privind stabilirea măsurilor pentru organizarea şi desfăşurarea alegerilor pentru Camera Deputaţilor şi Senat din anul 2008
În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată, şi al art. 69 alin. (1) din Legea nr. 35/2008 pentru alegerea Camerei Deputaţilor şi a Senatului şi pentru modificarea şi completarea Legii nr. 67/2004 pentru alegerea autorităţilor administraţiei publice locale, a Legii administraţiei publice locale nr. 215/2001 şi a Legii nr. 393/2004 privind Statutul aleşilor locali, cu modificările şi completările ulterioare,Guvernul României adoptă prezenta hotărâre. +
Articolul 1(1) Pentru coordonarea şi urmărirea îndeplinirii sarcinilor prevăzute în legislaţia în vigoare în domeniul alegerii Camerei Deputaţilor şi Senatului care revin Guvernului, ministerelor şi celorlalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale, precum şi instituţiilor prefectului, se constituie Comisia tehnică centrală, în componenţa prevăzută în anexa nr. 1. … (2) La şedinţele Comisiei tehnice centrale pot participa, în calitate de invitaţi, reprezentanţi ai partidelor politice parlamentare, ai Clubului Român de Presă, precum şi ai altor instituţii ale administraţiei publice centrale interesate şi ai organizaţiilor neguvernamentale. … +
Articolul 2(1) Prefecţii şi preşedinţii tribunalelor iau măsurile necesare pentru întocmirea listelor cuprinzând persoanele care pot fi desemnate, potrivit legii, preşedinţi ai birourilor şi oficiilor electorale şi locţiitori ai acestora. … (2) Cu cel puţin 35 de zile înainte de ziua votării, prefecţii, primarii şi preşedinţii tribunalelor întocmesc listele cuprinzând persoanele care pot fi desemnate, potrivit legii, preşedinţi ai birourilor electorale ale secţiilor de votare şi locţiitori ai acestora. … (3) Cu cel puţin 30 de zile înainte de ziua votării, prefecţii centralizează listele prevăzute la alin. (2) şi le transmit spre avizare, prin poşta electronică, Autorităţii Electorale Permanente, în formatul solicitat de aceasta. … (4) Avizul Autorităţii Electorale Permanente se comunică prefecţilor şi preşedinţilor tribunalelor până cel mai târziu cu 5 zile înaintea desemnării preşedinţilor birourilor electorale ale secţiilor de votare şi a locţiitorilor acestora. … +
Articolul 3(1) Ministerul Internelor şi Reformei Administrative dispune măsuri pentru asigurarea ordinii şi liniştii publice în localităţile ţării, pe întreaga perioadă electorală şi, în mod deosebit, în ziua votării, precum şi în zilele care premerg şi succedă acestei zile. … (2) Ministerul Internelor şi Reformei Administrative asigură paza secţiilor de votare şi a dosarelor întocmite de birourile electorale pe timpul transportului acestora la birourile electorale de circumscripţie, respectiv la Biroul Electoral Central, precum şi paza pe timpul tipăririi, transportului şi depozitării buletinelor de vot şi celorlalte materiale necesare votării. … +
Articolul 4(1) Ministerul Internelor şi Reformei Administrative, prin Centrul Naţional de Administrare a Bazelor de Date privind Evidenţa Persoanelor, asigură tipărirea listelor electorale permanente şi a copiilor de pe listele electorale permanente. … (2) Materialele consumabile necesare tipăririi listelor electorale permanente, a listelor electorale suplimentare, a copiilor de pe listele electorale permanente şi a copiilor de pe listele electorale suplimentare se asigură de către instituţiile prefectului. … +
Articolul 5(1) Institutul Naţional de Statistică asigură numărul de statisticieni, informaticieni şi personal tehnic auxiliar, dotarea necesară cu echipamente şi tehnică de calcul, precum şi sistemul informaţional utilizat în monitorizarea şi desfăşurarea operaţiunilor tehnice de constatare a rezultatelor alegerilor. … (2) Institutul Naţional de Statistică va organiza instruirea conducerilor direcţiilor regionale şi judeţene de statistică privind participarea specialiştilor statisticieni, informaticieni şi a personalului auxiliar la efectuarea operaţiunilor tehnice pentru stabilirea rezultatelor alegerilor. … +
