pentru aprobarea Regulamentului privind procedurile de organizare a licitaţiilor, prezentarea ofertelor şi adjudecarea concesionarii, a conţinutului-cadru al studiului de oportunitate, al caietului de sarcini şi al contractului de concesiune pentru construirea şi exploatarea de tronsoane de cai de comunicaţie terestre – autostrăzi şi cai ferate
În temeiul art. 11, 13, 27, 33 şi 49 din Ordonanţa Guvernului nr. 30/1995 privind regimul de concesionare a construirii şi exploatării unor tronsoane de cai de comunicaţie terestre – autostrăzi şi cai ferate,Guvernul României hotărăşte: +
Articolul 1Se aprobă Regulamentul privind procedurile de organizare a licitaţiilor, prezentarea ofertelor şi adjudecarea concesionarii construirii şi exploatării de tronsoane de cai de comunicaţie terestre – autostrăzi şi cai ferate, prevăzut în anexa nr. 1. +
Articolul 2Se aprobă conţinutul-cadru al studiului de oportunitate, al caietului de sarcini şi al contractului de concesiune pentru construirea şi exploatarea de tronsoane de cai de comunicaţie terestre – autostrăzi şi cai ferate, potrivit anexelor nr. 2 a), 2 b), 3 a), 3 b) şi 4. +
Articolul 3Anexele nr. 1, 2 a), 2 b), 3 a), 3 b) şi 4 fac parte integrantă din prezenta hotărâre.PRIM-MINISTRUNICOLAE VACAROIUContrasemnează:Ministrul transporturilor,Aurel NovacMinistru de stat, ministrul finanţelor,Florin GeorgescuMinistrul lucrărilor publice şiamenajării teritoriului,Marin Cristea +
Anexa 1REGULAMENTprivind procedurile de organizare a licitaţiilor, prezentarea ofertelor şi adjudecarea concesionarii construirii şi exploatării de tronsoane de cai de comunicaţie terestre – autostrăzi şi cai ferate +
Capitolul 1Dispoziţii generale +
Articolul 1Prezentul regulament stabileşte cadrul organizatoric şi metodologia de organizare şi de desfăşurare a licitaţiilor şi de adjudecare a concesionarii construirii şi exploatării de tronsoane de cai de comunicaţie terestre – autostrăzi şi cai ferate. +
Articolul 2Regulamentul se aplică pentru concesionarile de infrastructuri de cai de comunicaţie terestre – autostrăzi şi cai ferate, având ca obiect:a) construirea, administrarea, exploatarea şi întreţinerea unor tronsoane noi sau aflate în execuţie şi neterminate; … b) modernizarea, dezvoltarea, exploatarea, administrarea şi întreţinerea unor tronsoane existente. … +
Articolul 3Pentru sistemul de licitaţie, oferte-adjudecare, se creează ofertanţilor condiţii egale de obţinere a concesiunii şi se asigura concedentului posibilitatea de a alege contractantul cel mai competitiv. +
Articolul 4Ministerul Transporturilor coordonează şi controlează respectarea normelor de organizare şi de desfăşurare a licitaţiilor şi adjudecarea concesiunii. +
Capitolul 2Organizarea licitaţiei +
Articolul 5Organizarea licitaţie se face pe baza hotărârii Guvernului de aprobare a concesionarii, a studiului de oportunitate şi a caietului de sarcini al concesiunii. +
Articolul 6Publicarea anunţului de licitaţie se face în Monitorul Oficial al României, în cotidianul Guvernului şi în publicaţii internaţionale de specialitate.Anunţurile publicate se fac cu minimum 60 de zile înainte de data limita stabilită pentru depunerea ofertei. +
Articolul 7Anunţul publicitar va cuprinde:a) obiectul licitaţiei, cu datele necesare privind natura şi amplasarea acestuia, denumirea şi adresa concedentului; … b) forma licitaţiei; … c) locul de unde şi data de la care se pot cumpara documentele licitaţiei; … d) costul documentelor licitaţiei şi numărul contului în care se face plata; … e) locul şi data limita de depunere a ofertelor; … f) locul, ziua şi ora desfăşurării licitaţiei; … g) garanţia de participare la licitaţie. … +
Articolul 8La licitaţie pot participa persoane juridice din ţara sau din străinătate care îndeplinesc condiţiile prevăzute la art. 25 şi 26 din Ordonanţa Guvernului nr. 30/1995, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 203 din 1 septembrie 1995. +
Articolul 9În vederea participării la licitaţie, ofertantul este obligat să depună o garanţie, stabilită de către concedent, cu acordul Ministerului Transporturilor.Garanţia de participare depusa se restituie ofertanţilor necâştigători ai licitaţiei.Garanţia de participare depusa se pierde în următoarele cazuri:– dacă ofertantul îşi retrage oferta în cursul duratei de valabilitate a acesteia;– în cazul ofertantului câştigător al licitaţiei, dacă acesta nu semnează contractul. +
Capitolul 3Comisia de licitaţie +
Articolul 10Pentru desfăşurarea corespunzătoare a activităţii de licitaţie, se instituie, prin ordin al ministrului transporturilor, comisia de licitaţie compusa din:– reprezentantul Ministerului Transporturilor, având calitatea de preşedinte;– reprezentantul Ministerului Finanţelor, membru;– reprezentantul Ministerului Lucrărilor Publice şi Amenajării Teritoriului, membru;– 4 sau 6 reprezentanţi ai concedentului, membri;– 2 specialişti de profil, membri.Secretarul comisiei va fi desemnat dintre reprezentanţii concedentului. +
Articolul 11Comisia de licitaţie asigura buna desfăşurare a procedurii de licitaţie şi are răspunderile prevăzute la art. 19 din Ordonanţa Guvernului nr. 30/1995.Onorariile membrilor comisiei de licitaţie, care nu sunt salariaţi ai concedentului, se stabilesc de către organul de conducere al acestuia. +
Capitolul 4Formele licitaţiei +
Articolul 12Acordarea concesiunii se face, după caz, prin:a) licitaţie publică deschisă fără preselecţie; … b) licitaţie publică deschisă cu preselecţie; … c) licitaţie publică restrînsa; … d) negociere directa. … +
Articolul 13Licitaţia publică deschisă fără preselecţie se organizează într-o singura etapa, la care poate participa un număr nelimitat de ofertanţi interni şi externi, care îndeplinesc condiţiile din documentele licitaţiei. +
Articolul 14Licitaţia publică deschisă cu preselecţie se organizează în doua etape distincte: în prima etapa participa toţi ofertanţii interesaţi, care răspund anunţului publicitar, iar în a doua etapa participa numai ofertanţii selecţionaţi de organizator în baza îndeplinirii condiţiilor stabilite la art. 29 din prezentul regulament.Analiza şi decizia în cazul procedurii de preselecţie se face, respectiv se ia, de către comisia de licitaţie.Organizatorul licitaţiei are obligaţia de a comunică tuturor ofertanţilor participanţi, în scris, rezultatul preselecţiei. +
Articolul 15Licitaţia publică restrînsa se organizează în următoarele cazuri:a) când interese strategice sau alte interese majore ale statului nu permit ţinerea unei licitaţii publice deschise; … b) când a existat o licitaţie publică deschisă anterioară, nefinalizată prin încheierea unui contract de concesiune. … +
Articolul 16Alegerea participanţilor la licitaţie în condiţiile art. 15 din prezentul regulament se face de către concedent, cu avizul Ministerului Transporturilor. În acest scop, concedentul va emite invitaţii de participare la licitaţie. +
Articolul 17Procedura negocierii directe se aplică în cazul în care la licitaţie s-a prezentat un singur ofertant, care îndeplineşte toate condiţiile de calificare şi criteriile de evaluare, conform documentelor licitaţiei.Procedura negocierii directe este realizată de către concedent.Adjudecarea concesiunii, potrivit procedurii prevăzute la alin. 1 de mai sus, se face în condiţiile prevăzute la art. 48, 49 şi 54-56 din prezentul regulament, care se aplică în mod corespunzător. +
Capitolul 5Documentele licitaţiei +
Articolul 18Concedentul va elabora documentele licitaţiei publice care vor cuprinde:a) informaţiile şi datele tehnico-economice privind obiectul licitaţiei; … b) programul de realizare a lucrărilor ce fac obiectul concesiunii; … c) caietul de sarcini al concesiunii; … d) instrucţiunile pentru ofertanţi privind desfăşurarea licitaţiei; … e) formularul de oferta şi perioada de valabilitate a acesteia; … f) proiectul de contract de concesiune; … g) specificăţiile tehnice privind execuţia lucrărilor; … h) fişele de informare ce urmează a fi completate şi semnate de către ofertanţi, în legătură cu: … – capacitatea tehnica de realizare a obiectului concesiunii;– capacitatea financiară;– experienta în realizarea obiectului concesiunii;– bonitatea;i) criteriile şi baremurile de evaluare a ofertelor; … j) modelul de scrisoare de garanţie bancară; … k) alte condiţii şi precizări privind elaborarea şi prezentarea ofertelor; … l) forma de constituire a garanţiei de participare la licitaţie. … Participanţii la licitaţie trebuie să prezinte o copie legalizată de pe certificatul de înmatriculare la Registrul comerţului sau un document echivalent care atesta forma juridică a persoanei juridice ofertante. +
