HOTĂRÂREA ARBITRALĂ din 15 decembrie 2008

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 24/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: OFICIUL ROMÂN PENTRU DREPTURILE DE AUTOR
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 17 din 9 ianuarie 2009
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Actiuni suferite de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ActulMODIFICAT DEDECIZIE 311 12/11/2010
ActulMODIFICAT DEDECIZIE 161 23/06/2010
ActulMODIFICAT DEINCHEIERE 28/10/2010
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulCONTINE PEMETODOLOGIE 15/12/2008
ActulREFERIRE LADECIZIE 220 21/10/2005
ActulREFERIRE LAHG 1287 13/11/2002
ActulREFERIRE LADECIZIE 5 24/03/1997
ActulREFERIRE LADECIZIE 3 24/03/1997
ActulREFERIRE LALEGE 8 14/03/1996 ART. 14
ActulREFERIRE LALEGE 8 14/03/1996 ART. 40
ActulREFERIRE LALEGE 8 14/03/1996 ART. 131
ART. 20REFERIRE LALEGE 8 14/03/1996 ART. 131
Acte care fac referire la acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulMODIFICAT DEDECIZIE 311 12/11/2010
ActulMODIFICAT DEDECIZIE 161 23/06/2010
ActulMODIFICAT DEINCHEIERE 28/10/2010
ActulREFERIT DEDECIZIE 311 12/11/2010
ActulREFERIT DEDECIZIE 161 23/06/2010
ActulCONTINUT DEDECIZIE 232 22/12/2008
ART. 3REFERIT DEDECIZIE 311 12/11/2010
ART. 3REFERIT DEDECIZIE 161 23/06/2010
ART. 4REFERIT DEDECIZIE 311 12/11/2010
ART. 4REFERIT DEDECIZIE 161 23/06/2010
ART. 6REFERIT DEDECIZIE 311 12/11/2010
ART. 6REFERIT DEDECIZIE 161 23/06/2010
ART. 7REFERIT DEDECIZIE 311 12/11/2010
ART. 7REFERIT DEDECIZIE 161 23/06/2010
ART. 8REFERIT DEDECIZIE 311 12/11/2010
ART. 8REFERIT DEDECIZIE 161 23/06/2010
ART. 9REFERIT DEDECIZIE 311 12/11/2010
ART. 9REFERIT DEDECIZIE 161 23/06/2010
ART. 10REFERIT DEDECIZIE 311 12/11/2010
ART. 10REFERIT DEDECIZIE 161 23/06/2010
ART. 11REFERIT DEDECIZIE 311 12/11/2010
ART. 11REFERIT DEDECIZIE 161 23/06/2010
ART. 13REFERIT DEDECIZIE 311 12/11/2010
ART. 13REFERIT DEDECIZIE 161 23/06/2010
ART. 14REFERIT DEDECIZIE 311 12/11/2010
ART. 14REFERIT DEDECIZIE 161 23/06/2010
ART. 15REFERIT DEDECIZIE 311 12/11/2010
ART. 15REFERIT DEDECIZIE 161 23/06/2010

având ca obiect stabilirea formei finale a Metodologiei privind remuneraţiile reprezentând drepturile patrimoniale ale autorilor pentru reproducerea operelor muzicale pe înregistrări sonore



