privind înfiinţarea Institutului de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizica Laserelor, Plasmei şi Radiatiei – INFLPR Bucureşti
În temeiul Ordonanţei Guvernului nr. 25/1995, aprobată şi modificată prin Legea nr. 51/1996,Guvernul României hotărăşte: +
Articolul 1Se înfiinţează Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizica Laserelor, Plasmei şi Radiatiei – INFLPR Bucureşti, persoana juridică română aflată în coordonarea Ministerului Cercetării şi Tehnologiei, care funcţionează după modelul regiilor autonome, conform Legii nr. 51/1996, prin reorganizarea Institutului de Fizica şi Tehnologia Aparatelor cu Radiatii – I.F.T.A.R., care fuzionează cu Institutul de Ştiinţe Spatiale – I.S.S., unitate fără personalitate juridică, rezultată în urma reorganizării Institutului de Gravitatie şi Ştiinţe Spatiale – I.G.S.S., unităţi care se desfiinţează. +
Articolul 2Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizica Laserelor, Plasmei şi Radiatiei – INFLPR Bucureşti are sediul în municipiul Bucureşti, str. Atomistilor nr. 1, sectorul 5. +
Articolul 3Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizica Laserelor, Plasmei şi Radiatiei – INFLPR Bucureşti are ca obiect de activitate efectuarea de cercetări fundamentale şi aplicative, dezvoltare tehnologică în domeniile: fizica laserelor, electronică cuantica a solidului, fizica plasmei, fizica fasciculelor de electroni, precum şi fizica spaţiului cosmic (magnetometrie şi plasma cosmica, radiatii cosmice, astrofizica şi gravitatie, teledetectie şi tehnologii spatiale). +
Articolul 4Structura organizatorică a Institutului Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizica Laserelor, Plasmei şi Radiatiei – INFLPR Bucureşti este prevăzută în anexa nr. 1. +
Articolul 5Patrimoniul Institutului Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizica Laserelor, Plasmei şi Radiatiei – INFLPR Bucureşti, stabilit pe baza bilanţurilor contabile, încheiate la data de 30 iunie 1996 ale institutelor care fuzionează, este de 2.210.479 mii lei, din care: imobilizari corporale şi necorporale 1.292.909 mii lei şi active circulante 917.570 mii lei, şi se preia pe bază de protocol de predare-preluare de la Institutul de Fizica şi Tehnologia Aparatelor cu Radiatii – I.F.T.A.R. şi de la Institutul de Gravitatie şi Ştiinţe Spatiale – I.G.S.S., reorganizat. +
Articolul 6Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizica Laserelor, Plasmei şi Radiatiei – INFLPR Bucureşti îşi desfăşoară activitatea în conformitate cu reglementările legale în vigoare, precum şi cu regulamentul de organizare şi funcţionare prevăzut în anexa nr. 2. +
Articolul 7Personalul Institutului Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizica Laserelor, Plasmei şi Radiatiei – INFLPR Bucureşti se preia prin transfer de la Institutul de Fizica şi Tehnologia Aparatelor cu Radiatii şi de la Institutul de Gravitatie şi Ştiinţe Spatiale şi îşi păstrează salariile avute la data transferului, până la negocierea noului contract colectiv de muncă. +
Articolul 8Ministerul Cercetării şi Tehnologiei, în calitate de minister coordonator, va cuprinde în bugetul sau de venituri şi cheltuieli fondurile necesare Institutului Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizica Laserelor, Plasmei şi Radiatiei – INFLPR Bucureşti pentru realizarea unor investiţii, dotări, aparatura, echipamente, instalaţii, precum şi, potrivit art. 13 alin. (2) lit. f) din Legea nr. 51/1996, pentru întreţinerea, exploatarea şi funcţionarea instalaţiilor nucleare de interes naţional pe care acesta le administrează:– acceleratori de electroni (betatron, accelerator liniar, microton);– instalaţii de plasme dense magnetizate. +
Articolul 9Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din prezenta hotărâre.PRIM-MINISTRUNICOLAE VACAROIUContrasemnează:–––––Ministrul cercetării şi tehnologiei,Doru Dumitru PaladeMinistru de stat,ministrul finanţelor,Florin Georgescu +
