privind stabilirea procedurii-cadru de evaluare a impactului asupra mediului şi pentru aprobarea listei proiectelor publice sau private supuse acestei proceduri(actualizata până la data de 22 octombrie 2004*)
–––––*) Textul initial a fost publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 686 din 17 septembrie 2002. Aceasta este forma actualizata de S.C. "Centrul Teritorial de Calcul Electronic" S.A. Piatra Neamt până la data de 22 octombrie 2004, cu modificările şi completările aduse de HOTĂRÂREA nr. 1.705 din 14 octombrie 2004.În temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia României şi ale art. 8 alin. 4 din Legea protectiei mediului nr. 137/1995, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,Guvernul României adopta prezenta hotărâre. +
Articolul 1(1) Prezenta hotărâre stabileste procedura-cadru de evaluare a impactului asupra mediului, aplicata în scopul emiterii acordului de mediu, pentru anumite proiecte publice sau private care pot avea efecte semnificative asupra mediului prin natura, dimensiunea sau localizarea lor. … (2) Evaluarea impactului asupra mediului este parte integrantă din procedura de obtinere a acordului de mediu. … +
Articolul 2Termenii specifici utilizati în prezenta hotărâre sunt definiti după cum urmeaza:– acord de mediu – decizia autorităţii competente pentru protectia mediului, care da dreptul titularului de proiect sa realizeze proiectul. Acordul de mediu este un act tehnico-juridic eliberat în scris, prin care se stabilesc condiţiile de realizare a proiectului din punct de vedere al protectiei mediului;– proiect – execuţia lucrărilor de constructii sau alte instalaţii ori amenajari, alte interventii asupra cadrului natural şi peisajului, inclusiv cele care implica extragerea resurselor minerale;– titularul proiectului – solicitantul acordului de mediu pentru un anumit proiect sau autoritatea publică ce initiaza un proiect; titularul de proiect poate fi atât persoana fizica, cat şi juridica. +
Articolul 3(1) Evaluarea impactului asupra mediului identifica, descrie şi evalueaza, în mod corespunzător şi pentru fiecare caz, efectele directe şi indirecte ale proiectului asupra urmatorilor factori: … a) fiinte umane, fauna şi flora; … b) sol, apa, aer, clima şi peisaj; … c) bunuri materiale şi patrimoniu cultural; … d) interactiunea dintre factorii menţionaţi la lit. a), b) şi c). … (2) Evaluarea impactului asupra mediului urmareste stabilirea masurilor de reducere sau de evitare a impactului negativ al proiectului asupra factorilor enumerati la alin. (1) şi determina decizia de realizare sau de nerealizare a proiectului pe amplasamentul ales. … (3) Evaluarea impactului asupra mediului se efectueaza în faza de pregatire a documentatiei care fundamentează fezabilitatea proiectului. … (4) Evaluarea impactului asupra mediului se realizează în etape, după cum urmeaza: … a) etapa de încadrare a proiectului în procedura de evaluare a impactului asupra mediului; … b) etapa de definire a domeniului evaluării şi de realizare a raportului privind studiul de evaluare a impactului asupra mediului; … c) etapa de analiza a calităţii raportului la studiul de evaluare a impactului asupra mediului. … +
Articolul 4(1) Procedura de emitere a acordului de mediu pe baza evaluării impactului asupra mediului este condusa de autorităţile competente pentru protectia mediului, cu participarea autorităţilor publice centrale sau locale, după caz, care au atribuţii şi raspunderi specifice în domeniul protectiei mediului. … (2) Participarea autorităţilor prevăzute la alin. (1) la emiterea acordului de mediu se realizează în cadrul unui colectiv de analiza tehnica constituit la nivel central prin ordin al conducătorului autorităţii publice centrale pentru protectia mediului şi la nivelul fiecarui judet şi al municipiului Bucureşti, inclusiv în cazul Administraţiei Rezervatiei Biosferei "Delta Dunarii", prin ordin semnat de prefect şi de preşedintele consiliului judetean. … (3) Autorităţile competente pentru protectia mediului asigura informarea şi organizarea sedintelor colectivului de analiza tehnica în scopul aplicarii prevederilor prezentei hotărâri. … (4) Autorităţile competente pentru protectia mediului percep taxe în cuantum de 200.000 lei pentru emiterea acordului de mediu. Taxele se varsă în contul Fondului pentru mediu, în condiţiile legii. … +
Articolul 5(1) Prevederile prezentei hotărâri nu se aplică: … a) proiectelor destinate apararii naţionale; … b) proiectelor ale caror detalii sunt adoptate printr-un act normativ specific, dacă cerinţele prezentei hotărâri, inclusiv cele referitoare la furnizarea informatiei, sunt indeplinite în procesul legislativ respectiv. … (2) Autoritatea publică centrala pentru protectia mediului poate excepta de la evaluarea impactului asupra mediului anumite proiecte sau părţi ale acestora, în cazuri excepţionale; exceptarea se acordă pe baza solicitarii motivate a autorităţii publice care initiaza proiectul, cu indeplinirea urmatoarelor condiţii: … a) să aplice o alta metoda de evaluare corespunzătoare şi sa aduca la cunoştinţa publicului informaţiile astfel dobandite; … b) sa informeze publicul interesat despre excepţia procedurala şi motivele care au dus la aceasta. … (3) Decizia de exceptare este comunicata titularului de proiect, după indeplinirea condiţiilor prevăzute la alin. (2). … ––––Alin. (2) al art. 5 a fost modificat de articolul unic din HOTĂRÂREA nr. 1.705 din 14 octombrie 2004, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 970 din 22 octombrie 2004. +
