HOTĂRÂRE nr. 852 din 29 noiembrie 2017

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 07/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: GUVERNUL ROMÂNIEI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 957 din 4 decembrie 2017
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulACTUALIZEAZA PEHOTARARE 852 29/11/2017
 Nu exista acte care fac referire la acest act





În temeiul art. 108 din Constituția României, republicată, și al art. 20 alin. (3) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 114/2011 privind atribuirea anumitor contracte de achiziții publice în domeniile apărării și securității, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 195/2012,Guvernul României adoptă prezenta hotărâre. + 
Articolul 1Se aprobă circumstanțele și procedura specifică aferente etapei 1 a programului esențial de înzestrare „Transportor blindat pentru trupe 8×8“, prevăzute în anexa nr. 1, în vederea atribuirii unui acord-cadru de furnizare a 227 de transportoare blindate pentru trupe 8×8 și derivate pe platforma PIRANHA 5 și a suportului logistic inițial către General Dynamics European Land Systems – Mowag GmbH, în considerarea calității de parte în acordul de cooperare cu Compania Națională ROMARM – S.A. – Filiala Uzina Mecanică București – S.A., a Hotărârii Consiliului de Supraveghere a Cerințelor nr. 313 din 18.10.2017, a hotărârilor Consiliului Suprem de Apărare a Țării nr. S-147/2007, nr. 174/2016 și nr. 113/2017, precum și a aprobării Parlamentului României nr. XXV/351 și nr. 4c-12/1119 din 6.11.2017. + 
Articolul 2Fondurile necesare realizării programului esențial de înzestrare „Transportor blindat pentru trupe 8×8“ se asigură, în condițiile legii, în limita creditelor de angajament și bugetare aprobate cu această destinație prin legile bugetare anuale pentru Ministerul Apărării Naționale, iar graficul de derulare estimat este prevăzut în anexa nr. 2.  + 
Articolul 3Anexele nr. 1 și 2 fac parte integrantă din prezenta hotărâre.

PRIM-MINISTRU
MIHAI TUDOSE
Contrasemnează:
Ministrul apărării naționale,
Mihai-Viorel Fifor
Ministrul finanțelor publice,
Ionuț Mișa
p. Ministrul economiei,
Petre Iulian Nicolescu,
secretar de stat
București, 29 noiembrie 2017.Nr. 852. + 
Anexa nr. 1
CIRCUMSTANȚELE ȘI PROCEDURA SPECIFICĂ
aferente etapei 1 a programului esențial de înzestrare „Transportor blindat pentru trupe 8×8“
A.Circumstanțele realizării programului esențial de înzestrare „Transportor blindat pentru trupe 8×8“1.Pentru Armata României este fundamental să fie consolidată și creată o capacitate de producție pentru apărare de interes strategic pentru securitatea națională privind fabricarea transportoarelor blindate, pentru satisfacerea cerințelor de securitate a aprovizionării ale forțelor armate române.2.În temeiul prevederilor art. 2 lit. b), f) și g) și ale art. 5 lit. b) din Legea nr. 232/2016 privind industria națională de apărare, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, cu modificările ulterioare, interesul esențial de securitate pentru statul român îl constituie realizarea unei capacități de producție pentru apărare de interes strategic pentru securitatea națională, care să constituie un centru de producție și mentenanță pe întreg ciclul de viață al transportoarelor, astfel încât cel puțin următoarele subsisteme esențiale militare din compunerea transportoarelor să fie fabricate în România: sistemul de protecție balistică și antimină (carcasă blindată), sistemul de armament, sistemul de comunicații și informatică, aparatura de ochire și observare și sistemele de senzori.3.Consiliul de Supraveghere a Cerințelor, organul deliberativ prin care se realizează managementul activităților din cadrul sistemului de emitere a cerințelor la nivelul Ministerului Apărării Naționale, a hotărât achiziția/înzestrarea forțelor terestre ale Armatei României cu 227 de transportoare 8×8 și derivate pe platforma PIRANHA 5, cu suportul logistic inițial aferent, prin Documentul cu Cerințele Operaționale actualizat pentru „Transportor blindat pentru trupe“ nr. RpS 1.183 din 18.10.2017, aprobat prin Hotărârea Consiliului de Supraveghere a Cerințelor nr. 313 din 18.10.2017. Potrivit acestui document s-a avut în vedere ca prin această achiziție să se realizeze operaționalizarea completă a Brigăzii Multinaționale de Sud-Est, precum și îndeplinirea cerințelor de interoperabilitate cu cele 31 TBT Piranha IIIC, intrate în înzestrarea acestei structuri în perioada 2008-2015.4.Din prisma atribuțiilor avute cu privire la industria de apărare și având în vedere discuțiile purtate de reprezentanții Ministerului Economiei și ai Ministerului Apărării Naționale cu reprezentanții General Dynamics European Land Systems – Mowag GmbH, operatorul economic producător al transportorului 8×8 PIRANHA 5, Ministerul Economiei susține Programul esențial de înzestrare „Transportor blindat pentru trupe 8X8“, prin achiziția a 227 de transportoare 8×8 și derivate pe platforma PIRANHA 5 și a suportului logistic inițial. 