privind înfiinţarea Asociaţiei Constructorilor de Maşini-Unelte din România – A.C.M.U.R. Bucureşti
Hotărîre*) cuprinsă în anexa la Hotărîrea Guvernului nr. 102/1992, astfel cum a fost modificată prin Hotărîrea Guvernului nr. 258/1992, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 117 din 2 iunie 1992–––Notă …
*) Hotărîre adoptată anterior intrării în vigoare a Constituţiei, care, pentru punerea în aplicare, a fost transmisă, la data aprobării, organelor interesate.Textul acestor hotărîri va fi coroborat cu prevederile actelor normative adoptate ulterior.Guvernul României hotărăşte: +
Articolul 1Pe data prezentei, se înfiinţează în subordinea Ministerului Industriei Construcţiilor de Maşini "Asociaţia Constructorilor de Maşini-Unelte din România" – A.C.M.U.R. Bucureşti pentru producţia, comercializarea şi serviciile în ţara şi străinătate pentru maşini-unelte, forja presa şi echipamentele aferente acestora ce sînt produse în cadrul asociaţiei.Centrala industriala de Maşini-Unelte Bucureşti se reorganizează în termen de 3 luni de la intrarea în vigoare a prezentei hotărîri în Asociaţia Constructorilor de Maşini-Unelte din România Bucureşti. +
Articolul 2Sediul Asociaţiei Constructorilor de Maşini-Unelte din România este municipiul Bucureşti. +
Articolul 3Asociaţia se constituie prin adeziune, pe baza liberului consimtamint a unităţilor de producţie şi comerciale cuprinse în anexa nr. 1 ca membri fondatori.Mai pot fi membri unităţile cu profil similar sau complementar fabricaţiei de maşini-unelte de stat, particulare sau mixte. +
Articolul 4Asociaţia se constituie ca societate anonima pe acţiuni, în regie autonomă a statului, cu personalitate juridică şi va funcţiona conform legislaţiei în vigoare.Asociaţia Constructorilor de Maşini-Unelte din România Bucureşti, societate pe acţiuni, se înfiinţează cu un capital social total format prin asocierea capitalului social al membrilor fondatori prin care devin acţionari conform statutului şi cererii de constituire.Deţinătorul acţiunilor în prima etapa este statul, în calitate de unic proprietar, actionarii pastrindu-şi personalitatea juridică.Acţiunile în valoare de 5.000 lei la purtător se vor constitui după evaluarea capitalului social al fiecărui membru conform Hotărîrii Guvernului nr. 619 din 25 mai 1990.În etapele ulterioare, pe măsura trecerii la economia de piaţa, statul va putea pune în vînzare acţiunile membrilor asociaţiei prin bursa de valori.Dividendul acţiunilor se va plati proporţional cu profitul real obţinut de către fiecare membru asociat pe baza bilanţului anual şi aprobării adunării generale a asociaţiei cu majoritate simpla de voturi. +
Articolul 5Obiectul şi activităţile de producţie, comerciale şi servicii ale asociaţiei sînt cele prevăzute în anexa nr. 2 şi pot fi realizate şi direct de către întreprinderi în cadrul autonomiei functionale. +
Articolul 6Direcţiile şi strategia economică ce trebuie urmate de către asociaţie sînt cele stabilite de către adunarea generală şi avizate de organul superior guvernamental. +
Articolul 7Asociaţia îşi desfăşoară activitatea în conformitate cu prevederile din statut. Organele de conducere, consiliul de administraţie, consiliul directorial şi comisia de cenzori se aproba periodic de adunarea generală. Structura organizatorică a Asociaţiei Constructorilor de Maşini-Unelte din România Bucureşti se aproba de adunarea generală, la propunerea consiliului de administraţie, avizată de conducerea Ministerului Industriei Construcţiilor de Maşini, iar structura organizatorică a unităţilor componente se va elabora şi se va aproba conform prevederilor legale în vigoare.Salarizarea personalului de conducere şi execuţie la nivelul aparatului central al asociaţiei se va face în conformitate cu prevederile Legii nr. 57/1974, anexa IV, cap. 1/Bc/gradul special de organizare. +
Articolul 8Membrii Asociaţiei Constructorilor de Maşini-Unelte din România Bucureşti îşi desfăşoară activitatea în deplina autonomie gestionara şi funcţională în toate problemele economico-financiare, cu încadrarea în statut şi în limita fondurilor pe care le deţin şi a celor pe care le obţin din activităţile desfăşurate în cadrul asociaţiei.Resursele în limita cărora decide Asociaţia Constructorilor de Maşini-Unelte din România, în sensul celor redate la alineatul precedent, sînt cele rămase după acoperirea obligaţiilor faţă de stat şi societate prevăzute de reglementările în vigoare privind plata de impozite, taxe şi de alte obligaţii sociale. +
