HOTĂRÎRE Nr. 318 din 11 mai 1995

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 11/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: GUVERNUL ROMÂNIEI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL NR. 93 din 17 mai 1995
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAOG 13 31/01/1995 ART. 23
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulREFERIT DEHG 557 27/07/1995

privind aprobarea criteriilor de selecţie a agenţilor economici beneficiari ai fondului de redresare financiară şi a modului de gestionare a acestuia



În temeiul art. 23 din Ordonanţa Guvernului nr. 13/1995 privind unele măsuri de accelerare a procesului de restructurare a regiilor autonome şi a societăţilor comerciale cu capital majoritar de stat, de intarire a disciplinei financiare şi de imbunatatire a decontărilor în economie,Guvernul României hotărăşte: + 
Articolul UNICSe aprobă criteriile de selecţie a agenţilor economici beneficiari ai fondului de redresare financiară, precum şi modul de gestionare a acestuia, prevăzute în anexa, care face parte integrantă din prezenta hotărâre.PRIM-MINISTRUNICOLAE VACAROIUContrasemnează:–––––Ministru de stat, ministrul finanţelor,Florin GeorgescuMinistru de stat,preşedintele Consiliuluipentru Coordonare, Strategieşi Reforma Economică,Mircea CoseaPreşedintele Consiliuluide administraţieal Fondului Proprietăţii de Stat,Emil DimaPreşedintele Agenţiei de Restructurare,Dan Dumitru Popescu
 + 
Anexa CRITERIILE DE SELECŢIEa agenţilor economici beneficiari ai fondului de redresare financiară şi modul de gestionare a acestuiaI. Criteriile de selecţie a agenţilor economici beneficiari ai fondului de redresare financiarăCriteriile de selecţie a agenţilor economici în funcţie de destinaţia fondului de redresare financiară sunt:A. Acordarea de facilităţi personalului disponibilizat, conform prevederilor art. 22 lit. b) din Ordonanţa Guvernului nr. 13/1995 privind unele măsuri de accelerare a procesului de restructurare a regiilor autonome şi a societăţilor comerciale cu capital majoritar de stat, de intarire a disciplinei financiare şi de imbunatatire a decontărilor în economie.Beneficiază de aceste facilităţi personalul disponibilizat la regiile autonome şi societăţile comerciale cu capital majoritar de stat, cărora prin hotărâre a Guvernului li s-a instituit regimul special de supraveghere economico-financiară, ca urmare a aplicării programelor de restructurare şi redresare financiară aprobate.Disponibilizarea personalului din cadrul agenţilor economici la care s-a instituit regimul special de supraveghere se face pe baza evaluărilor concrete – eşalonate în timp – de disponibilizare a personalului, care se vor constitui ca părţi componente ale programelor de restructurare şi redresare financiară aprobate.B. Acordarea de credite fără dobinda consumatorilor de energie electrica şi gaze naturale – regii autonome şi societăţi comerciale cu capital majoritar de stat.Agenţii economici beneficiari ai fondului de redresare financiară la dispoziţia Guvernului sunt selectaţi de ministerele de resort, în cazul regiilor autonome, şi de ministere împreună cu Agenţia de Restructurare şi Fondul Proprietăţii de Stat, în cazul societăţilor comerciale cu capital majoritar de stat.Selecţia acestora se face având în vedere îndeplinirea a minimum patru dintre următoarele criterii:1. sunt în incapacitate de plată reflectată prin gradul scăzut de lichiditate pe termen scurt;2. au un volum însemnat de plati restante, acestea însumând cel puţin 1/5 din veniturile totale prevăzute în bugetul de venituri şi cheltuieli;3. plăţile restante aferente consumului de energie electrica şi/sau de gaze naturale au o pondere însemnată în totalul plăţilor restante;4. prin încetarea sau restrîngerea substantiala a activităţii generează fenomene sociale pe plan local. Se vor avea în vedere: numărul şi ponderea personalului angajat în unitatea respectiva în totalul forţei de muncă ocupate din localitate, structura personalului, posibilităţile de recalificare şi plasare în zona a personalului disponibilizat şi altele;5. au o pondere semnificativă în ansamblul activităţii ramurii sau sectorului, iar prin nefunctionare provoacă efecte negative puternice, atât economice cît şi sociale, asupra celorlalţi agenţi economici care au contractele încheiate pentru desfacerea producţiei.Analiza pentru selectarea agenţilor economici se face plecind de la situaţia economico-financiară pe bază de bilanţ, raportări trimestriale şi ultima balanţa de verificare întocmită, agentul economic având obligaţia de a prezenta o sinteza potrivit modelului anexat.Totodată, agenţii economici, potenţiali beneficiari ai fondului de redresare financiară, trebuie să prezinte o situaţie fundamentată asupra modului în care vor rezolva problema lichiditatilor financiare pentru o perioadă de minimum un an de la primirea împrumutului, precum şi acţiunile de imbunatatire a situaţiei financiare, justificate prin:– program de restructurare cu măsuri concrete de reducere a costurilor, în special a consumurilor energetice, de oprire temporară sau definitivă a instalaţiilor şi capacităţilor care generează pierderi, de dimensionare a personalului în funcţie de volumul de activitate, de adaptare a producţiei la cerinţele pieţei;– acţiuni pentru asigurarea desfacerii producţiei pe bază de contracte;– măsuri de încasare a creanţelor, inclusiv prin aplicarea Legii nr. 76/1992 privind măsuri pentru rambursarea creditelor rezultate din acţiunea de compensare, regimul plăţilor agenţilor economici, prevenirea incapacităţii de plată şi a blocajului financiar, republicată;– respectarea disciplinei valutare cu privire la repatrierea valutei, conform prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 18/1994, aprobată prin Legea nr. 12/1995;– neefectuarea de aprovizionari şi plati în avans, precum şi necreditarea, sub nici un motiv, a altor agenţi economici;– dimensionarea corespunzătoare şi încasarea veniturilor din locatii de gestiune şi închirieri;– valorificarea mijloacelor fixe inactive, fără perspective de utilizare, potrivit prevederilor Legii nr. 15/1994 privind amortizarea capitalului imobilizat în active corporale şi necorporale, şi a normelor metodologice de aplicare a acesteia, aprobate prin Ordinul ministrului de stat, ministrul finanţelor, nr. 746 din 9 iunie 1994.