Articolul 19Documentele licitaţiei se pun la dispoziţia ofertanţilor contra cost, de către organizatorul licitaţiei. +
Articolul 20Organizatorul licitaţiei este obligat sa comunice ofertanţilor în timp util orice modificare a documentelor licitaţiei. +
Capitolul 6Oferta +
Articolul 21Oferta reprezintă documentul întocmit de către participantul la licitaţie, care exprima angajamentul ferm al acestuia de a realiza obiectul concesiunii.Oferta este secreta şi se depune, în vederea participării la licitaţie, la organizatorul acesteia. +
Articolul 22Oferta este ferma şi are caracter definitiv şi obligatoriu în ceea ce priveşte conţinutul acesteia. +
Articolul 13Conţinutul ofertei trebuie să cuprindă cel puţin:– formularul de oferta şi perioada de valabilitate a acesteia;– proiectul de contract de concesiune;– fişele de informare privind: capacitatea tehnica şi organizatorică de realizare a obiectului concesiunii, capacitatea financiară, experienta în domeniu, bonitatea, alte condiţii şi precizări;– scrisoarea de garanţie bancară;– forma de constituire a garanţiei de participare la licitaţie;– conceptia privind modalitatea de exploatare şi întreţinere a lucrărilor;– credibilitatea şi calitatea programului financiar propus;– programul de eşalonare a execuţiei lucrărilor în concordanta cu sursele de finanţare;– capacitatea financiară de a asigura derularea concesiunii fără credite garantate de stat;– nivelul tarifelor de utilizare;– garanţii şi facilităţi care se cer a fi asigurate de stat;– durata concesiunii;– redeventa;– nivelul cheltuielilor destinate consultantului independent, care vor fi suportate de către concesionar;– conceptia referitoare la utilizarea pentru construcţie, exploatare şi întreţinere a forţei de muncă, a materialelor şi echipamentelor din România;– capacitatea şi experienta managerială. +
Articolul 24În cazul licitaţiei publice deschise fără preselecţie, al licitaţiei publice restrânse şi al negocierii directe, oferta trebuie să conţină şi criteriile prevăzute la art. 29 din prezentul regulament. +
Articolul 25Durata de valabilitate a ofertei se stabileşte de către concedent.La stabilirea duratei de valabilitate a ofertei, concedentul va avea în vedere o perioadă de timp necesară pentru: studierea şi compararea ofertelor; luarea deciziei de adjudecare; comunicarea deciziei de adjudecare; soluţionarea contestaţiilor; finalizarea negocierilor şi semnarea contractului de concesiune.În situaţii excepţionale, înainte de expirarea duratei iniţiale de valabilitate a ofertelor, concedentul poate să prelungească durata ofertei cu până la 30 de zile. Prelungirea duratei de valabilitate peste acest termen se va face cu acordul ofertanţilor. Solicitarea şi răspunsul se vor face în scris sau telegrafic. +
Articolul 26Ofertele se depun în conformitate cu instrucţiunile pentru ofertanţi, în doua exemplare, unul original şi o copie. +
Capitolul 7Procedura preselecţiei participanţilor la licitaţie +
Articolul 27La etapa de preselecţie participa persoanele juridice care au răspuns anunţului publicitar prin transmiterea documentelor necesare preselecţiei, în termenul stabilit de către concedent. +
Articolul 28Organizatorul licitaţiei pune la dispoziţia persoanelor juridice prevăzute la art. 27 din prezentul regulament informaţii tehnice şi economice cu privire la obiectul licitaţiei, precum şi documentul ce cuprinde criteriile de preselecţie în cadrul licitaţiei. +
Articolul 29Criteriile de preselecţie şi calificare a persoanelor juridice solicitante sunt următoarele:a) să aibă capacitate juridică de a fi parte în contractul de concesiune; … b) sa nu fie în stare de insolvabilitate; … c) împotriva lor sa nu fie declansata procedura de lichidare şi reorganizare judiciară; … d) să aibă experienta în activitatea de concesionare specifică obiectului concesiunii; … e) să-şi fi îndeplinit obligaţiile de plată a impozitelor şi taxelor legale; … f) capitalul social care va fi introdus ca un criteriu de calificare să fie exprimat printr-un plafon ce se va preciza în caietul de sarcini, funcţie de specificul fiecărei lucrări; … g) alte criterii în funcţie de specificul concesiunii, stabilite de concedent. … +
Articolul 30Neintrunirea uneia dintre condiţiile de preselecţie prevăzute la art. 29 din prezentul regulament exclude calificarea în etapa de licitaţie propriu-zisa.Organizatorul licitaţiei va comunică în scris participanţilor rezultatul preselecţiei în termen de maximum 30 de zile de la data stabilită de concedent pentru depunerea documentaţiei necesare preselecţiei. +
Articolul 31Organizatorul licitaţiei adresează participanţilor selecţionaţi invitaţia pentru participarea la licitaţie. +
Capitolul 8Desfăşurarea licitaţiei +
Articolul 32Participanţii la licitaţie, fie din ţara, fie din străinătate, îşi vor declara sediul, respectiv adresa, telefonul, faxul. +
Articolul 33Oferta se depune direct la concedent în termenul prevăzut în anunţul publicitar.Oferta se prezintă într-un plic sigilat pe care vor fi înscrise obiectul licitaţiei, numele/denumirea şi adresa/sediul concedentului.În interiorul acestui plic se vor afla:– garanţia de participare la licitaţie;– doua exemplare din oferta, închise şi sigilate în plicuri separate pe care se vor consemna "original" şi "copie".Pe plicurile interioare se vor înscrie numele/denumirea şi adresa/sediul ofertantului, telefonul şi faxul. Nu se admit oferte telefonice, telegrafice, telex sau telefax. +
Articolul 34În ziua stabilită pentru deschiderea ofertelor, ofertanţii vor prezenta, la începerea şedinţei, garanţia bancară de participare la licitaţie, dacă nu a fost expediată în plic sigilat. Garanţia respectiva este valabilă pentru o singura licitaţie. +
Articolul 35Deschiderea plicurilor exterioare se face în şedinţa publică de către comisia de licitaţie. Ofertanţilor care nu au prezentat garanţia de participare li se restituie oferta cu plicurile "original" şi "copie" nedeschise, fiind respinsi.Pentru ofertele admise, se deschide plicul cu inscripţia "original", celălalt raminind ca exemplar martor, nedeschis.Comisia de licitaţie verifica, din punct de vedere formal, existenta tuturor elementelor de licitaţie, semnate şi parafate.În cazul în care lipsesc unele elemente importante care nu modifica oferta, acestea vor fi solicitate ofertanţilor pentru a fi completate într-un termen stabilit de comisia de licitaţie.Preşedintele comisiei de licitaţie prezintă următoarele elemente esenţiale ale ofertei:– numele/denumirea ofertantului;– redeventa;– durata concesiunii;– termenul de punere în funcţie a investiţiei. +
Articolul 36Constatările comisiei de licitaţie din şedinţa publică vor fi consemnate pe bază de proces-verbal semnat de membrii acesteia şi de către reprezentanţii împuterniciţi ai ofertanţilor prezenţi. În cazul existenţei unor obiecţii din partea ofertanţilor, acestea se vor consemna, de asemenea, în procesul-verbal. +
Articolul 37După deschiderea plicurilor, comisia de licitaţie va proceda, în perioada următoare, la analiza şi evaluarea ofertelor prin punctaj. +
Articolul 38Principalele criterii de evaluare a ofertelor prin punctaj sunt:a) capacitatea tehnica şi organizatorică pentru realizarea lucrărilor la nivelul normelor româneşti şi internaţionale; … b) conceptia privind modalităţile de exploatare şi întreţinere a lucrărilor; … c) credibilitatea şi calitatea programului financiar propus, care cuprinde: … – evaluarea costurilor de construcţie;– evaluarea costurilor de exploatare şi întreţinere;– surse şi condiţii de finanţare;– redeventa;d) programul de eşalonare a execuţiei lucrărilor în concordanta cu sursele de finanţare; … e) capacitatea financiară de a asigura derularea concesiunii fără credite garantate de stat; … f) nivelul tarifelor de utilizare; … g) garanţii şi facilităţi care se cer a fi asigurate de stat; … h) durata concesiunii; … i) conceptia referitoare la utilizarea, pentru construcţie, exploatare şi întreţinere, a forţei de muncă, materialelor şi echipamentelor din România; … j) capacitatea şi experienta managerială. … Baremul de punctaj al criteriilor de evaluare a ofertelor se stabileşte, în funcţie de obiectul concesiunii, de către concedent, cu acordul Ministerului Transporturilor şi se va înscrie în caietul de sarcini. +
