privind înfiinţarea Institutului Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Biotehnologie
În temeiulOrdonanţei Guvernului nr. 25/1995, aprobată şi modificată prinLegea nr. 51/1996,Guvernul României hotărăşte: +
Articolul 1Se înfiinţează Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Biotehnologie, unitate cu personalitate juridică, care desfăşoară activităţi de cercetare fundamentală, cercetare aplicativa şi activităţi de dezvoltare tehnologică în domeniul biotehnologiei.Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Biotehnologie se înfiinţează prin reorganizarea Sectorului de cercetare-dezvoltare al Societăţii Comerciale "Biotehnos" – S.A., funcţionează după modelul regiilor autonome, conformLegii nr. 51/1996, şi se afla în coordonarea Ministerului Cercetării şi Tehnologiei. +
Articolul 2Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Biotehnologie are sediul în municipiul Bucureşti, sos. Oltenitei nr. 105, sectorul 4. +
Articolul 3Structura organizatorică a Institutului Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Biotehnologie este prevăzută în anexa nr. 1. +
Articolul 4Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Biotehnologie îşi desfăşoară activitatea în conformitate cu reglementările legale în vigoare, precum şi cu regulamentul de organizare şi funcţionare prevăzut în anexa nr. 2. +
Articolul 5Patrimoniul Institutului Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Biotehnologie, stabilit pe baza bilanţului contabil la 30 septembrie 1996, este de 107.666 mii lei, din care imobilizari corporale 107.666 mii lei, şi se preia pe bază de protocol de predare-preluare de la Societatea Comercială "Biotehnos" – S.A. +
Articolul 6Personalul sectorului de cercetare-dezvoltare se preia de către Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Biotehnologie, prin transfer de la Societatea Comercială "Biotehnos" – S.A., şi îşi păstrează salariile avute la data desprinderii din aceasta societate comercială, până la negocierea noului contract colectiv de muncă. +
Articolul 7Tematica de cercetare-dezvoltare în execuţie se preia de către Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Biotehnologie, cu valoarea contractată pe anul 1996, rămasă la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri. +
Articolul 8Ministerul Cercetării şi Tehnologiei, în calitate de minister coordonator, va cuprinde în bugetul sau de venituri şi cheltuieli fondurile necesare institutului pentru realizarea unor investiţii, dotări, aparatura, echipamente şi instalaţii. +
Articolul 9Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din prezenta hotărâre.PRIM-MINISTRUNICOLAE VACAROIUContrasemnează:–––––Ministrul cercetării şi tehnologiei,Doru Dumitru PaladeMinistru de stat,ministrul finanţelor,Florin Georgescu +
Anexa 1INSTITUTUL NAŢIONAL DE CERCETARE-DEZVOLTAREPENTRU BIOTEHNOLOGIESTRUCTURA ORGANIZATORICĂ ┌───────────────────────────────────────┐ 1 ┌┤ DEPARTAMENT BIOTEHNOLOGII ANIMALE │ │└───────────────────────────────────────┘┌─────────────┐ ┌──────────┐ │┌───────────────────────────────────────┐│ CONSILIUL │ │CONSILIER │ 2 ├┤ DEPARTAMENT BIOTEHNOLOGII VEGETALE ││ ŞSTIINŢIFIC │┌┤ DIRECTOR │ │└───────────────────────────────────────┘│ │││ GENERAL │ │┌───────────────────────────────────────┐└──────┬──────┘│└──────────┘ 3 ├┤DEPARTAMENT BIOTEHNOLOGII MICROBIENE ŞI│ │ │ ││ IMUNOLOGICE │ │ │ │└───────────────────────────────────────┘ │ │ │┌───────────────────────────────────────┐ │ │ 4 ├┤ DEPARTAMENT BIOTEHNOLOGII MEDICALE │ │ │ ┌─────────────┐ │└───────────────────────────────────────┘ │ │ ┌┤ FILIALA 1 │ │┌───────────────────────────────────────┐ │ │ ┌──────┤└─────────────┘ 5 ├┤ DEPARTAMENT BIOTEHNOLOGII INDUSTRIALE │ │ │ │ │┌─────────────┐ │└───────────────────────────────────────┘ │ │ │ └┤ FILIALA 2 │ │┌───────────────────────────────────────┐┌──────┴──────┐│┌────┴─────┐ └─────────────┘ 6 ││ DEPARTAMENT GENETICĂ, BIOLOGIE ││ DIRECTOR ├┼┤ DIRECTOR ├────────────────────┼┤ MOLECULARĂ ŞI INGINERIE GENETICA ÎN ││ GENERAL │││ŞTIINŢIFIC│ ││ BIOTEHNOLOGII │└──────┬──────┘│└────┬─────┘ ┌─────────────┐ │└───────────────────────────────────────┘ │ │ │ ┌┤ FILIALA 3 │ │┌───────────────────────────────────────┐ │ │ └──────┤└─────────────┘ 7 ├┤DEPARTAMENT ENZIMOLOGIE BIOTEHNOLOGICĂ │ │ │ │┌─────────────┐ │└───────────────────────────────────────┘ │ │ └┤ FILIALA 4 │ │┌───────────────────────────────────────┐ │ │ └─────────────┘ ││ DEPARTAMENT TESTĂRI PRODUSE │ │ │ 8 ├┤BIOTEHNOLOGICE ŞI FORMULĂRI PRODUSE NOI│ │ │ │└───────────────────────────────────────┘ │ │ │┌───────────────────────────────────────┐ │ │ 9 ├┤ DEPARTAMENT ECHIPAMENTE, SENZORI ŞI │┌──────┴──────┐│┌──────────┐ ┌─────────────┐ ││ INFORMATICĂ BIOTEHNOLOGICĂ ││ CONSILIUL │││ DIRECTOR │ │COMPARTIMENT │ │└───────────────────────────────────────┘│ DE │└┤ ECONOMIC ├─┤ADMINISTRATIV│ │┌───────────────────────────────────────┐│ADMINISTRAŢIE│ │ │ │ │ 10 ├┤ COMPARTIMENT SERVICE ŞTIINŢIFIC │└─────────────┘ └──────────┘ └─────────────┘ │└───────────────────────────────────────┘ │┌───────────────────────────────────────┐ 11 └┤ ATELIER PROTOTIPURI │ └───────────────────────────────────────┘ +
Anexa 2REGULAMENTUL DE ORGANIZARE ŞI FUNCŢIONAREa Institutului Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Biotehnologie +
Capitolul 1Dispoziţii generale +
Articolul 1Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Biotehnologie, denumit în continuare institut, funcţionează potrivit prevederilorart. 20 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 25/1995privind reglementarea organizării şi finanţării activităţii de cercetare-dezvoltare, aprobată şi modificată prinLegea nr. 51/1996, precum şi altor prevederi legale în vigoare. +
Articolul 2Institutul are în cadrul structurii sale filiale fără personalitate juridică, ce includ secţii, laboratoare, ateliere, staţii-pilot şi alte structuri organizatorice, necesare realizării obiectului de activitate. Acestea au acelaşi statut cu celelalte laboratoare sau secţii ale institutului.Institutul are următoarele filiale:1. Filiala Cluj-Napoca, calea Floresti nr. 56, judeţul Cluj;2. Filiala Craiova, str. Libertăţii nr. 15, judeţul Dolj;3. Filiala Piatra-Neamt, bd. Traian nr. 165, judeţul Neamt;4. Filiala Timişoara, Calea Aradului nr. 119, judeţul Timiş. +
Capitolul 2Scopul şi obiectul de activitate +
Articolul 3Institutul are drept scop realizarea unor programe de cercetare ştiinţifică şi dezvoltare tehnologică în domeniul biotehnologiei, prin participarea la elaborarea strategiei de dezvoltare a domeniului, şi la realizarea, cu prioritate, a obiectivelor ştiinţifice şi tehnologice de profil din Programul naţional de cercetare ştiinţifică şi dezvoltare tehnologică. +
Articolul 4Obiectul de activitate al institutului cuprinde:A. Activităţi de cercetare-dezvoltare:a) În cadrul Programului naţional de cercetare ştiinţifică şi dezvoltare tehnologică, institutul efectuează cercetări fundamentale avansate şi aplicative de interes prioritar naţional, care privesc asigurarea cerinţelor fundamentale ale biotehnologiei şi disciplinelor conexe. … În acest scop institutul efectuează:a.1.) cercetări fundamentale de baza şi orientate, pentru dezvoltarea stiintelor biotehnologice, referitoare la:* structurile diferitelor tipuri de celule vegetale şi animale;* mecanismele vieţii celulare;* inginerie genetica;* hibridizarea celulara;* ADN recombinat şi altele;a.2.) cercetări avansate în domeniile de profil:* medicatie naturala;* ameliorarea producţiei vegetale şi animale;* transferul de embrioni;* noi produse antibiotice din ultima generaţie;* valorificarea superioară a producţiei agricole şi creşterea calităţii produselor din industria alimentara, prin metode biotehnologice;* obţinerea de vaccinuri moderne;* tratamentul unor boli grave, cum ar fi: cancerul, SIDA şi unele boli degenerative;* bănci de celule şi gene pentru menţinerea speciilor vii existente în lumea vegetala şi animala;* fertilizarea solului cu fertilizanti biologici nepoluanti şi antidaunatori biologici de mare eficienta şi fără remanenta;* protecţia mediului prin metode şi produse biotehnologice în cadrul ecosistemelor naturale şi antropice;a.3.) cercetări aplicative care se referă la:* elaborarea tehnologiilor pentru realizarea obiectivelor şi produselor rezultate din