Informatii Document
Emitent: GUVERN
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 102 din 25 august 1990
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act | |
Nu exista actiuni induse de acest act | |
Nu exista acte referite de acest act | |
Acte care fac referire la acest act: | |
privind modernizarea reţelei de drumuri existente şi construcţia de autostrăzi în România
Guvernul României hotărăşte: +
Articolul 1Se aprobă programul naţional de modernizare a drumurilor şi construcţia de autostrăzi, prevăzut în anexa *) la prezenta hotărîre. +
Articolul 2Beneficiarul de investiţii al lucrărilor de modernizare a drumurilor şi construcţiilor de autostrăzi este Ministerul Lucrărilor Publice, Transporturilor şi Amenajării Teritoriului, prin Administraţia naţionala a drumurilor. +
Articolul 3Documentaţiile tehnice necesare lucrărilor de modernizare a drumurilor şi construcţiilor de autostrăzi vor fi elaborate de Institutul de proiectari transporturi auto, navale şi aeriene, din subordinea Ministerului Lucrărilor Publice, Transporturilor şi Amenajării Teritoriului, cu respectarea reglementărilor privind avizarea documentaţiilor.La elaborarea proiectelor, Institutul de proiectari transporturi auto, navale şi aeriene poate colabora şi cu alte institute de specialitate din ţara şi străinătate, inclusiv cu institute de consulting. +
Articolul 4Execuţia lucrărilor de construire a autostrazilor şi de modernizare a drumurilor se poate realiza prin:– regii autonome şi societăţi comerciale specializate în construcţii de drumuri şi poduri din România;– asocieri de societăţi române şi firme străine pentru realizarea unuia sau mai multor loturi de lucrări;– societăţi comerciale mixte.Toate aceste categorii de unităţi de execuţie pot funcţiona şi cu asociere de capital român sau străin.Pentru lucrările de alta specialitate cum sînt: mutari sau protejari de instalaţii, conducte apa, canalizari, conducte petrol şi gaze, reţele telefonice şi electrice aeriene sau în cablu, irigaţii, alte instalaţii, execuţia se contractează cu unităţi de construcţii specializate din ţara sau din străinătate. +
Articolul 5Acordarea execuţiei unei lucrări se face de către stat prin Ministerul Lucrărilor Publice, Transporturilor şi Amenajării Teritoriului, de regula pe bază de licitaţie pentru fiecare lucrare în parte. În toate cazurile criteriul de acordare va fi cel economic.Statul român poate acorda execuţia şi exploatarea unor lucrări prin concesiune atunci cînd aceasta formula se impune din punct de vedere economic. +
Articolul 6Sursele de finanţare pot fi:– fonduri în lei acordate de statul român pe baza documentaţiei tehnice şi economice a fiecărei lucrări;– fonduri în valută provenite din credite de la B.I.R.D., B.E.R.D. şi alte bănci agreate de statul român;– fonduri în valută asigurate de societăţile străine cărora li se concesioneaza dreptul de execuţie şi exploatare;– fonduri în lei şi valuta ale societăţilor comerciale constituite în acest scop;– alte surse de finanţare agreate de statul român. +
Articolul 7Principala sursa de rambursare a capitalului investit pentru construcţia de autostrăzi şi drumuri expres va fi taxa de utilizare ce se instituie pe sectoare puse în funcţiune. Nivelurile taxelor de utilizare vor fi avizate de Ministerul Finanţelor. Orice modificare a taxelor se face la propunerea Ministerului Lucrărilor Publice, Transporturilor şi Amenajării Teritoriului şi, după caz, şi a societăţii căreia i s-a concesionat dreptul de exploatare, cu avizul Ministerului Finanţelor. +
Articolul 8Ministerul Finanţelor poate acorda scutiri de impozite pe beneficiu pe o perioadă de 2 ani de la data începerii realizării de venituri impozabile de către societăţile mixte sau cu capital străin. Pentru cota de beneficiu ce se investeste în concesiune cu participare românească, pentru un termen de cel puţin 5 ani, impozitul pe beneficiul respectiv se poate reduce cu 50% . +
Articolul 9Se va putea acorda concesionarilor, în condiţiile legii, posibilitatea reinvestirii unor părţi din beneficiile realizate în scopul construirii şi exploatării în lungul autostrazilor de servicii publice, care pot sa scurteze perioada de rambursare a capitalului investit, respectiv: moteluri, hoteluri, restaurante, staţii de parcare, staţii de benzina, ateliere de întreţinere, staţii de spalare şi altele asemenea. De asemenea, se acordă investitorilor străini posibilitatea să-şi transfere beneficiile din ţara, în condiţiile legii. +
Articolul 10Toate societăţile şi întreprinderile care participa la construcţia autostrazilor şi la modernizarea de drumuri sînt supuse controlului economic şi financiar conform prevederilor legale şi supravegherii tehnice de specialitate a Ministerului Lucrărilor Publice, Transporturilor şi Amenajării Teritoriului.Beneficiarul de investiţii prevăzut la art. 2 este în drept sa retragă concesiunea în cazul nerespectării prevederilor contractuale.Decizia de retragere a concesiunii da dreptul beneficiarului de a prelua în mod temporar rolul concesionarului, pînă la stabilirea unei soluţii definitive. +
Articolul 11Ocuparea terenurilor pentru modernizările de drumuri şi construcţiile de autostrăzi se va face în limita suprafeţelor minime necesare, conform legii. +
Articolul 12Ministerul Lucrărilor Publice, Transporturilor şi Amenajării Teritoriului este autorizat să facă investigaţii şi sa înceapă tratative cu societăţi străine în aplicarea prevederilor prezentei hotărîri.PRIM-MINISTRUPETRE ROMAN–––––––