Articolul 39Ofertele pentru care s-au transmis notificări de retragere, ofertele întârziate sau ofertele care nu prezintă garanţia de participare la licitaţie se vor înapoia ofertanţilor respectivi, nedeschise. +
Articolul 40Pe toată perioada desfăşurării licitaţiei, comisia de licitaţie va asigura confidenţialitatea lucrărilor. +
Articolul 41Orice încercare a unui ofertant de a influenţa comisia de licitaţie în procesul de examinare, evaluare şi comparare a ofertelor, cît şi în luarea deciziei cu privire la adjudecarea concesiunii, poate avea ca rezultat respingerea ofertei respective. +
Articolul 42Comisia de licitaţie poate, atunci când considera necesar, să solicite ofertanţilor precizări sau clarificări la oferta facuta, pentru a putea fi considerată corespunzătoare.Comisia de licitaţie va respinge ofertele care nu sunt întocmite în conformitate cu prevederile documentelor licitaţiei sau la care nu s-au adus cele solicitate la alin. 1. +
Capitolul 9Calificarea ofertanţilor +
Articolul 43Comisia de licitaţie va evalua calificarea ofertanţilor în conformitate cu criteriile prevăzute la art. 29 din prezentul regulament. +
Articolul 44Comisia de licitaţie va putea cere participanţilor la licitaţie, fără a aduce atingere dreptului acestora de a-şi proteja proprietatea intelectuală sau secretele comerciale, furnizarea şi a altor documente doveditoare sau a oricăror informaţii considerate utile. +
Articolul 45Comisia de licitaţie poate descalifica un ofertant pe parcursul desfăşurării licitaţiei în cazul în care descoperă ca informaţia pe baza căreia s-a făcut calificarea acestuia a fost falsa sau inexactă. +
Articolul 46Calitatea de ofertant calificat nu echivaleaza cu calitatea de ofertant câştigător.Ofertanţilor care nu îndeplinesc condiţiile de calificare, concedentul le va comunică în scris motivele respingerii şi le va restitui garanţia de participare la licitaţie. +
Capitolul 10Adjudecarea concesiunii +
Articolul 47Pe baza analizei, evaluării şi comparării ofertelor participanţilor calificaţi, comisia de licitaţie desemnează ofertantul câştigător, potrivit criteriilor şi punctajului prevăzute la art. 38 din prezentul regulament. +
Articolul 48În situaţia în care se prezintă o singura oferta, aceasta poate fi declarata acceptată de către comisia de licitaţie, dacă întruneşte condiţiile de calificare şi criteriile de evaluare, aplicindu-se procedura negocierii directe. +
Articolul 49Comisia de licitaţie emite o hotărâre de adjudecare a concesiunii în cinci exemplare; un exemplar pentru concedent, un exemplar pentru Ministerul Transporturilor, un exemplar pentru Ministerul Finanţelor, un exemplar pentru Ministerul Lucrărilor Publice şi Amenajării Teritoriului şi un exemplar la dispoziţia comisiei de licitaţie, pentru evidenta.Hotărârea de adjudecare a concesiunii este valabilă, dacă întruneşte votul a cel puţin 2/3 din numărul membrilor comisiei de licitaţie, în care se vor include în mod obligatoriu doua voturi din cele trei ale reprezentanţilor Ministerului Transporturilor, Ministerului Finanţelor şi Ministerului Lucrărilor Publice şi Amenajării Teritoriului, desemnaţi în comisia de licitaţie potrivit legii. +
Articolul 50După adoptarea hotărârii de adjudecare, organizatorul licitaţiei o va anunta imediat atât ofertantului câştigător cît şi celor necâştigători, telegrafic, prin telex sau telefax, precum şi printr-o scrisoare recomandată cu confirmare de primire, semnată de concedent. +
Articolul 51Garanţia de participare la licitaţie pentru ofertanţii necâştigători se restituie acestora după semnarea contractului de concesiune cu ofertantul câştigător sau cel mult la expirarea perioadei de valabilitate a ofertelor. +
Articolul 52Pentru motive întemeiate, ofertanţii necâştigători au dreptul la contestaţie. Termenul de contestaţie este de 7 zile de la data comunicării rezultatului licitaţiei.Contestaţia se soluţionează potrivit art. 30 din Ordonanţa Guvernului nr. 30/1995. +
Articolul 53În situaţia anulării licitaţiei, organizatorul acesteia comunică hotărârea, în scris, tuturor participanţilor şi înapoiază garanţiile pentru ofertele prezentate. În acest caz, se poate organiza o noua licitaţie. +
Articolul 54Pe baza hotărârii de adjudecare, concedentul notifica cîştigătorului licitaţiei, printr-o scrisoare de acceptare a ofertei, invitaţia de a încheia contractul de concesiune în termenul de valabilitate a ofertei. +
Articolul 55În situaţia în care nu se încheie contractul de concesiune cu ofertantul câştigător, din culpa acestuia, pierde garanţia de participare la licitaţie, iar comisia de licitaţie poate declara câştigător al licitaţiei pe ofertantul situat pe locul următor. +
Articolul 56Ofertantul câştigător este obligat, înainte de semnarea contractului de concesiune, sa constituie garanţia de buna execuţie a acestuia prevăzută în caietul de sarcini. +
Anexa 2a)ELEMENTELE PRINCIPALEale studiului de oportunitate pentru concesionarea de autostrăzi1. Date privind persoana juridică cu funcţie de concedent:1.1 Denumire şi sediu1.2 Actul de înfiinţare1.3 Forma juridică de organizare1.4 Obiectul de activitate.2. Date privind obiectul concesiunii:2.1 Obiectul concesiunii:2.1.1 Construcţia, administrarea, exploatarea şi întreţinerea unor tronsoane noi sau aflate în execuţie şi neterminate2.1.2 Modernizarea, dezvoltarea, exploatarea, administrarea şi întreţinerea unor tronsoane existente2.2 Descrierea obiectului concesiunii:2.2.1 Amplasament. Descriere2.2.2 Caracteristicile tehnice ale obiectului concesiunii2.2.3 Principalele volume de lucrări necesare realizării obiectului concesiunii2.2.4 Prezentarea situaţiei terenurilor care vor fi ocupate definitiv, potrivit legislaţiei în vigoare. Estimarea suprafeţelor necesare, natura juridică a proprietăţii şi evaluarea costului terenului după natura şi categoria lui. Valoarea despăgubirilor pentru terenurile ce urmează a fi expropriate2.2.5 Analiza de impact asupra mediului2.2.6 Costul estimat al lucrărilor care fac obiectul concesiunii2.2.7 Propuneri de soluţii în conformitate cu restricţiile impuse de legislaţia română în vigoare:– Planuri la scara 1:25000 – 1:5000– Profil longitudinal la scara 1:25000 – 1:5000– Planuri generale ale spaţiilor de odihnă, servicii şi altele– Soluţii constructive pentru lucrări de arta (poduri, pasaje etc.)– Alte detalii pentru lucrări2.3 Inventarul bunurilor care se pun la dispoziţia concesionarului de către concedent (terenuri, studii, proiecte, construcţii, instalaţii, echipamente, utilaje etc.)Descrierea bunurilorValoarea acestor bunuri.3. Titlul juridic al deţinerii obiectului concesiunii4. Analiza preliminară a fezabilitatii economice şi financiare:4.1 Date estimative privind traficul rutier pe reţeaua de drumuri situata pe culoarul autostrazilor care fac obiectul concesiunii.4.1.1 Traficul atras pe autostrada.4.1.2 Structura traficului.4.1.3 Dinamica traficului.4.2 Perceperea tarifelor de utilizareNivelul tarifelor prevăzute pe tipuri de autovehicule şi încasări previzionate4.3 Elemente privind determinarea redeventei4.4 Modalităţi de plată a redeventei4.5 Durata de recuperare a investiţiei4.6 Analiza economică şi financiară4.7 Durata propusă a concesiunii.5. Justificarea economico-socială a investiţiei:5.1 Ocuparea forţei de muncă:– pentru execuţia lucrărilor– pentru exploatare5.2 Dezvoltarea de activităţi economice:– pentru execuţie (materiale, materii prime, echipamente etc.)– în timpul exploatării:* activităţi comerciale* activităţi turistice* altele asemenea5.3 Efecte economice:– reducerea efortului bugetar– reducerea distantelor de transport– reducerea cheltuielilor de exploatare a vehiculelor– economia de timp– valoarea investiţiei care rămâne în patrimoniul statului.6. Alte date şi elemente de luat în considerare în ceea ce priveşte oportunitatea concesionarii. +
