privind înfiinţarea Institutului Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Optoelectronica – INOE 2000 Bucureşti
În temeiul Ordonanţei Guvernului nr. 25/1995, aprobată şi modificată prin Legea nr. 51/1996,Guvernul României hotărăşte: +
Articolul 1Se înfiinţează Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Optoelectronica – INOE 2000 Bucureşti, persoana juridică română aflată în coordonarea Ministerului Cercetării şi Tehnologiei, care funcţionează după modelul regiilor autonome, conform Legii nr. 51/1996, prin reorganizarea Departamentului de cercetare desprins din Societatea Comercială „Institutul de Optoelectronica” – S.A. Bucureşti, Centrului de Aparatura Analitica, Control şi Semnalizare – Cluj-Napoca şi Departamentului de cercetare desprins din Societatea Comercială „Institutul lt; lt;Romfluid gt; gt;” – S.A., unităţi care se desfiinţează. +
Articolul 2Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Optoelectronica – INOE 2000 Bucureşti are sediul în municipiul Bucureşti, Str. Atomistilor nr. 1, sectorul 5. +
Articolul 3Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Optoelectronica – INOE 2000 Bucureşti are ca obiect principal de activitate efectuarea de cercetări fundamentale şi aplicative, dezvoltarea tehnologică şi transferul tehnologic pentru tematica din programele de interes public şi naţional specifice domeniului optoelectronicii. +
Articolul 4Structura organizatorică a Institutului Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Optoelectronica – INOE 2000 Bucureşti este prevăzută în anexa nr. 1. +
Articolul 5Patrimoniul Institutului Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Optoelectronica – INOE 2000 Bucureşti, stabilit pe baza bilanţului contabil încheiat la data de 30 iunie 1996, este de 935.271 mii lei, din care: imobilizari corporale şi necorporale 834.647 mii lei şi active circulante 100.624 mii lei, şi se preia pe bază de protocol de predare-preluare de la Societatea Comercială "Institutul de Optoelectronica" – S.A. Bucureşti, de la Centrul de Aparatura Analitica, Control şi Semnalizare – Cluj-Napoca, de la Societatea Comercială "Institutul lt; lt;Romfluid gt; gt; – S.A. şi de la Institutul de Fizica şi Inginerie Nucleara (care a asigurat activitatea funcţională a Societăţii Comerciale "Institutul de Optoelectronica" – S.A.).Capitalurile sociale ale Societăţii Comerciale "Institutul de Optoelectronica" – S.A. Bucureşti, Societăţii Comerciale "Institutul lt; lt;Romfluid gt; gt; – S.A. şi patrimoniul Institutului de Fizica şi Inginerie Nucleara se vor diminua cu valoarea cotei-părţi preluate de Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Optoelectronica – INOE 2000 Bucureşti. +
Articolul 6Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Optoelectronica – INOE 2000 Bucureşti îşi desfăşoară activitatea în conformitate cu reglementările legale în vigoare, precum şi cu regulamentul de organizare şi funcţionare prevăzut în anexa nr. 2. +
Articolul 7Personalul Institutului Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Optoelectronica – INOE 2000 Bucureşti se preia prin transfer de la Societatea Comercială "Institutul de Optoelectronica" – S.A. Bucureşti, de la Centrul de Aparatura Analitica, Control şi Semnalizare Cluj-Napoca şi de la Societatea Comercială "Institutul lt; lt;Romfluid gt; gt;" – S.A. şi îşi păstrează salariile avute la data transferului, până la negocierea noului contract colectiv de muncă. +
Articolul 8Ministerul Cercetării şi Tehnologiei, în calitate de minister coordonator, va cuprinde în bugetul sau de venituri şi cheltuieli fondurile necesare realizării unor investiţii, dotări, aparatura, echipamente şi instalaţii. +
Articolul 9Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din prezenta hotărâre.PRIM-MINISTRUNICOLAE VACAROIUContrasemnează:–––––Ministru de stat, ministrul finanţelor,Florin GeorgescuMinistru de stat,ministrul muncii şi protecţiei sociale,Dan Mircea PopescuMinistrul cercetării şi tehnologiei,Doru Dumitru Palade +
