HOTĂRÂRE nr. 912 din 19 august 2021

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 14/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: GUVERNUL ROMÂNIEI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 825 din 27 august 2021
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LALEGE 195 01/11/2012
ActulREFERIRE LAOUG 114 21/12/2011 ART. 20
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 108
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 108
ANEXA 1REFERIRE LALEGE 232 22/11/2016
ANEXA 1REFERIRE LALEGE 101 19/05/2016
ANEXA 1REFERIRE LALEGE 195 01/11/2012
ANEXA 1REFERIRE LAOUG 114 21/12/2011 ART. 51
ANEXA 1REFERIRE LAOUG 114 21/12/2011
ANEXA 1REFERIRE LALEGE 354 10/07/2003
ANEXA 1REFERIRE LAOUG 189 12/12/2002
 Nu exista acte care fac referire la acest act





În temeiul prevederilor art. 108 din Constituția României, republicată, și al art. 20 alin. (3) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 114/2011 privind atribuirea anumitor contracte de achiziții publice în domeniile apărării și securității, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 195/2012, cu modificările și completările ulterioare,Guvernul României adoptă prezenta hotărâre. + 
Articolul 1Se aprobă circumstanțele și procedura specifică aferente programului de înzestrare „Sistem UAS tactic-operativ clasa II“ (UAS-TO), prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre, în vederea achiziției de sisteme UAS-TO, precum și a suportului logistic inițial aferent.  + 
Articolul 2Fondurile necesare realizării programului de înzestrare „Sistem UAS tactic-operativ clasa II“ se asigură, în condițiile legii, în limita creditelor de angajament și a creditelor bugetare aprobate cu această destinație prin legile bugetare anuale pentru Ministerul Apărării Naționale.

PRIM-MINISTRU
FLORIN-VASILE CÎȚU
Contrasemnează:
Ministrul apărării naționale,
Nicolae-Ionel Ciucă
Ministrul economiei, antreprenoriatului și turismului,
Claudiu-Iulius-Gavril Năsui
Ministrul afacerilor externe,
Bogdan Lucian Aurescu
Ministrul finanțelor,
Dan Vîlceanu
Președintele Agenției Naționale pentru Achiziții Publice,
Liviu Bostan
București, 19 august 2021.Nr. 912. + 
ANEXĂ
CIRCUMSTANȚELE ȘI PROCEDURA SPECIFICĂ
aferente programului de înzestrare „Sistem UAS tactic-operativ clasa II“
A.Circumstanțele realizării programului de înzestrare „Sistem UAS tactic-operativ clasa II“1.Pentru Armata României este fundamental ca pentru dezvoltarea capacității de apărare a României să se introducă în înzestrare sisteme de aeronave fără pilot – Unmanned Aircraft Systems/UAS tactic-operative clasa II, denumite în continuare UAS-TO, cu performanțe ridicate pentru care producția de componente să se realizeze pe teritoriul României, iar integrarea, testarea și mentenanța UAS-TO pe durata ciclului de viață să se realizeze la operatori economici din industria națională de apărare, care să fie în măsură, în situații de criză sau război, să realizeze integrarea/fabricarea de sisteme similare pentru Armata României.2.Interesul esențial de securitate pentru statul român îl constituie consolidarea/realizarea pe teritoriul național a unei capacități de producție, integrare, testare și mentenanță în domeniul militar pentru UAS-TO, pentru asigurarea securității aprovizionării, pe timp de pace, dar mai ales pe timp de criză și război, în vederea producerii sistemelor electrice, mecanice și hidraulice din compunerea UAS-TO, structurii platformei aeriene și a structurii containerului destinat stației terestre de comandă-control aferente UAS-TO, integrării finale și testării sistemelor UAS-TO, precum și realizării mentenanței de nivel complex pe durata ciclului de viață al UAS-TO.3.Consolidarea/Realizarea pe teritoriul național a unei capacități de producție, integrare, testare și mentenanță în domeniul militar pentru UAS-TO, pentru asigurarea securității aprovizionării, precum și protecția informațiilor clasificate presupun cel puțin îndeplinirea cumulativă a următoarelor condiții:3.1.Începând cu UAS-TO nr. 1, producția structurii platformei aeriene și a structurii containerului destinat stației terestre de comandă-control aferente UAS-TO se va realiza pe teritoriul României, la operatori economici din industria națională de apărare.3.2.Începând cu UAS-TO nr. 1, producția de componente și sisteme electrice, mecanice și hidraulice din compunerea UAS-TO se va realiza pe teritoriul României, la operatori economici din industria națională de apărare.3.3.Începând cu UAS-TO nr. 1, integrarea finală și testarea sistemelor UAS-TO se vor realiza la operatori economici din industria națională de apărare.3.4.