Anexa 1INSTITUTUL NAŢIONAL DE CERCETARE-DEZVOLTAREPENTRU FIZICA LASERELOR, PLASMEI ŞI RADIATIEIINFLPR – BUCUREŞTISTRUCTURA ORGANIZATORICĂ┌──────────────────────────┐ ┌──────────────────────────┐ ┌──────────────────────────┐│CONSILIUL DE ADMINISTRAŢIE├─────────┤ DIRECTOR GENERAL ├──────────┤ CONSILIUL ŞTIINŢIFIC │└──────────────────────────┘ └─────────────┬────────────┘ └──────────────────────────┘ ┌─────────────┴────────────┐ │ DIRECTOR ADJUNCT │ └─────────────┬────────────┘ ┌──────────────────────────┐ │ │ CONSILIERI ├────────────┤ └──────────────────────────┘ │ ┌─────────┬──────────┬────────────┬───────────┴┬─────────────┬─────────────┬──────────────┐ ┌───┴────┐ │ │ │ │ │ ┌─────┴─────┐ ┌─────┴─────┐ │DIRECTOR│ │ │ │ │ │ │ DIRECTOR │ │ DIRECTOR │ │FILIALĂ │ │ │ │ │ │ │ TEHNIC │ │ ECONOMIC │ └───┬────┘ │ │ │ │ │ └─────┬─────┘ └─────┬─────┘┌────┴─────┐┌──┴───┐┌─────┴─────┐┌─────┴─────┐┌─────┴──────┐┌─────┴─────┐┌──────┴──────┐┌──────┴──────┐│ ││ ││LABORATORUL││LABORATORUL││LABORATORUL ││LABORATORUL││ ││ ││INSTITUTUL││SECŢIA││ DE ││ DE FIZICA ││ DE ││DE PLASMĂ, ││DEPARTAMENTUL││DEPARTAMENTUL││DE ŞTIINŢE││LASERI││ELECTRONICĂ││PLASMEI ŞI ││ACCELERATORI││TEMPERATURI││ TEHNIC- ││ ECONOMIC ││ SPAŢIALE ││ ││CUANTICĂ A ││ FUZIUNE ││ ELECTRONI ││ JOASE ││ADMINISTRATIV││ ││ ││ ││ SOLIDULUI ││ NUCLEARĂ ││ ││ ││ ││ │└──────────┘└──────┘└───────────┘└───────────┘└────────────┘└───────────┘└─────────────┘└─────────────┘ +
Anexa 2REGULAMENTUL DE ORGANIZARE ŞI FUNCŢIONAREa Institutului de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizica Laserelor, Plasmei şi Radiatiei – INFLPR Bucureşti +
Capitolul 1Dispoziţii generale +
Articolul 1Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizica Laserelor, Plasmei şi Radiatiei – INFLPR Bucureşti, denumit în continuare institut, este persoana juridică română aflată în coordonarea Ministerului Cercetării şi Tehnologiei, care funcţionează după modelul regiilor autonome conform Legii nr. 51/1996 şi îşi desfăşoară activitatea pe baza prevederilor legale în vigoare şi a prezentului regulament. +
Articolul 2(1) Institutul are structura organizatorică cuprinsă în anexa nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr. 1.310 din 25 noiembrie 1996. … (2) Institutul are, în cadrul structurii sale, o filiala fără personalitate juridică. Aceasta este Institutul de Ştiinţe Spatiale – I.S.S. Bucureşti, str. Atomistilor nr. 1, sectorul 5. … (3) Institutul poate înfiinţa, în cadrul structurii sale, subunitati fără personalitate juridică necesare realizării obiectului sau de activitate. Modalitatea de constituire a acestora şi relaţiile lor în cadrul institutului şi cu terţii sunt reglementate prin prezentul regulament de organizare şi funcţionare. … +
Capitolul 2Scopul şi obiectul de activitate +
Articolul 3Institutul este înfiinţat în scopul desfăşurării activităţii de cercetare ştiinţifică şi dezvoltare tehnologică în următoarele domenii ale fizicii: fizica laserelor, electronică cuantica a solidului, fizica plasmei, fizica acceleratorilor de electroni, precum şi fizica spaţiului cosmic (magnetometrie şi plasma cosmica, radiatii cosmice, astrofizica şi gravitatie, teledetectie şi tehnologii spatiale). Activitatea de cercetare ştiinţifică şi dezvoltare tehnologică se realizează prin participarea la elaborarea strategiei de dezvoltare a domeniilor şi la realizarea cu prioritate a obiectivelor ştiinţifice şi tehnologice ale Programului naţional de cercetare ştiinţifică şi dezvoltare tehnologică "Orizont 2000". +
Articolul 4Obiectul de activitate al institutului cuprinde:A. Activităţi de cercetare-dezvoltare:a) În cadrul Programului naţional de cercetare ştiinţifică şi dezvoltare tehnologică: … – cercetare fundamentală de baza şi orientata, realizată în scopul creşterii nivelului cunoştinţelor în următoarele domenii ale fizicii: fizica laserelor, electronică cuantica a solidului, fizica plasmei, fizica acceleratorilor de electroni, precum şi fizica spaţiului cosmic (magnetometrie şi plasma cosmica, radiatii cosmice, astrofizica şi gravitatie, teledetectie şi tehnologii spatiale);– cercetare aplicativa de tip precompetitiv pentru realizarea de studii şi de cercetări aplicative ce vizează:* cercetarea şi elaborarea de tehnologii neconventionale cu fascicule laser, cu plasma şi cu acceleratori de electroni;* cercetarea, proiectarea şi realizarea de instalaţii şi de echipamente generatoare de radiatii laser, plasma şi fascicule de electroni accelerati;* cercetarea, proiectarea şi realizarea de dispozitive, componente şi de aparatura specifică de măsura şi control pentru instalaţiile şi echipamentele cu laseri, plasma şi acceleratori de electroni;* cercetarea, proiectarea şi realizarea de echipamente complexe cu laseri, plasma, fascicule de electroni pentru aplicaţii la prelucrarea materialelor, tratamentul suprafeţelor, control nedistructiv, metrologie, procesari plasma, chimice sau fotochimice, iradieri