Completul de arbitraj este constituit din:Toma Dragomir – arbitruGeorgeta Duţescu – arbitruGheorghe Gheorghiu – arbitruErnest Popovici – arbitruClaudiu Seucan – arbitruPe rol se află soluţionarea cererii de arbitraj formulate de către Uniunea Compozitorilor şi Muzicologilor din România – Asociaţia pentru Drepturi de Autor (UCMR-ADA), cu sediul în municipiul Bucureşti, Calea Victoriei nr. 141, sectorul 1, legal reprezentată prin director general Ana Achim, în contradictoriu cu Uniunea Producătorilor de Fonograme din România (UPFR), cu sediul în municipiul Bucureşti, bd. Nicolae Titulescu nr. 88b, sectorul 1, legal reprezentată prin preşedinte Dan Popi.Arbitrajul s-a desfăşurat la termenele din 11 noiembrie 2008, 21 noiembrie 2008 şi 28 noiembrie 2008, la care au fost depuse înscrisuri şi au avut loc dezbateri privind forma finală a metodologiei, aspecte consemnate în procesele-verbale încheiate şi aflate la dosarul de arbitraj, dezbaterile fiind încheiate la 4 decembrie 2008, când părţile au formulat concluzii pe fond şi au depus note scrise.Completul de arbitraj, având nevoie de timp pentru a delibera, a decis ca pronunţarea să aibă loc la data de 8 decembrie 2008 şi apoi a solicitat prelungirea termenului pentru depunerea hotărârii arbitrale în conformitate cu prevederile art. 131^2 alin. (7) din Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor şi drepturile conexe, cu modificările şi completările ulterioare, la 15 decembrie 2008 pronunţând următoarea hotărâre:COMPLETUL DE ARBITRAJAsupra procedurii de arbitraj de faţă constată următoarele:Prin Cererea înregistrată la Oficiul Român pentru Drepturile de Autor (ORDA) sub nr. SDG/2.724 din 21 octombrie 2008, respectiv nr. 8.481 din 21 octombrie 2008, petenta UCMR-ADA, organism de gestiune colectivă a drepturilor de autor din domeniul muzical, înfiinţat prin Decizia directorului general al ORDA nr. 3/1997, membră a comisiei de negociere constituită prin Decizia directorului general al ORDA nr. 220/2005, a solicitat iniţierea procedurii de arbitraj cu privire la stabilirea formei finale a Metodologiei privind remuneraţiile reprezentând drepturile patrimoniale ale autorilor pentru reproducerea operelor muzicale pe înregistrări.Petenta a indicat în cerere celelalte părţi care urmează a fi convocate la procedura de arbitraj, respectiv intimatele UPFR, organism de gestiune colectivă a producătorilor de fonograme, înfiinţat prin Decizia directorului general al ORDA nr. 5 /1997, şi Societatea Comercială ELECTRECORD – S.A., membre ale comisiei de negociere constituite prin Decizia directorului general al ORDA nr. 220/2005.Totodată, petenta UCMR-ADA a solicitat ORDA să procedeze la convocarea părţilor în vederea desemnării, prin tragere la sorţi, a completului de arbitraj.În drept, cererea a fost motivată în baza art. 131^2 alin. (3) lit. b) din Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor şi drepturile conexe, cu modificările şi completările ulterioare.La data de 27 octombrie 2008, părţile au fost convocate de către ORDA pentru desemnarea, prin tragere la sorţi, a completului de arbitraj, format din 5 arbitri titulari şi 3 arbitri de rezervă, dintre cei menţionaţi în Hotărârea Guvernului nr. 1.287/2002 privind numirea membrilor corpului de arbitri de pe lângă Oficiul Român pentru Drepturi de Autor, constituindu-se completul de arbitraj.La data de 3 noiembrie 2008, părţile şi arbitrii au fost convocaţi la sediul ORDA, unde s-a constituit completul de arbitraj, acesta a stabilit onorariul, primul termen şi locul arbitrajului, după care a procedat la informarea părţilor cu privire la aceste aspecte.Societatea Comercială ELECTRECORD – S.A., deşi iniţial a participat la tragerea la sorţi a arbitrilor, ulterior a comunicat, prin Adresa înregistrată la ORDA cu nr. SDG/3.019 din 11 noiembrie 2008, faptul că nu va participa la acest arbitraj, deoarece este membru UPFR. Faţă de această solicitare, completul de arbitraj a decis comunicarea cererii de arbitraj şi Societăţii Comerciale ELECTRECORD – S.A. şi a obligat UPFR la plata diferenţei de onorariu ce trebuia achitată de către Societatea Comercială ELECTRECORD – S.A., sub sancţiunea, pentru aceasta din urmă, prevăzută la art. 131^2 alin. (6) teza a III-a din Legea nr. 8/1996, cu modificările şi completările ulterioare.