Anexa 1INSTITUTUL NAŢIONAL DE CERCETARE-DEZVOLTAREPENTRU OPTOELECTRONICA – INOE 2000 BUCUREŞTISTRUCTURA ORGANIZATORICĂCONSILIUL DE ADMINISTRAŢIE– DIRECTORUL GENERAL– CONSILIUL ŞTIINŢIFIC– CONSILIERI– DIRECTOR– DEPARTAMENTUL SISTEME OPTOELECTRONICE MEDICALE– DEPARTAMENTUL SISTEME ŞI TEHNOLOGII CU RADIATII INFRAROSII ŞIULTRASUNETE– DEPARTAMENTUL SISTEME ŞI COMUNICAŢII PRIN FIBRE OPTICE, OPTICAINTEGRATĂ ŞI LASERI– DEPARTAMENTUL TELEDETECTIE– DEPARTAMENTUL TEHNOLOGII AVANSATE DE PROCESARE A SUPRAFEŢELOR– COLECTIVUL INGINERIE CONSTRUCTIVĂ ŞI TEHNOLOGICĂ– DEPARTAMENTUL ECHIPAMENTE OPTOELECTRONICE, INSTRUMENTATIE ANALITICA ŞIACŢIONARI HIDROPNEUMATICE SPECIALE– COMPARTIMENTUL STRATEGII, CERCETARE-DEZVOLTARE ŞI INITIATIVAŞTIINŢIFICĂ– COMPARTIMENTUL INFORMARE-DOCUMENTARE ŞI EDITARE– COMPARTIMENTUL ASIGURAREA CALITĂŢII– COMPARTIMENTUL MARKETING, COLABORĂRI INTERNAŢIONALE– COMPARTIMENTUL JURIDIC– BIROUL RESURSE UMANE– DIRECTOR TEHNICO-ECONOMIC– SERVICIUL FINANCIAR-CONTABILITATE– SERVICIUL PLAN-INVESTIŢII– COMPARTIMENTUL TRANSFER TEHNOLOGIC ŞI INOVARE– COMPARTIMENTUL ADMINISTRATIV– DIRECTOR FILIALA– INSTITUTUL DE CERCETĂRI PENTRU INSTRUMENTATIE ANALITICA CLUJ-NAPOCA– DIRECTOR FILIALA– INSTITUTUL DE CERCETĂRI PENTRU HIDRAULICA ŞI PNEUMATICA BUCUREŞTI +
Anexa 2REGULAMENTUL DE ORGANIZARE ŞI FUNCŢIONAREa Institutului Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Optoelectronica – INOE 2000 Bucureşti +
Capitolul 1Dispoziţii generale +
Articolul 1Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Optoelectronica – INOE 2000 Bucureşti, denumit în continuare institut, este persoana juridică română aflată în coordonarea Ministerului Cercetării şi Tehnologiei, care funcţionează după modelul regiilor autonome conform Legii nr. 51/1996 şi îşi desfăşoară activitatea pe baza prevederilor legale în vigoare şi a prezentului regulament. +
Articolul 2(1) Structura organizatorică a institutului este cuprinsă în anexa nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr. 1.196 din 15 noiembrie 1996. … (2) În cadrul structurii organizatorice, institutul are doua filiale fără personalitate juridică, necesare realizării obiectului sau de activitate. Acestea sunt: … – Institutul de Cercetări pentru Instrumentatie Analitica Cluj-Napoca (fost Centrul de Aparatura Analitica, Control şi Semnalizare), str. Donath nr. 67, judeţul Cluj;– Institutul de Cercetări pentru Hidraulica şi Pneumatica Bucureşti (fost Departamentul de cercetare în cadrul Societăţii Comerciale "Institutul lt; lt;Romfluid gt; gt;" – S.A.), str. Cutitul de Argint nr. 14, cod 75212, sectorul 4.(3) Institutul poate înfiinţa în cadrul structurii sale şi alte subunitati fără personalitate juridică necesare realizării obiectului de activitate. Modalitatea de constituire a acestora şi relaţiile lor în cadrul institutului şi cu terţii sunt reglementate prin prezentul regulament de organizare şi funcţionare. … +
Capitolul 2Scopul şi obiectul de activitate +
Articolul 3Institutul este înfiinţat în scopul desfăşurării activităţii de cercetare ştiinţifică şi dezvoltare tehnologică în domeniul optoelectronic, prin participarea la elaborarea strategiei de dezvoltare a domeniului sau şi la realizarea cu prioritate a obiectivelor ştiinţifice şi tehnologice ale Programului naţional de cercetare ştiinţifică şi dezvoltare tehnologică şi a Programului de echipamente optoelectronice speciale pentru apărare şi siguranţa naţionala. +
Articolul 4Obiectul de activitate al institutului cuprinde:A. Activităţi de cercetare fundamentală şi aplicativa:a) În cadrul Programului naţional de cercetare ştiinţifică şi dezvoltare tehnologică, institutul efectuează cercetări fundamentale şi aplicative, de interes public şi de interes naţional, care privesc asigurarea cerinţelor fundamentale impuse de restructurarea economiei naţionale şi a domeniului vieţii sociale, astfel: … – cercetare fundamentală din domeniul fizicii, matematicii, chimiei şi biofizicii, cu rolul de a cunoaşte procesele fundamentale de baza din domeniul optoelectronicii, instrumentatiei analitice şi mecatronicii;– cercetare aplicativa de tip precompetitiv, cercetare cu pondere în activitatea institutului, care conduce la realizarea unor modele experimentale, platforme şi staţii pilot, tehnologii, standuri de măsurare şi control, etaloane, tehnologii