HOTĂRÎRE Nr. 58 din 25 ianuarie 1995

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 11/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: GUVERNUL ROMÂNIEI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL NR. 28 din 7 februarie 1995
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Actiuni suferite de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ActulMODIFICAT DEHG 575 20/09/1997
ActulMODIFICAT DEHG 576 20/09/1997
Actiuni induse de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ART. 4MODIFICA PEHG 548 12/08/1994
ART. 4MODIFICA PEHG 1211 20/11/1990
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ART. 4MODIFICA PEHG 548 12/08/1994
ART. 4MODIFICA PEHG 1211 20/11/1990
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulMODIFICAT DEHG 575 20/09/1997
ActulMODIFICAT DEHG 576 20/09/1997

privind înfiinţarea Regiei Autonome a Lignitului Oltenia şi a Regiei Autonome a Carbunelui Ploiesti



Guvernul României hotărăşte:  + 
Articolul 1Se aprobă înfiinţarea, ca persoane juridice, a Regiei Autonome a Lignitului Oltenia şi a Regiei Autonome a Carbunelui Ploiesti, prin divizarea Regiei Autonome a Lignitului Tirgu Jiu care se desfiinţează. Sediul, patrimoniul şi obiectul de activitate al regiilor autonome înfiinţate sunt prevăzute în anexa nr. 1.
 + 
Articolul 2Regiile autonome înfiinţate potrivit prevederilor art. 1 se organizează şi funcţionează în conformitate cu prevederile regulamentelor de organizare şi funcţionare prevăzute în anexele nr. 2.1. şi 2.2.
 + 
Articolul 3Defalcarea bugetului de venituri şi cheltuieli, aprobat pentru Regia Autonomă a Lignitului Tirgu Jiu prin Hotărârea Guvernului nr. 548/1994, între cele doua regii care se înfiinţează potrivit art. 1, se face prin protocol, sub directa coordonare a Ministerului Industriilor.
 + 
Articolul 4Hotărârea Guvernului nr. 1211/1990 privind înfiinţarea Regiei Autonome a Lignitului din România şi Hotărârea Guvernului nr. 548/1994 pentru aprobarea bugetelor de venituri şi cheltuieli pe anul 1994 ale regiilor autonome care îşi desfăşoară activitatea sub autoritatea ministerelor şi a altor organe de specialitate ale administraţiei centrale se modifica în mod corespunzător.
 + 
Articolul 5Anexele nr. 1, 2.1. şi 2.2. fac parte integrantă din prezenta hotărâre. PRIM-MINISTRUNICOLAE VACAROIUContrasemnează:––––––Ministrul industriilor,Dumitru Popescup. Ministru de stat, ministrul finanţelor,Dan Mogos,secretar de statp. Ministru de stat,preşedintele Consiliului pentru Coordonare,Strategie şi Reforma Economică,Puwak Hildegard,secretar de stat
 + 
Anexa 1

             
  LISTA regiilor autonome care se înfiinţează prin reorganizarea Regiei Autonome a Lignitului Târgu Jiu
  Nr. crt. Denumirea regiei autonome care se înfiinţează Obiectul de activitate al regiei autonome Sediul Patrimoniul net (mii lei) Unitatea care se reorganizează
  0 1 2 3 4 5
  1. Regia Autonomă a Lignitului Oltenia – gestionarea şi protecţia zăcămintelor de lignit şi antracit încredinţate în administrare; Str. Tudor Vladimirescu nr. 1-15, Târgu Jiu, judeţul Gorj 1.746.682.344 Regia Autonomă a Lignitului Târgu Jiu
  – extracţia lignitului şi a antracitului din cariere şi din subteran, prepararea şi comercializarea acestora;
  – executarea de lucrări miniere de deschidere şi pregătire în subteran şi de descopertă în cariere;
  – executarea de lucrări de cercetare geologică şi tehnologică în extinderea perimetrelor aflate în exploatare şi pentru creşterea gradului de cunoaşterea zăcămintelor care se exploatează;
  – menţinerea şi dezvoltarea capacităţilor existente, deschiderea de noi câmpuri miniere;
  – elaborarea de studii, proiecte şi documentaţii proprii în vederea îmbunătăţirii activităţii tehnologice;
  – lucrări pentru întreţinerea, repararea, confecţionarea pieselor de schimb şi utilajelor proprii necesare obiectului de activitate;
  – construcţii-montaje miniere în subteran şi la suprafaţă;
  – acţiuni de import-export şi de cooperare economică internaţională;
  – asigurarea mesei calde şi a cazării pentru nevoile regiei autonome;
  – servicii informatice proprii;
  – perfecţionarea personalului din activitatea proprie;
  – prestarea altor servicii legate de obiectul de activitate al regiei autonome, în condiţiile legii.
  2. Regia Autonomă a Cărbunelui Ploieşti – gestionarea şi protecţia zăcămintelor de lignit, cărbune brun şi turbă din perimetrele încredinţate în administrare; Ploieşti, str. Bobâlna nr. 2, judeţul Prahova 340.453.722 Regia Autonomă a Lignitului Târgu Jiu
  – extracţia lignitului, cărbunelui brun şi turbei din subteran şi carieră, prepararea şi comercializarea acestora;
  – executarea de lucrări miniere de deschidere şi de pregătire în subteran şi de descopertă în cariere;
  – executarea de lucrări de cercetare geologică şi tehnologică în extinderea perimetrelor aflate în exploatare şi pentru creşterea gradului de cunoaşterea zăcămintelor care se exploatează;
  – menţinerea şi dezvoltarea capacităţilor existente, deschiderea de noi câmpuri miniere;
  – elaborarea de studii, proiecte şi documentaţii proprii, în vederea îmbunătăţirii activităţii tehnologice;
  – lucrări pentru întreţinerea şi repararea utilajelor proprii, necesare realizării obiectului principal de activitate;
  – construcţii-montaje miniere în subteran şi la suprafaţă;
  – acţiuni de import-export şi de cooperare economică internaţională;
  – asigurarea mesei calde şi a cazării pentru nevoile regiei autonome;
  – perfecţionarea personalului în activitatea proprie;
  – servicii informatice proprii;
  – prestarea altor servicii legate de obiectul de activitate al regiei autonome, în condiţiile legii.

