HOTĂRÂRE nr. 900 din 1 ianuarie 1970

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 13/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: CONSILIUL DE MINISTRI
Publicat în: BULETINUL OFICIAL nr. 1 din 1 ianuarie 1970
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Actiuni suferite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ActulABROGAT DELEGE 9 18/12/1980
ART. 4ABROGAT DEDECRET 420 18/12/1976
ART. 6ABROGAT DEDECRET 420 18/12/1976
ART. 7ABROGAT DEDECRET 420 18/12/1976
ART. 9ABROGAT DEDECRET 420 18/12/1976
ART. 12ABROGAT DEDECRET 420 18/12/1976
ART. 16ABROGAT DEDECRET 420 18/12/1976
ART. 18ABROGAT DEDECRET 420 18/12/1976
ART. 24ABROGAT DEDECRET 420 18/12/1976
ART. 25ABROGAT DEDECRET 420 18/12/1976
ART. 26ABROGAT DEDECRET 452 08/08/1973
ART. 27MODIFICAT DEDECRET 420 18/12/1976
ART. 28ABROGAT DEDECRET 452 08/08/1973
ART. 28COMPLETAT DEHOTARARE 1711 07/12/1970
ART. 29ABROGAT DEDECRET 452 08/08/1973
ART. 30MODIFICAT DEDECRET 452 08/08/1973
ART. 35ABROGAT DEDECRET 420 18/12/1976
ART. 36ABROGAT DEDECRET 420 18/12/1976
ART. 37ABROGAT DEDECRET 420 18/12/1976
ART. 39ABROGAT DEDECRET 420 18/12/1976
ANEXA 2MODIFICAT DEDECRET 420 18/12/1976
Actiuni induse de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ART. 48ABROGA PEHOTARARE 191 12/04/1963 ANEXA 2
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ART. 48ABROGA PEHOTARARE 191 12/04/1963 ANEXA 2
Acte care fac referire la acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulABROGAT DELEGE 9 18/12/1980
ActulREFERIT DEHOTARARE 1397 02/11/1974
ART. 4ABROGAT DEDECRET 420 18/12/1976
ART. 6ABROGAT DEDECRET 420 18/12/1976
ART. 7ABROGAT DEDECRET 420 18/12/1976
ART. 9ABROGAT DEDECRET 420 18/12/1976
ART. 12ABROGAT DEDECRET 420 18/12/1976
ART. 16ABROGAT DEDECRET 420 18/12/1976
ART. 18ABROGAT DEDECRET 420 18/12/1976
ART. 24ABROGAT DEDECRET 420 18/12/1976
ART. 25ABROGAT DEDECRET 420 18/12/1976
ART. 26ABROGAT DEDECRET 452 08/08/1973
ART. 27MODIFICAT DEDECRET 420 18/12/1976
ART. 28ABROGAT DEDECRET 452 08/08/1973
ART. 28COMPLETAT DEHOTARARE 1711 07/12/1970
ART. 29ABROGAT DEDECRET 452 08/08/1973
ART. 30MODIFICAT DEDECRET 452 08/08/1973
ART. 35ABROGAT DEDECRET 420 18/12/1976
ART. 36ABROGAT DEDECRET 420 18/12/1976
ART. 37ABROGAT DEDECRET 420 18/12/1976
ART. 39ABROGAT DEDECRET 420 18/12/1976
ANEXA 2MODIFICAT DEDECRET 420 18/12/1976

cu privire la pregătirea şi realizarea lucrărilor de investiţii



Consiliul de Miniştri al Republicii Socialiste România hotărăşte: + 
Capitolul 1ÎNSCRIEREA ÎN PLAN A LUCRĂRILOR DE INVESTIŢII + 
Articolul 1Înscrierea în planul cincinal a lucrărilor de investiţii se va fundamenta de către titularii de investiţii pe baza studiilor de dezvoltare în perspectiva a ramurilor şi subramurilor:Studiile de dezvoltare în perspectiva a – ramurilor şi subramurilor se elaborează cu consultarea organelor centrale şi a comitetelor executive ale consiliilor populare judeţene şi al municipiului Bucureşti, interesate. Pe baza acestor studii titularii de investiţii vor fundamenta proportiile, nivelurile de producţie şi ritmurile de dezvoltare a ramurilor şi subramurilor, precum şi orientarea şi eficienta investiţiilor în dezvoltarea şi modernizarea producţiei.La elaborarea studiilor de dezvoltare în perspectiva a ramurilor şi subramurilor se va ţine seama de necesitatea valorificării superioare a resurselor naturale, de nevoile şi de posibilităţile de desfacere a producţiei pe piaţa interna şi externa, de reducerea importurilor – cu luarea în considerare şi a acţiunilor de cooperare şi colaborare economică internationala -, astfel încît pe baza acestor elemente şi a eficientei economice să se poată determina prioritati în dezvoltarea producţiei şi orientarea investiţiilor.
 + 
Articolul 2Studiile de dezvoltare în perspectiva a ramurilor şi subramurilor vor stabili, în principal:a) Căile de realizare a nivelurilor de producţie: folosirea completa şi eficienta a capacităţilor existente, modernizarea proceselor tehnologice, reutilarea sau dezvoltarea întreprinderilor existente, construirea de noi obiective; propunerile pentru dezvoltarea capacităţilor existente şi pentru construirea de noi capacităţi vor fi fundamentate pe baza măsurilor care să asigure ridicarea gradului de folosire la nivel optim, din punct de vedere tehnic şi economic, a capacităţilor de acelaşi profil, aflate în funcţiune sau în curs de realizare;b) repartizarea teritorială a capacităţilor de producţie şi propunerile de amplasare a noilor obiective pe localităţi, ţinînd seama de apropierea surselor de materii prime sau a centrelor de consum, de posibilităţile de asigurare a forţei de muncă, de influenţa condiţiilor locale asupra volumului de investiţii şi a nivelului indicatorilor tehnico-economici de exploatare ai obiectivelor;c) producţia destinată consumului intern şi asigurarea desfacerii acesteia;d) producţia destinată exportului şi producţia destinată reducerii importurilor pe economie;e) valoarea şi eficienta economică a investiţiilor stabilite pe bază de evaluări: investiţia specifică, preţul de cost sau cheltuielile la 1000 de lei producţie-marfa; beneficiul, aportul valutar net, nivelul cheltuielilor materiale şi al acumularilor băneşti, durata de realizare a investiţiei şi alţi indicatori, comparativ cu realizarile obţinute pe ramura, subramura sau la unităţi similare din ţara şi străinătate;f) investiţiile conexe, cu consultarea organelor interesate asupra posibilităţilor de realizare a acestora.Înscrierea în planul cincinal a investiţiilor aparţinînd consiliilor populare se va fundamenta pe baza studiilor de dezvoltare în perspectiva a economiei locale a judeţelor, elaborate de comitetele executive ale consiliilor populare judeţene şi al municipiului Bucureşti, cu acordul Comitetului de Stat pentru Economia şi Administraţia Locală şi a altor organe interesate sau pe baza unor studii elaborate de Comitetul de Stat pentru Economia şi Administraţia Locală cu consultarea comitetelor executive ale consiliilor populare.
 + 
Articolul 3Studiile de dezvoltare în perspectiva a ramurilor şi subramurilor, precum şi studiile de dezvoltare în perspectiva a economiei locale a judeţelor vor fi însoţite de grafice coordonatoare, elaborate pentru fiecare obiectiv cu caracter productiv care urmează a fi nominalizat în planul cincinal sau pe grupe de obiective similare care se înscriu în plan în poziţii cumulative.În graficele coordonatoare titularii vor stabili durata de pregătire a investiţiilor, durata de execuţie a lucrărilor de construcţii-montaj, de efectuare a probelor tehnologice şi termenul de punere în funcţiune a noilor capacităţi.La determinarea duratei de pregătire a investiţiilor se va avea în vedere timpul necesar pentru efectuarea tuturor activităţilor care contribuie la asigurarea condiţiilor de începere din timp a execuţiei lucrărilor şi de desfăşurare normală a acesteia: întocmirea temelor de proiectare, elaborarea documentaţiilor tehnico-economice, obţinerea acordurilor, avizelor şi aprobărilor necesare, contractarea lucrărilor şi a utilajelor.În cazurile în care la realizarea obiectivelor de investiţii sînt necesare instalaţii şi utilaje tehnologice din import, la determinarea duratei de pregătire a investiţiilor se vor avea în vedere şi duratele necesare pentru prospectarea pieţei externe, obţinerea, tratarea şi clarificarea tehnica a ofertelor şi stabilirea listelor separatoare.Studiile de dezvoltare în perspectiva a ramurilor şi subramurilor, precum şi studiile de dezvoltare în perspectiva a economiei locale a judeţelor, însoţite de graficele coordonatoare, se analizează şi se aproba de colegiul (comitetul organului prin grija căruia au fost elaborate. La şedinţele colegiului (comitetului pentru aprobarea acestor studii participa reprezentanţi al Comitetului de Stat al Planificarii şi, după caz, ai Ministerului Comerţului Exterior, Ministerului Comerţului Interior, Ministerului Industrial Construcţiilor de Maşini, ai constructorului şi ai altor organe interesate, precum şi coordonatorul de ramura în cazul cînd titularul de investiţii nu este şi coordonator al ramurii respective.
