HOTĂRÎRE Nr. 855 din 23 octombrie 1995

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 11/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: GUVERNUL
Publicat în: MONITORUL OFICIAL NR. 251 din 1 noiembrie 1995
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Actiuni suferite de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEHG 457 15/08/1997
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LALEGE 55 15/06/1995 ART. 22
ART. 3REFERIRE LAHG 476 01/07/1995 ART. 2
ART. 5REFERIRE LALEGE 58 14/08/1991 ART. 26
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEHG 457 15/08/1997

pentru aplicarea prevederilor art. 22 din Legea nr. 55/1995 cu privire la privatizarea societăţilor comerciale prestatoare de servicii pentru agricultura de tip „Agromec”, „Servagromec” şi „Agroservice”



În vederea aplicării în mod unitar a prevederilor art. 22 din Legea nr. 55/1995 pentru accelerarea procesului de privatizare,în temeiul art. 17 din aceeaşi lege,Guvernul României hotărăşte: + 
Articolul 1Se aprobă Normele metodologice cu privire la funcţionarea comisiilor sau, după caz, a subcomisiilor de evaluare şi la întocmirea rapoartelor de evaluare în vederea privatizării societăţilor comerciale prestatoare de servicii pentru agricultura, prevăzute în anexa la prezenta hotărâre.
 + 
Articolul 2(1) În termenul prevăzut la art. 4 alin. (1) din prezenta hotărâre, Ministerul Finanţelor, în colaborare cu Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei şi Fondul Proprietăţii de Stat vor elabora şi vor transmite în teritoriu instrucţiunile privind determinarea activului net ajustat.(2) În acelaşi termen, în aplicarea art. 22 alin. (3) din Legea nr. 55/1995, Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei, împreună cu Departamentul pentru Administraţie Publică Locală vor elabora un proiect de hotărâre pentru transferul şi concesionarea terenurilor neagricole.
 + 
Articolul 3În conformitate cu prevederile art. 2 alin. (2) din Hotărârea Guvernului nr. 476/1995, comisiile de evaluare sunt organizate şi îşi desfăşoară activitatea sub coordonarea şi supravegherea secretariatelor judeţene pentru urmărirea aplicării Legii nr. 55/1995.
 + 
Articolul 4(1) În termen de 15 zile de la data publicării prezentei hotărâri în Monitorul Oficial al României, instituţiile prevăzute la art. 22 alin. (1) din Legea nr. 55/1995 îşi numesc reprezentanţii în comisiile judeţene de evaluare, denumite în continuare comisii. În funcţie de situaţia existenta în judeţe, comisiile pot decide organizarea de subcomisii.(2) Numărul reprezentanţilor pe care fiecare dintre instituţiile abilitate îl nominalizeaza în comisii va fi în funcţie de specificul fiecărui judeţ, de numărul, structura şi dimensiunea societăţilor comerciale de tip "Agromec", "Servagromec" şi "Agroservice", astfel încât operaţiunile de evaluare să fie finalizate până la data de 15 noiembrie 1995 inclusiv.(3) Pentru problemele care fac obiectul activităţii comisiei, membrii acesteia sunt investiti cu autoritatea şi competenţa legală ale instituţiei care îi numeşte.(4) Comisia şi, acolo unde este cazul, subcomisiile sunt coordonate de reprezentanţi desemnaţi de prefectura.(5) Secretariatul fiecărei comisii este asigurat de către direcţia generală pentru agricultura şi alimentaţie judeteana.