 + 
Anexa 2.1REGULAMENTUL DE ORGANIZARE ŞI FUNCŢIONAREal Regiei Autonome a Lignitului Oltenia  + 
Capitolul 1Dispoziţii generale  + 
Articolul 1Regia Autonomă a Lignitului Oltenia este persoana juridică şi funcţionează pe bază de gestiune economică şi autonomie financiară. Activitatea acesteia se desfăşoară pe baza prezentului regulament şi a legislaţiei în vigoare.
 + 
Articolul 2Sediul central al Regiei Autonome a Lignitului Oltenia este în Tirgu Jiu, str. Tudor Vladimirescu nr. 1 – 15, judeţul Gorj. Regia autonomă are în structura sa subunitatile menţionate în anexa la prezentul regulament. Aceste subunitati, necesare realizării obiectului de activitate, nu au personalitate juridică, dispun de autonomie limitată, iar relaţiile dintre ele şi regia autonomă, cît şi modalitatea de constituire sunt reglementate în prezentul regulament.
 + 
Capitolul 2Obiectul de activitate  + 
Articolul 3Regia Autonomă a Lignitului Oltenia are următorul obiect de activitate: gestionarea şi protecţia zăcămintelor de lignit şi antracit încredinţate în administrare; extractia lignitului şi antracitului din cariere şi din subteran, prepararea şi comercializarea acestora; executarea de lucrări miniere de deschidere şi pregătire în subteran şi de descoperta în cariere; executarea de lucrări de cercetare geologica şi tehnologică în extinderea perimetrelor aflate în exploatare şi pentru creşterea gradului de cunoaştere a zăcămintelor care se exploatează; menţinerea şi dezvoltarea capacităţilor existente, precum şi deschiderea de noi cîmpuri miniere; elaborarea de studii, proiecte şi documentaţii proprii în vederea îmbunătăţirii activităţii tehnologice; lucrări pentru întreţinerea, repararea, confecţionarea pieselor de schimb şi utilajelor proprii necesare obiectului de activitate; construcţii-montaje miniere în subteran şi la suprafaţa; acţiuni de import-export şi de cooperare economică internationala; asigurarea mesei calde şi a cazarii pentru nevoile regiei autonome; servicii informatice proprii; perfecţionarea personalului din activitatea proprie; prestarea altor servicii legate de obiectul de activitate al regiei autonome în condiţiile legii.
 + 
Articolul 4Modificarea obiectului de activitate al Regiei Autonome a Lignitului Oltenia se face numai prin hotărâre a Guvernului. Regia Autonomă a Lignitului Oltenia nu poate desfăşura alte activităţi în afară celor menţionate în art. 3.
 + 
Capitolul 3Patrimoniul  + 
Articolul 5Regia Autonomă a Lignitului Oltenia are, conform bilanţului încheiat la data de 30 iunie 1994, un patrimoniu net în valoare de 1.746.682.344 mii lei, recalculat conform Hotărârii Guvernului nr. 500/1994, din care 1.623.476.528 mii lei mijloace fixe la valoarea rămasă şi de 123.205.816 mii lei mijloace circulante.
 + 
Articolul 6Regia Autonomă a Lignitului Oltenia administrează bunurile publice încredinţate cu diligenta unui bun proprietar. Bunurile proprietate publică sunt inalienabile, nu se afla în circuitul civil, potrivit legii, şi se vor evidenţia în mod distinct în patrimoniul regiei autonome. Aceste bunuri pot fi concesionate sau închiriate în condiţiile legii. Crearea de noi bunuri publice, precum şi dezafectarea unor asemenea bunuri se pot face cu aprobarea Guvernului. În exercitarea dreptului de proprietate, regia autonomă poseda, foloseşte şi dispune, în condiţiile legii, de bunurile aflate în patrimoniul sau, altele decît cele publice, în scopul realizării obiectului sau de activitate şi beneficiază de rezultatele utilizării acestora. Patrimoniul regiei autonome poate fi micşorat, respectiv mărit, prin hotărâre a Guvernului.
 + 
Capitolul 4Structura regiei autonome  + 
Articolul 7Structura organizatorică a Regiei Autonome a Lignitului Oltenia se aproba de consiliul de administraţie, la propunerea directorului general. Consiliul de administraţie poate aproba şi înfiinţarea altor subunitati în structura regiei autonome. De asemenea, consiliul de administraţie stabileşte relaţiile dintre subunitatile aflate în structura regiei autonome, precum şi relaţiile acestora cu terţii şi le poate acorda împuternicire de reprezentare în numele regiei, în domeniile tehnic, economic, comercial, administrativ, financiar, juridic, precum şi în alte domenii specifice obiectului de activitate al acesteia. Modul de organizare a subunitatilor componente ale regiei autonome şi structura organelor de conducere se stabilesc de consiliul de administraţie.
 + 
Articolul 8Prin delegare de competenţa, unităţile din structura regiei autonome au atribuţiile stabilite de către consiliul de administraţie, cu următoarele limitări: – nu pot încheia direct operaţiuni financiare pentru obţinerea de subvenţii de la bugetul de stat; – nu pot efectua operaţiuni de comerţ exterior. Subunitatile din structura regiei autonome răspund în faţa consiliului de administraţie de îndeplinirea tuturor atribuţiilor, responsabilităţilor şi competentelor încredinţate de acesta prin hotărâri şi decizii de împuternicire.
 + 
Articolul 9Regia Autonomă a Lignitului Oltenia are în structura direcţii, servicii, birouri şi compartimente. Normele de structura şi organele de conducere pentru direcţii, servicii, birouri şi compartimente se stabilesc de către consiliul de administraţie.
 + 
Articolul 10Atribuţiile şi responsabilităţile direcţiilor, serviciilor, birourilor şi compartimentelor din structura regiei autonome se stabilesc prin regulament aprobat de consiliul de administraţie.
