HOTĂRÂRE nr. 962 din 12 octombrie 2023

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 27/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: GUVERNUL ROMÂNIEI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 941 din 18 octombrie 2023
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LALEGE 500 11/07/2002 ART. 42
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 108
ANEXA 1REFERIRE LAHOTARARE 1317 28/10/2022
 Nu exista acte care fac referire la acest act





În temeiul art. 108 din Constituția României, republicată, și al art. 42 alin. (2) din Legea nr. 500/2002 privind finanțele publice, cu modificările și completările ulterioare,Guvernul României adoptă prezenta hotărâre. + 
Articolul 1Se reaprobă Nota de fundamentare privind necesitatea și oportunitatea efectuării cheltuielilor aferente proiectului de investiții „Modernizarea a 55 de locomotive electrice destinate remorcării trenurilor de călători, conversia a 20 locomotive diesel hidraulice de manevră în locomotive electrice cu acumulatori și modernizarea a 139 vagoane de călători“, prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre. + 
Articolul 2Finanțarea proiectului de investiții prevăzut la art. 1 se realizează din fonduri externe nerambursabile, prin Planul național de redresare și reziliență, „Componenta 4 – Transport sustenabil“ și de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, în limita sumelor aprobate anual cu această destinație, conform programelor de investiții publice aprobate potrivit legii. + 
Articolul 3Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, prin Autoritatea pentru Reformă Feroviară, răspunde de modul de utilizare a sumei prevăzute în anexă, în conformitate cu prevederile legale în vigoare.

PRIM-MINISTRU
ION-MARCEL CIOLACU
Contrasemnează:
Viceprim-ministru,
Marian Neacșu
Ministrul transporturilor și infrastructurii,
Sorin-Mihai Grindeanu
Ministrul investițiilor și proiectelor europene,
Adrian Câciu
p. Ministrul finanțelor,
Carmen Moraru,
secretar de stat
București, 12 octombrie 2023.Nr. 962. + 
ANEXĂ
NOTĂ DE FUNDAMENTARE
privind necesitatea și oportunitatea efectuării cheltuielilor aferente
proiectului de investiții „Modernizarea a 55 de locomotive electrice
destinate remorcării trenurilor de călători, conversia a 20 locomotive
diesel hidraulice de manevră în locomotive electrice cu
acumulatori și modernizarea a 139 vagoane de călători“
Scopul obiectivului de investiții „Modernizarea a 55 de locomotive electrice destinate remorcării trenurilor de călători, conversia a 20 locomotive diesel hidraulice de manevră în locomotive electrice cu acumulatori și modernizarea a 139 vagoane de călători“, ce aparțin operatorilor de transport feroviar de călători și sunt prevăzute a fi finanțate din PNRR, ce are la bază Studiul de fezabilitate nr. 22/266 din 8.06.2022 privind realizarea unor investiții în parcul de locomotive și vagoane din România, aferente liniilor electrificate, în vederea reducerii poluării, creșterii eficienței, accesibilității și gradului de digitalizare a transportului feroviar de călători, este de a îmbunătăți calitatea serviciilor, de a spori siguranța serviciilor de transport pentru călători și de a sprijini operatorii de transport feroviar public de călători.Materialul rulant modernizat de către fiecare operator feroviar de călători, având calitatea de beneficiar care îndeplinește condițiile de eligibilitate stabilite de către Ministerul Transporturilor și Infrastructurii – Direcția generală proiecte europene transport (DGPET) și are un contract de servicii publice cu Autoritatea pentru Reformă Feroviară, va fi utilizat în cadrul contractelor de servicii publice pe care le implementează, potrivit prevederilor Regulamentului (CE) nr. 1.370/2007 al Parlamentului European și al Consiliului din 23 octombrie 2007 privind serviciile publice de transport feroviar și rutier de călători și de abrogare a Regulamentelor (CEE) nr. 119/69 și nr. 1.107/70 ale Consiliului, astfel cum a fost modificat și completat prin Regulamentul (UE) 2016/2.338 al Parlamentului European și al Consiliului din 14 decembrie 2016.Contextul actual care justifică modernizarea de material rulant – locomotive și vagoane, destinate transportului feroviar public de călători, se regăsește menționat în:a)„Studiul de prefezabilitate“ privind posibilitățile de reducere a poluării în transportul feroviar de călători, intitulat „Ruta Verde“, elaborat de Ministerul Transporturilor și Infrastructurii – Direcția generală strategie în anul 2021, document ce a fost aprobat de Guvernul României și Comisia Europeană în cadrul documentelor-suport aferente Programului național de redresare și reziliență;b)Programul național de redresare și reziliență (PNRR) – „Componenta 4 – Transport sustenabil“, aprobat la data de 27 septembrie 2021 de Comisia Europeană;c)Studiul de fezabilitate nr. 22/266 din 7.06.2022 privind realizarea unor investiții în parcul de locomotive și vagoane din România, aferente liniilor electrificate, în vederea reducerii poluării, creșterii eficienței, accesibilității și gradului de digitalizare a transportului feroviar de călători. În cadrul Planului național de redresare și reziliență – pilonul I, obiectivul „Componentei C4 – Transport sustenabil“ este de a spori sustenabilitatea sectorului transporturilor din România prin sprijinirea tranziției verzi și digitale a sectorului, respectiv de a dezvolta o infrastructură de transport durabilă și ecologică, cu standarde de siguranță adecvate, care să contribuie la finalizarea rețelelor transeuropene de transport (TEN-T) și la descongestionarea nodurilor urbane, stimulând în același timp tranziția către un transport sustenabil la nivel național, fiind vizate acțiuni orientate către dezvoltarea de măsuri „environmental friendly“.Totodată, se are în vedere continuarea obiectivelor strategice europene și românești în ceea ce privește dezvoltarea rețelei transeuropene de transport feroviar și creșterea sustenabilă a economiei europene, proiecte de îmbunătățire a calendarului trenurilor, prin introducerea unor obiective previzibile și servicii de înaltă frecvență sprijinite de existența unei flote de material rulant care respectă cel puțin dispozițiile standardelor tehnice de interoperabilitate (STI), standardelor tehnice internaționale și europene relevante (ISO și EN) și altor standarde tehnice naționale aplicabile (SRs). Componenta de transport a Planului național de redresare și reziliență include două reforme și patru investiții, modernizarea de material rulant destinat exclusiv transportului de călători fiind cea de-a doua investiție aprobată.Situația materialului rulant care a determinat includerea investiției în PNRR, în rezumat se prezintă astfel:– vârsta medie a materialului rulant este de 30 de ani;– parcul de vagoane al operatorului de transport cu capital de stat, Societatea Națională de Transport Feroviar de Călători „C.F.R. Călători“ – S.A., însumează 2.280 de unități cu o vechime medie de 30 de ani, cu mențiunea că peste 770 de unități sunt mai vechi de 20 de ani, iar peste 220 de unități sunt mai vechi de 40 de ani. Parcul activ de vagoane al societății este de aproximativ 840, insuficient pentru o operare fără riscuri a rutelor cuprinse în mersul trenurilor, respectiv a obligației de serviciu public;– parcul de locomotive al Societății Naționale de Transport Feroviar de Călători „C.F.R. Călători“ – S.A. este de peste 1.080 de unități, din care parcul activ însumează numai circa 440 de unități. Vârsta medie a parcului de locomotive inventariat se prezintă astfel: locomotive electrice 38 de ani, locomotive diesel 44 de ani, iar automotoare 49 de ani. Cele mai noi locomotive au fost livrate în perioada 2009-2011.Actuala flotă de material rulant deținută de toți operatorii de servicii de transport feroviar public de călători din România, cu capital de stat sau privat, a depășit deja sau este pe cale să depășească ciclul său de viață. Din acest motiv există riscul ca până în 2023 să nu mai existe o flotă de material rulant disponibilă pentru îndeplinirea obligațiilor minime de serviciu public.Cea mai mare parte a materialului rulant existent în România nu are nivelul de calitate cerut de obligațiile de serviciu public. Tehnologiile utilizate sunt depășite. În consecință, materialul rulant nu îndeplinește standardele de calitate necesare pentru punerea în aplicare a CSP, care solicită, prin urmare, înlocuirea acestuia. Achizițiile privind modernizarea materialului rulant, prevăzute a fi finanțate din PNRR, sunt următoarele:a)modernizare locomotive electrice apte pentru viteza de 160 km/h și tractare de trenuri de până la 16 vagoane – 55 de bucăți;b)modernizare locomotive diesel hidraulice de manevră – 20 de bucăți;c)modernizare vagoane clasă – 109 bucăți;d)modernizare