HOTĂRÂREA nr. 3 din 22 septembrie 2019

Redacția Lex24
Publicat in CC: Decizii, 11/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 774 din 24 septembrie 2019
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LALEGE (R) 370 20/09/2004
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991
ART. 3REFERIRE LALEGE (R) 370 20/09/2004 ART. 68
ART. 3REFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 52
ART. 6REFERIRE LALEGE (R) 370 20/09/2004 ART. 68
ART. 7REFERIRE LALEGE (R) 370 20/09/2004 ART. 31
ART. 7REFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 37
ART. 7REFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 38
ART. 7REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 146
ART. 7REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 146
ART. 8REFERIRE LAHOTARARE 630 27/08/2019
ART. 8REFERIRE LALEGE (R) 370 20/09/2004
ART. 8REFERIRE LALEGE (R) 370 20/09/2004 ART. 31
ART. 9REFERIRE LALEGE (R) 370 20/09/2004
ART. 10REFERIRE LALEGE (R) 370 20/09/2004 ART. 31
ART. 11REFERIRE LALEGE (R) 370 20/09/2004
ART. 11REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991
ART. 11REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991
ART. 12REFERIRE LALEGE (R) 370 20/09/2004 ART. 31
ART. 12REFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 11
ART. 12REFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 37
ART. 12REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 146
ART. 12REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 146
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulREFERIT DEHOTARARE 10 07/10/2024





Valer Dorneanu – președinte
Cristian Deliorga – judecător
Marian Enache – judecător
Daniel Marius Morar – judecător
Mona-Maria Pivniceru – judecător
Gheorghe Stan – judecător
Livia Doina Stanciu – judecător
Elena-Simina Tănăsescu – judecător
Varga Attila – judecător
Marieta Safta – prim-magistrat-asistent

Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Sorin Chiriazi.1.Pe rol se află soluționarea contestației formulate de domnul Iosipescu-Zambra Nicolae-Mircea împotriva candidaturii doamnei Vasilica-Viorica Dăncilă la alegerile pentru Președintele României din anul 2019, înregistrată la Biroul Electoral Central cu nr. 1/CT/BEC/P/2019/19.09.2019 și transmisă Curții Constituționale în data de 21 septembrie 2019, cu Adresa nr. 1/CT/BEC/P/2019 din 20 septembrie 2019.2.Contestația formează obiectul Dosarului Curții Constituționale nr. 2.447 F/2019, la care au fost atașate propunerea de candidatură a doamnei Vasilica-Viorica Dăncilă, împreună cu Decizia nr. 11/D din 20 septembrie 2019 privind înregistrarea candidaturii și a semnului electoral ale doamnei Vasilica-Viorica Dăncilă pentru alegerea Președintelui României din anul 2019, transmise de Biroul Electoral Central cu Adresa nr. 113/C/BEC/P/2019 din 21 septembrie 2019, înregistrată la Curtea Constituțională cu nr. 7.206 din 21 septembrie 2019.3.În temeiul dispozițiilor art. 52 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea și funcționarea Curții Constituționale, republicată, cu modificările și completările ulterioare, și ale art. 68 alin. (1) din Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Președintelui României, republicată, cu modificările și completările ulterioare, contestațiile se soluționează fără înștiințarea părților, cu participarea reprezentantului Ministerului Public, pe baza sesizării și a celorlalte documente aflate la dosar.4.Domnul Iosipescu-Zambra Nicolae-Mircea structurează contestația sa, adresată Biroului Electoral Central, pe șase puncte, în care invocă: o declarație a doamnei Vasilica-Viorica Dăncilă din iulie 2019 în sensul că nu a dorit funcția de premier și a fost izolată în Palatul Victoria, Guvernul fiind condus de fostul președinte al Partidului Social Democrat, sens în care contestatorul se întreabă dacă domnia sa „este capabilă de a conduce o țară“; faptul că doamna Vasilica-Viorica Dăncilă nu ar fi pus în aplicare și nu ar fi respectat hotărârea-pilot a Curții Europene a Drepturilor Omului referitoare la situația din penitenciare; faptul că „toate ordonanțele guvernului Dăncilă (…) au fost date împotriva cetățeanului“; creșterea infracționalității „sub conducerea Partidului Social Democrat și a Guvernului Dăncilă“; sfidarea poporului român și legi populiste sub aceeași guvernare; obținerea semnăturilor de susținere prin „minciună, fraudă, trădare“ și legi „care au dus țara în colaps“. În concluzie, contestatorul solicită Biroului Electoral Central admiterea contestației, arătând că în termen de 10 zile va remite probe care să o susțină.5.Pentru identificarea autorului cererii, transmisă Biroului Electoral Central prin poșta electronică, Curtea a procedat, în data de 21 septembrie 2019, la solicitarea unei copii a cărții de identitate a acestuia, la adresa de poștă electronică de pe care a fost transmisă cererea. Contestatorul a transmis în aceeași dată copia cărții de identitate, solicitând să i se comunice termenul de judecată pentru a proceda la completarea motivelor cererii. Ulterior informării cu privire la termenul acordat în cauză, în data de 22 septembrie 2019, contestatorul a solicitat acordarea unui nou termen, pentru data de 1 octombrie 2019, după ora 17, „pentru a putea depune motivația și probele aferente“, arătând că „nu are timpul material pentru a depune detaliat motivația contestației și probe în susținerea acesteia“.6.Reprezentantul Ministerului Public, punând concluzii, în temeiul art. 68 alin. (1) din Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Președintelui României, republicată, cu modificările și completările ulterioare, solicită respingerea cererii de acordare a unui nou termen de judecată, ținând seama de termenele prevăzute de lege pentru soluționarea contestațiilor privind înregistrarea sau neînregistrarea candidaturilor. În continuare, solicită respingerea contestației formulate, arătând că motivele enunțate, cu excepția ultimului punct care se referă la listele de susținători, nu au legătură cu condițiile legale pentru candidaturile la funcția de președinte al României. Cât privește susținerile referitoare la nelegalitatea listelor de susținători, autorul contestației nu face dovada celor afirmate.
CURTEA,examinând contestația în raport cu prevederile Constituției, ale Legii nr. 47/1992 privind organizarea și funcționarea Curții Constituționale și ale Legii nr. 370/2004 pentru alegerea Președintelui României, văzând concluziile reprezentantului Ministerului Public, precum și documentele aflate la dosar, reține următoarele:7.Potrivit dispozițiilor art. 146 lit. f) din Constituție, ale art. 37 și 38 din Legea nr. 47/1992, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 807 din 3 decembrie 2010, cu modificările și completările ulterioare, precum și celor ale art. 31 alin. (1) și (2) din Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Președintelui României, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 650 din 12 septembrie 2011, cu modificările și completările ulterioare, Curtea Constituțională este competentă să soluționeze contestația privind înregistrarea candidaturii doamnei Vasilica-Viorica Dăncilă la alegerile pentru Președintele României din anul 2019.8.Cu privire la cererea de amânare a cauzei pentru data de 1 octombrie 2019, Curtea dispune respingerea acesteia, ținând seama de dispozițiile art. 31 alin. (2) din Legea nr. 370/2004, potrivit cărora „Curtea Constituțională soluționează contestațiile în termen de cel mult două zile de la înregistrare“, precum și ale art. 69 alin. (1) din aceeași lege, potrivit cărora „Termenele pe zile, prevăzute de prezenta lege, cuprind ziua când încep să curgă și se termină la ora 24,00 a zilei când se împlinesc, chiar dacă acestea nu sunt zile lucrătoare“. Întrucât Adresa Biroului Electoral Central nr. 1/CT/BEC/P/2019 din 20 septembrie 2019 prin care a fost înaintată Curții Constituționale, spre competentă soluționare, contestația formulată de domnul Iosipescu-Zambra Nicolae-Mircea, a fost transmisă și înregistrată la Curtea Constituțională în data de 21 septembrie 2019, termenul de două zile prevăzut de normele mai sus citate se împlinește