 + 
Articolul 4Înscrierea în planurile anuale a lucrărilor noi de investiţii se face pe baza documentelor de aprobare a indicatorilor tehnico-economici, a studiilor tehnico-economice şi a graficelor de eşalonare a investiţiilor.
 + 
Capitolul 2PREGĂTIREA LUCRĂRILOR DE INVESTIŢIIA. Elaborarea documentaţiilor tehnico-economice pentru investiţii + 
Articolul 5Titularii şi beneficiarii de investiţii împreună, cu organizaţiile de proiectare au obligaţia de a asigura la elaborarea documentaţiilor tehnico-economice pentru investiţii:a) introducerea procedeelor, utilajelor şi instalaţiilor tehnologice de înaltă eficienta, pe baza cărora să se obţină produse competitive din punct de vedere calitativ şi economic, valorificarea superioară a resurselor interne, reducerea cheltuielilor materiale de producţie şi a importurilor;b) utilizarea cu prioritate şi extinderea gradului de folosire a proiectelor şi secţiunilor tip şi refolosibile, în vederea reducerii duratei de elaborare a proiectelor şi creşterii gradului de industrializare a lucrărilor prin folosirea pe scara larga a prefabricatelor;c) alegerea celor mai eficiente soluţii functionale, constructive şi de plan general, care să asigure: reducerea ponderii lucrărilor de construcţii-montaj în valoarea totală a investiţiilor şi a consumului de materiale de construcţii deficitare, cooperarea cu alte obiective în folosirea utilităţilor şi a construcţiilor socio-administrative, reducerea spaţiilor de depozitare sau construirea de depozite uşoare şi ieftine, creşterea gradului de ocupare a terenului, reducerea duratelor de realizare a investiţiilor şi reducerea la strictul necesar a lucrărilor de finisaj, respectiv executarea acestora – la obiectivele productive – numai în cazurile cînd rezultă din necesitaţi functionale sau tehnice.De asemenea, titularii şi beneficiarii de investiţii împreună cu organizaţiile de proiectare şi de construcţii-montaj vor stabili în documentaţiile tehnico-economice măsuri şi soluţii pentru reducerea la minimum a cheltuielilor de organizare a santierelor şi pentru utilizarea acestor fonduri în principal, la realizarea obiectelor cu caracter definitiv.
 + 
Articolul 6Documentaţiile tehnico-economice pentru investiţii se elaborează în doua faze de proiectare:– studiul tehnico-economic;– proiectele de executare (de execuţie).Titularii şi beneficiarii de investiţii împreună cu organizaţiile de proiectare vor stabili elaborarea documentaţiilor tehnico-economice pentru investiţii într-o singura faza de proiectare – denumita proiect în faza unica – ori de cîte ori considera indicată şi eficienta proiectarea lucrărilor de investiţii în aceste condiţii. Proiectul în faza unica reprezintă documentaţia de execuţie pentru întreaga investiţie, care cumulează conţinutul şi funcţiile studiului tehnico-economic şi ale proiectelor de execuţie.De asemenea, titularii şi beneficiarii de investiţii vor lua măsuri pentru elaborarea diferenţiată, din punctul de vedere al conţinutului – în funcţie de complexitatea şi valoarea lucrărilor -, a documentaţiilor tehnico-economice pentru investiţii şi vor urmări, împreună cu organizaţiile de proiectare, simplificarea şi reducerea la strictul necesar a volumului acestora, astfel:a) Studiile tehnico-economice şi proiectele în faza unica pentru lucrările de investiţii prevăzute a se realiza prin repetarea unor capacităţi şi obiective similare sau pe bază de proiecte tip şi refolosibile vor avea un conţinut simplificat, care va consta în prezentarea datelor de sinteza ale documentaţiilor aprobate anterior şi elementele specifice amplasamentului;b) studiile tehnico-economice vor putea conţine proiecte de execuţie, elaborate direct sau preluate din documentaţii. existente, pentru unele obiecte ale căror elemente şi funcţii sînt cunoscute, în cazul cînd se apreciază ca acestea nu vor suferi modificări în etapele de avizare şi aprobare;c) justificarea necesităţii, oportunităţii şi eficientei economice pentru. investiţiile de natura utilajelor independente nenominalizate în lista acţiunilor de investiţii şi pentru obiectele de inventar cuprinse în aceste liste se va face pe bază de memorii justificative.
 + 
Articolul 7Studiul tehnico-economic este documentaţia care rezolva problemele tehnice şi economice de ansamblu ale investiţiei. Pe baza acestei documentaţii se justifica necesitatea şi oportunitatea investiţiei şi se fundamentează – prin analiza comparativa a variantelor – amplasamentul, procesul tehnologic şi nivelul tehnic al utilajelor, modul de asigurare a materiilor prime şi a utilităţilor, planul general şi soluţiile constructive de principiu, indicatorii tehnico-economici şi eficienta economică a investiţiilor, eşalonarea şi durata de realizare a lucrărilor, duratele de realizare a indicatorilor tehnico-economici şi investiţiile conexe.Pe parcursul elaborării studiilor tehnico-economice, organizaţiile de proiectare vor stabili împreună cu titularii sau beneficiarii de investiţii şi organizaţiile de construcţii-montaj soluţiile constructive de principiu şi tehnologiile de execuţie pentru principalele obiective ale investiţiilor.De asemenea, titularii şi beneficiarii de investiţii împreună cu organizaţiile de proiectare vor stabili în studiile tehnico-economice obiectele şi celelalte lucrări din componenta obiectivelor de investiţii la care se vor aplica sau adapta, în mod obligatoriu, proiecte şi secţiuni tip sau refolosibile.
 + 
Articolul 8Graficul de eşalonare a investiţiei – definitivat de către titular sau beneficiar împreună cu organizaţia de proiectare şi organizaţia de construcţii-montaj pe baza acordurilor prealabile obţinute de la furnizorul de utilaje din ţara şi de la întreprinderile importatoare de utilaje – stabileşte în principal:a) termenul de începere şi de încheiere a execuţiei lucrărilor – anul şi trimestrul -, precum şi durata de realizare a investiţiei şi eşalonarea pe ani a valorii totale de investiţii şi a volumului de construcţii-montaj;b) corelarea pe ansamblul investiţiei şi pe obiecte a termenelor de predare a proiectelor de execuţie pentru lucrările de construcţii-montaj şi a documentaţiilor pentru utilajele din ţara, precum şi a termenelor de livrare a utilajelor din ţara şi din import, atît între ele, cît şi cu termenele de execuţie a lucrărilor de construcţii şi montaje;c) eşalonarea execuţiei lucrărilor de construcţii-montaj pe obiectele prevăzute în devizul general, pentru lucrările de organizare a şantierului şi lucrările de baza ale investiţiei;d) durata de efectuare a probelor tehnologice şi data intrării în funcţiune;e) durata şi dinamica de realizare a indicatorilor tehnico-economici.Graficul de eşalonare a investiţiei trebuie să prevadă desfăşurarea fazelor de realizare a lucrărilor astfel încît sa creeze posibilitatea obţinerii unor durate scurte de execuţie, asigurarea continuităţii în folosirea intensiva a forţelor de muncă şi a mijloacelor şantierului pe toată perioada de execuţie, precum şi posibilitatea executării în prima etapa a lucrărilor de utilităţi şi a altor lucrări de baza, care să poată fi folosite de constructor pe parcursul realizării obiectivului, în vederea reducerii volumului lucrărilor de organizare.
 + 
Articolul 9Documentele de aprobare a indicatorilor tehnico-economici şi a studiului tehnico-economic împreună cu graficul de eşalonare a investiţiei constituie documentaţia pe baza căreia se contractează utilajele şi instalaţiile tehnologice din ţara şi din import, precum şi execuţia lucrărilor de construcţii-montaj, se deschide finanţarea investiţiei şi se executa lucrări pentru organizarea şantierului.
 + 
Articolul 10La elaborarea studiilor tehnico-economice, titularii şi beneficiarii de investiţii împreună cu organizaţiile de proiectare vor stabili – de regula – punerea în funcţiune a noilor capacităţi pe etape, iar în cadrul fiecărei etape se va prevedea punerea în funcţiune esalonata a unor capacităţi parţiale, astfel încît să se folosească raţional fondurile şi mijloacele materiale şi să se obţină, în condiţii economice, producţie sau prestaţii în termene cît mai scurte.Studiile tehnico-economice şi graficele de eşalonare a investiţiilor, pentru obiectivele care se pun în funcţiune pe etape şi capacităţi parţiale, vor preciza distinct capacitatile care se pun în funcţiune eşalonat, termenele respective, valoarea de investiţie, volumul de construcţii-montaj şi utilajele aferente fiecărei etape şi capacităţi parţiale. La elaborarea documentaţiilor tehnico-economice şi la execuţia acestor obiective de investiţii, lucrările de construcţii şi utilităţi se vor dimensiona şi realiza în corelare cu capacitatile de producţie sau de prestaţii aferente – cu luarea în considerare a capacităţilor finale, în vederea evitării soluţiilor nerationale din punct de vedere economic -, iar utilajele din ţara şi din import se vor asigura în corelare cu realizarea capacităţilor, pentru a se evita formarea stocurilor de utilaje peste necesităţile de montaj.