Anexa 2b)ELEMENTELE PRINCIPALEale studiului de oportunitate pentru concesionarea unor tronsoane de cale ferată1. Date privind persoana juridică cu funcţie de concedent:1.1 Denumire şi sediu1.2 Actul de înfiinţare1.3 Forma juridică de organizare1.4 Obiectul de activitate.2. Date privind obiectul concesiunii;2.1 Obiectul concesiunii:2.1.1 Construcţia, administrarea, exploatarea şi întreţinerea unor tronsoane de cale ferată noi sau aflate în execuţie şi neterminate2.1.2 Modernizarea, dezvoltarea, exploatarea, administrarea şi întreţinerea unor tronsoane de cale ferată existente.Pot face obiectul concesiunii, potrivit convenţiei părţilor, şi activităţile economice accesorii care vor fi organizate de către concesionar2.2 Descrierea obiectului concesiunii;2.2.1 Amplasament (localizarea geografică, administrativă etc.)Descriere2.2.2 Prezentarea situaţiei terenurilor care vor fi ocupate definitiv, potrivit legislaţiei în vigoare:– Estimarea suprafeţelor necesare– Categoria terenurilor– Natura juridică a proprietăţii şi evaluarea costului terenului după natura şi categoria lui– Valoarea despăgubirilor pentru terenurile care urmează a fi expropriate2.2.3 Inventarul bunurilor care se pun la dispoziţia concesionarului de către concedent (terenuri, studii, proiecte, construcţii, instalaţii, utilităţi, dotări, utilaje etc.)Descrierea bunurilorValoarea acestor bunuri2.2.4 Caracteristicile tehnice ale obiectului concesiunii (conform normelor specifice interne sau necesare de realizat la nivelul normelor europene, cît şi a celor internaţionale la care România a aderat sau este parte)2.2.5 Principalele cantităţi şi volume de lucrări necesare realizării obiectului concesiunii.2.2.6 Costul estimat al lucrărilor ce fac obiectul concesiunii2.2.7 Analiza de impact asupra mediului2.2.8 Propuneri de soluţii în conformitate cu restricţiile impuse de legislaţia română în vigoare:– Planuri de amplasare la scara 1:25000 – 1:5000– Plan general la scara 1:1000– Profiluri longitudinale la scara 1:25000 – 1:5000– Planuri generale ale spaţiilor de odihnă, servicii şi altele– Soluţii constructive (poduri, tuneluri, consolidări etc.)– Alte piese desenate (planuri, secţiuni de arhitectura etc.).3. Titlul juridic al deţinerii obiectului concesiunii4. Analiza preliminară a fezabilitatii economice şi financiare:4.1. Date estimative privind traficul feroviar pe tronsoanele de cale ferată care fac obiectul concesiunii privind:4.1.1 Estimarea traficului4.1.2 Structura traficului4.1.3 Dinamica traficului4.2 Perceperea tarifelor4.3 Nivelul tarifelor şi al încasării previzionate4.4 Analiza economică şi financiară4.5 Durata de recuperare a investiţiilor4.6 Elemente privind determinarea redeventei4.7 Modalităţi de plată a redeventei4.8 Durata propusă a concesiunii.5. Justificarea economico-socială a concesiunii:5.1 Ocuparea forţei de muncă privind:– proiectarea– execuţia lucrărilor– exploatarea caii ferate5.2 Dezvoltarea de activităţi economice privind:– execuţia (materiale, materii prime, echipamente etc.);– exploatarea:* activităţi comerciale* activităţi turistice* altele asemenea5.3 Efecte economice privind:– valoarea investiţiei care rămâne în patrimoniul concedentului– reducerea efortului bugetar– reducerea distantelor de transport– reducerea cheltuielilor de exploatare– reducerea timpului de parcurs.6. Alte date şi elemente de luat în considerare în ceea ce priveşte oportunitatea concesionarii. +
Anexa 3a)CONŢINUTUL – CADRUal caietului de sarcini pentru concesionarea de autostrăzi +
Capitolul 1Obiectul concesiunii1. Obiectul concesiunii2. Descrierea obiectului concesiunii3. Caracteristicile generale ale lucrărilor4. Elaborarea şi aprobarea proiectelor:– elaborarea studiilor şi a proiectelor se asigura de către concesionar pe cheltuiala acestuia;– concedentul pune la dispoziţia concesionarului toate studiile şi proiectele elaborate până la data semnării contractului de concesiune;– în concordanta cu programul general de execuţie, anexa la contractul de concesiune, concesionarul întocmeşte graficul de elaborare a studiilor şi a proiectelor, care va fi aprobat de concedent în baza raportului întocmit de către consultantul independent;– elaborarea studiilor şi a proiectelor se va face conform prevederilor legale din România şi vor fi aprobate de către concedent;– concedentul va fi reprezentat, în relaţiile cu concesionarul, prin consultant independent, care, în baza contractului de consultanţa încheiat cu acesta, urmăreşte, verifica şi avizează graficele şi documentaţiile mai sus menţionate;– contractul de consultanţa se va încheia pe bază de licitaţie. Lista consultantilor participanţi la licitaţie va fi agreată şi de către concesionar;– valoarea contractului de consultanţa va fi inclusă în montajul financiar al concesiunii. +
Capitolul 2Construcţia autostrazilor1. Terenurile necesare realizării obiectului concesiunii:– suprafeţele de teren care sunt ocupate definitiv pentru realizarea obiectului concesiunii sunt în proprietatea publică a statului. Acestea vor fi dobîndite de către concedent pe cheltuiala sa, în conformitate cu prevederile legale, şi vor fi puse la dispoziţia concesionarului pe durata concesiunii;– concesionarul va suporta cheltuielile aferente suprafeţelor de teren necesare, care sunt ocupate temporar.2. Execuţia lucrărilor:– angajarea execuţiei lucrărilor se face de către concesionar, în condiţiile prevăzute de lege;– pentru execuţia lucrărilor se vor încheia contracte cu agenţi economici de profil, persoane juridice române sau străine;– se vor respecta prevederile specificatiilor tehnice, aprobate de către concedent;– concedentul, prin consultant, îşi rezerva dreptul de control şi verificare a execuţiei lucrărilor, prin efectuarea de încercări şi teste, pe tot parcursul execuţiei. Concesionarul are obligaţia sa furnizeze concedentului toate detaliile şi instrumentatia necesară.3. Programul de execuţie a lucrărilor;– programul general de execuţie a lucrărilor care fac obiectul concesiunii se întocmeşte de către concesionar şi se aproba de concedent ca şi eventualele modificări.4. Punerea în exploatare a autostrazilor:– recepţia lucrărilor se va efectua de către o comisie numita de concesionar, din care vor face parte şi reprezentanţi desemnaţi de concedent;– punerea în exploatare a unui tronson de autostrada se face după ce o comisie numita de către Ministerul Transporturilor, din care fac parte şi reprezentanţi ai concesionarului, verifica şi consemnează îndeplinirea tuturor condiţiilor şi a reglementărilor tehnice în vigoare cu privire la confortul şi siguranţa circulaţiei rutiere.5. Lucrări suplimentare:– execuţia unor lucrări suplimentare se face cu acordul concedentului; atunci când lucrările suplimentare sunt solicitate de către concedent, se vor stabili şi sursele de finanţare.6. Drepturile şi obligaţiile concesionarului:– concesionarul se bucura de toate drepturile oferite de legea română pentru agenţii economici;– concesionarul are obligaţia să respecte legile române pe toată durata concesiunii, în toate acţiunile pe care le întreprinde pentru realizarea contractului;– concesionarul nu va putea instraina activele concesiunii şi nici nu le va putea folosi în afară scopului concesiunii.7. Cheltuieli în sarcina concesionarului:– toate cheltuielile necesare proiectării, construcţiei, exploatării şi întreţinerii autostrazilor ce fac obiectul contractului de concesiune.8. Exploatarea construcţiilor şi instalaţiilor:– concesionarul are obligaţia să asigure continuitatea traficului rutier, în condiţii de confort şi securitate şi sa menţină toate lucrările şi instalaţiile în buna stare de funcţionare, conform prevederilor regulamentului de exploatare a autostrazilor, aprobat de concedent;– concesionarul poate asigura serviciile pentru utilizatori (alimentare cu carburanţi, service auto, moteluri, restaurante, activităţi comerciale etc.), în spaţiile de odihnă şi servicii care vor fi definite în contract.9. Reglementări şi măsuri de poliţie rutiera:– concesionarul trebuie să se conformeze tuturor prevederilor legale, privind controlul traficului rutier şi al securităţii utilizatorilor autostrazii.10 Întreruperi şi restrictii de circulaţie:– concesionarul are obligaţia de a lua toate măsurile în vederea semnalizarii şi dirijarii traficului rutier, atunci când intervin perturbatii generate de execuţia unor lucrări de întreţinere, exploatare sau de alte cauze de forta majoră.11. Obligaţii cu privire la asigurarea serviciilor publice:– concesionarul se va conformă prevederilor legale privind asigurarea exerciţiului funcţiunii organelor de poliţie, pompieri, salvare, protecţie civilă, apărare naţionala şi altele asemenea;– concesionarul va asigura paza şi protecţia tuturor obiectivelor, prin angajaţi proprii sau prin servicii contractate cu societăţi specializate. +
