privind înfiinţarea Administraţiei fluviale a Dunării de Jos Galaţi ca regie autonomă
În temeiul Legii nr. 15/1990 privind reorganizarea unităţilor economice de stat ca regii autonome şi societăţi comerciale,Guvernul României hotărăşte: +
Articolul 1Se înfiinţează Administraţia fluviala a Dunării de Jos Galaţi, denumita prescurtat A.F.D.J., persoana juridică cu statut de regie autonomă cu specific deosebit, avînd sediul în municipiul Galaţi, strada Portului nr. 10, judeţul Galaţi, prin reorganizarea întreprinderii cu acelaşi nume din cadrul Ministerului Transporturilor. +
Articolul 2Administraţia fluviala a Dunării de Jos Galaţi se va organiza şi va funcţiona în conformitate cu dispoziţiile legale în vigoare, ale convenţiilor şi acordurilor internaţionale la care România este parte, precum şi cu regulamentul de organizare şi funcţionare prevăzut în anexa, parte integrantă din prezenta hotărîre. +
Articolul 3Obiectul de activitate al Administraţiei fluviale a Dunării de Jos Galaţi îl reprezintă întreţinerea senalului navigabil al Dunării între bara Sulina şi Bazias, precum şi a bratelor secundare. +
Articolul 4Ministerul Transporturilor reprezintă interesele statului în consiliul de administraţie al Administraţiei fluviale a Dunării de Jos. +
Articolul 5Patrimoniul Administraţiei fluviale a Dunării de Jos Galaţi este cel înregistrat în bilanţul încheiat la data de 30 iunie 1990, care va fi corectat după finalizarea acţiunii de reevaluare, conform dispoziţiilor legale. +
Articolul 6Activul şi pasivul Administraţiei fluviale a Dunării de Jos Galaţi se constituie din activul şi pasivul fostei unităţi bugetare Administraţia fluviala a Dunării de Jos, cu excepţia părţilor din patrimoniu transferate pe bază de procese-verbale de predare-primire către administraţiile portuare, avînd statut de regii autonome, înfiinţate conform Hotărîrii Guvernului nr. 19/1991. +
Articolul 7Resursele financiare ale Administraţiei fluviale a Dunării de Jos Galaţi, necesare acoperirii cheltuielilor de întreţinere a senalului navigabil al Dunării, sînt asigurate din venituri proprii, precum şi din subvenţii de la bugetul statului acordate în fiecare an în conformitate cu prevederile legale în vigoare. +
Articolul 8La data prezentei hotărîri, fosta unitate bugetară Administraţia fluviala a Dunării de Jos Galaţi îşi încetează activitatea. +
Articolul 9Personalul trecut la Administraţia fluviala a Dunării de Jos Galaţi se considera transferat în interesul serviciului şi beneficiază, timp de trei luni, de salariul tarifar avut şi sporul de vechime, după caz, dacă este încadrat în funcţii cu niveluri de salarizare mai mici. +
Articolul 10Orice alte dispoziţii contrare prezentei hotărîri se abroga.PRIM-MINISTRUPETRE ROMAN +
Anexa 1REGULAMENTde organizare şi funcţionare a Administraţiei fluviale a Dunării de Jos Galaţi +
Capitolul 1Denumirea, forma juridică şi sediul +
Articolul 1Administraţia fluviala a Dunării de Jos Galaţi, denumita prescurtat A.F.D.J., înfiinţată prin reorganizarea întreprinderii cu acelaşi nume din cadrul Ministerului Transporturilor, aprobată prin hotărîrea Guvernului la care prezentul regulament este anexa, va funcţiona cu statut de regie autonomă. +
Articolul 2Administraţia fluviala a Dunării de Jos Galaţi este persoana juridică şi funcţionează în conformitate cu dispoziţiile legale în vigoare, precum şi potrivit convenţiilor şi acordurilor internaţionale la care România este parte. +
Articolul 3Sediul Administraţiei fluviale a Dunării de Jos Galaţi este în Galaţi, str. Portului nr. 10, judeţul Galaţi. +