5.Prin Hotărârea Consiliului Suprem de Apărare a Țării nr. S-147/2007, modificată prin hotărârile nr. 174/2016 și nr. 113/2017, s-a aprobat achiziția a 227 de transportoare 8×8 și derivate pe platforma PIRANHA 5 și a suportului logistic inițial, dintre care 197 să fie integrate în România. Un prim contract subsecvent la acordul-cadru ce se încheie între Ministerul Apărării Naționale și General Dynamics European Land Systems – Mowag GmbH vizează achiziția a 94 de transportoare 8×8 și derivate pe platforma PIRANHA 5, dintre care 36 de bucăți să fie furnizate în regim de urgență, în maximum 12 luni de la data semnării primului contract subsecvent.6.Prin aplicarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 189/2002 privind operațiunile compensatorii referitoare la contractele de achiziții pentru nevoi de apărare, ordine publică și siguranță națională, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 354/2003, cu modificările și completările ulterioare, prin intermediul operatorului economic menționat se dezvoltă/consolidează pe teritoriul național o capacitate de producție pentru apărare de interes strategic pentru securitatea națională, în care să se producă vehiculele aferente programului esențial de înzestrare „Transportor blindat pentru trupe 8×8“, în vederea furnizării și intrării acestora în înzestrarea forțelor armate române. Ulterior, această capabilitate de pe teritoriul național va trebui să fie în măsură să execute lucrările de mentenanță a produselor pe durata de viață a acestora, dar și lucrări de mentenanță pentru produse similare din dotarea forțelor armate române, asigurându-se o creștere considerabilă a securității aprovizionării pe timp de pace, în situații de criză și la război. 7.De asemenea se va constitui o capacitate pentru apărare în industrie, astfel cum este aceasta definită la art. 18 și art. 19 lit. a) din Legea nr. 477/2003 privind pregătirea economiei naționale și a teritoriului pentru apărare, republicată, avându-se în vedere, cumulativ, cel puțin următoarele: transferul de tehnologie pentru integrarea transportoarelor, precum și includerea acestei tehnologii în inventarul de capabilități tehnologice la mobilizare; crearea/consolidarea/dezvoltarea unui centru de mentenanță în România, cu responsabilități în realizarea mentenanței pe ciclul de viață al transportoarelor, avându-se astfel în vedere concentrarea, eficientizarea și consolidarea pe teritoriul național a unei capabilități credibile, flexibile și eficiente, pentru a reacționa la provocările actuale și viitoare ale mediului de securitate.8.O asemenea capacitate de producție și/sau servicii pentru apărare de interes strategic este vitală pentru susținerea pe termen lung a capacității de apărare a statului, iar absența sau pierderea acesteia ar aduce prejudicii semnificative capacității acționale a forțelor sistemului național de apărare și posibilităților de susținere logistică a structurilor Armatei României.9.Satisfacerea interesului esențial de securitate de mai sus se poate realiza numai prin atribuirea, potrivit procedurii specifice prevăzute la lit. B, a acordului-cadru de furnizare. Această măsură este necesară și proporțională pentru atingerea obiectivelor de apărare și satisfacerii interesului esențial de securitate, astfel cum este prevăzut în art. 346 TFUE, întrucât permite continuarea activităților de producție/mentenanță esențiale în domeniul militar și nu depășește ceea ce este strict necesar acestui scop. 10.Aplicarea uneia dintre procedurile prevăzute de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 114/2011 privind atribuirea anumitor contracte de achiziții publice în domeniile apărării și securității, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 195/2012, care transpune în legislația națională dispozițiile comunitare specifice materiei achizițiilor publice în domeniul apărării și securității, duce la neprotejarea și afectarea interesului esențial de securitate în cauză.11.