HOTĂRÂRE nr. 895 din 1 august 2007 (*actualizată*)

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 28/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: GUVERNUL
Publicat în:
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Actiuni suferite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ART. 3MODIFICAT DEHOTARARE 398 31/05/2017
ART. 4MODIFICAT DEHOTARARE 398 31/05/2017
ART. 7MODIFICAT DEHOTARARE 398 31/05/2017
ART. 8MODIFICAT DEHOTARARE 398 31/05/2017
ART. 17MODIFICAT DEHOTARARE 398 31/05/2017
ART. 18COMPLETAT DEHOTARARE 398 31/05/2017
ART. 19MODIFICAT DEHOTARARE 398 31/05/2017
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulACTUALIZEAZA PEHG 895 01/08/2007
ActulREFERIRE LAHG 620 20/06/2007 ART. 4
ActulREFERIRE LALEGE 157 24/05/2005
ActulREFERIRE LATRATAT 25/04/2005
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 108
ART. 2ARE LEGATURA CUHG 568 16/06/2010 ART. 1
ART. 2ARE LEGATURA CUHG 1127 18/09/2008 ART. 1
ART. 2REFERIRE LAHG 620 20/06/2007 ART. 2
ART. 3ARE LEGATURA CUHG 1329 23/12/2010 ART. 2
ART. 3ARE LEGATURA CUHG 568 16/06/2010 ART. 1
ART. 3ARE LEGATURA CUHG 1127 18/09/2008 ART. 1
ART. 3REFERIRE LAHG 1306 24/10/2007
ART. 3REFERIRE LANORMA 24/10/2007
ART. 3REFERIRE LALEGE 529 11/12/2003
ART. 3REFERIRE LAOG 79 28/08/2003
ART. 4ARE LEGATURA CUHG 1127 18/09/2008 ART. 1
ART. 5ARE LEGATURA CUHG 568 16/06/2010 ART. 1
ART. 5ARE LEGATURA CUHG 1127 18/09/2008 ART. 1
ART. 5REFERIRE LAHG 882 05/07/2006
ART. 7ARE LEGATURA CUHG 1127 18/09/2008 ART. 1
ART. 8ARE LEGATURA CUHG 568 16/06/2010 ART. 1
ART. 8ARE LEGATURA CUHG 1127 18/09/2008 ART. 1
ART. 8REFERIRE LALEGE 337 17/07/2006
ART. 8REFERIRE LAOUG 34 19/04/2006
ART. 9ARE LEGATURA CUHG 1127 18/09/2008 ART. 1
ART. 10ARE LEGATURA CUHG 568 16/06/2010 ART. 1
ART. 10ARE LEGATURA CUHG 1127 18/09/2008 ART. 1
ART. 11ARE LEGATURA CUHG 1127 18/09/2008 ART. 1
ART. 12ARE LEGATURA CUHG 1127 18/09/2008 ART. 1
ART. 14REFERIRE LALEGE (R) 94 08/09/1992
ART. 15ARE LEGATURA CUHG 568 16/06/2010 ART. 1
ART. 17ARE LEGATURA CUHG 568 16/06/2010 ART. 1
ART. 17ARE LEGATURA CUHG 1127 18/09/2008 ART. 1
ART. 18ARE LEGATURA CUHG 568 16/06/2010 ART. 1
ART. 18ARE LEGATURA CUHG 1127 18/09/2008 ART. 1
ART. 19ARE LEGATURA CUHG 1127 18/09/2008 ART. 1
ART. 19ARE LEGATURA CUHG 1317 31/10/2007 ART. 2
ART. 23ARE LEGATURA CUHG 882 05/07/2006 ART. 1
ART. 23ARE LEGATURA CUHG 882 05/07/2006 ART. 4
ANEXA 1ARE LEGATURA CUHG 1127 18/09/2008 ART. 1
Acte care fac referire la acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulREFERIT DEANEXA 10/07/2021
ActulREFERIT DEREGULAMENT 20/12/2019
ActulREFERIT DEORDIN 117 25/07/2016
ActulREFERIT DEREGULAMENT 25/07/2016
ActulREFERIT DEORDIN 100 19/04/2012
ActulREFERIT DEREGULAMENT 19/04/2012
ActulREFERIT DEHOTARARE 398 31/05/2017
ART. 2REFERIT DEORDIN 100 19/04/2012
ART. 2REFERIT DEREGULAMENT 19/04/2012
ART. 3MODIFICAT DEHOTARARE 398 31/05/2017
ART. 4MODIFICAT DEHOTARARE 398 31/05/2017
ART. 5REFERIT DEORDIN 117 25/07/2016
ART. 5REFERIT DEREGULAMENT 25/07/2016
ART. 5REFERIT DEORDIN 65 17/05/2013
ART. 5REFERIT DEREGULAMENT 17/05/2013
ART. 5REFERIT DEORDIN 100 19/04/2012
ART. 5REFERIT DEREGULAMENT 19/04/2012
ART. 7MODIFICAT DEHOTARARE 398 31/05/2017
ART. 8MODIFICAT DEHOTARARE 398 31/05/2017
ART. 17MODIFICAT DEHOTARARE 398 31/05/2017
ART. 17REFERIT DEORDIN 117 25/07/2016
ART. 17REFERIT DEREGULAMENT 25/07/2016
ART. 17REFERIT DEORDIN 65 17/05/2013
ART. 17REFERIT DEREGULAMENT 17/05/2013
ART. 17REFERIT DEORDIN 100 19/04/2012
ART. 17REFERIT DEREGULAMENT 19/04/2012
ART. 18COMPLETAT DEHOTARARE 398 31/05/2017
ART. 19MODIFICAT DEHOTARARE 398 31/05/2017

privind stabilirea cadrului instituţional pentru planificarea financiară, coordonarea, implementarea şi auditarea utilizării fondurilor acordate României prin Facilitatea Schengen(actualizată până la data de 27 decembrie 2010*)



–––-*) Textul iniţial a fost publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 561 din 15 august 2007. Aceasta este forma actualizată de S.C. "Centrul Teritorial de Calcul Electronic" S.A. Piatra-Neamţ până la data de 27 decembrie 2010, cu modificările şi completările aduse de: HOTĂRÂREA nr. 1.317 din 31 octombrie 2007; HOTĂRÂREA nr. 1.127 din 18 septembrie 2008; HOTĂRÂREA nr. 568 din 16 iunie 2010; HOTĂRÂREA nr. 1.329 din 23 decembrie 2010.În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată,având în vedere prevederile Legii nr. 157/2005 pentru ratificarea Tratatului dintre Regatul Belgiei, Republica Cehă, Regatul Danemarcei, Republica Federală Germania, Republica Estonia, Republica Elenă, Regatul Spaniei, Republica Franceză, Irlanda, Republica Italiană, Republica Cipru, Republica Letonia, Republica Lituania, Marele Ducat al Luxemburgului, Republica Ungară, Republica Malta, Regatul Ţărilor de Jos, Republica Austria, Republica Polonă, Republica Portugheză, Republica Slovenia, Republica Slovacă, Republica Finlanda, Regatul Suediei, Regatul Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord (state membre ale Uniunii Europene) şi Republica Bulgaria şi România privind aderarea Republicii Bulgaria şi a României la Uniunea Europeană, semnat de România la Luxemburg la 25 aprilie 2005, precum şi al art. 4 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 620/2007 privind modalitatea de utilizare a fondurilor alocate de Uniunea Europeană prin intermediul Facilităţii Schengen şi pentru fluxurile de numerar,Guvernul României adoptă prezenta hotărâre. + 
Articolul 1Obiectul prezentei hotărâri îl constituie stabilirea cadrului instituţional pentru coordonarea, implementarea şi gestionarea asistenţei financiare comunitare acordate României prin Facilitatea Schengen.
