privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Industriei
Guvernul României hotărăşte: +
Articolul 1Ministerul Industriei este organ central al puterii executive care exercită, în conformitate cu prevederile legale, administraţia publică, strategia şi politica economică a Guvernului, coordonează activităţile industriale, de cercetare-proiectare şi comerciale în domeniile prevăzute la anexa nr. 1. +
Articolul 2Ministerul Industriei îndeplineşte, în domeniile sale de activitate, atribuţiile prevăzute prin lege.În principal, atribuţiile Ministerului Industriei sînt:a) de a organiza şi urmări aplicarea legilor şi hotărîrilor guvernamentale, asigurind aplicarea politicii Guvernului, cu respectarea limitelor de autoritate şi a principiului autonomiei agenţilor economici, instituţiilor şi organelor locale ale administraţiei de stat; … b) de a fundamenta strategiile de dezvoltare cantitativă şi calitativă a ramurilor şi subramurilor coordonate, urmărind corelarea şi armonizarea utilizării resurselor, precum şi evoluţia factorilor de dezvoltare în condiţiile statului de drept şi ale economiei de piaţa; … c) de a coordona realizarea activităţilor din domeniul propriu de activitate prin: … – participarea la acţiunile de reorientare a activităţilor economice din ramurile industriale aflate în competenţa sa;– participarea la crearea de noi structuri în economie;– repartizarea armonioasă a resurselor rămase în sistemul balantelor;d) de a fundamenta comenzile de stat, subvenţiile, creditele pentru investiţiile peste 50 mil. lei şi lichidarile unor capacităţi de producţie nerentabile din ramurile aflate în competenţa sa; … e) de a reprezenta statul: … – în calitatea sa de acţionar la societăţile comerciale cu capital de stat din ramurile economice aflate în competenţa sa;– în încheierea de convenţii, acorduri sau alte înţelegeri internaţionale, potrivit legii;– în conducerea unităţilor bugetare din subordine;– în dezvoltarea relaţiilor de colaborare internationala;f) de a îndrumă activitatea: … – Inspecţiei de stat pentru resurse minerale;– Inspecţiei pentru controlul cazanelor, recipientelor sub presiune şi instalaţiilor de ridicat;– Agenţiei române pentru conservarea energiei;– Comisiei naţionale pentru reciclarea deşeurilor;g) de a organiza oficii sau reprezentante proprii în ţara şi străinătate. … +
Articolul 3(1) Structura organizatorică a Ministerului Industriei este prevăzută în anexa nr. 2*). … (2) Conducerea Ministerului Industriei este asigurata de ministru. … (3) Ministrul conduce întreaga activitate a ministerului şi îl reprezintă în raporturile cu Guvernul, cu celelalte ministere, alte organe ale administraţiei de stat şi organizaţii din ţara, precum şi cu organismele similare din alte tari. … +
Articolul 4(1) Numărul maxim de posturi pentru Ministerul Industriei este de 1.492, exclusiv demnitarii. … (2) În numărul maxim de posturi prevăzut nu se include personalul aferent activităţii de registratura, dactilografie, secretariat-administrativ, de deservire, paza, curierii şi muncitorii, care poate fi de cel mult 15% din numărul total de posturi aprobat. … (3) Ponderea funcţiilor de conducere, încadrarea personalului în gradele profesionale superioare, precum şi statele de funcţii şi salarizarea personalului ministerului se stabilesc în conformitate cu prevederile legii. … +
Articolul 5Structurile organizatorice, atribuţiile, sarcinile şi numărul de posturi ale direcţiilor generale, direcţiilor şi departamentelor de ramura se aproba prin ordin al ministrului industriei. +
Articolul 6Departamentele sînt conduse de secretari de stat, şefi de departament; fiecare departament va avea, de regula, un adjunct de şef de departament cu rang de subsecretar de stat. În cazuri temeinic justificate, primul-ministru, la propunerea ministrului industriei, va aproba, prin excepţie, şi al doilea post de subsecretar de stat pentru unele departamente. +
