privind înfiinţarea Grupului Interministerial Român pentru Managementul Integrat al Frontierei de Stat*)actualizată până la data de 4 decembrie 2008*)
–––––-*) Forma actualizată a acestui act normativ până la data de 4 decembrie 2008 este realizată de către Departamentul juridic din cadrul S.C. "Centrul Teritorial de Calcul Electronic" S.A. Piatra-Neamţ prin includerea tuturor modificărilor şi completărilor aduse de către: HOTĂRÂREA nr. 100 din 31 ianuarie 2007; HOTĂRÂREA nr. 1.317 din 31 octombrie 2007; HOTĂRÂREA nr. 1.557 din 25 noiembrie 2008.Conţinutul acestui act nu este un document cu caracter oficial, fiind destinat pentru informarea utilizatorilor–––––-**) Republicată în temeiul art. II din Hotărârea Guvernului nr. 1.865/2005 pentru modificarea şi completarea Hotărârii Guvernului nr. 943/2001 privind înfiinţarea Grupului Interministerial Roman pentru Managementul Integrat al Frontierei de Stat, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 34 din 13 ianuarie 2006, dandu-se textelor o noua numerotare.Hotărârea Guvernului nr. 943/2001 a fost publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 618 din 1 octombrie 2001 şi a mai fost modificata prin Hotărârea Guvernului nr. 194/2002, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 171 din 11 martie 2002, şi Hotărârea Guvernului nr. 1.248/2005, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 961 din 31 octombrie 2005. +
Articolul 1Grupul Interministerial Român pentru Managementul Integrat al Frontierei de Stat, denumit în continuare grup interministerial, este organism consultativ, fără personalitate juridică, care funcţionează pe lângă Ministerul Internelor şi Reformei Administrative, are sediul în municipiul Bucureşti, Piaţa Revoluţiei nr. 1A, sectorul 1, şi îşi desfăşoară activitatea în subordinea Consiliului Interministerial pentru Afaceri Interne şi Justiţie.–––-Art. 1 a fost modificat de pct. 1 al art. unic din HOTĂRÂREA nr. 1.557 din 25 noiembrie 2008 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 814 din 4 decembrie 2008. +
Articolul 2(1) Misiunea grupului interministerial este de a eficientiza comunicarea şi colaborarea dintre Ministerul Administraţiei şi Internelor, pe de o parte, şi alte autorităţi ale administraţiei publice centrale şi locale, pe de altă parte, precum şi de a contribui la fundamentarea ordinelor sau, după caz, a deciziilor acestora privind masurile adoptate şi actiunile corelate, ce urmeaza să fie intreprinse pentru securizarea frontierei de stat şi realizarea unui management performant al acesteia. … (2) Grupul interministerial stabileste conceptia de ansamblu şi asigura coordonarea unitara, pe baza Strategiei naţionale a managementului integrat al frontierei de stat a României, denumita în continuare Strategie naţionala, a acţiunilor şi masurilor pentru securizarea frontierei de stat, desfăşurate de autorităţile şi instituţiile publice prevăzute la art. 3, membre ale acestuia, şi coopereaza cu organizaţiile neguvernamentale care au atribuţii şi/sau desfăşoară activităţi în domeniu. … (3) Strategia managementului integrat al frontierei de stat se elaborează de Ministerul Internelor şi Reformei Administrative în colaborare cu autorităţile şi instituţiile implicate, se avizează de grupul interministerial şi se aprobă prin hotărâre a Guvernului. Strategia managementului integrat al frontierei de stat se actualizează periodic în funcţie de dinamica standardelor europene în domeniu, precum şi a altor necesităţi obiective cu caracter intern. … –––Alin. (3) al art. 2 a fost modificat de pct. 2 al art. unic din HOTĂRÂREA nr. 1.557 din 25 noiembrie 2008 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 814 din 4 decembrie 2008.(4) Grupul interministerial identifica actiunile prioritare ce se impun a fi desfăşurate în domeniul managementului frontierei de stat şi actualizeaza anual documentele de implementare – Planul de actiune şi Planul multianual de investitii. Documentele de implementare se prezinta spre avizare Consiliului Interministerial pentru Afaceri Interne şi Justiţie şi Consiliului Suprem de Aparare a ţării şi, ulterior avizarii, se difuzeaza tuturor autorităţilor şi instituţiilor din componenta grupului interministerial prin grija secretariatului acestuia şi se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. … +