 + 
Articolul 2În sensul prezentei hotărâri, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele înţelesuri:a) Facilitatea Schengen se defineşte potrivit art. 2 lit. c) din Hotărârea Guvernului nr. 620/2007 privind modalitatea de utilizare a fondurilor alocate de Uniunea Europeană prin intermediul Facilităţii Schengen şi pentru fluxurile de numerar;b) Planul indicativ este documentul de planificare strategică şi programare financiară, care are ca scop să orienteze şi să stimuleze activitatea de atingere a obiectivului vizând aderarea la Spaţiul Schengen;c) autoritatea competentă este autoritatea publică prin care se asigură gestionarea asistenţei financiare din Facilitatea Schengen;d) autoritatea de certificare este autoritatea publică desemnată să certifice declaraţiile de cheltuieli prezentate Comisiei Europene aferente proiectelor finanţate din Facilitatea Schengen;––––-Litera d) a art. 2 a fost modificată de pct. 1 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 1.127 din 18 septembrie 2008, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 672 din 30 septembrie 2008.e) autoritatea de contractare şi plată reprezintă autoritatea publică desemnată să organizeze şi să desfăşoare proceduri de achiziţii publice, semnarea contractelor, monitorizarea implementării acestora, întocmirea cererilor de fonduri şi de executare a plăţilor aferente Facilităţii Schengen;––––-Litera e) a art. 2 a fost modificată de pct. 1 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 1.127 din 18 septembrie 2008, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 672 din 30 septembrie 2008.f) autoritatea de audit este un organism independent care efectuează auditul extern al fondurilor comunitare în conformitate cu procedurile proprii şi standardele internaţionale de audit acceptate;g) organismele intermediare sunt instituţiile prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre, care, potrivit atribuţiilor delegate de autoritatea competentă sau de autoritatea de contractare şi plată, coordonează implementarea măsurilor din Planul indicativ al Facilităţii Schengen;h) beneficiarii sunt organismele responsabile cu implementarea proiectelor finanţate prin Facilitatea Schengen şi destinatari ai bunurilor materiale, lucrărilor şi serviciilor furnizate prin acest tip de proiecte.––––-Litera h) a art. 2 a fost modificată de pct. 1 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 568 din 16 iunie 2010, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 442 din 30 iunie 2010.i) autoritatea de evaluare este autoritatea publică de coordonare a instrumentelor structurale din cadrul Ministerului Economiei şi Finanţelor, prin care se planifică şi se desfăşoară activităţile de evaluare a stadiilor de implementare a Planului indicativ aprobat în scopul monitorizării;––––-Litera i) a art. 2 a fost introdusă de pct. 2 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 1.127 din 18 septembrie 2008, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 672 din 30 septembrie 2008.j) cererile de fonduri reprezintă documentele prin care autoritatea de contractare şi plată solicită autorităţii competente fonduri în tranşe în baza estimărilor de plată, în funcţie de necesităţi, pentru finanţarea din Facilitatea Schengen a contractelor semnate în conformitate cu programul anual al achiziţiilor şi al costurilor logistice eligibile din Facilitatea Schengen;––––-Litera j) a art. 2 a fost introdusă de pct. 2 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 1.127 din 18 septembrie 2008, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 672 din 30 septembrie 2008.k) cheltuieli eligibile a fi făcute din facilitatea Schengen reprezintă orice cheltuială făcută în conformitate cu prevederile Planului indicativ şi cu criteriile de eligibilitate stabilite de Comisia Europeană;––––-Litera k) a art. 2 a fost introdusă de pct. 2 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 1.127 din 18 septembrie 2008, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 672 din 30 septembrie 2008.l) cheltuieli suportate din contribuţia naţională reprezintă orice cheltuială prevăzută sau neprevăzută care poate apărea în oricare moment al ciclului de viaţă al proiectului, ce nu poate fi acoperită din Facilitatea Schengen, dar care este necesar a fi efectuată pentru atingerea obiectivelor contractului. În această categorie intră, dar fără a se limita la acestea: cofinanţarea de la bugetul statului, cheltuieli de reprezentare legală a instituţiei publice în faţa organelor competente, atât în ţară, cât şi în străinătate, precum şi orice taxă judiciară ce decurge din acestea, comisioane bancare, diferenţe de schimb valutar, impozite, autorizaţii şi taxe specifice operaţiunilor ce urmează a se desfăşura pentru atingerea obiectivelor contractuale, debitele datorate bugetului Uniunii Europene pentru nereguli, inclusiv majorările de întârziere ca urmare a nerecuperării acestora la timp de la contractanţi, beneficiari, organisme intermediare, după caz, TVA aferentă proiectelor aprobate în Planul indicativ;––––-Litera l) a art. 2 a fost introdusă de pct. 2 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 1.127 din 18 septembrie 2008, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 672 din 30 septembrie 2008.m) ofiţerul responsabil de program este persoana din cadrul administraţiei publice centrale care administrează autoritatea competentă, având întreaga responsabilitate a managementului Facilităţii Schengen în România;––––-Litera m) a art. 2 a fost introdusă de pct. 2 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 1.127 din 18 septembrie 2008, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 672 din 30 septembrie 2008.n) ofiţerul responsabil de proiect este persoana desemnată de către conducătorul organismului intermediar, având întreaga responsabilitate a managementului proiectelor aflate în coordonarea directă a respectivului organism intermediar.––––-Litera n) a art. 2 a fost introdusă de pct. 2 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 1.127 din 18 septembrie 2008, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 672 din 30 septembrie 2008.
