HOTĂRÎREA nr. 319 din 11 iunie 1992 ***Republicată

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 11/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: GUVERN
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 231 din 24 septembrie 1993
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREPUBLICA PEHG 319 11/06/1992
ActulCONTINE PENORMA (R) 11/06/1992
ActulREPUBLICA PENORMA 11/06/1992
ActulREFERIRE LALEGE 82 24/12/1991 ART. 2
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 107
ART. 9REFERIRE LALEGE 32 12/11/1968
ANEXA 1REFERIRE LAHG 768 20/11/1992
 Nu exista acte care fac referire la acest act

privind dotarea şi utilizarea de către agenţii economici a balantelor cu afisaj electronic şi a aparatelor de marcat electronice



În temeiul art. 107 alin.(2) din Constituţia României şi în vederea asigurării exactitatii datelor contabile cerute de art. 2 din Legea contabilităţii nr. 82/1991, Guvernul României hotărăşte: + 
Articolul 1În vederea asigurării protecţiei intereselor consumatorilor şi a combaterii evaziunii fiscale, agenţii economici de pe teritoriul României sunt obligaţi sa utilizeze aparate de marcat electronice, cu ajutorul cărora se emite bon pentru client, în cazul vinzarilor de bunuri şi al prestărilor de servicii către populaţie, inclusiv schimburi valutare.Se exceptează de la prevederile prezentului articol agenţii economici care desfăşoară activităţile specificate în anexa nr. 1.
 + 
Articolul 2Încasarea oricărei sume de la client pentru vânzările de bunuri şi prestările de servicii se dovedeşte de către agenţii economici numai prin registrul de casa emis de aparatul de marcat electronic, cu excepţiile prevăzute de art. 1 alin.2.În cazul defectării aparatului de marcat electronic, până la repunerea în stare de funcţionare, în locul eliberării bonului, toate tranzacţiile se noteaza într-un registru de casa de muncă, cu pagini numerotate, fără ştersături şi spaţii neutilizate, iar pentru clienţi se emite bon de mina pe formular tipizat.
 + 
Articolul 3Agenţii economici care desfăşoară activităţi de comerţ şi efectuează, vânzarea cu amănuntul a produselor sunt obligaţi sa utilizeze balante electronice, care să afiseze simultan masa cântărită, preţul unitar şi suma totală de plată corespunzătoare, în condiţiile prevăzute de prezenta hotărâre.Se exceptează de la prevederile acestui articol agenţii economici care desfăşoară activităţile enumerate în anexa nr. 2.Agenţii economici care nu îşi îndeplinesc obligaţia legală de a se dota cu balante electronice pot să-şi vinda produsele numai preambalate şi sigilate, cu înscrierea cantităţii (masa neta), a preţului unitar şi a valorii corespunzătoare.
 + 
Articolul 4Ministerul Comerţului, Ministerul Industriilor, Ministerul Finanţelor şi Biroul Roman de Metrologie Legală sunt autorizate sa adapteze listele activităţilor exceptate de la prevederile prezentei hotărâri (anexele nr. 1 şi 2) prin ordin comun, care se va publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
 + 
Articolul 5Distribuirea şi utilizarea pe teritoriului României a aparatelor de marcat electronice şi a balantelor electronice sunt reglementate prin normele metodologice prevăzute în anexa nr. 3.
 + 
Articolul 6Agenţii economici prevăzuţi la art. 1 şi 3 din prezenta hotărâre, care au realizat venituri totale sub 10 mil. lei/an, sunt obligaţi sa utilizeze aparate de marcat electronice şi balante electronice începând cu 1 iulie 1994.Agenţii economici prevăzuţi la alineatul precedent sunt obligaţi, până la dotarea cu aparate de marcat electronice, sa emita pentru toate tranzacţiile bon de mina pe formular tipizat, pentru clienţi.
 + 
Articolul 7Preţurile de vînzare cu amănuntul către populaţie se vor rotunji la leu, în minus pentru fracţiunile până la 50 de bani inclusiv, respectiv în plus, în cazul în care fracţiunile depăşesc 50 de bani.