În funcție de alocarea fondurilor bugetare pentru achiziția sistemelor, începând cu UAS-TO nr. 3, producția tuturor sistemelor electrice, mecanice și hidraulice din compunerea UAS-TO se va realiza pe teritoriul României, la operatori economici din industria națională de apărare.3.5.Operațiunile de mentenanță de nivel complex pe durata ciclului de viață al UAS-TO vor fi realizate de către operatori economici din industria națională de apărare, astfel încât în situații de criză și război să nu fie necesară executarea acestor operațiuni în afara teritoriului național.3.6.La procedura specifică aferentă programului de înzestrare „Sistem UAS tactic-operativ clasa II“ pot participa doar operatori economici care au acces la informații clasificate NATO Restricted.3.7.Pentru sistemul de identificare amic-inamic IFF – Identification Friend or Foe și echipamentele criptografice aferente pentru realizarea capabilității IFF mod 5, vor fi îndeplinite cumulativ următoarele:a)platforma aeriană trebuie să fie dotată standard cu un transponder IFF mod 5 – IFF Mark XII A, conform standardului NATO STANAG 4193, compatibil cu modurile 1, 2, 3/A, 4, S și C;b)oferta trebuie să includă date referitoare la tipul, codul criptocomputerului necesar funcționării transponderului IFF în modul 5, precum și producătorul acestuia;c)furnizorul sistemului UAS este obligat să realizeze integrarea criptocomputerului cu transponderul IFF;d)criptocomputerul va fi achiziționat de autoritatea contractantă și utilizat, cu respectarea prevederilor legale, pentru verificarea funcționării transponderului IFF în modul 5. În situația în care autoritatea contractantă nu va putea să achiziționeze criptocomputerul, furnizorul UAS are obligația de a demonstra funcționarea transponderului IFF în modul 5.4.Prin asigurarea securității aprovizionării se urmărește realizarea următoarelor elemente: 4.1.Reducerea/Eliminarea riscului, prin realizarea activităților prevăzute la pct. 3.1, 3.2, 3.4 și 3.5, ca, în cazul unei situații de criză internațională sau chiar regională, realizarea UAS-TO să fie întreruptă/perturbată sau chiar sistemele finalizate să fie blocate într-un stat străin ori să nu se permită tranzitarea unor căi rutiere, feroviare sau maritime, din motive diplomatice, politice, militare sau de orice altă natură.4.2.Reducerea/Eliminarea riscurilor aferente integrării UAS-TO, conform activităților prevăzute la pct. 3.3, prin supravegherea/controlul îndeaproape a/al activităților specifice desfășurate pe teritoriul național.5.Inițierea și derularea prezentei proceduri specifice sunt necesare și proporționale pentru atingerea obiectivelor de apărare și satisfacerii interesului esențial de securitate, astfel cum este prevăzut în art. 346 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene, întrucât permit susținerea pe termen lung a capacității de apărare a statului, iar absența sau pierderea acesteia ar aduce prejudicii semnificative capacității acționale a forțelor sistemului național de apărare și posibilităților de susținere logistică a structurilor Armatei României.6.Aplicarea uneia dintre procedurile prevăzute de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 114/2011 privind atribuirea anumitor contracte de achiziții publice în domeniile apărării și securității, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 195/2012, cu modificările și completările ulterioare, care transpune în legislația națională dispozițiile comunitare specifice materiei achizițiilor publice în domeniul apărării și securității, conduce la neprotejarea și afectarea interesului esențial de securitate în cauză, deoarece nu se pot impune doar prin documentația de atribuire cerințe pentru îndeplinirea cumulativă a condițiilor prevăzute la pct. 3.7.Legea nr. 232/2016 privind industria națională de apărare, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, cu modificările și completările ulterioare, definește capacitățile de producție și realizare a mentenanței pentru tehnică militară, precum și capacitățile de realizare și integrare a sistemelor de comandă-control ca fiind capacități și domenii de activitate ale industriei de apărare de importanță strategică la nivel național și care reprezintă interese fundamentale de securitate ale țării.8.În ceea ce privește stabilirea eventualului impact asupra concurenței pe piața internă a produselor nemilitare, plecând de la faptul că achiziția prevăzută de programul de înzestrare „Sistem UAS tactic-operativ clasa II“ are ca obiect numai produse militare, produse sensibile și servicii legate de acestea și luând în considerare că interesul esențial de securitate menționat privește exclusiv aspecte militare, nu se poate identifica un asemenea impact.B.Procedura specifică aferentă programului de înzestrare „Sistem UAS tactic-operativ clasa II“I.Organizarea procedurii specifice1.Procedura de atribuire se inițiază în condițiile prevăzute de art. 51 alin. (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 114/2011, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 195/2012, cu modificările și completările ulterioare.2.Procedura specifică are scopul de a atribui un acord-cadru de furnizare având ca obiect minimum 2 UAS-TO și, în funcție de posibilitatea alocării fondurilor bugetare, maximum 7 sisteme UAS-TO necesare înzestrării structurilor din cadrul Ministerului Apărării Naționale, cu îndeplinirea cumulativă a condițiilor prevăzute la cap. A pct. 3.3.Durata acordului-cadru este de 5 ani.4.Autoritatea contractantă care va organiza și derula procedura specifică este Ministerul Apărării Naționale – Direcția generală pentru armamente, prin Compania Națională „Romtehnica“ – S.A.5.