Capitolul 2Obiectul de activitate al Administraţiei fluviale a Dunării de Jos GalaţiAdministraţia fluviala a Dunării de Jos Galaţi are ca obiect de activitate întreţinerea senalului navigabil al Dunării pe tot sectorul românesc de la bara Sulina la Bazias.Realizarea obiectului de activitate se face în conformitate cu reglementările făcute prin convenţia din 1948, acordurile bilaterale româno-iugoslave şi româno-bulgare încheiate în anii 1955 şi 1976, recomandările Comisiei Dunării acceptate de statul român, precum şi cu obligaţiile asumate în cadrul sesiunilor anuale ale comisiilor mixte româno-iugoslave şi româno-bulgare. +
Articolul 4Atribuţiile principale care conduc la realizarea obiectului de activitate sînt următoarele:4.1. asigurarea prin lucrări de dragaje a gabaritelor de navigaţie pe senalul Dunării;4.2. executarea măsurătorilor topohidrografice în scopul urmăririi evoluţiei barei Sulina, a depunerilor aluvionale, în special în punctele critice, şi a adoptării în consecinţa a deciziilor privind semnalizarea senalului şi dirijarea complexelor de dragaj;4.3. executarea de măsurători, dragaje şi scoateri de obstacole în bazinele portuare şi danele de operare la cererea administraţiilor portuare pe bază de contract;4.4. întreţinerea semnalizarii costiere şi plutitoare care serveşte reglementării navigaţiei; întreţinerea lucrărilor hidrotehnice speciale care servesc menţinerii condiţiilor de navigaţie;4.5. dirijarea navigaţiei în sectoarele dificile prin staţii semaforice şi de supraveghere;4.6. stabilirea regulilor speciale de navigaţie pe sectorul Dunării maritime şi fluviale în conformitate cu reglementările interne şi internaţionale rezultate din convenţii şi acorduri la care România este parte;4.7. culegerea şi prelucrarea datelor hidrometeorologice, elaborarea prognozelor privind variatiile de nivel ale apelor Dunării în sectorul românesc;4.8. transmiterea zilnica a datelor pentru buletinul hidrologic al Dunării la Radio Bucureşti;4.9. editarea şi difuzarea buletinului hidrometeorologic pentru Dunăre cu date hidrologice pentru Dunăre cu date hidrologice, meteorologice, adincimi minime de navigaţie, gabarite de treceri şi alte recomandări pentru sectoare dificile de navigaţie;4.10. informarea capitaniilor portuare în întocmirea şi difuzarea avizelor către navigatori privind restricţiile de navigaţie;4.11. avizarea lucrărilor speciale de traversare şi subtraversare a Dunării, precum şi a tuturor lucrărilor hidrotehnice şi altele care se executa pe Dunăre;4.12. întocmirea documentaţiei şi a proiectului de lucrări, necesare organismelor şi organizaţiilor internaţionale în legătură cu probleme specifice de cai navigabile aplicabile pe Dunăre;4.13. elaborarea şi transmiterea propunerilor pentru întocmirea de către Comisia Dunării a planului marilor lucrări de amenajare a Dunării;4.14. culegerea, sistematizarea datelor privind lucrările hidrotehnice executate, traficul de nave, a tuturor datelor hidrologice şi meteorologice etc., care se includ în informaţiile editate de Comisia Dunării;4.15. întocmirea rutierei şi hartilor de pilotaj pentru sectorul românesc al Dunării;4.16. pregătirea materialelor şi participarea la consfatuiri, reuniuni şi sesiuni în probleme tehnice şi de navigaţie pe Dunăre la Comisia Dunării şi alte organisme internaţionale;4.17. participarea pe linia navigaţiei, alături de alţi agenţi economici, la realizarea unor lucrări de interes public ca: spargerea ghetii în vederea evitării formării zapoarelor şi inundarii localităţilor limitrofe Dunării, salvarea navelor aflate în pericol de scufundare, stingerea incendiilor, ranfluarea navelor, prevenirea şi combaterea poluarii apelor Dunării, protecţia mediului înconjurător etc.;4.18. închirierea pe bază de contract a capacităţilor disponibile (navelor) către societăţi comerciale, regii autonome, persoane juridice române sau străine. +
