HOTĂRÂRE nr. 935 din 8 octombrie 1996

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 12/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: GUVERNUL
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 259 din 24 octombrie 1996
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Actiuni suferite de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEHG 383 23/07/1997
Actiuni induse de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ART. 11ABROGA PEHG 455 11/08/1992
ART. 11ABROGA PEHG 118 09/03/1992
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ART. 11ABROGA PEHG 455 11/08/1992
ART. 11ABROGA PEHG 118 09/03/1992
ART. 115REFERIRE LALEGE (R) 69 26/11/1991
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEHG 383 23/07/1997

privind organizarea şi funcţionarea prefecturilor



În temeiul art. 115 din Legea administraţiei publice locale nr. 69/1991, republicată,Guvernul României hotărăşte: + 
Articolul 1Prefectura se organizează şi funcţionează ca instituţie publică cu personalitate juridică, menită să îndeplinească prerogativele conferite prin acte normative prefectului. Prefectura contribuie la asigurarea realizării în judeţ a strategiei şi obiectivelor cuprinse în programul de guvernare.
 + 
Articolul 2(1) Prefectura are sediul în municipiul reşedinţă de judeţ, în Palatul administrativ, proprietate publică de interes naţional, aflate în administrarea acesteia.(2) Exercitarea drepturilor şi asumarea obligaţiilor civile ale prefecturii se realizează de către prefect sau de către persoana desemnată de acesta. Prefectul este ordonator secundar de credite.(3) Exercitarea capacităţii juridice de drept public aparţine numai prefectului.
 + 
Articolul 3(1) Prefectura are un aparat tehnic de specialitate, condus de către prefect.(2) Structura organizatorică a aparatului tehnic de specialitate al prefecturii este prevăzută în anexele nr. 1 şi nr. 1A. În cadrul acestei structuri se pot organiza, prin ordin al prefectului, servicii, birouri şi alte compartimente.(3) În judeţele cu o suprafaţă întinsă, cu localităţi amplasate la mari distanţe de reşedinţa judeţului, prefectul poate organiza, cu aprobarea Departamentului pentru Administraţie Publică Locală, oficii prefecturale. Oficiile prefecturale funcţionează în subordinea directă a prefectului.(4) În anul 1996 se vor organiza oficii prefecturale în judeţele prevăzute în anexa nr. 2, urmând ca, în situaţii justificate, Departamentul pentru Administraţie Publică Locală să aprobe înfiinţarea de astfel de oficii şi în alte judeţe, în funcţie de prevederile anuale ale bugetului de stat cu privire la numărul de personal aferent administraţiei publice.(5) Oficiile prefecturale asigură îndeplinirea atribuţiilor specifice aparatului tehnic de specialitate al prefecturii, în localităţile situate în zona teritorială aferentă. Modul de organizare a oficiului şi nominalizarea localităţilor arondate acestuia se stabilesc prin ordin al prefectului. Prefectul, cu sprijinul primarului localităţii în care se organizează oficiul prefectural, va asigura spaţiul corespunzător pentru funcţionarea acestuia.(6) Conducătorii serviciilor publice descentralizate ale ministerelor şi ale celorlalte organe centrale, organizate la nivelul judeţului, vor desemna 1-3 specialişti, care îşi vor desfăşura activitatea în zona respectivă şi vor conlucra direct cu oficiul prefectural în îndeplinirea atribuţiilor specifice instituţiilor pe care le reprezintă.
 + 
Articolul 4(1) Conducerea operativă a aparatului tehnic de specialitate al prefecturii se exercită de către un director general având, de regulă, studii superioare juridice sau administrative. Directorul general este numit şi eliberat din funcţie prin dispoziţia şefului Departamentului pentru Administraţie Publică Locală, la propunerea prefectului.(2) Oficiile prefecturale sunt conduse de un director, a cărui numire şi eliberare din funcţie se fac prin dispoziţia şefului Departamentului pentru Administraţie Publică Locală, la propunerea prefectului.
 + 
