HOTĂRÂREA nr. 46 din 26 septembrie 2019

Redacția Lex24
Publicat in CC: Decizii, 11/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 792 din 30 septembrie 2019
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LALEGE (R) 370 20/09/2004
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991
ART. 3REFERIRE LALEGE (R) 370 20/09/2004 ART. 68
ART. 3REFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 52
ART. 4REFERIRE LALEGE (R) 370 20/09/2004 ART. 27
ART. 6REFERIRE LALEGE (R) 370 20/09/2004 ART. 13
ART. 7REFERIRE LAHOTARARE 4 22/09/2019
ART. 7REFERIRE LALEGE (R) 370 20/09/2004 ART. 68
ART. 8REFERIRE LALEGE (R) 370 20/09/2004 ART. 31
ART. 8REFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 37
ART. 8REFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 38
ART. 8REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 146
ART. 8REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 146
ART. 10REFERIRE LALEGE (R) 370 20/09/2004 ART. 4
ART. 10REFERIRE LALEGE (R) 370 20/09/2004 ART. 27
ART. 11REFERIRE LALEGE (R) 370 20/09/2004
ART. 12REFERIRE LALEGE (R) 370 20/09/2004 ART. 27
ART. 12REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 16
ART. 12REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 37
ART. 12REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 16
ART. 12REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 36
ART. 12REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 37
ART. 12REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 40
ART. 13REFERIRE LALEGE (R) 370 20/09/2004 ART. 27
ART. 14REFERIRE LAHOTARARE 22 25/09/2019
ART. 15REFERIRE LALEGE (R) 370 20/09/2004 ART. 31
ART. 15REFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 37
ART. 15REFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 38
ART. 15REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 146
ART. 15REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 146
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulREFERIT DEHOTARARE 80 27/11/2019





Valer Dorneanu – președinte
Cristian Deliorga – judecător
Marian Enache – judecător
Daniel Marius Morar – judecător
Mona-Maria Pivniceru – judecător
Gheorghe Stan – judecător
Elena-Simina Tănăsescu – judecător
Varga Attila – judecător
Irina-Loredana Gulie – magistrat-asistent

Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Liviu Drăgănescu.1.Pe rol se află soluționarea contestației formulate de domnul Bobby-George-Marius Păunescu împotriva Deciziei Biroului Electoral Central nr. 26/D din 24 septembrie 2019, referitoare la respingerea înregistrării candidaturii sale la alegerile pentru Președintele României din anul 2019.2.Contestația a fost înregistrată la Curtea Constituțională la data de 25 septembrie 2019 și formează obiectul Dosarului nr. 2.505F/2019, la care au fost atașate propunerea de candidatură a domnului Bobby-George-Marius Păunescu împreună cu Decizia nr. 26/D din 24 septembrie 2019 privind respingerea înregistrării candidaturii domnului Bobby-George-Marius Păunescu pentru alegerea Președintelui României din anul 2019, transmise de Biroul Electoral Central cu Adresa nr. 219/C/BEC/P/2019 din 25 septembrie 2019, înregistrată la Curtea Constituțională cu nr. 7.336 din 25 septembrie 2019.3.În temeiul dispozițiilor art. 52 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea și funcționarea Curții Constituționale și ale art. 68 alin. (1) din Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Președintelui României, contestațiile se soluționează fără înștiințarea părților, cu participarea reprezentantului Ministerului Public, pe baza sesizării și a celorlalte documente aflate la dosar. 4.Domnul Bobby-George-Marius Păunescu contestă respingerea candidaturii sale pentru alegerea Președintelui României din anul 2019, de către Biroul Electoral Central, arătând că a depus, la data de 22 septembrie 2019, propunerea sa de candidatură, în calitate de candidat independent, împreună cu toate înscrisurile aferente, prevăzute de art. 27 alin. (4), (5) și (6) din Legea nr. 370/2004, acestea fiind considerate complete și conforme de către Biroul Electoral Central, neexistând obiecții la înregistrarea acestora.5.Se arată că temeiul respingerii înregistrării candidaturii sale la alegerile pentru Președintele României din anul 2019 l-a constituit neîntrunirea numărului minim de 200.000 de susținători, pe de o parte, iar, pe de altă parte, faptul că ar fi existat pretinse fotocopii ale unora