HOTĂRÂREA nr. 55 din 26 septembrie 2019

Redacția Lex24
Publicat in CC: Decizii, 11/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 791 din 30 septembrie 2019
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LALEGE (R) 370 20/09/2004
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991
ART. 5REFERIRE LALEGE (R) 370 20/09/2004 ART. 68
ART. 5REFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 52
ART. 7REFERIRE LALEGE (R) 370 20/09/2004 ART. 17
ART. 13REFERIRE LALEGE (R) 370 20/09/2004 ART. 68
ART. 14REFERIRE LALEGE (R) 370 20/09/2004 ART. 31
ART. 14REFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 37
ART. 14REFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 38
ART. 14REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 146
ART. 14REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 146
ART. 15REFERIRE LALEGE (R) 370 20/09/2004 ART. 29
ART. 17REFERIRE LALEGE (R) 370 20/09/2004
ART. 17REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991
ART. 17REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991
ART. 18REFERIRE LALEGE (R) 370 20/09/2004 ART. 31
ART. 20REFERIRE LALEGE (R) 370 20/09/2004 ART. 31
ART. 20REFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 11
ART. 20REFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 37
ART. 20REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 146
ART. 20REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 146
 Nu exista acte care fac referire la acest act





Valer Dorneanu – președinte
Cristian Deliorga – judecător
Marian Enache – judecător
Daniel Marius Morar – judecător
Mona-Maria Pivniceru – judecător
Gheorghe Stan – judecător
Elena-Simina Tănăsescu – judecător
Varga Attila – judecător
Ionița Cochințu – magistrat-asistent

Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Liviu Drăgănescu.1.Pe rol se află soluționarea contestației formulate de domnul Cătălin-Sorin Ivan împotriva Deciziei Biroului Electoral Central nr. 20/D din 24 septembrie 2019 privind înregistrarea candidaturii și a semnului electoral ale domnului Cătălin-Sorin Ivan la alegerile pentru Președintele României din anul 2019.2.Contestația a fost înregistrată la Curtea Constituțională la data de 25 septembrie 2019 și formează obiectul Dosarului nr. 2.522F/2019.3.La dosarul cauzei au fost depuse următoarele documente, în copie: Adresa Biroului Electoral Central prin care comunică un exemplar al propunerii de candidatură a domnului Cătălin-Sorin Ivan, candidat din partea Partidului Alternativa pentru Demnitate Națională la alegerile pentru Președintele României; Decizia Biroului Electoral Central nr. 20/D din 24 septembrie 2019 privind înregistrarea candidaturii și a semnului electoral ale domnului Cătălin-Sorin Ivan la alegerile pentru Președintele României din anul 2019, care are atașate anexe conținând documentația aferentă.4.De asemenea, la data de 26 septembrie 2019 au fost depuse înscrisuri privind completarea motivelor și a probatoriului în susținerea contestației.5.În temeiul dispozițiilor art. 52 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea și funcționarea Curții Constituționale și ale art. 68 alin. (1) din Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Președintelui României, contestațiile se soluționează fără înștiințarea părților, cu participarea reprezentantului Ministerului Public, pe baza sesizării și a celorlalte documente aflate la dosar.6.În contestația formulată, domnul Cătălin-Sorin Ivan solicită Curții Constituționale să dispună înlăturarea mențiunilor cuprinse la pct. I alin. 6-10 și la pct. II alin. 2 din Decizia Biroului Electoral Central nr. 20/D din 24 septembrie 2019 privind înregistrarea candidaturii și a semnului electoral ale domnului Cătălin-Sorin Ivan la alegerile pentru Președintele României din anul 2019.7.