neconventionale cu rol de suport pentru cercetările multidisciplinare;– cercetarea pe bază de programe sau proiecte multidisciplinare (interdepartamentale) pentru obiective complexe civile şi militare;– elaborarea de studii şi cercetări aplicative în vederea restructurării, retehnologizării şi modernizării ramurilor, sectoarelor şi întreprinderilor care vizează domeniul de activitate al institutului;– elaborarea de strategii, studii de diagnoza şi prognoza privind dezvoltarea ştiinţei şi tehnologiei pentru domeniul optoelectronicii, mecatronicii, instrumentatiei analitice etc;– elaborarea de standarde, normative şi instrucţiuni pentru produsele şi tehnologiile din domeniu;– participarea la programe internaţionale de cercetare-dezvoltare pe domenii cuprinse în Programul naţional de cercetare ştiinţifică şi dezvoltare tehnologică "ORIZONT 2000".b) În afară Programului naţional de cercetare ştiinţifică şi dezvoltare tehnologică, institutul efectuează cercetări aplicative pentru soluţionarea problemelor din domeniul sau de activitate, şi anume: … – cercetare aplicativa finanţată de agenţi economici, care conduce la modernizarea unor procese industriale, la modernizarea şi dotarea unităţilor din sistemul de apărare a tarii, la creşterea nivelului de trai al populaţiei;– cercetarea tehnologică care vizează aplicarea unor tehnologii neconventionale în industrie, medicina, apărare etc., de tip tehnologii cu fascicule ionice, cu laser, cu ultrasunete, tehnologii optospectrale, hidropneumatice etc.B. Activităţi conexe activităţii de cercetare-dezvoltare:– institutul asigura asistenţa tehnica, consultanţa, servicii de specialitate, teste de calitate, certificare de produse, omologare de produse având la baza standardele de calitate ISO-9000;– import-export, marketing şi consultanţa privind realizarea de studii de piaţa, consultanţa managerială etc.C. Activităţi de formare şi specializare profesională în domeniul propriu de activitate:– pregătire profesională şi specializare de nivel mediu;– formare şi specializare de cercetători prin cursuri de nivel universitar, postuniversitar, doctorate, masterate, potrivit legii;– instruire pentru operarea echipamentelor din domeniu.D. Activităţi de editare şi tipărire a publicaţiilor de specialitate:– revista trimestriala "Optoelectronica";– Buletinul de informare semestrial în domeniul optoelectronicii;– Colecţia de carte tehnica "Optoelectronica";– studii, rapoarte, sinteze şi alte publicaţii în domeniul propriu de activitate şi domenii conexe.E. Activităţi de organizare a unor manifestări ştiinţifice din domeniul propriu de activitate şi de coparticipare la organizarea unor manifestări ştiinţifice din domenii conexe:– Simpozionul de optoelectronica cu participare internationala "SIOEL";– alte manifestări ştiinţifice interne şi internaţionale din domeniul de activitate sau din domenii conexe acestuia.F. Activităţi de transfer tehnologic al rezultatelor cercetării din domeniul propriu de activitate:– transferul tehnologic va fi realizat în unităţi economice de profil, cu precădere în societăţile comerciale: "Institutul de Optoelectronica" – S.A. Bucureşti, "Institutul lt; lt;Romfluid gt; gt;" – S.A. şi "Nuclear amp; Vacuum" – S.A., care se vor asocia cu institutul pe obiecte de activitate potrivit Legii nr. 15/1990.G. Activitate de execuţie în vederea sustinerii cercetării şi dezvoltării tehnologice în domeniu prin unicate şi serii mici de produse, microproducţie (pentru valorificarea cercetărilor experimentale elaborate)– institutul realizează în cadrul atelierelor proprii ale institutelor unicate şi serii mici, rezultate din activitatea de cercetare-dezvoltare.H. Activităţi de cercetare-dezvoltare şi transfer tehnologic în cadrul unor programe speciale:– institutul va desfăşura activităţi de cercetare-dezvoltare şi transfer tehnologic pentru teme din programele speciale (Programul 17 – Echipamente optoelectronice), aprobate de Consiliul Suprem de Apărare a Tarii;– institutul va desfăşura cercetări în colaborare cu Republica Moldova în cadrul Programului de optoelectronica al Institutului de Fizica Aplicată din Chişinău. +
Capitolul 3Patrimoniul +