Articolul 7(1) În structura Ministerului Industriei vor funcţiona: Inspecţia de stat pentru resurse minerale, Inspecţia pentru controlul cazanelor, recipientelor sub presiune şi instalaţiilor de ridicat, Agenţia română pentru conservarea energiei şi Comisia naţionala pentru reciclarea deşeurilor. … (2) Comisia naţionala pentru reciclarea deşeurilor se înfiinţează prin reorganizarea Departamentului reciclarii materialelor şi va avea rang de departament. … (3) Atribuţiile organelor de mai sus sînt cele prevăzute în anexele nr. 3.1., 3.2., 3.3. şi 3.4. … (4) În termen de 60 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei hotărîri Ministerul Industriei va elabora şi va promova proiecte de legi pentru activităţile organelor menţionate la alin. 1. … (5) Inspecţia de stat pentru resurse minerale va fi condusă de un inspector de stat şef, cu rang de subsecretar de stat. … (6) Comisia naţionala pentru reciclarea deşeurilor se asimilează departamentelor şi este condusă de un preşedinte, cu rang de subsecretar de stat. … +
Articolul 8(1) În subordinea Ministerului Industriei vor funcţiona Centrul de management şi informatica, Centrul de informare şi documentare pentru industrie, Centrul de pregătire şi perfecţionare profesională şi Oficiul Centrului Comun ONUDI – România. … (2) Atribuţiile şi structurile organizatorice ale unităţilor subordonate ministerului se stabilesc prin ordin al ministrului industriei. … (3) Centrul de pregătire şi perfecţionare profesională pentru industrie se înfiinţează prin reorganizarea Centrului de perfecţionare a personalului din industria electrotehnica, electronică, mecanică fina şi optica Bucureşti, care se desfiinţează. … +
Articolul 9(1) Organele menţionate la art. 7, Centrul de management şi informatica şi Oficiul Centrului Comun ONUDI – România sînt unităţi bugetare, cu buget anual propriu în cadrul bugetului Ministerului Industriei. … (2) Numărul de posturi pentru acestea sînt cele prevăzute în anexa nr. 4, iar salarizarea personalului se va realiza în conformitate cu prevederile Hotărîrii Guvernului nr. 307/1991 privind salarizarea personalului din unităţile bugetare. … (3) Centrul de pregătire şi perfecţionare profesională şi Centrul de informare şi documentare pentru industrie funcţionează ca instituţii publice, finanţate integral prin venituri extrabugetare. … (4) În anii 1991 şi 1992 Centrul de pregătire şi perfecţionare profesională va fi subventionat şi de la buget, în vederea finalizarii activităţilor legate de organizarea acestuia. … (5) Salarizarea personalului Comisiei naţionale pentru reciclarea deşeurilor se va realiza în conformitate cu prevederile Legii nr. 40/1991 cu privire la salarizarea Preşedintelui şi Guvernului României, precum şi a personalului Presedentiei, Guvernului şi a celorlalte organe ale puterii executive. … +
Articolul 10Ministerul Industriei, departamentele, organele din structura ministerului şi unităţile subordonate vor utiliza în parcul propriu un număr de autoturisme, pentru transport de persoane, stabilit în conformitate cu prevederile legale. +
Articolul 11Personalul transferat în interesul serviciului, trecut în funcţii cu niveluri de salarizare mai mici sau rămas disponibil ca urmare a aplicării prevederilor prezentei hotărîri, are dreptul la salariul avut, sporul de vechime şi indemnizaţia de conducere, după caz, timp de 3 luni de la intrarea în vigoare a prezentei hotărîri. +
Articolul 12Prezenta hotărîre intră în vigoare la data de 15 iulie 1991. Pe aceeaşi dată se abroga orice dispoziţie contrară.Notă …
*) Anexa se comunică unităţilor interesate.PRIM-MINISTRUPETRE ROMAN +