tehnologice în următoarele domenii: industrie, comunicaţii, medicina, protecţia mediului, agricultura, învăţământ etc.;* promovarea activităţilor de valorificare a cercetării prin transferul tehnologic al rezultatelor cercetării agenţilor economici cu capital de stat sau particular;* elaborarea de strategii, programe şi studii de diagnoza privind dezvoltarea domeniilor specifice institutului;* standardizarea în domeniul laserelor;* cercetarea, proiectarea şi construcţia aparaturii pentru experimente spatiale.b) În afară Programului naţional de cercetare ştiinţifică şi dezvoltare tehnologică: … – cercetare aplicativa şi/sau dezvoltare tehnologică pentru soluţionarea unor probleme concrete din domeniul de activitate şi din domenii conexe.B. Activităţi conexe activităţii de cercetare-dezvoltare:– asistenţa tehnica, transferul de tehnologii, elaborarea de studii de specialitate şi consultanţa, atestarea metrologica şi eliberarea de certificate de calitate pentru beneficiari din ţara şi din străinătate;– efectuarea de teste, probe şi măsurători în vederea autorizării tehnice şi omologării aparaturii, instalaţiilor, sistemelor şi serviciilor din domeniile fizicii: fizica laserelor, electronică cuantica a solidului, fizica plasmei, fizica acceleratorilor de electroni, fizica spaţiului cosmic, precum şi în domenii conexe;– cercetarea-dezvoltarea pentru soluţionarea unor probleme ale agenţilor economici;– iniţierea şi elaborarea proiectelor de acte normative în domeniu;– expertizarea, analizarea şi servicii specifice domeniului laserelor, plasmei, fasciculelor de electroni;– elaborarea programelor şi strategiilor de cercetare-dezvoltare;– activităţi de investiţii în domeniul de activitate;– activităţi de import, export de instalaţii, aparate, materiale, documentaţii, reviste şi de cărţi pentru necesitaţi proprii sau la cerere;– activităţi de documentare, editare şi tipărire de materiale de specialitate, reviste, preprinturi, cărţi, materiale publicitare;– activităţi de pregătire a personalului propriu şi a agenţilor economici în lucrul cu laseri şi pentru preluarea unor echipamente şi tehnologii cu laseri, plasma, fascicule de electroni;– activităţi didactice în învăţământul superior;– practica studenţilor şi asigurarea coordonării lucrărilor de absolvire a facultăţii;– conducerea şi atribuirea de doctorate în conformitate cu legislaţia în vigoare;– măsurarea, încercarea şi certificarea calităţii în domeniul laserelor şi al echipamentului cu laseri;– certificarea metrologica a laserelor şi echipamentelor cu laseri;– pregătirea prin şcolarizare a personalului din ţara, expus la risc laser;– stabilirea metodologiei de protecţie la radiatia laser şi a proiectelor de norme de aplicare a acesteia;– evidenta şi controlul unităţilor cu risc laser în ţara;– avizarea funcţionarii unităţilor laser;– expertizarea, analizarea şi servicii specifice în domeniul laserelor şi echipamentelor cu laseri;– marketing în domeniul laserelor, plasma, acceleratori şi domenii conexe;– elaborarea procedurilor, normelor de calitate şi de control pentru activităţi economice, în acord cu cele practicate pe plan internaţional;– elaborarea şi aplicarea programelor de asigurare a calităţii;– efectuarea transportului tehnologic şi de salariaţi cu mijloace auto proprii.C. Formare şi specializare de cercetători în domeniul propriu de activitate:– desfăşurarea unor activităţi de specializare şi perfecţionare în vederea formării unor specialişti în domeniile specifice institutului, prin participarea la elaborarea de lucrări teoretice şi experimentale, lucrări de diploma, doctorantura, cursuri şi şcoli naţionale şi internaţionale;– formarea de cadre de cercetare şi tehnicieni de înaltă calificare, necesare activităţilor specifice institutului;– organizarea de manifestări ştiinţifice naţionale şi internaţionale specifice institutului;– integrarea europeană în domeniile specifice prin realizarea de proiecte comune de cercetare în cadrul unor contracte europene PECO, INCO COPERNICUS, EUREKA, AIEA, CERN, ESA, NASA şi altele, precum şi în cadrul unor acorduri interguvernamentale şi bilaterale.D. Execuţia de unicate şi serii mici ale aparaturii, echipamentelor, instalaţiilor şi dispozitivelor în următoarele domenii ale fizicii: fizica laserelor, electronică cuantica a solidului, fizica plasmei, fizica acceleratorilor de electroni, precum şi fizica spaţiului cosmic.În cadrul programului sau de activitate, institutul poate colabora şi la realizarea unor activităţi de cercetare-dezvoltare privind apărarea naţionala. +