În susţinerea arbitrajului părţile au depus înscrisuri şi în final au depus concluzii scrise.Completul de arbitraj a constatat că este legal constituit şi că este competent să soluţioneze cererea formulată.Completul de arbitraj, trecând la analizarea aspectelor supuse arbitrajului, constată următoarele:1. Privitor la excepţia lipsei procedurii prealabile invocată de UPFR, cu privire la pretenţii ale UCMR-ADA propuse direct în arbitraj, se constată că dispoziţiile art. 131 din Legea nr. 8/1996, cu modificările şi completările ulterioare, obligă organismele de gestiune colectivă să depună metodologiile propuse a fi negociate odată cu cererea de iniţiere a negocierilor formulată către ORDA, iar utilizatorii au posibilitatea de a-şi formula contrapropunerile în cadrul negocierilor. Rezultă ca niciuna dintre părţi nu poate formula direct în arbitraj noi pretenţii pe care nu le-au pus în discuţia părţilor.UCMR-ADA nu a respectat cerinţa legală, făcând cereri direct în arbitraj cu privire la următoarele aspecte ce nu au fost negociate cu reprezentanţii utilizatorilor (UPFR): art. 2 lit. g) privind noţiunea de utilizator, art. 4 alin. (3) privind informaţii solicitate de UCMR-ADA pentru producătorii care nu au deţinut anterior nicio autorizaţie, art. 5 alin. (3) privind valabilitatea licenţei, art. 7 alin. (2) şi (3), art. 16 privind obligaţiile fabricantului, art. 18 privind numărul de marcaje holografice solicitat de producător la ORDA, art. 19 privind eliberarea de timbre sau holograme de către UCMR-ADA ca elemente de siguranţă privind reproducerea autorizată a repertoriului său, precum şi propunerile UCMR-ADA cu privire la remuneraţiile minime pentru alte categorii de suporturi prevăzute în anexele nr. 1 şi nr. 2, decât CD LP, MC LP şi DVD.Neîndeplinirea procedurii prealabile a negocierii constituie un fine de neprimire cu privire la aceste aspecte noi, excepţia invocată fiind întemeiată şi se admite.2. Completul de arbitraj, învestit să se pronunţe asupra formei finale a metodologiei, aşa cum a fost negociată în prealabil de către părţi, constată că părţile sunt de acord asupra majorităţii aspectelor cuprinse în metodologie, mai puţin definirea bazei de calcul şi a unor termeni, precum şi a procentului cuvenit autorilor.A. Privitor la delimitarea bazei de calcul, întrucât, potrivit art. 131 din Legea nr. 8/1996, cu modificările şi completările ulterioare, arbitrajul se poartă între autorii de opere muzicale, reprezentaţi de UCMR-ADA, şi producătorii de fonograme în calitate de utilizatori ai operelor muzicale, reprezentaţi de UPFR, vor fi avute în vedere în metodologie numai veniturile producătorilor de fonograme, cu excluderea veniturilor altor persoane care participă la fabricarea şi distribuţia fonogramelor, acestea din urmă neparticipând la procedura de arbitraj. Producătorul se defineşte ca orice persoană juridică sau persoană fizică autorizată ce realizează sau organizează realizarea de copii ale uneia sau mai multor opere muzicale pe care le pune în circulaţie în scopul distribuirii către public.Baza de calcul o constituie preţurile practicate de producători (PPD). În acest sens sunt prevederile art. VI alin. (4) din contractul încheiat între Federaţia Internaţională a Producătorilor de Fonograme (IFPI) şi Biroul Internaţional al Societăţilor de Gestionare a Drepturilor de Înregistrare şi de Reproducere Mecanică (BIEM), potrivit cărora "redevenţa va fi calculată la preţul cel mai ridicat al unei copii, aşa cum acesta este publicat de producător în ziua ieşirii produsului din depozitul producătorului în scopul vânzării cu amănuntul".B. Cuantumul remuneraţiilor (procentuale şi forfetare) se stabileşte în funcţie de criteriile generale prevăzute de art. 131^1 alin. (1), respectiv în funcţie de repertoriul utilizat, de categoria utilizatorilor reprezentaţi, de veniturile obţinute de aceştia din activitatea în cadrul căreia se utilizează repertoriul şi de practica europeană din domeniu.Aşadar, completului de arbitraj îi revine competenţa de a se pronunţa asupra cuantumului remuneraţiei procentuale solicitate de părţi, fie prin stabilirea unui procent unic definit pentru toţi producătorii, fie prin stabilirea unui procent brut şi a unui procent net care este plătit efectiv de producători ca urmare a aplicării deducerilor de 9% şi 10%, reprezentând costuri de distribuire şi ambalare pe care producătorii le suportă în mod obişnuit, indiferent de calitatea lor de membri ai unor organisme internaţionale.Părţile litigante sunt de acord cu procentul de 11% aplicat asupra bazei de calcul, din care se vor scădea 10% (costuri de ambalare) şi de 9% (reducere admisă către distribuitori), procente concordante cu practică europeană, rezultând un procent final de 9,009% din baza de calcul.Astfel, prin metodologia înaintată odată cu cererea de constituire a comisiei de negociere, UCMR-ADA a propus ca pentru înregistrările reproduse pe CD-uri şi casete audio (MC-uri) toţi