Articolul 5Conform bilanţului contabil încheiat la data de 30 iunie 1996, institutul are un patrimoniu propriu în valoare de 935.271 mii lei, din care: imobilizari corporale şi necorporale 834.647 mii lei şi active circulante 100.624 mii lei, care se preia pe bază de protocol de predare-preluare, după cum urmează:– de la Centrul de Aparatura Analitica, Control şi Semnalizare Cluj-Napoca 382.720 mii lei, din care: imobilizari corporale şi necorporale 326.716 mii lei şi active circulante 56.004 mii lei;– de la Societatea Comercială "Institutul lt; lt;Romfluid gt; gt;" – S.A. 302.250 mii lei, din care: imobilizari corporale şi necorporale 279.130 mii lei şi active circulante 23.120 mii lei;– de la Institutul de Fizica şi Inginerie Nucleara (care a asigurat activitatea funcţională a Societăţii Comerciale "Institutul de Optoelectronica" – S.A.) 228.801 mii lei din care: imobilizari corporale 228.801 mii lei;– de la Societatea Comercială "Institutul de Optoelectronica" – S.A. Bucureşti 21.500 mii lei, din care: active circulante 21.500 mii lei. +
Articolul 6(1) Institutul administrează, cu diligenta unui bun proprietar, bunuri proprietate publică, precum şi alte bunuri dobîndite, în condiţiile legii. Bunurile proprietate publică, precum şi cele dobîndite se afla în administrarea institutului şi se evidenţiază distinct în patrimoniul acestuia. … (2) Rezultatele cercetărilor concretizate în active corporale şi necorporale, efectuate şi finalizate din fonduri publice sau din alte fonduri, sunt bunuri dobîndite, dacă prin contract nu se prevede altfel, şi se înregistrează în evidenţa contabilă a institutului. … (3) În exercitarea drepturilor sale, institutul poseda şi foloseşte bunurile aflate în patrimoniul sau şi, după caz, dispune de acestea în condiţiile legii, în scopul realizării obiectului sau de activitate, beneficiind de rezultatele utilizării acestora. … (4) Concesionarea sau închirierea unor subunitati, servicii sau activităţi se poate face numai în scopul stimulării transferului rezultatelor activităţii de cercetare-dezvoltare, în condiţiile prevederilor legale corespunzătoare şi cu aprobarea Ministerului Cercetării şi Tehnologiei. … (5) Patrimoniul institutului poate fi modificat conform prevederilor legale în vigoare. … +
Capitolul 4Structura organizatorică şi funcţională +
Articolul 7(1) Institutul poate avea în structura subunitati, secţii, laboratoare şi alte structuri organizatorice necesare realizării obiectului sau de activitate. … (2) În funcţie de specificul activităţii, se pot organiza colective specializate sau colective interdisciplinare proprii sau în colaborare cu alte unităţi din ţara sau străinătate (din cercetare, învăţământ, societăţi comerciale etc.). … +
Articolul 8Directorul general stabileşte relaţiile dintre subunitatile aflate în structura institutului, precum şi relaţiile acestora cu terţii şi le poate acorda împuterniciri de reprezentare în numele institutului, cu avizul consiliului de administraţie. +
Articolul 9Subunitatile din structura institutului răspund în faţa consiliului de administraţie şi a directorului general de îndeplinirea tuturor atribuţiilor, responsabilităţilor şi competentelor încredinţate de aceştia. +
Capitolul 5Organele de conducere +
Articolul 10Conducerea institutului este asigurata de către:– consiliul de administraţie;– comitetul de direcţie;– directorul general.Orientarea şi coordonarea activităţii tehnico-ştiinţifice din institut sunt asigurate de consiliul ştiinţific. +
Articolul 11Consiliul de administraţie al institutului este format din 7 membri, numiţi pentru un mandat de 4 ani care poate fi reînnoit.Structura consiliului de administraţie este alcătuită din:– 1 preşedinte;– 1 vicepreşedinte;– 5 membri. +
Articolul 12(1) Din consiliul de administraţie fac parte, în mod obligatoriu: … – directorul general al institutului – preşedinte;– un reprezentant al Ministerului Cercetării şi Tehnologiei;– un reprezentant al Ministerului Finanţelor;– un reprezentant al Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale;– preşedintele consiliului ştiinţific.(2) Consiliul de administraţie îşi desemnează vicepreşedintele. … (3) Numirea membrilor consiliului de administraţie se face prin ordin al ministrului cercetării şi tehnologiei, la propunerea directorului general. … (4) Revocarea membrilor consiliului de administraţie pentru abateri grave sau pentru lipsa de activitate în executarea mandatului se face de acelaşi organ care a făcut numirea – Ministerul Cercetării şi Tehnologiei. … +