Articolul 9Operaţiunile de comerţ exterior se executa prin întreprinderea specializată, Întreprinderea de Comerţ Exterior Masinexportimport Bucureşti, dar se pot face şi direct de către întreprinderi conform prevederilor statutului, iar în cazurile de furnituri complexe, asociaţia preia funcţia de furnizor general sau unic pentru obiective sau utilaje complexe.Asociaţia poate aproba folosirea disponibilităţilor valutare, care apar la unele unităţi componente, la altele, în funcţie de necesitaţi cu acordul majorităţii simple a adunării generale. +
Articolul 10Cheltuielile legate de funcţionarea administraţiei Asociaţiei Constructorilor de Maşini-Unelte din România Bucureşti se acoperă din cotele de participare a unităţilor membre aprobate anual de adunarea generală şi se efectuează prin cont propriu la Banca Naţionala Română. +
Articolul 11Ministerul Comerţului Exterior va acorda autorizaţia de import pentru maşini-unelte numai pe baza avizului dat de Asociaţia Constructorilor de Maşini-Unelte din România Bucureşti. +
Articolul 12Pe aceeaşi dată, Întreprinderea de Maşini-Unelte pentru Presare şi Forjare Tirgu Jiu şi Întreprinderea Mecanică Sibiu trec din subordinea Centralei Industriale de Utilaj Metalurgic şi Prese Iaşi în cadrul Asociaţiei Constructorilor de Maşini-Unelte din România Bucureşti. +
Articolul 13Organele de conducere ale asociaţiei competenţa şi atribuţiile acestora sînt cele prevăzute în anexa nr. 3. +
Articolul 14Salariaţii care trec de la o unitate la alta, în cadrul măsurilor prevăzute de prezenta hotărîre, se considera transferati în interesul serviciului.Salariaţii transferati în interesul serviciului sau trecuţi în aceeaşi unitate în funcţii cu niveluri de salarizare mai mici, precum şi personalul devenit disponibil, ca urmare a aplicării prevederilor prezentei hotărîri, beneficiază de drepturile prevăzute de legislaţia română în vigoare. +
Articolul 15Relaţiile cu alte sectoare de activitate sau cu organele de conducere din alte ramuri ale economiei naţionale se pot face direct sau cu avizul organului de conducere ierarhic superior. +
Articolul 16Asociaţia Constructorilor de Maşini-Unelte din România Bucureşti va fi dotată cu cinci autoturisme pentru transport de persoane în interesul serviciului. +
Articolul 17Ministerul Economiei Naţionale şi Ministerul Finanţelor vor introduce influentele în indicatorii economico-financiari ce decurg din aplicarea prezentei hotărîri. +
Articolul 18Anexele nr. 1, 2 şi 3 fac parte integrantă din prezenta hotărîre. +
Articolul 19Lista unităţilor din subordinea Ministerului Industriei Construcţiilor de Maşini se modifica corespunzător.PRIM-MINISTRUPETRE ROMAN +
Anexa 1UNITĂŢI – MEMBRI FONDATORIai Asociaţiei Constructorilor de Maşini-Unelte din România – A.C.M.U.R. BucureştiI. Unităţi de producţie1. Grupul Industrial "Titan" Bucureşti2. Întreprinderea de Utilaj Greu Craiova3. Întreprinderea de Maşini-Unelte Arad4. Întreprinderea "Infratirea" Oradea5. Întreprinderea Mecanică Roman6. Întreprinderea de Strunguri Tirgoviste7. Întreprinderea de Maşini-Unelte, Accesorii şi Scule Baia Mare8. Întreprinderea Mecanică Alba Iulia9. Întreprinderea de Maşini-Unelte Bacau10. Întreprinderea de Maşini Agregate şi Maşini-Unelte Speciale Iaşi11. Întreprinderea "Turnatoria de Piese din Fonta pentru Maşini-Unelte" Rimnicu Sarat12. Întreprinderea de Maşini-Unelte Suceava13. Întreprinderea de Maşini-Unelte Marghita14. Întreprinderea de Maşini-Unelte Cluj-Napoca15. Întreprinderea de Maşini-Unelte pentru Presare şi Forjare Tirgu Jiu16. Întreprinderea Mecanică Sibiu.II. Unităţi de servicii specializate1. Întreprinderea de Asistenţa Tehnica şi Service pentru Maşini Unelte Bucureşti2. Întreprinderea de Comerţ Exterior "Maşini-export-import" Bucureşti3. Institutul de Cercetare Ştiinţifică şi Inginerie Tehnologică pentru Maşini-Unelte Bucureşti. +