 + 
Articolul 5(1) Cheltuielile de personal se suporta de către instituţiile cu care personalul implicat în activitatea comisiei are contract de muncă. Aceste cheltuieli includ diurna, cheltuielile de cazare, de deplasare, orele suplimentare, alte indemnizaţii sau stimulente legale, după caz.(2) Alte cheltuieli materiale privind activitatea comisiilor se suporta de către Fondul Proprietăţii de Stat, în temeiul art. 26 lit. d) din Legea nr. 58/1991.PRIM-MINISTRUNICOLAE VACAROIUContrasemnează:–––––Ministru de stat,preşedintele Consiliului pentru Coordonare, Strategie şi Reforma Economică,Mircea CoseaMinistru de stat,ministrul finanţelor,Florin Georgescup. Ministrul agriculturii şi alimentaţiei,Alexandru Lapusan,secretar de stat
 + 
Anexa 1NORME METODOLOGICEcu privire la funcţionarea comisiilor sau, după caz, a subcomisiilor de evaluare şi la întocmirea rapoartelor de evaluare în vederea privatizării societăţilor comerciale prestatoare de servicii pentru agricultura + 
Capitolul 1Funcţionarea comisiilor de evaluare + 
Articolul 1(1) Comisiile prevăzute la art. 22 alin. (1) din Legea nr. 55/1995, denumita în continuare lege, au următoarea componenta:– reprezentantul prefecturii, în calitate de preşedinte;– reprezentantul direcţiei generale a finanţelor publice şi controlului financiar de stat, în calitate de vicepreşedinte;– reprezentantul direcţiei generale pentru agricultura şi alimentaţie;– reprezentantul direcţiei teritoriale a Fondului Proprietăţii de Stat;– reprezentantul Fondului Proprietăţii Private (sau al filialei acestuia) căruia îi sunt arondate, în calitatea sa de acţionar, societăţile comerciale prestatoare de servicii pentru agricultura din judeţ.(2) În funcţie de specificul fiecărui judeţ, de numărul, structura şi dimensiunea fiecăreia dintre societăţile comerciale prestatoare de servicii pentru agricultura existente în judeţ, instituţiile abilitate vor nominaliza numărul corespunzător de specialişti, formind astfel subcomisii, fiecare în structura menţionată la alin. (1).(3) La solicitarea scrisă a preşedintelui comisiei, pentru desfăşurarea în bune condiţii a activităţii, instituţiile prevăzute de lege pot pune la dispoziţia comisiei şi un număr de 1-3 specialişti pentru perioade de cel mult 30 de zile, în condiţiile art. 3 pct. 1 şi ale notei la anexa nr. 2 din Hotărârea Guvernului nr. 476/1995.
 + 
Articolul 2Comisia poate funcţiona în prezenta a cel puţin trei dintre cei cinci membri, în următoarele condiţii:a) lucrările sunt conduse de către preşedinte sau, în absenta acestuia, de către vicepreşedinte;b) absenta unui membru al comisiei este justificată şi nu depăşeşte 5 zile lucrătoare; în caz contrar, instituţia care l-a numit ia măsuri de sancţionare sau de înlocuire, după caz;c) rapoartele de evaluare, devizele estimative şi documentele justificative ale cheltuielilor sunt însuşite prin semnatura proprie de către toţi membrii comisiei.
 + 
Articolul 3(1) Evidenta cheltuielilor materiale privind activitatea comisiei şi care se suporta de către Fondul Proprietăţii de Stat se tine de către direcţia teritorială a Fondului Proprietăţii de Stat. Aceasta pune la dispoziţia comisiei sau, după caz, a subcomisiilor fondurile corespunzătoare devizului estimativ, pentru o luna, insusit în condiţiile art. 2 lit. c), sub forma avansurilor spre decontare.(2) În termen de maximum 5 zile de la expirarea lunii calendaristice pentru care s-a acordat avansul spre decontare, preşedintele comisiei sau, după caz, al subcomisiei prezintă ordonatorului de avans documentele justificative pentru cheltuielile efectuate.