activitatea de profil;* realizarea la nivel de laborator şi pilot, testarea, omologarea şi valorificarea de produse biologice, biochimice şi farmaceutice din domeniul biotehnologiei;* realizarea de modele experimentale, staţii-pilot şi tehnologii conexe, cu rol de suport pentru cercetările aplicative viitoare;* elaborarea de studii de perspectiva, prognoza şi fezabilitate, analize şi documentaţii în domeniul biotehnologiei şi al disciplinelor conexe;* realizarea de proiecte şi studii de specialitate, precum şi programe de bioinformatica pentru cercetările, tehnologiile şi produsele din domeniile de profil;* proiectarea, realizarea, testarea şi urmărirea omologării instalaţiilor tehnologice şi a aparaturii specifice rezultate din activitatea de cercetare din domeniul biotehnologiei;* realizarea de activităţi de consultanţa şi marketing în domeniul biotehnologiei;* realizarea de activităţi vizind schimbul de informaţii ştiinţifice în domeniul de profil (simpozioane, work-shop-uri, publicaţii) şi conectarea la bănci internaţionale de date biotehnologice;* stabilirea de relaţii ştiinţifice cu unităţi de cercetare, de învăţământ superior şi agenţi economici din ţara şi străinătate pentru desfăşurarea de activităţi de cooperare ştiinţifică şi tehnica interna şi internationala în domeniile de activitate menţionate;* elaborarea de norme naţionale de calitate şi control pentru produsele şi procesele biotehnologice în acord cu cele existente pe plan internaţional.b) În afară Programului naţional de cercetare ştiinţifică şi dezvoltare tehnologică: … – cercetări aplicative şi dezvoltare tehnologică pentru soluţionarea unor probleme concrete în domeniile biotehnologiei, bioindustriei şi bioingineriei.B. Activităţi conexe profilului de cercetare-dezvoltare:– asistenţa tehnica, consultanţa, furnizare de servicii ştiinţifice şi tehnologice agenţilor economici sau oricăror beneficiari interesaţi;– testare şi certificare de produse, cu emiterea de buletine oficiale de analiza şi expertiza.C. Realizarea în cooperare cu instituţii de învăţământ superior de profil, de programe de şcolarizare la nivel mediu şi universitar, cu respectarea prevederilor legale.D. Activităţi de transfer tehnologic al rezultatelor cercetărilor din domeniul biotehnologiei, în colaborare cu agenţi economici din ţara şi străinătate, cu posibilităţi de realizare în condiţiile legislaţiei în vigoare, a unor societăţi mixte din domeniile de activitate.E. Activităţi de execuţie în vederea sustinerii economice şi dezvoltării tehnologice în domeniu, pentru valorificarea cercetărilor elaborate, prin serii mici de produse şi microproducţie, în unităţi proprii cu caracter de staţii-pilot, pentru valorificarea acestor produse, precum şi expoziţii de profil.Activităţile menţionate la lit. A-E vor fi efectuate şi în cadrul unor contracte economice pe plan naţional şi internaţional.Institutul va efectua şi activităţi de import-export. În cadrul obiectului sau de activitate, institutul poate colabora şi la realizarea unor activităţi de cercetare-dezvoltare privind apărarea naţionala. +
Capitolul 3Patrimoniul +
Articolul 5Patrimoniul institutului, stabilit pe baza bilanţului contabil la data de 30 septembrie 1996, este de 107.666 mii lei, din care imobilizari corporale 107.666 mii lei, şi se preia pe bază de protocol de predare-preluare de la Societatea Comercială "Biotehnos" – S.A. +
Articolul 6(1) Institutul administrează, cu diligenta unui bun proprietar, bunuri proprietate publică, precum şi alte bunuri dobîndite în condiţiile legii. Bunurile proprietate publică, precum şi cele dobîndite se afla în administrarea institutului şi se evidenţiază distinct în patrimoniul acestuia. … (2) Rezultatele cercetărilor concretizate în active corporale şi necorporale, efectuate şi finalizate din fonduri publice sau din alte fonduri, sunt bunuri dobîndite, dacă prin contract nu se prevede altfel, şi se înregistrează în evidenţa contabilă a institutului. … (3) În exercitarea drepturilor sale, institutul poseda şi foloseşte bunurile aflate în patrimoniul sau şi, după caz, dispune de acestea, în condiţiile legii, în scopul realizării obiectului