 + 
Articolul 3(1) În conformitate cu Decizia Comisiei Europene nr. C(2007)1.417 din 4 aprilie 2007 privind gestionarea şi controlul părţii consacrate acquis-ului Schengen din cadrul Facilităţii Schengen şi pentru fluxurile de numerar pentru perioada 2007-2009, denumită în continuare decizie, se înfiinţează următoarele sisteme şi funcţii:a) sistemul de monitorizare, care este coordonat de Comitetul de monitorizare, organizat la nivel interinstituţional, cu următoarea componenţă: autoritatea competentă, autoritatea de certificare, autoritatea de contractare şi plată şi organismele intermediare. În cadrul Comitetului de monitorizare autoritatea de audit are calitatea de observator. Comitetul de monitorizare funcţionează pe lângă Ministerul Internelor şi Reformei Administrative şi analizează stadiul proiectelor Facilităţii Schengen pentru fazele de contractare şi implementare. În acest sens, sunt elaborate raportări anuale şi semestriale şi acţiuni de verificare a îndeplinirii măsurilor concluzionate cu ocazia şedinţelor Comitetului de monitorizare;b) sistemele de gestionare şi control instituite la nivelul tuturor instituţiilor implicate, în scopul stabilirii unui sistem eficient de control intern, al definirii clare a funcţiilor cu care este învestită autoritatea competentă şi a celor pe care le poate delega organismelor intermediare şi pentru a fi asigurată o pistă de audit suficientă, în conformitate cu prevederile deciziei. Sistemele de gestionare şi control trebuie să prevadă proceduri destinate verificării veridicităţii cheltuielilor declarate şi, în special, îndeplinirea acţiunilor, precum şi eligibilitatea cheltuielilor până la concurenţa părţii corespunzătoare Facilităţii Schengen, în conformitate cu prevederile deciziei;c) sistemul de audit, care constă în verificări efectuate de autoritatea de audit, pe baza unei eşantionări corespunzătoare, şi care vizează în special examinarea de o manieră selectivă a minimum 10% din fondurile alocate, pe baza unei analize a riscurilor şi a declaraţiilor de cheltuieli elaborate la diferite niveluri;d) sistemul de verificare şi inspecţii la faţa locului, care constă în controale efectuate la beneficiarii fondurilor şi/sau la organismele intermediare aferente de autoritatea de contractare şi plată şi de către comisiile mixte de control formate din reprezentanţi ai autorităţii de contractare şi plată, ai autorităţii competente, după caz şi/sau ai organismului intermediar. Preşedintele comisiilor mixte va fi desemnat de autoritatea competentă;––––-Litera d) a alin. (1) al art. 3 a fost modificată de pct. 2 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 568 din 16 iunie 2010, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 442 din 30 iunie 2010.d^1) sistemul de verificare a alertelor la neregulă/fraudă primite de către autoritatea competentă sau de către autoritatea de contractare şi plată constă în activităţile de constatare a creanţelor bugetare rezultate din nereguli/fraude efectuate de către autoritatea de contractare şi plată sau, după caz, de către comisiile mixte formate din reprezentanţi ai autorităţii de contractare şi plată şi ai organismelor intermediare. Preşedinţia comisiilor mixte de control este asigurată de către autoritatea de contractare şi plată;––––-Litera d^1) a alin. (1) al art. 3 a fost introdusă de pct. 3 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 568 din 16 iunie 2010, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 442 din 30 iunie 2010.e) raportul de verificare este documentul încheiat în urma desfăşurării activităţilor conform lit. d) şi d^1), care stă la baza întocmirii titlului de creanţă în conformitate cu prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 79/2003privind controlul şi recuperarea fondurilor comunitare, precum şi a fondurilor de cofinanţare aferente utilizate necorespunzător, aprobată cu modificări prin Legea nr. 529/2003, cu modificările şi completările ulterioare;––––-Litera e) a alin. (1) al art. 3 a fost modificată de pct. 2 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 568 din 16 iunie 2010, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 442 din 30 iunie 2010.f) recuperarea sumelor constatate neeligibile de la contractant, beneficiar sau organism intermediar, după caz, se execută pe baza procesului-verbal de constatare, ce se constituie în titlu de creanţă, întocmit de autoritatea de contractare şi plată în conformitate cu prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 79/2003, aprobată cu modificări prin Legea nr. 529/2003, cu modificările şi completările ulterioare, şi Hotărârii Guvernului nr. 1.306/2007pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonanţei Guvernului nr. 79/2003privind controlul şi recuperarea fondurilor comunitare, precum şi a fondurilor de cofinanţare aferente utilizate necorespunzător;––––-Litera f) a alin. (1) al art. 3 a fost modificată de pct. 2 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 568 din 16 iunie 2010, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 442 din 30 iunie 2010.g) sistemul de gestiune financiară, la nivelul autorităţii de contractare şi plată, care reprezintă proceduri de verificare a recepţiei livrărilor de bunuri, prestărilor de servicii şi a execuţiilor de lucrări, întocmirea cererilor de fonduri, proceduri de ordonanţare, execuţie şi contabilizare a plăţilor, proceduri destinate verificării veridicităţii cheltuielilor declarate, precum şi a eligibilităţii cheltuielilor până la concurenţa părţii corespunzătoare din Facilitatea Schengen;h) mecanismul de asigurare a contribuţiei naţionale reprezintă modul de finanţare de la bugetul de stat, prin bugetele beneficiarilor, a cheltuielilor suportate din contribuţia naţională prevăzute la art. 2 lit. l). În vederea efectuării plăţilor către contractanţi, beneficiarii vor transfera sumele reprezentând contribuţia naţională, prevăzute în bugetele proprii, la solicitarea Oficiului de Plăţi şi Contractare PHARE, în conturile deschise de către Oficiul de Plăţi şi Contractare PHARE pentru gestionarea acesteia.––––-Litera h) a alin. (1) al art. 3 a fost modificată de pct. 2 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 568 din 16 iunie 2010, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 442 din 30 iunie 2010.(2) Prevederi financiare:a) contractele pentru derularea proiectelor finanţate prin Facilitatea Schengen vor fi încheiate în moneda euro;b) plăţile din cadrul contractelor finanţate prin Facilitatea Schengen vor fi efectuate în moneda euro sau în moneda agreată de părţile semnatare ale contractelor, inclusiv pentru contractanţii români;c) dobânda acumulată în conturile deschise de Oficiul de Plăţi şi Contractare PHARE pentru gestionarea fondurilor din Facilitatea Schengen se constituie sursă de finanţare pentru costurile operaţionale din Facilitatea Schengen, ca urmare a deciziei emise de autoritatea competentă în acest sens;d) în cazul indisponibilităţii temporare a fondurilor din contribuţia naţională, Oficiul de Plăţi şi Contractare PHARE, cu aprobarea autorităţii competente, poate utiliza fondurile din Facilitatea Schengen, inclusiv dobânda acumulată în conturile deschise pentru gestionarea fondurilor din Facilitatea Schengen, în vederea finanţării cheltuielilor din contribuţia naţională;e) reîntregirea fondurilor din Facilitatea Schengen, inclusiv a dobânzii, se face cu ocazia alimentării de către beneficiarii conturilor deschise de Oficiul de Plăţi şi Contractare PHARE pentru gestionarea contribuţiei naţionale. În acest sens, Oficiul de Plăţi şi Contractare PHARE efectuează transferul sumelor reprezentând fondurile Schengen şi dobânda din conturile deschise pentru gestionarea contribuţiei naţionale în conturile deschise pentru gestionarea fondurilor din Facilitatea Schengen.f) dobânda acumulată în conturile deschise de către Oficiul de Plăţi şi Contractare PHARE pentru gestionarea fondurilor din Facilitatea Schengen se utilizează, cu aprobarea autorităţii competente, şi pentru acoperirea diferenţelor de curs valutar, altele decât cele prevăzute la art. 2 lit. l), rezultate în urma schimbului valutar a sumelor rămase disponibile în conturile deschise de către Oficiul de Plăţi şi Contractare PHARE pentru gestionarea fondurilor din Facilitatea Schengen, după efectuarea plăţilor către contractanţi, în moneda agreată de părţile semnatare ale contractelor, alta decât euro, în vederea reîntregirii fondurilor din Facilitatea Schengen;––––-Litera f) a alin. (2) al art. 3 a fost introdusă de pct. 4 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 568 din 16 iunie 2010, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 442 din 30 iunie 2010.g) dobânda acumulată în conturile deschise de către Oficiul de Plăţi şi Contractare PHARE pentru gestionarea fondurilor din Facilitatea Schengen se utilizează, cu aprobarea autorităţii competente, în baza unei justificări întemeiate şi pentru finanţarea costurilor legate de finalizarea unor activităţi şi/sau furnizarea unor bunuri după expirarea perioadei de implementare a proiectelor prevăzute în Decizia Comisiei Europene nr. C (2007) 1.417 din 4 aprilie 2007, inclusiv a cheltuielilor de mentenanţă, cu condiţia ca respectivele costuri să fie necesare finalizării obiectivelor proiectelor şi să nu fie imputabile contractanţilor.––––-Litera g) a alin. (2) al art. 3 a fost introdusă de pct. 4 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 568 din 16 iunie 2010, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 442 din 30 iunie 2010.h) dobânda acumulată în conturile deschise de către Oficiul de Plăţi şi Contractare PHARE pentru gestionarea fondurilor din Facilitatea Schengen, penalităţile contractuale aplicate de autoritatea contractantă pentru neîndeplinirea corespunzătoare a contractelor finanţate din Facilitatea Schengen şi sumele rezultate din executarea garanţiilor bancare emise pentru proiectele finanţate din Facilitatea Schengen rămân la dispoziţia Oficiului de Plăţi şi Contractare PHARE până la primirea, din partea Comisiei Europene, a scrisorii oficiale de închidere a Facilităţii Schengen din care să rezulte că nu mai există sume datorate acesteia, precum şi până la soluţionarea tuturor proceselor-verbale de constatare împotriva cărora a fost formulată contestaţie şi/sau care au fost atacate în instanţă.––––-Litera h) a alin. (2) al art. 3 a fost introdusă de art. II din HOTĂRÂREA nr. 1.329 din 23 decembrie 2010, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 871 din 27 decembrie 2010.––––-Art. 3 a fost modificat de pct. 3 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 1.127 din 18 septembrie 2008, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 672 din 30 septembrie 2008.