 + 
Articolul 4Comisia judeteana coordonează şi pregătirea privatizării societăţilor comerciale prestatoare de servicii pentru agricultura din judeţ, în condiţiile legii. În acest scop, îndeplineşte următoarele atribuţii principale:a) coordonează şi verifica publicitatea;b) îndrumă metodologic societăţile comerciale, pe producătorii deţinători de terenuri agricole şi celelalte categorii de persoane cu drept de preferinta la privatizare prevăzute de lege, precum şi alte părţi interesate;c) centralizează opţiunile exprimate de deţinătorii unui drept de preferinta, avizează asupra lor şi/sau le ia în considerare la întocmirea raportului de evaluare, după caz;d) întocmeşte raportul de evaluare pentru fiecare societate comercială prestatoare de servicii pentru agricultura, în vederea privatizării;e) recomanda pentru societăţile comerciale prestatoare de servicii pentru agricultura măsuri de reorganizare, restructurare sau reabilitare, incluzind divizari/fuziuni, vinzari de active sau mijloace fixe, ori modificarea obiectului de activitate, ţinând seama de situaţia specifică, actuala şi de perspectiva, de necesităţile şi opţiunile producătorilor agricoli menţionaţi la art. 7 alin. (5) din lege, precum şi de prioritatea privatizării societăţilor comerciale respective;f) verifica documentaţiile prezentate de societăţile comerciale prestatoare de servicii pentru agricultura în vederea privatizării şi, dacă este cazul, ia măsuri de completare, corectate sau modificate a acestora, în conformitate cu dispoziţiile legale aplicabile (îndeosebi ale hotărîrilor Guvernului nr. 945/1990, nr. 834/1991, nr. 26/1992, nr. 500/1994, cu modificările ulterioare) şi ale prezentelor norme.
 + 
Articolul 5Cu ocazia verificării documentaţiei privind terenurile aflate în patrimoniul sau în administrarea societăţii comerciale prestatoare de servicii pentru agricultura, comisia ia măsuri, în funcţie de situaţia concretă, pentru:a) eliberarea certificatelor de atestare a dreptului de proprietate asupra terenurilor, strict necesare activităţii, ţinând seama de rezultatul analizelor conform art. 4 lit. e) şi f);b) scoaterea din patrimoniu şi transferul, în condiţiile art. 22 alin. (3) din lege, al terenurilor neagricole care, în aprecierea comisiei, nu sunt strict necesare activităţii şi modificarea corespunzătoare a documentelor de evidenta, atestare şi înregistrare;c) transferul către administraţia publică locală al terenurilor neagricole cu situaţie juridică neclara şi concesionarea, cu avizul Ministerului Agriculturii şi Alimentaţiei, a celor necesare activităţii societăţii comerciale prestatoare de servicii pentru agricultura;d) clarificarea dacă este cazul, a regimului juridic al terenurilor aparţinând domeniului privat al statului, vizate de art. 6 alin. (2) din lege.În luarea deciziilor asupra acestor probleme, comisia va avea în vedere accelerarea privatizării societăţii comerciale respective.
 + 
Articolul 6Comisiile îşi încheie activitatea o dată cu:a) întocmirea, până cel mai tirziu la data de 15 noiembrie 1995, a rapoartelor de evaluare şi a documentaţiei pentru privatizarea societăţilor comerciale prestatoare de servicii pentru agricultura;b) elaborarea de recomandări cu privire la remiterea către societatea comercială a cotei de până la 60% din suma cuvenită Fondului Proprietăţii de Stat, conform art. 8 alin. (1) şi (2) din lege, cu privire la societăţile comerciale prestatoare de servicii pentru agricultura din judeţ, privatizate până la data de 19 iunie 1995; activitatea se va încheia la data de 15 decembrie 1995.
 + 
Capitolul 2Întocmirea rapoartelor de evaluare + 
Articolul 7Imediat după constituire, comisia ia măsuri de publicitate şi informare, coordonate la nivelul judeţului, pentru toate părţile interesate.Publicitatea şi informarea se asigura prin:a) afişare la sediul societăţilor comerciale respective, al primăriilor din localităţile de pe raza de activitate a societăţilor comerciale şi al instituţiilor reprezentate în comisiei;b) publicare în presa scrisă (cîte un cotidian de mare tiraj, de raspindire locală şi naţionala);c) alte mijloace de comunicare în masa cu audienta locală semnificativă;d) organizarea la secretariatul comisiei (direcţia generală pentru agricultura şi alimentaţie judeteana) a unui birou de relaţii cu publicul, inclusiv cu reprezentanţii societăţilor comerciale şi cu producătorii agricoli.