sau de activitate, beneficiind de rezultatele utilizării acestora. … (4) Concesionarea unor subunitati, servicii sau activităţi se poate face numai în scopul stimulării transferului rezultatelor activităţii de cercetare-dezvoltare, în condiţiile prevederilor legale corespunzătoare şi cu aprobarea Ministerului Cercetării şi Tehnologiei. … (5) Patrimoniul institutului se va dezvolta pentru realizarea obiectului de activitate cu respectarea dispoziţiilor legale prin activităţi proprii, donaţii, subvenţii, transferuri la cerere, precum şi alte modalităţi legale. Patrimoniul institutului poate fi modificat conform prevederilor legale în vigoare. … +
Capitolul 4Structura organizatorică şi funcţională +
Articolul 7(1) Institutul poate avea în structura sa filiale fără personalitate juridică, precum şi secţii, laboratoare, ateliere, staţii-pilot şi alte structuri organizatorice necesare realizării obiectului sau de activitate. … (2) În funcţie de specificul activităţii, se pot organiza şi colective specializate şi colective interdisciplinare destinate realizării programelor specifice. … +
Articolul 8Directorul general stabileşte relaţiile dintre subunitatile aflate în structura institutului, precum şi relaţiile acestora cu terţii şi le poate acorda conducătorilor acestor subunitati împuterniciri de reprezentare în numele institutului, cu avizul consiliului de administraţie. +
Articolul 9Conducătorii subunitatilor din structura institutului răspund în faţa consiliului de administraţie şi a directorului general pentru îndeplinirea tuturor atribuţiilor, responsabilităţilor şi competentelor încredinţate de către aceştia. +
Capitolul 5Organele de conducere +
Articolul 10(1) Conducerea institutului este asigurata de către: … – consiliul de administraţie;– comitetul de direcţie;– directorul general.(2) Orientarea şi coordonarea activităţii tehnico-ştiinţifice din institut sunt asigurate de către consiliul ştiinţific. … +
Articolul 11(1) Consiliul de administraţie este format din 5 membri, numiţi pentru un mandat de 4 ani, care poate fi reînnoit. … (2) Structura consiliului de administraţie este alcătuită din: … – 1 preşedinte;– 1 vicepreşedinte;– 3 membri. +
Articolul 12(1) Din consiliul de administraţie fac parte, în mod obligatoriu: … – directorul general al institutului – preşedinte;– un reprezentant al Ministerului Cercetării şi Tehnologiei;– un reprezentant al Ministerului Finanţelor;– preşedintele consiliului ştiinţific;– un specialist din institut sau din afară acestuia.(2) Ceilalţi membri ai consiliului de administraţie pot fi: medici, biologi, agronomi, biochimisti, ingineri, economişti, jurişti, alţi specialişti din institut, sau reprezentanţi ai agenţilor economici de profil, după caz. … (3) Consiliul de administraţie îşi desemnează vicepreşedintele. … (4) Numirea membrilor consiliului de administraţie se face prin ordin al ministrului cercetării şi tehnologiei. … (5) Revocarea membrilor consiliului de administraţie pentru abateri grave sau pentru lipsa de activitate în executarea mandatului se face de către acelaşi organ care a făcut numirea. … +
Articolul 13Membrii consiliului de administraţie sunt cetăţeni români şi:a) îşi păstrează calitatea de angajaţi la instituţia sau la unitatea de la care provin şi toate drepturile şi obligaţiile ce deriva din aceasta calitate; … b) sunt plătiţi pentru activitatea desfăşurată în aceasta calitate cu o indemnizaţie lunară stabilită de către consiliul de administraţie; … c) nu pot face parte din mai mult de doua consilii de administraţie şi nu pot participa, în aceeaşi calitate, la societăţile comerciale cu care institutul are relaţii contractuale sau interese contrare; … d) sunt incompatibili cu calitatea de membru al consiliului de administraţie cei care, personal ori soţul, sotia, copiii sau rudele până la gradul al doilea inclusiv, sunt, în acelaşi timp, patroni sau asociaţi la societăţi comerciale cu capital privat cu acelaşi profil sau cu care institutul se afla în relaţii comerciale directe. … +