În acest context, în esență, arată că, potrivit art. 17 alin. (1) lit. c) teza întâi din Legea nr. 370/2004, Biroul Electoral Central are ca atribuții constatarea îndeplinirii condițiilor de fond și de formă pentru candidaturi. Or, în cazul său, depășind atribuțiile prevăzute de lege cu care a fost învestit, Biroul Electoral Central a emis o decizie care constituie un act direct de acuzare publică și de blam la adresa sa, afectând în mod irevocabil procesul electoral. Astfel, deși decizia pronunțată în cazul său trebuia să conțină concluziile privind îndeplinirea sau nu a condițiilor de admitere a candidaturii, aceasta conține observații subiective ale aparatului tehnic, afirmații tendențioase, lipsite de temeinicie și necorespunzătoare adevărului.8.În continuare prezintă aspecte referitoare la derularea procedurii privind depunerea candidaturii și înregistrarea acesteia, inclusiv cu privire la numărul de semnături. Astfel, arată că în cadrul deciziei contestate sunt formulate aprecieri de către aparatul tehnic cu privire la listele de susținători, în sensul că unele dintre semnături, deși sunt prezentate de către candidat ca aparținând unor persoane diferite, ar conține elemente de similitudine evidentă, context în care, în urma solicitării efectuate la Autoritatea Electorală Permanentă, aceasta din urmă a comunicat cu Adresa nr. 189/BEC/P/2019 că, în urma verificării, au fost întâlnite acte neidentificate, că ar fi fost depuse fotocopii ale unor semnături, urmând să fie sesizate organele de cercetare penală cu privire la realitatea declarațiilor pe propria răspundere prin care se atestă această veridicitate. Or, angajații Biroului Electoral Central și ai Autorității Electorale Permanente nu au pregătirea, atribuțiile și competența necesare pentru a formula propunerile pe baza cărora s-a fundamentat decizia contestată.9.Precizează că la Biroul Electoral Central a depus numai documente în original.10.Consideră că mențiunile mai sus relatate sunt și discriminatorii, întrucât asemenea inadvertențe au fost semnalate și în cazul altor candidați, însă ca expresie a atitudinii părtinitoare a Biroului Central Electoral și a membrilor săi, pe lângă represaliile exercitate, concură la un demers de șantajare, intimidare și amenințare directă și explicită (asupra sa și a altor candidați) cu un posibil dosar penal. Astfel, Biroul Electoral Central a ales să formuleze plângeri numai împotriva unor candidați, „de care nu le este frică“ membrilor săi, evitând în mod intenționat să sesizeze Parchetul General cu privire la pretinsa săvârșire a infracțiunilor de către susținătorii altor candidați (ai domnului Klaus-Werner Iohannis, ai doamnei Vasilica-Viorica Dăncilă sau ai domnului Theodor Paleologu, sens în care atașează, în copie, deciziile Biroului Electoral Central emise în contextul înregistrării candidaturilor acestora).11.Menționează că modul în care acționează Biroul Electoral Central este lipsit de confidențialitate, iar acesta manifestă o atitudine vindicativă ca urmare a constatării de către Curtea Constituțională a ilegalității deciziilor luate până în prezent cu privire la unul dintre contracandidați.12.Prin urmare, susține că efectele sunt clare: în baza deciziilor și a comunicatului public ale Biroului Electoral Central, presa a preluat, a distribuit și a promovat în spațiul public, pe internet și la televiziune în orare de maximă audiență știrea că Biroul Electoral Central a formulat plângere penală doar împotriva unor candidați, astfel că șansele acestora în contextul respectiv au fost afectate (în acest sens sunt atașate diferite pasaje prezentate în mass-media).13.Reprezentantul Ministerului Public, punând concluzii, în temeiul art. 68 alin. (1) din Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Președintelui României, solicită respingerea ca inadmisibilă a contestației.