producătorii (indiferent de apartenenţa la un organism internaţional) să plătească o remuneraţie de 9,009% din baza de calcul, iar pentru operele audio înregistrate pe DVD-uri, remuneraţia să reprezinte un procent de 6% din baza de calcul. Ulterior, în negocieri, UCMR-ADA a propus ca procentul de 9,009% să fie plătit numai de către membrii IFPI, iar ceilalţi producători să plătească un procent de 11% din baza de calcul, indiferent de tipul suportului pe care sunt reproduse operele muzicale.UPFR a propus ca toţi producătorii, indiferent de apartenenţa la un organism internaţional, să achite către UCMR-ADA o remuneraţie procentuală în cuantum de 9,009% din baza de calcul.Completul de arbitraj va reţine în metodologie procentul final de 9,009%.Acest procent se aplică la o bază de calcul diferită pentru fiecare categorie de produs identificată prin prezenta metodologie, după cum urmează:a) când producătorul vinde produsul către distribuitori, remuneraţia se calculează în funcţie de PPD (Published Price for Dealers), reprezentând cel mai mare preţ publicat de producător, în ziua ieşirii suportului înregistrat din depozitul producătorului, aşa cum reiese din lista de preţuri ţinută şi publicată de acesta, preţ la care orice vânzător cu amănuntul poate achiziţiona o cantitate minimă, fără a beneficia de niciun fel de deduceri, stimulente sau reduceri;b) când producătorul vinde produsul direct către consumatorul privat, remuneraţia se calculează în funcţie de preţul de vânzare cu amănuntul, practicat şi publicat de producător;c) pentru produsele promoţionale, remuneraţia are ca bază de calcul valoarea totală a costurilor de producţie a fonogramelor, soluţie agreată de părţile litigante. Cât priveşte numărul de exemplare oferite cu titlu promoţional, scutite de plată drepturilor de autor, UPFR solicită 1.000 de exemplare, iar UCMR-ADA acordă 150 de exemplare, completul de arbitraj urmând a acorda 350 de exemplare;d) pentru produsele premium, remuneraţia are ca bază de calcul valoarea de vânzare a tuturor unităţilor vândute, aşa cum aceasta rezultă din facturi;e) pentru produsele cu preţ redus, mid, budget şi solduri, remuneraţia are ca bază de calcul valoarea de vânzare a tuturor unităţilor astfel vândute, aşa cum rezultă aceasta din facturi;f) pentru produsele puse în circulaţie şi returnate nu se achită drepturile de autor.Remuneraţiile minime ce se cuvin autorilor, potrivit metodei de calcul agreate la nivel european, vor fi stabilite în limita a două treimi din remuneraţiile normale, pe care producătorii le vor achita ca urmare a aplicării procentului la baza de calcul. Aşadar, remuneraţiile minime variază în funcţie de preţurile practicate pe piaţa naţională de către producători, respectiv în funcţie de veniturile obţinute de aceştia din valorificarea suporturilor înregistrate, aşa cum a statuat practica BIEM.Pentru remuneraţiile minime, UPFR a propus sume forfetare al căror cuantum este conform practicii europene, însă, pentru stimularea autorilor, completul de arbitraj le majorează, stabilind cuantumul acestora în metodologie.C. Privitor la licenţierea producătorilor de fonograme, UCMR-ADA va acorda licenţe neexclusive producătorilor de fonograme, numai pentru reproducere, ţinând cont de practica europeană concretizată în art. II alin. (1) din contractul standard încheiat între IFPI şi BIEM, precum şi pe baza interpretării logice a dispoziţiilor art. 14^1 alin. (2) şi art. 40 din Legea nr. 8/1996, cu modificările şi completările ulterioare, privind epuizarea dreptului de distribuire la prima vânzare sau la primul transfer de drept de proprietate asupra originalului sau a copiilor unei opere de către titularul de drepturi sau cu consimţământul acestuia, precum şi prezumţia că în cazul cesiunii dreptului de reproducere a unei opere se cesionează şi dreptul de distribuire a copiilor acestei opere.Referitor la durata autorizaţiei-licenţă neexclusivă, UPFR solicită ca aceasta să fie acordată producătorilor pentru o perioadă nedeterminată, solicitare inacceptabilă, întrucât realizarea obligaţiilor ce incumbă producătorilor ar fi la latitudinea acestora. În consecinţă, autorizaţia se va acorda pentru o perioadă de 12 luni, cu posibilitate de prelungire.Elementele componente ale fiecărui formular/document (cerere de autorizare, raport trimestrial) sunt enumerate în cadrul art. 4, 13 şi 14 din metodologia propusă de ambele părţi, iar elementele contractului de autorizare în art. 5 din metodologia propusă de UCMR-ADA.** *Faţă de considerentele expuse,COMPLETUL DE ARBITRAJHOTĂRĂŞTE:Forma finală a metodologiei este următoarea:Metodologie privind remuneraţiile reprezentând drepturile patrimoniale ale autorilor pentru reproducerea operelor muzicale pe înregistrări sonore + 