Articolul 14Consiliul de administraţie îşi desfăşoară activitatea în baza regulamentului propriu de funcţionare şi cu respectarea legislaţiei în vigoare. El hotărăşte în problemele privind activitatea institutului, cu excepţia celor care, potrivit legii, sunt în competenţa altor organe. +
Articolul 15(1) Consiliul de administraţie se întruneşte o dată pe luna şi ori de cîte ori interesele institutului o cer, convocarea acestuia facindu-se de către preşedinte sau la solicitarea a cel puţin o treime din numărul membrilor consiliului de administraţie. … (2) Dezbaterile consiliului de administraţie sunt conduse de preşedintele consiliului, iar în lipsa acestuia, de către vicepreşedinte. … +
Articolul 16(1) Consiliul de administraţie îşi poate desfăşura activitatea în prezenta a cel puţin două treimi din numărul membrilor săi. Dacă nu este îndeplinită aceasta condiţie, şedinţa consiliului de administraţie se poate reprograma într-un interval de cel mult 15 zile, având aceeaşi ordine de zi. … (2) Hotărârile consiliului de administraţie se iau cu majoritatea voturilor membrilor prezenţi, dar nu mai puţin de jumătate plus unul din numărul total al membrilor. … +
Articolul 17La şedinţele consiliului de administraţie este invitat şi un reprezentant al salariaţilor din institut, cu statut de observator. +
Articolul 18Pentru luarea unor decizii complexe, consiliul de administraţie poate atrage în activitatea de analiza consilieri şi consultanţi din diferite sectoare de activitate. Activitatea acestora va fi compensata material, conform prevederilor legale. +
Articolul 19Membrii consiliului de administraţie răspund faţă de institut pentru prejudiciile rezultate din infracţiuni sau abateri de la dispoziţiile legale, pentru abaterile de la regulament sau pentru greşeli în administrarea institutului.În astfel de situaţii ei pot fi revocaţi prin ordin la organului care a făcut numirea. +
Articolul 20(1) Membrii consiliului de administraţie sunt răspunzători, în condiţiile legii, pentru îndeplinirea tuturor atribuţiilor, precum şi a obligaţiilor ce le revin. … (2) Membrii consiliului de administraţie, care s-au impotrivit luării unei decizii care s-a dovedit păgubitoare pentru institut, nu răspund, dacă au consemnat expres punctul lor de vedere în registrul de şedinţe al consiliului de administraţie şi au anuntat în scris, despre aceasta, organul coordonator. … (3) Membrii consiliului de administraţie, care nu au respectat prevederile art. 13 lit. c), răspund pentru daunele cauzate institutului, ca urmare a acestui fapt. … +
Articolul 21Consiliul de administraţie are, în principal, următoarele atribuţii:a) avizează modificarea structurii organizatorice şi functionale a institutului, înfiinţarea, desfiinţarea şi comasarea de subunitati din structura acestuia, precum şi modul lor de organizare şi funcţionare; … b) aproba, la propunerea Consiliului ştiinţific, strategia şi programele concrete de dezvoltare a institutului, de introducere a unor tehnologii de virf şi de modernizare a celor existente în concordanta cu strategia generală a domeniului propriu; … c) analizează şi avizează proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli şi îl depune la organul coordonator în vederea aprobării prin hotărâre a Guvernului; … d) analizează şi avizează bilanţul contabil, contul de profit şi pierderi şi aproba raportul de gestiune asupra activităţii desfăşurate de institut în anul precedent; … e) analizează raportarea trimestriala privind activitatea desfăşurată de institut, aproba măsuri pentru realizarea acesteia în condiţii de echilibru al bugetului de venituri şi cheltuieli şi informează trimestrial organul coordonator asupra rezultatelor obţinute; … f) analizează, aproba sau, după caz, propune spre aprobare, potrivit prevederilor legale, investiţiile care urmează a fi realizate de institut; … g) stabileşte atribuţiile, competentele şi relaţiile compartimentelor de la toate nivelurile organizatorice ale institutului, precum şi relaţiile acestora cu terţii; … h) propune spre aprobare, în condiţiile legii, majorarea sau diminuarea patrimoniului, concesionarea, închirierea sau locaţia unor servicii şi subunitati de producţie din patrimoniul institutului, numai în scopul stimulării transferului rezultatelor