 + 
Capitolul 5Organele de conducere  + 
Articolul 11Conducerea Regiei Autonome a Lignitului Oltenia revine consiliului de administraţie, al cărui preşedinte este directorul general al regiei. Activitatea curenta a regiei autonome este condusă de directorul general, numit de ministerul de resort pe bază de concurs. Relaţiile dintre Ministerul Industriilor, ca reprezentant al statului prin care acesta îşi exercită prerogativele în domeniul de activitate al regiei autonome, şi directorul general al regiei se stabilesc prin contractul de management.
 + 
Articolul 12Consiliul de administraţie se numeşte prin ordin al ministrului industriilor, pe o perioadă de 4 ani, iar jumătate din numărul membrilor pot fi înlocuiţi, pe motive întemeiate, la 2 ani. Prin ordin al ministrului vor fi desemnaţi preşedintele şi un vicepreşedinte. Managerul – directorul general al regiei autonome poate propune ministerului de resort înlocuirea unor membri din consiliul de administraţie care desfăşoară o activitate necorespunzătoare. Consiliul de administraţie este compus din 7 persoane, după cum urmează: – directorul general al regiei autonome – preşedinte; – reprezentantul Ministerului Finanţelor; – reprezentantul Ministerului Industriilor; – ingineri, tehnicieni, economişti şi jurişti, specializaţi în domeniul de activitate al regiei, dintre care unui va fi desemnat în calitate de vicepreşedinte.
 + 
Articolul 13Membrii consiliului de administraţie: a) se numesc în conformitate cu prevederile art. 12; b) îşi păstrează calitatea de angajaţi la instituţia sau unitatea de la care provin şi toate drepturile şi obligaţiile derivînd din aceasta calitate; c) sunt plătiţi pentru activitatea desfăşurată în aceasta calitate cu o indemnizaţie stabilită de consiliul de administraţie. Limita maxima a indemnizaţiei se stabileşte de ministrul industriilor. Aceştia nu pot face parte din mai mult de doua consilii de administraţie sau participa la societăţi comerciale cu care respectiva regie autonomă întreţine relaţii de afaceri sau are interese contrare. Nu pot fi membri în consiliul de administraţie persoanele care, potrivit legii, sunt incapabile sau au fost condamnate pentru gestiune frauduloasă, abuz de încredere, fals şi uz de fals, înşelăciune, delapidare, mărturie mincinoasă, dare sau luare de mită, precum şi pentru alte infracţiuni de aceeaşi natură. Sunt incompatibili cu calitatea de membru al consiliului de administraţie cei care, personal ori soţul, rudele sau afinii până la gradul al doilea inclusiv, sunt, în acelaşi timp, patroni sau asociaţi la societăţi comerciale cu capital privat cu acelaşi profil sau cu care regia autonomă se afla în relaţii comerciale directe.
 + 
Articolul 14Consiliul de administraţie îşi desfăşoară activitatea în baza propriului regulament de funcţionare şi a legislaţiei în vigoare şi hotărăşte în problemele privind activitatea regiei autonome, cu excepţia celor care, potrivit legii, sunt date în competenţa managerului. Consiliul de administraţie se întruneşte lunar şi ori de cîte ori este necesar, la convocarea preşedintelui sau a unei treimi din numărul membrilor săi. El este prezidat de preşedinte, iar în lipsa acestuia, de către vicepreşedinte. Pentru valabilitatea deciziilor este necesară prezenta a cel puţin 2/3 din numărul membrilor consiliului de administraţie; deciziile se iau cu majoritatea absolută a membrilor prezenţi. Dezbaterile consiliului de administraţie au loc conform ordinii de zi, stabilită pe baza proiectului comunicat de preşedinte cu cel puţin 5 zile înainte de data ţinerii şedinţei. Acestea se consemnează în procesul-verbal al şedinţei, care se scrie într-un registru sigilat şi parafat de preşedintele consiliului de administraţie. Procesul-verbal se semnează de către membrii prezenţi ai consiliului de administraţie. Consiliul de administraţie poate delega unuia sau mai multor membri ai săi unele împuterniciri pe probleme limitate şi poate recurge la experţi pentru studierea anumitor probleme. În relaţiile cu terţii, regia autonomă este reprezentată de către directorul general sau, în lipsa lui, de către un director executiv. Cel care reprezintă regia autonomă semnează actele care o angajează faţă de terţi. Consiliul de administraţie va putea exercita orice act care este legat de administrarea regiei autonome. Membrii consiliului de administraţie vor putea exercita orice act care este legat de administrarea regiei autonome, în interesul acesteia, în limitele prevederilor legale şi ale drepturilor ce li se conferă. Membrii consiliului de administraţie răspund individual sau solidar, după caz, faţă de regia autonomă pentru prejudiciile rezultate din infracţiuni sau abateri de la dispoziţiile legale, pentru abaterile de la regulament sau pentru greşeli în administrarea regiei autonome. În astfel de situaţii, ei pot fi revocaţi prin ordin al ministrului industriilor.
