HOTĂRÂRE nr. 98 din 20 septembrie 2007

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 22/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: CAMERA AUDITORILOR FINANCIARI DIN ROMÂNIA
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 685 din 9 octombrie 2007
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Actiuni induse de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ART. 2COMPLETEAZA PEHOTARARE 73 20/09/2006
ANEXA 1COMPLETEAZA PEHOTARARE 73 20/09/2006
ANEXA 2COMPLETEAZA PEHOTARARE 73 20/09/2006
ANEXA 3COMPLETEAZA PEHOTARARE 73 20/09/2006
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LALEGE 133 19/03/2002
ActulREFERIRE LAOUG (R) 75 01/06/1999 ART. 6
ART. 1REFERIRE LAHOTARARE 91 26/06/2007
ART. 1REFERIRE LAHOTARARE 44 23/03/2005
ART. 2COMPLETEAZA PEHOTARARE 73 20/09/2006
ART. 4REFERIRE LALEGE 133 19/03/2002
ART. 4REFERIRE LAOUG (R) 75 01/06/1999 ART. 6
ANEXA 1REFERIRE LAHOTARARE 91 26/06/2007
ANEXA 1COMPLETEAZA PEHOTARARE 73 20/09/2006
ANEXA 1REFERIRE LALEGE 656 07/12/2002
ANEXA 2COMPLETEAZA PEHOTARARE 73 20/09/2006
ANEXA 2REFERIRE LAHOTARARE 73 20/09/2006 ANEXA 1
ANEXA 2REFERIRE LAHOTARARE 73 20/09/2006 ANEXA 2
ANEXA 2REFERIRE LAHOTARARE 73 20/09/2006 ANEXA 3
ANEXA 2REFERIRE LAHOTARARE 73 20/09/2006 ANEXA 4
ANEXA 2REFERIRE LAHOTARARE 73 20/09/2006 ANEXA 5
ANEXA 2REFERIRE LAHOTARARE 73 20/09/2006 ANEXA 6
ANEXA 2REFERIRE LAHOTARARE 39 19/01/2005
ANEXA 2REFERIRE LANORMA 19/01/2005
ANEXA 2REFERIRE LAHOTARARE 9 27/06/2001
ANEXA 3COMPLETEAZA PEHOTARARE 73 20/09/2006
ANEXA 3REFERIRE LAHOTARARE 44 23/03/2005
 Nu exista acte care fac referire la acest act

pentru completarea Hotărârii Consiliului Camerei Auditorilor Financiari din România nr. 73/2006 privind aprobarea procedurilor pentru controlul calităţii activităţii de audit financiar şi a serviciilor conexe acestuia



În temeiul prevederilor art. 6 alin. (5) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 75/1999 privind activitatea de audit financiar, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 133/2002, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,Consiliul Camerei Auditorilor Financiari din România, întrunit în şedinţa din 20 septembrie 2007, hotărăşte: + 
Articolul ISe aprobă următoarele proceduri:1. Procedurile pentru controlul modului de realizare de către auditorii financiari a obligaţiilor stabilite prin Hotărârea Consiliului Camerei Auditorilor Financiari din România nr. 91/2007 privind aplicarea legislaţiei specifice privind combaterea şi prevenirea operaţiunilor de spălare a banilor şi/sau de finanţare a actelor de terorism de către auditorii financiari, prevăzute în anexa nr. 1;2. Procedurile pentru controlul calităţii activităţii de organizare de cursuri de pregătire profesională în domeniul auditului financiar, prevăzute în anexa nr. 2;3. Procedurile pentru controlul modului de respectare de către auditorii financiari a Normelor privind stabilirea numărului mediu minim de ore pentru finalizarea unei misiuni de audit financiar, aprobate prin Hotărârea Consiliului Camerei Auditorilor Financiari din România nr. 44/2005, prevăzute în anexa nr. 3.
 + 
Articolul IIDupă anexa nr. 6 la Hotărârea Consiliului Camerei Auditorilor Financiari din România nr. 73/2006 privind aprobarea procedurilor pentru controlul calităţii activităţii de audit financiar şi a serviciilor conexe acestuia, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 909 din 8 noiembrie 2006, se introduc 3 noi anexe, anexele nr. 1-3 la prezenta hotărâre, care devin anexele nr. 7-9.
 + 
Articolul IIIDepartamentul de monitorizare şi competenţă profesională va urmări punerea în aplicare a procedurilor prevăzute în anexele nr. 1-3 care fac parte integrantă din prezenta hotărâre.
 + 
Articolul IVPrezenta hotărâre se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, conform prevederilor art. 6 alin. (5) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 75/1999 privind activitatea de audit financiar, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 133/2002, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.Preşedintele Camerei AuditorilorFinanciari din România,Ion MihăilescuBucureşti, 20 septembrie 2007.Nr. 98.
 + 
Anexa 1––-(Anexa nr. 7 la Hotărârea nr. 73/2006)–––––––––––––

