pentru aprobarea Metodologiei privind pregătirea, elaborarea, avizarea şi prezentarea proiectelor de acte normative
Guvernul României hotărăşte: +
Articolul 1Se aprobă Metodologia privind pregătirea, elaborarea, avizarea şi prezentarea proiectelor de acte normative care se înaintează Guvernului, cuprinsă în anexa, care face parte integrantă din prezenta hotărâre. +
Articolul 2Ministerele, celelalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale, precum şi prefecturile au obligaţia de a respecta şi aplica integral prevederile prezentei hotărâri. +
Articolul 3În elaborarea ordinelor cu caracter normativ, ministerele şi celelalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale, precum şi prefecturile vor tine seama de prevederile metodologiei cuprinse în anexa la prezenta hotărâre. +
Articolul 4Hotărârile Guvernului nr. 140/1990 şi nr. 496/1991 se abroga. PRIM-MINISTRUNICOLAE VACAROIUContrasemnează:–––––-Secretarul general al Guvernului,Viorel Hrebenciucp. Ministrul justiţiei,Adrian Duta,secretar de statSecretar de stat, şeful Departamentuluipentru Administraţie Publică Locală,Octav Cozmanca +
Anexa 1METODOLOGIEprivind pregătirea, elaborarea, avizarea şi prezentarea proiectelor de acte normative +
Capitolul 1Cu privire la proiectele de legi, ordonanţe sau hotărâri ale Guvernului +
Articolul 1(1) În conformitate cu prevederile Constituţiei României, măsurile generale de conducere şi organizare a activităţii de stat, economice şi sociale se stabilesc prin legi adoptate de Parlament – unica autoritate legiuitoare în România. … (2) Guvernul adoptă hotărâri şi ordonanţe. … Hotărârile Guvernului se emit pentru organizarea executării legilor; ele nu pot adauga sau contraveni principiilor şi dispoziţiilor cuprinse în lege.Ordonanţele se emit numai în temeiul unei legi speciale de abilitare, în limitele şi în condiţiile prevăzute de aceasta. În situaţiile prevăzute de art. 114 din Constituţia României, Guvernul poate, în mod excepţional, adopta ordonanţe de urgenţă.(3) Fiecare proiect de act normativ trebuie să fie elaborat în conformitate cu prevederile Constituţiei României şi corelat cu dispoziţiile celorlalte acte normative, astfel încât să se integreze organic în sistemul general al legislaţiei. … +
Articolul 2(1) Au dreptul să facă propuneri de acte normative Guvernului României şi următoarele autorităţi publice: … – ministerele şi celelalte organe de specialitate sau autorităţi publice centrale;– prefecturile, consiliile judeţene, Consiliul sectorului agricol Ilfov şi Consiliul municipiului Bucureşti – prin Departamentul pentru Administraţie Publică Locală.(2) Propunerile de acte normative făcute de organele prevăzute la art. 2 alin. (1) se elaborează, potrivit cu importanţa şi complexitatea problemelor supuse reglementării, pe baza unor studii şi lucrări de documentare aprofundate, inclusiv de legislaţie comparata, urmărindu-se concordanta reglementărilor propuse cu Programul Guvernului; vor fi analizate efectele de ordin social şi economic ale legislaţiei în vigoare, insuficientele sau neajunsurile acesteia şi va fi evidenţiată necesitatea unei noi reglementări. … Studiile vor oferi, de regula, mai multe variante şi vor cuprinde toate elementele necesare unei noi reglementări, cu prezentarea efectelor previzibile ale soluţiilor preconizate.(3) În vederea definitivării concluziilor şi, pe aceasta baza, a propunerilor de act normativ, initiatorul va atrage la activitatea de elaborare toţi factorii interesaţi şi va consulta organele care vor aviza reglementările respective. … (4) Propunerile de acte normative care privesc activitatea unor organe sau organisme neguvernamentale vor fi, în mod obligatoriu, elaborate cu acordul acestora. … +
Articolul 3Propunerile de acte normative vor fi redactate în forma prescriptiva, într-un stil clar şi concis, care să excludă orice echivoc. Cuvintele vor fi folosite în înţelesul lor curent din limba română. Neologismele se vor folosi numai dacă sunt de larga circulaţie. +