Anexa 1– Energia electrica şi termica– Mine şi geologie– Petrol şi gaze– Metalurgia feroasa şi neferoasa– Construcţii de maşini, electrotehnica şi electronică– Chimie şi petrochimie– Textile şi pielarie– Materiale de construcţii– Industrializarea lemnului– Recuperarea şi reciclarea deşeurilor. +
Anexa 3.1.ATRIBUŢIILEInspecţiei de stat pentru resurse mineraleA. Atribuţii principale:1. Controlează existenta autorizării legale a agenţilor economici pentru lucrări de investigare geologica şi/sau exploatare a resurselor minerale.2. Controlează aplicarea măsurilor şi metodelor de lucru adecvate pentru protecţia, exploatarea raţională şi valorificarea optima, completa şi complexa a resurselor minerale.3. Controlează modul de gospodărire şi eficienta folosirii subvenţiilor de la bugetul statului alocate activităţii de cercetare geologica şi extractive.4. Controlează execuţia şi eficienta tuturor lucrărilor prin care sînt interceptate şi/sau investigate resursele minerale.5. Sisteaza lucrările de cercetare, extracţie sau preparare-prelucrare a substanţelor minerale utile executate fără respectarea reglementărilor în vigoare sau care, prin modul de desfăşurare, conduc la exploatarea nerationala şi/sau degradarea zăcămintelor sau acumularilor de resurse minerale, situaţie în care ia măsura de retragere a permisului de cercetare sau a autorizaţiei de exploatare.6. Participa la atribuirea sau concesionarea perimetrelor de investigare şi/sau exploatare a resurselor minerale, la acordarea permiselor de cercetare şi a autorizaţiilor de exploatare şi urmăreşte respectarea clauzelor contractuale şi a îndatoririlor faţă de stat.7. Participa la atestarea profesională a specialiştilor care conduc sectoare de activitate geologica şi extractiva, prin eliberarea, în condiţiile stabilite de lege, a brevetelor de inginer şef de exploatare şi a autorizaţiilor de funcţionare pentru ocuparea funcţiilor de conducere din aceste sectoare.B. Pe domenii, Inspecţia de stat pentru resurse minerale are următoarele atribuţii:I. În domeniul investigarii patrimoniului naţional prin lucrări de cercetare geologica1. Controlează existenta autorizării legale a agenţilor economici pentru lucrări de investigare a resurselor minerale.2. Controlează modul de gospodărire a fondurilor de la bugetul statului alocate cercetării geologice şi eficienta folosirii acestora.3. Controlează execuţia şi eficienta tuturor lucrărilor prin care sînt investigate şi/sau interceptate resursele minerale în ceea ce priveşte:a) respectarea perimetrului atribuit pentru cercetare; … b) existenta documentaţiilor geologice şi de execuţie aprobate potrivit reglementărilor legale şi respectarea prevederilor din acestea; … c) aplicarea măsurilor prevăzute pentru evitarea pierderilor de substanţe minerale utile, inclusiv a eruptiilor libere la sondele în foraj; participa la analiza celor care au avut loc pentru determinarea cauzelor care le-au generat; … d) respectarea obligaţiilor asumate faţă de stat la concesionarea sau atribuirea perimetrelor de cercetare; … e) realizarea la termen şi în condiţiile stabilite a tuturor lucrărilor cuprinse în caietul de sarcini; … f) raportarea, conform clauzelor actului de concesiune sau de atribuire a perimetrelor, a rezultatelor obţinute, inclusiv a celor referitoare la existenta altor resurse, distincte de cele specificate în aprobarea de cercetare; … g) documentarea geologica corespunzătoare şi transpunerea pe plan a lucrărilor executate, inventarierea şi probarea concludenta a substanţelor minerale utile; … h) certitudinea elementelor luate în considerare la întocmirea rapoartelor geologice şi la evaluarea rezervelor geologice. … 4. Pentru nerespectarea prevederilor art. 2, în afară sancţiunilor contravenţionale, poate proceda la oprirea lucrărilor, iar în funcţie de gravitatea faptelor constatate, şi la retragerea permisului de prospecţiune şi/sau de explorare.II. În domeniul exploatării, valorificării