vagoane speciale (vagoane de dormit, cușetă, restaurant) – 30 de bucăți.Modernizarea a 55 de locomotive electrice destinate remorcării trenurilor de călători, conversia a 20 locomotive diesel hidraulice de manevră în locomotive electrice cu acumulatori și modernizarea a 139 vagoane de călători“, în baza Studiului de fezabilitate nr. 22/266 din 7.06.2022 privind realizarea unor investiții în parcul de locomotive și vagoane din România, aferente liniilor electrificate, în vederea reducerii poluării, creșterii eficienței, accesibilității și gradului de digitalizare a transportului feroviar de călători, anterior menționat, a fost avizată favorabil de Consiliul tehnico-economic al Ministerului Transporturilor și Infrastructurii cu Avizul nr. 144/153 din data de 22.09.2022.În Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1053 din 31 octombrie 2022 a fost publicată Hotărârea Guvernului nr. 1.317/2022 pentru aprobarea Notei de fundamentare privind necesitatea și oportunitatea efectuării cheltuielilor aferente proiectului de investiții „Modernizarea a 55 de locomotive electrice destinate remorcării trenurilor de călători, conversia a 20 locomotive diesel hidraulice de manevră în locomotive electrice cu acumulatori și modernizarea a 139 vagoane de călători“.Valoarea totală a cheltuielilor de investiții, aprobată în condițiile anterior menționate, este de 1.037.173 mii lei, inclusiv TVA, din care: – 388.278 mii lei cu TVA, valoarea totală pentru modernizarea celor 55 de locomotive electrice destinate remorcării trenurilor de călători;– 58.830 mii lei cu TVA, valoarea totală pentru conversia celor 20 de locomotive diesel hidraulice de manevră pentru trenuri de călători în locomotive electrice cu acumulatori plug-in;– 448.873 mii lei cu TVA, valoarea totală pentru modernizarea a 109 vagoane de clasă pentru trenurile InterCity, InterRegio și Regio;– 141.192 mii lei cu TVA, valoarea totală pentru modernizarea a 30 de vagoane de dormit, tip cușetă, vagoane de restaurant și bistro.Autoritatea pentru Reformă Feroviară – A.R.F. are calitatea de beneficiar direct atât în cadrul Planului național de redresare și reziliență (PNRR) al României pentru perioada de programare 2021-2027, pentru fondurile alocate sectorului de transport feroviar, cât și în cadrul altor programe de finanțare europeană nerambursabilă (PT 2021-2027), pentru fondurile alocate sectorului de transport feroviar, în sensul creșterii mobilității pe rețeaua feroviară TEN-T centrală și nu numai, pentru dezvoltarea unui sistem de transport multimodal, de calitate, durabil și eficient, creșterea sustenabilității și calității transportului feroviar din România, pentru perioada de programare 2021-2027, prin dezvoltarea și reabilitarea unor sisteme feroviare complete de înaltă calitate și interoperabilitate și promovarea măsurilor de reducere a zgomotului. După aprobarea indicatorilor tehnico-economici prin Hotărârea Guvernului nr. 1.317/2022, Societatea Națională de Transport Feroviar de Călători „C.F.R. Călători“ – S.A. a efectuat o serie de consultări de piață.Având în vedere situația actuală a proiectului de investiții „Modernizarea a 55 de locomotive electrice destinate remorcării trenurilor de călători, conversia a 20 locomotive diesel hidraulice de manevră în locomotive electrice cu acumulatori și modernizarea a 139 vagoane de călători“, faptul că soluția tehnică nu a suferit modificări față de Studiul de fezabilitate nr. 22/266 din 7.06.2022 ce a făcut obiectul Avizului CTE-MTI nr. 144/153 din 22.09.2022 și faptul că indicatorii tehnico-economici aprobați prin Hotărârea Guvernului nr. 1.317/2022 au fost calculați pe baza costurilor estimative pentru modernizarea de locomotive și reînnoirea de vagoane din Planul național de redresare și reziliență din anul 2021, exprimate în euro, a fost necesară o actualizare a acestor indicatori. Valorile actualizate sunt necesare pentru fazele următoare de implementare, și anume:– semnarea contractelor de finanțare pentru fonduri europene nerambursabile;– semnarea contractelor de achiziție publică cu ofertanții declarați câștigători;– începerea execuției și supervizarea activităților de implementare. În condițiile anterior menționate, pentru modernizarea a 55 de locomotive electrice destinate remorcării trenurilor de călători, conversia a 20 de locomotive diesel hidraulice de manevră în locomotive electrice cu acumulatori și