În ceea ce privește stabilirea eventualului impact asupra concurenței pe piața internă a produselor nemilitare, plecând de la faptul că achiziția prevăzută de programul esențial de înzestrare ,,Transportor blindat pentru trupe 8×8“ are ca obiect produse strategice și servicii legate de acestea și luând în considerare că interesul esențial de securitate menționat privește exclusiv aspecte militare, nu se poate identifica un asemenea impact.B.Procedura specifică aferentă programului esențial de înzestrare „Transportor blindat pentru trupe 8×8“I.Organizarea procedurii specifice1.Procedura de atribuire se inițiază în condițiile prevăzute de art. 51 alin. (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 114/2011, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 195/2012.2.Procedura de atribuire va avea două etape, respectiv:a)etapa de calificare;b)etapa de negociere și evaluare a ofertei depuse.3.Limba de derulare a procedurii este limba română. Se admit părți ale propunerii tehnice redactate în limba engleză, cum ar fi fișe și prospecte.4.La procedură va fi invitat să participe General Dynamics European Land Systems – Mowag GmbH.5.Autoritatea contractantă are dreptul de a anula procedura specifică, fără obligația de a suporta daune, în următoarele cazuri:a)operatorul economic nu îndeplinește cerințele de calificare;b)documentele prezentate de operatorul economic conțin date false sau dacă operatorul economic nu prezintă informațiile solicitate de către autoritatea contractantă;c)operatorul economic nu depune o ofertă în termenul stabilit;d)operatorul economic se retrage pe parcursul negocierilor;e)oferta depusă de operatorul economic este declarată neconformă;f)prețul total ofertat este mai mare decât valoarea estimată și nu se identifică fondurile necesare;g)neacceptarea clauzelor obligatorii din acordul-cadru/ contractul subsecvent, inclusiv cele asumate prin angajamente.6.Perioada de derulare a procedurii specifice nu poate depăși, în principiu, 60 de zile de la transmiterea invitației de participare operatorului economic.7.Autoritatea contractantă are obligația, în principiu, de a lua decizia privind atribuirea acordului-cadru în cel mult 90 de zile de la data depunerii ofertei finale.II.Derularea procedurii specificeII.1.Etapa de calificare1.Inițierea procedurii specifice se face prin transmiterea unei invitații de participare către General Dynamics European Land Systems – Mowag GmbH.2.Invitația de participare va conține, cel puțin, următoarele informații:a)datele de identificare ale autorității contractante;b)criteriile de calificare în vederea participării la etapa de negociere;c)data-limită, ora și locul depunerii ofertei;d)caietul de sarcini;e)modelul de acord-cadru și contract subsecvent (cu menționarea clauzelor nenegociabile);f)modalitatea de realizare a negocierilor;g)limba în care trebuie redactate documentele și în care se desfășoară procedura specifică;h)criteriul de atribuire a acordului-cadru;i)termenul de răspuns la solicitările de clarificări, care va fi de cel mult 5 zile lucrătoare de la primirea acestora.3.General Dynamics European Land Systems – Mowag GmbH va prezenta oferta, compusă din documentele de calificare și propunerea tehnică însoțită de propunerea financiară, ce va constitui punct de plecare în derularea negocierilor.4.Pe parcursul evaluării îndeplinirii criteriilor de calificare, comisia de evaluare are dreptul de a solicita precizări în legătură cu documentele depuse, precum și depunerea unor documente suplimentare pentru verificarea informațiilor prezentate de operatorul economic în documentele respective.5.Criteriile de calificare se referă la:5.1.situația personală a operatorului economic:– în ultimii 5 ani nu a fost condamnat prin hotărâre definitivă a unei instanțe judecătorești pentru unul sau mai multe dintre motivele următoare: participare la activități ale unei organizații criminale, corupție, fraudă, pentru infracțiuni teroriste sau infracțiuni legate de activitățile teroriste ori instigare, complicitate sau tentativa de a comite aceste acțiuni, spălare de bani și/sau finanțarea terorismului; nu este intrat în faliment ca urmare a hotărârii pronunțate de judecătorul-sindic; nu a fost condamnat în ultimii 3 ani, prin hotărâre definitivă a unei instanțe judecătorești, pentru o faptă care a adus atingere eticii profesionale sau pentru comiterea unei greșeli în materie profesională; în ultimii 2 ani și-a îndeplinit corespunzător obligațiile contractuale, îndeosebi pe cele referitoare la securitatea informației și securitatea aprovizionării; să fi îndeplinit obligațiile de plată a impozitelor, taxelor și contribuțiilor de asigurări sociale către bugetele componente ale bugetului general consolidat, în conformitate cu prevederile legale în vigoare în România sau în țara în care este stabilit. Îndeplinirea criteriului de calificare se justifică printr-o declarație pe propria răspundere, însoțită de documente/înscrisuri probante.5.2.satisfacerea și protejarea interesului esențial de securitate de către operatorul economic:– angajamentul ferm, încheiat în formă autentică, privind integrarea și producerea în România a 197 de transportoare 8×8 și derivate pe platforma PIRANHA 5, precum și fabricarea în România a următoarelor subsisteme: sistemul de protecție balistică și antimină (carcasă blindată), sistemul de armament, sistemul de comunicații și informatică, aparatura de ochire și observare și sistemele de senzori.5.3.