 + 
Articolul 15Atribuţiile, răspunderile şi competentele consiliului de administraţie sunt următoarele: 15.1. asigura elaborarea bugetelor de venituri şi cheltuieli anuale, precum şi fundamentarea acestora pe fiecare capitol, şi le depune la Ministerul Industriilor în vederea aprobării prin hotărâre a Guvernului; 15.2. răspunde de execuţia veniturilor şi cheltuielilor, influenţează asupra factorilor care le determina în vederea creşterii productivitatii şi eficientei economice şi raportează trimestrial ministerului de resort asupra rezultatelor obţinute; 15.3. aproba programul de producţie şi stabileşte măsurile de creştere a eficientei acesteia; 15.4. stabileşte, după caz, condiţiile minimale pentru asigurarea serviciilor de interes public din domeniul de activitate al regiei autonome şi urmăreşte respectarea acestora; 15.5. hotărăşte cu privire la investiţiile ce urmează a fi realizate, potrivit obiectului de activitate al regiei, care se finanţează din surse proprii, credite bancare sau alocaţii de la bugetul de stat; 15.6. propune, potrivit reglementărilor legale, investiţiile a căror aprobare este în competenţa altor organe; 15.7. aproba structura organizatorică şi funcţională a regiei autonome; 15.8. stabileşte tactica şi strategia de management, marketing, restructurare potrivit competentelor acordate; 15.9. stabileşte principiile de salarizare, modul de corelare a salariilor cu munca efectiv prestată, respectându-se salariul minim pe economie prevăzut de lege şi prevederile contractului colectiv de muncă; 15.10. răspunde de administrarea eficienta, cu respectarea prevederilor legii, a patrimoniului regiei autonome; 15.11. aproba utilizarea fondurilor valutare; 15.12. stabileşte nivelul creditelor şi modul de rambursare a acestora; 15.13. aproba asocierea, potrivit legii, cu persoane fizice sau juridice din ţara şi din străinătate; 15.14. aproba înstrăinarea bunurilor aparţinând regiei autonome, potrivit legii; 15.15. asigura condiţiile necesare îndeplinirii contractului de management; 15.16. stabileşte politici pentru protecţia mediului înconjurător şi securitatea muncii, potrivit reglementărilor legale; 15.17. analizează bilanţul contabil anual şi elaborează raportul asupra activităţii desfăşurate de regia autonomă în anul precedent; 15.18. hotărăşte constituirea fondului de rezerva, a fondului de dezvoltare, precum şi a altor fonduri necesare regiei autonome; 15.19. hotărăşte în orice alte probleme privind activitatea regiei cu excepţia celor date, în competenţa altor organe, potrivit legii; 15.20. rezolva alte probleme în baza competentelor prevăzute de legislaţia în vigoare.
 + 
Articolul 16Membrii consiliului de administraţie şi directorul general sunt răspunzători pentru îndeplinirea tuturor atribuţiilor şi a obligaţiilor ce le revin. Membrii consiliului de administraţie care s-au impotrivit luării unei decizii ce s-a dovedit păgubitoare pentru regia autonomă nu răspund, dacă au consemnat expres punctul lor de vedere în registrul de şedinţe al consiliului de administraţie şi au anuntat în scris, despre aceasta, ministerul de resort. Membrii consiliului de administraţie care nu au respectat prevederile art. 13 alin. 2, 3 şi 4 vor răspunde pentru daunele ce au rezultat, din aceasta cauza, pentru regia autonomă.
 + 
Articolul 17Pentru luarea unor decizii complexe, consiliul de administraţie poate atrage în activitatea de analiza consilieri şi consultanţi din diferite sectoare. Activitatea acestora va fi compensata material conform înţelegerii, pe bază de contract, indemnizaţia neputind depăşi 20% din salariul directorului general.
 + 
Articolul 18Anual, consiliul de administraţie prezintă Ministerului Industriilor un raport asupra activităţii din perioada expirată şi asupra programului de activitate pe anul în curs.
 + 
Articolul 19Directorul general al regiei autonome conduce activitatea curenta a acesteia şi o reprezintă în relaţiile cu autorităţile publice, precum şi cu persoanele fizice şi juridice. În realizarea contractului de management, directorul general: – aduce la îndeplinire obiectivele şi criteriile de performanţă prevăzute în contract; – prezintă trimestrial Ministerului Industriilor situaţia economico-financiară a regiei autonome, precum şi informaţiile, studiile de fezabilitate, proiectele şi programele de restructurare, alte documentaţii privind activitatea regiei autonome, solicitate de acesta; – negociaza şi încheie contractul colectiv de muncă, angajează şi concediază personalul aparatului regiei autonome, numeşte şi revoca, prin decizie, directorii subunitatilor din structura acesteia.
 + 
Capitolul 6Bugetul de venituri şi cheltuieli şi administrarea acestuia. Relaţiile financiare  + 
Articolul 20Regia Autonomă întocmeşte anual bilanţul contabil, bugetul de venituri şi cheltuieli şi contul de profit şi pierderi, după modelele stabilite de Ministerul Finanţelor. Bilanţul contabil anual şi contul de profit şi pierderi se supun spre aprobare Ministerului Finanţelor şi se publică în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a.
 + 
Articolul 21Veniturile, în care se cuprind şi subvenţiile pe produse, precum şi cheltuielile regiei autonome, se stabilesc prin bugetul de venituri şi cheltuieli pentru fiecare exerciţiu financiar. Bugetul de venituri şi cheltuieli se aproba de Guvern, cu avizul Ministerului Finanţelor şi al Ministerului Industriilor. Din veniturile realizate, regia autonomă acoperă toate cheltuielile evidentiate în costuri, precum şi cheltuielile şi plăţile prevăzute a fi suportate direct din venituri, potrivit legii.
 + 
Articolul 22Corelat cu contractele încheiate pentru producţia programata, Regia Autonomă a Lignitului Oltenia determina anual volumul de venituri de realizat, cheltuielile totale de efectuat şi cota de impozit pe profit datorată bugetului de stat, conform legii.
 + 
Articolul 23Din veniturile realizate, regia autonomă îşi acoperă toate cheltuielile evidentiate în costuri, precum şi cheltuielile şi plăţile prevăzute a fi suportate direct din venituri, potrivit legii, inclusiv pentru constituirea fondului de rezerva, a fondului de dezvoltare şi a celorlalte cheltuieli prevăzute de lege. Sumele din venituri, care se vor aloca fondului de dezvoltare, se aproba de către Guvern la propunerea ministerului de resort, cu avizul Ministerului Finanţelor, o dată cu bugetul de venituri şi cheltuieli al regiei autonome. Regia poate beneficia de subvenţii, care se aproba prin legea bugetului de stat.
 + 
Articolul 24Pentru acoperirea cheltuielilor curente, în situaţia în care, în cursul unui an, mijloacele regiei autonome nu sunt suficiente, aceasta poate contracta credite cu societăţile comerciale bancare în valoare de cel mult 20% din veniturile brute realizate în anul precedent sau poate emite titluri negociabile pe piaţa, în aceeaşi limita. Contractarea de credite peste plafonul stabilit se face cu aprobarea Ministerului Finanţelor. Categoriile de titluri negociabile sunt cele stabilite de lege.