Articolul 13Membrii consiliului de administraţie sunt cetăţeni români şi:a) îşi păstrează calitatea de angajaţi la instituţia sau la unitatea de la care provin şi toate drepturile şi obligaţiile derivînd din aceasta calitate; … b) sunt plătiţi pentru activitatea desfăşurată în aceasta calitate cu o indemnizaţie lunară stabilită de consiliul de administraţie; … c) nu pot face parte din mai mult de doua consilii de administraţie sau participa în aceeaşi calitate la societăţile comerciale cu care institutul are relaţii contractuale sau interese contrare; … d) sunt incompatibili cu calitatea de membru al consiliului de administraţie cei care, personal ori soţul, sotia, copiii sau rudele până la gradul al doilea inclusiv, sunt, în acelaşi timp, patroni sau asociaţi la societăţi comerciale cu capital privat cu acelaşi profil sau cu care institutul se afla în relaţii comerciale directe. … +
Articolul 14Consiliul de administraţie îşi desfăşoară activitatea în baza regulamentului propriu de funcţionare şi cu respectarea legislaţiei în vigoare. El hotărăşte în problemele privind activitatea institutului, cu excepţia celor care, potrivit legii, sunt date în competenţa altor organe. +
Articolul 15(1) Consiliul de administraţie se întruneşte o dată pe luna sau ori de cîte ori interesele institutului o cer, convocarea acestuia facindu-se de către preşedinte sau la solicitarea a cel puţin unei treimi din numărul membrilor consiliului. … (2) Dezbaterile consiliului de administraţie sunt conduse de preşedintele consiliului, iar în lipsa acestuia, de vicepreşedinte. … +
Articolul 16(1) Consiliul de administraţie îşi desfăşoară activitatea în prezenta a cel puţin două treimi din numărul membrilor săi. Dacă nu este îndeplinită aceasta condiţie, şedinţa consiliului de administraţie se poate reprograma într-un interval de cel mult 15 zile, având aceeaşi ordine de zi. … (2) Hotărârile consiliului de administraţie se iau cu majoritatea voturilor membrilor prezenţi, dar nu mai puţin de jumătate plus unul din numărul total al membrilor. … +
Articolul 17La şedinţele consiliului de administraţie este invitat reprezentantul sindicatului. +
Articolul 18Pentru luarea unor decizii complexe, consiliul de administraţie poate atrage în activitatea de analiza consilieri şi consultanţi din diferite sectoare. Activitatea acestora va fi recompensata material, conform prevederilor legale. +
Articolul 19(1) Membrii consiliului de administraţie sunt răspunzători, în condiţiile legii, pentru îndeplinirea atribuţiilor ce le revin. … (2) Membrii consiliului de administraţie care s-au impotrivit luării unei decizii care s-a dovedit păgubitoare pentru institut nu răspund, dacă au consemnat expres punctul lor de vedere în registrul de şedinţe al consiliului de administraţie şi au anuntat în scris, despre aceasta, organul coordonator. … (3) Membrii consiliului de administraţie care nu au respectat prevederile art. 13 lit. c) răspund pentru daunele cauzate institutului ca urmare a acestui fapt. … +
Articolul 20Consiliul de administraţie are, în principal următoarele atribuţii:a) avizează modificarea structurii organizatorice şi functionale a institutului, înfiinţarea, desfiinţarea şi comasarea de subunitati din structura institutului; … b) aproba, la propunerea consiliului ştiinţific, strategia şi programele concrete de dezvoltare a institutului, de introducere a unor tehnologii de virf şi de modernizare a celor existente, în concordanta cu strategia generală a domeniului propriu; … c) propune programul anual de cercetare-dezvoltare, pe care îl înaintează Colegiului Consultativ pentru Cercetare Ştiinţifică şi Dezvoltare Tehnologică; … d) aproba, în condiţiile legii, delegarea de atribuţii pentru directorii celor două filiale: Institutul de Cercetări