Articolul 6(1) Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Tineretului, Ministerul Culturii şi Cultelor, Ministerul Muncii, Familiei şi Egalităţii de Şanse, Ministerul Transporturilor şi Ministerul Sănătăţii Publice dispun măsurile necesare pentru a pune la dispoziţia autorităţilor administraţiei publice locale spaţii corespunzătoare în unităţile din subordine, în vederea organizării de secţii de votare, precum şi pentru sprijinirea cu personal a operaţiunilor tehnice la secţiile de votare. … (2) Spaţiile puse la dispoziţia autorităţilor administraţiei publice locale în conformitate cu alin. (1) nu vor face parte din unităţile de asistenţă medicală cu paturi sau de asistenţă medicală primară şi ambulatorie de specialitate. … +
Articolul 7Ministerul Sănătăţii Publice va lua măsurile necesare pentru asigurarea asistenţei medicale la secţiile de votare. +
Articolul 8(1) Ministerul Afacerilor Externe va face propuneri Autorităţii Electorale Permanente pentru acreditarea observatorilor străini, precum şi a delegaţilor mass-media străini. … (2) Ministerul Afacerilor Externe va lua măsurile necesare pentru organizarea şi dotarea secţiilor de votare din străinătate, precum şi pentru funcţionarea biroului electoral de circumscripţie nr. 43 pentru românii cu domiciliul sau reşedinţa în străinătate. … +
Articolul 9(1) În termen de 3 zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri, se constituie comisiile tehnice judeţene şi Comisia Tehnică a Municipiului Bucureşti, în componenţa prevăzută în anexa nr. 2, cu atribuţii în coordonarea şi urmărirea îndeplinirii sarcinilor ce revin autorităţilor administraţiei publice locale şi serviciilor publice deconcentrate ale ministerelor şi ale celorlalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale, prevăzute în legislaţia în vigoare, în domeniul alegerilor pentru Camera Deputaţilor şi Senat din anul 2008. … (2) La şedinţele comisiei tehnice pot participa, în calitate de invitaţi, reprezentanţi ai partidelor politice parlamentare, ai Clubului Român de Presă, precum şi ai organizaţiilor neguvernamentale. … (3) Pentru urmărirea şi soluţionarea operativă a problemelor curente din circumscripţia electorală judeţeană, respectiv a municipiului Bucureşti, pe lângă comisia tehnică se constituie un grup tehnic de lucru, condus de un subprefect, format din specialişti desemnaţi de conducătorii serviciilor publice deconcentrate ale ministerelor şi ale celorlalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale, organizate la nivelul judeţului, respectiv al municipiului Bucureşti. Din grupul tehnic de lucru vor face parte şi 2-3 specialişti din aparatul de specialitate al consiliilor judeţene, respectiv al Consiliului General al Municipiului Bucureşti. … (4) În perioada în care îşi desfăşoară activitatea în cadrul grupului tehnic de lucru membrii acestuia sunt degrevaţi de sarcinile de serviciu. … (5) Condiţiile materiale necesare funcţionării grupului tehnic de lucru se asigură prin grija prefectului. Salariile şi celelalte drepturi băneşti cuvenite personalului care îşi desfăşoară activitatea în grupul tehnic de lucru se achită de unităţile de la care aceştia provin. … +
Articolul 10(1) Ministerul Internelor şi Reformei Administrative va organiza, în termen de cel mult 5 zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri, instruirea prefecţilor şi subprefecţilor cu privire la organizarea şi desfăşurarea alegerilor pentru Camera Deputaţilor şi Senat. … (2) Prefecţii vor organiza în cel mai scurt timp instruirea primarilor şi a secretarilor comunelor, oraşelor şi municipiilor cu privire la sarcinile ce le revin în vederea organizării şi desfăşurării în bune condiţii a alegerilor pentru Camera Deputaţilor şi Senat. … (3) Prefecţii stabilesc un grafic de distribuire a buletinelor de vot şi a celorlalte materiale necesare votării, în funcţie de asigurarea