Articolul 5Aparatul tehnic de specialitate al prefecturii îndeplineşte următoarele atribuţii principale:1. Cu privire la activitatea consiliului judeţean, a consiliilor locale şi a primarilor:a) examinează legalitatea actelor administrative ale autorităţilor administraţiei publice locale sau judeţene şi face propuneri privind modalităţile de asigurare sau, după caz, de restabilire a legalităţii;b) elaborează rapoarte şi prezintă informări cu privire la actele controlate, la modul de organizare a executării legilor şi a altor acte normative de către primari, consiliile locale, consiliul judeţean, preşedintele acestuia, ori de către delegaţia permanentă;c) realizează procedura prealabilă cu privire la actele socotite ilegale; întocmeşte documentaţia necesară sesizării instanţelor de contencios administrativ cu privire la actele administrative nelegale şi susţine în justiţie acţiunile formulate;d) asigură evidenţa şi păstrarea actelor autorităţilor administraţiei publice locale sau judeţene, transmise, potrivit legii, în vederea exercitării dreptului de control asupra legalităţii acestora;e) analizează proiectele de hotărâri ale Guvernului, propuse de consiliile judeţene, cu privire la legalitatea soluţiilor respective.2. Cu privire la activitatea serviciilor publice descentralizate ale ministerelor şi ale celorlalte organe centrale:a) urmăreşte activitatea desfăşurată de serviciile publice descentralizate ale ministerelor şi ale celorlalte organe centrale organizate la nivelul judeţului pentru îndeplinirea atribuţiilor ce le revin, potrivit legii;b) întocmeşte informări cu privire la activitatea desfăşurată de serviciile publice descentralizate, semnalează divergenţele apărute între acestea şi autorităţile administraţiei publice locale sau judeţene şi elaborează propuneri corespunzătoare privind medierea acestora, conform legii;c) examinează, împreună cu serviciile publice descentralizate ale ministerelor şi ale celorlalte organe centrale şi cu autorităţile administraţiei publice judeţene sau locale, stadiul de execuţie a unor lucrări şi acţiuni care se derulează în comun.3. Cu privire la activitatea comisiei administrative:a) întocmeşte şi propune spre adoptare Regulamentul de organizare şi funcţionare a comisiei administrative, pe baza regulamentului-cadru orientativ, elaborat de către Departamentul pentru Administraţie Publică Locală;b) realizează lucrările de secretariat pentru comisia administrativă şi prezintă propuneri cu privire la programul de activitate al acesteia;c) elaborează, în urma consultării conducerilor serviciilor publice descentralizate ale ministerelor şi ale celorlalte organe centrale organizate în judeţ, proiectul Programului principalelor lucrări şi activităţi ale comisiei administrative;d) difuzează hotărârile adoptate de comisia administrativă organelor şi autorităţilor interesate, urmăreşte modul de aplicare a acestora şi informează operativ asupra constatărilor făcute.4. Cu privire la respectarea legilor şi hotărârilor Guvernului, asigurarea ordinii publice şi apărarea drepturilor cetăţenilor:a) elaborează studii şi rapoarte cu privire la aplicarea actelor normative în vigoare şi prezintă propuneri de eliminare a disfuncţiilor semnalate;b) conlucrează cu reprezentanţii locali ai Ministerului de Interne, Ministerului Apărării Naţionale şi Serviciului Român de Informaţii la elaborarea măsurilor ce se impun pentru asigurarea respectării drepturilor individuale, apărarea proprietăţii publice şi private, securitatea cetăţenilor şi prevenirea infracţiunilor;c) urmăreşte îndeplinirea măsurilor dispuse de prefect, ca şef al apărării civile din judeţ, şi se îngrijeşte de elaborarea propunerilor privind acordarea ajutoarelor umanitare de prima urgenţă, constând în bunuri, produse şi bani – puse la dispoziţie de către Guvern – în scopul protecţiei populaţiei în situaţii excepţionale, determinate de calamităţi naturale, epidemii, incendii, fenomene sociale sau economice deosebite.5. Cu privire la realizarea programului de guvernare:a) contribuie la organizarea aplicării programelor şi strategiilor guvernamentale sau ministeriale cu privire la restructurarea sectorială, privatizare, aprovizionarea populaţiei cu produse de bază şi combustibili, protecţia consumatorilor etc.;b) realizează documentarea necesară în vederea elaborării raportului anual privind starea generală economico-socială a judeţului, care se înaintează Guvernului, precum şi a informărilor ce vor fi prezentate autorităţilor administraţiei publice judeţene, cu privire la activitatea serviciilor publice descentralizate.6. Cu privire la integrarea europeană:a) elaborează propuneri privind integrarea europeană în probleme care privesc judeţul respectiv;b) se îngrijeşte de aplicarea, în activitatea proprie, a prevederilor din Acordul de asociere şi din Strategia naţională de pregătire pentru aderarea României la Uniunea Europeană;c) elaborează informări privind