    Procedurile pentru controlul modului de realizare de către
      auditorii financiari a obligaţiilor stabilite prin
  Hotărârea Consiliului Camerei Auditorilor Financiari din România
    nr. 91/2007 privind aplicarea legislaţiei specifice privind
  combaterea şi prevenirea operaţiunilor de spălare a banilor şi/sau
   de finanţare a actelor de terorism de către auditorii financiari
Nr.
crt

Obiective ale controlului modului de realizare a obligaţiilor
stabilite prin Hotărârea Consiliului Camerei Auditorilor Financiari
din România nr. 91/2007 privind aplicarea legislaţiei specifice
privind combaterea şi prevenirea operaţiunilor de spălare a banilor
şi/sau de finanţare a actelor de terorism de către auditorii
financiari
DA/NU

1.

Documentarea faptului dacă auditorul financiar inspectat – persoană
fizică sau juridică -, în temeiul obligaţiilor stabilite prin
Hotărârea Consiliului Camerei Auditorilor Financiari din România
nr. 91/2007, a adoptat proceduri specifice de audit, care să ofere
probe privind posibilitatea ca societăţile comerciale cărora le-a
prestat servicii în calitate de auditor să fi avut contacte cu
persoane suspecte de acte de terorism sau prin intermediul lor să
fi avut loc operaţiuni de spălare a banilor şi/sau de finanţare de
acte de terorism, astfel cum sunt acestea definite prin Legea
nr. 656/2002 pentru prevenirea şi sancţionarea spălării banilor,
cu modificările şi completările ulterioare
2.

Documentarea faptului dacă, în perioada supusă inspecţiei, ca
urmare a procedurilor de audit aplicate, auditorul financiar a
identificat cazuri de natura celor descrise la pct. 1 de mai sus,
iar în caz afirmativ, dacă a informat operativ asupra acestor fapte
organismele abilitate, conform Legii nr. 656/2002, cu modificările
şi completările ulterioare, şi Camera Auditorilor Financiari
din România

 + 
Anexa 2––-(Anexa nr. 8 la Hotărârea nr. 73/2006)–––––––––––––    Procedurile pentru controlul calităţii activităţii    de organizare de cursuri de pregătire profesională           în domeniul auditului financiar

Nr.
crt

Obiective ale controlului calităţii activităţii de organizare de
cursuri de pregătire profesională de specialitate în domeniul
auditului financiar, desfăşurată de membrii Camerei Auditorilor
Financiari din România – auditori persoane juridice şi persoane
fizice
DA/NU

I.

Cunoaşterea ariei de cuprindere a contractelor privind organizarea
de cursuri de pregătire profesională de specialitate în domeniul
auditului financiar şi concordanţa acestora cu standardele relevante
A Obiective generale
1.

Este anexată la dosarul misiunii oferta firmei de audit de a
organiza şi a desfăşura cursuri de specialitate în domeniul
auditului financiar?
2.