 + 
Articolul 8Constituie contravenţie următoarele fapte, dacă nu sunt săvârşite în astfel de condiţii încât, potrivit legii penale, să fie considerate infracţiuni:1. distribuirea şi utilizarea balantelor electronice şi a aparatelor de marcat electronice în alte condiţii decît cele prevăzute în normele metodologice din anexa nr. 3.2. neintroducerea în termenele prevăzute de prezenta hotărâre a aparatelor de marcat electronice sau a balantelor cu afisaj electronic;3. încasarea oricărei sume de la client, fără a-i preda acestuia bonul emis de aparatul de marcat electronic;4. defectarea intenţionată de către utilizatori, ori prepuşii acestora, a aparatelor de marcat electronice, a balantelor cu afisaj electronic, în scopul eludarii dispoziţiilor art. 1 şi art. 3 din prezenta hotărâre;5. nesesizarea în scris, în orice mod, a societăţii de service în termen de 24 de ore, indiferent de cauza defectării, pentru repunerea în stare de funcţionare a aparatelor de marcat electronice şi a balantelor cu afisaj electronic.
 + 
Articolul 9Contravenţiile prevăzute la art. 8 pct. 1 şi 2 se sancţionează cu amendă de la 100000 lei la 300000 lei, iar în caz de repetare, cu ridicarea autorizaţiei de funcţionare; cele prevăzute la pct.3 şi 5, cu amendă de la 20000 lei la 50000 lei şi cele prevăzute la pct. 4, cu amendă de la 300000 lei la 500000 lei.Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor se fac de organele de specialitate ale Ministerului Comerţului, Ministerului Economiei şi Finanţelor şi aparatului sau teritorial, ale poliţiei şi ale inspecţiei metrologice de stat.Contravenţiilor prevăzute la art. 8 le sunt aplicabile dispoziţiile Legii nr. 32/1968 privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor.
 + 
Articolul 10Anexele nr. 1, 2 şi 3 fac parte integrantă din prezenta hotărâre.
 + 
Articolul 11Prezenta hotărâre intră în vigoare pe data publicării în Monitorul Oficial al României.
 + 
Anexa 1LISTA activităţilor care se exceptează de la obligaţia de a utiliza aparate de marcat electronice 1. Comerţul ambulant, exercita pe bază de autorizaţie, în zone publice ori la domiciliul cumpărătorului, precum şi vânzările prin automate comerciale şi sifonarii.2. Vânzările de ziare şi reviste prin distribuitori specializaţi.3. Vânzările de pine şi produse de panificatie, lapte şi produse lactate, prin magazine sau raioane specializate.4. Transportul de produse, pe bază de bilete sau abonamente, precum şi cu metroul şi cu taximetrele.5. Vânzările de bunuri şi prestările de servicii către populaţie pe bază de documente cu nominalizarea clientului, prevăzute în Hotărârea Guvernului nr. 768/1992.6. Activităţile în care încasările se realizează pe baza se bonuri cu valoare fixa (bilete de acces la spectacole, muzee, expoziţii, tîrguri şi oboare, grădini zoologice şi botanice,biblioteci, locuri de parcare pentru autovehicule şi altele similare). NOTĂ:Activităţile de la poziţiile 1, 2 şi 3 se exceptează şi de la emiterea de bon de mina pe formular tipizat.
 + 
Anexa 2LISTA activităţilor care se exceptează de la obligaţia de a utiliza aparate de marcat electronice 1. Cintarirea unor mase mai mari de 50 kg.2. Cintarirea medicamentelor pentru prepararea retetelor în farmacii.3. Cintarirea metalelor şi a pietrelor preţioase.4. Cintarirea scrisorilor la serviciile poştale.5. Vînzarea cu amănuntul a produselor în pieţe, tîrguri, oboare (zone publice).