Articolul 4(1) Proiectul de act normativ are, de regula, următoarele părţi: titlu, dispoziţii generale, dispoziţii de conţinut, dispoziţii finale şi, dacă este cazul, dispoziţii tranzitorii. … (2) Titlul, ca element principal de identificare, trebuie să fie scurt şi sa exprime în mod sintetic obiectul reglementării. … (3) Dispoziţiile generale determina obiectul, scopul şi sfera relaţiilor reglementate prin actul normativ, cuprinzând, totodată, şi unele prevederi de natura sa orienteze întreaga reglementare. … (4) Dispoziţiile de conţinut cuprind reglementarea propriu-zisa ce formează obiectul actului normativ. … Dacă în cuprinsul actului normativ este prevăzută realizarea anumitor activităţi, reglementarea va urma ordinea logica a desfăşurării acestora; se va avea în vedere ca dispoziţiile de drept material sa preceada pe cele de ordin procedural, iar dispoziţiile cuprinzând sancţiuni vor fi grupate în ultima parte.(5) În dispoziţiile finale se determina data intrării în vigoare, numai dacă aceasta are loc la o dată ulterioară datei publicării actului normativ în Monitorul Oficial al României, Partea I. … +
Articolul 5(1) Elementul structural de baza al proiectului de act normativ îl constituie articolul. Pentru identificare, articolele se numeroteaza cu cifre arabe. … În cazul actelor normative care au ca obiect modificări sau completări ale altor acte normative, articolele se numeroteaza cu cifre române, pastrindu-se numerotarea cu cifre arabe pentru textele de modificare sau de completare.(2) Fiecare articol cuprinde, de regula, o dispoziţie de sine stătătoare. … Articolele pot fi formate din mai multe alineate, marcate prin indici cu cifre arabe.(3) Articolele pot fi grupate, în funcţie de amploarea reglementării şi ţinând seama de legătură organică dintre norme, în paragrafe, capitole şi titluri. … (4) În cazul în care prin actul normativ principal se prevede elaborarea unor acte normative subordonate, proiectele acestora vor fi, atunci când este cazul, întocmite concomitent cu proiectul actului normativ de baza. … +
Articolul 6(1) După întocmire, propunerea de act normativ se trimite de către initiator spre avizare organelor interesate, astfel: … – proiectele de legi, însoţite de o expunere de motive;– proiectele de hotărâri şi de ordonanţe ale Guvernului, însoţite de o nota de fundamentare.Proiectele de acte normative însoţite de expunerea de motive şi, respectiv, de nota de fundamentare vor fi, în mod obligatoriu, analizate şi avizate de către ministerele şi celelalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale cărora şi se stabilesc atribuţii şi sarcini, ori a căror activitate are contingenta cu viitoarea reglementare sau, după caz, de către Departamentul pentru Administraţie Publică Locală, pentru problemele care interesează activitatea acestuia sau a administraţiei publice locale.Eventualele observaţii ale organelor solicitate sa avizeze vor fi rezolvate în mod direct de către acestea, împreună cu initiatorul.(2) Propunerile de acte normative vor fi, în mod obligatoriu, avizate de următoarele organe, astfel: … – Propunerile de acte normative elaborate în aplicarea strategiei de reforma economico-socială a Programului de guvernare vor fi înaintate de initiatori, spre avizare, la Consiliul pentru Coordonare, Strategie şi Reforma Economică.– Propunerile de acte normative care, prin reglementările propuse, au implicaţii economico-financiare vor fi înaintate, spre avizare, Ministerului Finanţelor.– Toate propunerile de acte normative vor fi avizate, din punct de vedere al legalităţii, de către Ministerul Justiţiei.Avizul Ministerului Justiţiei încheie succesiunea operaţiunilor din etapa de avizare.