Articolul 6(1) Autorităţile competente pentru protectia mediului analizeaza proiectele publice sau private supuse evaluării impactului asupra mediului conform prevederilor prezentului articol. … (2) Proiectele publice sau private prevăzute în anexa nr. 1 se supun evaluării impactului asupra mediului. … (3) Proiectele publice sau private pentru care trebuie stabilita necesitatea efectuării evaluării impactului asupra mediului sunt prevăzute în anexa nr. 2. … (4) Proiectele prevăzute la alin. (3) se supun etapei de încadrare în procedura de evaluare a impactului asupra mediului, prevăzută la art. 3 alin. (4) lit. a). Aceasta etapa se realizează cu consultarea autorităţilor din colectivul de analiza tehnica prevăzut la art. 4 alin. (2). … (5) Autoritatea competenţa pentru protectia mediului decide asupra necesităţii efectuării evaluării impactului asupra mediului prin examinarea, caz cu caz, a oricărui proiect prevăzut în anexa nr. 2, folosind anumite valori de prag sau criteriile prevăzute în anexa nr. 3. … (6) Autoritatea competenţa pentru protectia mediului aduce la cunoştinţa publicului decizia luata în cursul etapei de încadrare. … +
Articolul 7(1) Analizarea proiectelor conform prevederilor art. 6 se face de către autorităţile competente pentru protectia mediului, luand în considerare memoriul de prezentare a proiectului depus o dată cu solicitarea de emitere a acordului de mediu. … (2) Memoriul de prezentare a proiectului cuprinde: … a) descrierea şi caracteristicile amplasamentului ales; … b) descrierea şi caracteristicile proiectului şi ale activităţii la punerea în functiune a proiectului: marime, tehnologii şi materiale folosite, utilizarea resurselor naturale, utilizarea sau producerea substanţelor chimice periculoase, generarea, utilizarea şi prelucrarea deseurilor şi a altor substante chimice, emisii poluante, inclusiv zgomotul, interactiunea posibila cu activităţi existente, probabilitatea producerii accidentelor de mediu şi prevenirea acestora. … +
Articolul 8(1) După stabilirea obligativitatii evaluării impactului asupra mediului pentru un proiect se trece la etapa de definire a domeniului evaluării impactului asupra mediului. În acest scop autoritatea competentă pentru protectia mediului pregăteşte şi transmite titularului de proiect un indrumar referitor la problemele de mediu care trebuie tratate în evaluarea de impact şi la gradul de extindere al acestora. … (2) La elaborarea indrumarului prevăzut la alin. (1) autoritatea competentă pentru protectia mediului consulta titularul de proiect şi celelalte autorităţi publice implicate în procedura de emitere a acordului de mediu pentru proiectul respectiv. … (3) Oricare dintre autorităţile publice implicate în procedura de emitere a acordului de mediu şi care detine informaţii relevante pentru evaluarea efectelor directe şi indirecte ale proiectului are obligaţia sa puna aceste informaţii la dispoziţie titularului de proiect. … (4) Indrumarul transmis titularului de proiect nu exclude solicitarea furnizarii de către acesta a unor informaţii suplimentare. … +
Articolul 9(1) Pentru toate proiectele supuse evaluării impactului asupra mediului titularii acestora au obligaţia de a furniza în cadrul raportului la studiul de evaluare informaţiile prevăzute în anexa nr. 4. … (2) Autorităţile competente pentru protectia mediului verifica dacă titularul proiectului a furnizat informaţiile prevăzute în anexa nr. 4, intr-o formă adecvata. … (3) În indeplinirea atribuţiilor prevăzute la alin. (2) autorităţile competente pentru protectia mediului ţin seama de urmatoarele aspecte: … a) să fie solicitate şi furnizate informaţii relevante stadiului dat al proiectului supus procedurii de evaluare şi caracteristicilor specifice acelui tip de proiect şi mediului care poate fi afectat; … b) să fie solicitate informaţiile pe care titularul de proiect le poate furniza având în vedere, printre altele, nivelul curent al informaţiilor disponibile şi metodele de evaluare. … +
Articolul 10Informaţiile furnizate de către titularul de proiect conform prevederilor art. 9 alin. (1) includ în mod obligatoriu urmatoarele:a) descrierea proiectului, cuprinzand date referitoare la amplasament, solutii tehnice adoptate şi marimea proiectului; … b) descrierea masurilor avute în vedere pentru a evita, a reduce şi, dacă este posibil, a remedia efectele negative asupra mediului; … c) date necesare pentru identificarea şi evaluarea principalelor efecte pe care proiectul le poate avea asupra mediului; … d) prezentarea generală a principalelor alternative studiate de titularul de proiect, cu indicarea motivelor alegerii sale, având în vedere efectele asupra mediului; … e) rezumatul informaţiilor prevăzute la lit. a)-d). … +