 + 
Articolul 4Se desemnează Departamentul Schengen, Direcţia Generală Schengen din cadrul Ministerului Internelor şi Reformei Administrative ca autoritate competentă pentru coordonarea implementării asistenţei comunitare prin Facilitatea Schengen.––––-Art. 4 a fost modificat de pct. 4 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 1.127 din 18 septembrie 2008, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 672 din 30 septembrie 2008.
 + 
Articolul 5(1) Autoritatea competentă are următoarele atribuţii principale:a) înfiinţează un punct unic de contact răspunzător de schimbul de informaţii cu unităţile angajate în folosirea mijloacelor fondului şi de menţinerea contactelor curente cu reprezentanţii Comisiei Europene;b) elaborează Planul indicativ, împreună cu organismele intermediare şi beneficiarii, şi îl supune analizei şi aprobării Comisiei naţionale de autoevaluare Schengen şi după aprobare îl transmite instituţiilor implicate;––––-Litera b) a alin. (1) al art. 5 a fost modificată de pct. 5 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 1.127 din 18 septembrie 2008, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 672 din 30 septembrie 2008.c) asigură corelarea măsurilor din Planul indicativ cu Planul de acţiune Schengen şi cu celelalte documente programatice în domeniul Schengen;d) verifică obţinerea rezultatelor generale şi a impactului definit prin Planul indicativ prin controale la faţa locului şi rapoarte periodice elaborate de autorităţile implicate în gestionarea proiectelor, conform procedurilor specifice Facilităţii Schengen;––––-Litera d) a alin. (1) al art. 5 a fost modificată de pct. 5 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 1.127 din 18 septembrie 2008, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 672 din 30 septembrie 2008.e) coordonează armonizarea cadrului instituţional şi dezvoltarea capacităţii administrative de gestionare şi implementare a Facilităţii Schengen şi urmăreşte consolidarea şi extinderea parteneriatelor în procesul de planificare, precum şi în toate fazele de implementare ale Planului indicativ;––––-Litera f) a alin. (1) al art. 5 a fost abrogată de pct. 5 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 568 din 16 iunie 2010, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 442 din 30 iunie 2010.g) asigură realizarea şi funcţionarea sistemului privind managementul financiar şi tehnic şi auditul fondurilor acordate prin Facilitatea Schengen;––––-Litera g) a alin. (1) al art. 5 a fost modificată de pct. 6 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 568 din 16 iunie 2010, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 442 din 30 iunie 2010.h) elaborează, pe baza rapoartelor anuale de implementare ale beneficiarilor, raportul anual de implementare al Facilităţii Schengen şi, după aprobarea acestuia de către Comisia naţională de autoevaluare Schengen, îl transmite Comisiei Europene spre analiză, observaţii şi recomandări;i) transmite spre aprobare Comisiei naţionale de autoevaluare Schengen proiectele răspunsurilor la recomandările primite de la Comisia Europeană;j) analizează şi înaintează spre aprobare Comisiei naţionale de autoevaluare Schengen propunerile de modificare a Planului indicativ, prin realocarea de fonduri între proiectele finanţate prin Facilitatea Schengen şi a sumelor necontractate sau neutilizate, introducerea sau retragerea unor proiecte din cuprinsul acestuia, şi îl transmite instituţiilor implicate în forma actualizată, aprobată;––––-Litera j) a alin. (1) al art. 5 a fost modificată de pct. 5 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 1.127 din 18 septembrie 2008, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 672 din 30 septembrie 2008.j^1) aprobă, la nivel de ofiţer responsabil de program, modificările Planului indicativ în cadrul proiectelor, în condiţiile încadrării în bugetul alocat iniţial proiectului, fără a modifica sau altera obiectivele Planului indicativ aprobat, şi transmite autorităţii de contractare şi plată şi organismelor intermediare fişa tehnică a proiectului, actualizată şi aprobată;––––-Litera j^1) a alin. (1) al art. 5 a fost introdusă de pct. 6 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 1.127 din 18 septembrie 2008, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 672 din 30 septembrie 2008.j^2) asigură informarea autorităţii de certificare cu privire la procedurile de lucru urmate şi verificările efectuate pentru analizarea eligibilităţii obiectivelor proiectelor, respectarea normelor în vigoare şi pentru menţinerea pistei de audit.––––-Litera j^2) a alin. (1) al art. 5 a fost introdusă de pct. 6 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 1.127 din 18 septembrie 2008, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 672 din 30 septembrie 2008.k) asigură şi urmăreşte îndeplinirea cerinţelor cu privire la informarea, transparenţa şi publicitatea asistenţei acordate prin Facilitatea Schengen;l) asigură implementarea eventualelor modificări ale Planului indicativ propuse de autoritatea de evaluare, ca urmare a evaluării intermediare, şi informează în mod corespunzător Comisia Europeană;m) participă, în parteneriat cu Comisia Europeană, la realizarea evaluării ex-post a implementării Planului indicativ şi prezintă autorităţii de evaluare şi autorităţii de certificare rezultatele şi concluziile acestei evaluări;n) răspunde, împreună cu autoritatea de contractare şi plată, organismele intermediare şi beneficiarii, pentru respectarea măsurilor din Planul indicativ aprobat, avizează documentaţiile de atribuire şi formularele aferente din punctul de vedere al eligibilităţii obiectivelor finanţate prin Facilitatea Schengen, aplică un management financiar şi tehnic transparent, în conformitate cu prevederile acordurilor interinstituţionale şi ale legislaţiei în domeniu;––––-Litera n) a alin. (1) al art. 5 a fost modificată de pct. 5 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 1.127 din 18 septembrie 2008, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 672 din 30 septembrie 2008.o) avizează setul de proceduri pentru implementarea şi utilizarea fondurilor acordate prin Facilitatea Schengen, elaborate de către autorităţile implicate;––––-Litera o) a alin. (1) al art. 5 a fost modificată de pct. 6 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 568 din 16 iunie 2010, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 442 din 30 iunie 2010.p) în baza recomandărilor Comisiei Europene de elaborare a Planului indicativ, elaborează criteriile de selecţie a proiectelor şi aprobă proiectele selectate de către organismele intermediare;q) transmite autorităţii de contractare şi plată rapoarte privind recuperarea sumelor rămase de recuperat, stabilite de Comisia Europeană, precum şi a celor neutilizate;r) ţine evidenţa sumelor recuperabile din plăţile deja făcute din Facilitatea Schengen şi se asigură că sumele sunt recuperate fără întârzieri nejustificate, restituie Comisiei Europene sumele neutilizate sau plătite în mod eronat din fondurile alocate prin Facilitatea Schengen;––––-Litera r) a alin. (1) al art. 5 a fost modificată de pct. 5 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 1.127 din 18 septembrie 2008, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 672 din 30 septembrie 2008.s) răspunde pentru utilizarea eficientă, efectivă şi transparentă a fondurilor stabilite prin Planul indicativ;t) sprijină activităţile de evaluare a implementării Planului indicativ şi informează Comisia naţională de autoevaluare Schengen asupra rezultatelor acestora şi asupra modalităţilor propuse pentru implementarea recomandărilor evaluărilor;u) furnizează informaţii privind absorbţia fondurilor, conform datelor cuprinse în Planul indicativ;v) participă la reuniunile Comisiei Europene în vederea examinării rezultatelor anului precedent;w) asigură existenţa procedurilor privind realizarea unui audit corespunzător şi furnizarea unei piste de audit adecvate;x) elaborează proceduri detaliate privind monitorizarea punerii în aplicare a acţiunilor şi primirea, înregistrarea şi procesarea cererilor, care trebuie să cuprindă şi descrierea tuturor documentelor care urmează a fi folosite;y) transmite Comisiei Europene certificatul privind declaraţiile de cheltuieli, emis şi transmis de autoritatea de certificare;––––-Litera y) a alin. (1) al art. 5 a fost modificată de pct. 6 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 568 din 16 iunie 2010, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 442 din 30 iunie 2010.z) se asigură că există un sistem de control suficient pentru verificarea autenticităţii cheltuielilor, a respectării cadrului legal comunitar şi naţional aplicabil şi a respectării termenilor de acordare a asistenţei financiare prin Facilitatea Schengen de către Comisia Europeană;aa) se asigură de existenţa unei piste de audit.(2) Autoritatea competentă îndeplineşte şi alte atribuţii, în condiţiile legii.(3) Planul indicativ se supune aprobării Comisiei naţionale de autoevaluare Schengen, constituită potrivit Hotărârii Guvernului nr. 882/2006privind constituirea Comisiei naţionale de autoevaluare Schengen, iar ulterior se transmite Comisiei Europene.––––-Alin. (3) al art. 5 a fost modificat de pct. 7 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 568 din 16 iunie 2010, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 442 din 30 iunie 2010.(4) Fişele tehnice ale proiectelor, incluse în Planul indicativ, sunt elaborate, avizate şi aprobate cu respectarea etapelor prevăzute la art. 5 alin. (1) lit. j^1) şi art. 17 alin. (1) lit. d).––––-Alin. (4) al art. 5 a fost introdus de pct. 7 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 1.127 din 18 septembrie 2008, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 672 din 30 septembrie 2008.