(3) Concomitent cu trimiterea la organele de avizare, propunerile de acte normative vor fi transmise de initiatori şi celorlalţi membri ai Guvernului, urmînd ca aceştia să se pronunţe în scris în termen de 3 – 7 zile de la primire. Eventualele observaţii vor fi rezolvate de aceştia direct cu iniţiatorii. … (4) Expunerea de motive sau, după caz, nota de fundamentare va conţine în final, în mod obligatoriu, precizarea ca proiectul de act normativ, în forma prezentată, a fost insusit de toate organele interesate. … (5) Este interzisă transmiterea la Secretariatul General al Guvernului a propunerilor de acte normative fără toate avizele prevăzute în prezenta metodologie şi cele avizate sub condiţie sau cu observaţii nepuse de acord. În situaţii deosebite, Secretariatul General al Guvernului va media eventualele divergenţe între initiatori şi organele de avizare. … +
Articolul 7(1) Propunerea de act normativ, dactilografiata la un rind şi jumătate, cu caractere mari, pe o singura faţa, va fi înaintată Secretariatului General al Guvernului cu cel puţin 5-7 zile înaintea şedinţei de Guvern. … Propunerea de act normativ va fi însoţită de expunerea de motive sau de nota de fundamentare, semnată de conducătorul organului care a elaborat propunerea şi avizată de organele prevăzute la art. 6 alin. (1), precum şi de documentaţia necesară fundamentarii proiectului de act normativ.Textele documentelor cu caracter internaţional, care se supun aprobării Guvernului sau care se trimit Parlamentului spre ratificare, se prezintă dactilografiate, în condiţiile arătate mai sus, prin grija ministerului initiator, care va ştampila fiecare pagina şi va atesta pe ultima pagina, prin ştampila şi sub semnatura unei persoane autorizate, conformitatea documentului cu originalul.(2) Secretariatul General al Guvernului va analiza în termen de 3-5 zile propunerea de act normativ înaintată la Guvern, din punct de vedere al legalităţii şi al respectării prevederilor prezentei metodologii. … Propunerile de acte normative care întrunesc condiţiile menţionate mai sus vor fi prezentate primului-ministru de către secretarul general al Guvernului, în vederea înscrierii lor pe ordinea de zi a şedinţei de Guvern, cu cel puţin 2-3 zile înaintea şedinţei respective.Proiectele care nu corespund tuturor acestor cerinţe vor fi restituite organelor care le-au elaborat, în vederea refacerii acestora. +
Articolul 8(1) Propunerea unui act normativ care presupune, prin natura sa, reglementarea la nivel de lege, devine proiect de lege după însuşirea sa de către Guvern. … (2) Propunerea de act normativ care are ca obiect elaborarea unei hotărâri sau a unei ordonanţe a Guvernului devine, după caz, proiect de hotărâre sau de ordonanţa, după aprobarea de către primul-ministru a înscrierii acestei propuneri pe ordinea de zi a şedinţei de Guvern. … (3) După întocmirea ordinii de zi, copiile proiectelor de acte normative se transmit, prin grija Secretariatului General al Guvernului, tuturor membrilor Guvernului şi, după caz, invitaţilor sau altor persoane stabilite de primul-ministru. … (4) Secretariatul General al Guvernului va efectua, cu 1-2 zile înaintea şedinţei de Guvern, o ultima analiza a proiectelor, la care vor participa ministrul pentru relaţia cu Parlamentul, un secretar general adjunct al Guvernului, un consilier al primului-ministru, un secretar de stat din Ministerul Justiţiei, un secretar de stat din Ministerul Finanţelor, directorul Direcţiei analiza şi avizare juridică din cadrul Secretariatului General al Guvernului şi directorul Direcţiei legislaţie din cadrul Departamentului pentru Administraţie Publică Locală. … Dacă în urma acestei analize rezultă probleme de fond, acestea vor fi soluţionate de initiatori. Problemele de forma se vor rezolva pe loc, cu informarea iniţiatorului. +
Articolul 9Proiectele de hotărâri şi de ordonanţe însuşite de Guvern vor fi contrasemnate de miniştrii care au obligaţia punerii lor în executare, după care vor fi prezentate, spre semnare, primului-ministru, de către secretarul general al Guvernului. +
