În temeiul prevederilor art. 67 și ale art. 148 din Constituția României, republicată, ale Legii nr. 373/2013 privind cooperarea dintre Parlament și Guvern în domeniul afacerilor europene și ale art. 165 – 190 din Regulamentul Camerei Deputaților, aprobat prin Hotărârea Camerei Deputaților nr. 8/1994, republicat,Camera Deputaților adoptă prezenta hotărâre. +
ARTICOL UNICLuând în considerare Opinia nr. 4c-22/516, adoptată de Comisia pentru afaceri europene în ședința din 24 septembrie 2024, Camera Deputaților:1.susține Comunicarea Comisiei către Parlamentul European, Consiliu, Comitetul Economic și Social European și Comitetul Regiunilor referitoare la un model pentru o diplomă europeană; … 2.recomandă inițierea unui dialog politic la nivelul Uniunii Europene, sub îndrumarea Comisiei Europene și cu implicarea Parlamentului European, pentru a defini și a susține o strategie ambițioasă și curajoasă de reorientare a educației, care să răspundă cerințelor epocii digitale, să ofere parcursuri de instruire rapide, adaptabile și flexibile și să contribuie la aprofundarea pieței unice; … 3.reamintește că recunoașterea calității învățământului într-o anumită unitate este realizată în ultimă instanță de către piață, indiferent de modul de organizare și de cerințele formale ale instituțiilor abilitate de asigurare și recunoaștere a calității, ceea ce implică o abordare echilibrată, realistă și o alocare prudentă a resurselor umane și financiare publice în acest scop; … 4.recomandă identificarea și înlăturarea barierelor din calea educației transnaționale, cum ar fi cele bazate pe limbă, taxe de școlarizare sau cele constituite prin alte mijloace, prin colaborarea cu statele membre și conștientizarea de către cetățeni a beneficiilor acesteia pentru întreaga Europă; … 5.recomandă implicarea parlamentelor din statele membre în orientarea armonizată în ce privește definirea unei diplome europene, ca nou tip de calificare, cu respectarea autonomiei instituționale și a competențelor statelor membre; … 6.recomandă investigarea posibilității de a stabili certificate de absolvire europene pentru niveluri de învățământ preuniversitare; … 7.recomandă analizarea posibilității de organizare a cursurilor care conduc la obținerea unei diplome europene pe cale electronică, prin învățământ la distanță, îndrumat sau autodidact; … 8.recunoaște necesitatea înlăturării normelor prescriptive privind prezența fizică la cursuri și a recunoașterii învățării la distanță, pe cale electronică sau mixtă, astfel încât studenții să beneficieze pe deplin de transformarea digitală; … 9.propune inițierea unui program de sprijin pentru cercetarea pedagogică la toate nivelurile de învățare, precum și în ceea ce privește învățarea extracurriculară, nonformală și informală, la care să fie acceptate candidaturi din partea tuturor furnizorilor de educație, indiferent de forma de organizare; … 10.subliniază că o combinație de competențe transversale, cum ar fi inteligența culturală, gândirea critică, creativitatea și adaptabilitatea, menționată ca solicitată de angajatori, este necesară și activității antreprenoriale, ceea ce impune o abordare integrată la nivelul instituțiilor de învățământ superior și impulsionarea orientării educației către dobândirea de cunoștințe și îndemânări de administrare a afacerilor, indiferent de profil; … 11.recomandă includerea abordării interdisciplinare ca prioritare în programele Uniunii Europene, pentru a sprijini atingerea obiectivului de valorificare a beneficiilor cooperării interdisciplinare prin diploma europeană; … 12.atrage atenția asupra necesității de a identifica beneficiile diplomei europene pentru antreprenoriat; … 13.recomandă utilizarea programului Erasmus+ pentru a sprijini cooperarea tuturor entităților implicate în educația preuniversitară, școlare sau ale societății civile, pentru a facilita intrarea studenților în procesele de învățământ ce oferă o diplomă europeană; … 14.recomandă elaborarea unui model armonizat la nivelul Uniunii Europene de acceptare a unor trasee de învățare independente, nelegate de sistemele de acreditare, pentru a beneficia de agilitatea și adaptabilitatea la cerințele pieței a acestei modalități de învățare. … Această hotărâre a fost adoptată de către Camera Deputaților în ședința din 11 decembrie 2024, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constituția României, republicată.
PREȘEDINTELE CAMEREI DEPUTAȚILOR
VASILE-DANIEL SUCIUBucurești, 11 decembrie 2024.Nr. 95.––