În scopul protejării autorității contractante față de riscul unui eventual comportament necorespunzător al ofertantului pe întreaga perioadă derulată până la încheierea acordului-cadru, acesta va constitui o garanție de participare, în cuantum de 2% din valoarea estimată a primului contract subsecvent. Perioada de valabilitate a garanției de participare va fi cel puțin egală cu perioada minimă de valabilitate a ofertei.6.Autoritatea contractantă are obligația de a reține garanția de participare atunci când ofertantul se află în oricare dintre următoarele situații:a)își retrage oferta în perioada de valabilitate a acesteia;b)oferta sa fiind stabilită câștigătoare, refuză să semneze acordul-cadru în perioada de valabilitate a ofertei.7.În scopul asigurării autorității contractante de îndeplinirea cantitativă, calitativă și în perioada convenită a contractului subsecvent se constituie garanția de bună execuție a contractului de către contractant în cuantum de 10% din prețul contractului subsecvent, fără TVA.8.Autoritatea contractantă are obligația de a desemna, pentru atribuirea acordului-cadru, o comisie de evaluare a candidaturilor. Autoritatea contractantă are dreptul de a nominaliza membri de rezervă pentru membrii comisiei de evaluare.9.(1)Comisia de evaluare are, în ansamblu, următoarele atribuții:a)deschiderea candidaturilor;b)verificarea îndeplinirii criteriilor de calificare de către candidați;c)evaluarea candidaturilor;d)realizarea selecției candidaților;e)deschiderea ofertelor;f)verificarea conformității propunerilor tehnice ale ofertanților cu prevederile caietului de sarcini;g)evaluarea propunerilor tehnice ale ofertanților în conformitate cu criteriul de atribuire;h)verificarea propunerilor financiare prezentate de ofertanți, inclusiv verificarea conformității cu propunerile tehnice, verificarea aritmetică, verificarea încadrării în fondurile care pot fi disponibilizate pentru îndeplinirea contractului subsecvent;i)elaborarea solicitărilor de clarificări și/sau completări necesare în vederea evaluării candidaturilor și/sau ofertelor;j)stabilirea candidaturilor neadecvate, a ofertelor inacceptabile și/sau neconforme, precum și a motivelor care stau la baza încadrării acestora în fiecare din aceste categorii;k)stabilirea ofertelor admisibile;l)aplicarea criteriului de atribuire și a factorilor de evaluare, așa cum a fost prevăzut în anunțul de participare;m)stabilirea ofertei câștigătoare sau, după caz, formularea propunerii de anulare a procedurii;n)elaborarea proceselor-verbale aferente fiecărei ședințe, a rapoartelor intermediare aferente fiecărei etape și a raportului procedurii de atribuire.(2)Rapoartele intermediare și raportul procedurii de atribuire se înaintează de către președintele comisiei de evaluare conducătorului autorității contractante spre aprobare.(3)În cazul în care nu aprobă raportul procedurii, conducătorul autorității contractante va motiva în scris decizia sa și poate, după caz:a)returna raportul, o singură dată, comisiei de evaluare spre corectare sau reevaluare parțială;b)solicita o reevaluare completă, caz în care o nouă comisie de evaluare va fi numită.10.Procedura specifică de atribuire va avea două etape, respectiv:a)etapa I – etapa de calificare și selecție a candidaților;b)etapa a II-a – etapa de depunere și evaluare a ofertelor.11.În sensul prezentei proceduri specifice, prin termenul UAS-TO se înțeleg următoarele variante de realizare:a)Sistem UAS tactic-operativ clasa II în varianta terestră;b)Sistem UAS tactic-operativ clasa II în varianta navală.12.Limba de derulare a procedurii specifice este limba română. Se admit numai părți ale propunerii tehnice redactate în limba engleză, cum ar fi fișe, prospecte, buletine de măsurători, rapoarte de testare și altele asemenea.13.Autoritatea contractantă atribuie acordul-cadru/ contractele subsecvente de furnizare UAS-TO operatorului economic a cărui ofertă a fost declarată câștigătoare.14.Criteriul de atribuire a acordului-cadru este „oferta cea mai avantajoasă din punct de vedere economic“.15.Perioada de derulare a procedurii specifice nu poate depăși, în principiu, 180 de zile de la publicarea anunțului de participare.16.Autoritatea contractantă are obligația, în principiu, de a lua decizia privind atribuirea acordului-cadru în cel mult 20 de zile lucrătoare de la data întocmirii raportului procedurii de atribuire de către comisia de evaluare.17.Autoritatea contractantă are dreptul de a anula procedura specifică, fără obligația de a suporta daune, în următoarele cazuri:a)niciun candidat nu îndeplinește cerințele de calificare și selecție;b)niciun candidat selectat nu depune ofertă în termenul stabilit;c)toate ofertele depuse sunt declarate neconforme;d)toate ofertele sunt declarate inacceptabile;e)dacă au fost depuse oferte care, deși pot fi luate în considerare, nu pot fi comparate din cauza modului neuniform de abordare a soluțiilor tehnice și/sau financiare.18.