În temeiul prevederilor art. 67 și 148 din Constituția României, republicată, ale Legii nr. 373/2013 privind cooperarea dintre Parlament și Guvern în domeniul afacerilor europene și ale art. 160-185 din Regulamentul Camerei Deputaților, aprobat prin Hotărârea Camerei Deputaților nr. 8/1994, republicat, cu modificările și completările ulterioare,Camera Deputaților adoptă prezenta hotărâre. +
ARTICOL UNICLuând în considerare Opinia nr. 4c-19/25 adoptată de Comisia pentru afaceri europene în ședința din 13 februarie 2018, Camera Deputaților:1.Apreciază poziția Comisiei Europene, conform căreia „Schengen este una dintre cele mai mari realizări ale integrării europene“, și subliniază, în acest sens, faptul că de beneficiile și componentele integrării europene trebuie să beneficieze toate statele membre ale Uniunii Europene. … 2.Salută concluziile privind punerea în aplicare a foii de parcurs „Înapoi la Schengen“, precum și propunerea celor două etape pentru consolidarea spațiului Schengen, și anume: o mai bună aplicare a normelor actuale și o actualizare a Codului frontierelor Schengen. … 3.Apreciază sprijinul Comisiei pentru intrarea României și Bulgariei în spațiul Schengen, conform exprimării „trebuie să deschidem imediat spațiul Schengen de liberă circulație pentru Bulgaria și România, urmate rapid de Croația, de îndată ce va îndeplini toate criteriile“, însă subliniază că sunt necesari pași concreți în această direcție. … 4.Subliniază faptul că aderarea României la spațiul Schengen constituie un obiectiv și o acțiune de sine stătătoare, care nu ar trebui să depindă de alte instrumente sau procese. În acest sens, atrage atenția asupra riscului ca acest obiectiv să fie sau să devină un instrument folosit în alte scopuri decât cele legate de buna funcționare a Uniunii și de aprofundarea procesului de integrare europeană. … 5.Reamintește de votul Parlamentului European din luna octombrie a anului trecut referitor la accesul parțial al României și Bulgariei la Sistemul de informații Schengen privind vizele (SIS/VIS) și subliniază necesitatea implementării cât mai rapide a acestei decizii, precum și necesitatea unor pași concreți în direcția dobândirii, în viitor, a unui acces complet care să includă și dreptul de a intra în sistem pentru a opera eventuale modificări. … 6.Consideră că ar fi benefică facilitarea unui schimb de informații și experiență între statele membre ale Uniunii Europene care fac parte din spațiul Schengen și care aplică în mod eficient prevederile acquis-ului Schengen și statele membre ale Uniunii Europene în curs de aderare la spațiul Schengen. … 7.Subliniază că atât Comisia Europeană, în cadrul prezentei comunicări, cât și Consiliul au reamintit „regula potrivit căreia controalele la frontieră pot fi utilizate doar ca o măsură în ultimă instanță“ și atrage atenția, în acest sens, că există riscul ca anumite state membre să aibă tendința de a abuza de această măsură fără a prioritiza măsurile alternative recomandate de Comisie și Consiliu. … 8.Consideră că ar fi benefică o evidențiere suplimentară a deficiențelor sistemului Schengen, care sunt induse, pe de o parte, de presiunea exercitată de afluxul masiv de migrație neregulamentară, iar pe de altă parte, de numărul mare al deplasărilor secundare necontrolate pe teritoriul Uniunii. … 9.Apreciază în mod pozitiv măsurile propuse în vederea consolidării frontierelor externe ale Uniunii, precum și în vederea întăririi cooperării dintre statele membre și atrage atenția, în acest sens, că este necesară aplicarea măsurilor la nivelul tuturor frontierelor externe, nu doar în ceea ce privește zonele afectate până acum de criza migrației. Subliniază, în aceeași direcție, existența riscului privind deschiderea unei rute migraționiste prin Marea Neagră, ale cărei consecințe negative ar putea fi preîntâmpinate prin măsurile luate în perioada următoare. … 10.Apreciază rezultatele pozitive ale mecanismului de evaluare a Schengen și subliniază că acestea trebuie să contribuie, în continuare, exclusiv la punerea în aplicare în mod eficient a acquis-ului Schengen și la funcționarea eficientă a spațiului Schengen. … 11.Consideră că demersurile, prezente și viitoare, referitoare la adaptarea spațiului Schengen la provocările actuale și viitoare ar trebui să includă și măsuri, în această direcție, care să se aplice nu doar frontierelor externe ale spațiului Schengen, ci și frontierelor externe ale Uniunii Europene, incluzând, în mod implicit, state membre UE care nu fac parte încă din spațiul Schengen. … 12.Susține afirmația Comisiei potrivit căreia „aderarea Bulgariei și României la spațiul Schengen va contribui, în continuare, la consolidarea încrederii reciproce dintre toate statele membre“ și subliniază necesitatea ca statele membre să fie tratate pornind de la principii și poziții egale. … 13.Reamintește și apreciază sprijinul exprimat de președintele Comisiei Europene, domnul Jean Claude Juncker, în cadrul discursului privind Starea Uniunii din luna septembrie 2017, potrivit căruia protecția frontierelor „nu poate fi lăsată doar pe seama statelor membre care, prin poziția lor geografică, se situează în prima linie“ și consideră că, în această privință, este necesară întărirea eforturilor comune privitoare la protecția frontierelor externe ale Uniunii, precum și facilitarea cooperării între statele membre în acest sens. … 14.Apreciază în mod special și susține invitația pe care Comisia o adresează Consiliului de a lua „decizia de a permite aplicarea deplină a acquis-ului Schengen în Bulgaria și România și eliminarea controalelor aplicate persoanelor la frontierele interne terestre, maritime și aeriene“. … Această hotărâre a fost adoptată de către Camera Deputaților în ședința din 21 februarie 2018, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constituția României, republicată.
PREȘEDINTELE CAMEREI DEPUTAȚILOR
NICOLAE-LIVIU DRAGNEABucurești, 21 februarie 2018.Nr. 9.––