Articolul 10Proiectele de legi cu privire la care Guvernul a hotărît să-şi exercite dreptul de iniţiativa legislativă vor fi înaintate Parlamentului de către Secretariatul General al Guvernului, însoţite de hotărârea de adoptare şi expunerea de motive, semnate de primul-ministru. +
Articolul 11Hotărârile şi ordonanţele adoptate de Guvern se transmit spre publicare la Monitorul Oficial al României de către Secretariatul General al Guvernului. +
Articolul 12Lucrările documentare şi de fundamentare, variantele şi formele succesive ale propunerilor şi proiectelor de acte normative, precum şi originalul actului normativ adoptat se păstrează la Secretariatul General al Guvernului, astfel încât să se asigure cunoaşterea întregului proces de elaborare a actului normativ respectiv. +
Articolul 13(1) Pe întregul parcurs al elaborării propunerilor şi proiectelor de acte normative este interzisă initiatorilor cît şi celor care avizează furnizarea în afară instituţiilor respective a unor date sau informaţii cu privire la actele normative respective. … (2) Proiectele de acte normative vor fi elaborate şi definitivate cu participarea nemijlocită a compartimentelor juridice din cadrul autorităţilor publice respective. … +
Articolul 14Periodic, ministerele, celelalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale, precum şi prefecturile vor analiza stadiul aplicării actelor normative din domeniul lor de activitate şi vor face propuneri temeinic justificate de adaptare a reglementărilor legale la cerinţele impuse de evoluţia vieţii economico-sociale. +
Capitolul 2Cu privire la ordinele şi instrucţiunile emise de conducătorii autorităţilor publice +
Articolul 15(1) Ordinele cu caracter normativ şi instrucţiunile se pot emite numai pe baza şi în executarea legilor şi a hotărîrilor Guvernului. … (2) Ordinele şi instrucţiunile se emit, de regula, atunci când printr-o dispoziţie legală se prevede aceasta, cu respectarea termenului stabilit în acest scop şi cu indicarea expresă a temeiului legal. … (3) Ordinele şi instrucţiunile vor fi elaborate cu consultarea compartimentelor de specialitate din cadrul autorităţii publice respective şi vor fi, în mod obligatoriu, avizate de compartimentul juridic propriu. Ele vor fi structurate potrivit prevederilor prezentei metodologii. … (4) Ordinele cu caracter normativ şi instrucţiunile se pot emite numai cu avizul Ministerului Justiţiei. … (5) Ordinele şi instrucţiunile se semnează numai de titularii autorităţilor publice emitente, respectiv de către miniştri şi prefecţi. … +
Articolul 16(1) Autorităţile publice vor reanaliza în termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei metodologii toate ordinele cu caracter normativ şi instrucţiunile emise, urmînd sa abroge pe cele care nu sunt conforme dispoziţiilor legale sau a căror aplicare nu mai este necesară. … Autorităţile publice vor inainta Ministerului Justiţiei şi Secretariatului General al Guvernului, în termen de 10 zile de la terminarea acţiunii, un tabel cuprinzând ordinele cu caracter normativ şi instrucţiunile rămase în vigoare.(2) Ordinele cu caracter normativ şi instrucţiunile se vor comunică, de către autoritatea publică emitenta, Ministerului Justiţiei şi Secretariatului General al Guvernului. … Ministerul Justiţiei va sesiza autoritatea publică emitenta şi, respectiv, Guvernul, în cazul în care ordinele cu caracter normativ sau instrucţiunile nu respecta, în totalitate, reglementările legale în vigoare.(3) Autoritatea publică emitenta va transmite spre publicare la Monitorul Oficial al României, Partea I, toate ordinele cu caracter normativ şi instrucţiunile emise. … (4) Prefecturile vor publică ordinele emise în monitoarele oficiale ale judeţelor respective, potrivit reglementărilor în vigoare. … –––––––