activitatea desfăşurată şi stadiul aplicării măsurilor de integrare europeană;d) urmăreşte ca proiectele hotărârilor Guvernului iniţiate la nivel judeţean, precum şi actele emise de autorităţile administraţiei publice locale, să fie în concordanţă cu legislaţia europeană în materie.7. În afara atribuţiilor prevăzute la pct. 1-6, aparatul tehnic de specialitate al prefecturii îndeplineşte şi următoarele sarcini:a) întocmeşte documentaţiile aferente proiectului de hotărâre a Guvernului privind defalcarea patrimoniului, iar după aprobarea acestuia procedează la predarea-preluarea patrimoniului cuvenit fiecărei unităţi administrativ-teritoriale, încheind protocoalele necesare pe care le prezintă spre semnare; sprijină autorităţile administraţiei publice locale şi judeţene la elaborarea propunerilor privind defalcarea patrimoniului;b) elaborează, pe baza datelor statistice, oficiale, proiectul ordinului de stabilire a numărului consilierilor locali şi judeţeni, în condiţiile legii, şi îl supune spre aprobare prefectului, care coordonează, sprijină şi controlează activitatea consiliilor locale şi a primarilor în legătură cu pregătirea, organizarea şi desfăşurarea alegerilor locale, parlamentare şi prezidenţiale; întocmeşte graficul de convocare a consiliilor locale în şedinţa de constituire;c) efectuează verificări şi întocmeşte documentaţia necesară în vederea sesizării Guvernului cu propuneri de dizolvare a unor consilii locale sau judeţene, după caz, suspendarea din funcţie a unor consilieri sau primari sau pentru demiterea unor primari, precum şi pentru stabilirea datei noilor alegeri;d) participă în comisiile de examinare a candidaţilor înscrişi la examen sau la concurs pentru ocuparea unor posturi vacante de secretari ai comunelor, oraşelor sau municipiilor; întocmeşte documentaţia necesară emiterii ordinului prefectului pentru numirea în funcţie a candidaţilor declaraţi reuşiţi; urmăreşte modul de îndeplinire de către secretarii unităţilor administrativ-teritoriale a atribuţiilor stabilite prin lege şi face propuneri corespunzătoare;e) participă la realizarea lucrărilor de secretariat ale comisiei judeţene de aplicare a Legii fondului funciar nr. 18/1991; verifică sesizările şi contestaţiile şi prezintă concluziile în legătură cu stabilirea dreptului de proprietate asupra terenurilor; susţine în instanţele de judecată acţiunile introduse în aplicarea legii;f) întocmeşte lucrările necesare emiterii avizului prefectului pentru numirea şi eliberarea din funcţie a conducătorilor serviciilor publice descentralizate ale ministerelor şi ale celorlalte organe centrale ale administraţiei publice, organizate în judeţ;g) elaborează proiectele de ordine ale prefectului, având ca obiect stabilirea de măsuri cu caracter tehnic sau de specialitate;h) aduse la cunoştinţă publică, prin afişare sau publicare, ordinele cu caracter normativ emise de prefect şi comunică persoanelor interesate ordinele cu caracter individual, urmărind modul de îndeplinire a acestora;i) exercită, din însărcinarea Departamentului pentru Administraţie Publică Locală, acţiuni de îndrumare şi control cu privire la modul de exercitare de către primar a atribuţiilor delegate şi exercitate de către aceştia în numele statului.Prefectul poate stabili, prin ordin, şi alte sarcini pentru aparatul tehnic de specialitate, în vederea îndeplinirii în cele mai bune condiţii a atribuţiilor ce i-au fost conferite prin reglementările legale.
 + 
Articolul 6(1) Prefectul va aproba, prin ordin, în termen de 45 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei hotărâri, Regulamentul de organizare şi funcţionare a aparatului tehnic de specialitate, în care se vor detalia prevederile prezentei hotărâri şi se vor stabili sarcinile ce revin fiecărui compartiment.(2) Pe baza regulamentului de organizare şi funcţionare a aparatului tehnic de specialitate se va întocmi fişa fiecărui post din statul de funcţiuni.
 + 
Articolul 7(1) Încadrarea şi eliberarea personalului din funcţie se efectuează potrivit legii, prin ordin al prefectului.(2) Numărul maxim de posturi aferente aparatului tehnic de specialitate al prefecturii, la care se adaugă posturile aferente personalului muncitor şi de deservire, potrivit normativelor în vigoare, se corelează cu numărul mediu de personal aprobat a se finanţa, anual, prin bugetul de stat. Pentru anul 1996, numărul maxim de personal tehnic de specialitate este cel prevăzut în anexa nr. 3.(3) La încadrarea sau promovarea personalului în grade profesionale superioare nu se vor depăşi ponderile de 40% pentru gradul I A şi de 35% pentru gradul I din totalul funcţiilor de execuţie cu studii superioare.