Articolul 3(1) Grupul interministerial îşi desfăşoară activitatea sub autoritatea şi sub conducerea directă a şefului Departamentului Schengen din cadrul Ministerului Internelor şi Reformei Administrative, în calitate de preşedinte. … ––––-Alin. (1) al art. 3 a fost modificat de pct. 3 al art. II din HOTĂRÂREA nr. 1.317 din 31 octombrie 2007, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 751 din 6 noiembrie 2007.(2) Grupul interministerial este format din secretari de stat desemnaţi prin ordin de către conducătorii autorităţilor administraţiei publice centrale şi ai instituţiilor din domeniul apararii, ordinii publice şi sigurantei naţionale, abilitate sa intreprinda activităţi în acest domeniu, conducatori ai autorităţilor naţionale de control şi şefi ai structurilor din cadrul Ministerului Administraţiei şi Internelor, în calitate de reprezentanti ai utilizatorilor finali, după cum urmeaza: … A. secretari de stat desemnaţi prin ordin de către:a) ministrul justiţiei; … b) ministrul afacerilor externe; … c) ministrul apararii naţionale; … d) ministrul finanţelor publice; … e) ministrul sănătăţii publice; … f) ministrul muncii, solidaritatii sociale şi familiei; … g) ministrul agriculturii, pădurilor şi dezvoltării rurale; … h) ministrul transporturilor, construcţiilor şi turismului; … i) directorul Serviciului de Informaţii Externe; … j) directorul Serviciului Roman de Informaţii; … B. conducatori ai autorităţilor naţionale de control:a) seful Autorităţii Naţionale a Vamilor; … b) preşedintele Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor; … c) comisarul general al Gărzii Naţionale de Mediu; … d) preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Protectia Consumatorilor; … C. şefi ai structurilor din cadrul Ministerului Administraţiei şi Internelor, cu atribuţii în materie, desemnaţi prin ordin al ministrului administraţiei şi internelor, în calitate de reprezentanti ai utilizatorilor finali ai Sistemului integrat pentru securitatea frontierei, denumit în continuare SISF.(3) La lucrarile grupului interministerial participa, în calitate de reprezentanti ai structurilor de sprijin, persoane anume desemnate de: ministrul comunicatiilor şi tehnologiei informatiei, ministrul integrarii europene, ministrul delegat pentru coordonarea Secretariatului General al Guvernului, ministrul delegat pentru controlul implementarii programelor cu finanţare internationala şi urmarirea aplicarii acquis-ului comunitar, directorul Serviciului de Telecomunicatii Speciale şi preşedintele Autorităţii Naţionale de Reglementare în Comunicatii. … (4) În lipsa persoanelor prevăzute la alin. (2), grupul interministerial îşi desfăşoară activitatea în prezenta loctiitorilor acestora, desemnaţi în condiţiile legii, sau, după caz, a directorilor insarcinati cu problematica SISF. … (5) La lucrarile grupului interministerial pot participa, în calitate de invitati, şi alti reprezentanti ai autorităţilor administraţiei publice centrale sau ai organizaţiilor neguvernamentale, precum şi experti independenti din diverse sectoare de activitate. … +