modernizarea a 139 de vagoane de călători este necesară alocarea sumei totale de 2.074.921 mii lei cu TVA, după cum urmează: – pentru modernizarea a 55 de locomotive electrice apte pentru viteza de 160 km/h și tractare de trenuri de până la 16 vagoane este necesară suma de 1.099.449 mii lei cu TVA (conform rapoartelor de consultare a pieței nr. DA4/2/350 din 3.03.2023, nr. DA4/2/349 din 3.03.2023 și nr. DA4/2/348 din 3.03.2023);– pentru conversia a 20 de locomotive diesel hidraulice de manevră pentru trenuri de călători în locomotive electrice cu acumulatori plug-in este necesară suma totală de 131.881 mii lei cu TVA;– pentru modernizarea a 139 de vagoane (30 de vagoane de dormit, tip cușetă, vagoane de restaurant și bistro și 109 vagoane de clasă pentru trenurile InterCity, InterRegio și Regio) este necesară suma de 843.591 mii lei cu TVA (conform raportului de consultare a pieței nr. DA 4/7/351 din 3.03.2023).A fost obținut Avizul Consiliului tehnico-economic al Ministerului Transporturilor și Infrastructurii nr. 88/97 din 3.05.2023 pentru reaprobarea Notei de fundamentare -Actualizare indicatori tehnico-economici aferenți proiectului de investiții: „Modernizarea a 55 de locomotive electrice destinate remorcării trenurilor de călători, conversia a 20 locomotive diesel hidraulice de manevră în locomotive electrice cu acumulatori și modernizarea a 139 vagoane de călători“, ulterior notei de fundamentare aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.317/2022. Datele din nota de fundamentare au fost actualizate, conform anexei la documentul de avizare anterior menționat, cu caracteristicile principale și indicatorii tehnico-economici ai proiectului de investiții „Modernizarea a 55 de locomotive electrice destinate remorcării trenurilor de călători, conversia a 20 locomotive diesel hidraulice de manevră în locomotive electrice cu acumulatori și modernizarea a 139 vagoane de călători“.Modernizarea de material rulant pentru transportul feroviar public de călători va avea un impact semnificativ asupra nivelului calității serviciilor oferite, siguranței călătorilor și îmbunătățirii condițiilor de mediu, precum și asupra costurilor și beneficiilor economice ale transportului feroviar de călători. Înlocuirea parcului de material rulant utilizat în transportul feroviar public de călători din România are în vedere modernizarea de material rulant propriu al operatorilor de transport feroviar, care să asigure călătorilor condiții optime de efectuare a călătoriilor pe rețeaua feroviară națională, atât din punctul de vedere al confortului, cât și din punctul de vedere al sporirii mobilității, prin introducerea unor noi oferte de servicii care să țină cont de dinamica pieței transportului feroviar public de călători din România și, împreună cu dezvoltarea și modernizarea infrastructurii feroviare de transport, să contribuie în mod semnificativ atât la creșterea economică, cât și la creșterea calității vieții.Noile oferte de servicii de transport feroviar public de călători, dezvoltate pe baza materialului rulant modernizat cu ajutorul Autorității pentru Reformă Feroviară, vor avea în vedere atât sporirea mobilității în jurul marilor centre socioeconomice ale țării, cât și realizarea unor conexiuni rapide între unitățile administrativ-teritoriale importante ale țării. Modernizarea locomotivelor și vagoanelor de călători pe rețeaua feroviară din România vizează creșterea eficienței modului de exploatare a serviciilor de transport feroviar de călători, reducerea poluării și creșterea confortului pe o serie de rute de pe rețeaua feroviară publică electrificată.Investiția în modernizarea de locomotive și vagoane va avea ca efect atât sporirea mobilității în jurul marilor centre socioeconomice ale țării, cât și realizarea unor conexiuni rapide între unitățile administrativ-teritoriale importante ale țării. Principalele beneficii economice care sunt avute în vedere după modernizarea de locomotive și vagoane sunt următoarele:– economii de timp de călătorie pentru publicul călător;– reducerea costurilor de operare ale vehiculului și economii pentru publicul călător datorită transferului modal;– reducerea costurilor de întreținere și economii pentru operatorii de transport feroviar de călători;– reducerea numărului de accidente rutiere rezultate în urma transportului de persoane;– reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră.