 + 
Articolul 11Corelarea proiectării şi realizării utilităţilor şi celorlalte lucrări comune de pe platformele industriale pe care sînt prevăzute a se executa mai multe obiective de investiţii cu caracter industrial se va face prin grija unui coordonator. Funcţia de coordonator va fi atribuită de Comitetul de Stat pentru Economia şi Administraţia Locală, la cererea primului investitor de pe platforma, comitetul executiv al consiliului popular judeţean sau al municipiul Bucureşti, în a cărui raza teritorială se afla amplasata platforma industriala.În cazul platformelor industriale de complexitate deosebită, coordonator va fi unul din titularii de investiţii interesaţi, stabilit de Comitetul de Stat al Planificarii împreună cu Comitetul de Stat pentru Economia şi Administraţia, Locală, în funcţie de ordinea de Începere a execuţiei lucrărilor sau de importanţa obiectivelor prevăzute a se realiza la cererea primului investitor de pe platforma.Coordonatorul va asigura, împreună cu titularii interesaţi, elaborarea detaliului de sistematizare a platformei industriale şi realizarea reţelelor edilitare, energetice, de transport şi a celorlalte lucrări de interes comun, a surselor de apa, a lucrărilor de protecţie împotriva inundaţiilor şi poluarii rîurilor, corelat cu necesităţile de punere în funcţiune a capacităţilor, asigurind rezolvarile cele mai economice şi evitarea paralelismelor.Raporturile şi obligaţiile reciproce dintre coordonator şi ceilalţi titulari de investiţii de pe platforma se vor reglementa pe baza normelor emise de Ministerul Construcţiilor Industriale şi Comitetul de Stat pentru Economia şi Administraţia Locală, împreună cu principalele organe titulare de investiţii, în termen de 60 de zile de la data publicării prezentei hotărîri.
 + 
Articolul 12Proiectele de executare (de execuţie) se elaborează pe obiecte şi categorii de cheltuieli, conform prevederilor devizului general – după aprobarea studiului tehnico-economic şi a indicatorilor tehnico-economici -, şi constituie documentaţiile pe baza cărora se executa şi se decanteaza lucrările de investiţii.Proiectele de execuţie pentru lucrările de investiţii se asigura de către titularii de investiţii, beneficiarii şi organizaţiile de proiectare – pentru întregul an de plan – pînă cel mai tirziu la sfîrşitul trimestrului III al anului anterior. Pentru obiectivele noi de investiţii a căror execuţie este planificata sa înceapă după trimestrul I al anului de plan, proiectele de execuţie pot fi asigurate cu cel puţin 6 luni înainte de începerea execuţiei lucrărilor.
 + 
Articolul 13La elaborarea proiectelor de execuţie pe obiecte, organizaţia de proiectare împreună cu titularul sau beneficiarul investiţiei şi organizaţia de construcţii-montaj pot renunţa la unele obiecte sau pot comasa obiecte prevăzute în planul general, în cazul cînd prin aceasta se menţin sau se imbunatatesc indicatorii tehnico-economici, funcţiile, condiţiile de lucru şi de exploatare, se respecta măsurile de tehnica a securităţii muncii, de igiena, de paza contra incendiilor şi de gospodărire a apelor şi cînd modificările ce se aduc contribuie fie la reducerea costului construcţiilor sau al consumului de materiale deficitare, fie la scurtarea duratei de execuţie şi nu se depăşeşte valoarea totală a investiţiei aprobate.
B. Modul de asigurare a utilajelor şi instalaţiilor din ţara şi din import + 
Articolul 14Studiile tehnico-economice, pentru noile capacităţi de producţie industriala vor conţine prevederi care să asigure executarea utilajelor în măsura cît mai mare în ţara, iar în cazul importurilor complexe, realizarea acestora, în primul rind, prin cooperare.
 + 
Articolul 15Pentru fundamentarea posibilităţilor de asigurare a importurilor de instalaţii, utilaje şi documentaţii tehnice care urmează a se achizitiona din alte tari, titularii sau beneficiarii de investiţii împreună cu ministerele care au în subordine întreprinderi de comerţ exterior vor prospecta piaţa externa, pe baza prevederilor planului de perspectiva sau a unor aprobări ale Consiliului de Miniştri, şi vor procura din timp ofertele şi documentaţiile necesare.În acest scop, titularii sau beneficiarii de investiţii vor depune în timp, util la întreprinderile de comerţ exterior temele pentru cererile de oferta, în vederea organizării acţiunii de prospectare, astfel încît acestea să asigure contractarea şi realizarea importului în termenul necesar.
 + 
Articolul 16Contractarea importurilor de instalaţii complexe pentru obiectivele de investiţii ce se impun aprobării Consiliului de Miniştri şi ai căror indicatori tehnico-economici au fost aprobaţi se aproba – pe baza notei de contractare – de către titularul investiţiei împreună cu Ministerul Comerţului Exterior, cu avizul Ministerului Industriei Construcţiilor de Maşini, asupra listelor separatoare şi, după caz, al celorlalte ministere care au în subordine întreprinderi de comerţ exterior, cu condiţia respectării indicatorilor tehnico-economici aprobaţi şi cu încadrarea în prevederile anuale ale planului de investiţii şi ale planului de import, pe tari socialiste şi tari capitaliste. Nota de contractare va conţine elementele necesare pentru fundamentarea alegerii furnizorului extern.În cazul cînd, în urma tratativelor cu furnizorii externi, se constată că nu se vor putea realiza indicatorii tehnico-economici aprobaţi sau că nu se vor putea respecta prevederile planului pentru obiectivul respectiv, contractarea instalaţiilor complexe se va face după aprobarea de către Consiliul de Miniştri a noilor indicatori tehnico-economici.Regimul de contractare stabilit prin prezenta hotărîre pentru importul de instalaţii complexe se referă atît la instalaţii complexe la care se importa tehnologii şi licenţe, cît şi la instalaţiile complexe care se importa fără tehnologii şi licenţe.
 + 
Articolul 17Contractarea importurilor de instalaţii complexe pentru lucrările de investiţii ce se supun aprobării Consiliului de Miniştri şi ai căror indicatori tehnico-economici nu au fost aprobaţi se poate face pe baza sintezei notei comune aprobate de Consiliul de Miniştri. Nota comuna se întocmeşte de titularul investiţiei împreună cu Ministerul Comerţului Exterior şi, după caz, cu celelalte ministere care au în subordine întreprinderi de comerţ exterior şi se supune spre avizare Comitetului de Stat al Planificarii după ce în prealabil a fost analizata şi aprobată de colegiul sau comitetul titularului de investiţii.Nota comuna se fundamentează de titularul investiţiei pe proprie răspundere şi cuprinde elemente ale studiului tehnico-economic în curs de elaborare şi ale ofertelor, obţinute de la furnizorii externi. Titularul de investiţii împreună cu Ministerul Comerţului Exterior şi, după caz, celelalte ministere care au în subordine întreprinderi de comerţ exterior răspund pentru alegerea furnizorului instalaţiilor complexe din import.Indicatorii tehnico-economici şi celelalte date caracteristice ale acestor investiţii se supun aprobării Consiliului de Miniştri ulterior obţinerii aprobării pentru contractarea importurilor complexe, pe baza studiilor tehnico-economice, în care se vor cuprinde principalele elemente ale contractelor cu furnizorii externi şi interni.
 + 
Articolul 18Contractarea importurilor de instalaţii complexe – pentru lucrările de investiţii din competenţa de aprobare a titularilor, care au indicatorii şi studiile tehnico-economice aprobate şi sînt înscrise în planul de importuri complexe – se aproba de titularii de investiţii împreună cu Ministerul Comerţului Exterior şi, după caz, cu celelalte ministere care au în subordine întreprinderi de comerţ exterior, cu avizul Ministerului Industriei Construcţiilor de Maşini, pe baza notei de contractare, în limita prevederilor anuale ale planului de contractari şi livrări din import, pe tari socialiste şi tari capitaliste. În aceleaşi condiţii se pot contracta şi importurile de instalaţii complexe cu valori pînă la 10 milioane de lei, pentru investiţiile din competenţa de aprobare a titularilor, care nu au indicaţii şi studiile tehnico-economice aprobate.