În măsura în care prezenta procedură specifică nu prevede altfel, sunt aplicabile dispozițiile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 114/2011, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 195/2012, cu modificările și completările ulterioare.II.Derularea procedurii specificea)Etapa I – etapa de calificare și selecție a candidaților1.Inițierea procedurii specifice se face prin publicarea unui anunț de participare și a documentației de atribuire aferentă etapei I pe site-ul Companiei Naționale „Romtehnica“ – S.A. (www.romtehnica.com.ro).2.Anunțul de participare va conține, cel puțin, următoarele informații:a)datele de identificare ale autorității contractante;b)nivelul de acces la informații clasificate și tipul de aviz necesar participării la procedura specifică;c)criteriile de calificare și selecție care vor fi aplicate în etapa I a procedurii specifice de atribuire;d)data-limită, ora și locul depunerii candidaturilor;e)o scurtă descriere a fiecărei configurații de sistem, obiect al contractului;f)etapele și calendarul estimat de aplicare a procedurii specifice;g)limba în care trebuie redactate documentele și în care se desfășoară procedura specifică;h)termenul de răspuns la solicitările de clarificări formulate de autoritatea contractantă, care va fi de cel mult 5 zile lucrătoare de la primirea acestora.3.Pe parcursul evaluării îndeplinirii criteriilor de calificare pentru etapa de calificare și selecție a candidaților, comisia de evaluare are dreptul de a solicita clarificări în legătură cu documentele depuse, precum și depunerea unor documente suplimentare pentru verificarea informațiilor prezentate de operatorul economic în candidatură.4.Criteriile de calificare se referă la:4.1.Situația personală a candidatului:4.1.1.În ultimii 5 ani nu a fost condamnat prin hotărâre definitivă a unei instanțe judecătorești pentru unul sau mai multe dintre motivele următoare: participare la activități ale unei organizații criminale, corupție, fraudă, pentru infracțiuni teroriste sau infracțiuni legate de activitățile teroriste ori instigare, complicitate sau tentativă de a comite aceste acțiuni, spălare de bani și/sau finanțarea terorismului; nu este intrat în faliment ca urmare a hotărârii pronunțate de judecătorul-sindic; nu a fost condamnat în ultimii 3 ani, prin hotărâre definitivă a unei instanțe judecătorești, pentru o faptă care a adus atingere eticii profesionale sau pentru comiterea unei greșeli în materie profesională; în ultimii 2 ani și-a îndeplinit corespunzător obligațiile contractuale, îndeosebi pe cele referitoare la securitatea informației și securitatea aprovizionării; să fi îndeplinit obligațiile de plată a impozitelor, taxelor și contribuțiilor de asigurări sociale către bugetele componente ale bugetului general consolidat, în conformitate cu prevederile legale în vigoare în România sau în țara în care este stabilit.Îndeplinirea criteriului de calificare se justifică prin depunerea de către candidați de documente considerate edificatoare din acest punct de vedere în țara de origine sau în țara în care candidatul este stabilit, cum ar fi certificate, caziere judiciare sau alte documente echivalente emise de autorități competente din țara respectivă. În cazul în care în țara de origine sau în țara în care este stabilit candidatul nu se emit astfel de documente ori respectivele documente nu vizează toate situațiile prevăzute la punctul 4.1.1, îndeplinirea criteriului de calificare se justifică printr-o declarație autentică dată în fața unui notar, a unei autorități administrative ori judiciare sau a unei asociații profesionale care are competențe în acest sens.4.1.2.Deținerea avizului de securitate pentru accesul la informații clasificate nivel „Secret de serviciu“ de către operatorii economici din România, respectiv deținerea documentelor de securitate industrială pentru acces la informații clasificate de nivel minim „NATO Restricted“ de către operatorii economici străini, documente eliberate/recunoscute de către structura specializată a Ministerului Apărării Naționale4.1.3.Angajamentul ferm al candidatului, încheiat în formă autentică, privind efectuarea operațiunilor compensatorii prevăzute de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 189/2002 privind operațiunile compensatorii referitoare la contractele de achiziții pentru nevoi de apărare, ordine publică și siguranță națională, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 354/2003, cu modificările și completările ulterioare, aferente acordului-cadru în cauză, care se circumscriu, dar fără a se limita, la activitățile menționate la punctul 4.2.1.4.2.Satisfacerea și protejarea interesului esențial de securitate de către candidat:4.2.1.(1)Angajamentul ferm al candidatului, încheiat în formă autentică, de a realiza UAS-TO pe teritoriul național al României în capacități de producție, integrare, testare și mentenanță ale operatorilor economici din cadrul industriei naționale de apărare, în care să se execute, cumulativ, următoarele activități:a)începând cu UAS-TO nr. 1, producția următoarelor:(i)structura platformei aeriene și structura containerului destinat stației terestre de comandă-control;(ii)componente și sisteme electrice, mecanice și hidraulice din compunerea UAS-TO. Acestea vor fi prezentate detaliat în conținutul angajamentului;b)începând cu UAS-TO nr. 1, integrarea finală a sistemului UAS-TO, care presupune asamblarea componentelor/pieselor platformei aeriene și stației terestre de comandă-control în vederea aducerii acestora în configurația finală aferentă UAS-TO;c)începând cu UAS-TO nr. 3, producția tuturor sistemelor electrice, mecanice și hidraulice din compunerea UAS-TO se va realiza pe teritoriul României, la operatori economici din industria națională de apărare;d)operațiunile de mentenanță de nivel complex pe ciclul de viață al UAS-TO se vor realiza pe teritoriul României, la operatori economici din industria națională de apărare, astfel încât în situații de criză și război să nu fie necesară executarea acestor operațiuni în afara teritoriului național.