dintre listele depuse. În acest sens arată că, având în vedere procedura extrem de complexă de strângere a semnăturilor susținătorilor, cerința legală a unui număr mare de susținători, precum și lipsa logisticii necesare în acest sens, toate demersurile de centralizare a semnăturilor susținătorilor au fost făcute într-un termen scurt, astfel încât depunerea dosarului de candidatură, în vederea înregistrării, a fost făcută într-o formă brută, și anume fără a exista o îndosariere a listelor de susținători. Cu toate acestea, arată că, în conformitate cu centralizarea realizată de candidat, a rezultat un număr de 243.000 de semnături de susținere a candidaturii, indicat și în cuprinsul documentației depuse, acesta fiind determinat prin numărarea tuturor semnăturilor cuprinse în liste.6.Se arată că nu a avut posibilitatea să asiste la procedura de inventariere a listelor de susținători depuse, activitate efectuată exclusiv de către reprezentanții Biroului Electoral Central, iar ulterior a refuzat să semneze și să accepte numărul de susținători rezultat în urma verificărilor realizate de către aceștia din urmă, care nu corespundea cu cel indicat de candidat la momentul predării listelor de susținători. Mai arată că nu a existat o justificare a acestei diferențe, precum și faptul că nu i s-a permis accesul în vederea efectuării unei reverificări sau a remedierii lipsurilor constatate în cadrul procesului de inventariere. În acest sens se arată că reprezentanții Biroului Electoral Central nu au acționat cu imparțialitate și corectitudine, cu încălcarea prevederilor art. 13 alin. (3) din Legea nr. 370/2004.7.Reprezentantul Ministerului Public, punând concluzii, în temeiul art. 68 alin. (1) din Legea nr. 370/2004, republicată, arată că numărul de semnături fotocopiate este foarte mare, astfel încât în cauză nu se pot reține considerentele Hotărârii Curții Constituționale nr. 4 din 22 septembrie 2019, solicitând, astfel, respingerea contestației ca neîntemeiată.
CURTEA,
examinând contestația în raport cu prevederile Constituției, ale Legii nr. 47/1992 privind organizarea și funcționarea Curții Constituționale și ale Legii nr. 370/2004 pentru alegerea Președintelui României, văzând concluziile reprezentantului Ministerului Public, precum și documentele aflate la dosar, reține următoarele: 8.Potrivit dispozițiilor art. 146 lit. f) din Constituție, ale art. 37 și 38 din Legea nr. 47/1992, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 807 din 3 decembrie 2010, precum și celor ale art. 31 alin. (1) și (2) din Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Președintelui României, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 650 din 12 septembrie 2011, cu modificările și completările ulterioare, Curtea Constituțională este competentă să soluționeze contestația privind respingerea candidaturii domnului Bobby-George-Marius Păunescu la alegerile pentru Președintele României din anul 2019.9.Contestatorul critică faptul că numărul de semnături rezultat din centralizarea realizată de către Biroul Electoral Central nu corespunde celei realizate prin centralizarea proprie, consemnată de către candidat în cadrul documentelor depuse în același timp cu propunerea de candidatură. 10.Examinând contestația formulată, Curtea reține că, prin Decizia nr. 26/D din 24 septembrie 2019, Biroul Electoral Central a respins înregistrarea candidaturii domnului Bobby-George-Marius Păunescu la alegerile pentru Președintele României din anul 2019, reținând că nu este îndeplinită condiția legală prevăzută de art. 4 alin. (2) și art. 27 alin. (2) lit. c) din Legea nr. 370/2004, republicată, cu modificările și completările ulterioare, referitoare la depunerea și înregistrarea candidaturii. Potrivit deciziei menționate, numărul de semnături ale susținătorilor candidaturii este mai mic decât numărul de 200.000, prevăzut de Legea nr. 370/2004, republicată, cu modificările și completările ulterioare, pentru o susținere valabilă a candidaturii. În motivarea acestei decizii, Biroul Electoral Central a reținut că, „în urma verificărilor efectuate după depunerea listelor de susținători, a fost identificat formal un număr de 177.556 de semnături, din care 145.047 erau, în fapt, fotocopii.