 + 
Articolul 19Titularii şi beneficiarii de investiţii împreună cu Ministerul Industriei Construcţiilor de Maşini şi unităţile constructoare de maşini din subordine şi, după caz, celelalte ministere şi întreprinderile de comerţ exterior din subordinea acestora vor participa la tratativele de contractare a importurilor de instalaţii complexe şi vor stabili în comun:a) înscrierea în contractul de import a clauzelor cu privire Ia livrarea de către furnizori a documentaţiilor pentru piese de schimb, precum şi la livrarea documentaţiilor şi eventual a unor materiale speciale necesare realizării utilajelor prevăzute a se produce în ţara, la termene care să asigure livrarea acestora corelat cu primirea utilajelor din import;b) listele separatoare ale utilajelor şi materialelor care urmează a se importa;c) lista utilajelor care urmează a se realiza de uzinele constructoare de maşini din ţara, termenele de prelucrare a documentaţiilor achiziţionate din import şi termenele de livrare a utilajelor, în corelare cu termenele de livrare a utilajelor din import.Titularul de investiţii împreună cu Ministerul Industriei Construcţiilor de Maşini vor parafa listele separatoare ale utilajelor din anexele la contract şi vor confirma livrarea utilajelor din ţara în condiţiile menţionate la literele a, b şi c. După caz, la parafare vor participa şi beneficiarii de investiţii, respectiv unităţile furnizoare de utilaje.La tratativele de contractare a importurilor de instalaţii complexe Ministerul industriei Construcţiilor de Maşini va urmări preluarea unui volum cît mai mare de utilaje care să se realizeze prin uzinele constructoare de maşini din ţara.
 + 
Articolul 20Titularii de investiţii sînt autorizaţi sa contracteze prin Ministerul Comerţului Exterior şi celelalte ministere care au în subordine intreprinaeri de comerţ exterior – în regim de importuri curente şi în limita unui fond de pînă la 2% din valoarea importului complex aprobat, în cadrul fondurilor de importuri complexe prevăzute în planurile de livrări anuale la capitolul import de instalaţii complexe şi utilaje tehnologice de completare – materiale, aparataje şi piese a căror necesitate rezultă pe parcursul montajului; la efectuarea probelor tehnologice sau pentru realizarea unor importuri de completare pentru obiectivul respectiv.
 + 
Articolul 21Obligaţiile întreprinderilor de comerţ exterior importatoare de instalaţii complexe, utilaje, echipamente, materiale şi documentaţii vor fi înscrise în contractele economice încheiate cu titularii sau beneficiarii de investiţii.
 + 
Articolul 22Pentru a se crea condiţiile necesare asigurării unei bune calităţi a utilajelor care se livreaza din import sau de către întreprinderile constructoare de maşini din ţara, beneficiarii de investiţii vor executa controlul de calitate ai producerii acestora la furnizori, conform condiţiilor stabilite la contractare.
 + 
Articolul 23Pentru a se asigura o calitate corespunzătoare investiţiilor care se realizează cu instalaţii complexe din import pentru prima data o economie, titularii de investiţii pot contracta cu firmele străine de specialitate, în cadrul valorii importului, elaborarea de studii preliminare pentru definirea obiectului importului.
 + 
Articolul 24Titularii sau beneficiarii de investiţii pot contracta, cu unităţile constructoare de maşini din ţara, utilajele şi construcţiile metalice şi pot asigura contractarea prin unităţile de comerţ exterior a importurilor curente:a) după aprobarea indicatorilor tehnico-economici, în cazul investiţiilor care nu se realizează cu instalaţii complexe din import şi a acelora pentru care instalaţiile complexe din import se contractează ulterior aprobării indicatorilor tehnico-economicib) după contractarea importurilor de instalaţii complexe, pentru investiţiile la care importurile complexe se aproba şi se contractează înaintea aprobării indicatorilor tehnico-economici.Contractarea acestor utilaje şi construcţii metalice se va face în limita fondurilor de investiţii şi a fondurilor valutare prevăzute în planul cincinal, cu respectarea prevederilor de contractare şi eşalonare a livrărilor anuale pe titulari, astfel încît livrarea lor să fie corelata cu termenele de livrare a utilajelor şi instalaţiilor complexe din import – în conformitate cu prevederile graficului de eşalonare a investiţiei – şi să se evite formarea stocurilor de utilaje peste necesităţile de montaj.Pentru utilajele tehnologice complexe cu ciclu lung de fabricaţie care se realizează în ţara, titularii pot încheia anterior aprobării indicatorilor tehnico-economici ai investiţiilor – cu aprobarea Consiliului de Miniştri – contracte de lungă durata cu furnizorii de utilaje şi instalaţii din ţara, în care se vor stabili cantităţile şi caracteristicile fundamentale ale utilajelor tehnologice complexe şi termenele de livrare a acestora.
C. Aprobarea indicatorilor tehnico-economici şi a documentaţiilor tehnico-economice pentru investiţii + 
Articolul 25Competentele de aprobare a indicatorilor tehnico-economici şi a documentaţiilor tehnico-economice pentru investiţiile din fondurile statului – investiţii centralizate şi necentralizate – sînt prevăzute în anexa nr. 1.Studiile tehnico-economice şi graficele de eşalonare pentru investiţiile ai căror indicatori se supun aprobării Consiliului de Miniştri se vor aproba în prealabil de către colegiile (comitetele) titularilor de investiţii.Pentru investiţiile care sînt în competenţa de aprobare a ministerelor, a celorlalte organe centrale şi a comitetelor executive ale consiliilor populare judeţene ai al municipiului Bucureşti, precum şi pentru acelea care sînt în competenţa de aprobare a centralelor şi întreprinderilor, studiile tehnico-economice şi graficele de eşalonare a investiţiilor se vor aproba de organele colective de conducere, pe baza avizelor consiliilor tehnico-ştiinţifice şi ale băncilor finanţatoare.
 + 
Articolul 26Documentaţiile tehnico-economice pentru investiţiile ai căror indicatori se supun aprobării Consiliului de Miniştri vor fi avizate în prealabil de Comitetul de Stat al Planificarii şi Ministerul Finanţelor, care vor elabora în comun avizul unic cu privire la necesitatea, oportunitatea şi eficienta economică a investiţiilor pe baza următoarelor documente prezentate de titulari:a) studiul tehnico-economic, însoţit de avizul consiliului tehnico-ştiinţific, insusit de conducerea organului titular de investiţii şi de acordurile prealabile necesare;b) graficul de eşalonare a investiţiei;c) proiectul de hotărîre a Consiliului de Miniştri pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai investiţiei, pus de acord în prealabil cu toate organele pentru care se prevăd sarcini sau obligaţii în legătură cu realizarea sau exploatarea capacităţilor.
 + 
Articolul 27În vederea devansarii analizei documentaţiilor tehnico-economice care se supun avizării, titularii de investiţii pot transmite Comitetului de Stat al Planificarii şi Ministerului Finanţelor studiile tehnico-economice însoţite de avizele consiliilor tehnico-ştiinţifice – însuşite de conducerea organului titular – şi de acordurile prealabile necesare, anterior terminării acţiunii de corelare a elementelor care se înscriu în graficele de eşalonare a investiţiilor şi în proiectele de hotărîre pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai investiţiilor.Comitetul de Stat al Planificarii şi Ministerul Finanţelor vor transmite avizul unic titularilor de investiţii în termen de 20 de zile de la primirea documentelor completa menţionate la articolul precedent, literele a, b şi c.În vederea corelării prevederilor înscrise în proiectul de hotărîre pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici cu prevederile avizului unic al Comitetului de Stat al Planificarii şi Ministerului Finanţelor, pe parcursul avizării vor avea loc consultări la nivel de conducere între titularii de investiţii şi organele centrale de avizare.Eventualele divergenţe neconciliate ale titularilor de investiţii faţă de unele prevederi ale avizului unic al Comitetului de Stat al Planificarii şi Ministerului Finanţelor vor fi prezentate de către titulari Consiliului de Miniştri.
 + 
Articolul 28Indicatorii de eficienta economică ai lucrărilor de investiţii din competenţa de aprobare a ministerelor, celorlalte organe centrale, comitetelor executive ale consiliilor populare judeţene şi al municipiului Bucureşti, centralelor industriale, combinatelor, întreprinderilor şi altor unităţi economice sau bugetare se supun avizării băncilor finanţatoare anterior aprobării studiilor tehnico-economice de către organele colective de conducere ale titularilor sau beneficiarilor de investiţii respectivi.În acest scop, titularii, respectiv beneficiarii de investiţii vor transmite centralelor, băncilor finanţatoare, respectiv unităţilor acestora, memoriul general şi partea economică a studiilor tehnico-economice, însoţite de avizele consiliilor tehnico-ştiinţifice respective.Avizul băncilor finanţatoare va fi transmis titularilor sau beneficiarilor de investiţii în termen de cel mult 20 de zile de la primirea documentaţiei tehnico-economice. Eventualele divergenţe neconciliate vor fi soluţionate de organele ierarhic superioare ale acestora.