Articolul 11(1) Efectuarea studiului de evaluare a impactului asupra mediului se realizează pe baza indrumarului prevăzut la art. 8 alin. (1), prin agenti economici specializati, persoane fizice sau juridice independente de titularul proiectului, şi atestati în condiţiile legii. Rezultatele studiului de evaluare a impactului asupra mediului sunt prezentate în raportul care se inainteaza autorităţii competente pentru protectia mediului şi al cărui continut de informaţii respecta prevederile art. 9 alin. (1). … (2) Raportul la studiul de evaluare este supus comentariilor publicului, ale cărui observatii pertinente sunt luate în considerare pe tot parcursul evaluării impactului asupra mediului. … (3) Autoritatea competenţa pentru protectia mediului, împreună cu autorităţile participante în colectivul de analiza tehnica, analizeaza calitatea raportului la studiul de evaluare a impactului asupra mediului şi ia decizia de acceptare sau de refacere a raportului şi de emitere, respectiv de respingere motivata a emiterii acordului de mediu. … +
Articolul 12(1) Autorităţile competente pentru protectia mediului aduc la cunoştinţa publicului orice solicitare de acord de mediu pentru proiecte supuse evaluării impactului asupra mediului, într-un interval de timp care să permită publicului exprimarea opiniilor inaintea deciziei de emitere a acordului de mediu. … (2) Modalitatile detaliate de informare şi participare a publicului se stabilesc în functie de caracteristicile particulare ale proiectelor sau amplasamentelor respective. Procedura de informare şi participare a publicului la evaluarea impactului asupra mediului este coordonata de autorităţile competente pentru protectia mediului şi include urmatoarele aspecte: … a) identificarea publicului interesat; … b) specificarea locului unde pot fi consultate informaţiile disponibile; … c) specificarea modalitatii de informare a publicului, ca de exemplu: prin afise pe o anumita zona teritoriala, publicatii în presa locala, organizarea unor expozitii cu planuri, schite, tabele, grafice, modele referitoare la proiectul respectiv; … d) determinarea modalitatii de consultare a publicului, ca de exemplu informari scrise sau dezbateri publice; … e) fixarea unui interval de timp limita corespunzător pentru diferite etape ale procedurii, cu scopul de a asigura luarea deciziei într-o perioadă rezonabila. … +
Articolul 13(1) Atunci când un proiect este posibil să aibă un efect semnificativ asupra mediului altui stat sau când un alt stat posibil să fie afectat semnificativ solicita informaţii asupra proiectului, autoritatea publică centrala pentru protectia mediului transmite autorităţii centrale de mediu din acel stat, în cadrul relatiilor bilaterale, pe bază de reciprocitate şi în condiţii de echivalenta, cat mai curand posibil şi nu mai tarziu de momentul când este informat publicul din tara, cel puţin urmatoarele informaţii referitoare la proiect: … a) o descriere a proiectului împreună cu orice informatie disponibila asupra posibilului impact transfrontier al acestuia; … b) informaţii privind natura deciziei care urmeaza să fie luata, acordandu-se acelui stat un interval de timp suficient în care să indice dacă doreste sa participe la procedura de evaluare a impactului asupra mediului şi, eventual, modalitatea de participare la consultare. … (2) Dacă statul care a primit informaţiile prevăzute la alin. (1) comunică intentia de participare la procedura de evaluare a impactului asupra mediului, autoritatea publică centrala pentru protectia mediului îi va transmite, de asemenea, informaţiile despre proiect prevăzute la art. 9 şi 10 şi cele privind procedura, inclusiv solicitarea de acord de mediu. … (3) Pe durata derularii procedurii de evaluare a impactului asupra mediului autoritatea publică centrala pentru protectia mediului trebuie: … a) sa puna la dispoziţie autorităţilor implicate în procedura de emitere a acordului de mediu şi, prin intermediul acestora, publicului interesat din statul posibil să fie semnificativ afectat informaţiile prevăzute la alin. (1) şi (2); … b) să asigure autorităţilor din acel stat şi, prin intermediul acestora, publicului interesat oportunitatea sa inainteze observatiile cu privire la informaţiile furnizate, într-un interval rezonabil de timp, înainte de emiterea acordului de mediu. … (4) Autoritatea publică centrala pentru protectia mediului va initia consultari cu autoritatea competentă a statului posibil să fie semnificativ afectat de proiect, printre altele şi asupra masurilor avute în vedere pentru a reduce sau a elimina astfel de efecte, şi se înţeleg asupra unui interval de timp rezonabil privind durata consultarilor. … (5) Ministerul Integrarii Europene şi Ministerul Afacerilor Externe sprijina demersurile autorităţii publice centrale pentru protectia mediului prevăzute la alin. (1)-(4) şi fac demersurile necesare pentru aplicarea acestor prevederi, inclusiv în cazul proiectelor cu posibile efecte semnificative pe teritoriul României, initiate în alte state. … +