INDICATORI TEHNICO-ECONOMICI
ai proiectului de investiții „Modernizarea a 55 de locomotive electrice
destinate remorcării trenurilor de călători, conversia a 20 locomotive
diesel hidraulice de manevră în locomotive electrice cu acumulatori
și modernizarea a 139 vagoane de călători“
Actualizare indicatori tehnico-economici
Titular: Ministerul Transporturilor și Infrastructurii Beneficiar: Autoritatea pentru Reformă Feroviară Amplasament: bd. Dinicu Golescu nr. 38, sectorul 1, BucureștiIndicatori tehnico-economici:

– Valoarea totală a proiectului de investiții, inclusiv TVA mii lei 2.074.921
(curs Inforeuro noiembrie 2022 BNR; 1 euro = 4,9189 lei),
din care:
– valoare totală modernizare locomotive electrice destinate remorcării trenurilor de călători, inclusiv TVA mii lei 1.099.449
– valoare totală modernizare locomotive de manevră pentru trenurile de călători, inclusiv TVA mii lei 131.881
– valoare totală modernizare vagoane clasă, inclusiv TVA mii lei 668.583
– valoare totală modernizare vagoane speciale (de dormit, cușetă, restaurant), inclusiv TVA mii lei 175.008
– Capacități:
○ modernizare locomotive electrice buc. 55
○ modernizare locomotive de manevră pentru trenurile de călători buc. 20
○ modernizare vagoane clasă buc. 109
○ modernizare vagoane speciale (de dormit, cușetă, restaurant) buc. 30
A. Valoarea proiectului de investiții, inclusiv TVA mii lei 2.074.921
(curs Inforeuro noiembrie 2022 BNR; 1 euro = 4,9189 lei),
– Eșalonarea investiției
– Anul I mii lei 607.235
– Anul II mii lei 527.197
– Anul III mii lei 620.840
– Anul IV mii lei 319.649
– Capacități:
○ modernizare locomotive electrice buc. 55
○ modernizare locomotive de manevră pentru trenurile de călători buc. 20
○ modernizare vagoane clasă buc. 109
○ modernizare vagoane speciale (de dormit, cușetă, restaurant) buc. 30
– Durata de execuție proiect de investiții luni 42
din care:
A.1. Valoare totală modernizare locomotive electrice destinate remorcării trenurilor de călători, inclusiv TVA mii lei 1.099.449
– Eșalonarea investiției
– Anul I mii lei 322.295
– Anul II mii lei 279.328
– Anul III mii lei 329.599
– Anul IV mii lei 168.227
– Capacități:
○ Modernizare locomotive electrice destinate remorcării trenurilor de călători buc. 55
– Durata de execuție proiect modernizare locomotive electrice luni 42
A.2. Valoare totală modernizare locomotive de manevră pentru trenurile de călători, inclusiv TVA mii lei 131.881
– Eșalonarea investiției
– Anul I mii lei 38.523
– Anul II mii lei 33.511
– Anul III mii lei 39.375
– Anul IV mii lei 20.472
– Capacități:
○ Conversia de locomotive diesel hidraulice de manevră pentru trenuri de călători în locomotive cu acumulatori plug-in buc. 20
– Durata de execuție proiect Conversia de locomotive diesel hidraulice de manevră pentru trenuri de călători în locomotive cu acumulatori plug-in luni 42
A.3. Valoare totală modernizarea a 139 de vagoane (30 de vagoane de dormit, tip cușetă, vagoane de restaurant și bistro și 109 vagoane de clasă pentru trenurile InterCity, InterRegio și Regio), inclusiv TVA mii lei 843.591
– Eșalonarea investiției
– Anul I mii lei 246.417
– Anul II mii lei 214.358
– Anul III mii lei 251.866
– Anul IV mii lei 130.950
– Capacități:
– Modernizarea a 139 de vagoane:
○ vagoane de dormit, tip cușetă, vagoane de restaurant și bistro buc. 30
○ vagoane de clasă pentru trenurile InterCity, InterRegio și Regio buc. 109
– Durata de execuție proiect Modernizarea a 139 de vagoane (30 de vagoane de dormit, tip cușetă, vagoane de restaurant și bistro și 109 vagoane de clasă pentru trenurile InterCity, InterRegio și Regio) luni 42

Finanțarea investițieiFinanțarea proiectului de investiții se realizează din fonduri externe nerambursabile, prin Planul național de redresare și reziliență, „Componenta 4 – Transport sustenabil“ și de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, în limita sumelor aprobate anual cu această destinație, conform programelor de investiții publice aprobate potrivit legii.

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x