 + 
Articolul 25Regia autonomă hotărăşte cu privire la investiţiile ce urmează a fi realizate potrivit obiectului sau de activitate, finanţarea efectuindu-se din surse proprii şi din credite bancare, cu excepţia investiţiilor care intra sub incidenţa art. 6 şi 11 din Ordonanţa Guvernului nr. 15/1993. În cazul investiţiilor, altele decît cele prevăzute la art. 6 din Ordonanţa Guvernului nr. 15/1993, finanţate integral sau parţial de la bugetul de stat, limita de finanţare se aproba o dată cu legile de adoptate ale acestora, iar regia autonomă are obligaţia ca în execuţia bugetului de venituri şi cheltuieli să se încadreze în alocaţiile bugetare aprobate. Execuţia investiţiilor prevăzute la alin. 1 şi 2 se adjudeca pe bază de licitaţie publică, organizată potrivit legii care reglementează achiziţiile publice. Contractarea de credite mai mari de 500 milioane lei, în vederea realizării de investiţii de natura celor prevăzute la alin. 1 şi 2, se efectuează cu aprobarea ministerului de resort, pe baza avizului prealabil al Ministerului Finanţelor.
 + 
Articolul 26Operaţiunile de încasări şi plati ale regiei autonome se efectuează prin conturi deschise la bănci comerciale cu sediul în România.
 + 
Articolul 27Regia autonomă îşi va organiza controlul financiar preventiv şi controlul financiar de gestiune, potrivit legii.
 + 
Capitolul 7Relaţii comerciale  + 
Articolul 28Preţurile de livrare la produsele, lucrările şi serviciile executate de regia autonomă se stabilesc în condiţiile legii. Preţurile şi tarifele la bunurile şi serviciile de interes public care fac obiectul activităţii regiei autonome, pentru care concurenta este exclusa sau substanţial restrînsa datorită existenţei unui monopol, sunt supuse controlului instituit de Guvern.
 + 
Articolul 29Livrarea produselor se va face pe bază de contracte, în care vor fi menţionate clauze asiguratorii şi penalităţi pentru nerespectarea condiţiilor şi termenelor de plată, în condiţiile legii.
 + 
Articolul 30Contractarea de lucrări şi servicii necesare regiei autonome se va face, de regula, pe bază de licitaţie. Pentru lucrările şi serviciile cu valoare scăzută, consiliul de administraţie poate aproba contractarea pe bază de analiza de oferte, în condiţiile legii. În cazul angajării răspunderii contractuale sau delictuale a regiei autonome, creditorii pot cere executarea silită numai asupra bunurilor proprietatea regiei.
 + 
Capitolul 8Dispoziţii finale  + 
Articolul 31Legile de orice fel în care este implicata regia autonomă sunt de competenţa instanţelor judecătoreşti de drept comun, potrivit legii.
 + 
Articolul 32Prezentul regulament se completează cu celelalte reglementări legale.
 + 
Anexa 2.1.1–––– la regulament LISTAsubunitatilor din structura Regiei Autonome a Lignitului Oltenia – Sucursala miniera Motru (include şi fosta sucursala miniera Mehedinti) – Sucursala miniera Rovinari (include şi fosta sucursala miniera Jilt) – Sucursala miniera Berbesti.
 + 
Anexa 2.2–––– REGULAMENTULde organizare şi funcţionare a Regiei Autonome a Carbunelui Ploiesti  + 
Capitolul 1Dispoziţii generale  + 
Articolul 1Regia Autonomă a Carbunelui Ploiesti este persoana juridică şi funcţionează pe bază de gestiune economică şi autonomie financiară. Activitatea acesteia se desfăşoară pe baza prezentului regulament şi a legislaţiei în vigoare.
 + 
Articolul 2Sediul central al Regiei Autonome a Carbunelui Ploiesti este în Ploiesti, str. Bobilna nr. 2, judeţul Prahova. Regia autonomă are în structura sa subunitatile menţionate în anexa la prezentul regulament. Aceste subunitati, necesare realizării obiectului de activitate, nu au personalitate juridică, dispun de autonomie limitată, iar relaţiile dintre ele şi regia autonomă, cît şi modalitatea de constituire sunt reglementate în prezentul regulament.
 + 
Capitolul 2Obiectul de activitate  + 
Articolul 3Regia Autonomă a Carbunelui Ploiesti are următorul obiect de activitate: gestionarea şi protecţia zăcămintelor de lignit, cărbune brun şi turba din perimetrele încredinţate în administrare ; extractia lignitului, carbunelui brun şi turbei din subteran şi din cariere, prepararea şi comercializarea acestora; executarea de lucrări miniere de deschidere şi de pregătire în subteran şi de descoperta în cariere; executarea de lucrări de cercetare geologica şi tehnologică în extinderea perimetrelor aflate în exploatare şi pentru creşterea gradului de cunoaştere a zăcămintelor care se exploatează; menţinerea şi dezvoltarea capacităţilor existente, precum şi deschiderea de noi cîmpuri miniere ; elaborarea de studii, proiecte şi documentaţii proprii în vederea îmbunătăţirii activităţii tehnologice; lucrări pentru întreţinerea şi repararea utilajelor proprii necesare obiectului de activitate; construcţii-montaje miniere în subteran şi la suprafaţa; acţiuni de import-export şi de cooperare economică internationala; asigurarea mesei calde şi a cazarii pentru nevoile regiei autonome; servicii informatice proprii; perfecţionarea personalului în activitatea proprie; prestarea altor servicii legate de obiectul de activitate al regiei, în condiţiile legii.
 + 
Articolul 4Modificarea obiectului de activitate al Regiei Autonome a Carbunelui Ploiesti se face numai prin hotărâre a Guvernului. Regia Autonomă a Carbunelui Ploiesti nu poate desfăşura alte activităţi în afară celor menţionate în art. 3.
 + 
Capitolul 3Patrimoniul  + 
Articolul 5Regia Autonomă a Carbunelui Ploiesti are, conform bilanţului încheiat la data de 30 iunie 1994, un patrimoniu net în valoare de 382.043.008 mii lei, recalculat conform Hotărârii Guvernului nr. 500/1994, din care 358.489.933 mii lei mijloace fixe la valoarea rămasă şi 23.553.075 mii lei mijloace circulante.