Articolul 14Rezultatele consultării publicului şi informaţiile obtinute conform prevederilor art. 7-11 şi 13 se iau în considerare în procedura de emitere a acordului de mediu pentru anumite proiecte publice sau private. +
Articolul 15(1) Autorităţile competente pentru protectia mediului fac publică decizia de emitere sau de respingere a solicitarii de emitere a acordului de mediu pentru anumite proiecte publice sau private şi pun la dispoziţie publicului urmatoarele informaţii: … a) conţinutul acordului şi orice condiţii prevăzute în acesta, cu excepţia celor care afectează confidentialitatea informaţiilor stabilita pentru a proteja un interes legitim, conform legislaţiei în vigoare; … b) principalele motivatii şi consideratii pe care se bazeaza aceasta decizie; … c) descrierea, după caz, a principalelor măsuri pentru prevenirea, reducerea şi, dacă este posibil, eliminarea efectelor adverse. … (2) Autoritatea publică centrala pentru protectia mediului informeaza asupra acestei decizii orice stat care a fost consultat conform prevederilor art. 13 şi transmite acestui stat informaţiile prevăzute la alin. (1). … +
Articolul 16Proiectele transmise unei autorităţi competente pentru protectia mediului în vederea obtinerii acordului de mediu şi supuse evaluării impactului asupra mediului prin studiu de impact, înainte de intrarea în vigoare a prezentei hotărâri, se supun procedurii de autorizare aflate în vigoare la momentul depunerii solicitarii. +
Articolul 17Incalcarea prevederilor prezentei hotărâri atrage raspunderea civila, contraventionala sau penala, după caz, conform prevederilor Legii nr. 137/1995, republicată, cu modificările şi completările ulterioare. +
Articolul 18(1) Metodologia de aplicare a prezentei proceduri-cadru de evaluare a impactului asupra mediului, conţinând competentele, durata etapelor procedurale şi instrucţiuni privind informarea şi participarea publicului la evaluarea impactului asupra mediului, se aproba prin ordin al conducătorului autorităţii publice centrale pentru protectia mediului în termen de 90 de zile de la data publicarii prezentei hotărâri în Monitorul Oficial al României, Partea I. … (2) Modalitatile de realizare a etapelor prevăzute la art. 3 alin. (4) se expliciteaza în Ghidul privind incadrarea proiectului în procedura de evaluare a impactului asupra mediului, stabilirea domeniului evaluării şi revizuirea calităţii raportului la studiul de evaluare, aprobat prin ordin al conducătorului autorităţii publice centrale pentru protectia mediului în termen de 90 de zile de la data publicarii prezentei hotărâri în Monitorul Oficial al României, Partea I. … (3) Metodologia de aplicare a prevederilor art. 13 se aproba prin ordin al conducătorului autorităţii publice centrale pentru protectia mediului în termen de 90 de zile de la data publicarii prezentei hotărâri în Monitorul Oficial al României, Partea I. … (4) Stabilirea componentei colectivului de analiza tehnica la nivel central se aproba prin ordin al conducătorului autorităţii publice centrale pentru protectia mediului în termen de 90 de zile de la data publicarii prezentei hotărâri în Monitorul Oficial al României, Partea I. … +
Articolul 19(1) Anexele nr. 1-4 fac parte integrantă din prezenta hotărâre. … (2) Anexele la prezenta hotărâre se completeaza prin hotărâre a Guvernului, la propunerea autorităţii publice centrale pentru protectia mediului, cu orice aspect nou, necunoscut la data întocmirii anexelor. … +
Articolul 20Prezenta hotărâre intră în vigoare la 120 de zile de la publicarea ei în Monitorul Oficial al României, Partea I. +
Articolul 21Pe data intrarii în vigoare a prezentei hotărâri se abroga orice alte dispozitii contrare referitoare la procedura de emitere a acordului de mediu pentru obiective şi activităţi care necesita studii de impact, din cuprinsul Ordinului ministrului apelor, pădurilor şi protectiei mediului nr. 125/1996 pentru aprobarea Procedurii de reglementare a activităţilor economice şi sociale cu impact asupra mediului înconjurător, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 73 din 11 aprilie 1996, cu modificările ulterioare.PRIM-MINISTRUADRIAN NASTASEContrasemnează:–––––p. Ministrul apelorşi protectiei mediului,Florin Stadiu,secretar de statp. Ministrul afacerilor externe,Cristian Diaconescu,secretar de statMinistrul industriei şi resurselor,Dan Ioan PopescuMinistrul lucrărilor publice,transporturilor şi locuinţei,Miron Tudor MitreaMinistrul agriculturii,alimentatiei şi pădurilor,Ilie SarbuBucureşti, 22 august 2002.Nr. 918. +