 + 
Articolul 29Documentaţiile tehnico-economice pentru obiectivele de investiţii înscrise în planul cincinal prevăzute a se realiza prin repetarea unor capacităţi şi obiective similare care se vor executa pe bază de proiecte tip şi refolosibile sau prin adaptarea la condiţiile locale a unor documentaţii tehnico-economice nu se supun avizării Comitetului de Stat al Planificarii, Ministerului Finanţelor şi băncilor finanţatoare în cazul cînd indicatorii tehnico-economici ai acestor investiţii se imbunatatesc faţă de realizarile anterioare sau se menţin la nivelul aprobat.
 + 
Articolul 30Acordurile prealabile necesare elaborării studiilor tehnico-economice se obţin de către organizaţiile de proiectare pe parcursul elaborării documentaţiilor respective. Titularii sau beneficiarii de investiţii vor sprijini organizaţiile de proiectare în obţinerea la timp a acordurilor prealabile.Acordurile organelor pentru care rezultă sarcini în legătură cu realizarea sau exploatarea investiţiilor se obţin de către titularii sau beneficiarii de investiţii.Titularii de investiţii vor trata şi clarifica problemele rezultate pentru alte ministere şi organe centrale sau pentru comitetele executive ale consiliilor populare judeţene sau al municipiului Bucureşti ca sarcini în legături cu realizarea sau exploatarea investiţiei, astfel încît prevederile înscrise în graficul de eşalonare a investiţiei şi în proiectul de hotărîre a Consiliului de Miniştri pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai investiţiei să fie puse de acord cu punctul de vedere al organelor respective, stabilit pe baza acordurilor acestora, şi să asigure corelarea lucrărilor de construcţii-montaj cu lucrările de utilaje şi realizarea lucrărilor conexe. Eventualele divergenţe vor fi analizate de conducătorul organului titular de investiţii cu conducătorii ministerelor, celorlalte organe centrale sau comitetelor executive ale consiliilor populare judeţene şi al municipiului Bucureşti şi în măsura în care ele nu vor putea fi soluţionate vor fi prezentate Consiliului de Miniştri, în vederea soluţionării lor o dată cu aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai investiţiei.Pentru obiectivele de investiţii din competenţa de aprobare a titularilor, eventualele divergenţe neconciliate la nivelul conducătorilor organelor centrale sau locale se vor prezenta spre soluţionare vicepreşedinţilor Consiliului de Miniştri care coordonează activitatea organelor respective.Titularii de investiţii vor obţine, pentru investiţiile a căror producţie este destinată total sau parţial fondului pietii, acordul Ministerului Comerţului Interior asupra posibilităţilor de desfacere a produselor pe piaţa interna.
 + 
Articolul 31Pentru investiţiile care se realizează cu instalaţii complexe şi utilaje din import, precum şi pentru investiţiile care se realizează pe bază de licenţe şi procese tehnologice obţinute din alte tari, titularii de investiţii vor întocmi pînă la punerea în funcţiune a noilor capacităţi, grafice de asimilare în producţia interna a pieselor de schimb, precum şi grafice de integrare a producţiei, în cazul cînd aceasta este prevăzută sa înceapă cu elemente, subansamble şi piese procurate de la firmele furnizoare din străinătate.
 + 
Articolul 32Titularii de investiţii vor lua măsuri şi vor urmări ca documentaţiile tehnico-economice care sînt în competenţa lor de aprobare să fie întocmite la acelaşi nivel de aprofundare şi analiza ca şi documentaţiile investiţiilor ai căror indicatori tehnico-economici se supun aprobării Consiliului de Miniştri.
 + 
Capitolul 3EXECUTAREA LUCRĂRILOR DE INVESTIŢII + 
Articolul 33Ministerele şi celelalte organe centrale titulare de investiţii pot atribui sarcina de beneficiar pentru realizarea de noi obiective de investiţii – pe întregul ciclu de realizare a acestora – unor unităţi existente de aceleaşi profil, care vor exercita atribuţiile şi vor purta răspunderile ce revin beneficiarilor de investiţii în toate fazele de pregătire şi execuţie a investiţiilor, pînă la punerea în funcţiune a noilor capacităţi.
 + 
Articolul 34Ministerele şi celelalte organe centrale pot organiza, cu aprobarea Consiliului de Miniştri, în măsura în care rezultă ca eficient pentru îmbunătăţirea activităţii de investiţii, unităţi complexe de realizare a investiţiilor, care, pe baza temelor de proiectare şi a caietelor de sarcini, sa preia elaborarea proiectelor, achiziţionarea utilajelor şi instalaţiilor tehnologice aferente, precum şi execuţia lucrărilor, atît prin unităţile proprii cît şi ale altor organe, astfel încît, în calitate de contractant unic pentru aceste activităţi, sa predea titularului obiective complete, în stadiul de punere în funcţiune, la termenele stabilite în contracte.
 + 
Articolul 35Pentru obiectivele de investiţii nominalizate în plan, ai căror indicatori tehnico-economici au fost aprobaţi de Consiliul de Miniştri, titularii de investiţii pot aproba – cu acordul organizaţiilor de proiectare şi al organizaţiilor de construcţii-montaj respective, în cadrul prevederilor planului anual – începerea execuţiei lucrărilor de amenajare a terenului, a racordurilor la căile de comunicaţie şi la reţelele definitive din incinta şantierului legate de organizarea execuţiei lucrărilor, precum şi a lucrărilor de fundaţii, pe baza desenelor de execuţie şi a preţurilor estimate, în cazurile în care începerea în aceste condiţii a lucrărilor conduce la scurtarea duratei de realizare a investiţiei fără a antrena supradimensionari ale elementelor de construcţii sau depăşirea cantităţilor de materiale de construcţii planificate pe anul respectiv. Decontarea acestor lucrări se va face – pînă la întocmirea proiectelor de execuţie şi cel mult pentru o perioadă de 90 de zile de la deschiderea şantierului – pe bază de programe de lucru întocmite şi aprobate de beneficiarii de investiţii împreună cu organizaţiile de construcţii-montaj.
 + 
Articolul 36În vederea asigurării condiţiilor pentru cazarea muncitorilor constructori la santierele principalelor obiective de investiţii, la elaborarea planurilor anuale se va urmări – la propunerea titularilor de investiţii, organizaţiilor de construcţii şi a comitetelor executive ale consiliilor populare judeţene şi al municipiului Bucureşti, pe baza justificarilor prezentate în comun – înscrierea în plan şi începerea din timp a execuţiei construcţiilor de locuinţe necesare pentru cazarea constructorilor, anterior anului de plan în care este prevăzută începerea execuţiei obiectivelor de investiţii respective.
 + 
Articolul 37Personalul de conducere, tehnologii, personalul de supraveghere tehnica şi restul personalului necesar pe durata de execuţie a obiectivelor de investiţii va fi angajat conform prevederilor înscrise în studiul tehnico-economic, care va cuprinde numărul salariaţilor şi perioadele de angajare a acestora.
 + 
Articolul 38Contractarea proiectării şi execuţiei lucrărilor de construcţii-montaj se va face, de regula, cu o singura organizaţie de proiectare şi o singura organizaţie de construcţii-montaj, care vor îndeplini funcţia de proiectant general, respectiv de antreprenor general.Ministerul Industriei Construcţiilor de Maşini va stabili, în termen de 60 de zile de la data publicării prezentei hotărîri, centralele industriale sau grupurile de uzine care vor îndeplini funcţia de furnizor principal (furnizor general) pentru utilajele din ţara – componente ale diferitelor instalaţii tehnologice – care se executa de întreprinderile de sub îndrumarea şi controlul acestui minister. Pentru unele instalaţii tehnologice Ministerul Industriei Construcţiilor de Maşini poate stabili, împreună cu titularii de investiţii, ca furnizorul principal (furnizorul general) să asigure şi unele utilaje de completare din import, care condiţioneaza nemijlocit funcţionarea instalaţiilor tehnologice respective. Furnizorii principali (furnizorii generali) vor fi stabiliţi pe genuri de instalaţii tehnologice sau pe obiecte de investiţii.Furnizorul principal (furnizorul general) tratează şi rezolva împreună cu titularii sau beneficiarii de investiţii toate problemele care intervin în etapele de pregătire şi de execuţie a investiţiei cu privire la emiterea acordurilor, contractarea şi livrarea utilajelor. Ministerul Industriei Construcţiilor de Maşini va îndrumă şi coordona activitatea furnizorilor principali (furnizorilor generali, urmărind ca aceştia sa aducă la îndeplinire sarcinile ce le revin, conform prevederilor prezentului articol.Pentru utilajele care nu se încadrează la alineatul 2, Ministerul Industriei Construcţiilor de Maşini va stabili coordonatorii de balante ai utilajelor, care vor emite acordurile cu privire la termenele de predare a utilajelor din ţara şi la costul acestora.Prevederile prezentului articol se aplică lucrărilor de investiţii pentru care nu au fost contractate utilajele din ţara, pînă la termenul stabilit pentru nominalizarea furnizorilor principali (furnizorilor generali).