şi protejării patrimoniului naţional5. Avizează studiile de prognoza şi programele de cercetare geologica.6. Avizează instituirea perimetrelor de cercetare geologica.7. Avizează lucrările de cercetare geologica şi omologarea rezervelor minerale.8. Atesteaza capacitatea de cercetare geologica (prospectare, exploatare) a agenţilor comerciali.9. Controlează existenta autorizării legale a agenţilor economici pentru execuţia de lucrări de exploatare a resurselor minerale.10. Verifica existenta documentaţiilor tehnico-economice de exploatare, întocmite şi aprobate în conformitate cu reglementările în vigoare şi controlează aplicarea prevederilor pe care acestea le conţin.11. Sisteaza lucrările de extracţie sau de preparare-prelucrare executate fără documentaţii tehnico-economice, precum şi pe cele care prin modul de desfăşurare conduc la exploatarea nerationala sau degradarea zăcămintelor şi acumularilor de substanţe minerale utile, situaţie în care, funcţie de gravitatea faptelor constatate, poate proceda şi la retragerea autorizaţiilor de exploatare.12. Controlează întreaga activitate de exploatare, protejare şi valorificare a resurselor minerale, potrivit intereselor statului şi politicii sale economice, la toţi agenţii economici, autohtoni şi străini, care activează în acest domeniu, indiferent de natura capitalului de care dispun – de stat, mixt sau particular.13. Controlează stabilirea şi aplicarea măsurilor şi metodelor de lucru adecvate pentru protecţia, exploatarea raţională şi valorificarea optima, completa şi complexa a resurselor minerale.14. Controlează aplicarea măsurilor prevăzute pentru evitarea pierderilor de rezerve în cadrul unor avarii specifice industriei extractive, inclusiv a eruptiilor libere la sondele pentru substanţe minerale utile fluide, şi participa la analiza celor care au avut loc pentru determinarea cauzelor care le-au generat şi la stabilirea măsurilor ce se impun.15. Avizează, din punct de vedere al protecţiei şi exploatării rationale, programele anuale de exploatare şi de preparare-prelucrare a substanţelor minerale solide, instituirea perimetrelor miniere şi de exploatare, precum şi a pilierilor de protecţie de lungă durata.16. Ia măsuri pentru sistarea provizorie a lucrărilor şi solicita organelor competente adoptarea deciziei corespunzătoare, în cazul unor pericole iminente de avarii.17. Avizează deschiderea şi închiderea parţială sau totală, temporară sau definitivă a minelor sau carierelor.18. Avizează, din punct de vedere al protecţiei şi exploatării rationale, programele anuale de exploatare pentru hidrocarburi, ape geotermale, ape minerale, dioxid de carbon mofetic, namoluri şi turbe terapeutice; avizează, de asemenea, perimetrele de protecţie hidrogeologica şi perimetrele de exploatare pentru substanţe minerale fluide şi terapeutice.19. Avizează casarea lucrărilor miniere şi a sondelor în ce priveşte situaţia rezervelor geologice aferente, precum şi eventuala abandonare a unor rezerve.20. Controlează desfăşurarea lucrărilor de exploatare ce se realizează concomitent în acelaşi perimetru pentru substanţe minerale utile diferite, urmărind elaborarea şi aplicarea măsurilor adecvate pentru a preveni efectele negative pe care extractia unora le-ar putea provoca asupra celorlalte.21. Colaborează la constituirea fondului de rezerve strategice de substanţe minerale utile la dispoziţia statului, în vederea folosirii acestora în condiţii conjuncturale speciale.22. Avizează instituirea perimetrelor de exploatare.III. În domeniul acordării permiselor de cercetare geologica, a concesiunilor şi autorizaţiilor de exploatare a substanţelor minerale utile23. Participa la acordarea permiselor de cercetare geologica, precum şi a concesiunilor şi autorizaţiilor de exploatare, în care scop:a) avizează caietele de sarcini întocmite