 + 
Articolul 6Regia Autonomă a Carbunelui Ploiesti administrează bunurile publice încredinţate, cu diligenta unui bun proprietar. Bunurile proprietate publică sunt inalienabile, nu se afla în circuitul civil, potrivit legii, şi se vor evidenţia în mod distinct în patrimoniul regiei. Aceste bunuri pot fi concesionate sau închiriate în condiţiile legii. Crearea de noi bunuri publice, precum şi dezafectarea unor asemenea bunuri se pot face cu aprobarea Guvernului. În exercitarea dreptului de proprietate, regia autonomă poseda, foloseşte şi dispune, în condiţiile legii, de bunurile aflate în patrimoniul sau, altele decît cele publice, în scopul realizării obiectului sau de activitate şi beneficiază de rezultatele utilizării acestora. Patrimoniul regiei autonome poate fi micşorat, respectiv mărit, prin hotărâre a Guvernului.
 + 
Capitolul 4Structura regiei autonome  + 
Articolul 7Structura organizatorică a Regiei Autonome a Carbunelui Ploiesti se aproba de consiliul de administraţie, la propunerea directorului general. Consiliul de administraţie poate aproba şi înfiinţarea altor subunitati în structura regiei. De asemenea, consiliul de administraţie stabileşte relatiile dintre subunitatile aflate în structura regiei autonome, precum şi relaţiile acestora cu terţii şi le poate acorda împuternicire de reprezentare în numele regiei, în domeniile tehnic, economic, comercial, administrativ, financiar, juridic, precum şi în alte domenii specifice obiectului de activitate al acesteia. Modul de organizare a subunitatilor componente ale regiei autonome şi structura organelor de conducere se stabilesc de consiliul de administraţie.
 + 
Articolul 8Prin delegare de competenţa, unităţile din structura regiei autonome au atribuţiile stabilite de către consiliul de administraţie, cu următoarele limitări: – nu pot încheia direct operaţiuni financiare pentru obţinerea de subvenţii de la bugetul de stat; – nu pot efectua operaţiuni de comerţ exterior. Subunitatile din structura regiei autonome răspund în faţa consiliului de administraţie de îndeplinirea tuturor atribuţiilor, responsabilităţilor şi competentelor încredinţate de acesta prin hotărâri şi decizii de împuternicire.
 + 
Articolul 9Regia Autonomă a Carbunelui Ploiesti are în structura direcţii, servicii, birouri şi compartimente. Normele de structura şi organele de conducere pentru direcţii, servicii, birouri şi compartimente se stabilesc de către consiliul de administraţie.
 + 
Articolul 10Atribuţiile şi responsabilităţile direcţiilor, serviciilor, birourilor şi compartimentelor din structura regiei autonome se stabilesc prin regulament aprobat de consiliul de administraţie.
 + 
Capitolul 5Organele de conducere  + 
Articolul 11Conducerea Regiei Autonome a Carbunelui Ploiesti revine consiliului de administraţie, al cărui preşedinte este directorul general al regiei. Activitatea curenta a regiei autonome este condusă de directorul general, numit de ministerul de resort pe bază de concurs. Relaţiile dintre Ministerul Industriilor, ca reprezentant al statului prin care acesta îşi exercită prerogativele în domeniul de activitate al regiei autonome, şi directorul general al regiei se stabilesc prin contract de management.
 + 
Articolul 12Consiliul de administraţie se numeşte prin ordin al ministrului industriilor, pe o perioadă de 4 ani, iar jumătate din numărul membrilor pot fi înlocuiţi, pe motive întemeiate, la 2 ani. Prin ordin al ministrului vor fi desemnaţi preşedintele şi un vicepreşedinte. Managerul – directorul general al regiei autonome poate propune ministerului de resort înlocuirea unor membrii din consiliul de administraţie, care desfăşoară o activitate necorespunzătoare. Consiliul de administraţie este compus din 7 persoane, după cum urmează: – directorul general al regiei autonome – preşedinte; – reprezentantul Ministerului Finanţelor; – reprezentantul Ministerului Industriilor; – ingineri, tehnicieni, economişti şi jurişti, specializaţi în domeniul de activitate al regiei, dintre care unul va fi desemnat în calitate de vicepreşedinte.
 + 
Articolul 13Membrii consiliului de administraţie: a) se numesc în conformitate cu prevederile art. 12; b) îşi păstrează calitatea de angajaţi la instituţia sau unitatea de la care provin şi toate drepturile şi obligaţiile derivînd din aceasta calitate; c) sunt plătiţi pentru activitatea desfăşurată în aceasta calitate cu o indemnizaţie stabilită de consiliul de administraţie. Limita maxima a indemnizaţiei se stabileşte de ministrul industriilor. Aceştia nu pot face parte din mai mult de doua consilii de administraţie sau participa la societăţi comerciale cu care respectiva regie autonomă întreţine relaţii de afaceri sau are interese contrare. Nu pot fi membri în consiliul de administraţie persoanele care, potrivit legii, sunt incapabile sau au fost condamnate pentru gestiune frauduloasă, abuz de încredere, fals şi uz de fals, înşelăciune, delapidare, mărturie mincinoasă, dare sau luare de mită, precum şi pentru alte infracţiuni de aceeaşi natură. Sunt incompatibili cu calitatea de membru al consiliului de administraţie cei care, personal ori soţul, rudele sau afinii până la gradul al doilea inclusiv, sunt, în acelaşi timp, patroni sau asociaţi la societăţi comerciale cu capital privat cu acelaşi profil sau cu care regia autonomă se afla în relaţii comerciale directe.