 + 
Articolul 6Autoritatea competentă poate delega competenţe proprii diferitelor structuri de specialitate proprii, precum şi altor instituţii ale administraţiei publice centrale, prin acorduri interinstituţionale.
 + 
Articolul 7(1) Se desemnează Oficiul pentru Plăţi şi Contractare PHARE, denumit în continuare OPCP, din cadrul Ministerului Economiei şi Finanţelor, pentru îndeplinirea funcţiei de autoritate de contractare şi plată pentru asistenţa acordată prin Facilitatea Schengen.(2) În acest sens, OPCP trebuie să prevadă în statutul propriu de organizare un număr de funcţii necesar pentru a-şi îndeplini atribuţiile funcţionale.(3) Ministerul Economiei şi Finanţelor va pune la dispoziţie un spaţiu adecvat pentru funcţionare, care va include spaţiu pentru birourile personalului OPCP, arhivă, încăpere pentru întâlniri, spaţiu pentru auditori, consultanţi, instructori, precum şi facilităţi de comunicare.––––-Alin. (3) al art. 7 a fost introdus de pct. 8 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 1.127 din 18 septembrie 2008, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 672 din 30 septembrie 2008.
 + 
Articolul 8(1) Autoritatea de contractare şi plată are următoarele sarcini:a) răspunde, împreună cu autoritatea competentă, organismele intermediare şi beneficiari, pentru respectarea măsurilor din Planul indicativ aprobat şi pentru eligibilitatea operaţiunilor finanţate prin Facilitatea Schengen şi contribuţia naţională, aplicând un management financiar şi tehnic transparent, prin respectarea prevederilor acordurilor interinstituţionale de implementare şi a legislaţiei în domeniu;b) acordă consultanţă la solicitarea organismelor intermediare în probleme privind procedurile de achiziţii şi financiare;c) primeşte de la organismele intermediare Ministerul Internelor şi Reformei Administrative şi Serviciul de Telecomunicaţii Speciale documentaţiile de atribuire şi formularele aferente, în format standard, elaborate de beneficiari, potrivit Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 34/2006privind atribuirea contractelor de achiziţie publică, a contractelor de concesiune de lucrări publice şi a contractelor de concesiune de servicii, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 337/2006, cu modificările şi completările ulterioare, iar de la organismul intermediar aferent Ministerului Afacerilor Externe documentaţia de atribuire şi formularele aferente elaborate în baza unei proceduri proprii aprobate prin ordin al ministrului afacerilor externe şi asigură transparenţa procedurii de achiziţii;d) verifică din punct de vedere procedural documentaţiile de atribuire şi formularele aferente, elaborate de beneficiari şi avizate de organismele intermediare şi de autoritatea competentă;e) organizează procedura de achiziţii pentru achiziţiile finanţate din fondurile alocate prin Facilitatea Schengen şi contribuţia naţională, este responsabilă pentru derularea acestora şi evaluează dosarele de licitaţie din punctul de vedere al formalităţii documentaţiei şi al integralităţii acesteia;f) verifică şi aprobă componenţa comisiilor de evaluare, pe baza propunerilor organismelor intermediare, sub aspectul competenţei membrilor acesteia, pregătirii şi imparţialităţii faţă de domeniul procedurii de achiziţii şi de ofertanţi. Asigură preşedinţia comisiei de evaluare, reprezentanţii autorităţii de contractare şi plată neavând drept de vot;g) elaborează proiectele de contract, beneficiind de asistenţa tehnică necesară din partea organismelor intermediare şi a beneficiarilor, şi pregăteşte semnarea contractelor particularizate de beneficiari împreună cu organismele intermediare în funcţie de specificul/natura serviciilor, lucrărilor, bunurilor care fac obiectul contractului;––––-Litera g) a art. 8 a fost modificată de pct. 8 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 568 din 16 iunie 2010, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 442 din 30 iunie 2010.h) asigură, în condiţiile legii, derularea procedurilor de evaluare a ofertelor depuse în cadrul procedurii de achiziţii;i) furnizează consultanţă şi sprijin administrativ necesar efectuării evaluărilor, asigurării pregătirii corespunzătoare a rapoartelor de evaluare care trebuie întocmite de comisia de evaluare;j) dacă este necesar, solicită modificări ale contractelor, pentru asigurarea conformităţii cu reglementările legislaţiei comunitare şi naţionale în vigoare;k) atribuie contractele în cadrul proiectelor finanţate prin Facilitatea Schengen, în conformitate cu legislaţia naţională în vigoare privind achiziţiile publice;l) deschide conturi în euro şi în lei pentru gestionarea fondurilor din Facilitatea Schengen şi a fondurilor din contribuţia naţională, precum şi pentru recuperarea debitelor;m) autorizează şi efectuează plăţi către contractanţi în baza facturilor aprobate de organismele intermediare, cu menţiunea «citit şi aprobat», însoţite de documentele justificative necesare efectuării plăţii, prevăzute în contract;n) informează, dacă este cazul, autoritatea competentă asupra necesităţii corectării plăţii soldului final al asistenţei, în termen de 9 luni de la data transferării sumelor aferente de către Comisia Europeană;o) primeşte lunar rapoartele de progres tehnic privind implementarea contractelor, întocmite de beneficiari şi aprobate de organismele intermediare coordonatoare, în vederea monitorizării stadiului implementării acestora şi a întocmirii cererilor de fonduri;p) întocmeşte cereri de fonduri pe baza estimărilor de plată a contractelor semnate şi a necesităţilor, ţinând seama de soldul disponibil după efectuarea plăţilor în perioada anterioară, pe care le înaintează autorităţii competente, în conformitate cu prevederile deciziei;q) furnizează autorităţii competente şi organismelor intermediare, periodic, informaţii privind planificarea procedurii de achiziţii, a evaluării ofertelor, a atribuirii contractelor, precum şi rapoarte referitoare la situaţia financiară a fiecărui proiect, evidenţe detaliate privind plăţile efectuate, în vederea transmiterii acestora către Comisia Europeană;q^1) efectuează misiuni de verificare privind utilizarea fondurilor primite prin Facilitatea Schengen la organismele intermediare şi/sau beneficiarii finali, pe baza unei eşantionări corespunzătoare şi analizei de risc;––––-Litera q^1) a art. 8 a fost introdusă de pct. 9 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 568 din 16 iunie 2010, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 442 din 30 iunie 2010.r) recuperează sumele neeligibile emiţând titlurile de creanţă şi trimite anual autorităţii competente declaraţia referitoare la sumele rămase de recuperat la acea dată;s) asigură menţinerea evidenţelor financiare privind operaţiunile pe care le derulează;t) operaţionalizează şi asigură funcţionarea sistemului contabil necesar administrării financiare a fondurilor programului Facilitatea Schengen;u) utilizează registre contabile