Anexa 2I. Obiectul de activitateAsociaţia Constructorilor de Maşini-Unelte din România, Bucureşti, are ca obiect de activitate fabricarea în unităţi de producţie de maşini-unelte universale, circa 550 tipuri, maşini-unelte speciale şi la tema, circa 600 tipuri, utilaje pentru presare şi forjare şi executarea de piese turnate şi forjate.De asemenea, prin unităţi specializate de servicii asigura proiectarea şi asistenţa tehnica, service în garanţie şi post-garanţie şi contractarea pentru import şi export.II. Principalele atribuţii ale asociaţiei constructorilor de maşini-unelte din România – Bucureşti1. În domeniul producţiei:– corelarea programelor de producţie ale unităţilor membre, în funcţie de termenele contractuale şi asigurarea bazei materiale în vederea folosirii maximale a capacităţilor de producţie existente;– asigurarea pieselor turnate şi forjate necesare membrilor asociaţiei prin coordonarea activităţii de producţie din întreprinderile, fabricile, secţiile şi atelierele Asociaţiei Constructorilor de Maşini-Unelte din România – Bucureşti care realizează astfel de produse.2. În domeniul comercial:a) Producţia interna: … – analizarea şi urmărirea permanenta a cererilor de maşini-unelte standard şi speciale de la principalii beneficiari din economie (Ministerul Industriei Metalurgice, Ministerul Industriei Construcţiilor de Maşini, Ministerul Industriei Electrotehnice şi Electronice, Ministerul Industriei Lemnului etc.) prin întocmirea de microstudii şi programe de execuţie pe termen lung sau mediu între beneficiari, furnizori şi institutele de specialitate;– intervenţii la comisiile specializate ale guvernului în vederea promovării investiţiilor pentru retehnologizarea diverselor ramuri prioritare ale economiei (maşini agricole, auto, bunuri de larg consum, energetic etc.).b) Producţia de export: … – constituirea unei reţele proprii de marketing şi comercializare pe principalele pieţe importatoare de maşini-unelte formată din personalul Asociaţiei Constructorilor de Maşini-Unelte din România Bucureşti şi ai membrilor asociaţiei, care să furnizeze informaţii şi sa realizeze contracte;– stabilirea de relaţii de colaborare cu organizaţii similare din Vest şi Est în vederea obţinerii de sprijin tehnic şi material la nivel guvernamental pentru dezvoltarea activităţii membrilor asociaţiei;– iniţierea de tratative în scopul atragerii capitalului străin în întreprinderile asociaţiei;– executarea, la cererea membrilor săi, de studii de marketing, de produs şi de privatizare în vederea gasirii de subfurnizori din cadrul firmelor privatizate mici care să livreze subansamble şi părţi componente ale maşinilor-unelte în condiţii avantajoase, care să contribuie la creşterea competitivitatii la export;– iniţierea de operaţiuni barter pentru asigurarea materialelor şi elementelor de completare necesare membrilor asociaţiei (rasini, piese turnate, CNC – SIEMENS, hidraulica – REXROTH, oteluri aliate etc.).c) Asigurarea bazei materiale: … – întocmirea de programe şi încheierea de contracte globale cu urmărirea realizării lor la producătorii principalelor materiale (rasini, motoare, lacuri şi vopsele, rulmenti, neferoase, oteluri superioare, cherestea, piese turnante, panouri electrice etc.) pentru membrii asociaţiei;– asigurarea importului de echipamente, componente şi materiale pentru ridicarea calităţii şi fiabilitatii produselor prin propuneri de utilizare a fondurilor rezultate din activităţi de export;– în colaborarea cu funcţia tehnica realizează tipizarea şi unificarea sortotipodimensiunilor de diverse materiale (motoare, rulmenti, curele etc.).3. În domeniul tehnic:– urmăreşte îmbunătăţirea structurii producţiei, tipizarea produselor şi scoaterea din fabricaţie a celor necorespunzătoare;– ridicarea nivelului tehnic al produselor şi tehnologiilor din profilul de fabricaţie al membrilor asociaţi, comparativ cu realizarile obţinute pe plan mondial prin coordonarea activităţii de proiectare şi cercetare din institut şi unităţile membre şi introducerea rezultatelor inventiilor şi inovatiilor;– asigura desfăşurarea activităţii de control pentru a acorda şi menţine dreptul la marca de calitate a produselor membrilor;– urmăreşte şi răspunde de activitatea de asimilare în fabricaţie a echipamentelor şi elementelor de completare