HOTĂRÎRE Nr. 45 din 5 octombrie 1996

Redacția Lex24
Publicat in CC: Decizii, 11/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Publicat în: MONITORUL OFICIAL NR. 245 din 9 octombrie 1996
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAHOTARARE 1 08/09/1996
ActulREFERIRE LALEGE 69 15/07/1992 ART. 11
ActulREFERIRE LALEGE 69 15/07/1992 ART. 28
ActulREFERIRE LALEGE 68 15/07/1992 ART. 85
ActulREFERIRE LALEGE 47 18/05/1992 ART. 14
 Nu exista acte care fac referire la acest act





Ioan Muraru – preşedinteCostica Bulai – judecătorViorel Mihai Ciobanu – judecătorMihai Constantinescu – judecătorLucian Stangu – judecătorFlorin Bucur Vasilescu – judecătorRomul Petru Vonica – judecător Alexandru Grigorie – procurorMaria Bratu – magistrat-asistentPe rol soluţionarea contestaţiilor privind înregistrarea candidaturii domnului Ion Iliescu pentru funcţia de Preşedinte al României, depuse la Biroul Electoral Central, după cum urmează:– nr. 289 din 2 octombrie 1996 a domnului Popa F. Gheorghe;– nr. 302 din 3 octombrie 1996 a domnului Rotarescu Ioan;– nr. 304 din 3 octombrie 1996 a domnului Staicu Neculai.Contestaţiile au fost înaintate Curţii Constituţionale şi formează obiectul dosarelor nr. 249D/1996, nr. 250D/1996 şi nr. 252D/1996.Curtea a decis soluţionarea contestaţiilor fără citarea părţilor, având în vedere cerinţa legală a rezolvarii lor în maximum 48 de ore, potrivit prevederilor art. 14 din Legea nr. 47/1992, ale art. 11 alin. (2) şi (3) şi ale art. 28 alin. (1) din Legea nr. 69/1992, raportate la art. 85 din Legea nr. 68/1992 şi coroborate cu art. 581 alin. 3 din Codul de procedură civilă.Magistratul-asistent prezintă obiectul contestaţiilor.În motivarea contestaţiei depuse de domnul Popa F. Gheorghe se arata ca, potrivit art. 81 alin. (4) din Constituţie, "nici o persoană nu poate îndeplini funcţia de Preşedinte al României decît pentru cel mult două mandate". Aceste prevederi au fost preluate din Decretul-lege nr. 2 din 27 decembrie 1989, care, la rindul lui, le preluase din Comunicatul către ţara al Consiliului Frontului Salvării Naţionale din 22 decembrie 1989. Astfel, se susţine ca domnul Ion Iliescu îndeplineşte funcţia de preşedinte de la 22 decembrie 1989, primul mandat fiind între 22 decembrie 1989 şi 20 mai 1990, al doilea mandat, de la 20 mai 1990 până la 8 octombrie 1992, iar al treilea este cel pe care îl îndeplineşte în prezent. De asemenea, se arata ca durata mandatului este de 4 ani, neputindu-se mari decît în caz de război sau în caz de catastrofa, ca numărul mandatelor fiind de cel mult două, rezultă ca o persoană nu poate îndeplini funcţia de preşedinte decît maximum 8 ani, iar durata mandatului domnului Ion Iliescu expira la 8 octombrie 1996.Totodată, se mai invoca, în esenta, faptul ca preluarea de către domnul Ion Iliescu a puterii de la "revoluţionari" s-a făcut "printr-o lovitura de stat" şi ca în perioada cît domnul Ion Iliescu a fost preşedinte s-au produs tarii "daune morale, economice şi politice", constind în: dezvoltarea corupţiei, a infractionalitatii, a somajului, dezorganizarea economiei, prejudicierea imaginii tarii pe plan internaţional, cu toate consecinţele corespunzătoare, neasigurarea recuperării teritoriilor şi a tezaurului luat de U.R.S.S.În motivarea contestaţiei domnului Rotarescu Ioan se susţine încălcarea art. 81 alin. (4) din Constituţie, prin aceea ca domnul Ion Iliescu a îndeplinit deja doua mandate în funcţia de Preşedinte al României, după cum urmează: primul, de la 20 mai 1990 până la 22 septembrie 1992, al doilea mandat, de la 22 septembrie 1992 şi până în prezent; participarea domnului Ion Iliescu la alegerile din acest an ar avea ca rezultat încălcarea dispoziţiilor constituţionale şi, în fapt, îndeplinirea a mai mult de doua mandate.În motivarea contestaţiei domnului Staicu Neculai sunt invocate prevederile Decretului-lege nr. 2 din 27 decembrie 1989, potrivit cărora nici o persoană nu poate îndeplini funcţia de preşedinte decît pentru o perioadă de cel mult două mandate şi în virtutea cărora domnul Ion Iliescu a fost ales pentru primul mandat în anul 1990, precum şi ale art. 81 alin. (4) "al legii fundamentale promulgate de dinsul în timpul primului mandat" şi ale Legii nr. 69/1992. Ţinând seama de aceste prevederi, se arata ca domnul Ion Iliescu a fost ales în anii 1990 şi 1992 şi deci nu mai are dreptul la al treilea mandat, invocindu-se şi faptul ca în anul 1992 Curtea ar fi statuat ca alegerea este pentru al doilea mandat.Deoarece contestaţiile au acelaşi obiect, şi anume înregistrarea candidaturii domnului Ion Iliescu, iar între motivele invocate exista o strinsa legătură, preşedintele Curţii Constituţionale, pentru