Capitolul 3Patrimoniul +
Articolul 5Conform bilanţurilor contabile la data de 30 iunie 1996 ale institutelor care fuzionează, institutul are un patrimoniu în valoare de 2.210.479 mii lei, din care: imobilizari corporale şi necorporale 1.292.909 mii lei şi active circulante 917.570 mii lei.Din acesta, patrimoniul Institutului de Ştiinţe Spatiale – I.S.S. Bucureşti este în valoare de 211.889 mii lei, din care imobilizari corporale şi necorporale 56.118 mii lei şi active circulante 155.771 mii lei. +
Articolul 6(1) Institutul administrează, cu diligenta unui bun proprietar, bunuri proprietate publică (terenuri, cai de circulaţie şi de acces, clădiri, instalaţii de interes naţional, reţele de apa, reţele de transport şi de distribuţie utilităţi, reţele de comunicaţie pentru mesaje şi date, spaţii verzi, mijloace auto şi altele), precum şi alte bunuri dobîndite în condiţiile legii. … (2) Prin specificul activităţilor sale şi al instalaţiilor nucleare de interes naţional pe care le administrează în Platforma Magurele (acceleratori de electroni, betatron, accelerator liniar, microton, instalaţii de plasme dense magnetizate), institutul este obiectiv nuclear, caracter care îi conferă dreptul, potrivit reglementărilor legale privind desfăşurarea activităţilor nucleare, de a cuprinde în patrimoniul sau toate terenurile, infrastructura şi căile de acces necesare asigurării funcţionarii sale în conformitate cu prevederile naţionale şi internaţionale referitoare la radioprotectie, securitate nucleara, protecţie sanitară, protecţie fizica şi protecţie a mediului înconjurător. … (3) Bunurile proprietate publică, precum şi cele dobîndite se afla în administrarea institutului şi se evidenţiază în mod distinct în patrimoniul acestuia. … (4) Rezultatele cercetărilor concretizate în active corporale şi necorporale, efectuate şi finalizate din fonduri publice sau din alte fonduri, sunt bunuri dobîndite, dacă prin contract nu se prevede altfel, şi se înregistrează în evidenţa contabilă a institutului. … (5) În exercitarea drepturilor sale, institutul poseda şi foloseşte bunurile aflate în patrimoniul sau şi, după caz, dispune de acestea în condiţiile legii, în scopul realizării obiectului sau de activitate, beneficiind de rezultatele utilizării acestora. … (6) Concesionarea sau închirierea unor subunitati, servicii sau activităţi se poate face numai în scopul stimulării transferului rezultatelor activităţii de cercetare-dezvoltare, în condiţiile prevederilor legale corespunzătoare şi cu aprobarea Ministerului Cercetării şi Tehnologiei. … (7) Patrimoniul institutului poate fi modificat conform prevederilor legale în vigoare. … (8) Institutul preia în patrimoniul sau lucrările de investiţii aflate în curs de execuţie pe teritoriul sau şi la care a fost beneficiar Institutul de Fizica şi Tehnologia Aparatelor cu Radiatii. … +
Capitolul 4Structura organizatorică şi funcţională +
Articolul 7(1) Institutul poate avea în structura subunitati, secţii, laboratoare şi alte structuri organizatorice necesare realizării obiectului sau de activitate. … (2) În funcţie de specificul activităţii, se pot organiza colective specializate şi/sau colective interdisciplinare etc. … +
Articolul 8Directorul general stabileşte relaţiile dintre subunitatile aflate în structura institutului, precum şi relaţiile acestora cu terţii şi le poate acorda conducătorilor acestor subunitati împuterniciri de reprezentare în numele institutului, cu avizul consiliului de administraţie. Pentru domeniile proprii de activitate, Institutul de Ştiinţe Spatiale are împuterniciri de reprezentare interna şi externa. +
Articolul 9Conducătorii subunitatilor din structura institutului răspund în faţa consiliului de administraţie şi a directorului general pentru îndeplinirea tuturor atribuţiilor, responsabilităţilor şi competentelor încredinţate de către aceştia. +
Capitolul 5Organele de conducere +
Articolul 10(1) Conducerea institutului este asigurata de către: … – consiliul de administraţie;– comitetul de direcţie;– directorul general.(2) Orientarea şi coordonarea activităţii tehnico-ştiinţifice din institut sunt asigurate de către consiliul ştiinţific. … +
Articolul 11Consiliul de administraţie este format din 7 membri, numiţi pentru un mandat de 4 ani, care poate fi reînnoit.Structura consiliului de administraţie este alcătuită din:– 1 preşedinte;– 1 vicepreşedinte;– 5 membri. +