şi asigură înregistrarea contabilă adecvată a tuturor plăţilor la nivel de program, proiect şi contract;v) asigură transmiterea către autoritatea de certificare, la solicitarea acesteia, a informaţiilor şi documentelor despre procedurile de lucru, verificările şi plăţile efectuate, necesare pentru îndeplinirea cerinţelor de certificare;w) operează în conturile deschise pentru programul Facilitatea Schengen, în sistemul dublei semnături, în condiţiile efectuării tuturor verificărilor standard şi a reconcilierilor necesare;x) întreprinde măsurile necesare pentru asigurarea auditării conturilor de către autorităţile naţionale, cooperează cu Comisia Europeană, Curtea de Conturi şi sprijină aceste instituţii în îndeplinirea cerinţelor de audit;y) răspunde de verificarea şi aprobarea documentelor privind promovarea şi publicitatea proiectelor finanţate din Facilitatea Schengen;––––-Litera y) a art. 8 a fost modificată de pct. 8 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 568 din 16 iunie 2010, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 442 din 30 iunie 2010.z) îndeplineşte atribuţiile delegate de autoritatea competentă, precum şi alte atribuţii ce derivă în mod firesc din statutul de autoritate de contractare şi plată.(2) Autoritatea de contractare şi plată poate delega prin Acordul de implementare, cu avizul autorităţii competente, organismelor intermediare atribuţii dintre cele menţionate la alin. (1), cu respectarea prevederilor legale.––––-Alin. (2) al art. 8 a fost introdus de pct. 10 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 568 din 16 iunie 2010, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 442 din 30 iunie 2010.––––-Art. 8 a fost modificat de pct. 9 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 1.127 din 18 septembrie 2008, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 672 din 30 septembrie 2008.
 + 
Articolul 9Se desemnează o structură organizatorică în Direcţia generală financiară din Ministerul Internelor şi Reformei Administrative pentru îndeplinirea funcţiei de autoritate de certificare pentru asistenţa acordată prin Facilitatea Schengen.––––-Art. 9 a fost modificat de pct. 10 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 1.127 din 18 septembrie 2008, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 672 din 30 septembrie 2008.
 + 
Articolul 10Autoritatea de certificare are următoarele sarcini:a) să se asigure că declaraţia de cheltuieli cuprinde numai cheltuieli efectiv efectuate în perioada de eligibilitate;b) să se asigure că declaraţia de cheltuieli cuprinde numai cheltuieli care pot fi justificate pe baza facturilor achitate sau a altor documente cu valoare justificativă echivalentă;c) să se asigure că declaraţia de cheltuieli cuprinde numai cheltuieli care au legătură cu lucrări care nu erau finalizate în momentul depunerii cererilor de asistenţă;d) să se asigure că sistemul de control şi pista de audit sunt suficiente;e) să confirme faptul că a primit informaţiile adecvate din partea autorităţii competente, autorităţii de contractare şi plată şi a organismelor intermediare privind procedurile urmate şi verificările efectuate de către acestea pentru verificarea corectitudinii şi eligibilităţii cheltuielilor cuprinse în declaraţia de cheltuieli;f) să confirme faptul că a primit informaţiile adecvate din partea autorităţii competente, autorităţii de contractare şi plată şi a organismelor intermediare privind procedurile urmate şi verificările efectuate de către acestea pentru asigurarea respectării normelor în vigoare;g) să confirme faptul că a primit informaţiile adecvate din partea autorităţii competente, autorităţii de contractare şi plată şi a organismelor intermediare privind procedurile urmate şi verificările efectuate de către acestea pentru menţinerea pistei de audit;h) să confirme faptul că declaraţiile de cheltuieli au luat în considerare rezultatele tuturor auditurilor şi controalelor efectuate de autoritatea de audit sau sub supravegherea acesteia;i) să emită certificatul privind declaraţia de cheltuieli din raportul complet şi din cele intermediare;j) să solicite de la instituţiile implicate informaţii şi documente necesare pentru îndeplinirea cerinţelor de certificare;k) să efectueze controale de certificare la faţa locului la nivelul instituţiilor implicate, cu scopul de a se asigura că este stabilit un sistem intern de control şi management efectiv şi funcţional şi că procedurile instituite prin setul de proceduri pentru implementarea şi utilizarea fondurilor acordate prin Facilitatea Schengen sunt corect aplicate de către persoanele responsabile.––––-Litera k) a art. 10 a fost modificată de pct. 11 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 568 din 16 iunie 2010, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 442 din 30 iunie 2010.––––-Art. 10 a fost modificat de pct. 11 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 1.127 din 18 septembrie 2008, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 672 din 30 septembrie 2008.
 + 
Articolul 12Se desemnează Unitatea centrală de evaluare ca autoritate de evaluare, structură specializată a Autorităţii pentru coordonarea instrumentelor structurale din cadrul Ministerului Economiei şi Finanţelor.––––-Art. 12 a fost modificat de pct. 13 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 1.127 din 18 septembrie 2008, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 672 din 30 septembrie 2008.
 + 
Articolul 13Autoritatea de evaluare are următoarele atribuţii principale:a) planifică şi coordonează activităţile de evaluare a Planului indicativ;b) asigură calitatea procesului de evaluare a Planului indicativ şi analizează calitatea rapoartelor de evaluare;c) analizează implicaţiile implementării recomandărilor evaluărilor;d) diseminează factorilor implicaţi rezultatele evaluărilor;e) urmăreşte îndeplinirea recomandărilor evaluărilor Planului indicativ;f) raportează Comitetului de monitorizare cu privire la activităţile de evaluare a Planului indicativ.
 + 
Articolul 14Se desemnează Autoritatea de audit de pe lângă Curtea de Conturi ca autoritate de audit pentru fondurile acordate României în perioada postaderare de către Uniunea Europeană în cadrul Facilităţii Schengen. Auditul fondurilor acordate României în perioada postaderare de către Uniunea Europeană prin Facilitatea Schengen se efectuează de către Autoritatea de audit de pe lângă Curtea de Conturi, potrivit Legii nr. 94/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii de Conturi, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
 + 
Articolul 16Se desemnează instituţiile prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre pentru îndeplinirea funcţiei de organisme intermediare pentru Facilitatea Schengen. Îndeplinirea funcţiilor ce revin acestor instituţii, potrivit prezentei hotărâri, se efectuează prin structuri de specialitate desemnate prin ordin al conducătorilor acestor instituţii.