(2)Autoritatea contractantă acceptă la livrare numai produse pentru care au fost îndeplinite condițiile prevăzute la alin. (1) lit. a)-c).(3)Neîndeplinirea de către contractant a obligațiilor prevăzute la alin. (1) lit. d) în termenul asumat prin contractul subsecvent conferă autorității contractante dreptul de a pretinde și incumbă furnizorului obligația de a plăti penalități de întârziere în cuantum de 0,1% pe zi din valoarea contractului subsecvent până la atingerea valorii totale a contractului subsecvent.4.2.2.Acordul/Acordurile de principiu încheiat/încheiate în formă autentică cu operatorii economici din industria națională de apărare, în facilitățile cărora vor fi realizate activitățile menționate la punctul 4.2.1, care va/vor include și detalierea activităților4.3.Capacitatea tehnică și profesională a candidatului4.3.1.Candidatul trebuie să depună declarații și documente justificative care să demonstreze că a livrat în ultimii 5 ani anterior datei inițierii procedurii specifice către armate din state membre NATO, cel puțin două sisteme UAS din clasa II conform clasificării NATO care includ în configurație sistem IFF mod 5. Raza de acțiune a sistemelor livrate este de minimum 200 km prin legături directe de date – Line of Sight fără utilizarea legăturilor satelitare. Pentru candidații din state membre NATO sunt luate în considerare și livrările către propriile forțe armate. 4.3.2.Candidatul trebuie să depună declarații și documente justificative care să demonstreze că a livrat în ultimii 5 ani anterior datei inițierii procedurii specifice cel puțin două sisteme UAS din clasa II conform clasificării NATO, care includ în configurație sistem de armament. Raza de acțiune a sistemelor livrate este de minimum 200 km prin legături directe de date – Line of Sight fără utilizarea legăturilor satelitare.4.3.3.Candidatul trebuie să depună o declarație pe propria răspundere, încheiată în formă autentică, în care să se specifice că sistemul UAS-TO ofertat nu a fost și nu este subiectul unei interdicții privind livrarea de criptocomputere care asigură funcționarea sistemului IFF în modul 5.4.3.4.Pentru UAS-TO care nu sunt produse în state membre NATO, candidatul va prezenta, prin declarație scrisă, două alternative de criptocomputere care asigură funcționarea sistemului IFF în modul 5.4.4.Capacitatea economică și financiară a candidatului:4.4.1.Candidatul trebuie să depună declarații sau bilanțuri contabile din care să rezulte că cifra de afaceri globală realizată de acesta în ultimii 3 ani, calculați până la data depunerii candidaturilor, să fie de minimum valoarea primului contract subsecvent care se estimează a fi atribuit pe durata acordului-cadru. Cifra de afaceri globală în cazul unei asocieri a mai multor operatori economici se va calcula prin luarea în considerare a rezultatelor financiare anuale ale tuturor membrilor asocierii.5.Candidații care îndeplinesc criteriile prevăzute la pct. 4.1, 4.2, 4.3 și 4.4 vor fi calificați și selectați pentru etapa a II-a. 6.Candidaturile care nu îndeplinesc oricare dintre criteriile de calificare prevăzute la pct. 4.1, 4.2, 4.3 și 4.4 vor fi respinse de comisia de evaluare. 7.Autoritatea contractantă continuă procedura specifică de achiziție în cazul în care a calificat și selectat pentru etapa a II-a cel puțin un candidat.8.Etapa de calificare și selecție a candidaților se finalizează la data transmiterii către candidați a comunicărilor privind rezultatul acestei etape.9.Autoritatea contractantă comunică fiecărui candidat a cărui candidatură a fost respinsă motivele de respingere a acesteia. b)Etapa a II-a – etapa de depunere și evaluare a ofertelor1.Autoritatea contractantă transmite fiecărui candidat calificat și selectat în etapa I o invitație de a participa la etapa a II-a. Invitația va conține cel puțin următoarele informații:a)data-limită, ora și locul depunerii ofertelor;b)documentația de atribuire aferentă etapei a II-a, inclusiv caietul de sarcini și specificațiile tehnice de achiziție ale sistemelor, informații detaliate și complete privind criteriul de atribuire aplicat pentru stabilirea ofertei câștigătoare;c)modelul de acord-cadru/contract subsecvent, cu menționarea clauzelor nenegociabile;d)factorii de evaluare cu ponderile acestora care vor fi aplicați în etapa a II-a a procedurii specifice de atribuire;e)metodologia de calcul al punctajului la evaluarea ofertei;f)termenul de răspuns la solicitările de clarificări formulate de autoritatea contractantă, care va fi de cel mult 5 zile lucrătoare de la primirea acestora;g)termenul de răspuns la solicitările de clarificări formulate de ofertant, care va fi de cel mult 5 zile lucrătoare de la primirea acestora;h)limba în care vor fi elaborate documentele ofertei;i)numărul de zile până la care ofertantul