Articolul 12(1) Din consiliul de administraţie fac parte, în mod obligatoriu: … – directorul general al institutului – preşedinte;– un reprezentant al Ministerului Cercetării şi Tehnologiei;– un reprezentant al Ministerului Finanţelor;– un reprezentant al Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale;– directorul Institutului de Ştiinţe Spatiale;– preşedintele consiliului ştiinţific.(2) Consiliul de administraţie îşi desemnează vicepreşedintele. … (3) Numirea membrilor consiliului de administraţie se face prin ordin al ministrului cercetării şi tehnologiei. … (4) Revocarea membrilor consiliului de administraţie pentru abateri grave sau pentru lipsa de activitate în executarea mandatului se face de către acelaşi organ care a făcut numirea. … +
Articolul 13Membrii consiliului de administraţie sunt cetăţeni români, care nu au atins vârsta de pensionare, şi:a) îşi păstrează calitatea de angajaţi la instituţia sau la unitatea de la care provin şi toate drepturile şi obligaţiile ce deriva din aceasta calitate; … b) sunt plătiţi pentru activitatea desfăşurată în aceasta calitate cu o indemnizaţie lunară stabilită de către consiliul de administraţie; … c) nu pot face parte din mai mult de doua consilii de administraţie şi nu pot participa, în aceeaşi calitate, la societăţile comerciale cu care institutul are relaţii contractuale sau interese contrare; … d) sunt incompatibili cu calitatea de membru al consiliului de administraţie cei care, personal ori soţul, sotia, copiii sau rudele până la gradul al doilea inclusiv, sunt, în acelaşi timp, patroni sau asociaţi la societăţi comerciale cu capital privat cu acelaşi profil sau cu care institutul se afla în relaţii comerciale directe. … +
Articolul 14Consiliul de administraţie îşi desfăşoară activitatea în baza regulamentului propriu de funcţionare şi cu respectarea legislaţiei în vigoare. El hotărăşte în problemele privind activitatea institutului, cu excepţia celor care, potrivit legii, sunt în competenţa altor organe. +
Articolul 15(1) Consiliul de administraţie se întruneşte o dată pe luna şi ori de cîte ori interesele institutului o cer, convocarea acestuia facindu-se de către preşedinte sau la solicitarea a cel puţin o treime din numărul membrilor consiliului de administraţie. … (2) Dezbaterile consiliului de administraţie sunt conduse de preşedintele consiliului, iar în lipsa acestuia, de către vicepreşedinte. … +
Articolul 16(1) Consiliul de administraţie îşi poate desfăşura activitatea în prezenta a cel puţin două treimi din numărul membrilor săi. Dacă nu este îndeplinită aceasta condiţie, şedinţa consiliului de administraţie se poate reprograma într-un interval de cel mult 15 zile, având aceeaşi ordine de zi. … (2) Hotărârile consiliului de administraţie se iau cu majoritatea voturilor membrilor prezenţi, dar nu mai puţin de jumătate plus unul din numărul total al membrilor. … +
Articolul 17La şedinţele consiliului de administraţie este invitat şi reprezentantul sindicatului. +
Articolul 18Pentru luarea unor decizii complexe, consiliul de administraţie poate atrage în activitatea de analiza consilieri şi consultanţi din diferite sectoare de activitate. Activitatea acestora va fi compensata material, conform prevederilor legale. +
Articolul 19(1) Membrii consiliului de administraţie sunt răspunzători, în condiţiile legii, pentru îndeplinirea atribuţiilor ce le revin. În astfel de situaţii ei pot fi revocaţi prin ordin al organului care a făcut numirea. … (2) Membrii consiliului de administraţie care s-au impotrivit luării unei decizii care s-a dovedit păgubitoare pentru institut nu răspund, dacă au consemnat expres punctul lor de vedere în registrul de şedinţe al consiliului de administraţie şi au anuntat în scris, despre aceasta, organul coordonator. … (3) Membrii consiliului de administraţie care s-au impotrivit luării unei decizii care s-a dovedit păgubitoare pentru institut nu răspund, dacă au consemnat expres punctul lor de vedere în registrul de şedinţe al consiliului de administraţie şi au anuntat în scris, despre aceasta, organul coordonator. … (4) Membrii consiliului de administraţie care nu au respectat prevederile art. 13 lit. c) vor răspunde pentru daunele cauzate din aceasta, pentru institut. … +