Capitolul 3Patrimoniul +
Articolul 5Valoarea patrimoniului, conform bilanţului contabil la 30.IV.1990, se ridica la 1.330.597 mii lei. Aceasta valoare urmează a fi definitivata după finalizarea acţiunii de reevaluare, conform dispoziţiilor legale. +
Articolul 6Activul şi pasivul Administraţiei fluviale a Dunării de Jos Galaţi se constituie din activul şi pasivul fostei unităţi bugetare Administraţia fluviala a Dunării de Jos Galaţi, cu excepţia părţilor (cheiuri, pereuri, bazine etc.) din patrimoniul transferat pe bază de procese-verbale de predare-primire către administraţiile portuare. +
Articolul 7Administraţia fluviala a Dunării de Jos Galaţi este proprietara bunurilor din patrimoniul sau. În exercitarea dreptului de proprietate se foloseşte şi dispune, în mod autonom, potrivit legii, de bunurile pe care le are în patrimoniu, în vederea realizării scopului pentru care a fost constituită.În cadrul administrării patrimoniului din dotare, Administraţia fluviala a Dunării de Jos Galaţi are obligaţia de a efectua reparaţii, intretineri, de a dezvolta şi moderniza infrastructura din dotare.Consiliul de administraţie al Administraţiei fluviale a Dunării de Jos Galaţi aproba scoaterea din funcţiune, în condiţiile legii, a unor fonduri fixe şi circulante, dezmembrarea şi valorificarea acestora. +
Articolul 8Înstrăinarea bunurilor imobile aparţinînd administraţiei sau închirierea de tranzacţii în litigii cu o valoare de peste 10 mil. lei se face cu aprobarea Ministerului Transporturilor. +
Articolul 9Administraţia fluviala a Dunării de Jos Galaţi poate să se asocieze, pentru realizarea în comun a unor activităţi productive şi de comercializare, cu regii autonome, societăţi comerciale, persoane fizice şi juridice române sau străine. Administraţia fluviala a Dunării de Jos Galaţi poate efectua direct operaţiuni de comerţ exterior, în condiţiile legii. +
Capitolul 4Structura organizatorică a regiei +
Articolul 10În cadrul Administraţiei fluviale a Dunării de Jos Galaţi se pot constitui direcţii, servicii şi birouri, în funcţie de necesitatea şi volumul activităţii, atribuţiile acestora fiind stabilite prin regulament propriu de organizare şi funcţionare aprobat de consiliul de administraţie. +
Articolul 11În scopul realizării obiectului sau de activitate, Administraţia fluviala a Dunării de Jos Galaţi are în structura sa subunitati. Aceste subunitati au independenta economică, financiară, juridică şi de personal stabilită de consiliul de administraţie al Administraţiei fluviale a Dunării de Jos Galaţi prin regulamentul de organizare şi funcţionare al acestor subunitati. +
Capitolul 5Organele de conducere ale Administraţiei fluviale a Dunării de Jos Galaţi +
Articolul 12Conducerea Administraţiei fluviale a Dunării de Jos Galaţi se asigura prin:– consiliul de administraţie;– directorul general. +
Articolul 13Consiliul de administraţie se numeşte prin ordin al ministrului transporturilor.Din consiliul de administraţie fac parte cîte un reprezentant al Ministerului Economiei şi Finanţelor şi Ministerului Transporturilor.Ceilalţi membri vor fi numiţi dintre inginerii, economistii, juristii şi tehnicienii specialişti din domeniul activităţii Administraţiei fluviale a Dunării de Jos Galaţi. +
Articolul 14Membrii consiliului de administraţie se numesc pentru o perioadă de 4 ani, jumătate dintre ei putind fi înlocuiţi la fiecare 2 ani. +
Articolul 15Membrii consiliului de administraţie îşi păstrează calitatea de angajaţi la instituţia sau unitatea de unde provin.Una şi aceeaşi persoana nu poate face parte concomitent din mai mult de doua consilii de administraţie sau sa participe la societăţi comerciale cu care Administraţia fluviala a Dunării de Jos întreţine relaţii comerciale sau au interese sau au interese contrare. +