poate solicita clarificări cu privire la documentația etapei a II-a: maximum 10 zile înainte de termenul-limită de depunere a ofertelor.2.Oferta trebuie să includă propunerea tehnică și propunerea financiară.3.Propunerea tehnică trebuie să fie susținută de mijloace probante care să ateste îndeplinirea cerințelor din specificațiile tehnice de achiziție ale sistemelor, cum ar fi fișe, prospecte, buletine de măsurători, rapoarte de testare și altele asemenea.4.Evaluarea propunerilor tehnice depuse constă în verificarea de către comisia de evaluare a corespondenței propunerilor tehnice cu cerințele caietului de sarcini și ale specificației tehnice pentru achiziție.5.Autoritatea contractantă are dreptul de a solicita clarificări și precizări referitoare la ofertele depuse.6.Oferta este considerată inacceptabilă în următoarele situații:a)nu îndeplinește condițiile de formă aferente elaborării și prezentării acesteia;b)constituie alternativă la prevederile caietului de sarcini, având în vedere că autoritatea contractantă nu acceptă depunerea de oferte alternative;c)prețul unitar, fără TVA, pentru oricare din variantele prevăzute la cap. B pct. I.11, inclus în propunerea financiară, depășește prețul unitar estimat prevăzut în documentația de atribuire pentru respectiva variantă și nu există posibilitatea disponibilizării de fonduri suplimentare;d)prețul unitar, fără TVA, pentru oricare din variantele prevăzute la cap. B pct. I.11, inclus în propunerea financiară, depășește prețul unitar estimat prevăzut în documentația de atribuire pentru respectiva variantă și, deși există posibilitatea disponibilizării de fonduri suplimentare pentru îndeplinirea acordului-cadru de achiziție publică respectiv, se constată că acceptarea unei astfel de oferte ar conduce la depășirea cu peste 10% a respectivului preț unitar prevăzut în documentația de atribuire.7.Oferta este considerată neconformă în următoarele situații:a)nu satisface în mod corespunzător cerințele caietului de sarcini;b)conține propuneri de modificare a clauzelor contractuale pe care le-a stabilit autoritatea contractantă în cadrul documentației de atribuire, care sunt în mod evident dezavantajoase pentru aceasta din urmă, iar ofertantul, deși a fost informat cu privire la respectiva situație, nu acceptă renunțarea la clauzele respective;c)propunerea financiară nu este corelată cu elementele propunerii tehnice, ceea ce ar putea conduce la executarea defectuoasă a contractului, sau constituie o abatere de la legislația incidentă, alta decât cea din domeniul achizițiilor publice;d)se constată că oferta depusă are un preț neobișnuit de scăzut în raport cu ceea ce urmează a fi furnizat, iar ofertantul nu poate justifica prețul neobișnuit de scăzut ofertat prin documente justificative care să demonstreze modul de formare a prețului. O ofertă prezintă un preț aparent neobișnuit de scăzut în raport cu ceea ce urmează a fi furnizat atunci când prețul ofertat, fără TVA, reprezintă mai puțin de 85% din prețul unitar estimat prevăzut în documentația de atribuire sau, în cazul în care în procedura de atribuire au fost depuse cel puțin 5 oferte care nu sunt considerate inacceptabile și/sau neconforme, atunci când prețul unitar ofertat reprezintă mai puțin de 85% din media aritmetică a prețurilor unitare ale ofertelor, calculată fără a se avea în vedere propunerea financiară cea mai mică și propunerea financiară cea mai mare.8.Ofertele care nu au fost respinse de comisia de evaluare în urma verificării și evaluării reprezintă oferte admisibile.9.După finalizarea evaluării ofertelor depuse, comisia de evaluare va proceda la întocmirea unui clasament al punctajelor obținute de ofertele declarate acceptabile și conforme, utilizând următoarea metodologie:a)Stabilirea punctajului total obținut de ofertant pentru cele două variante:unde:P_Ti varianta terestră = punctaj total oferta i pentru varianta terestră;P_Ti varianta navală = punctaj total oferta i pentru varianta navală;oferta i = oferta depusă de ofertant cu numărul curent i, unde i are o valoare cuprinsă între 1 și numărul total al ofertanților care au depus ofertă.b)Stabilirea punctajului total obținut de oferta i pentru fiecare variantă:unde:P_Ti = punctaj total oferta i;P_OTi = punctaj propunere tehnică corespunzător ofertei i;P_OFi= punctaj propunere financiară corespunzător ofertei i;p_OT = coeficientul de ponderare pentru propunerea tehnică este 60;p_OF = coeficientul de ponderare pentru propunerea financiară este 40.c)Stabilirea punctajului aferent propunerii tehnice din oferta i1.În cazul factorilor de evaluare pentru care valoarea cea mai avantajoasă este valoarea maximă, se va aplica următoarea formulă:j = indicele factorului de evaluare;n = numărul de factori de evaluare;pondere _factor j = ponderea factorului de evaluare;valoare factor _j = valoarea factorului j;valoare maximă factor _j = valoarea cea mai mare a factorului evaluat din toate propunerile tehnice.2.În cazul factorilor de evaluare pentru care valoarea cea mai avantajoasă este valoarea minimă, se va aplica următoarea formulă:j = indicele factorului de evaluare;n = numărul de factori de evaluare;pondere _factor j = ponderea factorului de evaluare;valoare factor _j = valoarea factorului j;valoare minimă factor _j = valoarea cea mai mică a factorului evaluat din toate propunerile tehnice.d)Stabilirea punctajului aferent propunerii financiare din oferta ik = indicele factorului de evaluare;m = numărul de factori de evaluare;pondere _factor k = ponderea factorului de evaluare;valoare factor _k = valoarea factorului k;valoare minimă factor _k = valoarea cea mai mică a factorului evaluat din toate propunerile financiare.e)Factorii de evaluare pentru varianta terestră