 + 
Articolul 39Formele pentru obţinerea terenului de construcţie vor fi întocmite, de regula, concomitent cu definitivarea studiului tehnico-economic, astfel încît o dată cu prezentarea spre aprobare a indicatorilor tehnico-economici ai investiţiei să poată fi supuse spre aprobare organelor competente proiectele de acte normative pentru exproprierea şi scoaterea din producţia agricolă sau din fondul forestier a terenurilor necesare.Pentru construcţiile de locuinţe şi social-culturale, proiectele de acte normative necesare exproprierilor şi scoaterilor de terenuri din producţia agricolă sau din fondul forestier pot fi înaintate spre aprobare pe baza detaliilor de sistematizare aprobate.
 + 
Articolul 40Recepţia obiectivelor de investiţii se efectuează de comisiile de recepţie numite de Consiliul de Miniştri pentru investiţiile ai căror indicatori au fost aprobaţi de Consiliul de Miniştri şi de comisiile de recepţie numite de către colegiile ministerelor, comitetele executive ale consiliilor populare judeţene şi ai municipiului Bucureşti, consiliile de administraţie ale centralelor Industriale şi comitetele de direcţie ale întreprinderilor pentru celelalte lucrări de investiţii, conform competentelor de aprobare a investiţiilor respective.Recepţia obiectivelor de investiţii se efectuează în următoarele etape:a) recepţia lucrărilor de construcţii-montaj pe parcurs, la terminarea acestora şi după expirarea perioadei de garanţie, urmărind respectarea condiţiilor prevăzute în documentaţia aprobată şi prescripţiile tehnice;b) recepţia punerii în funcţiune a capacităţilor de producţie la terminarea probelor tehnologice şi verificarea existenţei condiţiilor pentru exploatarea normală la întreaga capacitate a instalaţiilor şi utilajelor, astfel încît să se asigure calitatea produselor conform proiectului, realizarea indicatorilor tehnica-economici aprobaţi şi celelalte condiţii prevăzute prin actele normative în vigoare;c) recepţia definitivă a obiectivului de investiţii, la data prevăzută pentru realizarea indicatorilor tehnico-economici aprobaţi.Procesul-verbal de recepţie definitivă va fi supus aprobării aceloraşi organe care au aprobat constituirea comisiilor de recepţie.Titularii şi beneficiarii de investiţii împreună cu organizaţiile de proiectare şi organizaţiile de construcţii-montaj au obligaţia de a lua măsurile necesare şi de a organiza, începînd de la proiectare, realizarea obiectivelor de investiţii, astfel încît utilajele ajunse în situaţia de a putea da producţie în mod independent să fie puse în funcţiune chiar dacă nu sînt terminate toate lucrările, cu asigurarea securităţii utilajelor şi a condiţiilor normale de funcţionare a acestora.
 + 
Capitolul 4DISPOZIŢII FINALE + 
Articolul 41În vederea utilizării eficiente a fondurilor de investiţii, Comitetul de Stat al Planificarii, ministerele şi celelalte organe centrale titulare de investiţii vor elabora şi aproba, în termen de 6 luni de la publicarea prezentei hotărîri, indicatori normati privind: investiţia specifică, construcţia specifică, cheltuieli la 1.000 de lei producţie-marfa, ponderea cheltuielilor materiale, durata de recuperare a investiţiilor, aportul valutar net pentru produsele destinate exportului, stabiliţi pe ramuri, subramuri şi unităţi sau activităţi care se încadrează în ramurile sau subramurile respective şi grupati pe obiective similare după mărimea capacităţilor şi natura lucrărilor.În scopul reducerii costului construcţiilor şi pentru reducerea consumului de materiale, ministerele şi celelalte organe titulare de investiţii vor elabora în termen de 60 de zile de la publicarea prezentei hotărîri, cu avizul Ministerului Construcţiilor Industriale, normative care să prevadă reducerea lucrărilor de finisaje la strictul necesar, executarea acestora numai cînd sînt impuse de procesul tehnologic sau funcţional şi realizarea de finisaje direct prin execuţia zidariilor, betoanelor şi montarea prefabricatelor.Indicatorii normati de eficienta economică şi normativele care se vor elabora conform prevederilor prezentului articol se vor revizui şi îmbunătăţi în fiecare an prin grija organelor care le-au aprobat, pe baza rezultatelor obţinute în aplicarea lor şi a realizarilor determinate de progresul economic.
 + 
Articolul 42Pentru folosirea mai eficienta a fondurilor destinate organizării santierelor, Ministerul Construcţiilor Industriale, Comitetul de Stat al Planificarii şi Comitetul de Stat pentru Economia şi Administraţia Locală vor elabora – în termen de 60 de zile de la publicarea prezentei hotărîri – normative pe baza cărora să se asigure transformarea într-un procent cît mai ridicat a lucrărilor de organizare a santierelor în fonduri fixe, ţinînd seama de natura, amplasamentul şi durata de execuţie a lucrărilor.
 + 
Articolul 43Organele care dau acorduri prealabile pe parcursul elaborării studiilor tehnico-economice vor revizui – în termen de 90 de zile de la data publicării prezentei hotărîri -, împreună cu principalele organe titulare de investiţii, normativele şi instrucţiunile care stabilesc conţinutul documentaţiilor necesare pentru emiterea acordurilor, în vederea simplificarii acestora prin reducerea la strictul necesar a elementelor şi datelor solicitate. În acelaşi termen organele care emit acorduri prealabile vor organiza modul de emitere a acestora, astfel încît titularii de investiţii să se adreseze unei singure unităţi a organului central sau local, imputernicita sa emita acordul prealabil respectiv.Organele care dau acorduri prealabile pe parcursul elaborării studiilor tehnico-economice vor întocmi, în termen de 90 de zile de la data publicării prezentei hotărîri, normative tehnice de proiectare pentru problemele pe care le coordonează – în toate cazurile cînd acordurile pot fi înlocuite prin astfel de normative -, urmînd a emite acorduri prealabile numai în cazul derogarilor de la normativele în vigoare.Pînă la elaborarea şi difuzarea noilor normative şi instrucţiuni, acordurile se vor emite în condiţiile normativelor şi instrucţiunilor în vigoare la data publicării prezentei hotărîri.
 + 
Articolul 44Ministerul Finanţelor, Comitetul de Stat al Planificarii şi Ministerul Construcţiilor Industriale vor emite în termen de 14 zile de la data publicării prezentei hotărîri:a) regulamentul de efectuare a recepţiei obiectivelor de investiţii;b) instrucţiuni cu privire la stabilirea cheltuielilor cuprinse în devizul general;c) instrucţiuni cu privire la probele mecanice, rodajul mecanic, probele tehnologice şi punerea în funcţiune a capacităţilor de producţie industriala.
 + 
Articolul 45Pentru elaborarea documentaţiilor tehnico-economice necesare realizării investiţiilor din fonduri proprii, se recomanda organizaţiilor cooperatiste şi obşteşti sa întocmească şi sa supună aprobării organelor de conducere respective instrucţiuni corespunzătoare specificului activităţii acestora. Stabilirea metodologiei de avizare şi aprobare a documentaţiilor tehnico-economice pentru aceste lucrări este de competenţa conducerii organizaţiilor respective şi se va cuprinde în cadrul aceloraşi instrucţiuni, cu respectarea obligatorie a reglementării în vigoare privind obţinerea acordurilor prealabile.Elaborarea, avizarea şi aprobarea documentaţiilor tehnico-economice pentru investiţiile care se realizează din credite sau fonduri acordate de stat organizaţiilor cooperatiste, respectiv organizaţiilor obşteşti, urmează regimul stabilit prin prezenta hotărîre.
 + 
Articolul 46Se aprobă următorul regim de tranzitie pentru documentaţiile tehnico-economice în curs de elaborare, avizare şi aprobare la data publicării prezentei hotărîri:a) lucrările de investiţii pentru care, la data publicării prezentei hotărîri, studiile tehnico-economice sînt în curs de avizare la consiliul tehnico-ştiinţific al titularului sau la Comitetul de Stat al Planificarii şi Ministerul Finanţelor, precum şi la băncile finanţatoare, vor urma regimul de avizare şi aprobare anterior celui stabilit prin prezenta hotărîre;b) lucrările de investiţii ale căror studii tehnico-economice sînt în curs de elaborare vor urma regimul de elaborare, avizare şi aprobare stabilit prin prezenta hotărîre:
 + 
Articolul 47Se aprobă următoarele norme care fac parte integrantă din prezenta hotărîre:a) norme privind conţinutul, avizarea şi aprobarea documentaţiilor tehnico-economice pentru investiţii şi a proiectelor de sistematizare: anexa nr. 2;b) norme privind degrevarea investiţiilor productive de lucrările edilitare şi social-culturale destinate dezvoltării oraşelor: anexa nr. 3;c) norme privind realizarea indicatorilor tehnico-economici la capacitatile de producţie: anexa nr. 4;d) norme cu privire la recepţia obiectivelor de investiţii: anexa nr. 5;e) norme pentru aplicarea unor prevederi cu privire la pregătirea şi realizarea lucrărilor da investiţii: anexa nr. 6*)–––––Notă *) Anexa nr. 6 se comunică celor interesaţi prin grija Secretariatului General al Consiliului de Miniştri.