 + 
Articolul 8Personalul din aparatul tehnic de specialitate al prefecturii, inclusiv directorul general al acesteia, are statut de funcţionar public.
 + 
Articolul 9Îndrumarea şi controlul asupra activităţii desfăşurate de aparatul tehnic de specialitate, cât şi perfecţionarea pregătirii profesionale se asigură de către Departamentul pentru Administraţie Publică Locală.
 + 
Articolul 10Fondurile necesare acoperirii cheltuielilor generale pentru funcţionarea prefecturilor se asigură în bugetul acestora de către Secretariatul General al Guvernului.
 + 
Articolul 11Hotărârea Guvernului nr. 118/1992 privind structura şi atribuţiile aparatului tehnic de specialitate al prefecturilor, precum şi finanţarea acestuia, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 56 din 2 aprilie 1992 şi Hotărârea Guvernului nr. 455/1992 privind unele măsuri referitoare la ocuparea postului de director general de prefectură, precum şi orice alte dispoziţii contrare prezentei hotărări de abrogă.
 + 
Articolul 12Anexele nr. 1-3 fac parte integrantă din prezenta hotărâre.PRIM-MINISTRUNICOLAE VĂCĂROIUContrasemnează:–––––Secretar de stat,şeful Departamentului pentruAdministraţie Publică Locală,Octav CozmâncăMinistru de stat, ministrul finanţelor,Florin GeorgescuMinistru de stat, ministrul muncii şiprotecţiei sociale,Dan Mircea PopescuBucureşti, 8 octombrie 1996.Nr. 935.
 + 
Anexa 1STRUCTURA ORGANIZATORICĂ A PREFECTURII JUDEŢENE*Font 9*                                 ┌────────────────┐                                 │ PREFECT │                                 └───────┬────────┘                                         │               ┌─────────────────────────┤               │ ├────────────────┬─────────┐      ┌────────┴───────┐ │ │ │ ┌─────────────┐      │ SUBPREFECT │ ┌────────┴─────────┐ │ │ │Consilier al │      └────────┬───────┘ │ DIRECTOR GENERAL │ │ │ ┌──┤ prefectului │               │ └────────┬─────────┘ │ │ │ │ – purtător │       ┌───────┴────┐ │ │ │ │ │ de cuvânt │       │ │ │ │ │ │ └─────────────┘       │ │ ┌─────┴─────┐ │ │ │ ┌─────────────┐       │ │ │ │ │ │ │ │ Serviciu │ ┌─────┴─────┐┌─────┴──────┐ ┌─────┴─────┐┌────┴───┐ ┌────┴────┐ └─┼──┤ (birou) │ │ Direcţia ││ Direcţia │ │ Direcţia ││Direcţia│ │ │ │ │ integrare │ │programe şi││coordonarea │ │ controlul ││resurse │ │ │ │ │ europeană │ │ strategii ││serviciilor │ │legalităţii││ umane, │ │ Oficiu │ │ └─────────────┘ │guvernamen-││ publice │ │actelor şi ││secreta-│ │ prefec- │ │ ┌─────────────┐ │tale şi te-││descentrali-│ │contencios ││riat şi │ │ tural │ │ │ Serviciu │ │ ritoriale ││ zate │ │ adminis- ││relaţii │ │ │ └──┤ (birou) │ └───────────┘└────────────┘ │ trativ ││ cu │ │ │ │ financiar- │                             └───────────┘│publicul│ └─────────┘ │contabilitate│                                          └────────┘ └─────────────┘
 + 
Anexa 1ASTRUCTURA ORGANIZATORICĂ A PREFECTURII MUNICIPIULUI BUCUREŞTI                                 ┌────────────────┐                                 │ PREFECT │                                 └───────┬────────┘                                         │               ┌─────────────────────────┤               │ ├─────────────────┐       ┌───────┴────┐ │ │ ┌─────────────┐ ┌─────┴────┐ ┌────┴─────┐ │ │ │Consilier al │ │SUBPREFECT│ │SUBPREFECT│ ┌────────┴─────────┐ │ ┌──┤ prefectului │ └─────┬────┘ └────┬─────┘ │ DIRECTOR GENERAL │ │ │ │ – purtător │       │ │ └────────┬─────────┘ │ │ │ de cuvânt │       │ │ │ │ │ └─────────────┘       │ │ ┌─────┴─────┐ │ │ ┌─────────────┐       │ │ │ │ │ │ │ Serviciu │ ┌─────┴─────┐┌─────┴──────┐ ┌─────┴─────┐┌────┴───┐ └─┼──┤ (birou) │ │ Direcţia ││ Direcţia │ │ Direcţia ││Direcţia│ │ │ integrare │ │programe şi││coordonarea │ │ controlul ││resurse │ │ │ europeană │ │ strategii ││serviciilor │ │legalităţii││ umane, │ │ └─────────────┘ │guvernamen-││ publice │ │actelor şi ││secreta-│ │ ┌─────────────┐ │tale şi te-││descentrali-│ │contencios ││riat şi │ │ │ Serviciu │ │ ritoriale ││ zate │ │ adminis- ││relaţii │ └──┤ (birou) │ └───────────┘└────────────┘ │ trativ ││ cu │ │ financiar- │                             └───────────┘│publicul│ │contabilitate│                                          └────────┘ └─────────────┘
 + 
Anexa 2Judeţe şi localităţi în care funcţionează oficii prefecturale