Articolul 1Utilizarea operelor muzicale prin reproducere şi distribuire de fonograme pe teritoriul României se poate face în baza unei autorizaţii licenţă neexclusivă prealabile încheiate de utilizator cu Uniunea Compozitorilor şi Muzicologilor din România – Asociaţia pentru Drepturile de Autor, pentru operele muzicale aflate în repertoriul gestionat colectiv de aceasta.
 + 
Articolul 2În sensul prezentei metodologii, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:a) UCMR-ADA – Uniunea Compozitorilor şi Muzicologilor din România – Asociaţia pentru Drepturi de Autor;b) prin repertoriu se înţelege totalitatea operelor muzicale pentru care Uniunea Compozitorilor şi Muzicologilor – Asociaţia pentru Drepturi de Autor a fost mandatată direct de către membrii proprii, potrivit statutului său, ori indirect prin intermediul contractelor scrise încheiate cu organismele similare din străinătate să gestioneze colectiv drepturile patrimoniale de reproducere şi distribuire a operelor muzicale;c) prin producător se înţelege orice persoană juridică sau persoană fizică autorizată, care realizează sau organizează realizarea de copii ale uneia sau mai multor opere muzicale pe care le pune în circulaţie în scopul distribuirii către public;d) prin produs se înţelege orice reproducere, în tot sau în parte, a uneia sau a mai multor opere muzicale ori a reprezentărilor digitale ale acestora, indiferent care ar fi metoda ori tipul de suport utilizat pentru fixare;e) prin produs premium se înţelege suportul înregistrat oferit ca bonus pentru promovarea altor produse;f) prin produs promoţional se înţelege suportul înregistrat, oferit în mod gratuit în scopul promovării produsului respectiv sau în scopul promovării casei de producţie;g) prin vânzare la preţuri de ofertă (mid) se înţelege vânzarea de suporturi pe care sunt reproduse opere muzicale, la un preţ mai mic cu cel puţin 20% faţă de PPD;h) prin vânzare budget se înţelege vânzarea de suporturi pe care sunt reproduse opere muzicale la un preţ mai mic cu cel puţin 35% faţă de preţul de lansare;i) prin vânzare la solduri se înţelege vânzarea în scopul lichidării unui stoc de suporturi pe care sunt reproduse opere muzicale.
 + 
Articolul 3Autorizaţia licenţă neexclusivă acordată de UCMR-ADA conferă producătorului, în schimbul remuneraţiei, drepturile neexclusive gestionate colectiv de a reproduce şi distribui pe teritoriul României opere muzicale din repertoriu, fixate pe orice tip de suport. Autorizaţiile nu sunt necesare în cazul în care drepturile patrimoniale cuvenite autorilor pentru copiile introduse pe teritoriul României au fost plătite în ţara de unde acestea au fost achiziţionate (ţara de origine).
 + 
Articolul 4(1) Înainte de a reproduce în scopul distribuirii de opere muzicale din repertoriul UCMR-ADA, producătorul are obligaţia de a obţine de la UCMR-ADA autorizaţia licenţă neexclusivă.(2) În acest scop, producătorul va adresa o cerere UCMR-ADA înainte de data propusă pentru reproducere şi, respectiv, distribuire. Pentru operele muzicale noi, aflate la prima înregistrare, cererea va cuprinde:a) numele/denumirea producătorului şi datele sale de identificare;b) titlul albumului;c) denumirea fiecărei opere muzicale;d) durata fiecărei opere muzicale – (minute)' (secunde)";e) compozitor/textier/editor;f) artist interpret (dacă este cazul);g) ştampila, numele şi semnătura reprezentantului legal al producătorului.Pentru operele muzicale deja autorizate de UCMR-ADA sau de un organism similar din străinatate cu care UCMR-ADA are încheiat un contract de reciprocitate, cererea va cuprinde:a) numele/denumirea producătorului şi datele sale de identificare;b) numărul de licenţă atribuit de UCMR-ADA pentru albumul editat anterior, în cazul reeditării acestuia;c) numărul de catalog;d) ştampila, numele şi semnătura reprezentantului legal al utilizatorului.(3) Formularul tipizat de cerere de autorizare constituie anexa nr. 1 la prezenta metodologie şi face parte integrantă din aceasta.
 + 
Articolul 5Autorizaţia licenţă neexclusivă se acordă pe o perioadă de 12 luni pentru teritoriul României şi pentru tirajul solicitat, cu posibilitate de prelungire.
 + 
Articolul 6(1) Producătorul va plăti UCMR-ADA pentru reproducerea şi distribuirea de opere muzicale pe teritoriul României, pentru fiecare produs, o remuneraţie reprezentând 9,009% din baza de calcul.(2) Remuneraţia datorată de utilizatori, pentru fiecare copie, nu poate fi mai mică decât remuneraţiile minime din tabelul următor:

  REMUNERAŢII MINIME – LEI
  Tip suport Vânzare standard Vânzare mid Vânzare budget Solduri Premium
  CD 1 0,77 0,44 0,22 0,12
  DVD 1 0,77 0,44 0,22 0,12
  MC 0,4 0,3 0,2 0,1

(3) În situaţia în care un album conţine şi opere ce nu aparţin repertoriului organismului de gestiune colectivă a drepturilor de autor din domeniul muzical, remuneraţia datorată UCMR-ADA va fi calculată potrivit proporţiei dintre minutajul operelor muzicale reproduse din repertoriu faţă de durata totală a operelor muzicale cuprinse în album.(4) La remuneraţiile prevăzute de prezenta metodologie se adaugă TVA. + 
Articolul 7(1) Baza de calcul al remuneraţiilor o reprezintă cel mai mare preţ publicat de producător în ziua ieşirii suportului înregistrat din depozitul producătorului, aşa cum reiese din lista de preţuri ţinută şi publicată de acesta, preţ la care orice vânzator cu amănuntul poate achiziţiona o cantitate minimă dintr-un suport relevant, fără a beneficia de niciun fel de reduceri, stimulente, bonusuri sau orice alt fel de diminuări ale preţului, denumit în continuare PPD.(2) Pentru exemplarele distribuite de producător cu titlu promoţional, gratuit, baza de calcul al remuneraţiei o reprezintă valoarea totală a costurilor de producţie a fonogramelor ca produs final. Producătorii pot oferi cu titlu promoţional fără plata drepturilor de autor cel mult 350 de exemplare din fiecare fonogramă şi numai din primul tiraj.(3) În situaţia în care fonogramele sunt vândute la solduri, baza de calcul o reprezintă valoarea de vânzare a tuturor unităţilor astfel vândute, aşa cum rezultă din facturi.(4) Remuneraţiile se determină după următoarea formulă:(9,009% înmulţit cu PPD-ul) înmulţit cu numărul de unităţi reproduse şi distribuite în perioada de raportare.(5) Pentru situaţiile prevăzute la alin. (2) şi (3), remuneraţiile se determină după următoarea formulă:(9,009% înmulţit cu baza de calcul prevăzută la alineatele respective) înmulţit cu numărul de unităţi reproduse şi distribuite în perioada de raportare.
 + 
Articolul 8Baza de calcul pentru produsele la preţuri de ofertă (mid) o reprezintă valoarea de vânzare a tuturor unităţilor astfel vândute, aşa cum rezultă aceasta din facturi.
 + 
Articolul 9(1) Baza de calcul pentru produsele solduri o reprezintă valoarea de vânzare a tuturor unităţilor astfel vândute, aşa cum rezultă aceasta din facturi.(2) Nu este considerată vânzare la solduri vânzarea unor suporturi dintr-un album ce au fost fabricate special pentru vânzarea la preţuri de solduri.
 + 
Articolul 10(1) Baza de calcul pentru produsele premium o reprezintă valoarea de vânzare a tuturor unităţilor astfel vândute, aşa cum rezultă aceasta din facturi.(2) Produsele premium vor avea inscripţionate pe suport enunţul "Se distribuie numai împreună cu ……".
 + 
Articolul 11(1) Baza de calcul pentru produsele budget o reprezintă valoarea de vânzare a tuturor unităţilor astfel vândute, aşa cum rezultă aceasta din facturi.(2) Nu este considerată vânzare budget vânzarea unor suporturi dintr-un album conţinând opere muzicale noi ce au fost fabricate special pentru vânzarea la preţ redus faţă de PPD.
 + 
Articolul 12(1) Plata remuneraţiilor datorate de producători către UCMR-ADA se face trimestrial, până la data de 25 a lunii următoare trimestrului încheiat.(2) Pentru întârzierile la plată producătorii datorează UCMR-ADA penalităţi în cuantum de 0,1% pe zi de întârziere.
 + 