pentru scoaterea la licitaţie a perimetrelor în cauza; … b) avizează sau aproba, potrivit împuternicirilor legale, solicitarile adresate în acest sens; … c) urmăreşte îndeplinirea obligaţiilor geologice şi extractive asumate de agenţii economici la adjudecarea licitaţiilor; … d) participa la stabilirea impozitelor şi taxelor datorate statului de către aceştia; … e) verifica instituirea corecta, marcarea pe teren şi respectarea limitelor perimetrului atribuit; … f) participa la soluţionarea litigiilor dintre diversi agenţi economici. … 24. Avizează contractele de concesiune. +
Anexa 3.2.ATRIBUŢIILEInspecţiei pentru controlul cazanelor, recipientelor sub presiune şi instalaţiilor de ridicat – I.S.C.I.R.1. Elaborează, după caz, prescripţiile tehnice privind proiectarea, omologarea, construirea, montarea, repararea, întreţinerea, exploatarea, încărcarea, transportul, depozitarea, încercarea şi verificarea instalaţiilor şi aparatelor, a produselor din metale feroase şi neferoase şi pentru sudare destinate construirii, montarii sau repararii instalaţiilor şi aparatelor, precum şi a materialelor sau mijloacelor de control nedistructiv; de asemenea, elaborează prescripţiile tehnice privind examinarea şi autorizarea sudorilor, a personalului care executa examinari nedistructive, precum şi a personalului de exploatare (fochisti, macaragii, liftieri, laboranti-operatori din centralele termice, mecanici trolisti şi translatoristi).2. Coordonează lucrările Consiliului tehnic pentru avizarea proiectelor de prescripţii tehnice, precum şi a modificărilor şi/sau completărilor la acestea.3. Examinează, în vederea autorizării, unităţile şi persoanele particulare care urmează sa proiecteze, sa construiască, sa monteze, sa repare, sa controleze prin mijloace nedistructive, sa întreţină. sa încarce, sa transporte, sa depoziteze sau sa verifice, după caz, instalaţii şi aparate.4. Examinează, în vederea autorizării, laboratoarele sau standurile unde urmează să se execute încercările în vederea omologării instalaţiilor şi aparatelor, inclusiv a dispozitivelor de siguranţă, respectiv probele de tip ale aparatelor sau dispozitivelor de siguranţă.5. Avizează conform proiectele, respectiv desenele tip de ansamblu, elaborate de unităţile de proiectare şi persoanele particulare, cu privire la respectarea prevederilor prescripţiilor tehnice.6. Participa la lucrările de omologare a instalaţiilor, aparatelor, dispozitivelor de siguranţă aferente acestora, a produselor din metale feroase şi neferoase şi pentru sudare destinate construirii, montarii sau repararii instalaţiilor şi aparatelor, procedeelor de sudare, precum şi a materialelor sau mijloacelor de control nedistructiv.7. Verifica, după caz, instalaţiile şi aparatele în timpul construirii, pe fluxul de fabricaţie şi în final, pe parcursul montajului, la punerea în funcţiune, periodic în exploatare, pe parcursul repararii, în timpul încărcării, transportului sau depozitarii.8. Verifica, prin sondaj, în unităţile producătoare de materiale feroase şi neferoase şi pentru sudare destinate construirii, montarii sau repararii instalaţiilor şi aparatelor, precum şi a materialelor sau mijloacelor de control nedistructiv, respectarea condiţiilor prevăzute în documentaţia de omologare şi normele de produs.9. Examinează, în vederea autorizării, sudorii, personalul care executa examinari nedistructive, precum şi personalul de exploatare (fochisti, laboranti-operatori din centralele termice, macaragii, liftieri, mecanici trolisti şi translatoristi), conform prevederilor prescripţiilor tehnice.10. Avizează, la cererea beneficiarilor, importul instalaţiilor, aparatelor, materialelor feroase şi neferoase şi pentru sudare destinate construirii, montarii sau repararii instalaţiilor şi aparatelor, precum şi a materialelor sau mijloacelor de