activităţii de cercetare-dezvoltare, precum şi închirierea unor bunuri; … i) propune volumul creditelor bancare, în limitele prevederilor legale şi stabileşte modul de rambursare; … j) aproba utilizarea disponibilităţilor în valută; … k) adopta sistemul de salarizare şi modul de corelare stimulativa a salariilor cu nivelul studiilor, competentei şi cu munca efectiv prestată, respectându-se prevederile legale şi ale contractului colectiv de muncă la nivel de institut; … l) aproba contractul colectiv de muncă, cu respectarea contractului colectiv de ramura; … m) aproba asocierea institutului cu terţe persoane juridice în vederea realizării de activităţi comune care prezintă interes pentru asociaţi şi care se încadrează în obiectul de activitate al institutului, cu respectarea prevederilor legale; … n) aproba valorificarea bunurilor dobîndite cu respectarea prevederilor legale; … o) executa orice alte atribuţii stabilite potrivit reglementărilor legale. … +
Articolul 22În primul trimestru al fiecărui an, consiliul de administraţie prezintă Ministerului Cercetării şi Tehnologiei un raport asupra activităţii desfăşurate în anul precedent şi asupra programului de activitate pentru anul în curs. +
Articolul 23Secretariatul consiliului de administraţie este asigurat de către institut; atribuţiile secretariatului sunt prevăzute în regulamentul de funcţionare a consiliului de administraţie. +
Articolul 24Conducerea operativă a institutului este asigurata de un comitet de direcţie, compus din directorul general şi directorii din structura organizatorică a institutului. +
Articolul 25Comitetul de direcţie stabileşte acţiunile concrete necesare pentru realizarea obiectivelor rezultate din:– strategia programelor de dezvoltare a institutului;– programul anual de cercetare-dezvoltare;– bugetul de venituri şi cheltuieli;– programul de investiţii;– sisteme de asigurare a calităţii;– alte obligaţii. +
Articolul 26Comitetul de direcţie se întruneşte decadal sau ori de cîte ori interesele institutului o impun. +
Articolul 27La nivelul subunitatilor din institut se organizează şi funcţionează comitetul de conducere, care îşi desfăşoară activitatea în conformitate cu propriul regulament de organizare şi funcţionare, aprobat de consiliul de administraţie al institutului.Comitetul de conducere este prezidat de directorul subunitatii respective şi îşi exercită atribuţii şi raspunderi în limita competentelor stabilite de directorul general al institutului şi aprobate de consiliul de administraţie. +
Articolul 28Activitatea curenta a institutului este condusă de directorul general, numit prin ordin al ministrului cercetării şi tehnologiei, la propunerea Colegiului Consultativ pentru Cercetare Ştiinţifică şi Dezvoltare Tehnologică, dintre cercetatorii ştiinţifici principali din domeniu şi cu pregătire managerială. +
Articolul 29Directorul general are, în principal, următoarele responsabilităţi:a) reprezintă, personal sau prin delegat, interesele institutului în relaţii cu celelalte organe, organizaţii şi agenţi economici, precum şi cu persoane fizice din ţara şi din străinătate; … b) stabileşte atribuţiile, competentele şi relaţiile compartimentelor de la toate nivelurile organizatorice ale institutului, precum şi relaţiile acestora cu terţi; … c) propune modificări în structura organizatorică şi funcţională a INBT, înfiinţarea, desfiinţarea şi comasarea de subunitati din structura INBT; … d) adopta măsuri şi urmăreşte realizarea operaţiunilor de comerţ exterior prin compartimentele specializate; … e) asigura negocierea contractului colectiv de muncă şi a salariilor personalului din INBT prin comitetul de direcţie; … f) angajează şi concediază personalul propriu; … g) numeşte şi revoca conducătorii compartimentelor de muncă din aparatul propriu, precum şi directorii din structura organizatorică a institutului, cu avizul consiliului de administraţie; … h) poate delega, în condiţiile legii, parte din atribuţiile sale celorlalte persoane din conducerea INBT; … i) are atribuţii şi raspunderi similare unui ordonator de credite pentru sumele alocate unităţii de la buget, în condiţiileart. 