CURTEA,
examinând contestația în raport cu prevederile Constituției, ale Legii nr. 47/1992 privind organizarea și funcționarea Curții Constituționale și ale Legii nr. 370/2004 pentru alegerea Președintelui României, văzând concluziile reprezentantului Ministerului Public, precum și documentele aflate la dosar, reține următoarele:14.Potrivit dispozițiilor art. 146 lit. f) din Constituție, ale art. 37 și 38 din Legea nr. 47/1992, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 807 din 3 decembrie 2010, precum și celor ale art. 31 alin. (1) și (2) din Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Președintelui României, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 650 din 12 septembrie 2011, cu modificările și completările ulterioare, Curtea Constituțională este competentă să soluționeze contestația privind Decizia Biroului Electoral Central nr. 20/D din 24 septembrie 2019 privind înregistrarea candidaturii și a semnului electoral ale domnului Cătălin-Sorin Ivan la alegerile pentru Președintele României din anul 2019.15.Curtea reține că domnul Cătălin-Sorin Ivan și-a depus candidatura la alegerile pentru Președintele României din anul 2019 la Biroul Electoral Central cu nr. 11/CAN/BEC/P/2019 din 22 septembrie 2019, iar înregistrarea sau respingerea înregistrării candidaturii, potrivit art. 29 alin. (2) și art. 69 alin. (1^1) din Legea nr. 370/2004, trebuia realizată în termen de cel mult 48 de ore de la depunerea candidaturii, respectiv până la data de 24 septembrie 2019, ora 24,00. Prevederile art. 31 alin. (1) din aceeași lege dau dreptul candidaților, partidelor politice, organizațiilor cetățenilor aparținând minorităților naționale, alianțelor politice, alianțelor electorale și alegătorilor de a contesta înregistrarea sau respingerea înregistrării candidaturilor. Contestațiile pot fi formulate în cel mult de 24 de ore de la expirarea termenului prevăzut de art. 29 alin. (2) din aceeași lege, respectiv până la data de 25 septembrie 2019, ora 24,00, astfel că prezenta contestație, fiind depusă la data de 25 septembrie 2019, a fost formulată în termenul prevăzut de lege.16.Curtea observă că prin Decizia Biroului Electoral Central nr. 20/D din 24 septembrie 2019, atât candidatura, cât și semnul electoral au fost înregistrate.17.Curtea reține că atât condițiile de eligibilitate, cât și impedimentele constituționale pentru a fi ales în funcția de Președinte al României sunt prevăzute expres și limitativ în Constituție și în Legea nr. 370/2004.18.Față de această împrejurare, Curtea constată că domnul Cătălin-Sorin Ivan nu contestă, potrivit art. 31 din Legea nr. 370/2004, înregistrarea sau respingerea înregistrării candidaturii sale, ci este nemulțumit de unele considerente cuprinse în Decizia Biroului Electoral Central nr. 20/D din 24 septembrie 2019 privind înregistrarea candidaturii și a semnului electoral ale domnului Cătălin-Sorin Ivan la alegerile pentru Președintele României din anul 2019, de unele aspecte referitoare la activitatea și interferența Biroului Electoral Central cu Autoritatea Electorală Permanentă, precum și de modul de aducere la cunoștința opiniei publice, prin comunicate publice ale Biroului Electoral Central, a unor chestiuni ce au legătură cu derularea procedurilor de înregistrare sau neînregistrare a unor candidaturi în contextul dat, care nu afectează înregistrarea candidaturii sale.19.Față de această împrejurare, Curtea constată că o asemenea analiză a motivelor învederate în susținerea contestației nu intră sub incidența contenciosului constituțional, iar contestația urmează a fi respinsă ca inadmisibilă.20.Pentru considerentele arătate, în temeiul art. 146 lit. f) din Constituție, al art. 11 alin. (1) lit. B.a), al art. 37 și 38 din Legea nr. 47/1992, precum și al art. 31 alin. (1) și (2) din Legea nr. 370/2004, cu unanimitate de voturi,
CURTEA CONSTITUȚIONALĂ
În numele legii
HOTĂRĂȘTE:
Respinge, ca inadmisibilă, contestația formulată de domnul Cătălin-Sorin Ivan împotriva Deciziei Biroului Electoral Central nr. 20/D din 24 septembrie 2019 privind înregistrarea candidaturii și a semnului electoral ale domnului Cătălin-Sorin Ivan la alegerile pentru Președintele României din anul 2019.Hotărârea este definitivă, se comunică Biroului Electoral Central și se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.Pronunțată în ședința din data de 26 septembrie 2019.
PREȘEDINTELE CURȚII CONSTITUȚIONALE
prof. univ. dr. VALER DORNEANU
Magistrat-asistent,
Ionița Cochințu
–-

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x