Articolul 13(1) Pe coperta fiecărui suport pe care sunt reproduse opere muzicale din repertoriu vor fi menţionate în mod vizibil următoarele marcaje:a) numele şi, dacă este cazul, marca producătorului;b) titlul albumului;c) denumirea operelor muzicale;d) numele autorilor operelor muzicale;e) numărul de catalog;f) enunţul "Toate drepturile producătorului şi ale autorilor sunt rezervate. Utilizările neautorizate ale acestei înregistrări sunt strict interzise şi se pedepsesc conform legii." sau varianta în limba engleză pentru copiile din repertoriul internaţional;g) simbolul P, însoţit de numele producătorului, anul şi ţara în care s-a publicat prima dată.(2) Marcajele prevăzute la alin. (1) lit. a), b), c), e) şi g) vor fi inscripţionate şi pe suportul pe care sunt fixate sau reproduse operele muzicale.
 + 
Articolul 14(1) Producătorii sunt obligaţi să elaboreze cataloage care vor cuprinde cel puţin următoarele elemente:a) titlurile albumelor;b) numărul de catalog;c) titlul operelor muzicale;d) autorii operelor muzicale;e) tipul suportului (compact-disc, casetă audio, DVD, CD-ROM etc.).(2) Producătorii vor comunică UCMR-ADA lista de preţuri cuprinzând PPD-ul, listă publicată periodic de către aceştia.(3) Utilizatorii au obligaţia de a comunică UCMR-ADA un exemplar al fiecărui catalog editat sau reeditat.(4) Necomunicarea catalogului dă dreptul UCMR-ADA ca, după o prealabilă notificare, să refuze pe viitor cererile de autorizare formulate de acel producător până la reglementarea situaţiei.
 + 
Articolul 15(1) Până la data de 20 a lunii următoare fiecărui trimestru, utilizatorii au obligaţia de a comunică UCMR-ADA un raport cuprinzând, pentru trimestrul încheiat:a) numele/denumirea producătorului şi datele sale de identificare;b) titlurile albumelor reproduse şi distribuite;c) numărul de catalog al fiecărui album;d) numărul de unităţi vândute din fiecare album;e) PPD-ul pentru fiecare album şi tip de suport;f) numărul de autorizaţie UCMR-ADA;g) ştampila, numele şi semnătura reprezentantului legal al utilizatorului.(2) Modelul de raport constituie anexa nr. 2 la prezenta metodologie şi face parte integrantă din aceasta.
 + 
Articolul 16(1) Remuneraţia nu va fi achitată dacă produsele sunt returnate şi înregistrate astfel în documentele contabile.(2) În situaţia în care retururile sunt reintroduse în circuitul comercial, remuneraţia este datorată corespunzător.
 + 
Articolul 17În cazul vânzărilor angro, utilizatorul va menţiona pe fiecare factură sau într-o anexă a acesteia specificaţiile detaliate ale fonogramei, numărul de exemplare pentru fiecare poziţie din catalog şi preţul de livrare corespunzător pe unitate de suport.
 + 
Articolul 18Producătorii vor asigura organismului de gestiune colectivă a drepturilor de autor din domeniul muzical accesul la toate informaţiile şi evidenţele privind activităţile ce fac obiectul autorizaţiilor acordate de acesta, potrivit raportărilor trimestriale, şi vor furniza la cererea scrisă şi alte informaţii privind drepturile reglementate de prezenta metodologie.
 + 
Articolul 19În măsura în care UCMR-ADA, precum şi producătorii devin membri ai unor organizaţii internaţionale ale autorilor, respectiv ale producătorilor, între care există încheiate acorduri, prevederile acestora vor putea fi stipulate în convenţiile încheiate între organismul de gestiune colectivă şi producătorii respectivi.
 + 
Articolul 20Modificarea remuneraţiilor stabilite în sumă fixă se poate efectua periodic, prin reactualizarea cu indicele inflaţiei, în conformitate cu dispoziţiile art. 131^4 din Legea nr. 8/1996 privind drepturile de autor şi drepturile conexe, cu modificările şi completările ulterioare.Prezenta metodologie intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al Românei, Partea I.
 + 
Anexa 1––-la metodologie–––––