21 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 25/1995aprobată şi modificată prinLegea nr. 51/1996; … j) urmăreşte şi răspunde de îndeplinirea obiectivelor strategice ale institutului şi ia măsuri în cazul în care se constata evolutii nesatisfacatoare ale programelor de cercetare-dezvoltare; … k) răspunde de administrarea legală şi eficienta, cu respectarea prevederilor legii, a întregului patrimoniu; … l) stabileşte sarcinile celorlalţi membri ai comitetului de direcţie; … m) exercita atribuţiile şi are răspunderile care îi revin din prevederile legale, aproba şi ia măsuri privind activitatea institutului, cu excepţia celor date, potrivit reglementărilor legale, în competenţa altor organe; … n) exercita orice alte atribuţii ce îi sunt delegate de consiliul de administraţie. … +
Articolul 30(1) Consiliul ştiinţific este format din 19 membri, reprezentind toate departamentele şi direcţiile ştiinţifice din cadrul institutului. … (2) Consiliul ştiinţific este alcătuit din cercetători cu realizari deosebite, cu capacitate de sinteza şi de prospectare în domeniu, cadre didactice din învăţământul superior, salariaţi ai institutului sau din afară acestuia, aleşi, prin vot direct, de către cadrele cu studii superioare din institut. … (3) Consiliul ştiinţific este condus de un preşedinte şi un vicepreşedinte, aleşi pe timp de 2 ani, prin vot direct, de către membrii consiliului ştiinţific. Din consiliul ştiinţific fac parte, de drept, directorul general şi directorul general adjunct (ştiinţific). … (4) Consiliul ştiinţific se organizează şi funcţionează în conformitate cu regulamentul propriu. … +
Articolul 31Atribuţiile principale ale consiliului ştiinţific, cu referire la activitatea institutului, sunt următoarele:a) coordonează, prin comisiile sale, elaborarea strategiei de dezvoltare a activităţii de cercetare-dezvoltare şi a Programului naţional de cercetare ştiinţifică şi dezvoltare tehnologică, în domeniul biotehnologiei, la secţiunea ce-i revine institutului; … b) urmăreşte şi evalueaza realizarea obiectivelor ştiinţifice şi tehnologice ale programului propriu de cercetare ştiinţifică şi dezvoltare tehnologică; … c) examinează şi avizează proiectele şi programele de cercetare ştiinţifică şi urmăreşte realizarea acestora; … d) avizează hotărârile care implica politica de cercetare şi dezvoltare a institutului; … e) propune măsuri pentru perfecţionarea profesională şi pentru încadrarea personalului de cercetare în grade profesionale; … f) face propuneri privind modul de organizare a concursurilor de încadrare şi promovare a personalului de cercetare; … g) aproba comisiile de concurs pentru funcţiile atestabile, avizează rezultatele concursurilor de promovare şi confirma candidaţii admişi în funcţiile de cercetator şi cercetători principali gradele III, II, I; … h) organizează şi coordonează desfăşurarea acţiunilor cu caracter ştiinţific; … i) avizează acţiunile de cooperare, interne şi internaţionale, cu scop ştiinţific; … j) avizează acordarea de burse de studii şi stagii de perfecţionare în străinătate; … k) stabileşte şi înaintează directorului general portofoliul cercetărilor încheiate spre a fi valorificate, inclusiv prin transfer tehnologic; … l) nominalizeaza anual colegiul de redactie al analelor institutului, precum şi al altor publicaţii ale acestuia; … m) consiliul ştiinţific are un secretariat ce va avea în principal următoarele atribuţii: … * asigura pregătirea materialelor şedinţelor consiliului ştiinţific şi buna desfăşurare a acestora;* întocmeşte procesul-verbal al fiecărei şedinţe a consiliului ştiinţific;* păstrează documentele consiliului ştiinţific;* se informează permanent despre îndeplinirea la termenele fixate a hotărîrilor consiliului ştiinţific, în vederea informării preşedintelui acestuia;* îndeplineşte şi alte sarcini încredinţate de consiliul ştiinţific. +
Capitolul 6Bugetul de venituri şi cheltuieli şi administrarea acestuia. Relaţii financiare +
Articolul 32(1) Institutul întocmeşte anual bugetul de venituri şi cheltuieli, bilanţul contabil şi contul de profit şi pierderi, potrivit normelor metodologice elaborate de Ministerul Finanţelor. … (2) Bilanţul contabil anual se supune spre aprobare Ministerului Finanţelor şi se publică în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a. … +