pentru Instrumentatie Analitica Cluj-Napoca şi Institutul de Cercetări pentru Hidraulica şi Pneumatica Bucureşti; … e) aproba regulamentul de organizare şi funcţionare pentru comitetele de conducere de la nivelul subunitatilor (filialelor); … f) analizează şi avizează proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli, pe care îl depune la organul coordonator în vederea aprobării prin hotărâre a Guvernului; … g) analizează şi avizează bilanţul contabil şi contul de profit şi pierderi, pe care le supune aprobării Ministerului Finanţelor, şi aproba raportul de gestiune asupra activităţii desfăşurate de institut în anul precedent; … h) analizează raportarea trimestriala privind activitatea realizată de institut, aproba măsuri pentru desfăşurarea acesteia în condiţii de echilibru al bugetului de venituri şi cheltuieli; … i) analizează, aproba sau, după caz, propune spre aprobare, potrivit prevederilor legale, investiţiile care urmează a fi realizate de institut; … j) propune spre aprobare, în condiţiile legii, majorarea sau diminuarea patrimoniului, concesionarea, închirierea sau locaţia de gestiune a unor bunuri, servicii, subunitati de producţie din patrimoniul institutului; … k) aproba asocierea institutului cu terţe persoane juridice în vederea realizării de activităţi comune care prezintă interes pentru asociaţi şi care se încadrează în obiectul de activitate al institutului, cu respectarea prevederilor legale; … l) aproba valorificarea bunurilor dobîndite, cu respectarea prevederilor legale; … m) fundamentează şi prezintă organului coordonator propuneri pentru asigurarea de fonduri, prin bugetul de venituri şi cheltuieli al acestuia, pentru finanţarea obiectivelor de interes public specifice activităţii institutului; … n) aproba volumul creditelor bancare prevăzute la art. 35 şi stabileşte modul de rambursare a acestora; … o) aproba utilizarea disponibilităţilor în valută; … p) aproba contractul colectiv de muncă; … r) executa orice alte atribuţii stabilite, potrivit prevederilor legale. … +
Articolul 21În primul trimestru al fiecărui an, consiliul de administraţie prezintă organului coordonator un raport asupra activităţii desfăşurate în anul precedent şi asupra programului de activitate pentru anul în curs. +
Articolul 22Secretariatul consiliului de administraţie este asigurat de institut; atribuţiile secretariatului sunt prevăzute în regulamentul de funcţionare a consiliului de administraţie. +
Articolul 23Conducerea operativă a institutului este asigurata de un comitet de direcţie, compus din directorul general şi directorii din structura organizatorică a institutului. +
Articolul 24Comitetul de direcţie stabileşte acţiunile concrete necesare pentru realizarea obiectivelor rezultate din:– strategia programelor de dezvoltare a institutului;– programul anual de cercetare-dezvoltare;– bugetul de venituri şi cheltuieli;– programul de investiţii;– sistemul de asigurare a calităţii;– alte obligaţii. +
Articolul 25Comitetul de direcţie se întruneşte decadal şi ori de cîte ori interesele institutului o impun. +
Articolul 26(1) La nivelul subunitatilor (filialelor) institutului se organizează şi funcţionează comitetul de conducere, care îşi desfăşoară activitatea în conformitate cu propriul regulament de organizare şi funcţionare, aprobat de consiliul de administraţie al institutului, şi este prezidat de directorul subunitatii respective. … (2) Comitetul de conducere exercita atribuţii şi are raspunderi în limita competentelor stabilite de directorul general al institutului şi aprobate de consiliul de administraţie. … +
Articolul 27Activitatea curenta a institutului este condusă de directorul general, numit prin ordin al ministrului cercetării şi tehnologiei, la propunerea Colegiului Consultativ pentru Cercetare Ştiinţifică şi Dezvoltare Tehnologică, dintre cercetatorii ştiinţifici principali care lucrează în domeniu şi au pregătire managerială. +