control nedistructiv, în cazul în care prescripţiile tehnice ale furnizorului străin, după care se oferă instalatia, aparatul, materialele sau mijloacele de control, prezintă diferenţe faţă de prescripţiile tehnice în vigoare în ţara.11. Accepta importul din punct de vedere al îndeplinirii condiţiilor de siguranţă şi verifica, la furnizori, instalaţiile şi aparatele, materialele feroase şi neferoase şi pentru sudare destinate construirii, montarii sau repararii instalaţiilor şi aparatelor, precum şi a materialelor sau mijloacelor de control nedistructiv, în condiţiile prevăzute de lege şi prescripţiile tehnice.12. Retrage autorizaţiile acordate unităţilor, persoanelor particulare, sudorilor, personalului care executa examinari nedistructive sau personalului de exploatare (fochisti, laboranti-operatori din centralele termice, macaragii, liftieri, mecanici trolisti şi translatoristi), ori de cîte ori constata că nu sînt îndeplinite prevederile legii şi ale prescripţiilor tehnice.13. Interzice funcţionarea instalaţiilor şi aparatelor atunci cînd constata că nu sînt îndeplinite prevederile legii, precum şi ale prescripţiilor tehnice privind funcţionarea în condiţii de siguranţă a instalaţiilor şi aparatelor.14. Interzice producerea, livrarea sau utilizarea materialelor feroase şi neferoase şi pentru sudare destinate construirii, montarii sau repararii instalaţiilor şi aparatelor, precum şi a materialelor şi mijloacelor de control nedistructiv, cînd constata că nu sînt îndeplinite prevederilor legii şi ale prescripţiilor tehnice.15. Încheie, cu organizaţiile de supraveghere tehnica similare din străinătate, convenţii de recunoaştere reciprocă a verificărilor şi încercărilor.16. Experimenteaza şi stabileşte, în laboratoarele proprii sau în colaborare cu unităţi de cercetare, proiectare şi de specialitate, metode, mijloace şi condiţii tehnice necesare fundamentarii prevederilor din prescripţiile tehnice , echiparii cu dispozitive de siguranţă şi protecţie, verificării tehnice şi examinării avariilor şi accidentelor instalaţiilor şi aparatelor.17. Stabileşte relaţii cu ministerele, departamentele, celelalte organe centrale şi locale ale administraţiei de stat, regiile autonome, societăţile comerciale şi unităţile cooperatiste sau particulare, unităţile de cercetare şi institutele de învăţămînt superior din ţara, precum şi cu organisme naţionale din alte tari sau cu organizaţii internaţionale de profil.18. Face propuneri cu privire la problemele de standardizare şi avizează standardele naţionale în domeniul sau de activitate.19. Avizează proiectele de acte normative care au implicaţii în domeniul sau de activitate, elaborate de organele competente.20. Examinează şi tine evidenta avariilor şi accidentelor instalaţiilor şi aparatelor, analizează cauzele care le-au generat şi stabileşte măsuri de prevenire.21. Percepe, pentru prestările de servicii efectuate ca urmare a sarcinilor care decurg din lege, tarife stabilite în conformitate cu prevederile legale în vigoare.22. Aplica, în condiţiile prevăzute de lege, sancţiuni contravenţionale pentru abaterile de la prevederile legii şi ale prescripţiilor tehnice şi sesizează organele competente despre faptele de încălcare a dispoziţiilor legale privind funcţionarea în condiţii de siguranţă a instalaţiilor şi aparatelor, sancţionate de legea penală.23. Iniţiază măsurile necesare pentru publicarea Buletinului de informare în tehnica supravegherii instalaţiilor sub presiune şi de ridicat. +