Domeniul din care se stabilesc factorii de evaluare Pondere domeniu de evaluare Factori de evaluare Pondere factori de evaluare din ponderea domeniului (100%)
Propunerea tehnică 60% F1: Raza de acțiune (LOS) în toate configurațiile de echipare, inclusiv cu sistem de armament 5%
F2: Autonomia de zbor (anduranța) a PA 15%
F3: Plafonul maxim la care se îndeplinește nivelul NATO Imagery Interpretability Rating Scale – NIIRS 7 de interpretabilitate al rezoluției imaginilor culese de senzorii în spectrul vizibil conform STANAG 7194 15%
F4: Plafonul maxim la care se îndeplinește nivelul NIIRS 6 de interpretabilitate al rezoluției imaginilor culese de senzorii în infraroșu conform STANAG 7194 15%
F5: Plafonul maxim la care se îndeplinește nivelul NIIRS 3 de interpretabilitate al rezoluției imaginilor culese de senzorii activi de tip radar (SAR) în modul „strip“ conform STANAG 7194 15%
F6: Plafonul maxim la care se îndeplinește nivelul NIIRS 6 de interpretabilitate al rezoluției imaginilor culese de senzorii activi de tip radar (SAR) înmodul „spot“ conform STANAG 7194 15%
F7: Bătaia maximă eficace a muniției (distanța operațională) când muniția aer-sol este lansată de la o altitudine de 4.572 m (15.000 ft.) față de nivelul solului la care se află ținta 10%
F8: Precizia/CEP (eroarea circulară probabilă) a muniției 10%
Propunerea financiară 40% F1: Prețul unitar ofertat al sistemului UAS 60%
F2: Costul de operare și mentenanță pe ciclul de viață al sistemului NOTĂ: Costul de operare și mentenanță pe ciclul de viață se va calcula pentru un sistem UAS-TO pe o perioadă de 15 ani de operare de la livrarea acestuia. Se va utiliza următoarea formulă de calcul al costului, pe baza datelor prezentate de ofertant: Costul de operare și mentenanță pe ciclul de viață al sistemului (15 ani) = Cost operare sistem + Cost mentenanță preventivă. 40%

f)Factorii de evaluare pentru varianta navală

Domeniul din care se stabilesc factorii de evaluare Pondere domeniu de evaluare Factori de evaluare Pondere factori de evaluare din ponderea domeniului (100%)
Propunerea tehnică 60% F1: Raza de acțiune (LOS) în toate configurațiile de echipare 5%
F2: Autonomia de zbor (anduranța) a PA 15%
F3: Plafonul maxim la care se îndeplinește nivelul NATO Imagery Interpretability Rating Scale – NIIRS 7 de interpretabilitate al rezoluției imaginilor culese de senzorii în spectrul vizibil conform STANAG 7194 15%
F4: Plafonul maxim la care se îndeplinește nivelul NIIRS 6 de interpretabilitate al rezoluției imaginilor culese de senzorii în infraroșu conform STANAG 7194 15%
F5: Plafonul maxim la care se îndeplinește nivelul NIIRS 3 de interpretabilitate al rezoluției imaginilor culese de senzorii activi de tip radar (SAR) în modul „strip“ conform STANAG 7194 15%
F6: Plafonul maxim la care se îndeplinește nivelul NIIRS 6 de interpretabilitate al rezoluției imaginilor culese de senzorii activi de tip radar (SAR) în modul „spot“ conform STANAG 7194 15%
F7: Numărul de emițătoare urmărite simultan de ESM comunicații 10%
F8: Numărul de emițătoare urmărite simultan, în mod automat, de ESM non-comunicații 10%
Propunerea financiară 40% F1: Prețul unitar ofertat al sistemului UAS 60%
F2: Costul de operare și mentenanță pe ciclul de viață al sistemului NOTĂ: Costul de operare și mentenanță pe ciclul de viață se va calcula pentru un sistem UAS-TO pe o perioadă de 15 ani de operare de la livrarea acestuia. Se va utiliza următoarea formulă de calcul al costului, pe baza datelor prezentate de ofertant: Costul de operare și mentenanță pe ciclul de viață al sistemului (15 ani) = Cost operare sistem + Cost mentenanță preventivă. 40%

10.Calculele se execută cu trei zecimale.11.Ofertele sunt ierarhizate în ordinea descrescătoare a punctajelor totale obținute, oferta câștigătoare fiind cea care a obținut cel mai mare punctaj.12.În caz de egalitate între punctajele totale obținute de ofertanți, ierarhizarea acestora se face în ordinea descrescătoare a punctajelor obținute la evaluarea propunerii tehnice.13.Comisia de evaluare întocmește raportul procedurii specifice de achiziție, care se auditează de structura specializată a Ministerului Apărării Naționale și se aprobă ulterior de către șeful Direcției generale pentru armamente.14.După aprobarea raportului procedurii, autoritatea contractantă transmite ofertanților o comunicare scrisă cu privire la rezultatul procedurii specifice.15.Litigiile izvorâte sau în legătură cu prezenta procedură specifică, precum și cele referitoare la acordul-cadru/contractele subsecvente atribuite în baza acesteia se soluționează în conformitate cu prevederile Legii nr. 101/2016 privind remediile și căile de atac în materie de atribuire a contractelor de achiziție publică, a contractelor sectoriale și a contractelor de concesiune de lucrări și concesiune de servicii, precum și pentru organizarea și funcționarea Consiliului Național de Soluționare a Contestațiilor, cu modificările și completările ulterioare.16.Operatorul economic a cărui ofertă a fost declarată câștigătoare, invitat de autoritatea contractantă pentru semnarea acordului-cadru, are obligația de a semna acordul-cadru în termen de 5 zile lucrătoare de la primirea invitației, sub sancțiunea excluderii acestuia din procedura specifică.17.