 + 
Articolul 8(1) Publicitatea şi informarea prevăzute la art. 7 lit. a), b) şi c) cuprind:a) lista societăţilor comerciale prestatoare de servicii pentru agricultura care se privatizează potrivit prezentelor norme, cuprinzând indicatorii economico-financiari de baza;b) eşalonarea în timp a activităţilor coordonate de comisie, conform art. 4 şi 5;c) temeiul legal, modul şi locul de adresare pentru cei interesaţi;d) alte informaţii specifice, la aprecierea comisiei.(2) Informarea prevăzută la art. 7 lit. d) conţine cel puţin: reglementările legale aplicabile, lista societăţilor comerciale, documentaţia de prezentare a societăţilor comerciale, situaţia economico-financiară a acestora pe bază de bilanţ, elementele specifice fiecărei societăţi comerciale cu privire la evaluare, divizare/fuziune şi/sau privatizare.
 + 
Articolul 9(1) Comisia solicita conducerii fiecărei societăţi comerciale prestatoare de servicii pentru agricultura toate informaţiile necesare pentru evaluare în condiţiile prezentelor norme.(2) În scopul elaborării corecte şi la termen a documentaţiei solicitate, comisia poate desemna, dintre membrii săi, sau preşedintele comisiei poate solicita instituţiilor reprezentate în comisiei unul sau mai mulţi specialişti, după caz, care să sprijine societatea comercială.(3) Documentaţia de privatizare privind fiecare societate comercială prestatoare de servicii pentru agricultura cuprinde:a) memorandumul de prezentare a societăţii comerciale, conform modelului prevăzut în anexa nr. 1.1 la Normele metodologice nr. 2/1994 pentru aplicarea Legii nr. 77/1994, publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 21 din 31 ianuarie 1995;b) activul net contabil determinat potrivit anexei nr. 1.2 la normele metodologice menţionate la lit. a), împreună cu balanţa de verificare a conturilor contabile sintetice şi situaţia patrimoniului – formular 02 – din luna precedenta;c) rulajul creditor al contului de capital social de la înfiinţarea societăţii comerciale, conform Legii nr. 15/1990, până la data întocmirii raportului de evaluare, cu explicarea fiecărei modificări înregistrate în debitul sau creditul contului de capital social, baza legală a acestor modificări şi actele doveditoare ale respectării procedurii legale pentru fiecare modificare (inclusiv cele privind aplicarea hotărîrilor Guvernului menţionate în art. 4 lit. f) şi cererile de menţiuni la Registrul comerţului, aferente);d) lista mijloacelor fixe amortizate integral care, dacă nu mai sunt necesare pentru activitatea proprie, se scot din funcţiune conform art. 24 din Legea nr. 15/1994 privind amortizarea capitalului imobilizat în active corporale şi necorporale;e) lista utilajelor neamortizate şi nefolosite pentru care se propune evaluarea în temeiul art. 22 din lege;f) lista activelor şi a mijloacelor fixe din dotare propuse pentru vînzare în temeiul art. 20 din lege;g) bilanţurile contabile încheiate pentru activitatea desfăşurată în ultimii 3 ani, inclusiv anul 1994;h) documentaţia întocmită conform Hotărârii Guvernului nr. 834/1991 privind terenurile aflate în patrimoniul sau în administrarea societăţii comerciale, atât cele pentru care a fost eliberat certificat de atestare a dreptului de proprietate, cît şi cele aflate într-una dintre situaţiile de competenţa a comisiei prevăzute la art. 5;i) listele de inventariere a mijloacelor fixe din patrimoniu care pot fi folosite, cu duratele de serviciu rămase, exprimate în ani;j) lista creanţelor de încasat, precum şi a celor incerte care pot fi scăzute din evidenta, potrivit legii;k) situaţia datoriilor neachitate de către societatea comercială, cu indicarea cauzelor neachitarii acestora;l) alte informaţii necesare comisiei pentru întocmirea raportului de evaluare şi a documentaţiei de privatizare.
