1% = 700 lei.
Total impozit datorat 5.950 lei.
4. O microîntreprindere cu activitate de asistenţă stomatologică, cod CAEN 8623, care are un salariat şi o cifră de afaceri anuală de 485.000 lei (97.000 euro – curs schimb 5 lei/euro ) plătește impozitul pe veniturile microîntreprinderilor datorat astfel:
- Trimestrul I – 110.000 lei x 3% = 3.300 lei,
- Trimestrul II – 125.000 lei x 3% = 3.750 lei,
- Trimestrul III – 130.000 lei x 3% = 3.900 lei,
- Trimestrul IV – 120.000 lei x 3% = 3.600 lei.
Total impozit datorat 14.550 lei.
Baza impozabilă a impozitului pe veniturile microîntreprinderilor o constituie veniturile din orice sursă veniturile din orice sursă,din care se scad următoarele:
- veniturile aferente costurilor stocurilor de produse;
- veniturile aferente costurilor serviciilor în curs de execuţie;
- veniturile din producţia de imobilizări corporale și necorporale;
- veniturile din subvenţii;
- veniturile din provizioane, ajustări pentru depreciere sau pentru pierdere de valoare, care au fost cheltuieli nedeductibile la calculul profitului impozabil sau au fost constituite în perioada în care persoana juridică română era supusă impozitului pe veniturile microîntreprinderilor;
- veniturile rezultate din restituirea sau anularea unor dobânzi și/sau penalităţi de întârziere, care au fost cheltuieli nedeductibile la calculul profitului impozabil;
- veniturile realizate din despăgubiri, de la societăţile de asigurare/ reasigurare, pentru pagubele produse bunurilor de natura stocurilor sau a activelor corporale proprii; [art. 53 alin. (1) Cod fiscal]
- veniturile din diferenţe de curs valutar;
- veniturile financiare aferente creanţelor și datoriilor cu decontare în funcţie de cursul unei valute, rezultate din evaluarea sau decontarea acestora;
- valoarea reducerilor comerciale acordate ulterior facturării, înregistrate în contul „709”, potrivit reglementărilor contabile aplicabile;
- veniturile aferente titlurilor de plată obţinute de persoanele îndreptăţite, potrivit legii, titulari iniţiali aflaţi în evidenţa Comisiei Centrale pentru Stabilirea Despăgubirilor sau moștenitorii legali ai acestora;
- despăgubirile primite în baza hotărârilor Curţii Europene a Drepturilor Omului;
- veniturile obţinute dintr-un stat străin cu care România are încheiată convenţie de evitare a dublei impuneri, dacă acestea au fost impozitate în statul străin.
- dividendele primite de la o persoană juridică română;
- dividendele primite de la o filială a microîntreprinderii, persoană juridică situată într-un alt stat membru al Uniunii Europene, în măsura în care atât microîntreprinderea, cât şi filiala îndeplinesc condiţiile prevăzute la art. 24; dispoziţiile prezentei litere prevalează faţă de cele ale lit. m).
Pentru determinarea impozitului pe veniturile microîntreprinderilor, la baza impozabilă determinată potrivit celor prezentate anterior se adaugă următoarele :
a) valoarea reducerilor comerciale primite ulterior facturării, înregistrate în contul „609”, potrivit reglementărilor contabile aplicabile;
b) în trimestrul IV sau în ultimul trimestru al perioadei impozabile, în cazul contribuabililor care își încetează existenţa, diferenţa favorabilă dintre veniturile din diferenţe de curs valutar/veniturile financiare aferente creanţelor și datoriilor cu decontare în funcţie de cursul unei valute, rezultate din evaluarea sau decontarea acestora, și cheltuielile din diferenţe de curs valutar/cheltuielile financiare aferente, înregistrate cumulat de la începutul anului; în cazul microîntreprinderilor care devin plătitoare de impozit pe profit, potrivit art. 52, această diferenţă reprezintă elemente similare veniturilor în primul trimestru pentru care datorează impozit pe profit; în cazul microîntreprinderilor care devin plătitoare de impozit pe profit potrivit art. 52, în primul trimestru al anului fiscal, diferenţa respectivă nu reprezintă elemente similare veniturilor în acest prim trimestru.
[art. 53 alin. (2) Cod fiscal]c) rezervele, cu excepţia celor reprezentând facilităţi fiscale, reduse sau anulate, reprezentând rezerva legală, rezerve din reevaluarea mijloacelor fixe, inclusiv a terenurilor, care au fost deduse la calculul profitului impozabil și nu au fost impozitate în perioada în care microîntreprinderile au fost și plătitoare de impozit pe profit, indiferent dacă reducerea sau anularea este datorată modificării destinaţiei rezervei, distribuirii acesteia către participanţi sub orice formă, lichidării, divizării, fuziunii contribuabilului sau oricărui altui motiv ;
d) rezervele reprezentând facilităţi fiscale, constituite în perioada în care microîntreprinderile au fost și plătitoare de impozit pe profit, care sunt utilizate pentru majorarea capitalului social, pentru distribuire către participanţi sub orice formă, pentru acoperirea pierderilor sau pentru oricare alt motiv. În situaţia în care rezervele fiscale sunt menţinute până la lichidare, acestea nu sunt luate în calcul pentru determinarea bazei impozabile ca urmare a lichidării.