Nr.
crt.
Judeţul

Localitatea

1. Alba Blaj
2. Argeş Câmpulung
3. Botoşani Dorohoi
4. Braşov Făgăraş
5. Buzău Râmnicu Sărat
6.

Cluj

Dej
Turda
7. Galaţi Tecuci
8. Hunedoara Petroşani
9. Harghita Odorheiu Secuiesc
10. Maramureş Sighetul Marmaţiei
11. Mureş Sighişoara
12. Neamţ Roman
13. Olt Caracal
14.

Suceava

Câmpulung Moldovenesc
Fălticeni
Rădăuţi
15. Timiş Lugoj
16.

Vaslui

Bârlad
Huşi

 + 
Anexa 3Numărul maxim de posturipentru aparatul tehnic de specialitate al prefecturii

Nr.
crt.
Judeţul

Numărul de posturi

1. Alba 38
2. Arad 36
3. Argeş 45
4. Bacău 37
5. Bihor 38
6. Bistriţa-Năsăud 34
7. Botoşani 43
8. Braşov 41
9. Brăila 35
10. Buzău 38
11. Caraş-Severin 41
12. Călăraşi 34
13. Cluj 50
14. Constanţa 41
15. Covasna 32
16. Dâmboviţa 36
17. Dolj 40
18. Galaţi 46
19. Giurgiu 34
20. Gorj 34
21. Harghita 42
22. Hunedoara 41
23. Ialomiţa 32
24. Iaşi 41
25. Ilfov 30
26. Maramureş 40
27. Mehedinţi 36
28. Mureş 44
29. Neamţ 40
30. Olt 39
31. Prahova 42
32. Satu Mare 35
33. Sălaj 35
34. Sibiu 36
35. Suceava 49
36. Teleorman 36
37. Timiş 44
38. Tulcea 34
39. Vaslui 44
40. Vâlcea 36
41. Vrancea 35
42.

Municipiul
Bucureşti
50
TOTAL: 1.634

––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x