Anexa 3.3.ATRIBUŢIILEAgenţiei române pentru conservarea energieiAgenţia română pentru conservarea energiei, din structura Ministerului Industriei, aplica orientările şi măsurile stabilite prin legi şi prin Programul economic al Guvernului, în domeniul consumului de energie de toate formele, avînd, în principal, următoarele atribuţii:– iniţiază şi elaborează propuneri de legislaţie pentru folosirea raţională a energiei şi de cointeresare a consumatorilor pentru reducerea consumurilor energetice, substituirea hidrocarburilor şi aplicarea de tarife diferenţiate;– elaborează propuneri anuale pentru finanţarea de la buget a acţiunilor în domeniul reducerii consumurilor de energie;– acorda asistenţa tehnica agenţilor economici pentru reducerea consumurilor energetice prin propuneri şi avizari de soluţii tehnico-economice;– asigura sprijin financiar de la bugetul statului, în limitele sumelor alocate în acest sens, pentru stimularea, promovarea şi realizarea de proiecte şi acţiuni în domeniul reducerii consumurilor energetice, recuperarea resurselor energetice refolosibile, introducerea surselor noi de energie şi substituirea hidrocarburilor; fondurile alocate de stat sînt administrate şi controlate de agenţi prin contracte încheiate cu institute de specialitate şi agenţi economici;– realizează direct sau prin intermediul unor unităţi specializate expertize şi urmărirea proiectelor referitoare la conservarea energiei;– acorda sprijin pentru formarea şi perfecţionarea personalului de gestiune energetica;– participa la verificarea unor lucrări experimentale sau prototipuri care determina reducerea consumurilor energetice;– prelucreaza şi elaborează informaţiile şi îndrumările referitoare la reducerea consumurilor energetice, schimbul de informaţii şi documentaţii (publicitate tehnica); organizează manifestări tehnico-ştiinţifice, expoziţii, publicitate prin mass-media;– participa la omologarea principalelor produse, tehnologii, utilaje şi echipamente mari consumatoare de energie, în vederea obţinerii creşterii randamentelor energetice ale acestora;– elaborează acorduri în domeniul combustibilului şi energiei, potrivit legislaţiei;– avizează documentaţii tehnico-economice privind modernizarea tehnologiilor şi echipamentelor, în scopul generalizarii acestora pentru reducerea consumurilor energetice;– analizează bilanţurile energetice ale consumatorilor;– urmăreşte modul în care se realizează măsurarea consumurilor de energie la consumatori şi consumurile specifice energetice pe produse şi activităţi;– efectuează măsurători şi reglaje în instalaţiile consumatoare pentru eliminarea surselor de risipa şi reducerea pierderilor;– participa la elaborarea acordurilor de cooperare internationala cu organisme similare, asocierea cu astfel de organisme şi supune spre aprobare aceste acorduri; urmăreşte realizarea acordurilor de cooperare internationala;– asigura urmărirea utilizării eficiente a energiei la agenţi economici;– specialiştii Agenţiei române pentru conservarea energiei sînt împuterniciţi să efectueze analize, verificări şi sa dea îndrumări în domeniul utilizării resurselor energetice şi a modului cum se asigura producerea, transportul, distribuţia şi consumul combustibililor, carburantilor, energiei electrice şi energiei termice, în conformitate cu legislaţia în vigoare, la toţi agenţii economici producători, distribuitori şi consumatori de energie din economie.În cazul încălcării legislaţiei în domeniul utilizării energiei şi al refuzului de a lua măsuri care să conducă la folosirea eficienta şi la economisirea energiei sub toate formele, specialiştii Agenţiei române pentru conservarea energiei sînt împuterniciţi să aplice prevederile legislaţiei în vigoare;– colaborează cu ministerele, departamentele, celelalte organe executive centrale şi locale, regiile autonome, institute de specialitate şi cu agenţi economici în domeniul reducerii consumurilor energetice;– pe baza analizelor efectuate şi a rezultatelor obţinute, este imputernicita să prezinte, prin Ministerul Industriei, propuneri către Guvern privind aplicarea de tarife diferenţiate pentru consumatori, ţinînd seama de resursele alocate acestora şi de eficienta economică a consumurilor oricăror forme de energie;– aplica alte măsuri prevăzute de legislaţie. +