Articolul 20Consiliul de administraţie are, în principal, următoarele atribuţii:a) aproba modificarea structurii organizatorice şi functionale a institutului, înfiinţarea, desfiinţarea şi comasarea de subunitati din structura institutului; … b) aproba, la propunerea consiliului ştiinţific, strategia şi programele concrete de dezvoltare a institutului, de introducere a unor tehnologii de virf şi de modernizare a celor existente, în concordanta cu strategia generală a domeniului propriu; … c) propune programul anual de cercetare-dezvoltare, pe care îl înaintează Colegiului Consultativ pentru Cercetare Ştiinţifică şi Dezvoltare Tehnologică; … d) analizează şi avizează proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli şi îl depune la organul coordonator, în vederea aprobării prin hotărâre a Guvernului; … e) analizează şi avizează bilanţul contabil şi contul de profit şi pierderi pe care le supune aprobării Ministerului Finanţelor şi aproba raportul de gestiune asupra activităţii desfăşurate de institut în anul precedent; … f) analizează raportarea trimestriala privind activitatea realizată de institut, aproba măsuri pentru desfăşurarea acesteia în condiţii de echilibru al bugetului de venituri şi cheltuieli; … g) analizează, aproba sau, după caz, propune spre aprobare, potrivit prevederilor legale, investiţiile care urmează a fi realizate de institut; … h) propune spre aprobare, în condiţiile legii, majorarea sau diminuarea patrimoniului, concesionarea, închirierea sau locaţia de gestiune a unor bunuri, servicii şi subunitati de producţie din patrimoniul institutului; … i) aproba asocierea institutului cu terţe persoane juridice, în vederea realizării de activităţi comune care prezintă interes pentru asociaţi şi care se încadrează în obiectul de activitate al institutului, cu respectarea prevederilor legale; … j) aproba valorificarea bunurilor dobîndite, cu respectarea prevederilor legale; … k) fundamentează şi prezintă Ministerului Cercetării şi Tehnologiei propuneri pentru asigurarea de fonduri prin bugetul de venituri şi cheltuieli al acestuia, pentru finanţarea obiectivelor de interes public specifice activităţii institutului; … l) aproba volumul creditelor bancare prevăzute la art. 35 şi stabileşte modul de rambursare a acestora; … m) aproba utilizarea disponibilităţilor în valută; … n) aproba mandatul pentru negocierea contractului colectiv de muncă; … o) executa orice alte atribuţii stabilite potrivit prevederilor legale. … +
Articolul 21În primul trimestru al fiecărui an, consiliul de administraţie prezintă Ministerului Cercetării şi Tehnologiei un raport asupra activităţii desfăşurate în anul precedent şi asupra programului de activitate pentru anul în curs. +
Articolul 22Secretariatul consiliului de administraţie este asigurat de către institut; atribuţiile secretariatului sunt prevăzute în regulamentul de funcţionare a consiliului de administraţie. +
Articolul 23Conducerea operativă a institutului este asigurata de un comitet de direcţie, compus din directorul general şi directorii din structura organizatorică a institutului. +
Articolul 24Comitetul de direcţie stabileşte acţiunile concrete necesare pentru realizarea obiectivelor rezultate din:– strategia programelor de dezvoltare a institutului;– programul anual de cercetare-dezvoltare;– bugetul de venituri şi cheltuieli;– programul de investiţii;– sistemul de asigurare a calităţii;– alte obligaţii. +
Articolul 25Comitetul de direcţie se întruneşte decadal sau ori de cîte ori interesele institutului o impun. +
Articolul 26(1) La nivelul subunitatilor din institut se organizează şi funcţionează comitetul de conducere, care îşi desfăşoară activitatea în conformitate cu propriul regulament de organizare şi funcţionare, aprobat de consiliul de administraţie al institutului, şi este prezidat de directorul subunitatii respective. … (2) Comitetul de conducere exercita atribuţii şi are raspunderi în limita competentelor stabilite de directorul general al institutului şi aprobate de consiliul de administraţie. … +
Articolul 27Activitatea curenta a institutului este condusă de directorul general, numit prin ordin al ministrului cercetării şi tehnologiei, la propunerea Colegiului Consultativ pentru Cercetare Ştiinţifică şi Dezvoltare Tehnologică, dintre cercetatorii ştiinţifici principali care lucrează în domeniu şi au competenţa managerială. +