Articolul 4(1) Grupul interministerial se reuneşte în şedinţe ordinare trimestriale sau ori de câte ori este necesar în şedinţe extraordinare. … ––––Alin. (1) al art. 4 a fost modificat de pct. 3 al art. unic din HOTĂRÂREA nr. 1.557 din 25 noiembrie 2008 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 814 din 4 decembrie 2008.(2) Convocarea membrilor grupului interministerial în şedinţe extraordinare se face de către presedinte, la solicitarea oricărui membru sau pe baza deciziei Consiliului Interministerial pentru Afaceri Interne şi Justiţie. … ––––-Alin. (2) al art. 4 a fost modificat de pct. 2 al art. unic din HOTĂRÂREA nr. 100 din 31 ianuarie 2007, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 95 din 7 februarie 2007.(3) Sedintele grupului interministerial sunt pregatite de secretariatul acestuia, structura specializata, constituita în cadrul aparatului central al Ministerului Administraţiei şi Internelor, prin ordin al ministrului administraţiei şi internelor. Seful acestei structuri indeplineste atribuţiile de secretar al grupului interministerial. … (4) Modul de organizare şi desfăşurare a sedintelor grupului interministerial se stabileste prin regulament propriu adoptat prin decizie a acestuia. … +
Articolul 5(1) Grupul interministerial are urmatoarele atribuţii: … a) solutioneaza problemele specifice cu care se confrunta sau, după caz, sesizeaza Consiliul Interministerial pentru Afaceri Interne şi Justiţie şi propune adoptarea masurilor ce se impun pentru solutionarea acestora; … b) adopta decizii în vederea asigurarii coerentei în procesul de elaborare şi implementare de politici, strategii şi programe ale autorităţilor şi instituţiilor care au reprezentanti desemnaţi în cadrul acestuia; … c) avizeaza proiectul Strategiei naţionale, actualizat de UMPSISF**), elaborat pe baza propunerilor formulate de autorităţile şi instituţiile prevăzute la art. 3, în vederea prezentarii acestuia spre aprobare prin hotărâre a Guvernului; … ________**) UMP-SISF – Unitatea de management al proiectului pentru Sistemul integrat pentru securitatea frontierei.d) coordonează actiunile pentru securitatea frontierei de stat ale instituţiilor şi autorităţilor membre, urmareste şi asigura prin intermediul acestora aplicarea procedurilor de supraveghere şi control la frontiera şi respectarea obligaţiilor şi angajamentelor României prevăzute în conventiile internationale în domeniu; … e) coordonează activităţile de realizare a SISF, precum şi armonizarea acestuia cu legislatia ori cu practicile comunitare şi internationale; … f) formuleaza, prin deciziile adoptate, recomandari pentru autorităţile şi instituţiile membre, cu privire la cadrul legislativ, instituţional şi de implementare a Strategiei naţionale; … g) avizeaza activitatea de realizare a SISF, desfăşurată de UMP-SISF; … h) monitorizează activitatea grupurilor de lucru constituite în subordinea sa şi adopta deciziile necesare sau, după caz, formuleaza propunerile ce se impun. … (2) Activităţile prevăzute la alin. (1) se vor desfăşura fără a se produce imixtiuni în competentele şi activităţile specifice fiecarei institutii. … +
Articolul 6Secretariatul grupului interministerial are urmatoarele atribuţii principale:a) pregăteşte sedintele grupului interministerial; … b) întocmeşte şi distribuie materialele aferente fiecarei şedinţe a grupului interministerial autorităţilor şi instituţiilor membre ale acestuia, precum şi invitatilor; … c) monitorizează indeplinirea obiectivelor stabilite în sedintele grupului interministerial şi elaboreaza rapoarte şi informari asupra stadiului de indeplinire a acestora, pe care le prezinta presedintelui grupului interministerial; … d) tine evidenta deciziilor adoptate de grupul interministerial, pe care le transmite autorităţilor şi instituţiilor interesate, în vederea punerii în aplicare, precum şi a modului de indeplinire a acestora; … e) asigura comunicarea interministeriala în domeniul managementului SISF, precum şi armonizarea punctelor de vedere în aceasta problematica; … f) reprezinta punctul de contact atât pentru autorităţile şi instituţiile române, cat şi pentru cele straine, care deţin, proceseaza şi furnizeaza, după caz, datele privind stadiul realizării SISF; … g) monitorizează implementarea Strategiei naţionale, scop în care elaboreaza studii, analize şi sinteze pentru informarea conducerii Ministerului Administraţiei şi Internelor. … h) planifică