 + 
Articolul 10(1) Concomitent cu întocmirea documentaţiei conform art. 9, comisia centralizează opţiunile, exprimate în scris, conform art. 4 lit. c). Pentru a fi luate în considerare, opţiunile scrise trebuie să cuprindă elementele necesare pentru identificarea persoanelor fizice sau a persoanelor juridice care le-au exprimat, inclusiv a reprezentanţilor acestora.(2) De asemenea, ca urmare a publicităţii prevăzute la art. 7 şi 8, comisia centralizează ofertele de cumpărare privind o societate comercială, secţii sau grupuri de secţii, ori alte subunitati care pot funcţiona în mod independent în înţelesul art. 53 din Legea nr. 58/1991, precum şi active sau mijloace fixe care pot face obiectul vinzarii în condiţiile art. 20 din lege.(3) Comisia nu va lua în considerare astfel de oferte, dacă nu cuprind: identitatea persoanei fizice sau a persoanei juridice interesate, obiectul ofertei, modalitatea şi condiţiile de plată, angajamente suplimentare (de exemplu investiţii noi, cu indicarea sursei de finanţare, menţinerea/diversificarea/dezvoltarea obiectului de activitate, locuri de muncă asigurate sau nou-create etc.).(4) Ofertele prevăzute la alin. (3) se depun, în scris, la sediul secretariatului comisiei sau al instituţiilor reprezentate în aceasta, în termenul indicat în anunţul publicitar, dar cu cel puţin 10 zile înaintea datei de 15 noiembrie 1995.
 + 
Articolul 11După întocmirea şi centralizarea documentelor, conform art. 9 şi 10, comisia le analizează, în cel mai scurt termen posibil, şi întocmeşte raportul de evaluare, pe care îl transmite, împreună cu dosarul complet privind fiecare societate comercială prestatoare de servicii pentru agricultura, Fondului Proprietăţii de Stat şi Fondului Proprietăţii Private – acţionar al societăţii comerciale – în vederea divizării/fuziunii şi/sau privatizării.Raportul de evaluare trebuie să cuprindă:a) documentele prevăzute la art. 9 alin. (3) lit. a), b), d), e), f) şi h);b) activul net ajustat de comisie în conformitate cu dispoziţiile art. 22 alin. (1) şi (3) din lege şi cu instrucţiunile privind determinarea activului net ajustat, care vor fi întocmite de către Ministerul Finanţelor în colaborare cu Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei şi Fondul Proprietăţii de Stat;c) în cazul în care din analizele efectuate rezultă necesitatea divizării, comisia sau, după caz, subcomisiile propun, în raportul de evaluare, începerea procedurii de privatizare pe data de 15 noiembrie 1995. După finalizarea procedurii de divizare, persoanele devenite acţionari pot opta, pe criterii de arondare teritorială, pentru menţinerea acestei calităţi la una dintre societăţile comerciale prestatoare de servicii pentru agricultura rezultate din divizare;d) clauzele asiguratorii prevăzute de art. 7 alin. (3) din lege.
 + 
Capitolul 3Dispoziţii finale + 
Articolul 12(1) Recomandările comisiei privind, inclusiv, măsuri de felul celor prevăzute la art. 4 lit. e), art. 5 lit. b) şi c) şi art. 11 lit. c) din prezentele norme, iniţiate şi nefinalizate până la data privatizării, se includ, în mod corespunzător, prin clauze şi/sau condiţii specifice în sarcina societăţilor comerciale sau, după caz, a acţionarilor ei, în contractul de vînzare-cumpărare de acţiuni, caietul de sarcini al licitaţiei de vînzare de acţiuni sau în prospectul de vînzare de acţiuni prin oferta publică.(2) În alegerea metodei de vînzare a cotei de 40% din capitalul social al societăţii comerciale, în condiţiile art. 7 din lege, Fondul Proprietăţii de Stat va lua în considerare opţiunile exprimate şi avizul comisiei menţionate în art. 4 lit. c), cu condiţia ca acestea să fie ataşate la raportul de evaluare.(3) În procesul de vînzare contra numerar a acţiunilor societăţilor comerciale prestatoare de servicii pentru agricultura, se va acorda, în condiţiile legii, preferinta optiunilor producătorilor agricoli ori ale asociaţiilor acestora.(4) Capitalul social al societăţii comerciale modificat ca efect al aplicării prezentelor norme, va fi comunicat Agenţiei Naţionale pentru Privatizare, de către Fondul Proprietăţii de Stat şi Fondurile Proprietăţii Private, până la data de 31 decembrie 1995.–––––––––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x