Articolul 33(1) Veniturile şi cheltuielile institutului se stabilesc prin buget pentru fiecare exerciţiu financiar. … (2) Bugetul de venituri şi cheltuieli se aproba de către Guvern, la propunerea Ministerului Cercetării şi Tehnologiei. … +
Articolul 34Corelat cu contractele de cercetare ştiinţifică şi dezvoltare tehnologică, încheiate pentru activitatea programata, institutul determina anual volumul de venituri de realizat şi cheltuielile totale de efectuat. +
Articolul 35Salariile individuale ale personalului se stabilesc prin negociere, conform reglementărilor cuprinse în contractul colectiv de muncă, în limita fondului total destinat plăţii salariilor. +
Articolul 36(1) Pentru acoperirea cheltuielilor curente, în situaţia în care, în cursul unui an, resursele financiare ale institutului nu sunt suficiente, acesta poate contracta credite cu societăţile comerciale bancare, în valoare de cel mult 20% din veniturile brute, în termeni reali, realizate în anul precedent. … (2) Contractarea de credite peste plafonul stabilit se face cu aprobarea Ministerului Finanţelor. … +
Articolul 37(1) Institutul hotărăşte cu privire la investiţiile ce urmează a fi realizate, potrivit obiectului sau de activitate, finanţarea efectuindu-se din surse proprii şi din credite bancare, cu excepţia investiţiilor care intra sub incidenţa prevederilorart. 6 şi 11 din Ordonanţa Guvernului nr. 15/1993. … (2) În cazul investiţiilor, altele decît cele prevăzute laart. 6 din Ordonanţa Guvernului nr. 15/1993, finanţate integral sau parţial de la bugetul de stat, limita de finanţare se aproba o dată cu legile de adoptare a acestora, iar institutul are obligaţia ca, în execuţia bugetului de venituri şi cheltuieli, să se încadreze în alocaţiile bugetare aprobate. … (3) Execuţia investiţiilor prevăzute la alin. (1) şi (2) se adjudeca pe bază de licitaţie publică, potrivit legislaţiei privind achiziţiile publice. … (4) Contractarea de credite mai mari de 500 milioane lei în vederea realizării de investiţii de natura celor prevăzute la alin. (1) şi (2), se efectuează cu aprobarea Ministerului Cercetării şi Tehnologiei, pe baza avizului prealabil al Ministerului Finanţelor. … +
Articolul 38(1) Operaţiunile de încasări şi plati ale institutului se efectuează prin conturi deschise la bănci comerciale cu sediul în România. … (2) Institutul poate efectua operaţiuni de încasări şi plati în lei şi în valută prin casieria proprie, cu respectarea nivelului plafonului de casa şi a normativelor de disciplina financiar-valutară, stabilite prin actele normative în vigoare. … (3) Institutul poate efectua operaţiuni de comerţ exterior potrivit legii. Operaţiunile de încasări şi plati cu strainatatea se vor efectua prin conturi deschise la unităţile bancare specializate, cu sediul în România. … +
Articolul 39Institutul îşi va organiza compartimentele economice, financiare, comisia de cenzori, controlul financiar preventiv şi controlul financiar de gestiune, potrivit legii. +
Capitolul 7Reglementarea litigiilor +
Articolul 40Litigiile institutului cu persoane fizice sau juridice, nesolutionate pe cale amiabila, sunt supuse spre rezolvare instanţelor de judecată româneşti competente, potrivit legii. +
Capitolul 8Dispoziţii finale +
Articolul 41(1) Prezentul regulament de organizare şi funcţionare se completează cu celelalte reglementări legale care se referă la activitatea institutelor de cercetare-dezvoltare. … (2) Modificările şi completările regulamentului de organizare şi funcţionare se pot face la propunerea consiliului de administraţie, cu respectarea actelor normative în vigoare, cu aprobarea Ministerului Cercetării şi Tehnologiei. … +
Articolul 42Statutul de institut naţional de cercetare-dezvoltare se reînnoieşte prin reacreditare, care are loc într-un interval de maximum 5 ani. +
Articolul 43Pentru toate aspectele nereglementate prin prezentul regulament se aplică prevederile care, potrivit dispoziţiilor legale, sunt aplicabile regiilor autonome.–––––-