 + 
Articolul 17(1) Organismele intermediare au următoarele atribuţii principale:a) coordonează activitatea beneficiarilor din subordine în cadrul exerciţiului de programare şi implementare a Facilităţii Schengen;b) îndeplinesc obligaţiile pentru implementarea proiectelor, aşa cum acestea urmează a fi definite în acordurile interinstituţionale, în conformitate cu regulile şi procedurile de implementare ale Comisiei Europene, proceduri, instrucţiuni şi alte documente standard furnizate atât de OPCP, cât şi de autoritatea competentă, asigurând accesul liber, concurenţa loială şi transparenţa proceselor desfăşurate la nivelul acestora şi al beneficiarilor;c) analizează oportunitatea propunerilor de proiecte sau de modificare a proiectelor incluse în Planul indicativ, primite de la beneficiarii coordonaţi, le avizează şi le înaintează spre analiză şi aprobare autorităţii competente;d) coordonează elaborarea fişelor tehnice de proiect incluse în Planul indicativ, avizează propunerile de modificare a acestora transmise de beneficiari şi le înaintează autorităţii competente spre aprobare;e) verifică şi avizează documentaţiile de atribuire şi formularele aferente, inclusiv specificaţiile tehnice, criteriile de calificare şi/sau selecţie, precum şi factorii de evaluare, elaborate de beneficiari, le supun aprobării autorităţii competente şi le transmit autorităţii de contractare şi plată;f) propun autorităţii de contractare şi plată membrii comisiilor de evaluare, precum şi experţi pe linie tehnică, economică şi juridică, în conformitate cu prevederile legislaţiei naţionale privind achiziţiile publice, şi se asigură de prezenţa acestora pe toata perioada preselecţiei şi selecţiei;g) monitorizează şi controlează implementarea proiectelor beneficiarilor, finanţate prin Facilitatea Schengen, pe toată durata derulării acestora;h) verifică eligibilitatea cheltuielilor, la nivelul beneficiarilor, prin efectuarea de controale planificate, împreună cu ceilalţi reprezentanţi ai comisiei mixte de control, şi anume autoritatea de contractare şi plată şi autoritatea competentă, cu preşedinte desemnat din partea autorităţii competente;––––-Litera h) a alin. (1) al art. 17 a fost modificată de pct. 13 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 568 din 16 iunie 2010, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 442 din 30 iunie 2010.i) colaborează cu celelalte autorităţi implicate în gestionarea şi implementarea fondurilor alocate prin Facilitatea Schengen şi contribuţia naţională, precum şi cu alte instituţii naţionale cu care implementează în parteneriat proiecte finanţate prin Facilitatea Schengen;j) organizează modalităţi de prezentare adecvată a materialelor de sinteză privind proiectele finanţate prin Facilitatea Schengen;k) constituie şi actualizează permanent baza de date cu privire la implementarea proiectelor cu finanţare prin Facilitatea Schengen, pe baza informaţiilor primite de la beneficiarii proiectelor;l) monitorizează modul de elaborare de către beneficiari a documentaţiei de atribuire şi formularele aferente, monitorizează raportările periodice, precum şi documentele elaborate de beneficiari în procesul de management al proiectelor finanţate prin Facilitatea Schengen, pe care le transmit autorităţii de contractare şi plată, autorităţii competente, autorităţii de audit sau autorităţii de evaluare, în funcţie de necesitatea aprobării documentelor de către aceste instituţii;m) verifică şi se asigură că toate facturile sunt emise în numele beneficiarului cu menţiunea «plătibil prin OPCP», iar aceste facturi sunt înregistrate corespunzător în contabilitatea beneficiarului;n) aprobă facturile, însoţite de documentele justificative, remise de beneficiari, cu menţiunea "citit şi aprobat", în urma verificării conformităţii acestora, în vederea efectuării plăţii;––––-Litera n) a alin. (1) al art. 17 a fost modificată de pct. 13 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 568 din 16 iunie 2010, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 442 din 30 iunie 2010.o) coordonează activităţile prin care se realizează implementarea din punct de vedere tehnic a proiectelor, monitorizarea şi execuţia şi aprobă rapoartele intermediare şi finale întocmite de contractanţi, în termen de maximum 30 zile de la prezentarea acestora;p) aprobă documentele de raportare periodică şi le transmit lunar autorităţii de contractare şi plată şi autorităţii competente;q) analizează şi avizează planurile de acţiuni şi rapoartele de promovare a proiectelor finanţate prin Facilitatea Schengen, întocmite de beneficiari, şi le transmit autorităţii de contractare şi plată, spre analiză şi aprobare;––––-Litera q) a alin. (1) al art. 17 a fost modificată de pct. 13 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 568 din 16 iunie 2010, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 442 din 30 iunie 2010.r) răspund, împreună cu autoritatea competentă, autoritatea de contractare şi plată şi beneficiarii, pentru respectarea măsurilor din Planul indicativ aprobat şi pentru eligibilitatea operaţiunilor finanţate prin Facilitatea Schengen, aplicând un management financiar şi tehnic transparent, în conformitate cu prevederile acordurilor interinstituţionale şi ale legislaţiei în domeniu;s) asigură transmiterea către autoritatea de certificare, la solicitarea acesteia, a informaţiilor şi documentelor despre procedurile de lucru, verificările efectuate şi cheltuielile aprobate, necesare pentru îndeplinirea cerinţelor de certificare.t) în cazul proiectelor delegate, asigură transmiterea către autoritatea de contractare şi plată, la solicitarea acesteia, a documentelor şi informaţiilor privind procedurile de lucru, a înregistrării în contabilitate a fondurilor primite prin Facilitatea Schengen de la autoritatea de contractare şi plată, precum şi a tranzacţiilor efectuate cu acestea.––––-Litera t) a alin. (1) al art. 17 a fost introdusă de pct. 14 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 568 din 16 iunie 2010, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 442 din 30 iunie 2010.(2) Modificarea contractelor care presupune modificarea valorii contractelor în perioada implementării lor este valabilă numai cu aprobarea autorităţii de contractare şi plată. În lipsa aprobării autorităţii de contractare şi plată cheltuielile afectate de aceste modificări sunt considerate costuri neeligibile. Cheltuielile neeligibile sunt suportate de către organismul intermediar sau de către beneficiar dacă se dovedeşte că acesta a efectuat modificarea fără a anunţa organismul intermediar.(3) Pe lângă atribuţiile principale prevăzute la alin. (1), organismele intermediare pot îndeplini şi orice alte atribuţii ce le-au fost delegate de autoritatea competentă şi/sau autoritatea de contractare şi plată.––––-Alin. (3) al art. 17 a fost introdus de pct. 15 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 568 din 16 iunie 2010, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 442 din 30 iunie 2010.––––-Art. 17 a fost modificat de pct. 14 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 1.127 din 18 septembrie 2008, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 672 din 30 septembrie 2008.
