Informatii Document
Emitent: SENATUL
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 863 din 25 septembrie 2023
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act | |
Nu exista actiuni induse de acest act | |
Acte referite de acest act: | |
Nu exista acte care fac referire la acest act | |
În temeiul dispozițiilor art. 67 și ale art. 148 alin. (2) și (3) din Constituția României, republicată, precum și ale Protocolului nr. 2 privind aplicarea principiilor subsidiarității și proporționalității, anexat Tratatului de la Lisabona de modificare a Tratatului privind Uniunea Europeană și a Tratatului de instituire a Comunității Europene, semnat la Lisabona la 13 decembrie 2007, ratificat prin Legea nr. 13/2008,în baza raportului Comisiei pentru afaceri europene nr. LXII/215 din 22.06.2023,Senatul adoptă prezenta hotărâre. +
Articolul 1Senatul României constată că propunerea de Regulament al Parlamentului European și al Consiliului de instituire a unui cadru pentru asigurarea aprovizionării sigure și durabile cu materii prime critice și de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 168/2013, (UE) 2018/858, (UE) 2018/1.724 și (UE) 2019/1.020 – COM (2023) 160 final – respectă principiul subsidiarității și principiul proporționalității cu rezerve. +
Articolul 2Senatul României consideră:a)ca fiind nefiabilă propunerea de relansare a industriei miniere europene, în condițiile menținerii standardelor de mediu, sociale și de guvernanță (ESG) la nivelul actual; … b)nerealistă ținta de 15% propusă pentru gradul de aprovizionare din resurse secundare de materii prime și ambițioasă, pe termen scurt și mediu; … c)că propunerile cuprinse în European Critical Raw Materials Act (CRMA) nu abordează în mod deschis problemele fundamentale cu care se confruntă competitivitatea Uniunii Europene: costuri ridicate ale energiei, costuri ridicate de capital și cu forța de muncă, bază limitată pentru inovare și rezervele limitate de materii prime aflate pe propriul teritoriu; … d)insuficient de proactiv calendarul cu măsurile care urmează să fie implementate, având ca orizont de timp anul 2030. În comparație, documentul similar de politică publică al S.U.A. prevede ca unele măsuri din Legea privind reducerea inflației (Inflation reduction act – IRA) să fie aplicate în unele cazuri imediat, iar în ceea ce privește lanțul de aprovizionare, începând cu anul 2024. Acest aspect conduce la creșterea decalajului tehnologic și comercial existent între Uniunea Europeană și Statele Unite și China; … e)că problematica ajutorului de stat și a autorizării reformelor nu este suficient de clar tratată și nu oferă o viziune unitară și coerentă la nivelul Uniunii Europene. Acest fapt va menține inegalitățile și inechitățile prezente dintre statele membre. De asemenea, aceste politici sunt ineficiente în absența identificării unor noi instrumente de finanțare, cum ar fi, prin comparație, subvențiile generoase și scutirile de impozite prevăzute a fi acordate agenților economici conform IRA; … f)că sunt necesare clarificări privind metoda de calcul al amprentei de mediu a materiilor prime critice (CRM) introduse pe piața Uniunii Europene, datorită faptului că producția de materii prime critice în diferite etape ale lanțului valoric poate avea un impact negativ asupra mediului; … g)că propunerea poate fi îmbunătățită prin evidențierea măsurilor necesare în vederea maximizării recuperării CRM din deșeurile extractive, astfel încât să fie minimizat impactul extracției acestor resurse asupra mediului; de asemenea ar fi utile clarificări punctuale referitoare la îmbunătățirea circularității și durabilității materiilor prime critice pe diferitele etape ale lanțului valoric, astfel încât să fie asigurat un nivel ridicat de protecție a mediului, coroborat cu menținerea unui preț competitiv al acestora; … h)că intenția de reducere la doi ani a duratei procesului de autorizare a noilor proiecte miniere este nerealistă, ținând cont de complexitatea crescută a acestor demersuri; în mod cert această propunere se va confrunta cu dezaprobarea entităților publice și private din domeniul protecției mediului, atât la nivelul central al Uniunii Europene, cât și la nivelul statelor membre; … i)că cele două propuneri de regulamente, conexe – Regulamentul privind industria care contribuie la obiectivul zero emisii nete – NZIA și Regulamentul privind materiile prime critice (CRMA) – prevăd o creștere a volumului de cheltuieli administrative într-o proporție ridicată: NZIA – din 11,5 milioane euro finanțare totală propusă, sunt necesare 5,25 milioane din H7 și la CRMA – din 18,2 milioane euro finanțare totală, 15 milioane sunt finanțate din capitolul H7; … j)că propunerea de regulament prevede repere ambițioase, însă fără a oferi suficiente măsuri practice pentru îndeplinirea obiectivelor propuse. … +
Articolul 3Prezenta hotărâre se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, iar opinia cuprinsă în prezenta hotărâre se transmite instituțiilor europene.Această hotărâre a fost adoptată de Senat în ședința din 20 septembrie 2023, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constituția României, republicată.
p. PREȘEDINTELE SENATULUI,
SORIN-MIHAI CÎMPEANUBucurești, 20 septembrie 2023.Nr. 91.––