HOTĂRÂREA nr. 57 din 26 septembrie 2019

Redacția Lex24
Publicat in CC: Decizii, 11/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 791 din 30 septembrie 2019
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAHOTARARE 4 22/09/2019
ActulREFERIRE LALEGE (R) 370 20/09/2004
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991
ART. 1REFERIRE LAHOTARARE 4 22/09/2019
ART. 3REFERIRE LALEGE (R) 370 20/09/2004 ART. 68
ART. 3REFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 52
ART. 5REFERIRE LAHOTARARE 4 22/09/2019
ART. 6REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 16
ART. 6REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 16
ART. 7REFERIRE LALEGE (R) 370 20/09/2004 ART. 68
ART. 8REFERIRE LALEGE (R) 370 20/09/2004 ART. 31
ART. 8REFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 37
ART. 8REFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 38
ART. 8REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 146
ART. 8REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 146
ART. 10REFERIRE LAHOTARARE 4 22/09/2019
ART. 11REFERIRE LALEGE (R) 370 20/09/2004 ART. 31
ART. 11REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 146
ART. 11REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 146
ART. 12REFERIRE LALEGE (R) 370 20/09/2004 ART. 31
ART. 12REFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 37
ART. 12REFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 38
ART. 12REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 146
ART. 12REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 146
 Nu exista acte care fac referire la acest act





Valer Dorneanu – președinte
Cristian Deliorga – judecător
Marian Enache – judecător
Daniel Marius Morar – judecător
Mona-Maria Pivniceru – judecător
Gheorghe Stan – judecător
Elena-Simina Tănăsescu – judecător
Varga Attila – judecător
Bianca Drăghici – magistrat-asistent

Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Liviu Drăgănescu.1.Pe rol se află soluționarea contestației formulate de domnul Bogdan Scurtu împotriva Hotărârii Curții Constituționale nr. 4 din 22 septembrie 2019 referitoare la contestația privind respingerea înregistrării candidaturii domnului Viorel Cataramă la alegerile pentru Președintele României din anul 2019. 2.Contestația a fost înregistrată la Curtea Constituțională la data de 25 septembrie 2019 și formează obiectul Dosarului nr. 2.524F/2019, la care au fost atașate propunerea de candidatură a domnului Viorel Cataramă, împreună cu Decizia nr. 10/D din 20 septembrie 2019 privind respingerea înregistrării candidaturii și a semnului electoral ale domnului Viorel Cataramă pentru alegerea Președintelui României din anul 2019, transmise de Biroul Electoral Central cu Adresa nr. 114/C/BEC/P/2019 din 21 septembrie 2019, înregistrate la Curtea Constituțională cu nr. 7.205 din 21 septembrie 2019.3.În temeiul dispozițiilor art. 52 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea și funcționarea Curții Constituționale și ale art. 68 alin. (1) din Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Președintelui României, contestațiile se soluționează fără înștiințarea părților, cu participarea reprezentantului Ministerului Public, pe baza sesizării și a celorlalte documente aflate la dosar. 4.În motivarea contestației, domnul Bogdan Scurtu susține că în urma verificării celor 231.061 de semnături ale alegătorilor din listele susținătorilor sub aspectul cerinței semnăturii, ca element esențial al listei de susținători, Biroul Electoral Central a reținut că 720 de semnături sunt fotocopii ale unor file conținând semnături și alte lipsuri și 94.170 de semnături sunt cu elemente de similitudine care înlătură prezumția simplă de validitate a acestor liste cu date confidențiale ale susținătorilor, rezultând 136.171 de semnături neafectate de vicii de fond și formă, număr mai mic decât 200.000 de semnături. 5.Se mai susține că Hotărârea Curții Constituționale nr. 4 din 22 septembrie 2019, care a stabilit că Biroul Electoral Central nu are competență să se pronunțe asupra acestui aspect, existând instituții specializate ale statului care pot face acest lucru, este nelegală. 6.În consecință, solicită aplicarea aceleiași măsuri de către Biroul Electoral Central de sesizare a organelor de urmărire penală competente sub aspectul infracțiunii de fals în înscrisuri sub semnătură privată și fals în declarații, „față de veridicitatea semnăturilor și realitatea declarațiilor veridicității semnăturilor constatate în urma verificării îndeplinirii condiției de fond și formă a listelor susținătorilor tuturor candidaților“. Susține că se încalcă, astfel, art. 16 din Constituție. De asemenea, solicită înaintarea de îndată parchetului a listelor susținătorilor ce conțin acele semnături ale unor persoane diferite cu similitudini evidente de fals.7.Reprezentantul Ministerului Public, punând concluzii, în temeiul art. 68 alin. (1) din Legea nr. 370/2004, solicită respingerea contestației.
CURTEA,
examinând contestația în raport cu prevederile Constituției, ale Legii nr. 47/1992 privind organizarea și funcționarea Curții Constituționale și ale Legii nr. 370/2004 pentru alegerea Președintelui României, văzând concluziile reprezentantului Ministerului Public, precum și documentele aflate la dosar, reține următoarele: 8.Potrivit dispozițiilor art. 146 lit. f) din Constituție, ale art. 37 și 38 din Legea nr. 47/1992, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 807 din 3 decembrie 2010, precum și celor ale art. 31 alin. (1) și (2) din Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Președintelui României, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 650 din 12 septembrie 2011, cu modificările și completările ulterioare, Curtea Constituțională este competentă să soluționeze contestațiile cu privire la înregistrarea sau neînregistrarea candidaturii la funcția de Președinte al României.9.Curtea mai reține că în faza contestării înregistrării sau neînregistrării candidaturilor, după caz, competența sa vizează îndeplinirea de către candidați a condițiilor de fond și de formă pentru a fi aleși în funcția de Președinte al României. 10.Or, obiectul prezentei contestații îl constituie Hotărârea Curții Constituționale nr. 4 din 22 septembrie 2019 referitoare la contestația privind respingerea înregistrării candidaturii domnului Viorel Cataramă la alegerile pentru Președintele României din anul 2019, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 774 din 24 septembrie 2019, prin care Curtea Constituțională a admis contestația formulată împotriva Deciziei Biroului Electoral Central nr. 10/D din 20 septembrie 2019 și, în consecință, a dispus înregistrarea de către Biroul Electoral Central a candidaturii și a semnului electoral ale domnului Viorel Cataramă la alegerile pentru Președintele României din anul 2019.11.Având în vedere obiectul contestației, Curtea constată că aceasta este inadmisibilă, întrucât poate constitui obiect al contestațiilor formulate, conform art. 31 alin. (1) din Legea nr. 370/2004, doar înregistrarea sau respingerea înregistrării candidaturilor sau a semnelor electorale, după caz, neputând face obiectul unor astfel de contestații hotărârile Curții Constituționale pronunțate în exercitarea atribuției prevăzute de art. 146 lit. f) din Constituție.12.Pentru considerentele arătate, în temeiul art. 146 lit. f) din Constituție, al art. 11 alin. (1) lit. B.a), al art. 37 și 38 din Legea nr. 47/1992, precum și al art. 31 alin. (1) și (2) din Legea nr. 370/2004, cu unanimitate de voturi,
CURTEA CONSTITUȚIONALĂ
În numele legii
HOTĂRĂȘTE:
Respinge, ca inadmisibilă, contestația formulată de domnul Bogdan Scurtu împotriva Hotărârii Curții Constituționale nr. 4 din 22 septembrie 2019 referitoare la contestația privind respingerea înregistrării candidaturii domnului Viorel Cataramă la alegerile pentru Președintele României din anul 2019. Hotărârea este definitivă, se comunică Biroului Electoral Central și se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.Pronunțată în ședința din data de 26 septembrie 2019.
PREȘEDINTELE CURȚII CONSTITUȚIONALE
prof. univ. dr. VALER DORNEANU
Magistrat-asistent,
Bianca Drăghici
–-

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x