“ Se mai arată, în decizia menționată, că Biroul Electoral Central a solicitat Autorității Electorale Permanente efectuarea de verificări, prin sondaj, asupra listelor de susținători, iar în urma verificării de către aceasta din urmă a unui număr de 88 de susținători, au rezultat 49 de acte de identitate neidentificate după serie și număr, 16 cazuri în care numele nu corespunde, 65 de persoane neidentificate după nume, data nașterii și unitatea administrativ-teritorială, precum și 26 de cazuri în care data nașterii nu corespunde (în cazul actelor identificate), fiind decisă, în consecință, sesizarea organelor de urmărire penală. Față de aceste aspecte, în decizia menționată se arată că numărul de semnături neafectate de vicii de fond și formă este mai mic decât numărul de 200.000, prevăzut de Legea nr. 370/2004 pentru o susținere valabilă a semnăturii.11.Analizând contestația formulată, Curtea reține că atât condițiile de eligibilitate, cât și impedimentele constituționale pentru a fi ales în funcția de Președinte al României sunt prevăzute expres și limitativ în Constituție și în Legea nr. 370/2004.12.Potrivit art. 37 din Constituție, coroborat cu art. 16 alin. (3), art. 36 și art. 40 alin. (3) din Constituție, au dreptul de a fi aleși pentru funcția de Președinte al României cetățenii cu drept de vot care, până în ziua alegerilor inclusiv, au împlinit 35 de ani, au domiciliul în țară și cărora nu le este interzisă asocierea în partide politice. Totodată, conform art. 27 alin. (2) și alin. (3^1) din Legea nr. 370/2004, (2)Propunerile se fac în scris și vor fi primite numai dacă: a)sunt semnate de conducerea partidului sau a alianței politice ori de conducerile acestora, care au propus candidatul sau, după caz, de candidatul independent;b)cuprind prenumele și numele, locul și data nașterii, starea civilă, domiciliul, studiile, ocupația și profesia candidatului și precizarea că îndeplinește condițiile prevăzute de lege pentru a candida;c)sunt însoțite de declarația de acceptare a candidaturii, scrisă, semnată și datată de candidat, de declarația de avere, declarația de interese, de o declarație pe propria răspundere a candidatului în sensul că a avut sau nu calitatea de lucrător al Securității sau de colaborator al acesteia, precum și de lista susținătorilor, al căror număr nu poate fi mai mic de 200.000 de alegători.(3^1)Lista susținătorilor prevăzută la alin. (3) se depune într-un singur exemplar original la Biroul Electoral Central.13.Or, Curtea reține că, așa cum rezultă din decizia emisă de Biroul Electoral Central, un număr de 145.047 de semnături de susținere, din totalul de 177.556 de semnături identificate, erau fotocopii, iar nu exemplare originale, așa cum prevede în mod expres art. 27 alin. (3^1) din Legea nr. 370/2004, astfel încât, sub acest aspect, contestația formulată este neîntemeiată.14.În ceea ce privește critica modului de verificare a listelor de susținători, efectuată de către Biroul Electoral Central, cu sprijinul aparatului tehnic al acestuia, Curtea reține că în susținerea contestației nu se prezintă dovezi care să ateste autenticitatea semnăturilor, ci se critică organizarea modului de lucru al Biroului Electoral Central, arătând că nu i s-a permis accesul în vederea efectuării unei reverificări sau a remedierii lipsurilor constatate în cadrul procesului de inventariere. Or, ține de competența Biroului Electoral Central să își stabilească modul concret în care își desfășoară activitatea de verificare a semnăturilor, aspect ce nu intră în competența Curții Constituționale (a se vedea în acest sens Hotărârea nr. 22 din 25 septembrie 2019, paragraful 17, nepublicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, la data emiterii prezentei hotărâri).15.Pentru considerentele arătate, în temeiul art. 146 lit. f) din Constituție, al art. 11 alin. (1) lit. B.a), al art. 37 și 38 din Legea nr. 47/1992, precum și al art. 31 alin. (1) și (2) din Legea nr. 370/2004, cu unanimitate de voturi,
CURTEA CONSTITUȚIONALĂ
În numele legii
HOTĂRĂȘTE:
Respinge contestația formulată de domnul Bobby-George-Marius Păunescu împotriva Deciziei Biroului Electoral Central nr. 26/D din 24 septembrie 2019, referitoare la respingerea înregistrării candidaturii sale la alegerile pentru Președintele României din anul 2019.Hotărârea este definitivă, se comunică Biroului Electoral Central și se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.Pronunțată în ședința din data de 26 septembrie 2019.
PREȘEDINTELE CURȚII CONSTITUȚIONALE
prof. univ. dr. VALER DORNEANU
Magistrat-asistent,
Irina-Loredana Gulie

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x