îndeplinirea de către operatorul economic a obligațiilor de securitate a aprovizionării:– angajamentul ferm, încheiat în formă autentică, privind executarea lucrărilor de mentenanță a transportoarelor pe durata ciclului de viață a acestora, pe teritoriul național;– angajamentul ferm, încheiat în formă autentică, privind:– realizarea transferului tehnologic către un operator economic de producție din România, pentru fabricarea, dotarea și mentenanța transportoarelor pe durata ciclului de viață;– modernizare/upgrade pentru produsele TBT 8×8 PIRANHA IIIC aflate în dotarea forțelor armate române.La sfârșitul etapei de calificare, autoritatea contractantă transmite operatorului economic decizia de continuare sau anulare a procedurii.II.2.Etapa de negociere și evaluare a ofertei depuse1.Derularea procedurii se realizează prin negocieri succesive, pe baza cerințelor din documentația de atribuire și a propunerilor depuse prin ofertă, până în momentul în care operatorul economic General Dynamics European Land Systems – Mowag GmbH declară că oferta nu mai poate fi îmbunătățită, fapt care se consemnează explicit în procesul-verbal de ședință. 2.La finalul fiecărei runde de negociere, părțile încheie o minută, care conține cel puțin aspectele discutate, concluziile rezultate, precum și data începerii următoarei runde de negociere.3.Pe timpul etapei de negociere, autoritatea contractantă are dreptul să solicite informații cu privire la valorile estimate și prețurile unitare aferente produselor și serviciilor care fac obiectul achiziției.4.Evaluarea ofertei constă în verificarea de către comisia de evaluare a corespondenței propunerii tehnice cu cerințele caietului de sarcini și ale specificației tehnice pentru achiziție.5.Autoritatea contractantă are dreptul de a solicita clarificări și precizări referitoare la oferta depusă.6.În etapa de negociere se stabilesc, cel puțin, următoarele:a)prețul unitar al produselor (avându-se în vedere fundamentarea economică de către ofertant a modului de formare a prețului, aferent metodelor de execuție utilizate, procesului de producție sau serviciilor prestate);b)detalierea integrării și producerii produselor în România;c)montajul financiar și contractual (plăți în avans, modalități de plată, garanții etc.);d)operațiunile de mentenanță și estimarea costurilor asociate pe ciclul de viață;e)clauzele obligatorii din acordul-cadru/contractele subsecvente, după caz;f)graficul de desfășurare a activităților și termenele de livrare;g)procedura de acceptanță, audituri tehnice și omologare;h)procedura de recepție cantitativă și calitativă;i)serviciile de instruire ce vor fi prestate;j)sancțiuni care să constea în perceperea de penalități, daune-interese, inclusiv privind rezilierea acordului-cadru, în situația în care operatorul economic nu își îndeplinește obligațiile privind integrarea și producerea în România a 197 de transportoare 8×8 și derivate pe platforma PIRANHA 5, precum și fabricarea în România a următoarelor subsisteme: sistemul de protecție balistică și antimină (carcasă blindată), sistemul de armament, sistemul de comunicații și informatică, aparatura de ochire și observare și sistemele de senzori, potrivit celor convenite prin memorandumul de înțelegere și acordul de cooperare semnate în data de 10.10.2017 între C.N. ROMARM – S.A. – Filiala Uzina Mecanică București – S.A. și General Dynamics European Land Systems-Mowag GmbH.7.Comisia de evaluare întocmește raportul procedurii specifice de achiziție care se auditează de structura specializată a Ministerului Apărării Naționale și se aprobă de către secretarul de stat pentru armamente. 8.