în data de 22 septembrie 2019, dată pentru care a fost stabilit termenul de judecată al contestației. De altfel, amânarea solicitată este și în afara termenului maxim de soluționare de către Curtea Constituțională a contestațiilor privind înregistrarea sau respingerea candidaturilor sau a semnelor electorale, respectiv 26 septembrie 2019, termen stabilit în baza Legii nr. 370/2004 prin Hotărârea Guvernului nr. 630 din 27 august 2019 privind aprobarea Programului calendaristic pentru realizarea acțiunilor necesare pentru alegerea Președintelui României în anul 2019, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 707 din 28 august 2019. 9.Examinând contestația formulată, Curtea constată că aceasta a fost înregistrată la Biroul Electoral Central în data de 19 septembrie 2019, așadar înaintea înregistrării candidaturii doamnei Vasilica-Viorica Dăncilă la alegerile pentru Președintele României din anul 2019, prin Decizia nr. 11/D din 20 septembrie 2019. Ca urmare, contestația transmisă Curții Constituționale de către Biroul Electoral Central vizează o etapă prealabilă înregistrării candidaturii, corespunzătoare verificării de către Biroul Electoral Central a condițiilor de fond și de formă prevăzute de Legea nr. 370/2004 pentru candidaturi.10.Dat fiind însă faptul că, odată cu transmiterea copiei de pe cartea de identitate și a corespondenței menționate, autorul contestației a menținut contestația formulată, iar această corespondență este ulterioară înregistrării candidaturii doamnei Vasilica-Viorica Dăncilă de către Biroul Electoral Central, încadrându-se și în termenul prevăzut de art. 31 alin. (1) din Legea nr. 370/2004 pentru contestarea înregistrării candidaturii, Curtea va proceda la examinarea motivelor formulate, apreciind că vizează, deopotrivă, propunerea de candidatură și înregistrarea acesteia de către Biroul Electoral Central.11.Curtea reține astfel că atât condițiile de eligibilitate, cât și impedimentele constituționale pentru a fi ales în funcția de Președinte al României sunt prevăzute expres și limitativ în Constituție și în Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Președintelui României. Autorul contestației nu invocă însă niciuna dintre aceste dispoziții constituționale sau legale, susținerile sale vizând aspecte de politică a Guvernului, activitatea legislativă a acestuia, activitatea și declarațiile doamnei Vasilica-Viorica Dăncilă în calitate de prim-ministru, precum și, din această perspectivă, dubiile autorului contestației cu privire la corespunderea candidatei pentru funcția de Președinte al României. Cât privește pretinsele nelegalități în legătură cu obținerea semnăturilor de susținere a candidaturii, enunțate la punctul 6 din contestație, și care ar putea forma obiectul analizei Curții Constituționale cu raportare la dispozițiile din Legea nr. 370/2004 care reglementează obligația de depunere a acestor liste, se constată că nu au fost probate de contestator. Asemenea susțineri, care exprimă simple considerații subiective ale autorului contestației, nu sunt de natură a demonstra nelegalitatea înregistrării candidaturii în cauză.12.Pentru considerentele arătate, în temeiul art. 146 lit. f) din Constituție, al art. 11 alin. (1) lit. B.a), al art. 37 și 38 din Legea nr. 47/1992, republicată, cu modificările și completările ulterioare, precum și al art. 31 alin. (1) și (2) din Legea nr. 370/2004, republicată, cu modificările și completările ulterioare, cu unanimitate de voturi,
CURTEA CONSTITUȚIONALĂ
În numele legii
HOTĂRĂȘTE:
Respinge contestația formulată de domnul Iosipescu-Zambra Nicolae-Mircea privind înregistrarea candidaturii doamnei Vasilica-Viorica Dăncilă la alegerile pentru Președintele României din anul 2019. Hotărârea este definitivă, se comunică Biroului Electoral Central și se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. Pronunțată în ședința din data de 22 septembrie 2019.
PREȘEDINTELE CURȚII CONSTITUȚIONALE
prof. univ. dr. VALER DORNEANU
Prim-magistrat-asistent,
Marieta Safta

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x