În urma analizelor efectuate pe baza elementelor mai sus menţionate, ministerele de resort pentru regiile autonome şi ministerele, împreună cu Agenţia de Restructurare şi Fondul Proprietăţii de Stat, pentru societăţile comerciale, vor supune spre aprobare Guvernului, cu avizul Ministerului Finanţelor şi al Consiliului pentru Coordonare, Strategie şi Reforma Economică, lista agenţilor economici şi sumele propuse a fi acordate acestora din fondul de redresare financiară, potrivit destinaţiilor aprobate prin art. 18 din Ordonanţa Guvernului nr. 13/1995.II. Modul de gestionare a fondului de redresare financiarăFondul de redresare financiară se constituie în baza prevederilor art. 18 din Ordonanţa Guvernului nr. 13/1995.Fondul de redresare financiară se prevede anual în bugetul de stat, într-o sumă globală rezervată la dispoziţia Guvernului.Fondul de redresare financiară se utilizează pe bază de hotărâri ale Guvernului, pentru următoarele destinaţii:a) acordarea personalului disponibilizat a unei sume egale cu 6 salarii la nivelul salariului de baza net realizat în ultima luna de către acesta, conform programelor de restructurare şi redresare financiară aprobate. Aceasta suma se acordă o singură dată şi este neimpozabila. Personalul care beneficiază de această sumă trebuie să aibă o vechime în munca de minimum 12 luni în cadrul agentului economic pentru care se instituie regimul special de supraveghere economico-financiară;b) acordarea de credite fără dobinda regiilor autonome şi societăţilor comerciale cu capital majoritar de stat, consumatorilor de energie electrica şi gaze naturale, nominalizaţi prin hotărâre a Guvernului.Este interzis a se utiliza sumele acordate din acest fond în alte scopuri decît cele menţionate la lit. a) şi b).Sumele acordate agenţilor economici pentru plata energiei electrice şi a gazelor naturale se vor restitui de către aceştia din veniturile realizate, în termen de până la 3 ani.În acest scop, ministerele de resort pentru regiile autonome şi Fondul Proprietăţii de Stat pentru societăţile comerciale cu capital majoritar de stat vor încheia o convenţie cu agentul economic, în care se va prevedea obligaţia acestuia de a rambursa fondurile alocate, la convenţie anexindu-se şi graficul de restituire.Restituirea de către agentul economic a sumelor primite de la bugetul de stat se face lunar, până la data de 20 a lunii, la ministerul de resort sau la Fondul Proprietăţii de Stat, după caz.Sumele primite se virează de către ministerul de resort sau Fondul Proprietăţii de Stat, după caz, în contul bugetului de stat, subcapitolul 22.1.13 "Restituiri de credite primite din fondul de redresare financiară", lunar, până în ultima zi a lunii respective, în situaţia când acestea reprezintă rate scadente aferente împrumutului acordat în anii precedenti.În cazul când ratele reprezintă rambursări aferente împrumutului din acelaşi an, se reintregesc cu aceste cheltuielile bugetare efectuate din fondul de redresare financiară.Ministerul de resort sau, după caz, Fondul Proprietăţii de Stat va comunică Ministerului Finanţelor suma, numărul şi data documentului de vărsare a sumelor restituite la bugetul de stat.În situaţia în care ratele nu se depun la timp, suma de plată se considera restanta şi pe tot timpul cît este în aceasta situaţie se calculează penalizări la nivelul celor care se aplică în cazul veniturilor bugetului de stat, conform prevederilor legale.Ministerele de resort sau Fondul Proprietăţii de Stat, după caz, vor urmări rambursarea sumelor conform graficului de restituire întocmit de comun acord cu agentul economic.În cazul lichidării societăţilor comerciale cu capital majoritar de stat cărora li s-a acordat asemenea credite, statul are prioritate absolută la recuperarea acestora.Pentru acordarea sumelor din fondul de redresare financiară, miniştrii de resort sunt ordonatori principali de credite bugetare pentru regiile autonome, iar preşedintele Fondului Proprietăţii de Stat, pentru societăţile comerciale cu capital majoritar de stat, în condiţiile legii.Trimestrial, o dată cu dările de seama contabile, ordonatorii principali de credite întocmesc şi raportează Ministerului Finanţelor situaţia cheltuielilor din fondul de redresare financiară şi restituirea creditelor acordate din acest fond.Fondul Proprietăţii de Stat va întocmi şi va prezenta dări de seama contabile, potrivit precizărilor metodologice elaborate de Ministerul Finanţelor.Ordonatorii principali de credite, Fondul Proprietăţii de Stat şi agenţii economici vor inregistra în contabilitatea proprie operaţiunile legate de primirea fondurilor de la bugetul de stat şi restituirea acestora, potrivit precizărilor întocmite în acest scop de către Ministerul Finanţelor.MODEL