Anexa 3.4.ATRIBUŢIILEComisiei naţionale pentru reciclarea deşeurilorComisia naţionala pentru reciclarea deşeurilor are ca obiectiv realizarea Programului Guvernului de reforma şi dezvoltare economică în domeniul asigurării cu materii prime prin intensificarea reciclarii deşeurilor, ca resurse importante pentru activitatea agenţilor economici şi în strinsa corelatie cu politica generală de protecţie a mediului.În acest scop, comisia are următoarele atribuţii:1. elaborarea prognozelor, strategiei şi a recomandărilor-cadru privind direcţiile optime de reciclare a deşeurilor rezultate din producţie, consum, servicii, precum şi a celor menajere, care să fie transmise agenţilor economici, în vederea realizării de către aceştia, în funcţie de legislaţia în domeniu, interes şi profitabilitate;2. asigurarea de asistenţa tehnica agenţilor economici (diagnostic de situaţie şi propuneri de soluţii, lansarea de studii şi proiecte, expertizarea instalaţiilor sau a proiectelor, elaborarea de scheme tehnologice privind colectarea, reciclarea, tratarea sau eliminarea deşeurilor); promovarea de tehnologii noi de recuperare sau eliminare a deşeurilor, care prezintă risc pentru mediu, în scopul mai bunei valorificari a materialelor recuperabile existente în reziduurile din producţie sau consum şi resorbtia depozitelor de deşeuri existente;3. elaborarea proiectelor de acte normative privitoare la reglementarea, în condiţiile economiei de piaţa, a activităţilor de reciclare a deşeurilor (proiecte de legi, hotărîri sau dispoziţii guvernamentale), precum şi propuneri de adaptare pe parcurs, în funcţie de evoluţia activităţii, a actelor normative în vigoare;4. promovarea la Guvern de propuneri privind domeniile, soluţiile şi sursele de finanţare legate de realizarea unor obiective de investiţii, care să asigure prelucrarea şi neutralizarea unor deşeuri deosebit de toxice sau nocive;5. elaborarea şi difuzarea de norme tehnice şi instrucţiuni cu caracter obligatoriu, precum şi de recomandări cu privire la respectarea de către agenţii economici şi populaţie a obligaţiilor ce decurg din legi şi hotărîri ale Guvernului, în domeniul recuperării şi reciclarii deşeurilor valorificabile;6. coordonarea programelor de cercetare în domeniul reciclarii deşeurilor, urmărirea rezultatelor cercetărilor şi valorificarea acestora;7. exercitarea, în numele statului, a controlului respectării legislaţiei în domeniul reciclarii deşeurilor; 8. realizează, pe bază de contracte cu firme din ţara şi/sau străinătate, de staţii pilot pentru verificarea tehnologiilor de valorificare a unor deşeuri, care să fie apoi preluate, pe bază de plată, de către agenţii economici interesaţi;9. realizarea de acţiuni de sensibilizare şi informare a publicului, pe problemele specifice domeniului;10. organizarea de standuri la tîrguri şi expoziţii la care să fie atrase firme de profil interesate în domeniul reciclarii deşeurilor;11. participarea la acţiuni de cooperare internationala de Guvernul României în domeniul reciclarii deşeurilor şi protecţiei mediului;12. facilitarea de contractate şi încheierea de contracte între firme româneşti şi străine, pentru colaborare în sfera reciclarii deşeurilor;13. iniţierea, împreună cu Agenţia Naţionala pentru Privatizare, a organizării unei burse pentru deşeuri şi a altor forme de activităţi specifice economiei de piaţa, în conformitate cu principiile aplicate pe plan mondial;14. în etapa de tranzitie spre economia de piaţa, mandatarea imputernicitilor statului din cadrul societăţilor comerciale cu capital de stat, specializate în recuperarea materialelor (REMAT şi TEHNOREMAT) şi a celor pentru comercializarea en-gros a resurselor materiale (COMAT).–––––––