Articolul 28Directorul general are, în principal, următoarele atribuţii şi responsabilităţi:a) reprezintă, personal sau prin delegat, interesele institutului în relaţiile cu celelalte organe, organizaţii şi agenţi economici, precum şi cu persoane fizice din ţara şi din străinătate; … b) stabileşte atribuţiile, competentele şi relaţiile compartimentelor de la toate nivelurile organizatorice ale institutului, precum şi relaţiile acestora cu terţii; … c) propune modificarea structurilor organizatorice şi functionale ale institutului; … d) asigura negocierea contractului colectiv de muncă la nivelul institutului şi a salariilor personalului din institut, prin comitetul de direcţie, şi aproba salariile personalului din institut rezultate din negocierea directa; … e) numeşte şi revoca pe conducătorii compartimentelor de muncă din aparatul propriu, precum şi pe directorii din structura organizatorică a institutului, cu avizul consiliului de administraţie; … f) angajează şi concediază personalul propriu, conform reglementărilor legale; … g) aproba comisiile de concurs pentru promovarea pe funcţiile de cercetator ştiinţific principal gradul I, II şi III şi cercetator ştiinţific, la propunerea consiliului ştiinţific; … h) are atribuţii şi raspunderi similare unui ordonator de credite pentru sumele alocate institutului de la bugetul de stat, în condiţiile art. 21 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 25/1995, aprobată şi modificată prin Legea nr. 51/1996; … i) răspunde de administrarea întregului patrimoniu, cu respectarea prevederilor legale; … j) adopta măsuri şi urmăreşte realizarea operaţiunilor de comerţ exterior, prin compartimentele proprii specializate; … k) exercita atribuţiile şi are răspunderile care îi revin din prevederile legale; aproba şi ia măsuri privind activitatea institutului, cu excepţia celor date, potrivit reglementărilor legale, în competenţa altor organe; … l) exercita orice alte atribuţii ce-i sunt delegate de consiliul de administraţie; … m) poate delega, în condiţiile legii, o parte dintre atribuţiile sale celorlalte persoane din conducerea institutului. … +
Articolul 29(1) Consiliul ştiinţific este format din 19 membri, reprezentind toate departamentele (direcţiile) ştiinţifice din cadrul institutului. … (2) Consiliul ştiinţific este alcătuit din cercetători cu realizari deosebite, cu capacitate de sinteza şi de prospectare, cadre didactice din învăţământul superior, salariaţi ai institutului sau din afară acestuia, aleşi, prin vot secret, de către cadrele cu studii superioare din institut. … (3) Consiliul ştiinţific este condus de un preşedinte şi un vicepreşedinte, aleşi pe timp de 2 ani, prin vot secret, de către membrii consiliului ştiinţific. Din consiliul ştiinţific fac parte, de drept, directorul general şi directorul adjunct al institutului. … (4) Consiliul ştiinţific se organizează şi funcţionează în conformitate cu regulamentul propriu. … +
Articolul 30Atribuţiile principale ale consiliului ştiinţific sunt următoarele:a) participa la elaborarea strategiei de dezvoltare a activităţii de cercetare-dezvoltare şi la elaborarea Programului naţional de cercetare ştiinţifică şi dezvoltare tehnologică, în domeniul propriu de activitate; … b) analizează realizarea obiectivelor ştiinţifice şi tehnologice finanţate ale Programului naţional de cercetare ştiinţifică şi dezvoltare tehnologică; … c) examinează şi avizează proiectele de cercetare ştiinţifică, precum şi realizarea acestora; … d) avizează hotărârile care implica politica de cercetare a institutului şi a ramurii de cercetare-dezvoltare; … e) propune măsuri pentru perfecţionarea profesională şi pentru încadrarea personalului de cercetare în grade profesionale, ştiinţifice şi academice; … f) face propuneri privind modul de organizare a concursurilor de încadrare şi promovare a personalului de cercetare; … g) propune comisiile de concurs pentru promovarea pe funcţiile atestabile şi confirma rezultatele concursurilor pentru funcţiile de cercetator ştiinţific principal gradul I, II şi III şi cercetator ştiinţific ; … h) organizează şi coordonează desfăşurarea acţiunilor cu caracter ştiinţific; … i) avizează acţiunile de cooperare, interne şi internaţionale, cu scop ştiinţific; … j) avizează acordarea de burse de studii şi stagii de perfecţionare în străinătate; … k) acorda titlul de doctor şi îl supune spre confirmare Consiliului Naţional de Atestare a Titlurilor, Diplomelor şi Certificatelor Universitare de pe lângă Ministerul Învăţământului. … +
Capitolul 6Bugetul de venituri şi cheltuieli şi administrarea acestuia. Relaţii financiare +