                CERERE DE AUTORIZARE A PRODUCŢIEI FONOGRAFICE
Subscrisa S.C. …………………………………………….,
cu sediul social în …………………………………………
Telefon/fax …………………. e-mail ……………………..
C.U.I. …………………. Nr. reg. com. J ……………….. .
Cont deschis la Banca …………………… Cod IBAN ………………….
Reprezentantă legal şi statutar de ………………………………..
Persoana de contact ……………………………. telefon ……………

Solicit eliberarea unei autorizaţii licenţă neexclusivă pentru reproducerea operelor muzicale pe înregistrări sonore pentru albumul cu titlul ……………….., pe suport …………(se va menţiona suportul pe care se vor reproduce operele muzicale; de exemplu: CD, MC, DVD etc.)……….. pentru operele muzicale de mai jos.Operele muzicale pentru care se solicită autorizaţia licenţă neexclusivă pentru reproducerea pe înregistrări sonore sunt:

Nr.
crt.
Artist interpret

Titlul operei muzicale

Durata

Compozitor

Editor

Data ……………….
Societatea Comercială ……………….. Semnătura ………….

Ls.

 + 
Anexa 2––-la metodologie–––––S. C. ………………….Sediul ………………..CIF ………………….; J ……………………….Banca ……………… cont IBAN …………………..Reprezentată legal şi statutar de ……………………Destinatar raport: UCMR-ADARAPORT VÂNZĂRITrimestrul …../Anul …..

Nr.
cata-
log
Nr.
autorizaţie
UCMR-ADA
Titlu album

Suport

Unităţi
vândute

Baza
de
calcul
Procent
UCMR-ADA*

Suma achitată
către UCMR-ADA

X/Y*9,009%
*X = minutaj opere muzicale protejate de UCMR-ADA; Y = minutaj opere muzicale
incluse pe înregistrarea sonoră

TOTAL GENERAL

** *Cu apel în termen de 30 de zile de la publicarea Hotărârii arbitrale în Monitorul Oficial al României, Partea I.Pronunţată şi semnată, astăzi, 15 decembrie 2008, la sediul ORDA din Str. Transilvaniei nr. 2, sectorul 1, Bucureşti.Completul de arbitri:Toma Dragomir – arbitruGeorgeta Duţescu – arbitruGheorghe Gheorghiu – arbitruErnest Popovici – arbitruClaudiu Seucan – arbitru––––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x