Capitolul 3Regimul financiar al concesiunii1. Evaluarea costurilor de realizare a obiectului concesiunii2. Surse de finanţare:– proprii ale concesionarului;– credite interne sau externe angajate de concesionar;– alte surse.3. Garanţii ale statului:– evidentierea resurselor financiare care angajează garanţia statului, planificate pe durata concesiunii.4. Regimul garanţiei de buna execuţie a concesionarului5. Bunuri care se pun la dispoziţia concesionarului:– inventarul şi valoarea lucrărilor şi bunurilor existente, care se pun la dispoziţia concesionarului de către concedent pe durata concesiunii.6. Facilităţi acordate de stat:– facilităţi asigurate de stat în favoarea concesionarului, potrivit reglementărilor în vigoare;– acoperirea diferenţelor de tarif de la bugetul de stat în situaţiile în care din anumite considerente statul impune tarife de exploatare care sunt sub nivelul celor convenite potrivit prevederilor contractuale.7. Rambursarea creditelor8. Tarife de utilizare:– modalitatea de stabilire a nivelului tarifelor pentru utilizarea autostrazilor;– tarifele se stabilesc diferenţiat pe tipuri de autovehicule, pe km parcurs;– condiţii privind regimul de modificare a tarifelor.9. Perceperea tarifelor pentru utilizare:– se va preciza sistemul adoptat pentru perceperea tarifelor pe diferite secţiuni de autostrada şi modalităţile tehnice utilizate în acest scop.10. Scutiri de plată a tarifelor de utilizare:– se vor preciza activităţile pentru care vehiculele respective sunt exceptate de la plata tarifelor de utilizare.11. Exploatarea instalaţiilor anexe:– concesionarul poate asigura serviciile pentru utilizatori în spaţiile de odihnă şi servicii special amenajate, direct sau prin închiriere, cu respectarea normelor legale.12. Cheltuieli pentru consultanţa:– concesionarul va vărsa periodic în contul concedentului sumele stabilite cu titlu de cheltuieli pentru consultantul independent.Cuantumul acestor cheltuieli se va stabili prin contractul de concesiune. Modalitatea de plată a consultantei se va stabili prin contractul de consultanţa încheiat de către concedent.13. Impozite, taxe şi alte venituri datorate bugetului de stat:– concesionarii au obligaţia sa suporte plata impozitelor şi a altor venituri datorate bugetului de stat, prevăzute de legislaţia română, beneficiind, la cerere, de toate facilităţile, respectiv de scutirile, exceptarile sau reducerile temporare prevăzute de Ordonanţa Guvernului nr. 30/1995 sau de alte reglementări legale, inclusiv de cele instituite prin Legea nr. 35/1991, republicată, în cazul în care concesionarii sunt investitori străini.14. Bilanţuri anuale:– societatea comercială concesionara va întocmi bilanţuri contabile conform reglementărilor legale din România, care vor fi puse la dispoziţia concedentului.15. Modalităţi de stabilire a redeventei – elemente de calcul care stau la baza stabilirii redeventei şi modalităţi de plată 16. Echilibrul economic al concesiunii:– concedentul şi concesionarul vor stabili, într-o anexa la contractul de concesiune, un număr de parametri cu pondere însemnată în montajul financiar de care este condiţionat echilibrul economic al concesiunii. În ipoteza în care modificarea unuia dintre aceşti parametri va afecta direct echilibrul economic al concesiunii, concedentul se angajează să contribuie la menţinerea acestui echilibru, în limitele care se vor stabili prin contract. +
Capitolul 4Durata concesiuniiDurata maxima a concesiunii este cea stabilită prin studiul de oportunitate, aprobat de Guvernul României. +
Capitolul 5Raspunderi-sancţiuni1. Nerespectarea de către concesionar a clauzelor contractuale atrage răspunderea pentru dezdăunare şi aplicarea de penalităţi contractuale.2. Prevederile pct. 1 se aplică deopotrivă şi în cazul nerespectării clauzelor contractuale de către concedent.3. Concesionarul este obligat la penalităţi în caz de întârziere a punerii în funcţiune a lucrărilor, de neplata a redeventei şi în alte situaţii stabilite prin contractul de concesiune.4. Concedentul datorează penalităţi în situaţia nepunerii la dispoziţia concesionarului, în termenul convenit, a terenurilor şi în alte situaţii stabilite prin contractul de concesiune. +
Capitolul 6Încetarea concesiunii1. La expirarea concesiunii, terenurile, construcţiile, instalaţiile şi celelalte bunuri mobile şi imobile aferente concesiunii revin în deplina proprietate publică a statului, reprezentat prin concedent. Acestea vor fi predate în stare buna de funcţionare şi libere de orice sarcini.2. Concedentul va analiza, cu cel puţin 2 ani înaintea expirării duratei concesiunii, starea tehnica a lucrărilor, instalaţiilor şi echipamentelor şi va stabili măsurile ce se impun a fi luate de către concesionar în vederea predării în buna stare a obiectului concesiunii.3. Concedentul are dreptul sa achizitioneze, pe bază de contract, materialele aprovizionate şi alte bunuri care nu au făcut obiectul concesiunii; acestea se vor conveni între părţi, la preţuri negociate sau stabilite de un expert neutru.4. În funcţie de situaţii specifice, părţile vor stabili şi alte obligaţii în legătură cu preluarea concesiunii. +
Capitolul 7Decăderea din drepturi a concesionarului1. Decăderea din drepturi a concesionarului echivaleaza cu retragerea concesiunii şi are drept consecinţa încetarea contractului de concesiune din culpa concesionarului.2. Decăderea din drepturi se pronunţa de către instanţa de judecată.3. Aceasta sancţiune se aplică în cazul când concesionarul:a) ignora sistematic prevederile contractului de concesiune; … b) abandoneaza sau întrerupe activităţile legate de realizarea obiectului concesiunii; … c) alte situaţii care conduc la nerealizarea obiectului concesiunii. … 4. În situaţiile prevăzute la pct. 3, concedentul va transmite o somaţie scrisă concesionarului, cu menţionarea situaţiilor care pot conduce la decăderea sa din drepturi. Prin somaţie se va acorda un termen pentru înlăturarea deficienţelor. În cazul în care situaţiile se menţin şi după expirarea acestui termen, se va sesiza instanţa de judecată.5. Decăderea din drepturi a concesionarului conduce la încetarea de drept a contractului de concesiune şi obliga pe concesionar la acoperirea tuturor prejudiciilor suportate de concedent. +
Capitolul 8Substituirea concesionarului1. Înainte de sesizarea instanţei de judecată pentru decăderea din drepturi a concesionarului, concedentul este obligat sa anunţe finantatorii lucrării în vederea exercitării dreptului de a decide invocarea beneficiului substituirii concesionarului.2. Finantatorii vor comunică concedentului intenţia lor ferma de a constitui o persoană juridică substitutoare, care va trebui sa posede capacitate financiară şi tehnica suficienta pentru a continua concesiunea.3. Concedentul este obligat ca, în termen de doua luni de la notificarea persoanei juridice substitutoare, sa comunice confirmarea sa sau motivele respingerii. Lipsa comunicării prezuma confirmarea tacită a substituirii.4. De la data confirmării exprese sau tacite a substituirii, unitatea substitutoare se bucura de totalitatea drepturilor şi îşi asuma totalitatea obligaţiilor aferente concesiunii. +
Capitolul 9Renunţarea la concesiune.1. Concesionarul poate renunţa la concesiune în cazul imposibilităţii de a realiza obiectul concesiunii din motive obiective.2. Motivatia renunţării la concesiune va fi analizata de o comisie numita de concedent, formată din specialişti de profil ai acestuia şi ai altor autorităţi legale competente.În cazul în care nu se va ajunge la un acord, se va sesiza instanţa de judecată.3. Concesionarul poate renunţa la concesiune şi în cazul în care concedentul nu-şi respecta obligaţiile de îndeplinirea cărora este condiţionată executarea contractului de concesiune.Prevederile pct. 2 alin. 2 sunt deopotrivă aplicabile şi în aceasta situaţie.4. În cazul renunţării la concesiune, partea în culpa este obligată la acoperirea prejudiciilor create.5. În cazul exercitării dreptului concesionarului de renunţare la concesiune în condiţiile pct. 3, concedentul va acorda acestuia o sumă pentru acoperirea costurilor lucrărilor şi a celorlalte cheltuieli suportate de concesionar. +