Articolul 31(1) Institutul întocmeşte anual bugetul de venituri şi cheltuieli, bilanţul contabil şi contul de profit şi pierderi, potrivit normelor metodologice elaborate de Ministerul Finanţelor. … (2) Bilanţul contabil anual se supune spre aprobare Ministerului Finanţelor şi se publică în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a. … +
Articolul 32(1) Veniturile şi cheltuielile institutului se stabilesc prin buget pentru fiecare exerciţiu financiar. … (2) Bugetul de venituri şi cheltuieli se aproba de către Guvern, la propunerea Ministerului Cercetării şi Tehnologiei, cu avizul Ministerului Finanţelor şi al Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale. … +
Articolul 33Corelat cu contractele încheiate pentru activitatea programata, institutul determina anual volumul de venituri de realizat şi cheltuielile totale de efectuat. +
Articolul 34Salariile individuale ale personalului se stabilesc prin negociere, conform reglementărilor cuprinse în contractul colectiv de muncă, în limita fondului total destinat plăţii salariilor. +
Articolul 35(1) Pentru acoperirea cheltuielilor curente, în situaţia în care, în cursul unui an, resursele financiare ale institutului nu sunt suficiente, acesta poate contracta credite cu societăţile comerciale bancare, în valoare de cel mult 20% din veniturile brute, în termeni reali, realizate în anul precedent. … (2) Contractarea de credite peste plafonul stabilit se face cu aprobarea Ministerului Finanţelor. … +
Articolul 36(1) Institutul hotărăşte cu privire la investiţiile ce urmează a fi realizate, potrivit obiectului sau de activitate, finanţarea efectuindu-se din surse proprii şi din credite bancare, cu excepţia investiţiilor care intra sub incidenţa prevederilor art. 6 şi 11 din Ordonanţa Guvernului nr. 15/1993. … (2) În cazul investiţiilor, altele decît cele prevăzute la art. 6 din Ordonanţa Guvernului nr. 15/1993, finanţate integral sau parţial de la bugetul de stat, limita de finanţare se aproba o dată cu legile de adoptare a acestora, iar institutul are obligaţia ca, în execuţia bugetului de venituri şi cheltuieli, să se încadreze în alocaţiile bugetare aprobate. … (3) Execuţia investiţiilor prevăzute la alin. (1) şi (2) se adjudeca pe bază de licitaţie publică, potrivit legislaţiei privind achiziţiile publice. … (4) Contractarea de credite mai mari de 500 milioane lei la nivelul anului anterior, în vederea realizării de investiţii de natura celor prevăzute la alin. (1) şi (2), se efectuează cu aprobarea Ministerului Cercetării şi Tehnologiei, pe baza avizului prealabil al Ministerului Finanţelor. … +
Articolul 37(1) Operaţiunile de încasări şi plati ale institutului se efectuează prin conturi deschise la bănci comerciale cu sediul în România. Institutul de Ştiinţe Spatiale are subcont separat. … (2) Institutul poate efectua operaţiuni de încasări şi plati în lei şi în valută prin casieria proprie, cu respectarea nivelului plafonului de casa şi a normativelor de disciplina financiar-valutară, stabilite prin actele normative în vigoare. … (3) Institutul poate efectua operaţiuni de comerţ exterior potrivit legii. Operaţiunile de încasări şi plati cu strainatatea se vor efectua prin conturi deschise la unităţile bancare specializate, cu sediul în România. … +
Articolul 38Institutul îşi va organiza controlul financiar preventiv şi controlul financiar de gestiune, potrivit legii. +
Capitolul 7Reglementarea litigiilor +
Articolul 39Litigiile institutului cu persoane fizice sau juridice, nesolutionate pe cale amiabila, sunt supuse spre rezolvare instanţelor de judecată române competente, potrivit legii. +
Capitolul 8Dispoziţii finale +
Articolul 40(1) Prezentul regulament de organizare şi funcţionare se completează cu celelalte reglementări legale care se referă la activitatea institutelor de cercetare-dezvoltare. … (2) Modificările şi completările regulamentului de organizare şi funcţionare se pot face la propunerea consiliului de administraţie, cu respectarea actelor normative în vigoare, cu aprobarea Ministerului Cercetării şi Tehnologiei. … +
Articolul 41Pentru toate aspectele nereglementate prin prezentul regulament se aplică prevederile care, potrivit dispoziţiilor legale, sunt aplicabile regiilor autonome. +
Articolul 42Statutul de institut naţional de cercetare-dezvoltare se reînnoieşte prin reacreditare, care are loc într-un interval de maximum 5 ani.–––––-