 + 
Anexa 3NORME METODOLOGICEprivind distribuirea şi utilizarea, de către agenţii economici, a aparatelor de marcat electronice şi a balantelor electronice 1. a) Aparatul de marcat electronic )A.M.E. este un calculator specializat în înregistrarea valorii tranzacţiilor efectuate, vinzari sau servicii, într-o formă adecvată specificului acestor tranzacţii. De acea, aparatul are variante specifice pentru:– comerţul cu amănuntul sau prestati de servicii;– alimentaţia publică;– industria hoteliera;– schimbul valutar;Specializarea menţionată mai sus consta în aceea ca, faţă de un calculator de uz general, A.M.E., indiferent de domeniul de utilizare, poseda:– un afisaj dublu, pentru operator şi pentru client, pe care apar valorile introduse, precum şi operaţiunile efectuate;– o tastatura cu funcţii specifice operaţiunilor de înregistrare a tranzacţiilor încheiate;– un sistem de imprimare, care asigura tipărirea bonului şi a unei benzi de control, în care se înregistrează toate tranzacţiile efectuate. Sistemul de imprimare a benzii de control trebuie să aibă un dispozitiv special pentru colectarea benzii tipărite sub forma de role de hirtie;– posibilitatea tipăririi unui raport X, de vizualizare a totalurilor tranzacţiilor efectuate, de la ultima golire a A.M.E. şi până în momentul raportului;– posibilitatea de golire (ştergere a registrelor interne) cu tipărirea în prealabil a unui raport Z, care conţine totalurile înregistrate, în acel moment, în aparat;– posibilitatea de calcul automat a valorii T.V.A. datorate ca urmare a tranzacţiilor efectuate, pentru minimum doua niveluri de taxa;– posibilitatea de calcul automat al valorilor totale supuse regimului de impozitare;– posibilitatea de înregistrare separată a plăţilor făcute din casa sau a sumelor introduse în casa, din alte surse decît din vinzari, cu evidentierea lor separată în raporturi;– posibilitatea de corectare a valorilor introduse în timpul unei tranzacţii, cu gestionarea separată a tuturor acestor valori;– posibilitatea de anulare (VOID) a unei tranzacţii greşit înregistrate, dar în regim special şi cu totalizarea separată a tuturor acestor valori;– un bloc de chei pentru stabilirea regimului de lucru şi a drepturilor de acces la registrele interne ale aparatului.b) Caracteristici tehnico-functionale minimeÎn tabelul care urmează sunt prezentate caracteristicile tehnico-functionale minime obligatorii:

       
  Nr. crt. Caracteristica Valoarea
  1. Afişaj casier DA
  2. Afişaj client DA
  3. Înălţime minimă cifră afişaj 7 mm
  4. Număr minim cifre:  
    – introducere de valori 7
    – totalizare 8
    – total general care nu se şterge 10
  5. Imprimantă bon DA
  6. Imprimantă registru DA
  7. Înălţime minimă cifră imprimantă 2,5 mm
  8. Concordanţa imprimării bon/registru DA
  9. Imposibilitatea imprimării separate bon sau registru DA
  10. Blocarea funcţionării în absenţa suportului pentru imprimarea bonului sau registrului DA
  11. Imposibilitatea ştergerii sau modificării numărului consecutiv de goliri şi a totalului general DA
  12. Imposibilitatea înregistrării de valori care să aibă ca efect depăşirea capacităţii registrelor interne, cu excepţia totalului general DA
  13. Imposibilitatea programării aparatului în alte situaţii decât după golire DA
  14. Semnalizarea oricărei secvenţe incorecte de tastare fără blocarea aparatului sau perturbarea funcţionării aparatului DA
  15. Acumulator tampon care asigură păstrarea informaţiilor, fără alimentarea casei – minim 700 ore
  16. Număr minim de operatori 2
  17. Informaţii minime în bonul pentru client:  
    – denumire agent economic DA
    – cod fiscal agent economic DA
    – cod raion emitent DA
    – cod/denumire produs DA
    – încasări parţiale şi totale DA
    – numărul curent al bonului DA
    – data emiterii bonului DA
    – taxa pe valoarea adăugată calculată la total bon DA