Capitolul 10Răscumpărarea concesiunii1. Concedentul are posibilitatea, cu un preaviz de un an, de a rascumpara concesiunea după epuizarea a 2/3 din durata acesteia.2. Răscumpărarea concesiunii se face când interese majore ale statului o impun şi se aproba prin hotărâre a Guvernului României.3. Concedentul se va substitui concesionarului în drepturi şi obligaţii faţă de terţi.4. Concesionarul va transfera concedentului totalitatea creanţelor şi datoriilor legate de concesiune.5. Concesionarul are dreptul la o indemnizaţie de răscumpărare calculată pe baza mediei profiturilor exploatării pe ultimii 5 ani. Aceasta se stabileşte pe baza unei expertize acceptate de părţi, iar în caz de dezacord, părţile se vor adresa instanţei de judecată.6. Indemnizaţia se calculează în funcţie de perioada rămasă până la expirarea concesiunii, stabilită potrivit contractului de concesiune. +
Capitolul 11Subconcesionarea1. Subconcesionarea obiectului concesiunii se poate face numai cu acordul părţilor, fiind supusă aprobării Guvernului României.2. Activităţile economice accesorii obiectului concesionarii pot fi subconcesionate cu acordul părţilor. +
Capitolul 12Alte dispoziţii1. Clauze referitoare la personal:– în activităţile de execuţie şi exploatare va fi folosită în general forta de muncă autohtona.2. Reclamaţii:– eventualele reclamaţii împotriva concesionarului sau a personalului acestuia pot fi adresate serviciilor de exploatare ale concesionarului, care vor fi înscrise în registre cu regim de document special, şi sunt puse la dispoziţia concedentului.3. Litigii:– litigiile derivate din contractul de concesiune, caietul de sarcini şi regulamentul de exploatare sunt de competenţa instanţelor judecătoreşti române sau a arbitrajului, potrivit legii române, în cazul când acestea nu sunt soluţionate pe cale amiabila între părţi.4. Alte obligaţii în raport cu obiectul concesiunii5. Caietul de sarcini cuprinde anexe care au, de asemenea, valoarea contractuală. +
Anexa 3b)CONŢINUTUL-CADRUal caietului de sarcini pentru concesionarea tronsoanelor de cale ferată +
Capitolul 1Obiectul concesiunii1. Denumirea obiectului concesiunii2. Descrierea obiectului concesiunii:– date necesare determinării obiectului concesiunii, în conformitate cu studiul de oportunitate, referitoare la situaţia actuala a acestuia, pentru cazurile avute în vederea concesionarii.3. Caracteristicile generale ale obiectului concesiunii:– menţionarea distinctă a normelor necesare, cum sunt: interne, europene şi internaţionale, la care România a aderat sau la care este parte. +
Capitolul 2Programul activităţilor ce urmează a fi executat de concesionar1. Activitate de proiectare:– concedentul pune la dispoziţia concesionarului toate studiile şi proiectele elaborate, avizele obţinute până la data semnării contractului de concesiune;– în concordanta cu programul general de execuţie, anexa la contractul de concesiune, concesionarul întocmeşte graficul de elaborare a studiilor şi a proiectelor, care va fi aprobat de concedent, în baza raportului întocmit de consultantul independent;– elaborarea studiilor şi proiectelor se va asigura de către concesionar pe cheltuiala acestuia, cu respectarea prevederilor legale din România în vigoare, şi vor fi aprobate de concedent;– concedentul va fi reprezentat în relaţiile cu concesionarul printr-un consultant independent care, în baza contractului încheiat cu acesta, urmăreşte, verifica şi avizează graficele şi documentaţiile mai sus menţionate. Contractul de consultanţa se va încheia pe bază de licitaţie. Lista participanţilor la licitaţie a consultantilor va fi agreată şi de concesionar. Valoarea contractului de consultanţa va fi inclusă în montajul financiar al concesiunii;– modificările privind documentaţia (trasee, amplasare, soluţii tehnice etc.), care vor fi convenite prin contract;– se descriu cerinţele tehnice în sarcina concesionarului, astfel încât acestea să poată fi verificate;– se menţionează normativele şi reglementările specifice caii ferate, obligatoriu de respectat de către concesionar, condiţii speciale (protecţia mediului, materiale cu regim special, condiţii de siguranţă în exploatare şi altele);– modificările sau derogarile privind soluţiile aprobate vor fi vizate de concedent.2. Activitatea de execuţie:– evidentierea terenurilor necesare realizării obiectului concesiunii privind suprafeţele de teren care se ocupa definitiv pentru realizarea obiectului concesiunii, ce sunt în proprietatea publică a statului. Acestea vor fi dobîndite de către concedent pe cheltuiala sa, în conformitate cu prevederile legale şi vor fi puse la dispoziţia concesionarului pe durata concesiunii;– concesionarul va asigura suprafeţele de teren care sunt ocupate temporar, pe cheltuiala sa;– în situaţia tronsoanelor de cale ferată începute şi neterminate, se menţionează lucrările rămase de executat, stadiul şi starea lor;– angajarea execuţiei lucrărilor se face de către concesionar, în condiţiile prevăzute de legea română;– pentru execuţia lucrărilor se vor încheia contracte cu agenţii economici de profil, persoane juridice române sau străine;– se vor respecta prevederile specificatiilor tehnice elaborate de concedent;– concedentul îşi rezerva dreptul de control şi de verificare a execuţiei lucrărilor privind respectarea proiectelor aprobate şi a normelor de calitate prin efectuarea de încercări şi teste pe tot parcursul execuţiei. În acest scop, concesionarul are obligaţia sa furnizeze concedentului toate detaliile, documentaţia şi instrumentatia necesare;– programul general de execuţie a lucrărilor care fac obiectul concesiunii se întocmeşte de către concesionar şi se aproba de către concedent. Eventualele modificări ale programului se analizează şi se aproba de către concedent;– execuţia unor lucrări suplimentare se face cu acordul concedentului, atunci când lucrările suplimentare sunt solicitate de concedent, stabilindu-se şi sursele de finanţare;– dacă este cazul, se precizează lucrările care nu se amortizeaza pe durata concesiunii şi regimul acestora.3. Punerea în exploatare:– recepţia lucrărilor executate se va efectua de către o comisie numita de concesionar, din care vor face parte şi reprezentanţi desemnaţi de concedent; – punerea în exploatare a unui tronson de cale ferată se face după ce o comisie numita de către Ministerul Transporturilor, din care fac parte şi reprezentanţi ai concesionarului, verifica şi consemnează îndeplinirea tuturor condiţiilor şi reglementărilor tehnice în vigoare cu privire la confortul şi siguranţa circulaţiei feroviare.4. Drepturile şi obligaţiile concesionarului:– concesionarul are obligaţia de a îndeplini serviciile rezultate din nevoile de apărare naţionala conform cerinţelor Ministerului Apărării Naţionale şi legislaţiei româneşti în vigoare;– concesionarul se bucura de toate drepturile oferite de legea română pentru agenţii economici;– concesionarul are obligaţia să respecte legile române pe toată durata concesiunii, în toate acţiunile pe care le întreprinde pentru realizarea contractului de concesiune;– concesionarul nu va putea instraina activele concesiunii şi nici nu le va putea folosi în afară scopului concesiunii;– concesionarul se va conformă prevederilor legale privind asigurarea exerciţiului funcţiunii organelor de poliţie, pompieri, salvare, protecţie civilă, apărare naţionala şi altele asemenea;– concesionarul va asigura paza şi protecţia tuturor obiectivelor, prin angajaţi proprii sau prin servicii contractate cu societăţi specializate.5. Activitatea de întreţinere şi exploatare:– concesionarul are obligaţia să asigure continuitatea traficului feroviar, în condiţii de confort, securitate şi siguranţa a circulaţiei feroviare, sa menţină toate lucrările şi instalaţiile în buna stare de funcţionare, conform prevederilor regulamentelor de exploatare a caii ferate aprobate de concedent;– concesionarul are obligaţia de a aplica normele, reglementările şi instructiile specifice căilor ferate române şi de a obţine licenta de exploatare de la Ministerul Transporturilor;– concesionarul are obligaţia să asigure toate serviciile pentru utilizatori (alimentare energie electrica, termica, apa etc.) în spaţiile de exploatare, de odihnă, precum şi servicii care vor fi definite în contractul de concesiune;– concesionarul trebuie să se conformeze prevederilor specifice privind controlul traficului feroviar şi ale normelor de siguranţă circulaţiei feroviare;– concesionarul are obligaţia de a lua toate măsurile în vederea semnalizarii şi dirijarii traficului feroviar, în situaţiile în care intervin perturbatii generate de execuţia unor lucrări de întreţinere, exploatare sau alte cauze de forta majoră. +