    Judeţul ………………..
    Ministerul ……………..
    Unitatea ……………….
    Adresa …………………
    Telefonul ………………
    Codul fiscal ……………
  SITUAŢIA INDICATORILOR ECONOMICO-FINANCIARI  LA DATA DE ………………………
  – mil. lei –
    Bilanţ an precedent Cumulat an curent
  1. Venituri din exploatare – total, din care:    
  – cifra de afaceri    
  – subvenţii de exploatare    
  2. Cheltuieli pentru exploatare – total, din care:    
  – energie şi apă, din care:    
  – energie electrică    
  – gaze    
  – cheltuieli de personal – total    
  3. Rezultatul din exploatare    
  – Profit    
  – Pierderi    
  4. Venituri totale    
  5. Cheltuieli totale    
  6. Rezultatul net al exerciţiului financiar (aferent livrărilor)    
  7. Active circulante, din care:    
  – stocuri    
  – disponibilităţi băneşti    
  – creanţe, din care:    
    – de la furnizorii de energie electrică    
  – de la furnizorii de gaze naturale    
  8. Datorii pe termen scurt, din care:    
  a) curente:    
  – la furnizorii de energie electrică    
  – la furnizorii de gaze naturale    
  b) restante:    
  – la furnizorii de energie electrică    
  – la furnizorii de gaze naturale    
  9. Lichiditate generală    
  Active circulante      
  Datorii pe termen scurt*)
  10. Lichiditate intermediară    
  Active circulante-stocuri      
  Datorii pe termen scurt *)
  11. Lichiditate imediată    
  Disponibilităţi băneşti      
  Datorii pe termen scurt *)
  12. Plăţi restante – total, din care:    
  – furnizori    
  – creditori    
  – impozite şi taxe neplătite la termenul stabilit în bugetul de stat sau local    
  – credite bancare nerambursate la scadenţă    
  13. Ponderea plăţilor restante aferente consumului de energie electrică şi/sau gaze naturale în totalul plăţilor restante    
  ( rd. 8b) x 100)    
  rd. 12
  14. Număr mediu de salariaţi, din care:    
  – bărbaţi:    
    – între 20-40 ani    
  – între 40-50 ani    
  – peste 50 ani    
  – femei:    
    – între 20-40 ani    
  – între 40-50 ani    
  – peste 50 ani    
  15. Ponderea personalului angajat în totalul forţei de muncă ocupate din localitate    

*)Datorii pe termen scurt = Total datorii – datorii pe termen mediu şi lung.*)Datorii pe termen scurt = Total datorii – datorii pe termen mediu şi lung.NOTĂ:Se vor anexa listele cu principalii debitori şi creditori restanti în ordinea vechimii, cu precizarea ministerului de resort. ––-

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x