Articolul 28Directorul general are, în principal, următoarele atribuţii şi responsabilităţi:a) reprezintă, personal sau prin delegat, interesele institutului în relaţiile cu celelalte organe, organizaţii şi agenţi economici, precum şi cu persoane fizice din ţara şi din străinătate; … b) stabileşte atribuţiile, competentele şi relaţiile compartimentelor de la toate nivelurile organizatorice ale institutului, precum şi relaţiile acestora cu terţii; … c) propune modificarea structurii organizatorice şi functionale a institutului; … d) asigura negocierea contractului colectiv de muncă la nivelul institutului şi a salariilor personalului din institut, prin comitetul de direcţie; aproba salariile rezultate din negocierea directa; … e) numeşte şi revoca pe conducătorii compartimentelor de muncă din aparatul propriu, precum şi pe directorii din structura organizatorică a institutului, cu avizul consiliului de administraţie; … f) angajează şi concediază personalul propriu al institutului; … g) aproba comisiile de concurs pentru promovarea pe funcţiile de cercetator ştiinţific principal gradul I, II şi III şi cercetator ştiinţific, la propunerea consiliului ştiinţific; … h) are atribuţii şi raspunderi similare unui ordonator de credite pentru sumele alocate institutului de la bugetul de stat, în condiţiile art. 21 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 25/1995, aprobată şi modificată prin Legea nr. 51/1996; … i) răspunde de administrarea întregului patrimoniu, cu respectarea prevederilor legale; … j) adopta măsuri şi urmăreşte realizarea operaţiunilor de comerţ exterior, prin compartimentele proprii specializate; … k) exercita atribuţiile şi are răspunderile care îi revin din prevederile legale, aproba şi ia măsuri privind activitatea institutului, cu excepţia celor date, potrivit reglementărilor legale, în competenţa altor organe; … l) exercita orice alte atribuţii ce îi sunt delegate de consiliul de administraţie; … m) poate delega, în condiţiile legii, o parte din atribuţiile sale celorlalte persoane din conducerea institutului. … +
Articolul 29(1) Consiliul ştiinţific este format din maximum 15 membri reprezentind toate subunitatile ştiinţifice din cadrul institutului. … (2) Consiliul ştiinţific poate fi alcătuit din cercetători cu realizari deosebite, cu capacitate de sinteza şi de prospectare în domeniu, cadre didactice din învăţământul superior, salariaţi ai institutului sau din afară acestuia, aleşi prin vot secret de către cadrele cu studii superioare din institut. … (3) Consiliul ştiinţific este condus de un preşedinte şi un vicepreşedinte, aleşi pe timp de 2 ani, prin vot secret, de către membrii consiliului. Din consiliul ştiinţific fac parte, de drept, directorul general, directorul general adjunct ştiinţific şi directorii de filiale ai institutului. … (4) Consiliul ştiinţific se organizează şi funcţionează în conformitate cu regulamentul propriu. … +
Articolul 30Atribuţiile principale ale consiliului ştiinţific sunt următoarele:a) participa la elaborarea strategiei de dezvoltare a activităţii de cercetare-dezvoltare şi la elaborarea Programului naţional de cercetare ştiinţifică şi dezvoltare tehnologică, în domeniul propriu de activitate; … b) contribuie la realizarea obiectivelor ştiinţifice şi tehnologice ale Programului naţional de cercetare ştiinţifică şi dezvoltare tehnologică; … c) examinează şi avizează proiectele de cercetare ştiinţifică, precum şi realizarea acestora; … d) avizează hotărârile care implica politica de cercetare a institutului şi a ramurii; … e) propune măsuri pentru perfecţionarea profesională, încadrarea personalului de cercetare în grade profesionale; … f) face propuneri privind modul de organizare a concursurilor de încadrare şi promovare a personalului de cercetare; … g) propune comisiile de concurs pentru promovarea în funcţiile atestabile şi confirma rezultatele concursului pentru funcţiile de cercetator ştiinţific principal gradul I, II, III şi cercetator ştiinţific; … h) organizează şi coordonează desfăşurarea acţiunilor cu caracter ştiinţific; … i) avizează acţiunile de cooperare, interne şi internaţionale, cu scop ştiinţific; … j) avizează acordarea de burse de studii şi stagii de perfecţionare în străinătate. … +
Capitolul 6Bugetul de venituri şi cheltuieli şi administrarea acestuia. Relaţiifinanciare +