Capitolul 3Regimul financiar al concesiunii1. Costurile totale estimate privind realizarea obiectului concesiunii (proiectare, construcţie, exploatare, întreţinere etc.)2. Surse de finanţare:– proprii ale concesionarului;– credite interne sau externe angajate de concesionar;– alte surse.3. Garanţii:– se evidenţiază sursele financiare care angajează garanţia statului, programate pe durata concesiunii;– regimul garanţiei de buna execuţie.4. Inventarul, valoarea lucrărilor şi a bunurilor existente pe care concesionarul le pune la dispoziţia concedentului pe durata concesiunii5. Facilităţi acordate de stat:– facilităţi asigurate de stat în favoarea concesionarului;– acoperirea diferenţelor de tarif de la bugetul de stat în situaţiile în care, din anumite considerente, statul impune tarife de exploatare care sunt sub nivelul celor convenite potrivit procedurilor contractuale.6. Rambursarea creditelor7. Regimul de stabilire a tarifelor de utilizare:– modalităţi de stabilire a nivelului tarifelor pe km parcurs;– condiţii privind regimul de modificare a tarifelor;– sistemul adoptat pentru perceperea tarifelor pe tronsoane şi modalităţile utilizate în acest scop;– scutiri privind activităţile care sunt exceptate de la plata tarifelor de utilizare.8. Cheltuieli ale concesionarului privind asigurarea serviciilor pentru utilizatori în spaţiile de exploatare, odihna şi alte servicii, cu respectarea normelor legale.9. Concesionarul va transmite în contul concedentului valoarea stabilită cu titlu de cheltuieli pentru consultantul independent. Cuantumul acestor cheltuieli se va stabili prin contractul de concesiune.Modalitatea de plată a consultantei se va stabili prin contractul de consultanţa.10. Impozite, taxe şi alte venituri datorate bugetului de stat:– concesionarii au obligaţia sa suporte plata impozitelor şi a altor venituri datorate bugetului de stat prevăzute de legislaţia română, beneficiind, la cerere, de toate facilităţile, respectiv de scutirile, exceptarile sau reducerile temporare prevăzute de Ordonanţa Guvernului nr. 30/1995 sau de alte reglementări legale, inclusiv de cele instituite prin Legea nr. 35/1991, republicată, în cazul în care concesionarii sunt investitori români.11. Echilibrul economic al concesiunii:– concedentul şi concesionarul vor stabili, într-o anexa la contractul de concesiune, parametrii cu pondere însemnată în montajul financiar, care trebuie mentinuti pe durata concesiunii şi care condiţioneaza echilibrul economic al concesiunii;– în ipoteza în care modificarea unuia dintre aceşti parametri va afecta direct echilibrul economic al concesiunii, concedentul se angajează să contribuie la menţinerea acestui echilibru, în limitele care se vor stabili prin contractul de concesiune.12. Bilanţurile:– concesionarul va întocmi bilanţuri contabile conform reglementărilor legale din România, care vor fi puse la dispoziţia concedentului. +
Capitolul 4Redeventa– Elemente de calcul– Modalităţi de plată +
Capitolul 5Durata concesiuniiDurata maxima a concesiunii este cea stabilită prin studiul de oportunitate aprobat de Guvernul României.Reprezintă unul dintre criteriile principale de adjudecare a licitaţiei. +
Capitolul 6Raspunderi-sancţiuni1. Nerespectarea de către concesionar a clauzelor contractuale atrage răspunderea pentru dezdăunare şi aplicarea de penalităţi contractuale.2. Prevederile pct. 1 se aplică deopotrivă şi în cazul nerespectării clauzelor contractuale de către concedent.3. Concesionarul este obligat la penalităţi în caz de întârziere a punerii în funcţiune a lucrărilor, de neplata a redeventei şi în alte situaţii stabilite de părţi în contractul de concesiune.4. Concedentul datorează penalităţi în situaţia nepunerii la dispoziţia concesionarului, în termenul convenit, a terenurilor şi în alte situaţii stabilite prin contractul de concesiune. +
Capitolul 7Încetarea concesiunii1. La expirarea concesiunii, terenurile, construcţiile, instalaţiile şi celelalte bunuri mobile şi imobile aferente concesiunii revin în deplina proprietate publică a statului, reprezentat prin concedent. Acestea vor fi predate în stare buna de funcţionare şi libere de orice sarcini.2. Concedentul va analiza, cu cel puţin 2 ani înaintea expirării duratei concesiunii, starea tehnica a lucrărilor, instalaţiilor şi echipamentelor şi va stabili măsurile necesare a fi luate de concesionar în vederea predării în buna stare a obiectului concesiunii.3. Concedentul are dreptul sa achizitioneze, pe bază de contract, materialele aprovizionate şi alte bunuri care nu au făcut obiectul concesiunii; acestea se vor conveni între părţi, la preţuri negociate sau stabilite de către un expert neutru.4. În funcţie de situaţii specifice, părţile vor stabili şi alte obligaţii în legătură cu preluarea concesiunii. +
Capitolul 8Decăderea din drepturi a concesionarului1. Decăderea din drepturi a concesionarului echivaleaza cu retragerea concesiunii şi are drept consecinţa încetarea contractului de concesiune din culpa concesionarului.2. Decăderea din drepturi se pronunţa de către instanţa de judecată.3. Aceasta sancţiune se aplică în cazul când concesionarul ignora sistematic prevederile contractului, abandoneaza sau întrerupe activităţile legate de realizarea obiectului concesiunii, precum şi alte situaţii care conduc la nerealizarea obiectului concesiunii.4. În situaţiile prevăzute la pct. 3, concedentul va transmite o somaţie scrisă concesionarului, cu menţionarea situaţiilor care pot conduce la decăderea din drepturi. Prin somaţie se va acorda un termen pentru înlăturarea deficienţelor. În cazul în care situaţiile se menţin şi după expirarea acestui termen, se va sesiza instanţa de judecată.5. Decăderea din drepturi a concesionarului conduce la încetarea de drept a contractului de concesiune şi obliga pe concesionar la acoperirea tuturor prejudiciilor suportate de concedent. +
Capitolul 9Substituirea concesionarului1. Înainte de sesizarea instanţei de judecată pentru decăderea din drepturi a concesionarului, concedentul este obligat sa anunţe finantatorii lucrării în vederea exercitării dreptului de a decide invocarea beneficiului substituirii concesionarului.2. Finantatorii vor comunică concedentului intenţia lor ferma de a constitui persoana juridică substitutoare, care va trebui sa posede capacitatea financiară şi tehnica suficienta pentru a continua concesiunea.3. Concedentul este obligat ca în termen de doua luni de la notificarea persoanei juridice substitutoare sa comunice confirmarea sa, sau motivele respingerii. Lipsa comunicării prezuma confirmarea tacită a substituirii.4. De la data confirmării exprese sau tacite a substituirii, persoana juridică substitutoare se bucura de totalitatea drepturilor şi îşi asuma totalitatea obligaţiilor aferente concesiunii. +
Capitolul 10Renunţarea la concesiune1. Concesionarul poate renunţa la concesiune în cazul imposibilităţii realizării obiectului concesiunii din motive obiective.2. Motivatia renunţării la concesiune va fi analizata de o comisie numita de concedent, formată din specialişti de profil ai acestuia şi ai altor autorităţi legale competente.În cazul în care nu se va ajunge la un acord, se va sesiza instanţa de judecată.3. Concesionarul poate renunţa la concesiune şi în cazul în care concedentul nu îşi respecta obligaţiile de îndeplinirea cărora este condiţionată executarea contractului de concesiune.Prevederile pct. 2 alin. 2 sunt deopotrivă aplicabile şi în aceasta situaţie.4. În cazul renunţării la concesiune, partea în culpa este obligată la acoperirea prejudiciilor create.5. În cazul exercitării dreptului concesionarului de renunţare la concesiune în condiţiile pct. 3, concedentul va acorda acestuia o indemnizaţie pentru acoperirea costurilor lucrărilor şi a celorlalte cheltuieli suportate de concesionar. +
Capitolul 11Răscumpărarea concesiunii1. Concedentul are posibilitatea, cu un preaviz de un an, de a rascumpara concesiunea după epuizarea a 2/3 din durata acesteia.2. Răscumpărarea concesiunii se face când interese majore ale statului o impun şi se aproba prin hotărâre a Guvernului României.3. Concedentul se va substitui concesionarului în drepturi şi obligaţii faţă de terţi.4. Concesionarul va transfera concedentului totalitatea creanţelor şi datoriilor legate de concesiune.5. Concesionarul are dreptul la o indemnizaţie de răscumpărare calculată pe baza mediei profiturilor exploatării pe ultimii 5 ani. Aceasta se stabileşte pe baza unei expertize acceptate de părţi, iar în caz de dezacord, părţile se vor adresa instanţei de judecată.6. Indemnizaţia se calculează în funcţie de perioada rămasă până la expirarea concesiunii stabilite potrivit contractului de concesiune. +