şi coordonează evaluările privind modalităţile de aplicare a măsurilor stabilite în cadrul Strategiei naţionale şi formulează propuneri pentru corelarea strategiilor în domeniu, adoptate la nivelul autorităţilor şi instituţiilor membre ale grupului interministerial; … –––-Lit. h) a art. 6 a fost introdusă de pct. 4 al art. unic din HOTĂRÂREA nr. 1.557 din 25 noiembrie 2008 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 814 din 4 decembrie 2008.i) formulează, pregăteşte şi contribuie la fundamentarea deciziilor necesare asigurării coerenţei în procesul de realizare şi actualizare a Strategiei naţionale, precum şi a documentelor de implementare, după caz. … –––-Lit. i) a art. 6 a fost introdusă de pct. 4 al art. unic din HOTĂRÂREA nr. 1.557 din 25 noiembrie 2008 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 814 din 4 decembrie 2008. +
Articolul 7UMP-SISF se organizeaza şi funcţionează în cadrul Inspectoratului General al Politiei de Frontiera şi are urmatoarele atribuţii principale:a) abrogată; … –––Lit. a) a art. 7 a fost abrogată de pct. 5 al art. unic din HOTĂRÂREA nr. 1.557 din 25 noiembrie 2008 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 814 din 4 decembrie 2008.b) coopereaza cu organismele Uniunii Europene specializate în domeniul managementului frontierei sau cu alte organizaţii şi organisme similare, după caz; … c) abrogată; … –––-Lit. c) a art. 7 a fost abrogată de pct. 5 al art. unic din HOTĂRÂREA nr. 1.557 din 25 noiembrie 2008 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 814 din 4 decembrie 2008.d) monitorizează achiziţiile publice de bunuri şi servicii pentru realizarea SISF, în sensul asigurarii integrarii acestora; … e) elaboreaza proiecte de acte normative, asigurand construcţia legislativ-normativa pentru SISF, şi îşi asigura activitatea de asistenţa juridica; … f) abrogată; … –––-Lit. f) a art. 7 a fost abrogată de pct. 5 al art. unic din HOTĂRÂREA nr. 1.557 din 25 noiembrie 2008 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 814 din 4 decembrie 2008.g) urmareste asigurarea de către integratorul de sistem a suportului logistic integrat constand în pregătirea personalului, mentenanta, garantie, suport pentru utilizatori, materiale şi documentatie, necesar pentru realizarea şi menţinerea functionalitatii SISF; … h) elaboreaza documentele de planificare şi raportare privind stadiul proiectului SISF; … i) coordonează realizarea SISF ca obiectiv principal pentru implementarea Strategiei naţionale, împreună cu structurile de specialitate din cadrul Ministerului Administraţiei şi Internelor. … +
Articolul 8(1) Conducătorii autorităţilor şi ai instituţiilor membre ale grupului interministerial dispun masurile necesare pentru a asigura comunicarea la secretariatul acestuia a stadiului indeplinirii angajamentelor asumate prin documentele de implementare, după cum urmeaza: … a) lunar, pe data de întâi – stadiul indeplinirii angajamentelor prevăzute în Planul de acţiuni; … b) lunar, pe data de întâi – stadiul realizării acţiunilor prevăzute în Planul multianual de investitii. … (2) Modul de comunicare a datelor prevăzute la alin. (1) de către structurile Ministerului Administraţiei şi Internelor se stabileste prin ordin al ministrului administraţiei şi internelor, iar pentru celelalte institutii şi autorităţi membre ale grupului interministerial, prin decizie a acestuia. … +
Articolul 9(1) În structura grupului interministerial se constituie şi funcţionează grupuri de lucru formate din specialisti desemnaţi de conducătorii autorităţilor şi instituţiilor membre ale acestuia. … (2) Grupurile de lucru îşi desfăşoară lucrarile în plen, la convocarea secretarului grupului interministerial, în functie de necesităţi. … (3) Reprezentantii instituţiilor şi autorităţilor în cadrul grupurilor de lucru se stabilesc prin ordin/decizie al/a conducătorilor acestora şi se comunică secretariatului grupului interministerial. … (4) Grupurile de lucru şi domeniile pentru care acestea se constituie, atribuţiile şi modul de organizare şi functionare se stabilesc prin regulament aprobat prin decizie a grupului interministerial. … +