Articolul 16Consiliul de administraţie îşi desfăşoară activitatea în conformitate cu propriul sau regulament de organizare şi funcţionare. +
Articolul 17Atribuţiile consiliului de administraţie sînt următoarele:– aproba structura organizatorică şi funcţională a Administraţiei fluviale a Dunării de Jos Galaţi şi a subunitatilor din structura;– întocmeşte nomenclatoarele de funcţii şi salarii tarifare, indicatoarele tarifare de calificare şi reglementările privind drepturile de personal pentru subunitatile din structura;– stabileşte nivelul de salarizare a personalului angajat la Administraţia fluviala a Dunării de Jos Galaţi şi la subunitatile din structura, în funcţie de studii şi munca efectiv prestată, cu respectarea limitei minime de salarizare prevăzute de lege;– aproba programele anuale de lucrări pentru întreţinerea senalului navigabil;– aproba investiţiile care urmează a fi realizate, precum şi inlocuirile de mijloace fixe uzate, în limita valorii stabilite prin lege;– propune bugetul Administraţiei fluviale a Dunării de Jos Galaţi şi-l supune spre aprobare organismelor guvernamentale;– propune şi administrează subvenţiile acordate de la bugetul de stat, împrumuturile pe diverse teme şi modul de rambursare a acestora;– aproba programele de reparaţii şi întreţinere a fondurilor fixe din administrarea Administraţiei fluviale a Dunării de Jos Galaţi;– răspunde de administrarea întregului patrimoniu încredinţat;– aproba înstrăinarea bunurilor mobile aparţinînd Administraţiei fluviale a Dunării de Jos Galaţi pînă la valoarea maxima stabilită de lege;– propune spre aprobare organelor competente taxele de navigaţie, în conformitate cu reglementările legale în vigoare;– propune spre aprobare nivelul licitaţiilor organizate pentru concesionarea sau închirierea unor capacităţi de producţie disponibile;– aproba bilanţul contabil anual şi rapoartele trimestriale asupra situaţiei economico-financiare;– aproba nivelul tarifelor, taxelor, impozitelor şi amenzilor în relaţiile cu persoane fizice sau juridice, române sau străine, cu care Administraţia fluviala a Dunării de Jos Galaţi are relaţii contractuale, sau care prin activitatea lor aduc prejudicii regiei;– aproba statutul personalului administraţiei fluviale a Dunării de Jos Galaţi;– aproba nivelul indemnizaţiei pentru membrii consiliului de administraţie;– stabileşte nivelul anual al fondurilor de premiere a salariaţilor;– soluţionează orice alte probleme privind activitatea Administraţiei fluviale a Dunării de Jos Galaţi, cu excepţia celor date, potrivit legii, în competenţa altor organe. +
Articolul 18Consiliul de administraţie se întruneşte în sesiuni ordinare o dată pe luna şi la cererea preşedintelui, care este şi directorul general al Administraţiei fluviale a Dunării de Jos Galaţi, ori la solicitarea unei treimi din numărul membrilor, ori de cîte ori este nevoie. +
Articolul 19Pentru luarea unei decizii complexe, consiliul de administraţie poate atrage în activitatea de analiza consilieri şi consultanţi din diferite sectoare, compensarea materială a acestora efectuindu-se conform înţelegerii stabilite prin contract. +
Articolul 20Membrii consiliului de administraţie primesc o indemnizaţie lunară. +
Articolul 21Directorul general al Administraţiei fluviale a Dunării de Jos Galaţi conduce activitatea curenta a acesteia şi o reprezintă în relaţiile cu organele statului şi cu persoanele fizice sau juridice.De asemenea, angajează şi concediază personalul aparatului propriu şi numeşte, prin decizie, conducătorii subunitatilor competente. +