condiţiilor de păstrare în siguranţă a acestora, cu respectarea prevederilor legale. … (4) În situaţia în care prefectul este în imposibilitate de a-şi exercită atribuţiile, precum şi în cazurile în care această funcţie este vacantă, unul din subprefecţi asigură îndeplinirea sarcinilor ce îi revin prefectului, potrivit legii, în vederea organizării şi desfăşurării corespunzătoare a alegerilor pentru Camera Deputaţilor şi Senat. … (5) În perioada desfăşurării procesului electoral, Ministerul Internelor şi Reformei Administrative va acorda sprijin de specialitate prefecţilor şi primarilor, în vederea realizării la termen şi în condiţii corespunzătoare a sarcinilor ce le revin în organizarea şi desfăşurarea alegerilor pentru Camera Deputaţilor şi Senat. … +
Articolul 11(1) Secretariatul General al Guvernului, respectiv Ministerul Afacerilor Externe asigură sedii corespunzătoare pentru desfăşurarea activităţii Biroului Electoral Central, respectiv pentru biroului electoral de circumscripţie a românilor cu domiciliul sau reşedinţa în afara ţării. … (2) Dotarea tehnică şi materială a Biroului Electoral Central se asigură de către Ministerul Internelor şi Reformei Administrative, iar dotarea tehnică şi materială a biroului electoral de circumscripţie a românilor cu domiciliul sau reşedinţa în afara ţării se asigură de Ministerul Afacerilor Externe. … (3) Autoritatea Electorală Permanentă împreună cu Ministerul Internelor şi Reformei Administrative asigură aparatul tehnic auxiliar necesar funcţionării Biroului Electoral Central. Aparatul tehnic auxiliar necesar funcţionării biroului electoral de circumscripţie a românilor cu domiciliul sau reşedinţa în afara ţării se asigură de Ministerul Afacerilor Externe, cu sprijinul Autorităţii Electorale Permanente. … (4) Serviciul de Telecomunicaţii Speciale asigură serviciile şi echipamentele de comunicaţii speciale, închirierea de la operatorii publici a elementelor de infrastructură pentru servicii de comunicaţii, pentru crearea de aplicaţii specifice şi funcţionarea sistemului de colectare a datelor privind participarea la vot, necesare Biroului Electoral Central, birourilor electorale de circumscripţie, oficiilor electorale ale sectoarelor municipiului Bucureşti şi a biroului electoral de circumscripţie nr. 43 pentru românii cu domiciliul sau reşedinţa în străinătate. … (5) Prefecţii, preşedinţii consiliilor judeţene şi primarii asigură condiţiile corespunzătoare pentru funcţionarea birourilor electorale de circumscripţie. … +
Articolul 12(1) Autoritatea Electorală Permanentă sprijină instruirea membrilor birourilor electorale şi a celorlalţi participanţi la procesul electoral. … (2) Autoritatea Electorală Permanentă asigură realizarea unor publicaţii, materiale, broşuri şi acţiuni de informare a participanţilor la procesul electoral. În scopul asigurării instruirii şi îndrumării eficiente a membrilor birourilor electorale şi a celorlalţi participanţi la procesul electoral, publicaţiile vor cuprinde variante actualizate ale reglementărilor legale privind alegerea Camerei Deputaţilor şi a Senatului din anul 2008. … (3) Autoritatea Electorală Permanentă stabileşte organizaţiile neguvernamentale care îndeplinesc condiţiile legale pentru desemnarea de observatori interni la alegeri, acreditează reprezentanţii presei scrise, ai radioului şi televiziunilor din România, precum şi observatorii străini şi delegaţii mass-media străini la propunerea Ministerului Afacerilor Externe. … +
Articolul 13(1) Comisiile tehnice judeţene şi a municipiului Bucureşti vor informa săptămânal Comisia tehnică centrală în legătură cu stadiul pregătirii şi organizării alegerilor pentru Camera Deputaţilor şi Senat din anul 2008. … (2) Comisia tehnică centrală va informa săptămânal Guvernul în legătură cu stadiul îndeplinirii acţiunilor privind pregătirea şi organizarea alegerilor pentru Camera Deputaţilor şi Senat din anul 2008. … +