În situația în care oferta corespunde din punct de vedere tehnic și prețul total ofertat este mai mic sau egal cu valoarea totală estimată a acordului cadru, oferta este declarată câștigătoare.9.Operatorul economic primește o comunicare scrisă cu privire la rezultatul procedurii specifice.III.Organizarea și funcționarea comisiei de evaluare1.Comisia de evaluare este formată din reprezentanți ai Departamentului pentru armamente, structurii beneficiare și ai Companiei Naționale „Romtehnica“ – S.A. Ca urmare a necesității identificate de autoritatea contractantă și la solicitarea acesteia, în comisie pot fi cooptați, conform domeniului de competență propriu, experți din cadrul unităților aflate sub autoritatea și/sau în subordinea Ministerului Economiei, în condițiile legii. 2.Structura comisiei de evaluare se aprobă de către secretarul de stat pentru armamente din cadrul Ministerului Apărării Naționale. Nominalizarea membrilor comisiei se va efectua de către fiecare structură reprezentată în comisie din Ministerul Apărării Naționale și din Compania Națională „Romtehnica“ – S.A., iar aprobarea componenței acesteia se face de către secretarul de stat pentru armamente din cadrul Ministerului Apărării Naționale. 3.Comisia își va desfășura activitatea în conformitate cu prevederile prezentei proceduri specifice.4.De regulă, comisia își desfășoară activitatea în plen. Orice decizie a comisiei trebuie să întrunească votul a cel puțin 2/3 din membrii săi. În cazul în care nu se poate întruni votul a cel puțin 2/3 dintre membrii comisiei din cauza unor divergențe de păreri între aceștia, președintele comisiei va solicita reanalizarea punctelor de divergență, în scopul finalizării în timp util a evaluării propunerii/ofertei. În cazul în care comisia nu ajunge la un acord, decizia finală se adoptă cu votul majorității membrilor săi. Membrii comisiei care nu sunt de acord cu decizia adoptată au obligația de a-și prezenta punctul de vedere în scris, elaborând în acest sens o notă individuală, care se atașează la minuta ședinței/raportul procedurii specifice.5.În situații justificate în care comisia nu se poate întruni în plen sau unii membri nu pot participa la ședințe, acestea se vor desfășura dacă este asigurată participarea a 2/3 din membri, iar documentele care se întocmesc vor fi prezentate fiecărui membru absent la ședință pentru a fi însușite pe bază de semnătură sau pentru a-și exprima în scris opinia, după caz, în termen de două zile lucrătoare.6.Pe lângă comisie pot fi cooptați alți experți din cadrul Ministerului Apărării Naționale și Companiei Naționale „Romtehnica“ – S.A., pentru probleme specifice. Decizia de desemnare a experților cooptați va preciza atribuțiile și responsabilitățile specifice ale acestora și va justifica necesitatea participării lor la procesul de evaluare. Experții cooptați nu au drept de vot, dar au obligația de a elabora un raport de specialitate cu privire la aspectele tehnico-operaționale, financiare, comerciale sau juridice, asupra cărora, pe baza expertizei pe care o dețin, își exprimă punctul de vedere.7.Orice modificare a componenței comisiei se face cu aprobarea secretarului de stat pentru armamente din cadrul Ministerului Apărării Naționale.8.Comisia de evaluare își încetează activitatea la momentul semnării de către aceasta a raportului procedurii specifice.
Secretar de stat pentru armamente,
Florin Lazăr Vlădică
p. Secretar de stat pentru politica de apărare, planificare și relații internaționale,
Vasile Bucur
Șeful Statului Major al Apărării,
general Nicolae Ciucă
 + 
Anexa nr. 2
Graficul estimat de livrări și plăți aferente acordului-cadru
și contractelor subsecvente ce se vor încheia între Ministerul Apărării Naționale
și General Dynamics European Land Systems – Mowag GmbH*)Notă
*) Graficul are caracter estimativ, urmând ca valoarea exactă a livrărilor și plăților să fie stabilită prin contractele subsecvente.
                                                                                                                                                                                                                                  – mii lei –(la 09-02-2018,
sintagma -mii lei- a fost introdusă de RECTIFICAREA nr. 852 din 29 noiembrie 2017, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 128 din 09 februarie 2018
)

Detaliu Cantitatea totală Valoare totală fără TVA Valoare totală cu TVA 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023
Livrări Plăți cu TVA Livrări Plăți cu TVA Livrări Plăți cu TVA Livrări Plăți cu TVA Livrări Plăți cu TVA Livrări Plăți cu TVA Livrări Plăți cu TVA
Livrări 227     0   36   32   26   47   56   30  
Credite de angajament   4.163.973 4.955.128   1.804.139   95.294   88.568   2.627.489   120.410   147.882   71.346
Credite bugetare   4.163.973 4.955.128   500.000   596.844   554.713   1.176.369   754.148   926.206   446.848

––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x