 + 
Articolul 18Beneficiarii asistenţei acordate României prin Facilitatea Schengen au următoarele atribuţii principale:a) identifică şi elaborează propuneri de proiecte finanţate din fondurile alocate prin Facilitatea Schengen şi contribuţia naţională, pe baza priorităţilor din Planul indicativ şi din alte documente programatice, fişele tehnice de proiect şi le înaintează organismului intermediar coordonator pentru analiză şi avizare;b) întreprind toate demersurile pe care le presupune exerciţiul de programare, în vederea asigurării eligibilităţii proiectelor propuse, completarea sau modificarea fişei de proiect, redimensionarea bugetului solicitat;c) administrează şi monitorizează proiectele şi contractele aferente acestora şi întreprind măsurile necesare pentru a asigura îndeplinirea de către contractant a sarcinilor ce îi revin conform contractului;––––-Litera c) a art. 18 a fost modificată de pct. 16 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 568 din 16 iunie 2010, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 442 din 30 iunie 2010.d) întocmesc documentele subsecvente aprobării Planului indicativ în vederea atribuirii contractului, inclusiv documentaţia de atribuire şi formularele aferente, având responsabilitatea stabilirii specificaţiilor tehnice, criteriilor de calificare şi/sau selecţie şi a factorilor de evaluare, determinând valorile estimative ale contractelor, şi le înaintează, spre verificare şi avizare, organismului intermediar;e) îndeplinesc sarcinile ce le revin pentru participarea la procedurile de achiziţii, evaluarea ofertelor, selectarea contractantului, negocierea şi încheierea contractului, în colaborare cu autoritatea de contractare şi plată;f) supraveghează în permanenţă îndeplinirea de către contractant a obligaţiilor asumate în conformitate cu contractul semnat;g) răspund de recepţia bunurilor, serviciilor şi a lucrărilor menţionate în facturile emise de contractanţi şi întocmesc documentaţia de recepţie în vederea efectuării plăţilor conform condiţiilor contractuale, întocmesc şi păstrează înregistrările aferente recepţiei;h) ţin evidenţa repartizării şi utilizării bunurilor achiziţionate din fondurile alocate prin Facilitatea Schengen şi contribuţia naţională, conform destinaţiei şi scopului prevăzute în program;h^1) operaţionalizează şi asigură funcţionarea sistemului contabil necesar gestionării fondurilor primite prin Facilitatea Schengen;––––-Litera h^1) a art. 18 a fost introdusă de pct. 17 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 568 din 16 iunie 2010, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 442 din 30 iunie 2010.h^2) utilizează registre contabile şi asigură înregistrarea contabilă adecvată a serviciilor/bunurilor/lucrărilor finanţate din Facilitatea Schengen;––––-Litera h^2) a art. 18 a fost introdusă de pct. 17 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 568 din 16 iunie 2010, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 442 din 30 iunie 2010.h^3) asigură transmiterea către autoritatea de contractare şi plată, la solicitarea acesteia, a informaţiilor şi documentelor privind înregistrarea în contabilitate a serviciilor/bunurilor/lucrărilor finanţate din Facilitatea Schengen.––––-Litera h^3) a art. 18 a fost introdusă de pct. 17 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 568 din 16 iunie 2010, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 442 din 30 iunie 2010.i) furnizează asistenţa tehnică în vederea negocierii contractelor, acolo unde este cazul şi formulează recomandări tehnice privind elaborarea proiectelor de contract;j) întocmesc documentele de raportare periodică privind stadiul implementării contractelor, rapoartele de monitorizare şi evaluare a contractelor, conform procedurilor Facilităţii Schengen, şi le supun aprobării organismului intermediar coordonator;k) asigură schimbul de informaţii privind aspectele tehnice ale implementării proiectelor cu direcţiile implicate din cadrul Ministerului Internelor şi Reformei Administrative, Ministerului Economiei şi Finanţelor şi al OPCP şi cu organismele intermediare;l) pun la dispoziţia structurilor de control şi audit toate datele şi informaţiile solicitate;m) organizează şi păstrează arhiva documentaţiei proiectelor finanţate prin Facilitatea Schengen pe perioada legală;n) asigură publicitatea acţiunilor realizate şi a bunurilor achiziţionate prin intermediul Facilităţii Schengen, întocmesc planurile de acţiuni şi rapoartele de promovare a proiectelor şi le transmit organismului intermediar spre analiză şi avizare;o) suportă cheltuieli constatate neeligibile de autoritatea de contractare şi plată, organismele şi structurile abilitate cu atribuţii de control în ceea ce priveşte gestionarea financiară a proiectelor finanţate prin Facilitatea Schengen, cu excepţia celor suportate de organismul intermediar potrivit art. 17 alin. (2). Sumele constatate neeligibile se virează în contul de debite deschis de autoritatea de contractare şi plată în acest scop;p) răspund, împreună cu autoritatea competentă, organismele intermediare şi autoritatea de contractare şi plată, pentru respectarea măsurilor din Planul indicativ aprobat şi pentru eligibilitatea operaţiunilor finanţate prin Facilitatea Schengen, aplicând un management financiar şi tehnic transparent, în conformitate cu prevederile acordurilor interinstituţionale şi ale legislaţiei în domeniu;q) elaborează norme procedurale proprii, aprobate de conducătorul instituţiei, prin care vor fi reglementate organizarea şi desfăşurarea procedurilor de atribuire în cazul contractelor a căror atribuire nu intră sub incidenţa legislaţiei naţionale privind achiziţiile publice.––––-Art. 18 a fost modificat de pct. 15 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 1.127 din 18 septembrie 2008, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 672 din 30 septembrie 2008.
 + 
Articolul 19(1) În cadrul Departamentului Schengen şi al Direcţiei generale financiare din cadrul Ministerului Internelor şi Reformei Administrative se înfiinţează, în condiţiile legii, structuri care vor îndeplini atributele autorităţii competente şi ale autorităţii de certificare, ale căror atribuţii şi număr de personal se stabilesc prin ordin al ministrului internelor şi reformei administrative.––––-Alin. (1) al art. 19 a fost modificat de pct. 16 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 1.127 din 18 septembrie 2008, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 672 din 30 septembrie 2008.(2) Personalul necesar pentru operaţionalizarea structurilor prevăzute la alin. (1) se va asigura cu încadrarea în numărul maxim de posturi aprobat Ministerului Internelor şi Reformei Administrative.(3) În cadrul autorităţii competente se înfiinţează, în condiţiile legii, Punctul unic de contact, cu rol de transmitere a datelor şi informaţiilor între autorităţile implicate în gestionarea şi implementarea Facilităţii Schengen şi instituţiile europene. Atribuţiile Punctului unic de contact sunt îndeplinite de structura de specialitate din cadrul Departamentului Schengen.––––-Alin. (3) al art. 19 a fost modificat de pct. 16 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 1.127 din 18 septembrie 2008, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 672 din 30 septembrie 2008.
 + 
Articolul 20Personalul autorităţii competente şi al tuturor celorlalte autorităţi şi structuri implicate în coordonarea, implementarea, auditarea, evaluarea şi gestionarea proiectelor şi fondurilor Facilităţii Schengen beneficiază de sporuri salariale, în conformitate cu legislaţia naţională în vigoare, în limita sumei alocate pentru costurile logistice şi operaţionale ale Facilităţii Schengen în Planul indicativ anual, conform regulilor de eligibilitate stabilite de Comisia Europeană.
 + 
Articolul 21Autoritatea competentă pentru implementarea Planului indicativ desemnează organismele intermediare pentru implementarea măsurilor finanţate din Facilitatea Schengen pe bază de acorduri interinstituţionale.
 + 
Articolul 22Schimbul de informaţii şi accesul la conţinutul acestora se realizează cu respectarea reglementărilor legale în materia protecţiei informaţiilor clasificate.
 + 
Articolul 23Hotărârea Guvernului nr. 882/2006 privind constituirea Comisiei naţionale de autoevaluare Schengen, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 608 din 13 iulie 2006, se modifică şi se completează după cum urmează:l. La articolul 1 alineatul (3), litera i) se modifică şi va avea următorul cuprins:"i) Departamentul pentru Afaceri Europene;".2. La articolul 4, după litera k) se introduce o nouă literă, litera l), cu următorul cuprins:"l) aprobă Planul indicativ, propunerile de modificare a Planului indicativ şi raportul anual de implementare a Facilităţii Schengen."
PRIM-MINISTRUCĂLIN POPESCU-TĂRICEANUContrasemnează:–––––Ministrul internelorşi reformei administrative,Cristian Davidp. Ministrul economieişi finanţelor,Doina-Elena Dascălu,secretar de statMinistrul afacerilor externe,Adrian Mihai CioroianuBucureşti, 1 august 2007.Nr. 895. + 
AnexăINSTITUŢIIcare îndeplinesc funcţia de organisme intermediare pentru Facilitatea Schengen1. Ministerul Internelor şi Reformei Administrative2. Ministerul Afacerilor Externe––––-Pct. 3 din anexa a fost abrogat de pct. 17 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 1.127 din 18 septembrie 2008, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 672 din 30 septembrie 2008.4. Serviciul de Telecomunicaţii Speciale––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x