 + 
Articolul 48Pe data publicării prezentei hotărîri, se abroga:a) Hotărîrea Consiliului de Miniştri nr. 870/1954 privind aprobarea regulamentului pentru elaborarea şi folosirea calculelor estimative de deviz la lucrările capitale;b) Hotărîrea Consiliului de Miniştri nr. 120/1963 privind măsuri pentru realizarea indicatorilor tehnico-economici prevăzuţi în documentaţiile tehnice aprobate la noile capacităţi de producţie industriale puse în funcţiune;c) anexa nr. 2 la Hotărîrea Consiliului de Miniştri nr. 191/1963 privind organizarea şi profilarea activităţii de proiectare, precum şi unele măsuri pentru mărirea capacităţii de lucru a organizaţiilor de proiectare şi Îmbunătăţirea activităţii acestora;d) Hotărîrea Consiliului de Miniştri nr. 699/1963 privind coordonarea achiziţionării de utilaje şi instalaţii din ţara şi din import, cu prevederile planului de investiţii, planului de credite pentru utilaje ce necesita montaj şi a proiectelor şi devizelor aprobate;e) Hotărîrea Consiliului de Miniştri nr. 1403/1964 privind recepţia lucrărilor de construcţii-montaj din sectorul socialist;f) anexa nr. 1 din Hotărîrea Consiliului de Miniştri nr. 1830/1965 privind creditarea lucrărilor de mica mecanizare şi a altor lucrări cu caracter productiv sau destinate îmbunătăţirii aprovizionarii şi deservirii populaţiei;g) Hotărîrea Consiliului de Miniştri nr. 3.060/1966 privind elaborarea şi aprobarea documentaţiilor tehnico-economice pentru investiţii şi a proiectelor de sistematizare;h) Hotărîrea Consiliului de Miniştri nr. 360/1967 pentru aprobarea normelor privind degrevarea investiţiilor productive de lucrările edilitare şi social-culturale destinate dezvoltării oraşelor;i) articolul I pct. 5, 10 şi 11 din Hotărîrea Consiliului de Miniştri nr. 585/1969 privind exercitarea unor atribuţii largite de către ministere şi întreprinzători în perioada de experimentare a măsurilor de perfecţionare a conducerii şi planificarii economiei naţionale;j) orice alte dispoziţii contrare prevederilor prezentei hotărîri.
 + 
Anexa 1A. – COMPETENTELEde aprobare a indicatorilor tehnico-economici şi a documentaţiilortehnico-economice pentru lucrările de investiţii din fondurile statului

  Ramura şi subramura din care fac parte lucrările de investiţii COMPETENŢELE DE APROBARE
  Consiliul de Miniştrii Ministerele, celelalte organe centrale şi comitetele executive ale consiliilor populare*) Centralele industriale şi unităţile economice cu statut de centrală Întreprinderile
  1 2 3 4 5
  Cap. I. Industria extractivă şi a prelucrării cărbunelui, ţiţeiului, gazelor naturale şi a minereurilor; industria metalurgiei feroase şi neferoase, inclusiv laminarea produselor şi întreprinderile pentru colectarea metalelor; industria materialelor refractare; industria construcţiilor de maşini şi a prelucrării metalelor; producţia, transportul şi distribuţia energiei electrice şi termice; industria chimică, industria de celuloză şi hîrtie; agricultură şi silozuri cerealiere; industria materialelor de construcţii, cu valori ……………….. peste 70 mil. lei pînă la 70 mil. lei diferenţiat pînă la 30 mil. lei, conform competenţelor acordate diferenţiat pînă la 10 mil. lei, conform competenţelor acordate
  Cap. II. Lucrări de investiţii din celelalte ramuri ale industriei, necuprinse la cap. I, precum şi lucrări de investiţii din silvicultură, transporturi şi telecomunicaţii, construcţii, depozite cerealiere, lucrări pentru gospodărirea apelor, cu valori ……………….. peste 50 mil. lei pînă la 50 mil. lei diferenţiat pînă la 30 mil. lei, conform competenţelor acordate diferenţiat pînă la 10 mil. lei, conform competenţelor acordate
  Cap. III. Construcţii de locuinţe, inclusiv dotările social-culturale, spaţiile comerciale, lucrările de gospodărie comunală şi alte lucrări aferente, cu valori .. peste 50 mil. lei pînă la 50 mil. lei diferenţiat pînă la 10 mil. lei, conform competenţelor acordate
  Cap. IV. Lucrări de investiţii pentru comerţ şi construcţii turistice, cu valori ……… peste 30 mil. lei pînă la 30 mil. lei diferenţiat pînă la 5 mil. lei, conform competenţelor acordate
  Cap. V. Lucrări de investiţii pentru învăţămînt, ocrotirea sănătăţii, gospodăria comunală şi aprovizionarea tehnico- materială, cu valori ……… peste 20 mil. lei pînă la 20 mil. lei diferenţiat pînă la 5 mil.lei, conform competenţelor acordate
  Cap. VI. Lucrări de investiţii pentru ştiinţă, cultură, sport, administraţie de stat şi alte ramuri, necuprinse la cap. I-V, cu valori …………… peste 10 mil. lei pînă la 10 mil. lei diferenţiat pînă la 2 mil. lei, conform competenţelor acordate

–––––    *) Pentru următoarele categorii de investiţii aparţinînd consiliilor populare, studiile tehnico-economice şi proiectele în faza unica se aproba după cum urmează:    1. – De către comitetele executive ale consiliilor populare judeţene şi al municipiului Bucureşti, după caz, pentru:    a) lucrările din industria locală, industria construcţiilor, agricultura, precum şi reţelele de distribuţie a energiei termice, drumuri şi poduri, cu valoare pînă la 25 de milioane de lei;    b) construcţiile de locuinţe cu valori pînă la 25 de milioane de lei ale consiliilor populare judeţene şi pînă la 50 de milioane de lei ale Consiliului popular al municipiului Bucureşti;    c) lucrările pentru gospodăria comunală cu valori pînă la 10 milioane de lei.    2. – De către Comitetul de Stat pentru Economia şi Administraţia Locală pentru:    a) lucrările din industria locală drumuri şi industria construcţiilor cu valori cuprinse între 25 şi 50 de milioane de lei şi lucrările de gospodărie comunală cu valori cuprinse între 10 şi 20 de milioane de lei, aparţinînd consiliilor populare judeţene şi al municipiului Bucureşti;    b) construcţii de locuinţe cu valori cuprinse între 25 şi 50 de milioane de lei, aparţinînd consiliilor populare judeţene.NOTĂ:1. – Colegiile (comitetele) organelor titulare de investiţii pot aproba pe parcursul executării lucrărilor de investiţii, În cazuri justificate şi pe proprie răspundere – depăşirea valorii aprobate de Consiliul de Miniştri cu pînă la 3% din valoarea totală a investiţiei – fără a depăşi suma de 10 milioane de lei – cu condiţia ca depăşirea să fie compensata din economiile realizate la alte lucrări de investiţii.2. – Pentru lucrările de investiţii din cap. I-V colegiile (comitetele) ministerelor şi celorlalte organe centrale, precum şi comitetele executive ale consiliilor populare judeţene şi al municipiului Bucureşti, titulare de investiţii, vor stabili în mod diferenţiat, în ceea ce priveşte valoarea lucrărilor, pe centrale industriale şi unităţi economice cu statut de centrala, iar acestea pe întreprinderile şi unităţile în subordine, competente de aprobare a studiilor tehnico-economice şi a proiectelor în faza unica, pînă la limitele prevăzute În prezenta anexa.De asemenea, colegiile sau comitetele ministerelor şi celorlalte organe centrale, precum şi comitetele executive ale consiliilor populare judeţene şi al municipiului Bucureşti pot da organelor şi unităţilor în subordine, pe proprie răspundere şi în mod diferenţiat în ceea ce priveşte valoarea lucrărilor, dreptul de a aproba documentaţii tehnico-economice care intra În competenţa lor de aprobare.Centralele industriale şi unităţile economice cu statut de centrala pot acorda întreprinderilor în subordine – în mod diferenţiat – competente de aprobare a documentaţiilor tehnico-economice pentru construcţii de locuinţe, lucrări din comerţ, alimentaţie publică şi aprovizionare tehnico-materială, cu valori pînă la 1,5 mil. lei.3. – Pentru lucrările de industrie locală, construcţii de locuinţe, gospodărie comunală şi drumuri de interes local, ai căror indicatori tehnico-economici se supun aprobării Consiliului de Miniştri, comitetele executive ale Consiliilor populare vor obţine şi acordul prealabil al Comitetului de Stat pentru Economia şi Administraţia Locală.4. – Centralele industriale, celelalte unităţi economice cu statut de centrala şi întreprinderile vor aproba documentaţiile tehnico-economice pentru investiţiile din competenţa lor de aprobare, după analizarea acestora, în