Anexa 1LISTAproiectelor supuse evaluării impactului asupra mediului1. Agricultura1.1. Instalaţii pentru cresterea intensiva a porcilor, cu o capacitate cel puţin egala cu:a) 900 locuri pentru scroafe; … b) 3.000 locuri pentru cresterea porcilor mai mari de 30 kg … 1.2. Instalaţii pentru cresterea intensiva a pasarilor, cu o capacitate cel puţin egala cu:a) 85.000 locuri pentru cresterea pasarilor de carne; … b) 60.000 locuri pentru păsări ouatoare. … 2. Industria extractiva a petrolului, gazelor naturale, carbunelui şi turbei2.1. Extractia petrolului, când cantitatea extrasa depăşeşte 500 t/zi2.2. Extractia gazelor naturale, când cantitatea extrasa depăşeşte 500.000 mc/zi2.3. Extractia carbunelui în exploatari miniere de suprafaţa, când suprafaţa amplasamentului depăşeşte 25 ha2.4. Extractia turbei, când suprafaţa amplasamentului depăşeşte 150 ha.3. Industria energetica3.1. Termocentrale şi alte instalaţii de ardere, inclusiv instalaţii industriale pentru producerea electricitatii, caldurii, aburului sau apei calde, cu o putere de cel puţin 300 MW3.2. Centrale nucleare şi alte reactoare nucleare, inclusiv dezafectarea sau dezasamblarea acestora, sau reactoare*1) (cu excepţia instalaţiilor de cercetare pentru producerea şi conversia materialelor fisionabile şi a celor radioactive, a caror putere maxima nu depăşeşte 1 kW putere termica continua)––––-*1) Centralele nucleare şi alte reactoare nucleare inceteaza de a mai fi considerate ca atare atunci când tot combustibilul nuclear şi alte elemente contaminate radioactiv au fost indepartate definitiv de pe amplasamentul instalatiei.3.3. Instalaţii pentru reprocesarea combustibilului nuclear iradiat3.4. Instalaţii pentru:a) producerea sau imbogatirea combustibilului nuclear; … b) procesarea combustibilului nuclear iradiat sau pentru procesarea deseurilor cu nivel ridicat de radioactivitate; … c) depozitarea finala a combustibilului nuclear iradiat; … d) depozitarea finala a deseurilor radioactive, exclusiv; … e) stocarea, planificata pentru o perioadă mai mare de 10 ani, a combustibilului nuclear iradiat sau a deseurilor radioactive, pe un amplasament diferit de cel de productie, exclusiv … 3.5. Construirea liniilor aeriene de tensiune electrica, cu o tensiune de cel puţin 220 kV şi o lungime de cel puţin 15 km.4. Producerea şi prelucrarea metalelor4.1. Instalaţii integrate pentru producerea fontei primare şi a otelului4.2. Instalaţii pentru obtinerea metalelor brute neferoase din minereuri, concentrate sau din materiale secundare prin procese metalurgice, chimice sau electrolitice.5. Industria materialelor minerale de constructii5.1. Instalaţii pentru extractia azbestului şi pentru prelucrarea şi transformarea azbestului şi a produselor care conţin azbest:a) instalaţii pentru produsele de azbociment, cu o productie anuală de cel puţin 20.000 t produs finit; … b) instalaţii pentru materiale de frictiune, cu o productie anuală de cel puţin 50 t produs finit; … c) instalaţii pentru alte utilizari ale azbestului, cu un consum de cel puţin 200 t anual … 5.2. Cariere şi exploatari miniere de suprafaţa, când suprafaţa amplasamentului depăşeşte 25 ha.6. Industria chimica şi petrochimica6.1. Instalaţii chimice integrate, cum sunt instalatiile pentru producerea substanţelor pe scara industriala folosind procese de conversie chimica, în care mai multe unităţi tehnologice alaturate sunt legate functional una de cealalta şi sunt utilizate pentru:a) producerea substanţelor chimice organice de baza; … b) producerea substanţelor chimice anorganice de baza; … c) producerea ingrasamintelor pe bază de fosfor, azot sau potasiu (ingrasaminte simple sau complexe); … d) obtinerea produselor de uz fitosanitar şi a biocidelor; … e) obtinerea produselor farmaceutice de baza folosind procese chimice sau biologice … 6.2. Producerea explozibililor6.3. Rafinarii de titei (cu excepţia celor care produc numai lubrifianti din titei)6.4. Instalaţii pentru depozitarea petrolului, a produselor petrochimice sau chimice, cu o capacitate de cel puţin 200.000 t6.5. Gazeificarea şi lichefierea a cel puţin 500 t de carbune sau sisturi bituminoase pe zi6.6. Construirea conductelor pentru transportul gazelor, petrolului sau al substanţelor chimice, având un diametru mai mare de 800 mm şi o lungime de cel puţin 40 km.7. Industria lemnului şi a hartiei7.1. Instalaţii industriale pentru producerea celulozei din cherestea sau materiale fibroase similare7.2. Instalaţii industriale pentru producerea hartiei şi a cartonului, cu o capacitate de productie mai mare de 200 t/zi.8. Proiecte de infrastructura8.1. Construcţia de linii pentru traficul feroviar de lunga distanta8.2. Construirea aeroporturilor*2) dotate cu o pista principala lunga de cel puţin 2.100 m8.3. Construirea de autostrăzi şi de drumuri expres*3)8.4. Construirea drumurilor noi cu cel puţin 4 benzi sau realinierea şi/sau largirea unui drum existent de doua sau mai puţine benzi până la 4 sau mai multe benzi, în cazul în care aceste drumuri noi sau realinierea lor şi/sau secţiunea largita a acestora este de cel puţin 10 km lungime continua8.5. Cai navigabile interioare şi porturi pentru traficul fluvial interior care permit trecerea vaselor mai mari de 1.350 t8.6. Porturi