 + 
Articolul 14Consiliul de administraţie îşi desfăşoară activitatea în baza propriului regulament de funcţionare şi a legislaţiei în vigoare şi hotărăşte în problemele privind activitatea regiei autonome, cu excepţia celor care, potrivit legii, sunt date în competenţa managerului. Consiliul de administraţie se întruneşte lunar şi ori de cîte ori este necesar, la convocarea preşedintelui sau a unei treimi din numărul membrilor săi. El este prezidat de preşedinte, iar în lipsa acestuia, de către vicepreşedinte. Pentru valabilitatea deciziilor este necesară prezenta a cel puţin 2/3 din numărul membrilor consiliului de administraţie ; deciziile se iau cu majoritatea absolută a membrilor prezenţi. Dezbaterile consiliului de administraţie au loc conform ordinii de zi stabilite pe baza proiectului comunicat de preşedinte cu cel puţin 5 zile înainte de data ţinerii şedinţei. Acestea se consemnează în procesul-verbal al şedinţei, care se scrie într-un registru sigilat şi parafat de preşedintele consiliului de administraţie. Procesul-verbal se semnează de către membrii prezenţi ai consiliului de administraţie. Consiliul de administraţie poate delega unuia sau mai multor membri ai săi unele împuterniciri pe probleme limitate şi poate recurge la experţi pentru studierea anumitor probleme. În relaţiile cu terţii, regia autonomă este reprezentată de către directorul general sau, în lipsa lui, de către un director executiv. Cel care reprezintă regia autonomă semnează actele care o angajează faţă de terţi. Consiliul de administraţie va putea exercita orice act care este legat de administrarea regiei autonome. Membrii consiliului de administraţie vor putea exercita orice act care este legat de administrarea regiei autonome în interesul acesteia, în limitele prevederilor legale şi ale drepturilor ce li se conferă. Membrii consiliului de administraţie răspund individual sau solidar, după caz, faţă de regia autonomă pentru prejudiciile rezultate din infracţiuni sau abateri de la dispoziţiile legale, pentru abaterile de la regulament sau pentru greşeli în administrarea regiei autonome. În astfel de situaţii, ei pot fi revocaţi prin ordin al ministrului industriilor.
 + 
Articolul 15Atribuţiile, răspunderile şi competentele, consiliului de administraţie sunt următoarele: 15.1. asigura elaborarea bugetelor de venituri şi cheltuieli anuale, precum şi fundamentarea acestora pe fiecare capitol, şi le depune la Ministerul Industriilor în vederea aprobării prin hotărâre a Guvernului; 15.2. răspunde de execuţia veniturilor şi cheltuielilor, influenţează asupra factorilor care le determina în vederea creşterii productivitatii şi eficientei economice şi raportează trimestrial ministerului de resort asupra rezultatelor obţinute; 15.3. aproba programul de producţie şi stabileşte măsurile de creştere a eficientei acesteia; 15.4. stabileşte, după caz, condiţiile minimale pentru asigurarea serviciilor de interes public din domeniul de activitate al regiei şi urmăreşte respectarea acestora; 15.5. hotărăşte cu privire la investiţiile ce urmează a fi realizate potrivit obiectului de activitate al regiei, care se finanţează din surse proprii, credite bancare sau alocaţii de la bugetul de stat. 15.6. propune, potrivit reglementărilor legale, investiţiile a căror aprobare este în competenţa altor organe; 15.7. aproba structura organizatorică şi funcţională a regiei autonome; 15.8. stabileşte tactica şi strategia de management, marketing, restructurare, potrivit competentelor acordate; 15.9. stabileşte principiile de salarizare, modul de corelare a salariilor cu munca efectiv prestată, respectându-se salariul minim pe economie prevăzut de lege şi prevederile contractului colectiv de muncă; 15.10. răspunde de administrarea eficienta, cu respectarea prevederilor legii, a patrimoniului regiei autonome; 15.11. aproba utilizarea fondurilor valutare; 15.12. stabileşte nivelul creditelor şi modul de rambursare a acestora; 15.13. aproba asocierea, potrivit legii, cu persoane fizice sau juridice din ţara şi din străinătate; 15.14. aproba înstrăinarea bunurilor aparţinând regiei autonome, potrivit legii; 15.15. asigura condiţiile necesare îndeplinirii contractului de management; 15.16. stabileşte politici pentru protecţia mediului înconjurător şi securitatea muncii, potrivit reglementărilor legale; 15.17. analizează bilanţul contabil anual şi elaborează raportul asupra activităţii desfăşurate de regia autonomă în anul precedent; 15.18. hotărăşte constituirea fondului de rezerva, a fondului de dezvoltare, precum şi a altor fonduri necesare regiei autonome; 15.19. hotărăşte în orice alte probleme privind activitatea regiei, cu excepţia celor date în competenţa altor organe, potrivit legii; 15.20. rezolva alte probleme în baza competentelor prevăzute de legislaţia în vigoare.
 + 
Articolul 16Membrii consiliului de administraţie şi directorul general sunt răspunzători pentru îndeplinirea tuturor atribuţiilor şi a obligaţiilor ce le revin. Membrii consiliului de administraţie care s-au impotrivit luării unei decizii ce s-a dovedit păgubitoare pentru regie nu răspund, dacă au consemnat expres punctul lor de vedere în registrul de şedinţe al consiliului de administraţie şi au anuntat în scris, despre aceasta, ministerul de resort. Membrii consiliului de administraţie care nu au respectat prevederile art. 13 alin. 2, 3 şi 4 vor răspunde pentru daunele ce au rezultat, din aceasta cauza, pentru regia autonomă.
 + 
Articolul 17Pentru luarea unor decizii complexe, consiliul de administraţie poate atrage în activitatea de analiza consilieri şi consultanţi din diferite sectoare. Activitatea acestora va fi compensata material conform înţelegerii, pe bază de contract, indemnizaţia neputind depăşi 20 % din salariul directorului general.
 + 
Articolul 18Anual, consiliul de administraţie prezintă Ministerului Industriilor un raport asupra activităţii din perioada expirată şi asupra programului de activitate pe anul în curs.
 + 
Articolul 19Directorul general al regiei autonome conduce activitatea curenta a acesteia şi o reprezintă în relaţiile cu autorităţile publice, precum şi cu persoanele fizice şi juridice. În realizarea contractului de management, directorul general: – aduce la îndeplinire obiectivele şi criteriile de performanţă prevăzute în contract; – prezintă trimestrial Ministerului Industriilor situaţia economico-financiară a regiei autonome, precum şi informaţiile, studiile de fezabilitate, proiectele şi programele de restructurare, alte documentaţii privind activitatea regiei autonome, solicitate de acesta; – negociaza şi încheie contractul colectiv de muncă, angajează şi concediază personalul aparatului regiei, numeşte şi revoca prin decizie directorii subunitatilor din structura acesteia.