Articolul 10Principalele competente ale instituţiilor abilitate, prin care se asigură realizarea obiectivului prevăzut la art. 2, se vor exercita pentru indeplinirea corespunzătoare a urmatoarelor activităţi:a) punerea în practica a Strategiei naţionale, aprobata prin hotărâre a Guvernului; … b) armonizarea legislaţiei naţionale cu acquis-ul comunitar în domeniul managementului integrat al frontierei; … c) introducerea şi aplicarea adecvata a procedurilor de control la frontiera, potrivit cerințelor acquis-ului comunitar; … d) realizarea sistemelor informatice proprii, compatibile cu SISF; … e) modernizarea echipamentelor tehnice şi a infrastructurii la frontiera prin realizarea SISF; … f) cooperarea cu instituţiile similare ale statelor membre ale Uniunii Europene în lupta împotriva migratiei ilegale şi crimei organizate transfrontaliere; … g) cooperarea cu organizaţiile neguvernamentale în domenii de interes pentru managementul integrat al frontierei; … h) adoptarea de măsuri eficiente pentru fluidizarea circulaţiei călătorilor şi mărfurilor la frontieră. … –––-Lit. h) a art. 10 a fost modificată de pct. 6 al art. unic din HOTĂRÂREA nr. 1.557 din 25 noiembrie 2008 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 814 din 4 decembrie 2008. +
Articolul 11(1) Persoanele care fac parte din grupurile de lucru îşi păstrează calitatea pe care o au la autorităţile şi instituţiile de la care provin, precum şi toate drepturile ce decurg din aceasta calitate. … (2) Sarcinile grupurilor de lucru se indeplinesc de către membrii acestora în cadrul atribuţiilor legale de serviciu. … (3) Cheltuielile materiale şi de capital necesare pentru desfăşurarea sedintelor grupului interministerial se suporta din bugetul de venituri şi cheltuieli al Inspectoratului General al Politiei de Frontiera din cadrul Ministerului Administraţiei şi Internelor. … +
Articolul 12Deciziile grupului interministerial sunt acte administrative cu caracter intern pentru toţi membrii săi şi stau la baza propunerilor de acte normative şi a masurilor adoptate de conducătorii autorităţilor şi ai instituţiilor implicate în exercitarea atribuţiilor ce le sunt conferite de lege pe linia securitatii frontierei de stat. +
Articolul 13Raporturile grupului interministerial cu organele judiciare, precum şi cu celelalte autorităţi se stabilesc şi se desfăşoară în nume propriu, sub semnatura presedintelui acestuia sau prin intermediul persoanelor prevăzute ori desemnate conform prevederilor art. 3 alin. (1) şi (2).––––-Art. 13 a fost modificat de pct. 3 al art. unic din HOTĂRÂREA nr. 100 din 31 ianuarie 2007, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 95 din 7 februarie 2007. +
Articolul 14Orice participant la reuniune poate prezenta materiale scrise conţinând studii, propuneri, proiecte de decizii ale grupului interministerial, care vor fi difuzate odata cu celelalte materiale pregatite de secretariat. +
Articolul 15(1) În cadrul şedinţelor de lucru, pe baza comunicărilor structurilor membre, secretarul grupului interministerial va aduce la cunoştinţa participanţilor stadiul aplicării deciziilor adoptate anterior. … ––––Alin. (1) al art. 15 a fost modificat de pct. 7 al art. unic din HOTĂRÂREA nr. 1.557 din 25 noiembrie 2008 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 814 din 4 decembrie 2008.(2) Deciziile sunt adoptate prin vot deschis, cu majoritate simpla, în prezenta a cel puţin două treimi din numărul membrilor grupului interministerial. … (3) Dezbaterile din plenul grupului interministerial şi documentele adoptate se consemneaza într-un proces-verbal sau pe suport magnetic, prin grija secretarului de sedinta, gestionarea acestor informaţii asigurandu-se de secretariatul grupului interministerial. … ––