comerciale, cheiuri pentru încărcare şi descarcare legate de uscat şi porturi exterioare (exclusiv cheiuri pentru feribot), care permit intrarea vaselor de cel puţin 1.350 t.9. Alte tipuri de proiecte9.1. Sisteme de captare a apelor subterane, acolo unde volumul anual de apa captata este de cel puţin 10 milioane mc9.2. Sisteme artificiale de reincarcare a acviferului, acolo unde volumul anual de apa reincarcata este de cel puţin 10 milioane mc9.3. Lucrari de transfer al resurselor de apa între bazinele hidrografice, executate în scopul prevenirii deficitului de apa, pentru un volum anual de apa transferata de cel puţin 100 milioane mc; se exceptează transferul prin conducte al apei potabile.9.4. Lucrari de transfer al resurselor de apa între bazinele hidrografice, pentru un debit mediu multianual al bazinului de captare de cel puţin 2.000 milioane mc/an şi pentru o cantitate de apa transferata de cel puţin 5% din acest debit; se exceptează transferul prin conducte al apei potabile.9.5. Baraje şi lacuri de acumulare cu o cantitate de apa retinuta sau stocata de cel puţin 10 milioane mc9.6. Statii pentru epurarea apelor uzate pentru aglomerari umane de cel puţin 150.000 echivalenti locuitor*4)––––*2) Aeroport – aeroporturile care se conformeaza definitiei din Convenţia de la Chicago (1944) privind înfiinţarea Organizaţiei Aviaţiei Civile Internationale (anexa nr. 14).*3) Drumuri expres – drumuri care se conformeaza definitiei din Acordul european privind arterele principale de trafic international, din 15 noiembrie 1975.*4) Echivalenti locuitor exprima încărcarea cu poluanti a apelor uzate, conform definitiei din Hotărârea Guvernului nr. 188/2002 pentru aprobarea unor norme privind condiţiile de descarcare în mediul acvatic a apelor uzate.9.7. Instalaţii pentru eliminarea deseurilor prin incinerare sau tratare chimica, operaţiune definita în anexa nr. IIA pct. 9 din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 78/2000 privind regimul deseurilor, aprobata cu modificari şi completari prin Legea nr. 426/2001, sau depozite pentru deseuri periculoase9.8. Instalaţii cu o capacitate mai mare de 100 t/zi pentru eliminarea deseurilor nepericuloase prin incinerare sau tratare chimica, operaţiune definita în anexa nr. IIA pct. 9 din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 78/2000, aprobata cu modificari şi completari prin Legea nr. 426/2001. +
Anexa 2LISTAproiectelor pentru care trebuie stabilita necesitateaefectuării evaluării impactului asupra mediului1. Agricultura, silvicultura şi pisciculturaa) Proiecte pentru restructurarea exploatatiilor agricole … b) Proiecte pentru utilizarea terenului necultivat sau a suprafeţelor parţial antropizate în scop agricol intensiv … c) Proiecte de gospodarire a apelor pentru agricultura, inclusiv proiecte de irigatii şi desecari … d) Impadurirea terenurilor pe care nu a existat anterior vegetatie forestiera … e) Defrisare în scopul schimbarii categoriei de folosinţă a terenului … f) Instalaţii pentru cresterea intensiva a vitelor, altele decat cele incluse în anexa nr. 1 la hotărâre … g) Crescatorii pentru piscicultura intensiva … h) Recuperarea terenurilor neagricole, inclusiv a celor din mare. … 2. Industria extractivaa) Cariere, exploatari miniere de suprafaţa şi de extractie a turbei, altele decat cele incluse în anexa nr. 1 la hotărâre … b) Exploatari miniere subterane … c) Extractia mineralelor prin dragare fluviala sau marina … d) Foraje de adancime, în special: … (i) foraje geotermale;(îi) foraje pentru depozitarea deseurilor nucleare;(iii) foraje pentru alimentarea cu apa, cu excepţia forajelor pentru investigarea stabilitatii soluluie) Instalaţii industriale de suprafaţa pentru extractia carbunelui, petrolului, gazelor naturale şi minereurilor, precum şi a sisturilor bituminoase. … 3. Industria energeticaa) Instalaţii industriale pentru producerea energiei electrice şi termice, altele decat cele incluse în anexa nr. 1 la hotărâre … b) Instalaţii industriale pentru transportul gazelor, aburului şi apei calde; transportul energiei electrice prin cabluri aeriene, altele decat cele incluse în anexa nr. 1 la hotărâre … c) Stocarea la suprafaţa a gazelor naturale … d) Stocarea subterana a gazelor combustibile … e) Stocarea la suprafaţa a combustibililor fosili … f) Brichetarea industriala a carbunelui şi lignitului … g) Instalaţii pentru prelucrarea şi stocarea deseurilor radioactive, altele decat cele incluse în anexa nr. 1 la hotărâre … h) Instalaţii pentru producerea energiei hidroelectrice … i) Instalaţii cu care sunt echipate centralele eoliene în scopul producerii energiei. … 4. Producerea şi prelucrarea metalelora) Instalaţii pentru producerea fontei sau otelului prin fuziune primara sau secundara, inclusiv turnare continua … b) Instalaţii pentru topirea metalelor feroase: … (i) laminoare la cald;(îi) forjerii cu ciocane;(iii) acoperiri metalice de protecţie prin topirec) Topitorii de metale feroase … d) Instalaţii pentru forjarea, inclusiv alierea metalelor neferoase, cu