Articolul 14Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din prezenta hotărâre.PRIM-MINISTRUCĂLIN POPESCU-TĂRICEANUContrasemnează:–––––Ministrul internelor şi reformei administrative,Cristian Davidp. Preşedintele Autorităţii Electorale Permanente,Marian MuhuleţMinistrul afacerilor externe,Lazăr ComănescuSecretarul general al Guvernului,Gabriel Bercap. Ministrul educaţiei, cercetării şi tineretului,Zvetlana Preoteasa,secretar de statMinistrul sănătăţii publice,Gheorghe Eugen NicolăescuDirectorul Serviciului de Telecomunicaţii Speciale,Marcel OprişMinistrul economiei şi finanţelor,Varujan VosganianBucureşti, 27 august 2008.Nr. 986. +
Anexa 1COMPONENŢAComisiei tehnice centralePreşedinte:Ministrul Internelor şi Reformei AdministrativeMembrii:– secretarul de stat pentru relaţia cu instituţiile prefectului din cadrul Ministerului Internelor şi Reformei Administrative – coordonator;– secretarul de stat şef al Departamentului ordine şi siguranţă publică din cadrul Ministerului Internelor şi Reformei Administrative;– secretarul de stat pentru comunităţile locale din cadrul Ministerului Internelor şi Reformei Administrative;– secretarul general adjunct din cadrul Ministerului Internelor şi Reformei Administrative.a) Reprezentanţi, la nivel de secretar de stat sau secretar general, ai: … – Secretariatului General al Guvernului– Ministerului Economiei şi Finanţelor– Ministerului Muncii, Familiei şi Egalităţii de Şanse– Ministerului Afacerilor Externe– Ministerului Justiţiei– Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Tineretului– Ministerului Culturii şi Cultelor– Ministerului Sănătăţii Publice– Ministerului Transporturilor– Autorităţii Electorale Permanente– Institutului Naţional de Statistică– Administraţiei Naţionale a Rezervelor de Statb) Reprezentanţi ai: … – Serviciului de Telecomunicaţii Speciale– Agenţiei pentru Strategii Guvernamentale– Agenţiei Naţionale de Presă "Rompres"– Societăţii Comerciale "Electrica" – S.A.– Societăţii Române de Televiziune– Societăţii Române de Radiodifuziune– Departamentului pentru Relaţii InteretniceNOTE:Lucrările de secretariat tehnic ale Comisiei tehnice centrale sunt asigurate de Ministerul Internelor şi Reformei Administrative.Componenţa nominală a Comisiei tehnice centrale se stabileşte prin ordin al ministrului internelor şi reformei administrative, pe baza propunerilor formulate de conducătorii ministerelor şi ai celorlalte instituţii/societăţi menţionate. +
Anexa 2COMPONENŢAcomisiei tehnice judeţene sau a municipiului Bucureşti– Prefectul judeţului, respectiv al municipiului Bucureşti– Un subprefect– Secretarul judeţului, respectiv secretarul general al municipiului Bucureşti– Directorul direcţiei regionale/judeţene de statistică– Directorul general al direcţiei generale a finanţelor publice judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti;– Inspectorul-şef al inspectoratului judeţean de poliţie, respectiv directorul general al Direcţiei Generale de Poliţie a Municipiului Bucureşti– Şeful biroului judeţean sau al municipiului Bucureşti de administrare a bazelor de date privind evidenţa persoanelor– Şeful serviciului public comunitar judeţean de evidenţa persoanelor– Inspectorul-şef al inspectoratului de jandarmi judeţean, respectiv directorul general al Direcţiei Generale de Jandarmi a Municipiului Bucureşti– Inspectorul general al Inspectoratului şcolar judeţean, respectiv al municipiului Bucureşti– Directorul autorităţii de sănătate publică judeţene, respectiv al Direcţiei de Sănătate Publică a Municipiului Bucureşti– Reprezentantul teritorial al Autorităţii Electorale Permanente– Reprezentantul teritorial al Societăţii Comerciale "Electrica" – S.A.– Corespondentul teritorial al Agenţiei Naţionale de Presă "Rompres".NOTE:Lucrările de secretariat tehnic ale comisiei tehnice judeţene sunt asigurate de personalul din cadrul Instituţiei Prefectului.Componenţa nominală a comisiei tehnice judeţene sau a municipiului Bucureşti se stabileşte de prefect, prin ordin.–-