din cooperare pentru maşini-unelte şi de modernizare permanenta a acestora.4. În domeniul tîrguri şi expoziţii:– elaborează anual împreună cu funcţia tehnica, Întreprinderea de Comerţ Exterior Masinexportimport, întreprinderile membre fondatoare şi institutul, programul de participare la tirgurile şi expoziţiile internaţionale şi lista produselor care vor fi expuse;– stabileşte şi face demersurile pentru constituirea fondurilor participării la tirgurile şi expoziţiile internaţionale;– creează condiţiile necesare infiintarii şi funcţionarii unor expoziţii permanente în ţara şi străinătate (pe zone geografice, în ţările cu pondere în exportul de maşini-unelte româneşti);– coordonează realizarea împreună cu întreprinderile şi institutul a materialelor de reclama ca prospecte, cataloage, machete, filme pe casete video, publicaţii periodice etc.;– organizează împreună cu Întreprinderea de Comerţ Exterior Masinexportimport, institutul şi întreprinderile membre participarea la simpozioane şi conferinţe tehnice în ţările cu potenţial mare de import al maşinilor-unelte româneşti.5. În domeniul financiar:– acordarea de sprijin membrilor asociaţiei pe o perioadă de 6-12 luni în cazul unei incapacităţi temporare de plată determinata de o activitate financiară necorespunzătoare. Acest ajutor se va da sub forma de credite de ceilalţi membri, cu aprobarea majorităţii simple a adunării generale, pentru plata salariilor şi aprovizionare, restituirea acestora se va face pe măsura redresarii financiare;– negocierea preţurilor la colaborarile între membri, în sensul reducerii sau majorării acestora în funcţie de cheltuielile materiale în scopul asigurării rentabilitatii corespunzătoare atît la producători cît şi la beneficiari (piese turnate, forjate, diverse prelucrari etc.);– furnizarea de informaţii pentru adaptarea preţurilor produselor finite la nivelul pieţei în scopul obţinerii unui beneficiu maxim;– obţinerea cu prioritate de credite pe termen lung de la stat pentru investiţiile de valori mari şi maxima importanţa;– finanţarea de la stat a cercetării greu de realizat cu resursele financiare ale întreprinderii;– constituirea de fonduri speciale pentru expoziţii în ţara şi în străinătate;– întocmirea bilanţului, a bugetului de venituri şi cheltuieli şi a execuţiei bugetare.6. În domeniul de prognoza economică, informatizari şi studii economice pentru investiţii:– propuneri de indicatori sintetici care să reflecte activitatea economico-financiară a întreprinderii în etapa de trecere de la centralismul excesiv la economia de piaţa şi privatizare;– readaptarea sistemului de analiza şi urmărirea realizării indicatorilor propuşi printr-un sistem informaţional simplu şi eficace care să conducă la folosirea şi exploatarea tehnicii de calcul în toate activităţile asociaţiei;– pe baza informaţiilor de marketing elaborează strategia dezvoltării ramurii de maşini-unelte (produse fizice, subansamble, orizontala etc.) în vederea obţinerii unor productivitati comparabile pe plan mondial;– pe baza datelor furnizate de membrii asociaţiei se va elabora anuarul statistic pentru ramura de maşini-unelte şi forja presa şi se va îngriji de difuzarea lui;– elaborarea sau participarea în cooperare cu firme specializate a studiilor de evaluare a capitalului social;– colaborarea cu cei direct interesaţi în facilitarea elaborării proiectelor pentru investiţii, avizari, finanţări şi obţinerea de credite pentru execuţia lucrărilor.7. În domeniul personal, salarizare şi normare:– profesionalizarea conducerilor întreprinderilor prin organizarea permanenta de cursuri de specializare în management cu accent pe economia de piaţa şi privatizare;– stabilirea normelor de muncă în condiţiile economiei de piaţa şi trecerii la privatizare.8. În domeniul relaţiilor publice:– relaţii cu presa şi publicaţiile de specialitate din ţara şi străinătate;– relaţii cu Guvernul în vederea rezolvarii solicitărilor membrilor asociaţiei. +