excepţia metalelor pretioase, sau pentru revalorificarea produselor (finisare, turnare în forme etc.) … e) Instalaţii pentru tratarea suprafeţelor metalice şi a materialelor plastice prin procese chimice sau electrolitice … f) Fabricarea şi asamblarea de autovehicule şi fabricarea motoarelor pentru autovehicule … g) Santiere navale … h) Instalaţii pentru construcţia şi repararea aeronavelor … i) Fabricarea echipamentelor feroviare … j) Forjare la cald prin explozie … k) Instalaţii pentru coacerea şi sinterizarea minereurilor metalice. … 5. Industria mineralelora) Cuptoare de cocs (distilarea uscata a carbunelui) … b) Instalaţii pentru fabricarea cimentului … c) Instalaţii pentru producerea azbestului şi fabricarea produselor din azbest, altele decat cele incluse în anexa nr. 1 la hotărâre … d) Instalaţii pentru fabricarea sticlei, inclusiv a fibrelor de sticlă … e) Instalaţii pentru topirea substanţelor minerale, inclusiv producţia fibrelor minerale … f) Fabricarea produselor ceramice prin ardere, în special a tiglelor, caramizilor, caramizilor refractare, placilor, gresiilor ceramice sau portelanului. … 6. Industria chimicaa) Tratarea produselor intermediare şi producerea substanţelor chimice, altele decat cele incluse în anexa nr. 1 la hotărâre … b) Producerea produselor de uz fitosanitar, produselor farmaceutice, vopselelor şi lacurilor, elastomerilor şi peroxizilor, altele decat cele incluse în anexa nr. 1 la hotărâre … c) Instalaţii de depozitare a produselor petroliere, petrochimice şi chimice, altele decat cele incluse în anexa nr. 1 la hotărâre. … 7. Industria alimentaraa) Fabricarea uleiurilor şi a grasimilor vegetale şi animale … b) Ambalarea şi conservarea produselor animale şi vegetale … c) Fabricarea produselor lactate … d) Fabricarea maltului şi a berii … e) Fabricarea produselor de cofetarie şi a siropului … f) Abatoare … g) Instalaţii industriale pentru fabricarea amidonului … h) Fabrici de faina şi ulei de peste … i) Fabrici de zahar. … 8. Industria textila, a pielariei, a lemnului şi hartieia) Instalaţii industriale pentru producerea hartiei şi a cartonului, altele decat cele incluse în anexa nr. 1 la hotărâre … b) Instalaţii pentru pretratarea (operaţii ca spalarea, inalbirea, mercerizarea) sau vopsirea fibrelor ori textilelor … c) Instalaţii pentru tabacirea/argasirea pieilor şi blanurilor … d) Instalaţii de producere şi prelucrare a celulozei. … 9. Industria cauciuculuiFabricarea şi tratarea produselor pe bază de elastomeri.10. Proiecte de infrastructuraa) Proiecte de dezvoltare a unităţilor industriale … b) Proiecte de dezvoltare urbana, inclusiv construcţia centrelor comerciale şi a parcarilor auto … c) Construcţia cailor ferate, altele decat cele incluse în anexa nr. 1 la hotărâre, a instalaţiilor de transbordare intermodala şi a terminalelor intermodale … d) Construcţia aerodromurilor, altele decat cele incluse în anexa nr. 1 la hotărâre … e) Construcţia drumurilor, porturilor şi instalaţiilor portuare, inclusiv a porturilor de pescuit, altele decat cele incluse în anexa nr. 1 la hotărâre … f) Construcţia cailor navigabile interioare, altele decat cele incluse în anexa nr. 1 la hotărâre, lucrari de canalizare şi lucrari împotriva inundaţiilor … g) Baraje şi alte instalaţii proiectate pentru retinerea sau stocarea apei pe termen lung, altele decat cele incluse în anexa nr. 1 la hotărâre … h) Linii de tramvai, cai ferate subterane şi de suprafaţa, linii suspendate sau linii similare specifice, utilizate exclusiv sau în principal pentru transportul de persoane … i) Instalaţii de conducte pentru gaze şi petrol, altele decat cele incluse în anexa nr. 1 la hotărâre … j) Instalaţii de apeducte de lungime mare … k) Lucrari pentru combaterea eroziunii costiere şi lucrari maritime ce pot modifica profilul costier prin construcţia, de exemplu, de diguri, chei, pontoane, debarcadere sau alte lucrari de aparare marina, exclusiv întreţinerea şi reconstructia unor astfel de lucrari … l) Instalaţii de extractie a apei subterane şi de reincarcare artificiala a rezervelor de apa subterana, altele decat cele incluse în anexa nr. 1 la hotărâre … m) Lucrari pentru transferul resurselor de apa între bazine hidrografice, altele decat cele incluse în anexa nr. 1 la hotărâre. … 11. Alte proiectea) Piste permanente de curse şi testare a vehiculelor cu motor … b) Instalaţii pentru eliminarea deseurilor, altele decat cele incluse în anexa nr. 1 la hotărâre … c) Statii pentru epurarea apelor uzate, altele decat cele incluse în anexa nr. 1 la hotărâre … d) Amplasamente pentru depozitarea namolurilor provenite de la statiile de epurare … e) Depozite de fier vechi, de vehicule uzate, inclusiv deseuri de vehicule … f) Bancuri de proba pentru motoare, turbine sau reactoare … g) Instalaţii pentru fabricarea fibrelor minerale artificiale … h) Instalaţii pentru recuperarea sau distrugerea substanţelor explozive … i) Centre de ecarisaj. … 12. Turism şi recrearea) Părţii de schi, instalaţii schilift, telecabine şi amenajarile aferente … b) Amenajari marine de agrement … c) Sate de vacanta şi complexuri hoteliere în afara zonelor urbane şi amenajarile aferente … d) Campinguri permanente şi amplasamente pentru caravane … e) Parcuri tematice. … 13. a) Orice modificare sau extindere de proiecte prevăzute în anexa nr. 1 la hotărâre sau în prezenta anexa, deja autorizate, executate sau în curs de a fi executate, care poate avea efecte semnificative asupra mediuluib) Proiectele stabilite în anexa nr. 1 la hotărâre, efectuate exclusiv sau în principal pentru elaborarea şi testarea de metode sau produse noi şi care să nu fie utilizate pe o perioadă mai mare de 2 ani. … +