 + 
Capitolul 6Bugetul de venituri şi cheltuieli şi administrarea acestuia. Relaţiile financiare  + 
Articolul 20Regia autonomă întocmeşte anual bilanţul contabil, bugetul de venituri şi cheltuieli şi contul de profit şi pierderi, după modelele stabilite de Ministerul Finanţelor. Bilanţul contabil anual şi contul de profit şi pierderi se supun spre aprobare Ministerului Finanţelor şi se publică în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a.
 + 
Articolul 21Veniturile, în care se cuprind şi subvenţiile pe produse, precum şi cheltuielile regiei autonome, se stabilesc prin bugetul de venituri şi cheltuieli pentru fiecare exerciţiu financiar. Bugetul de venituri şi cheltuieli se aproba de Guvern, cu avizul Ministerului Finanţelor şi al Ministerului Industriilor. Din veniturile realizate, regia autonomă acoperă toate cheltuielile evidentiate în costuri, precum şi cheltuielile şi plăţile prevăzute a fi suportate direct din venituri, potrivit legii.
 + 
Articolul 22Corelat cu contractele încheiate pentru producţia programata, Regia Autonomă a Carbunelui Ploiesti determina anual volumul de venituri de realizat, cheltuielile totale de efectuat şi cota de impozit pe profit datorată bugetului de stat, conform legii.
 + 
Articolul 23Din veniturile realizate, regia autonomă îşi acoperă toate cheltuielile evidentiate în costuri, precum şi cheltuielile şi plăţile prevăzute a fi suportate direct din venituri, potrivit legii, inclusiv pentru constituirea fondului de rezerva, a fondului de dezvoltare şi a celorlalte cheltuieli prevăzute de lege. Sumele din venituri, care se vor aloca fondului de dezvoltare, se aproba de către Guvern la propunerea ministerului de resort, cu avizul Ministerului Finanţelor, o dată cu bugetul de venituri şi cheltuieli al regiei autonome. Regia poate beneficia de subvenţii, care se aproba prin legea bugetului de stat.
 + 
Articolul 24Pentru acoperirea cheltuielilor curente, în situaţia în care, în cursul unui an, mijloacele regiei autonome nu sunt suficiente, aceasta poate contracta credite cu societăţile comerciale bancare în valoare de cel mult 20 % din veniturile brute realizate în anul precedent sau poate emite titluri negociabile pe piaţa, în aceeaşi limita. Contractarea de credite peste plafonul stabilit se face cu aprobarea Ministerului Finanţelor. Categoriile de titluri negociabile sunt cele stabilite de lege.
 + 
Articolul 25Regia Autonomă hotărăşte cu privire la investiţiile ce urmează a fi realizate potrivit obiectului sau de activitate, finanţarea efectuindu-se din surse proprii şi din credite bancare, cu excepţia investiţiilor care intra sub incidenţa art. 6 şi art. 11 din Ordonanţa Guvernului nr. 15/1993. În cazul investiţiilor, altele decît cele prevăzute la art. 6 din Ordonanţa Guvernului nr. 15/1993, finanţate integral sau parţial de la bugetul de stat, limita de finanţare se aproba o dată cu legile de adoptare ale acestora, iar regia autonomă are obligaţia ca în execuţia bugetului de venituri şi cheltuieli să se încadreze în alocaţiile bugetare aprobate. Execuţia investiţiilor prevăzute la alin. 1 şi 2 se adjudeca pe bază de licitaţie publică organizată potrivit legii care reglementează achiziţiile publice. Contractarea de credite mai mari de 500 milioane lei, în vederea realizării de investiţii de natura celor prevăzute la alin. 1 şi 2, se efectuează cu aprobarea ministerului de resort, pe baza avizului prealabil al Ministerului Finanţelor.
 + 
Articolul 26Operaţiunile de încasări şi plati ale regiei autonome se efectuează prin conturi deschise la bănci comerciale cu sediul în România.
 + 
Articolul 27Regia autonomă îşi va organiza controlul financiar preventiv şi controlul financiar de gestiune, potrivit legii.
 + 
Capitolul 7Relaţii comerciale  + 
Articolul 28Preţurile de livrare la produsele, lucrările şi serviciile executate de regia autonomă se stabilesc în condiţiile legii. Preţurile şi tarifele la bunurile şi serviciile de interes public care fac obiectul activităţii regiei autonome, pentru care concurenta este exclusa sau substanţial restrînsa datorită existenţei unui monopol, sunt supuse controlului instituit de Guvern.
 + 
Articolul 29Livrarea produselor se va face pe bază de contracte în care vor fi menţionate clauze asiguratorii şi penalităţi pentru nerespectarea condiţiilor şi termenelor de plată, în condiţiile legii.
 + 
Articolul 30Contractarea de lucrări şi servicii necesare regiei autonome se va face, de regula, pe bază de licitaţie. Pentru lucrările şi serviciile cu valoare scăzută, consiliul de administraţie poate aproba contractarea pe bază de analiza de oferte, în condiţiile legii. În cazul angajării răspunderii contractuale sau delictuale a regiei autonome, creditorii pot cere executarea silită numai asupra bunurilor proprietatea regiei.
 + 
Capitolul 8Dispoziţii finale  + 
Articolul 31Litigiile de orice fel în care este implicata regia autonomă sunt de competenţa instanţelor judecătoreşti de drept comun, potrivit legii.
 + 
Articolul 32Prezentul regulament se completează cu celelalte reglementări legale.
 + 
Anexa 2.2.1–––– la regulament LISTAsubunitatilor din structura Regiei Autonome a Carbunelui Ploiesti Exploatarea miniera Câmpulung Muscel Exploatarea miniera Capeni Exploatarea miniera Voivozi Exploatarea miniera Comăneşti Exploatarea miniera Filipesti. ––––––––-

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x