cadrul consiliilor tehnico-ştiinţifice, respectiv în cadrul colectivelor de avizare constituite în acest scop.5. – Avizul Consiliului Naţional al Cercetării Ştiinţifice este obligatoriu pe studiile tehnico-economice ale investiţiilor în cazul cînd cuprind lucrări destinate cercetării ştiinţifice a căror valoare depăşeşte 5 milioane de lei şi se realizează pe baza cercetării efectuate în ţara.6. – Studiul de amplasament urmează regimul de avizare şi aprobare stabilit prin prezenta anexa pentru studiul tehnico-economic, ţinînd seama de ramura în care se încadrează investiţia respectiva.7. – Documentaţiile tehnico-economice pentru lucrările privind modernizarea de străzi în oraşe nu se supun avizării Comitetului de Stat al Planificarii şi Ministerului Finanţelor.8. – Pentru construcţiile de locuinţe şi clădiri social-culturale ai căror indicatori tehnico-economici se aproba de Consiliul de Miniştri, detaliul de sistematizare poate fi prezentat spre avizare o dată cu studiul tehnico-economic al investiţiei pentru prima etapa de realizare a acesteia.9. – Documentaţiile tehnico-economice pentru staţiile pilot din industrie urmează regimul de avizare şi aprobare precizat la cap. I şi II iar cele din ramura ştiinţa urmează regimul de avizare şi aprobare precizat la cap. VI.10. – Proiectele de execuţie se vor elabora pe răspunderea organizaţiilor de proiectare şi se vor preda întreprinderilor de construcţii-montaj după verificarea lor din punctul de vedere al încadrării În prevederile studiului tehnico-economic şi aprobarea de către beneficiarul investiţiei.11. – Autorizaţiile de construcţii se pot cere de la comitetele executive ale consiliilor populare respective după avizarea studiului tehnico-economic sau proiectului în faza unica de către ultimul for de avizare.Executarea lucrărilor pe terenuri care urmează a fi expropriate sau pe terenuri care se obţin prin efectuarea de transferuri poate începe numai după obţinerea titlului de folosinţă asupra terenurilor respective.12. – Documentaţiile tehnico-economice pentru investiţiile privind dezvoltarea unităţilor cu caracter productiv prevăzute la cap. I şi II – care sînt În competenţa de aprobare a organelor titulare, centralelor şi întreprinderilor respective – vor cuprinde numai lucrări pentru sporirea capacităţilor de producţie şi obiecte auxiliare care servesc direct producţia. Nu vor fi cuprinse în documentaţiile tehnico-economice respective construcţii cu caracter tehnico-administrativ şi social-cultural (clădiri pentru birouri, cantine, cluburi, sali de şedinţe sau de spectacole, baze sportive, terenuri de sport, popicarii şi alte lucrări de aceasta natura).13. – Nu se supun aprobării Consiliului de Miniştri indicatorii tehnico-economici pentru:a) investiţiile care se executa din fondurile proprii ale organizaţiilor cooperatiste sau obşteşti, în cazul cînd pentru realizarea acestora nu sînt necesare materiale ce se repartizează din fondul central;b) investiţiile care se executa din contribuţia voluntara a populaţiei, în condiţiile H.C.M. nr. 1793/1955, modificată prin H.C.M. nr. 513/1969.B. – AVIZAREA ŞI APROBAREAdocumentaţiilor tehnico-economice pentru lucrările de protejare, conservare, restaurare şi punere în valoare a monumentelor istorice

    Studiul tehnico-economic
  avizare aprobare
  a) cu valori pînă la 3,5 milioane lei C.T.S. titular C.S.C.A. titular
  b) cu valori peste 3,5 milioane lei C.T.S. titular C.S.C.A. Consiliul de Miniştri*)

––––––    *) Consiliul de Miniştri aproba principalii indicatori tehnico-economiciNOTĂ:1. – La aprobarea proiectelor de execuţie, pentru lucrările prevăzute la litera a, titularii pot aproba depăşirea valorii lucrării aprobate la S.T.E. cu pînă la 10%, fără a depăşi plafonul pînă la care au competente de aprobare.2. – Pentru lucrările cu valori sub 1 milion de lei se pot elabora direct proiecte de execuţie, fără a se întocmi studii tehnico-economice, cu acordul prealabil al C.S.C.A.3. – Proiectele de execuţie pentru lucrările de protejare, conservare, restaurare şi punere în valoare a monumentelor istorice se pot elabora pe obiecte, categorii de lucrări sau părţi de categorii de lucrări.4. – Proiectele de execuţie pentru lucrările de la punctele a şi b se supun avizării C.S.C.A. pe baza avizului C.T.S. titular, după care se aproba de titular.C. – INDICATORII TEHNICO-ECONOMICIşi celelalte date caracteristice ale investiţiilor care se supun aprobării Consiliului de Miniştri1. – Lucrări de investiţii din industrie:a) amplasamentul ca teren de construcţie; în cazul cînd localitatea nu a fost aprobată anterior şi urmează a se stabili pe baza studiului tehnico-economic, se supune aprobării şi amplasamentul ca localitate;b) profilul şi capacitatea;c) valoarea totală a investiţiei şi volumul lucrărilor de construcţii-montaj, din care volumul lucrărilor de construcţii (inclusiv instalaţiile);d) durata totală şi etapele de realizare a investiţiei, cu termenele de punere în funcţiune a noilor capacităţi;e) volumul de import necesar pentru realizarea investiţiei, cu repartizarea pe tari socialiste şi tari capitaliste;f) volumul maxim al importului anual pentru producţie, pe relaţii;g) volumul minim al producţiei anuale destinate exportului, pentru obiectivele a căror realizare este fundamentată parţial sau total prin contribuţia la majorarea exportului;h) preţul de cost pe unitatea de produs şi cheltuielile de producţie la 1000 de lei producţie-marfa;i) durata şi termenele de realizare a principalilor indicatori tehnico-economici proiectati;j) durata de recuperare a investiţiei totale din acumulari şi din beneficii;k) beneficiul şi respectiv acumularile totale anuale ce se obţin în urma realizării investiţiei.2. – Pentru investiţiile cu caracter productiv care nu se încadrează în ramura industriei, indicatorii tehnico-economici care se supun aprobării Consiliului de Miniştri se vor stabili de titularii de investiţii, prin adaptarea indicatorilor menţionaţi la punctul 1 specificului ramurilor respective.3. – Construcţii de locuinţe:a) amplasamentul;b) numărul de apartamente, pe grad de confort; suprafaţa locuibilă;c) valoarea totală a investiţiei, cu precizarea valorii construcţiilor de locuit, dotărilor social-culturale, spaţiilor comerciale etc.4. – Lucrările de investiţii necuprinse în ramurile prevăzute la pct. 1-3 de mai sus:a) amplasamentul;b) capacitatea (pentru investiţiile destinate cercetării ştiinţifice se va preciza şi profilul);c) valoarea totală a investiţiei şi volumul lucrărilor de construcţii-montaj, din care volumul lucrărilor de construcţii (inclusiv instalaţiile);d) durata şi etapele de realizare.NOTĂ:– Titularii de investiţii pot supune spre aprobare Consiliului de Miniştri ori de cîte ori considera necesar, şi alţi indicatori tehnico-economici specifici care caracterizează eficienta investiţiilor.– Pentru dezvoltarea întreprinderilor, indicatorii tehnico-economici se vor referi atît la sporul de capacitate care se creează prin investiţia propusă, cît şi la nivelul ce se va realiza pe întreaga întreprindere după punerea în funcţiune a noilor capacităţi. În cazul investiţiilor noi care se pun În funcţiune pe etape indicatorii tehnico-economici se vor referi atît la fiecare etapa în parte, cît şi cumulat pentru toate etapele realizate anterior.– Pentru investiţiile de la punctele 1 şi 2 care se pun în funcţiune eşalonat, pe etape şi capacităţi parţiale, se supun aprobării Consiliului de Miniştri, pe lîngă indicatorii menţionaţi, indicatorii tehnico-economici ai etapelor, precum şi capacitatile parţiale şi termenele de punere în funcţiune ale acestora.– Expunerea de motive a proiectului de hotărîre pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai obiectivelor de investiţii cu caracter productiv se înaintează Consiliului de Miniştri însoţită de tabelul indicatorilor tehnico-economici care fundamentează eficienta economică a investiţiilor şi de graficul de eşalonare a investiţiilor. + 
Anexa 2NORMA 01/01/1970
 + 
Anexa 3NORMA 01/01/1970
 + 
Anexa 4NORMA 01/01/1970
 + 
Anexa 5NORMA 01/01/1970

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x