Anexa 3CRITERII DE SELECTIEpentru stabilirea necesităţii efectuării evaluării impactuluiasupra mediului1. Caracteristicile proiectelorLa identificarea caracteristicilor proiectelor se iau în considerare urmatoarele aspecte:a) marimea proiectului; … b) cumularea cu alte proiecte; … c) utilizarea resurselor naturale; … d) producţia de deseuri; … e) emisiile poluante, inclusiv zgomotul; … f) riscul de accident, ţinându-se seama în special de substantele şi de tehnologiile utilizate. … 2. Localizarea proiectelorSe ia în considerare sensibilitatea mediului în zona geografica posibil afectată de amplasamentul ales pentru proiect, avandu-se în vedere în special:2.1. utilizarea existenta a terenului;2.2. relativa abundenta a resurselor naturale din zona, calitatea şi capacitatea regenerativa a acestora;2.3. capacitatea de absorbtie a mediului, cu atenţie deosebită pentru:a) zonele umede; … b) zonele costiere; … c) zonele montane şi cele impadurite; … d) parcurile şi rezervatiile naturale; … e) ariile clasificate sau zonele protejate prin legislatia în vigoare, cum sunt: zone de protecţie a faunei piscicole, bazine piscicole naturale şi bazine piscicole amenajate etc.; … f) zonele de protecţie speciala, mai ales cele desemnate prin Legea nr. 462/2001 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 236/2000 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi a faunei salbatice sau zonele în care se efectueaza determinari pentru includerea lor în zone clasificate de legea mentionata anterior, zonele desemnate prin Legea nr. 5/2000 privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional – Secţiunea a III-a – zone protejate, zonele de protecţie instituite conform prevederilor Legii apelor nr. 107/1996; … g) ariile în care standardele de calitate a mediului stabilite de legislatie au fost deja depăşite; … h) ariile dens populate; … i) peisajele cu semnificaţie istorica, culturala şi arheologica. … 3. Caracteristicile impactului potenţialSe iau în considerare efectele semnificative posibile ale proiectelor, în raport cu criteriile stabilite la pct. 1 şi 2, cu accent deosebit pe:a) extinderea impactului: aria geografica şi numărul persoanelor afectate; … b) natura transfrontiera a impactului; … c) marimea şi complexitatea impactului; … d) probabilitatea impactului; … e) durata, frecventa şi reversibilitatea impactului. … +
Anexa 4INFORMATIIsolicitate titularului proiectului pentru proiectele supuseevaluării impactului asupra mediului1. Descrierea proiectului, incluzând, mai ales:a) descrierea caracteristicilor fizice ale intregului proiect şi a cerințelor de amenajare a terenului în timpul fazelor de construcţie şi functionare; … b) descrierea principalelor caracteristici ale proceselor de productie, de exemplu natura şi cantitatea materialelor utilizate; … c) estimarea, pe tipuri şi cantitati, a deseurilor preconizate şi a emisiilor (poluare în apa, aer şi sol, zgomot, vibratii, lumina, căldură, radiatii etc.) rezultate din functionarea proiectului propus … 2. Rezumatul principalelor variante studiate şi indicarea principalelor motive pentru alegerea finala, luand în considerare efectele asupra mediului3. Descrierea aspectelor de mediu probabil afectate în mod semnificativ prin proiectul propus, în special a populatiei, faunei, florei, solului, apei, aerului, factorilor climatici, bunurilor materiale, inclusiv patrimoniul arhitectural şi arheologic, peisajul şi interconexiunile dintre factorii de mai sus4. Descrierea*1) efectelor semnificative probabile ale proiectului propus asupra mediului, rezultand din:a) existenta proiectului; … b) utilizarea resurselor naturale; … c) emisiile de poluanti, zgomot şi eliminarea deseurilor; şi descrierea metodelor de prognoza utilizate în evaluarea efectelor asupra mediului … 5. Descrierea masurilor preconizate pentru prevenirea, reducerea şi, unde este posibil, compensarea oricăror efecte adverse semnificative asupra mediului6. Un rezumat care nu are caracter tehnic al informaţiilor furnizate la punctele precedente7. Indicarea dificultatilor (deficiente tehnice sau lipsa de know-how) intampinate de titularul proiectului în prezentarea informatiei solicitate.–––*1) Aceasta descriere trebuie să acopere efectele directe şi indirecte, secundare, cumulative, pe termen scurt, mediu şi lung, permanente şi temporare, pozitive şi negative asupra mediului.––––