Articolul 31(1) Institutul întocmeşte anual bugetul de venituri şi cheltuieli, bilanţul contabil şi contul de profit şi pierderi, potrivit normelor metodologice elaborate de Ministerul Finanţelor. … (2) Bilanţul contabil anual se supune spre aprobare Ministerului Finanţelor şi se publică în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a. … +
Articolul 32(1) Veniturile şi cheltuielile institutului se stabilesc prin buget pentru fiecare exerciţiu financiar. … (2) Bugetul de venituri şi cheltuieli se aproba de Guvern la propunerea ministerului coordonator. … +
Articolul 33Corelat cu contractele încheiate pentru activitatea programata, institutul determina anual volumul de venituri de realizat şi cheltuielile totale de efectuat. +
Articolul 34Salariile individuale ale personalului se stabilesc prin negociere, conform reglementărilor cuprinse în contractele colective de muncă, în limita fondului total destinat plăţii salariilor. +
Articolul 35Pentru acoperirea cheltuielilor curente, în situaţia în care, în cursul unui an, resursele financiare ale institutului nu sunt suficiente, acesta poate contracta credite cu societăţile comerciale bancare, în valoare de cel mult 20% din veniturile brute, în termeni reali, realizate în anul precedent. Contractarea de credite peste plafonul stabilit se face cu aprobarea Ministerului Finanţelor. +
Articolul 36(1) Institutul hotărăşte cu privire la investiţiile ce urmează a fi realizate, potrivit obiectului sau de activitate, finanţarea efectuindu-se din surse proprii şi din credite bancare, cu excepţia investiţiilor care intra sub incidenţa prevederilor art. 6 şi 11 din Ordonanţa Guvernului nr. 15/1993. … (2) În cazul investiţiilor, altele decît cele prevăzute în art. 6 din Ordonanţa Guvernului nr. 15/1993, finanţate integral sau parţial de la bugetul de stat, limita de finanţare se aproba o dată cu legile de adoptare a acestora, iar institutul are obligaţia ca în execuţia bugetului de venituri şi cheltuieli să se încadreze în alocaţiile bugetare aprobate. … (3) Execuţia investiţiilor prevăzute la alin. (1) şi (2) se adjudeca pe bază de licitaţie publică, potrivit legislaţiei privind achiziţiile publice. … (4) Contractarea de credite mai mari de 500 mil. lei, la nivelul anului anterior, în vederea realizării de investiţii de natura celor prevăzute la alin. (1) şi (2), se efectuează cu aprobarea organului coordonator, pe baza avizului prealabil al Ministerului Finanţelor. … +
Articolul 37(1) Operaţiunile de încasări şi plati ale institutului se efectuează prin conturi deschise la bănci comerciale cu sediul în România. … (2) Institutul poate efectua operaţiuni de încasări şi plati în lei şi în valută, prin casieria proprie, cu respectarea nivelului plafonului de casa şi a normativelor de disciplina financiar-valutară stabilite prin actele normative în vigoare. … (3) Institutul poate efectua operaţiuni de comerţ exterior potrivit legii. Operaţiunile de încasări şi plati cu strainatatea se vor efectua prin conturi bancare deschise la unităţile bancare specializate cu sediul în România. … +
Articolul 38Institutul îşi va organiza controlul financiar preventiv şi controlul financiar de gestiune, potrivit legii. +
Capitolul 7Reglementările litigiilor +
Articolul 39Litigiile institutului cu persoane fizice sau juridice, nesolutionate pe cale amiabila, sunt supuse spre rezolvare instanţelor de judecată române competente. +
Capitolul 8Dispoziţii finale +
Articolul 40(1) Prezentul regulament de organizare şi funcţionare se completează cu celelalte reglementări legale care se referă la activitatea institutelor de cercetare-dezvoltare. … (2) Modificările şi completările regulamentului de organizare şi funcţionare se pot face la propunerea consiliului de administraţie, cu respectarea actelor normative în vigoare, cu aprobarea Ministerului Cercetării şi Tehnologiei. … +
Articolul 41Pentru toate aspectele nereglementate prin prezentul regulament se aplică prevederile care, potrivit dispoziţiilor legale, sunt aplicabile regiilor autonome. +
Articolul 42Statutul de institut naţional de cercetare-dezvoltare se reînnoieşte prin reacreditare, care are loc într-un interval de maximum 5 ani.–––––-