  18. Informaţiile minime în banca de control:  
    a) în regim de înregistrare:  
    – informaţiile din bonul pentru client, cu excepţia denumirii şi a codului fiscal ale agentului economic DA
    b) în regim de închidere:  
    – totaluri încasări pe grupe DA
    – total încasări DA
    – total T.V.A. DA
    – total corecţii şi anulări DA
    – total sume introduse şi scoase din sertar DA
    – numărul bonurilor emise DA
    – numărul progresiv al aducerilor la zero DA
    – total general care nu se şterge DA

2. Sunt aparate de marcat electronice, în sensul dispoziţiilor art. 1 şi 3 din hotărâre, casele de marcat electronice şi casele concentratoare.Casele de marcat electronice sunt aparate de marcat electronice care funcţionează automat, chiar dacă nu sunt conectate la alte sisteme.Casele concentratoare sunt aparate de marcat electronice care, pe lângă funcţiile caselor de marcat, pot accepta introducerea de date de la alte dispozitive (balante electronice, cititoare de coduri de bare, cititoare de cărţi de credit, alte case de marcat) sau pot fi conectate la sisteme de calcul de nivel superior.3. Pe teritoriul României nu este permisă decît distribuirea şi utilizarea de aparate de marcat electronice pentru care distribuitorul a obţinut, în prealabil, avizul de conformitate cu cerinţele impuse de prezentele norme, din partea unui organism desemnat de Ministerul Comerţului şi Ministerul Industriilor. Distribuitorii de aparate de marcat electronice sunt obligaţi sa însoţească fiecare aparat vîndut cu o copie, autentificată cu ştampila şi semnatura proprie, a avizului emis de organismul sus-menţionat.Utilizatorii de astfel de aparate sunt obligaţi sa păstreze în buna stare aceste avize şi să le prezinte, la cerere, organelor de control.4. Agenţii economici care utilizează aparate de marcat electronice sunt obligaţi sa conserve registrele de casa, emise de aceste aparate, pe timpul prevăzut de legislaţia în vigoare.5. Balantele electronice, în sensul art. 3 din hotărâre, sunt balantele care permit afişarea simultană, pe dispozitivele electronice, a masei cintarite a preţului unitar şi a valorii totale corespunzătoare şi care pot fi echipate sau nu cu dispozitiv de imprimare şi emitere a bonului. Înregistrarea valorii marcate se face obligatoriu pe casa de marcat, în condiţiile prezentei hotărâri.6. Balantele electronice trebuie să asigure, pentru client, afişarea vizibila a masei produsului cintarit, în unităţi de masa legale, a preţului unitar exprimat în lei/unitate de masa şi a valorii totale în lei.7. Distribuitorul de balante electronice este obligat, în conformitate cu prevederile legislaţiei metrologice în vigoare, să solicite Biroului Roman de Metrologie Legală aprobarea de model pentru fabricatia sau importul acestor mijloace de măsurare.8. Agenţii economici care achiziţionează balante electronice, fabricate în ţara sau din import, au obligaţia sa verifice existenta marcii metrologice de mode, a marcii de verificare metrologica, precum şi a buletinului de verificare în termen de valabilitate.9. Agenţii economici care deţin şi utilizează balante electronice au obligaţia să le exploateze corect, să le declare la organele teritoriale ale Biroului Roman de Metrologie Legală pentru luarea în evidenta şi să solicite verificarea metrologica periodică la termenele scadente, conform normelor în vigoare,sau ori de cîte ori au dubii cu privire la corectitudinea măsurătorilor efectuate.10. Distribuitorul de aparate de marcat electronice şi balante cu afisaj electronic este obligat să asigure service-ul în garanţie şi postgaranţie, precum şi materialele consumabile specifice, pe întreg teritoriul României, în conformitate cu durata de viaţa normata comunicată de producător pentru respectiva clasa de aparate. ––––––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x