Anexa 3ORGANELE DE CONDUCERE ALE ASOCIAŢIEI CONSTRUCTORILOR DE MAŞINI-UNELTE DIN ROMÂNIA – A.C.M.U.R. BUCUREŞTIOrganele de conducere ale asociaţiei sînt:– adunarea generală;– consiliul de administraţie, ales de adunarea generală;– consiliul director, numit de consiliul de administraţie;– comisia de cenzori.I. Adunarea generalăAdunarea generală este organul suprem de conducere al asociaţiei şi este compusa din membrii asociaţiei reprezentaţi de directorii unităţilor, consiliul de administraţie şi consiliul director şi delegaţi ai ministerului coordonator, ai Ministerului de Finanţe şi ai Băncii Naţionale Române, ca reprezentanţi ai statului şi are atribuţiile:– aproba şi modifica statutul asociaţiei;– aproba intrarea şi demisia membrilor în şi din asociaţie;– alege şi revoca consiliul de administraţie, alege nominal pe preşedintele şi vicepreşedintele asociaţiei;– aproba comisia de cenzori;– examinează şi aproba bugetul de venituri şi cheltuieli, bilanţul şi contul de profit al asociaţiei;– aproba repartizarea profitului, crearea fondului de rezerva şi mărimea dividendelor asociaţiei;– examinează şi propune mărirea sau reducerea capitalului social al membrilor asociaţiei;– examinează şi propune modificarea numărului de acţiuni sau a valorii lor;– examinează şi propune investirea de capital în alte societăţi, utilizarea fondurilor de rezerva şi a fondului de dezvoltare viitoare.Adunarea generală a membrilor se va tine în februarie sau martie, anual, la data exactă şi în locul stabilit dinainte de consiliul director.La propunerea consiliului director se pot tine şi intilniri trimestriale ale membrilor, la data şi locul stabilite dinainte.Şedinţele extraordinare ale membrilor vor fi convocate la cererea majorităţii consiliului director sau la cererea scrisă a cel puţin 1/4 membri ai asociaţiei.Toţi membrii vor fi informati asupra datei şi locului şedinţelor anuale şi trimestriale cu cel puţin 15 zile înainte.II. Consiliul de administraţieConsiliul de administraţie este organul de conducere între sesiunile adunării generale şi este format din:– preşedinte;– vicepreşedinte;– membri plini (directori).Consiliul de administraţie are următoarele atribuţii principale:– aproba tactica şi strategia de marketing;– aproba politica de dezvoltare produse şi tehnologii noi;– aproba domeniile orientative ale producţiei;– aproba politica de vinzari;– aproba operaţiuni de credit între membrii asociaţiei;– examinează şi înaintează adunării generale bugetul de venituri şi cheltuieli, bilanţul şi contul de profit al asociaţiei;– numeşte şi revoca directorul general şi directorii executivului;– propune adunării generale structura organizatorică pe departamente şi număr de posturi ale asociaţiei.Consiliul de administraţie se întruneşte în sesiuni ordinare, o dată pe luna sau ori de cîte ori este nevoie, la cererea preşedintelui sau 1/3 din membrii săi. Ori de cîte ori este nevoie la şedinţe va participa şi consiliul directorial ca invitat.Consiliul de administraţie este legal constituit prin prezenta a cel puţin 75 din totalul membrilor săi.Alegerea consiliului de administraţie se face din 4 în 4 ani.III. Consiliul directorConsiliul director este organul de execuţie a activităţii curente a asociaţiei.Este compus din directorul general şi directorii de departamente ale asociaţiei.Consiliul director se întruneşte în şedinţe saptaminale şi este condus de directorul general al asociaţiei.Atribuţiile consiliului director sînt:– asigura îndeplinirea activităţilor prevăzute în anexa nr. 2 din prezenta hotărîre prin dimensionarea corespunzătoare a departamentelor;– stabileşte programul de activitate al departamentelor;– numeşte personalul din cadrul departamentelor.Personalul din consiliul director poate demisiona oricînd din consiliu prin înaintarea unei demisii scrise la preşedinte, director general sau la consiliul director şi dacă nu prevede altceva devine valabilă imediat după primirea ei de către cei menţionaţi mai sus.IV. Comisia de cenzoriComisia de cenzori exercita controlul asupra activităţii economico-financiare a asociaţiei şi este formată din 5 membri, numiţi de adunarea generală pe o perioadă de 4 ani şi are următoarele atribuţii:– verifica bilanţurile contabile ale asociaţiei şi prezintă raport în adunarea generală;– examinează trimestrial evidenţa contabilă şi documentele asociaţiei;– efectuează controale inopinate asupra operaţiunilor bancare ale acţionarilor;– participa la toate adunările generale.––––