Capitolul 6Venituri şi cheltuieli +
Articolul 22Administraţia fluviala a Dunării de Jos Galaţi efectuează încasări şi plati în lei. De asemenea, efectuează şi operaţiuni în valută, cu respectarea prevederilor legale în vigoare. +
Articolul 23Veniturile şi cheltuielile se stabilesc prin bugetul de venituri şi cheltuieli pentru fiecare exerciţiu financiar-bugetar.Prin buget vor fi prevăzute:– la venituri: taxele de navigaţie, sumele provenite din concesionarea, închirierea capacităţilor sau cele cuvenite din prestaţii ocazionale, subvenţiile acordate etc.;– la cheltuieli: cheltuieli curente care cuprind cheltuielile pentru exploatare, întreţinerea fondurilor fixe din dotare, cheltuielile cu personalul, cheltuielile ocazionate de returnarea unor împrumuturi şi a dobinzilor aferente contractate de administraţie;– cheltuieli pentru dezvoltare, care includ cheltuieli pentru construcţii hidrotehnice noi şi dotarea cu nave, utilaje şi echipamente pentru întreţinerea senalului navigabil, modernizarea capacităţilor de întreţinere şi reparaţii, introducerea tehnicii de calcul etc. +
Capitolul 7Bugetul de venituri şi cheltuieli, bilanţul contabil şi contul de profit şi pierderi +
Articolul 24Administraţia fluviala a Dunării de Jos Galaţi întocmeşte anual bugetul de venituri şi cheltuieli, bilanţul contabil şi contul de profit şi pierderi, conform modelelor stabilite de Ministerul Economiei şi Finanţelor. +
Articolul 25Bilanţul contabil anual şi contul de profit şi pierderi al Administraţiei fluviale a Dunării de Jos Galaţi se aproba de Ministerul Economiei şi Finanţelor şi se va publică în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a. +
Capitolul 8Fonduri +
Articolul 26Din veniturile realizate, după acoperirea cheltuielilor, Administraţia fluviala a Dunării de Jos Galaţi constituie fondul de rezerva şi fondul de dezvoltare, asigura sumele necesare satisfacerii unor necesitaţi social-culturale şi sportive, perfecţionării şi recalificarii personalului angajat, cointeresarea, prin premiere, a acestuia, plata impozitelor, taxelor, cotelor de asigurare şi celelalte vărsăminte prevăzute de lege. +
Capitolul 9Împrumuturi +
Articolul 27În cazul în care, în cursul exerciţiului financiar, mijloacele regiei nu sînt suficiente pentru acoperirea cheltuielilor curente, Administraţia fluviala a Dunării de Jos Galaţi poate contracta credite, cu respectarea legislaţiei în vigoare. +
Capitolul 10Tarife, contracte +
Articolul 28Administraţia fluviala a Dunării de Jos Galaţi are dreptul sa stabilească tarifele în lei şi în valută pentru toate prestaţiile pe care le efectuează, cu avizul organismelor competente.Taxele de navigaţie în sectorul cuprins între gura canalului Sulina şi Brăila se comunică Comisiei Dunării, conform prevederilor art. 36 şi 43 din convenţia încheiată în anul 1948, şi sînt practicate nediscriminatoriu în relaţiile cu toţi partenerii.Celelalte tarife pentru prestaţii ocazionale practicate cu societăţile comerciale, organismele româneşti sau străine se realizează pe bază de contract, pe principiul libertăţii contractelor, cu respectarea reglementărilor Codului civil şi ale Codului comercial român. +
Capitolul 11Dispoziţii generale +
Articolul 29Administraţia fluviala a Dunării de Jos Galaţi asigura centralizarea de informaţii referitoare la întreaga activitate de întreţinere a senalului navigabil, precum şi culegerea, sistematizarea datelor privind lucrările hidrotehnice executate, traficul de nave maritime, a tuturor datelor hidrologice şi meteorologice etc., care se includ în informaţiile anuale publicate de Comisia Dunării.–––––