o mai buna administrare a justiţiei, pune în discuţie conexarea dosarelor.Procurorul este de acord cu conexarea dosarelor.Curtea dispune conexarea dosarelor nr. 250D/1996 şi nr. 252D/1996 la Dosarul nr. 249D/1996, care a fost înregistrat primul, urmînd a se pronunţa asupra tuturor contestaţiilor printr-o singura hotărâre.Procurorul, având cuvintul în fond, pune concluzii de respingere a contestaţiilor, deoarece motivele pe care acestea se întemeiază au fost soluţionate de Curtea Constituţională prin hotărâri deja pronunţate. Cît priveşte consideratiile de ordin politic, economic şi moral, arata ca acestea nu reprezintă cauze de neeligibilitate.CURTEA,luând în dezbatere contestaţiile înaintate de Biroul Electoral Central, constata ca este competenţa să le soluţioneze în temeiul art. 144 lit. d) din Constituţie, al art. 27 din Legea nr. 47/1992 şi al art. 11 alin. (3) din Legea nr. 69/1992.Analizînd contestaţiile în raport cu prevederile Constituţiei, ale Legii nr. 69/1992 pentru alegerea Preşedintelui României şi vazind concluziile reprezentantului Ministerului Public, Curtea retine următoarele:Contestaţiile se întemeiază, în esenta, pe un singur motiv, şi anume depunerea candidaturii domnului Ion Iliescu pentru un al treilea mandat. În legătură cu acest motiv, Curtea Constituţională s-a pronunţat prin Hotărârea nr. 1 din 8 septembrie 1996, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 213 din 9 septembrie 1996, şi nu exista motive să se revină asupra celor statuate. Astfel, s-a stabilit ca „mandatul presedintial reglementat de Constituţia României nu poate fi aşezat în prelungirea unor durate de îndeplinire a funcţiei de Preşedinte al României anterioare intrării în vigoare a legii fundamentale” şi ca „mandatul de Preşedinte al României din perioada 1992-1996 este primul mandat constituţional al domnului Ion Iliescu”. În consecinţa, motivul invocat în legătură cu numărul mandatelor exercitate până în prezent de domnul Ion Iliescu este neîntemeiat, iar Curtea Constituţională nu a statuat anterior ca domnul Ion Iliescu ar fi candidat în anul 1992 la un al doilea mandat.În motivarea contestaţiei domnului Popa F. Gheorghe se mai susţine ca durata mandatului presedintial este de 4 ani şi, ca urmare, mandatul presedintial al domnului Ion Iliescu, început în anul 1992, ar expira la 8 octombrie 1996, astfel încât, după această dată, deşi depunerea jurământului a avut loc la data de 30 octombrie 1992, exercitarea atribuţiilor preşedinţiale este lipsită de temei constituţional. Aceasta afirmatie nu tine seama de faptul ca, potrivit prevederilor art. 83 alin. (1) şi (2) din Constituţie, mandatul preşedintelui se exercită de la data depunerii jurământului până la depunerea jurământului de preşedintele nou-ales. În consecinţa, mandatul actual al Preşedintelui României expira pe data depunerii jurământului de către preşedintele care va fi ales la 3 noiembrie 1996.Celelalte "motive" invocate de domnul Popa F. Gheorghe nu reprezintă impedimente juridice pentru ca o persoană să poată candida la funcţia de Preşedinte al României, în sensul prevederilor art. 34 alin. (2), art. 16 alin. (3), art. 37 alin. (3), art. 35 alin. (2) şi ale art. 81 alin. (4) din Constituţie, astfel încât nu pot constitui temei legal pentru infirmarea înregistrării de către Biroul Electoral Central a candidaturii domnului Ion Iliescu la alegerile preşedinţiale din 3 noiembrie 1996. În acest sens, Curtea Constituţională s-a pronunţat prin mai multe hotărâri, cu prilejul alegerilor din anul 1992 şi al alegerilor din acest an, neexistand temeiuri pentru a se reveni asupra celor statuate. Prin natura lor, aceste motive de ordin politic, economic şi moral exced atribuţiilor Curţii Constituţionale, definite de Constituţie şi de Legea nr. 69/1992, putind fi apreciate, eventual, numai de către corpul electoral cu prilejul exprimarii votului.În consecinţa, contestaţiile ce fac obiectul judecaţii de faţa urmează a fi respinse.Pentru considerentele arătate şi vazind dispoziţiile art. 144 lit. d) din Constituţie, ale art. 13 alin. (1) lit. B. a) şi ale art. 27 şi 28 din Legea nr. 47/1992, precum şi ale art. 2 alin. (2) şi ale art. 11 alin. (2) şi (3) din Legea nr. 69/1992, cu unanimitate de voturi,CURTEAÎn numele legiiHOTĂRĂŞTE:Respinge ca neintemeiate contestaţiile privind înregistrarea candidaturii domnului Ion Iliescu la funcţia de Preşedinte al României, formulate de domnii Popa F. Gheorghe, Rotarescu Ioan şi Staicu Neculai.Hotărârea este definitivă şi se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,prof. univ. dr. IOAN MURARUMagistrat-asistent,Maria Bratu––––––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x