Conţine dosarul misiunii contractul specific încheiat în baza
aprobării Consiliului Camerei Auditorilor Financiari din România
privind organizarea şi desfăşurarea de cursuri de pregătire
profesională pentru sesiunea cuprinsă în inspecţie?
B Termenii angajamentului
1.

Conţine contractul de prestări de servicii referiri la obiectul
contractului, constând în temele cursurilor de pregătire
profesională în domeniul auditului aprobate de Camera Auditorilor
Financiari din România pentru sesiunea în cauză?
2.

Conţine contractul de prestări de servicii referiri la condiţiile
şi cerinţele Camerei Auditorilor Financiari din România pentru
desfăşurarea de către firma organizatoare a acestei activităţi?
Aceste cerinţe se referă la:
a) existenţa obiectului de activitate declarat în cadrul actului
constitutiv al activităţii privind cursurile de pregătire
profesională (cod CAEN 8042 "Alte forme de învăţământ");
b) dacă reprezentantul firmei de audit şi ceilalţi lectori,
angajaţi pe bază de contract de prestări de servicii, sunt
formatori agreaţi de Camera Auditorilor Financiari din România;
c) dacă la inspecţia de calitate efectuată de către DMCP,
administratorului firmei de audit i-a fost atribuit
calificativul A pentru activitatea desfăşurată în anul 2007 şi
următorii. La cererea societăţilor interesate, se pot efectua
inspecţii de calitate, pe costul acestora, în afara programului
de inspecţie aprobat
3.

Conţine contractul referiri la planificarea şi termenul de
desfăşurare şi încheiere a misiunii?
4.

Au fost încheiate contracte de colaborare cu lectorii atraşi în
echipa de derulare a misiunii, care să conţină clauze similare cu
cele din contractul specific încheiat cu Camera Auditorilor
Financiari din România, inclusiv cu privire la răspunderile
părţilor?
II.
*)

Respectarea prevederilor referitoare la efectuarea propriu-zisă a
cursurilor de pregătire profesională de specialitate în domeniul
auditului financiar
A Planificarea misiunii
1.

Au fost documentate aspectele legate de aplicarea de către firma
organizatoare a principiului independenţei, în raport cu Camera
Auditorilor Financiari din România, precum şi cu auditorii
financiari cursanţi, conform cerinţelor Secţiunii E "Acceptarea/
reînnoirea mandatului" adaptată la specificul acestei activităţi –
anexa la anexa nr. 2
2.

Au fost detaliate într-o anexă legislaţia, reglementările,
standardele de educaţie profesională, reglementările Camerei
Auditorilor Financiari din România cu relevanţă deosebită
pentru misiune?
3.

Existenţa la dosarul misiunii a bugetului de timp care să asigure
îndeplinirea obiectivelor contractate

    *) Numărul curent II din prezenta anexă corespunde numărului curent VI    din anexele nr. 1-6 la Hotărârea Consiliului Camerei Auditorilor    Financiari din România nr. 73/2006.

B

Activitatea propriu-zisă de desfăşurare a cursurilor de pregătire
profesională
1.

Existenţa la dosarul misiunii a programului desfăşurării cursurilor
de pregătire profesională, precum şi a informaţiilor privind modul
de desfăşurare efectivă a acestora
2.

Dacă suportul de curs este elaborat în acord cu tematica aprobată
de Consiliul Camerei, cu cerinţele Standardelor de educaţie
profesională, precum şi cu prevederile celorlalte reglementări
aplicabile auditorilor financiari ori stagiarilor în audit,
după caz, cum sunt:

– Hotărârea Consiliului Camerei Auditorilor Financiari din România
nr. 9/2001 pentru aprobarea Regulilor privind pregătirea
profesională continuă a auditorilor financiari;

– Hotărârea Consiliului Camerei Auditorilor Financiari din România
nr. 39/2005 pentru aprobarea Normelor privind perioada de pregătire
profesională practică a stagiarilor în activitatea de audit
financiar.