Capitolul 12Subconcesionarea1. Subconcesionarea obiectului concesiunii se poate face numai cu acordul părţilor, fiind supusă aprobării Guvernului României.Activităţile economice accesorii obiectului concesionarii pot fi subconcesionate cu acordul părţilor. +
Capitolul 13Alte dispoziţii1. Clauze referitoare la personal:– concesionarul este obligat să respecte dispoziţiile legilor în vigoare, referitoare la personalul care lucrează în cadrul concedentului.În mod obligatoriu, se va prelua personalul existent şi se va menţine pe o perioadă minima, cu asigurarea salariului minim al concedentului;– se menţionează, de asemenea, obligativitatea respectării prevederilor legale în vigoare privind protecţia socială;– concesionarul are obligaţia de a contracta, de regula, lucrările de proiectare, execuţie, exploatare şi întreţinere cu agenţi economici de profil, persoane juridice române, precum şi de a folosi forta de muncă autohtona.2. Alte obligaţii în raport cu obiectul concesiunii3. Caietul de sarcini cuprinde anexe care au, de asemenea, valoare contractuală. +
Anexa 4CONTRACT-CADRU DE CONCESIUNEpentru autostrăzi şi tronsoane de cale feratăI. Părţile contractanteÎntre ………, forma juridică ……….., actul de înfiinţare ………., cu sediul în ……….., reprezentată prin ………., funcţia ………….., în calitate de concedent, care acţionează în numele statului român, pe de o parte, şi ………….., forma juridică ………….., actul de înfiinţare ……………, cu sediul în ……………, reprezentată prin ………., în calitate de concesionar, pe de altă parte,în temeiul Hotărârii Guvernului nr. ….. din …… şi al adjudecării la licitaţie a concesiunii,s-a încheiat prezentul contract de concesiune.II. Obiectul contractului +
Articolul 1Obiectul contractului este (după caz):a) construcţia şi exploatarea …. (tronsoane de autostrăzi-tronsoane de cai ferate) … b) modernizarea, dezvoltarea şi exploatarea …… (tronsoane de autostrăzi-tronsoane de cai ferate) … c) exploatarea ………. (tronsoane de autostrăzi-tronsoane de cai ferate) situat în ……………………………………………… … Obiectul concesiunii este detaliat în oferta adjudecată, anexa la contract. +
Articolul 2Predarea-primirea obiectului concesiunii se va consemna într-un proces-verbal ce se va anexa la prezentul contract.III. Elementele ofertei acceptate +
Articolul 3Elementele ofertei acceptate a concesionarului sunt următoarele:Durata concesionarii este de … ani, începând de la data semnării procesului-verbal de predare-primire, respectiv de la recepţia executării lucrărilor de investiţii, potrivit prevederilor caietului de sarcini.Preţul concesiunii este o redeventa valorică de …… anual, conform caietului de sarcini, şi se aplică începând cu data prevăzută în caietul de sarcini.Plata redeventei valorice se va face prin modalităţile convenite între părţi prin conturile:Contul concedentului nr. ……, deschis la Banca …..,Contul concesionarului nr. …., deschis la Banca ……Neplata redeventei sau plata cu întârziere a acesteia conduce la aplicarea următoarelor penalităţi …..(Se vor înscrie efectiv penalităţile).Cheltuieli pentru consultantul independent şi modalităţile de plată.Nivelul cheltuielilor de consultanţa se va stabili prin contractul de consultanţa, încheiat pe bază de licitaţie, potrivit caietului de sarcini.Neplata sau plata cu întârziere a acestor cheltuieli conduce la aplicarea următoarelor penalităţi ………………………IV. Obligaţiile părţilor +
Articolul 4Condiţiile concrete de execuţie, modernizare, dezvoltare (după caz) şi exploatare a tronsonului de ………. sunt cele prevăzute în oferta întocmită conform caietului de sarcini. +
Articolul 5Concesionarul se obliga sa administreze şi sa exploateze obiectul concesiunii cu diligenta maxima pentru a conserva şi a dezvolta valoarea acestuia pe toată durata contractului şi sa despăgubească pe concedent pentru pagubele produse din culpa sa, în condiţiile stabilite în caietul de sarcini. Obiectul concesionat cu toate instalaţiile, dependintele şi anexele lui vor fi restituite concedentului, la încetarea concesiunii, gratuit şi libere de orice sarcini.Concesionarul se obliga sa plătească redeventa în suma şi la termenele stabilite, precum şi valoarea contractului de consultanţa.Se interzice concesionarului de a ceda – parţial sau integral – obiectul concesiunii fără autorizarea concedentului şi a organelor abilitate potrivit legii. Subconcesionarea se face numai pe baza aprobării Guvernului, la propunerea Ministerului Transporturilor.Prin semnarea contractului, concesionarul confirma ca a luat act de toate condiţiile impuse de concedent prin caietul de sarcini şi prin anexele la contract şi le accepta integral. +
Articolul 6Concedentul îşi rezerva dreptul de control în activitatea concesionarului în următoarele sectoare: …..(Se vor indica sectoarele din sfera interesului concedentului.). Controlul privind respectarea de către concesionar a obligaţiilor rezultate din prezentul contract şi din celelalte documente ale concesiunii revine Ministerului Finanţelor şi Ministerului Transporturilor.Concesionarul se obliga sa pună la dispoziţia organelor de control toate evidentele şi informaţiile solicitate. +
Articolul 7Concedentul se obliga sa pună la dispoziţia concesionarului, la data începerii concesiunii, bunurile mobile şi imobile, conform celor stabilite prin caietul de sarcini, libere de orice sarcini.V. Regimul de stabilire a tarifelor +
Articolul 8Modul de stabilire a tarifelor (de utilizare a autostrazilor şi/sau de transport mărfuri şi călători) este cel prevăzut în caietul de sarcini.VI. Clauze referitoare la garanţii şi asigurări +
Articolul 9Valoarea garanţiei de buna execuţie a investiţiei, modul de constituire a acesteia şi modul de restituire după punerea în funcţiune. +
Articolul 10Valoarea garanţiei pentru realizarea contractului de concesiune, modul de constituire şi modul de restituire a acesteia după predarea obiectului concesiunii către concedent, după expirarea duratei de concesiune. +
Articolul 11Concesionarul va asigura bunurile concesionate şi investiţia realizată împotriva tuturor riscurilor.VII. Răspunderea contractuală +
Articolul 12Rezilierea contractului datorită nerespectării clauzelor contractuale sau a condiţiilor din caietul de sarcini prin:– nepunerea în funcţie a investiţiei până la un termen care poate reprezenta o întârziere cu maximum 50% faţă de durata contractată;– nerespectarea condiţiilor privind exploatarea şi întreţinerea;– neconstituirea garanţiilor în conformitate cu prevederile contractuale.Pentru nerespectarea obligaţiilor prevăzute în caietul de sarcini şi în contract, părţile datorează penalităţile convenite potrivit dispoziţiilor legale în vigoare.Daunele se plătesc în măsura în care nu sunt acoperite prin penalităţi plătite şi garanţii constituite.Forta majoră – condiţiile de aplicabilitate.VIII. Clauze privind încetarea concesiunii +
Articolul 13Încetarea concesiunii se face prin expirarea duratei acesteia. De asemenea, încetarea concesiunii se poate face prin răscumpărare, retragerea concesiunii şi renunţarea la concesiune. Condiţiile în care acestea pot avea loc sunt cele prevăzute în caietul de sarcini. +
Articolul 14Litigiile de orice fel decurgind din executarea prezentului contract de concesiune sunt de competenţa instanţelor judecătoreşti române sau arbitrajului, potrivit legii române.X. Alte cauze +
Articolul 15………………………………………………..XI. Dispoziţii finale +
Articolul 16Modificarea sau adaptarea contractului de concesiune se poate face cu acordul părţilor, cu excepţia clauzelor obligatorii prevăzute în caietul de sarcini. +
Articolul 17Contractul de concesiune nu se va încheia, ori, deşi încheiat, nu va produce efecte decît după constituirea de către concesionar a garanţiei de buna execuţie, prevăzută în caietul de sarcini. +
Articolul 18Anexele – caietul de sarcini, procesul-verbal de predare-primire, după caz anexa – clauze speciale, fac parte integrantă din contract. +
Articolul 19Prezentul contract de concesiune privind:……………………………………………………………….s-a încheiat în patru exemplare, cu valoare de original, cîte unul pentru fiecare parte contractantă şi cîte unul pentru organele de control prevăzute la art. 6.Data ……… Concedent, Concesionar,–––––-