HOTĂRÂREA nr. 33 din 25 septembrie 2019

Redacția Lex24
Publicat in CC: Decizii, 11/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 785 din 27 septembrie 2019
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LALEGE (R) 370 20/09/2004
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991
ART. 3REFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 52
ART. 3REFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 68
ART. 5REFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 68
ART. 6REFERIRE LALEGE (R) 370 20/09/2004 ART. 31
ART. 6REFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 37
ART. 6REFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 38
ART. 6REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 146
ART. 6REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 146
ART. 7REFERIRE LALEGE (R) 370 20/09/2004
ART. 7REFERIRE LALEGE (R) 370 20/09/2004 ART. 27
ART. 7REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991
ART. 7REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991
ART. 7REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 37
ART. 9REFERIRE LALEGE (R) 370 20/09/2004 ART. 29
ART. 9REFERIRE LALEGE (R) 370 20/09/2004 ART. 31
ART. 10REFERIRE LALEGE (R) 370 20/09/2004 ART. 31
ART. 10REFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 37
ART. 10REFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 38
ART. 10REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 146
ART. 10REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 146
 Nu exista acte care fac referire la acest act





Valer Dorneanu – președinte
Cristian Deliorga – judecător
Marian Enache – judecător
Daniel Marius Morar – judecător
Mona-Maria Pivniceru – judecător
Gheorghe Stan – judecător
Elena-Simina Tănăsescu – judecător
Varga Attila – judecător
Mihaela Senia Costinescu – magistrat-asistent-șef

Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Liviu Drăgănescu.->1.Pe rol se află soluționarea contestației formulate de Marin Duță împotriva înregistrării candidaturii domnului Theodor Paleologu la alegerile pentru Președintele României din anul 2019. 2.->Contestația a fost înregistrată la Curtea Constituțională la data de 24 septembrie 2019 și formează obiectul Dosarului nr. 2.488F/2019. La contestație au fost atașate un exemplar al propunerii de candidatură a domnului Theodor Paleologu și o copie a Deciziei nr. 12/D din 20 septembrie 2019 privind înregistrarea candidaturii și a semnului electoral ale domnului Theodor Paleologu pentru alegerea Președintelui României din anul 2019, transmise de Biroul Electoral Central cu Adresa nr. 112/C/BEC/P/2019 din 21 septembrie 2019, înregistrată la Curtea Constituțională cu nr. 7.204 din 21 septembrie 2019.3.În temeiul dispozițiilor art. 52 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea și funcționarea Curții Constituționale, republicată, cu modificările și completările ulterioare, și ale art. 68 alin. (1) din Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Președintelui României, republicată, cu modificările și completările ulterioare, contestațiile se soluționează fără înștiințarea părților, cu participarea reprezentantului Ministerului Public, pe baza sesizării și a celorlalte documente aflate la dosar. 4.->Autorul contestației arată că motivele contestării înregistrării candidaturii domnului Theodor Paleologu le reprezintă relația pe care acesta o are cu Traian Băsescu, „ofițer activ și colaborator al Securității“, precum și filiația față de Alexandru Paleologu, „care a recunoscut public că a fost colaborator al Securității“.5.Reprezentantul Ministerului Public, punând concluzii, în temeiul art. 68 alin. (1) din Legea nr. 370/2004, republicată, cu modificările și completările ulterioare, solicită respingerea contestației.
CURTEA,->>
examinând contestația în raport cu prevederile Constituției, ale Legii nr. 47/1992 privind organizarea și funcționarea Curții Constituționale, republicată, cu modificările și completările ulterioare, și ale Legii nr. 370/2004 pentru alegerea Președintelui României, republicată, cu modificările și completările ulterioare, văzând concluziile reprezentantului Ministerului Public, precum și documentele aflate la dosar, reține următoarele: 6.Potrivit dispozițiilor art. 146 lit. f) din Constituție, ale art. 37 și 38 din Legea nr. 47/1992, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 807 din 3 decembrie 2010, cu modificările și completările ulterioare, precum și celor ale art. 31 alin. (1) și (2) din Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Președintelui României, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 650 din 12 septembrie 2011, cu modificările și completările ulterioare, Curtea Constituțională este competentă să soluționeze contestația privind înregistrarea candidaturii domnului Theodor Paleologu la alegerile pentru Președintele României din anul 2019.7.Curtea reține că atât condițiile de eligibilitate, cât și impedimentele constituționale pentru a fi ales în funcția de Președinte al României sunt prevăzute expres și limitativ în Constituție și în Legea nr. 370/2004, republicată, cu modificările și completările ulterioare. Potrivit dispozițiilor art. 27 alin. (2) din Legea nr. 370/2004, republicată, cu modificările și completările ulterioare, propunerea de candidatură se realizează în scris și va fi primită de Biroul Electoral Central numai dacă, printre alte cerințe, cuprinde precizarea că persoana care candidează „îndeplinește condițiile prevăzute de lege pentru a candida“. Printre aceste condiții este cea referitoare la semnarea și prezentarea unei declarații pe propria răspundere a candidatului în sensul că a avut sau nu calitatea de lucrător al Securității sau de colaborator al acesteia. Declarația este înaintată, în termen de 24 de ore de la depunere, Consiliului Național pentru Studierea Arhivelor Securității. Potrivit dispozițiilor art. 28 din lege, „Nu pot candida persoanele care, la data depunerii candidaturii, nu îndeplinesc condițiile prevăzute la art. 37 din Constituția României, republicată, pentru a fi alese sau care au fost alese anterior, de două ori, ca Președinte al României“. Din interpretarea coroborată a normelor legale menționate rezultă că interdicția de a candida la funcția de Președinte al României se circumscrie exclusiv condițiilor de fond prevăzute de normele legale și constituționale. Or, potrivit legii și Constituției, calitatea de lucrător al Securității sau de colaborator al acesteia nu constituie un impediment pentru exercitarea dreptului fundamental de a fi ales, legea instituind doar condiția ca propunerea de candidatură să fie însoțită de declarația pe propria răspundere a candidatului în sensul că a avut sau nu una dintre calitățile menționate. Cu alte cuvinte, legea condiționează înregistrarea candidaturii de declararea, sub sancțiunea răspunderii penale, a calității deținute, fără ca asumarea acestei calități să producă vreo consecință juridică în procedura de înregistrare a candidaturii. Scopul normei se limitează, așadar, la informarea alegătorilor cu privire la calitatea deținută de candidat în relația cu Securitatea, recunoașterea calității de lucrător al Securității sau de colaborator al acesteia neconstituind un fine de neprimire a înregistrării candidaturii. 8.Având în vedere aceste considerente, Curtea constată că autorul contestației își fundamentează critica cu privire la nelegalitatea înregistrării candidaturii domnului Theodor Paleologu pe aspecte care nu pot fi calificate drept încălcări ale unor condiții de fond sau de formă, prevăzute de normele legale. De vreme ce legea permite chiar unei persoane care a avut calitatea de lucrător al Securității sau de colaborator al acesteia de a candida la funcția de Președinte al României, este evident că relațiile sociale sau de filiație pe care aceasta le are cu anumite persoane care ar fi deținut calitatea de lucrători ai Securității sau de colaboratori ai acesteia nu pot constitui temei al respingerii înregistrării respectivei candidaturi. Prin urmare, Curtea constată că autorul contestației exprimă simple aprecieri subiective care reprezintă, mai degrabă, nemulțumirea sa personală cu privire la persoana candidatului la funcția de Președinte al României, nicidecum neîndeplinirea vreunei condiții legale în procedura de înregistrare a candidaturii acestuia.9.De altfel, Curtea reține că, potrivit art. 29 alin. (2) din Legea nr. 370/2004, republicată, cu modificările și completările ulterioare, în termen de cel mult 48 de ore de la depunerea candidaturilor la funcția de Președinte al României, Biroul Electoral Central decide în sensul înregistrării sau respingerii înregistrării acestora. Prevederile art. 31 alin. (1) din aceeași lege dau dreptul candidaților, partidelor politice, organizațiilor cetățenilor aparținând minorităților naționale, alianțelor politice, alianțelor electorale și alegătorilor de a contesta înregistrarea sau respingerea înregistrării candidaturilor. Contestațiile pot fi formulate în cel mult 24 de ore de la expirarea termenului prevăzut de art. 29 alin. (2) din aceeași lege. Or, în condițiile în care Biroul Electoral Central a decis înregistrarea candidaturii domnului Theodor Paleologu pe data de 20 septembrie 2019, iar contestația formulată a fost depusă și înregistrată la Curtea Constituțională pe data de 24 septembrie 2019, Curtea constată că această contestație a fost introdusă cu depășirea termenului prevăzut de Legea nr. 370/2004, republicată, cu modificările și completările ulterioare.10.Pentru considerentele arătate, în temeiul art. 146 lit. f) din Constituție, al art. 11 alin. (1) lit. B.a), al art. 37 și 38 din Legea nr. 47/1992, republicată, cu modificările și completările ulterioare, precum și al art. 31 alin. (1) și (2) din Legea nr. 370/2004, republicată, cu modificările și completările ulterioare, cu unanimitate de voturi,
CURTEA CONSTITUȚIONALĂ
În numele legii
HOTĂRĂȘTE:Respinge contestația formulată de Marin Duță împotriva înregistrării candidaturii domnului Theodor Paleologu la alegerile pentru Președintele României din anul 2019.->Hotărârea este definitivă, se comunică Biroului Electoral Central și se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. Pronunțată în ședința din data de 25 septembrie 2019.->
PREȘEDINTELE CURȚII CONSTITUȚIONALE
prof. univ. dr. VALER DORNEANU ->
Magistrat-asistent-șef,
Mihaela Senia Costinescu ->
-

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x