3.

În cazul efectuării unor teste la sfârşitul cursurilor, se va proba
îndeplinirea condiţiilor pentru desfăşurarea lor, respectiv:

– dacă grila/subiectele de testare a/au fost aprobată/aprobate de
Camera Auditorilor Financiari din România pentru sesiunea în cauză;

– dacă verificatorii testelor sunt acreditaţi de către Camera
Auditorilor Financiari din România ca formatori, care au depus
declaraţii de confidenţialitate, conform Codului etic;

– dacă s-au respectat prevederile reglementărilor în materie,
cu privire la comunicarea rezultatelor testării şi rezolvarea
eventualelor contestaţii.

4.

Dacă este documentată îndeplinirea de către firma de audit
financiar organizatoare a cursurilor a obligaţiei de a vira în
contul Camerei Auditorilor Financiari din România a cotei-părţi
cuvenite acesteia, potrivit contractului.
C Finalizarea misiunii
1.

Dacă societatea utilizează un sistem propriu de evaluare a calităţii
desfăşurării cursului prin distribuirea spre completare cursanţilor
a unui formular de aprecieri şi sugestii
2. Au fost prelucrate aceste formulare?
3.

A fost întocmit şi depus la Camera Auditorilor Financiari din
România un raport adecvat de evaluare a cursului de pregătire
profesională, fundamentat pe baza prelucrării formularelor?
4.

Dacă firma de audit a prezentat Camerei Auditorilor Financiari din
România o informare în cazul existenţei unor aspecte semnificative
care să necesite raportarea către conducerea corpului profesional
(scrisoarea confidenţială)

 + 
Anexă––la anexa nr. 2–––––              ACCEPTAREA MANDATULUI, REÎNNOIREA MANDATULUI    Secţiunea E 1 adaptată

Iniţiale
Client: Camera Auditorilor Financiari din România Întocmit de:
Data

– Cursuri de pregătire auditori/stagiari în audit Revizuit de:
– Sesiunea: septembrie 2007

┌──────────────────────────────────────────────────────────────────┬────┬─────┐│ │Ref.│Da/Nu││1. Ar depinde firma excesiv de client (sau de grup)? ├────┼─────┤│2. Există cursanţi care datorează societăţii organizatoare sume │ │ ││care să se ridice la o valoare suficient de mare pentru a fi │ │ ││considerate un împrumut (luaţi în considerare suma restantă plus │ │ ││datoria estimată pentru anul în curs)? │ │ ││3. I-a acordat firma sau orice persoană strâns legată de firmă │ │ ││cursanţilor facilităţi la plata cursurilor? │ │ ││4. Există vreun litigiu în derulare sau potenţial între firmă şi │ │ ││vreunul dintre cursanţi? │ │ ││5. A efectuat firma de audit sau vreunul dintre angajaţii acesteia│ │ ││acţiuni de promovare a cursurilor organizate de firmă care să │ │ ││poată fi clasificate drept concurenţă neloială? │ │ ││6. A respectat firma recomandările emise de Camera Auditorilor │ │ ││Financiari din România la misiunile anterioare? │ │ ││7. S-au îndeplinit obligaţiile faţă de Camera Auditorilor │ │ ││Financiari din România? │ │ ││8. A respectat firma de audit contractul încheiat cu Camera │ │ ││Auditorilor Financiari din România pentru această acţiune? │ │ ││9. Dacă persoanele din firma organizatoare, care răspund de │ │ ││derularea contractului încheiat cu Camera, ocupă vreo funcţie de │ │ ││conducere în Camera Auditorilor Financiari din România? │ │ ││10. Au fost impuse condiţii în afara contractului de către │ │ ││persoane din aparatul executiv al Camerei Auditorilor Financiari │ │ ││din România? │ │ ││11. Au fost impuse condiţii în afara contractului de către membrii│ │ ││Consiliului, ai Comisiei de apel şi/sau ai Comisiei de auditori │ │ ││statutari ai Camerei Auditorilor Financiari din România? │ │ ││12. S-a respectat procedura de selectare a formatorilor şi │ │ ││verificatorilor care vor asigura predarea şi respectiv corectarea │ │ ││testelor? │ │ ││Pentru orice întrebare de mai sus la care s-a răspuns afirmativ, │ │ ││se vor documenta afirmaţiile făcute şi măsurile necesare pentru │ │ ││menţinerea independenţei firmei, dacă urmează să se accepte │ │ ││misiunea. │ │ │└──────────────────────────────────────────────────────────────────┴────┴─────┘ + 
Anexa 3––-(Anexa nr. 9 la Hotărârea nr. 73/2006)–––––––––––––