În situația în care operatorul economic declarat câștigător nu își menține oferta, oferta de pe locul următor va fi declarată câștigătoare.18.Ofertantul a cărui ofertă a fost declarată câștigătoare este obligat ca până la data semnării acordului-cadru să transmită autorității contractante, în copie, certificate pentru conformitate cu originalul, toate contractele încheiate cu subcontractanții, acestea devenind anexe la acordul-cadru.19.Efectuarea plăților se va face în lei. Ajustarea prețului contractului se va face doar pentru contractul/contractele subsecvent/subsecvente pentru care promitentul achizitor transmite invitația de semnare după 6 luni de la data încheierii acordului-cadru. Formula de ajustare a prețului unitar este următoarea:PuAJ = PuAC x K, în care:PuAJ = prețul unitar ajustat, în lei, al produsului ce face obiectul contractului subsecvent; PuAC = prețul unitar, în lei, ofertat în cadrul procedurii de licitație și înscris în acordul-cadru; K = coeficientul de ajustare a prețului și reprezintă indicele prețurilor de consum pentru mărfurile nealimentare comunicat de către Institutul Național de Statistică pe site-ul oficial http//www.insse.ro, pentru intervalul dintre luna anterioară semnării acordului-cadru și luna anterioară celei în care autoritatea contractantă îi transmite operatorului economic, semnatar al acordului-cadru, solicitarea pentru încheierea contractului subsecvent. În cazul în care indicele prețurilor de consum pentru mărfurile nealimentare nu este disponibil pentru luna anterioară transmiterii solicitării privind încheierea contractului subsecvent, se va lua în considerare intervalul dintre luna anterioară semnării acordului-cadru și luna precedentă lunii anterioare transmiterii solicitării privind încheierea contractului subsecvent.III.Organizarea și funcționarea comisiei de evaluare1.Comisia de evaluare este formată din reprezentanți ai autorității contractante, structurilor beneficiare din cadrul Ministerului Apărării Naționale și Companiei Naționale „Romtehnica“ – S.A.2.Nominalizarea membrilor din cadrul comisiei de evaluare se va efectua de către fiecare structură din cadrul Ministerului Apărării Naționale reprezentată în comisie și de către Compania Națională „Romtehnica“ – S.A.3.Structura comisiei de evaluare se aprobă de către șeful Direcției generale pentru armamente din cadrul Ministerului Apărării Naționale sau, în lipsa acestuia, de către înlocuitorul legal.4.Comisia își va desfășura activitatea în conformitate cu prevederile prezentei proceduri specifice.5.De regulă, comisia își desfășoară activitatea în plen. Orice decizie a comisiei trebuie să întrunească votul a cel puțin 2/3 dintre membrii săi. În cazul în care nu se întrunește votul a cel puțin 2/3 dintre membrii comisiei din cauza unor divergențe de păreri între aceștia, președintele comisiei va solicita reanalizarea punctelor de vedere, în scopul finalizării în timp util a evaluării propunerii/ofertei. În cazul în care comisia nu ajunge la un acord, decizia finală se adoptă cu votul majorității membrilor săi. Membrii comisiei care nu sunt de acord cu decizia adoptată au obligația de a-și prezenta punctul de vedere în scris, elaborând în acest sens o notă individuală care se atașează la minuta ședinței/raportul procedurii specifice.6.În situații justificate în care comisia nu se poate întruni în plen sau unii membri nu pot participa la ședințe, acestea se vor desfășura dacă este asigurată participarea a 2/3 din membri titulari, iar documentele care se întocmesc vor fi prezentate fiecărui membru absent la ședință pentru a fi însușite pe bază de semnătură sau pentru a-și exprima în scris opinia, după caz, în termen de două zile lucrătoare de la data prezentării documentelor.7.Pe lângă comisie pot fi cooptați experți din cadrul Ministerului Apărării Naționale și Companiei Naționale „Romtehnica“ – S.A., pentru probleme specifice. Decizia de desemnare a experților cooptați va include atribuțiile și responsabilitățile specifice ale acestora și va justifica necesitatea participării lor la procesul de evaluare. Experții cooptați nu au drept de vot, dar au obligația de a elabora un raport de specialitate cu privire la aspectele tehnice, operaționale, financiare, comerciale sau juridice, asupra cărora, pe baza expertizei pe care o dețin, își exprimă punctul de vedere.8.Modificarea componenței comisiei se face cu aprobarea șefului Direcției generale pentru armamente din cadrul Ministerului Apărării Naționale sau, în lipsa acestuia, de către înlocuitorul legal.9.Comisia de evaluare își încetează activitatea la momentul semnării acordului-cadru de către părți.

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x