Baza impozabilă asupra căreia se aplică cotele de impozitare de 1% sau 3%, după caz, este reprezentată de totalul veniturilor trimestriale care sunt înregistrate în creditul conturilor din clasa a 7-a Conturi de venituri, potrivit reglementărilor contabile aplicabile, din care se scad categoriile de venituri menționate la art. 53 alin. (1) și se adaugă elementele menționate la art. 53 alin. (2) din Codul fiscal.
[pct. 5 alin. (1) norme metodologice Titlul III]Microîntreprinderile sunt obligate săţină evidența amortizării fiscale, potrivit art. 28 al titlului II-Impozit pe profit. [articol 57 alineat (1) Cod fiscal]
Calculul şi plata impozitului pe veniturile microîntreprinderilor se efectuează trimestrial, până la data de 25 inclusiv a lunii următoare trimestrului pentru care se calculează impozitul. (Pentru trim. IV 2024 termenul de plată este 25 iunie 2025).
[articol 56 alin. (1) Cod fiscal [art. I alin. (13) din O.U.G. nr. 153/2020]Microîntreprinderile au obligația de a depune, până la termenul de plată a impozitului, declarația de impozit pe veniturile microîntreprinderilor – declarația 100. (Pentru impozitul aferent trim. IV 2024 termenul limită de depunere este 25 iunie 2025).
[articol 56 alin. (2) Cod fiscal [art. I alin. (13) din O.U.G. nr. 153/2020]Pentru declararea, reţinerea și plata impozitului pe dividendele plătite către o persoană juridică română, microîntreprinderile sunt obligate să aplice prevederile art. 43 al titlului II – Impozit pe profit.
[articol 57 alin. (2) Cod fiscal]Începând cu 1 ianuarie 2024 microîntreprinderile nu mai au avantaje fiscale în cazul în care efectuează sponsorizări /acordă burse private /efectuează cheltuielile în beneficiul UNICEF şi/sau altor organizaţii internaţionale.
[articolul 56 alineatul (2 1) Cod fiscal a fost abrogat prin OUG Nr. 115/2023 ]Tot începând cu anul 2024, microîntreprinderile care achiziţionează aparate de marcat electronice fiscale, astfel cum sunt definite la art. 3 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 28/1999, republicată, cu modificările și completările ulterioare, nu mai au posibilitatea scăderii costului de achiziţie aferent lor din impozitul pe veniturile microîntreprinderilor.
[articolul 56 alineatele (1 6) și (1 7) Cod fiscal au fost abrogate prin OUG Nr. 115/2023]BAZĂ LEGALĂ:
– Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare;
– Ordonanța de Urgență nr. 156/2024 privind unele măsuri fiscal-bugetare în domeniul cheltuielilor publice pentru fundamentarea bugetului general consolidat pe anul 2025, pentru modificarea şicompletarea unor acte normative, precum şi pentru prorogarea unor termene ;
– H.G. 1/2016 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare;
– Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare;
– Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 153/2020 pentru instituirea unor măsuri fiscale de stimulare a menţinerii/creşterii capitalurilor proprii, precum şi pentru completarea unor acte normative;
-Ordinul ANAF 587/2016 pentru aprobarea modelului şi conţinutului formularelor utilizate pentru declararea impozitelor şi taxelor cu regim de stabilire prin autoimpunere sau reţinere la sursă cu modificările şi completările ulterioare;
– Ordinul ANAF nr. 1699/2021 pentru aprobarea formularelor de înregistrare fiscală a contribuabililor şi a tipurilor de obligaţii fiscale care formează vectorul fiscal;
ANAF oferă contribuabililor o serie de servicii care facilitează accesul la informaţii şi îndeplinirea obligaţiilor fiscale, după cum urmează:
– Pentru a beneficia de îndrumare şi asistenţă cu caracter general, în domeniul fiscal, puteţi apela Call-center-ul ANAF la numărul de telefon: 031.403.91.60 ;
– Pentru a adresa cereri de asistenţă, persoanele juridice, asocierile și alte entităţi fără personalitate juridică, precum și persoane fizice care desfă șoară o profesie liberală sau exercită o activitate economică în mod independent în una dintre formele prevăzute de OUG nr. 44/2008 (…) vor utiliza Formularul unic de contact din contul propriu Spaţiul Privat Virtual – selectând secţiunea Asistenţă şi îndrumare de specialitate în domeniul fiscal. De asemenea serviciul Spaţiul Privat Virtual poate fi utilizat pentru a solicita informaţii personalizate privind situaţia fiscală;
– Pentru consultarea sesiunilor de îndrumare şi asistenţă privind înregistrarea persoanelor juridice în Spaţiul Privat Virtual, puteţi accesa secţiunile ANAF>Servicii Online>Înregistrare/Înrolare persoane fizice şi juridice în Spaţiul Privat Virtual ;
– Pe secţiunea ANAF>Asistenţă Contribuabili>Servicii oferite contribuabililor sunt publicate Ghiduri curente şi alte materiale informative în cadrul secţiunii cu acest nume.
Sursa: https://static.anaf.ro/static/10/Brasov/Brasov/micro_2025.pdf