    Procedurile pentru controlul modului de respectare de către
  auditorii financiari a Normelor privind stabilirea numărului
   mediu minim de ore pentru finalizarea unei misiuni de audit
      financiar, aprobate prin Hotărârea Consiliului
   Camerei Auditorilor Financiari din România nr. 44/2005
Nr.
crt

Obiective ale controlului modului de respectare de către auditorii
financiari a prevederilor Normelor pentru stabilirea numărului mediu
minim de ore pentru finalizarea unei misiuni de audit financiar,
aprobate prin Hotărârea Consiliului Camerei Auditorilor Financiari
din România nr. 44/2005
DA/NU

1.

Documentarea în cadrul secţiunii F "Abordarea auditului" a
următoarelor referinţe:
a)

Documentarea abordării auditului, cu identificarea domeniilor
esenţiale pentru misiune, a riscurilor şi abordarea acestora,
precum şi a metodei de eşantionare
b)

Dacă Programul calendaristic de desfăşurare a misiunii de audit
financiar asigură realizarea cerinţei Standardului Internaţional
de Audit 300 "Planificarea unui audit al situaţiilor financiare",
potrivit cărora "auditorul trebuie să planifice auditul astfel încât
misiunea să se desfăşoare într-un mod eficient"
c)

Selectarea de către auditorul financiar a echipei de auditori
corespunzători misiunii şi punerea în temă a acestora cu programul
misiunii
d)

Dacă s-a întocmit bugetul de timp al misiunii, la nivelul minim de
240 de ore prevăzut de Normele pentru stabilirea numărului mediu
minim de ore pentru finalizarea unei misiuni de audit financiar,
aprobate prin Hotărârea Consiliului Camerei Auditorilor Financiari
din România nr. 44/2005?
e)

Modul de alocare a bugetului de timp membrilor echipei de audit.
Se va avea în vedere că echipei de audit trebuie să i se repartizeze
cel puţin 180 ore/om, corespunzătoare procedurilor de fond (120 de
ore) şi evaluării controlului intern şi riscului legat de control
(60 de ore).
f)

Evaluarea, pe baza consultării situaţiilor financiare ale
clientului, a justificării reducerii cu maximum 25% a numărului
mediu de ore pentru audit, la entităţi considerate de auditorul
financiar că ar prezenta un grad mai mic de complexitate a
activităţii.
2.

Conţine scrisoarea de angajament/contractul de prestări de servicii
referiri privind bazele de la care pleacă calcularea onorariului
şi orice acord privind eşalonarea plăţii acestuia?
3.

Dacă nivelul mediu orar al onorariului încasat efectiv, determinat
avându-se în vedere programul de lucru şi bugetul de timp, poate fi
considerat satisfăcător în raport cu cerinţele privind calitatea
activităţii de audit, precum şi cu prevederile art. 25 din Directiva
a opta a CEE, potrivit cărora: "Statele membre asigură existenţa
unor norme corespunzătoare care prevăd că onorariile pentru
auditurile statutare:

– nu sunt influenţate sau determinate de prestarea de servicii
suplimentare entităţii auditate; şi

– nu pot fi condiţionate în niciun fel.

––––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x